Kuolinprosessi

johannes19

Sairaalapastori Simo Ylikarjula avautui tänään Helsingin Sanomien mielipidepalstalla. Hän käsitteli muun muassa kuolemaa, sen aiheuttamaa eksistentiaalista kärsimystä, ahdistusta, yksinäisyyttä, saattohoitoa ja armokuolemaa. Kieltämättä vaikeita asioita ansiokkaahkosti käsittelevä teksti päättyi mielestäni monella tavalla tulkittavasti.

"...toimenpiteistä, jotka tarpeettomasti pidentävät ihmisen kuolinprosessia sen sijaan että sallisivat kuolemisen, on luovuttava."
-sairaalapastori Simo Ylikarjula

Mistä voimme katsoa kuolinprosessin alkavan? Emmekö me periaatteessa läpikäy kuolinprosessia siitä hetkestä lähtien, kun siittiö penetroituu munasoluun ja alamme alkioina? Viimeistään syntymästä lähtien voimme jo katsoa kuolevamme sinä fyysisenä kokonaisuutena, jonka ruumiimme muodostaa!

Jos kuolinprosessi katsotaan alkavaksi vaikkapa lapsen syntymästä, vastuullisten vanhempien tulisi luopua toimenpiteistä, jotka tarpeettomasti pidentävät ihmisen kuolinprosessia sen sijaan, että sallisivat kuolemisen. Lapsia ei saa juottaa, syöttää, pestä eikä vaatettaa. Myöskään tuulen tuiverrukselta suojaavaa "kattoa pään päälle" ei saa tarjota. Hidastakoot itse kuolinprosessiaan, jos ovat sitä vastaan niskuroidakseen!

Ja otetaanpa esimerkki aikuiskuolinprosessistakin:

Tilanteessa, jossa matalapalkkainen, joten kuten kitkutteleva työläinen loukkaantuu ja kätensä vaurioituu tolaan, jossa tarvitaan leikkausta työkuntoon toipumiseksi, tulisi luopua leikkauksesta, koska työkuntoon toipuminen tarpeettomasti pidentäisi työläisen itsenäistä toimeentulokykyä ja tätäkin kautta kuolinprosessi voisi hidastua. Kuolinprosessi vauhdittuisi, kun pistettäisiin rassukka luukulle anelemaan ja katkeroitumaan ja ajautumaan korvikealkoholiporukoihin. Edelleen kuolinprosessi nopeutuisi, kun lopetettaisiin koko tarpeeton sosiaaliturvajärjestelmä luukkuineen ja sallittaisiin kaikille varattomille seuraava jokotahi: joko tarpeellinen kuoleminen tahi laiton - siis tarpeeton - kuolinprosessia vastaan niskuroiminen kerjäyksin, varkauksin ja murhin.

Halleluja! Nyt keksittiin vastaus moneenkin yhteiskunnallisen elämän ongelmaan, vaikka alun perin käsiteltiinkin lähinnä kuolemaa ja siihen liittyviä ongelmia.

Ja he sanoivat toistamiseen: "Halleluja!" Ja hänen savunsa nousee aina ja iankaikkisesti.

5

1530

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuule hei

Oliko pakko tulla tänne surevien ihmisten keskelle heittämään tuommosta herjaa. Hyi olkoon.

• jkj

runkkari. Tuleppa sitten kirjottelemaan tänne tollasia kun joku oma lähimmäisesi on siinä mainitsemassasi kuolinprosessissa. Sellasessa kunnossa että hädin tuskin tunnistat häntä enää kun hän on niin lääkkeiden ja taudin kalvama. Ja hän ei tunnista sinua vaikka on elänyt sinun kanssasi koko sinun ikäsi. Voit kysyä häneltä mitä tahansa ja aina tulee sama vastaus.Hän hädin tuskin hengittää enää omin voimin mutta olisi valmis vielä jäämään. Ja haluaisit hänen jäävän, koska tuskin haluaisit itsekkään kuolla nuorena. Toivon että joudut joskus käymään sen läpi. Sitten voit miettiä mitä kirjoittelet.

• johannes19

Taisit sitten lukea kirjoituksen oikein ajatuksen kanssa. Hyvä. Niin sitä pitää! Mutta on minulla jotain sinua vastaankin - loukkaannun nimittäin runkkariksi nimittelystä. Termi runkku kuvaa paljon korrektimmin seksuaalista suuntautumistani.

Ja minulle sanottiin: "Sinun tulee taas profetoida monista kansoista ja kansanheimoista ja kuninkaista". Ja niin minä olen tehnyt. Ja olen miettinyt, mitä kirjoittelen.

• ...

Niin kuolinprosessin voi katsoa alkavaksi siitä, kun sairaus on edennyt niin pitkälle, että on epäinhimillistä pidentää elämää, siis elämänlaatu kärsii paljon sen pidentämisestä. Kuolinprosessi ei siis ala silloin kun ihminen syntyy, vaikka kuolemaa kohti silloin aletaankin mennä,vaan siinä välissä on ELÄMÄÄ ja kun se elämä on lopussa, niin sitten alkaa kuoleminen.

• johannes19

Kyllä. Minä mietin näitä asioita vakavissani, päätyen tähän: elämä on sukupuoliteitse tarttuva tauti, joka johtaa hoitamattomana tai hoidettuna kuolemaan; kuolleisuusprosentti elämään sairastuneilla on sata; kuolinprosessi alkaa juurikin silloin, kun elämä alkaa.

Ja kaupunki oli meliskulmainen, ja sen pituus oli yhtä suuri kuin sen leveys. Ja hän mittasi sillä ruovolla kaupungin; se oli kaksitoista tuhatta vakomittaa. Sen pituus ja leveys ja korkeus olivat yhtä suuret.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      58
      3611
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      41
      3486
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2801
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      46
      2536
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      54
      1973
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1629
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1493
    8. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      1409
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1307
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1251
    Aihe