Takuuta siltaproteetiikassa

Ansku

Onkohan siltaproteeseilla minkäänlaista takuuta, kun minulle tehtiin kolmisen vuotta sitten erittäin iso ja kallis hammasremontti ja silloin poistettiin peräti yhdeksän hammasta muutaman aiemmin poistetun lisäksi ja tehtiin molempiin leukoihin kokoleuansillat. Nyt yläleuan sillan kanssa tilanne on katastrofaalinen eli koko silta ja kaikki kuusi tukihammasta jouduttaneen poistamaan kokonaan! Tukihampaita on jouduttu juurihoitamaan sillan läpi ja myös leikkaamaan niiden juuria, mutta nyt jouduttaneen päätymään poistoon ja kaunis ja toimiva silta joudutaan korvaamaan irtoproteesilla! Nykyisen hammaslääkärini mukaan sillan tehnyt hammaslääkäri ei olisi ollut riittävän huolellinen ja siitä saattaa johtua näinkin pian ilmenneet ongelmat. Alaleuassa on onneksi enemmän tukihampaita, mutta sielläkin on jouduttu tekemään jo juurihoitoja ja juurenpääleikkauksia, joten pelkään senkin suhteen jo pahinta. Tosin nykyinen hammaslääkärini on suunnitellut alaleuan sillan irroitusta ja tukihampaiden korjaamista ja osan poistoakin, mutta tarkoitus olisi siis korjata se silta kestämään. Tuntuu aika ikävältä kun koko silloinen hammasremonttini ja sillat eivät olleet mikään halpa ratkaisu ja silloinen hammaslääkärini silloin vakuutteli siltojen kestävän hyvällä hoidolla jopa lopun ikää, ja hyvin olen ainakin hoitanut! Silloin jo noin radikaalit hampaiden poistot vähän hirvittivät minua, kun olin silloin alle nelikymppinen, mutta hammaslääkäri vakuutteli siltojen toimivuutta ja siksi päädyin hoitoon. Ja kyllähän ne toimivat ja olivat kauniit sen aikaa kun kestivät, mutta kyllä nyt tuntuu vähän katkeralta saada irtoproteesi tämän ikäisenä jo hammaslääkärin huolimattomuuden tai jopa mahdollisen hoitovirheen takia! Voinko vaatia sillat tehnyttä hammaslääkäriä tästä vastuuseen vielä nyt?

3

519

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä vain

Kyllä siltojen ennusteen tulee olla yli kolme vuotta. Mikäli olet hoitanut annettujen ohjeiden mukaan ja käynyt säännöllisesti tarkistuksissa, eikä siitä huolimatta hoitotulos ole säilynyt, täytyy olla jotain vikaa. Todennäköisesti vika alkaa jo hoitosuunnitelmasta, joka on ollut liian optimistinen jäljelle jääneiden hampaiden kestävyyden suhteen. Siltapilareina niille tulee aina vain enemmän lisärasitusta.
      Kyseeseen voi tulla hoitovahinko, jolloin kannattaa ottaa yhteyttä potilasvahinkovakuutukseen (kysy ohjeet nykyiseltä hammaslääkäriltäsi). Se, että annettu hoito ei tehoa odotetusti tai romahdus tulee oman laiminlyönnin seurauksena, ei ole hoitovahinko, mutta jos hoitosuunnitelma on alun alkaen ollut "väärä" ja tässä tapauksessa myös kallis, kannattaa tuon vahinkoilmoituksen laatiminen.

• Myös kokenut

Mitä tarkoitat näissä yhteyksissä TAKUULLA?

Jos aihetta ruvetaan hiukan selvittelemään, ja tutkimaan, eiköhän syy ongelmiin löydy sieltä työn tilaajan, ja maksajan puolelta, jos vanhat merkit paikkansa pitävät?

Sitä huolimatonta, huonomman työn, eikä hoitovirheiden tekijäähän, ei näiden toimenpiteiden suorittajissa ole, eikä löydy!

• harkitsen

Hei Antsku

Toivottavasti luet viestini !
      Olen kiinnostunut tietämään miten kaikki on sinulla sujunut , toivottavasti olet päätynyt hyvään ratkaisuun. olen itse harkitsemassa sillan laittoa mutta kirjoituksesi panee miettimään. oliisi mukava jos kirjoittaisit [email protected]

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      21
      10935
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      40
      8207
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      125
      5245
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      143
      3646
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      69
      3558
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      35
      3514
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      33
      3157
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      55
      2519
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      35
      2011
    10. Miltä mahtaa tuntua

Sitten kun näet hänet pitkästä aikaa?
      Tunteet
      28
      1786
    Aihe