onko nykyinen masennus samaa kuin ...

Big Foot

Onko nykyinen masennus samaa mitä ennen sanotiin lorvikatarriksi eli laiskuudeksi ?
Kun masentuneitten kertomuksia kuuntelee, niin muuta ei tule mieleen kuin patalaiskuus.

19

2257

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wanhat ajat

Ennen se oli "johtajan tautia", joka iski hyväosaisiin ja päälliköihin, alemman kastin kohdalla se oli laiskuutta ja lorvitautia.

• merimona1

kansantauti nykypäivänä.
        Sitä vaivaa sanottiin aikoinaan laiskuudeksi, mutta samasta asiasta on ollut kysymys.
        Laiskuus ja saamattomuus kuuluvat masennuksen taudinkuvaan.
        Tellervo Koivisto kertoi oman sairautensa vaiheista ja siinä vaikeimmassa vaiheessa hän oli niin toimintakyvytön, ettei pystynyt edes pukeutumaan aamulla, ruoka ei maistunut, eikä mikään asia saanut innostumaan ja kiinnostusta heräämään.
        Depresiivinen ihminen sattaa olla itsetuhoinen ja vahingoittaa itseään. Eli hoitamattomana vaarallinen tauti, johon on olemassa nykyisin onneksi tehokkaita lääkkeitä.
        Lievä, ohimenevä alakulo ei ole sama kuin masennussairaus, sillä jokainen on joskus alavireinen, eikä jaksa innostua mistään, mutta kysymyksesä on aivan normaali mielialojen vaihtelu, ja varsinkin syksyisin monet kokevat alavireisyyttä, mutta kysymys ei ole masennussairaudesta. Erään tutkimuksen mukaan opiskelijat ja vanhukset kuuluvat riskiryhmään, mutta täysin turvassa ei ole kukaan, niinkuin ei sairauksilta yleensäkään.

• Täällä naapurimaassa on maailman terveintä, mutta samalla myös maailman sairainta kansaa, miten se nyt käy yhteen, en tiedä, mutta tilastojen mukaan on näin.

Ihmiset elävät vanhemmaksi kun vaikeita sairauksia voidaan parantaa ja ennalta ehkäistä.

Mutta on sairaita, jotka herättävät ihmettelyä ja kummastusta vanhemman väestön piirissä, mm. eräs sairaitten ryhmä - ns. burn out-potilaat (loppuunpalaneet) - joka on huolestuttavan suuri ryhmä, jopa nuorten ihmisten kesken.
      Erityisen tavallista IT-ihmisten keskuudessa.
      He voivat tehdä töitä yötä päivää, koska se on niin hauskaa.
      Muu elämä unohtuu ja jää kokonaan työelämän ulkopuolelle.
      On esimerkkejä, jolloin henkilö ei enää tiedä kuinka mennään kotiin, ei osaa edes syödä. Sellainen loppuunpalaminen on kauhistuttavaa ja lienee uuden tekniikan mukanaan tuoma ilmiö, jota emme vielä ole ymmärtäneet ja ottaneet vakavasti.

Mutta sitten nuo muut loppuun palaneet? Ehkä se johtuu siitä, että tänä kapitalismin aikakautena ihmisestäkin on tullut rahakoneen osa, jota ei huolleta yhtä huolellisesti kuin jotakin koneen osaa ja kun ihminen on loppu, niin hänet korvataan toisella.

Yksi masentumisen syy voi täällä olla myös se tosiasia että ihmiset ovat tottuneet turvalliseen yhteiskuntaan, missä hätään joutuneita on aina autettu. Työstä ei ole koskaan ollut puutetta.
      Nyt on kaikki elämän perusasiat muuttuneet muun maailmanmenon mukana. On paljon ulkomaalaisia, joille on järjestettävä toimeentulo, mutta ei töitä.
      Työt menevät ulkomaille, missä on halpaa työvoimaa.
      Ihmiset hätääntyvät ja masentuvat. Miten heidän käy?

• kaxinen

asuin Pohjois-Ruotsissa kotiäitinä ja viimeiset vuodet töissä. Olen hyvin kiitollinen lasteni ensimmäisistä vuosista siellä. Sairastaminen oli mahdollista, ei ollut pakko työn takia ajaa itseään piippuun. Työpaikalla oli parempi henki, kun ei ollut sairas lapsi yksin kotona tai flunssaisena sai jäädä kotiin peiton alle, ei tullut jälkitautia ja muita tartutettua.

Ruotsin sairastelutilastot on harhaa, jos se myös oikeus, jonka työtoverit hyväksyvät.

• patalorvilaiska

Näinhän sitä ajatellaan.
      Olin aikanani työssä tietotekniikan parissa. Eivät tehneet eroa työ- ja vapaa-ajallani. Soiton tullessa oli lähdettävä, olit sitten yöpaidassa tai purkamassa matkalaukkuja. Olin tosin itsekin 'aina valmis palvelukseen'. Liian ahkera kai.
      Tuli tämä suuri saneerausbuumi, iso söi pienemmät ja työt siirrettiin niin kauas, että itse katsoin paremmaksi jäädä 'lorvehtimaan'. Ikääkin oli melkein tarpeeksi. :)
      Tuli sitten tämä optiosysteemi juuri siinä vaiheessa, ihmettelyihimme vastattiin "pitäähän niitä johtajiakin jotenkin kannustaa". Pikkuväellä kun oli tämä tulospalkkaus. Tottakait se oli big footeillakin ollut.
      Nyt me kaikki saneeratut lueskelemme, että kannustettu on!
      Mutta eihän se meitä masenna.:)))

• a-woman1

...että minkä ikäinen 'laiskuuteen' sairastuu. Olin aikoinaan mielestäni jopa liiankin innokas töitteni kanssa: ennen joulujuhlia ompelin enkelinsiipiä tai tonttuasuja kotona yökaudet. Ei puhettakaan ylityökorvauksista...; opettajan työhän on kutsumusammatti, eihän sitä palkkaa tarvitse kaikesta maksaa, onhan heillä piiiiitkät kesälomat!
      Nyt eläkeläisenä laiskottelen niin paljon kuin haluan; kenellekään ei kuulu mitä teen kotona! Jos nukuttaa, nukun vaikka koko päivän ja yöllä valvon, jos siltä tuntuu! Ihanaa olla riippumaton eläkeläinen (olisipa eläke vaan vähän isompi!).

• ~olennainen

on ihan kaks eri asiaa.
      Samoin kuin alakuloinen mieli ja masennus.
      Masennus on todellinen sairaus eikä parane ilman hoitoa.
      Laiskoja ihmisiä on aina ja tulee olemaan, mutta olkoon, jokainen petaa oman petinsä.

• kaxinen

Hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä! (tai, miten se nyt menikään)

• Pääsky64

masentaa en tiedä huonompaa kaveria kun joutilaisuus.

Jos tekee jotain ja varsinkin auttaa toisia ei tule masennusta.Tavallinen näky kun masentunut vetää tupakkia ja on tyytymättömän näköinen.

Paremminkin sanoisin aloitekyvyttömäksi jonkun pitäisi antaa käsky tai virike.Tekisivät ihan mielellään kun osaisivat aloittaa.

Tyytymätön mieli alottaa jatkuen kuvittelemalla että pitäisi saada parempaa ja on ansainnut parempaa,eikä kiitä olemessa olostaan Luojaa.

• tapani

Eiväthän ne samoja asioita ole. Joku voi olla laiska olematta lainkaan masentunut.
      Tosin laiskuutta vähentämällä ja edes toimeliaisuutta lisäämällä voi useinkin vähentää masennusta.
      Yksin mököttäen lisää masennustaan.

• kaxinen

Ikäpolvemme on kasvatettu potemaan syyllisyyttä hetkenkin joutilaisuudesta. Se varmaan lisää monen somaattisesti sairaan toimintakyvyttömyydestä johtuvaa pitkästymistä sekä itsensä tarpeettomaksi / taakaaksi kokemista.

Itse energisyyteni vaihtelee rajusti. Lorvikatarri paranee, kun on saanut tarpeeksi ryvettyä itsesäälissä. Marjastus- ja sienimania pitäisi Pyhän Joutilaisuuden palvojankin saada kokea. Se on kuin Rakastuminen.

• Reetta

Useinkin vaivaa ensioireet, laiskuus, vetämättömyys, haluttomuus, aloitekyvyttömyya, yksinäisyyteen käpertyminen, joihin pitäisi jo reagoida. Elämäntilanteiden rajut muutokset voivat tuoda mukanaan ensioireita.

Onneksi ihmiset bonjaavat hyvissä ajoin tilanteen ja yrittävät päästä ulos masentavasta olotilastaan, hakeutumalla yhteisiin rientoihin, matkalle yms.

Mutta jos herra masennus oikein päälle painaa. Silloin ei viitsi päiväkausiin edes nousta ylös vuoteesta, pukeutumisesta puhumattakaan, on väsynyt ja nukkuu tai on puolivalveilla, ruokahalut olemattomat. Mikään ei kiinnosta. Se on siis todesta otettava juttu.
      Lääkkeet auttavat ajan kanssa, mutta mitään poppakonstia ei tietääkseni tilanteen parantamiseen ole.

Eihän pieni laiskottelu ja lepäily ole muuta kuin itsensä trimmaamista kovempaan isku kuntoon, ja laittamaan asioita uuteen järjestykseen.

Joskus huonolla säällä marhailen kotona aamutakki päällä koko päivän, kuuntelen musiikkia ja teen käsitöitä. Nautintoa on sekin.

• Iili

On sama kuin masennus. Masennus ei sanana vain ole yhtä hieno kuin burn-out. Siihen sairastuvat nimenomaan työmyyrät.

Toki masennuksella on muitakin syitä kuin vain burn-out.

Kuka sen tietää, olivatko kaikki lorvikatarria potevat vain laiskoja. Heistäkin monet ovat voineet olla masentuneita.

PS: Psykiatrit diagnosoivat masennusta samantapaisella kysymyspatterilla kuin muinaiset kreikkalaiset, joten ei masennus ole mikään pelkästään nykyajan sairaus.

• Tähän aikaan vuodesta syysmasennus (=kaamosmasennus) iskee jossain muodossa neljännekseen suomalaisista. Syysmasennus alkaa syksyllä ja katoaa itsestään kevättalvella, kun aurinko alkaa paistaa ja valoisuus lisääntyy.

Syysmasennuksesssa nukuttaa, nälättää ja laiskottaa. Makean himo lisääntyy: pullaa, karkkeja, suklaata kuluu ja kilot karttuvat.

Apua oireisiin saa liikunnasta, monipuolisesta ruokavaliosta ja D-vitamiinista sekä kirkasvalohoidosta.

Minulla on tämä "lorvikatarin" muoto tuttua syksyisin. Herään keväällä kuin nallekarhu unesta, kun valoisuus lisääntyy. Olen huomannut, että valopisteiden lisääminen kotona auttaa kummasti.

Tuikkukynttilöitä kuluu talven aikana satamäärin.

• Magda

Oliskos ollut laihdutuslinja meneillään, tuttuja ovat oireet, heikottaa, nälättää, väsyttää =
        hypoglykemian oireet, sapuskaa massuun niin oireeta häviää.

• Pääsky64

opiskelijoiden masennusta ja mielenongelmia ja niistä paranemista.

Niitä on paljon joka toinen melkein. Olen ajatellut sen kasvamiseksi sa vain tapahtuu niin rajusti ettei kestä aina.

Kun sellaisen nuoren ottaa ihan normaalisti eikä hätäile ja ala kohtelemaan sairaana ja hekkona.Unohtaa se itsekkin olevansa masentunut.
      Siksi ei masentunutta saisi alkaa varoa vaan kohdella samon kun ennekin.

Samoin minä teen vaikka juuri leskeksi jääneen tapaan.Huumoria vaan yllä,se vähäksi aikaa unohtaa surra.

• vilkku

Se on jokaisen oma asia minkä katsoo patalaiskuudeksi. Itse "painoin" töitä niin paljon usean vuoden, enkä tuntenut EI-sanaa moneen vuoteen. Onneksi tajusin itse, että nyt en enää jaksa. Seuraava "vaihtoehto" olisi ollut sairaalahoito. Nyt ollut kohta kaksi kuukautta sairauslomalla joista kaksi viiimeistä syönyt lääkkeitä masennukseen.

• vilkku

Itse en ainakaan allekirjoita "LORVIKATARRI" -diagnoosia. Olen ollut itse kohta kaksi kuukautta sairauslomalla burnoutin tähden. Joka kerran kun menen lääkäriin,niin haluaisin palata töihin (toisaalta). Toisaalta tiedän kuitenkin, etten jaksaisi vielä. Monta vuotta meni, etten koskaan sanonut EI-sanaa, nyt on pakkko opetella tämäkin sana... Rakastan ja rakastin työtäni ja työkavereitani ja alaisiani, ehkä sitten liikaakin kun tässä ollaan......

• Omainen12345678

Vanha ketju, mutta toivottavasti elämä on jo kouluttanut näitäkin asioista mitään tietämättömiä kusipäitä ja ovat itse tai joku heidän läheisensä sairastuneet masennukseen. Siis siihen, joka hoitamattomana vie ennen aikaiseen hautaan, toisin kuin laiskuus. Kaikenlaista kusipäätä sitä saakin ymmärtämätyömiä mielipiteitään lausua. Sitä se on, kun urea virtaa päässä ja paska tekee patoja. Silloin ei ymmärrä edes hävetä puheitaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?

Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv
      Maailman menoa
      144
      3641
    2. "Mitä sä nainen tuot sitten pöytään" ?

Jos mies provaidaa ja suojelee... Pitääkö miesten kysyä tuollaisia?
      Ikävä
      72
      2206
    3. Minja jytkyttää vas.liiton kannatusta ylöspäin

Alkaa raavaat duunarimiehetkin palaamaan vasemmistoliiton kannattajiksi. Eduskunnassahan on vain kaksi työntekijöiden p
      Maailman menoa
      64
      1938
    4. Aktivistinainen pysäytti ICE-agentin luodin päällään USA:ssa!

Video ampumistilanteesta: https://edition.cnn.com/2026/01/07/us/video/ice-shooting-minneapolis-digvid "Media: ICE:n am
      Maailman menoa
      97
      1911
    5. Tiedän ettei

Meistä mitään tule. Toinen oli sinulle tärkeämpi
      Ikävä
      19
      1869
    6. Oikeistopuolueiden kannatus vain 37,8 %, vasemmiston 43,0 %

Keskustaan jää 17,4 prosenttia ja loput ovat sitten mitä ovat. Mutta selvästikin Suomen kansa on vasemmalle kallellaan.
      Maailman menoa
      9
      1714
    7. Ekologinen kommunismi tulee voittamaan fossiilikapitalismin

Kiina on mahtitekijä uusiutuvien energialähteiden kehityksessä, ja Trump osoitus viimeisestä öljyn perään itkemisestä, m
      Maailman menoa
      17
      1581
    8. Laitetaan nyt kirjaimet kohdilleen

kuka rakastaa ja ketä ?
      Ikävä
      79
      1564
    9. Kyllä mä suren

Sitä että mikään ei ole kuten ennen. Ei niitä hetkiä ja katseita. Toisaalta keho lepää eikä enää tarvitse sitä tuskaa ko
      Ikävä
      11
      1370
    10. Mahonselän jäät - Saaristokunta Lieksa brutaalisti kriisin partaalla!

Lieksan loppuvuoden hyvän kehityksen jälkeen ei olisi uskonut että palstan ahkerista kommentoijista huolimatta matkailu
      Lieksa
      125
      1353
    Aihe