Ennen vanhaan oli sääntö, että turbokonetta ei pitäisi sammuttaa heti ajon päätyttyä. Olikos vain vanhojen bensaturbojen "ongelma" vai koskeeko suositus vielä nykyisiä turbodiisseleitä?
"kovan ajon" jälkeen
26
12252
Vastaukset
- Miljonamenijä
Se koskee kaikkia moottoreita, mutta eritoten turboahdettuja. En ryhdy selittämään miksi koska jokaisen todellisen automiehen se pitää tietää.
- penkitön
ei tarvi käyttää elämme nyky aikaa ennen ei oolut välijäähdyttimiä jolloin turbo kuumeni liikaa ei koske nyky autoja
- Justus .
penkitön kirjoitti:
ei tarvi käyttää elämme nyky aikaa ennen ei oolut välijäähdyttimiä jolloin turbo kuumeni liikaa ei koske nyky autoja
Intercooleri on turbon jälkeen, eikä siis vaikuta millään tavalla turbon lämpöihin.
- ihansama...
Justus . kirjoitti:
Intercooleri on turbon jälkeen, eikä siis vaikuta millään tavalla turbon lämpöihin.
"Intercooleri on turbon jälkeen, eikä siis vaikuta millään tavalla turbon lämpöihin."
Ei niin... Eikä asiaan vaikuta edes pakokaasujen lämpö, vaan turbo saattaa lämmetä jopa pakokaasujakin kuumemmaksi, mikä johtuu siitä että se pyörii niin lujaa, että kuiva teräksinen kuulalaakeri sulaisi parissa sekunnissa. Tämän vuoksi turbon laakereita onkin kahdenlaisia, on sellaisia missä on jotain eksoottisempia materiaaleja, jotka kestävät noita nopeuksia... Ja sitten on se huomattavasti tavallisempi tapa upottaa laakerit öljyyn, öljy vähentää kitkaa, minkä ansiosta lämpötilat pysyvät siedettävinä, ja öljykierto kuljettaa senkin lämmön pois.
Näillä öljykierrolla jäähdytetyissä malleissa se ongelma onkin siinä kun kierto lakkaa, kun öljy ei enää kierrä, alkaa laakeripesä kuumeta, ja mittauksissa on oikeasti todettu jopa yli 300:n asteen lämpötiloja, ja noin kuumassa ei tahdo parhaatkaan öljyt kestää, vaan palavat karstaksi.
Jos turbon öljykanavat pääsevät karstoittumaan, niin on olemassa riski että menevät kokonaan tukkoon, jolloin laakeri kuivuu, ja kuiva teräslaakerihan ei niitä kierroksia kestä, vaan sulaa hetkessä. - oma asiasi jos
penkitön kirjoitti:
ei tarvi käyttää elämme nyky aikaa ennen ei oolut välijäähdyttimiä jolloin turbo kuumeni liikaa ei koske nyky autoja
olet tuotamieltä, mutta kantapäänkautta oppii kuitenkin
- Ape
ihansama... kirjoitti:
"Intercooleri on turbon jälkeen, eikä siis vaikuta millään tavalla turbon lämpöihin."
Ei niin... Eikä asiaan vaikuta edes pakokaasujen lämpö, vaan turbo saattaa lämmetä jopa pakokaasujakin kuumemmaksi, mikä johtuu siitä että se pyörii niin lujaa, että kuiva teräksinen kuulalaakeri sulaisi parissa sekunnissa. Tämän vuoksi turbon laakereita onkin kahdenlaisia, on sellaisia missä on jotain eksoottisempia materiaaleja, jotka kestävät noita nopeuksia... Ja sitten on se huomattavasti tavallisempi tapa upottaa laakerit öljyyn, öljy vähentää kitkaa, minkä ansiosta lämpötilat pysyvät siedettävinä, ja öljykierto kuljettaa senkin lämmön pois.
Näillä öljykierrolla jäähdytetyissä malleissa se ongelma onkin siinä kun kierto lakkaa, kun öljy ei enää kierrä, alkaa laakeripesä kuumeta, ja mittauksissa on oikeasti todettu jopa yli 300:n asteen lämpötiloja, ja noin kuumassa ei tahdo parhaatkaan öljyt kestää, vaan palavat karstaksi.
Jos turbon öljykanavat pääsevät karstoittumaan, niin on olemassa riski että menevät kokonaan tukkoon, jolloin laakeri kuivuu, ja kuiva teräslaakerihan ei niitä kierroksia kestä, vaan sulaa hetkessä.Bensakoneessa turbon laakerointi ei tykkää, jos sammuttaa "kierroksilta". Dieselissä turbo käy kylmempänä ja ongelma on enemmänkin kannen kestävyydessä (esim. alumiinikannessa kammion ympäristö).
- ent maalainen
Onko vieläkin niitä ,jotka käynnistelee riesseliä tunnin ja ajon jälkeen sammutellaan toinen tunti. 70-luku on jo takanapäin
- HJH
ent maalainen kirjoitti:
Onko vieläkin niitä ,jotka käynnistelee riesseliä tunnin ja ajon jälkeen sammutellaan toinen tunti. 70-luku on jo takanapäin
Kyllä niitä vielä on. Eräs läheinen sukulaiseni on sellainen, heh. On toki autoja, joissa on herkkä kansi, ja niitä pitää tyhjäkäyttää: bemarin 80-90-luvun taitteen kutoset, volvon 80-luvun dieselit, volkkarin 80-lukuiset dieselit. Onhan noita autoja vielä käytössä.
- HJH
HJH kirjoitti:
Kyllä niitä vielä on. Eräs läheinen sukulaiseni on sellainen, heh. On toki autoja, joissa on herkkä kansi, ja niitä pitää tyhjäkäyttää: bemarin 80-90-luvun taitteen kutoset, volvon 80-luvun dieselit, volkkarin 80-lukuiset dieselit. Onhan noita autoja vielä käytössä.
Tämä tuttuni käyttää autoaan niin kesällä kun talvellakin 5-10 min...
- back to
ent maalainen kirjoitti:
Onko vieläkin niitä ,jotka käynnistelee riesseliä tunnin ja ajon jälkeen sammutellaan toinen tunti. 70-luku on jo takanapäin
No mä aamulla käyn aamutakissa lehden laatikosta ja pistän HJ;n pyörimään,juon kahvit,luen lehden,käyn kakilla ja sitten puen ja hyvästelen perheeni.Sitten
ajelen päivän työmailla enkä sammuta autoa kuin vasta illalla.MIttarissa on 795.000km ja auto on toyota HJ60 landcruiseri.Ja hyvin toimii.
- ottaa ..
ihan tavaksi antaa auton vaan käydä kun tulet määränpäähän joutokäyntiä hetkisen verran !
Värkkäilet vaikka kaikki muut ja sit lopuksi sammutat auton !
Jos mahdollista laskettele vapaalla joutokäynillä mahd. pitkään ennen pysäköintiä !
Itse en edes kiinnitä huomiota enään asiaan , se on jotenkin iskostunut vaan selkäytimeen ? Se auton käyttäminen , motarin ja kuuman kesäpäiväkorttelipyörityksen jälkeen hiukan pitempi joutokäyttäminen ! - nimi on
diisseli S-Mersulla liki paria sataa autobaanalla ajettuaan autokauppias antoi moottorin käydä hetken aikaa vielä huoltikselle pysähtymisen jälkeenkin?? Mietipä sitä - luulisi autoja työkseen kauppaavan tietävän...
- tomppa
..eri asia ajaa 200km/h tunnin ajan kuin täkäläisillä rajoituksilla. Perseaukistan hommaa koko jäähdyttely, tosimies vaihtaa auton kun takuu loppuu ja jos ko. vekottimen käyttöohjeissa ei ole mainintaa jäähdyttelystä mahdollinen turbon rikkoutuminen menee takuuseen. Tai sitten laukeaa seuraavan omistajan käsiin, mutta...who cares?
- työtön...
tomppa kirjoitti:
..eri asia ajaa 200km/h tunnin ajan kuin täkäläisillä rajoituksilla. Perseaukistan hommaa koko jäähdyttely, tosimies vaihtaa auton kun takuu loppuu ja jos ko. vekottimen käyttöohjeissa ei ole mainintaa jäähdyttelystä mahdollinen turbon rikkoutuminen menee takuuseen. Tai sitten laukeaa seuraavan omistajan käsiin, mutta...who cares?
tai homo kun tommoisia ajatuksia
- Sanna
Ainakin meidän turbodiesel (vm. 2000) auton käyttäjän ohjekirjassa suositellaan puolenminuutin-minuutin joutokäyntiä jo kohtuullisen kovankin ajon jälkeen. Toisaalta meille kotiin kun ajaa niin joutuu väkisinkin ajamaan muutaman minuutin hiljoikseen, taajamassa kun asutaan... eiköhän se jäähdyttely toteudu jo tuossa.
Kuten joku tuossa jo totesinkin niin turbon laakerit ne kuumenevat ja ellei siellä öljy kierrä niin laakerit leikkaavat kiinni. (Jotkus väittää että jos turbosi "vinkuu" siinä on jo laakereissa vikaa). Turbo voi pyöriä vielä jonkun aikaa sen jälkeen kun moottori on jo sammutettu...- vesa
pitää käyttää turbo koneita ja mielellään muitakin moottoreita ajon jälkeen tyhjäkäynnillä vähän aikaa,sanoohan se järkikin,jos yhtään tekniikasta tietää!!! ite oon ajanut työkoneita ja kuorma-autoja jossa on turbo,koko ikäni... ei sitä tarvitse etes miettiä,kun automaattisesti pyörittää lopuks tyhjäkäynnillä! turbon kierrokset nousee vedätyksessä tuhansiin kierroksiin minuutissa ja se lämpenee aika rajusti, se tarvitsee kunnon voitelun ja lopuks ennen kuin sammutetaan jäähdyttelyn ja lämpötilojen tasaantumisen! sama koskee myös itse moottoria!
- pesonen...
Ainakaan Pösön ohjekirja ei mainitse asiasta halaista sanaa. Hdi moottori vm. 01.
- C5Harmaa
vesa kirjoitti:
pitää käyttää turbo koneita ja mielellään muitakin moottoreita ajon jälkeen tyhjäkäynnillä vähän aikaa,sanoohan se järkikin,jos yhtään tekniikasta tietää!!! ite oon ajanut työkoneita ja kuorma-autoja jossa on turbo,koko ikäni... ei sitä tarvitse etes miettiä,kun automaattisesti pyörittää lopuks tyhjäkäynnillä! turbon kierrokset nousee vedätyksessä tuhansiin kierroksiin minuutissa ja se lämpenee aika rajusti, se tarvitsee kunnon voitelun ja lopuks ennen kuin sammutetaan jäähdyttelyn ja lämpötilojen tasaantumisen! sama koskee myös itse moottoria!
Tämän selkeämmin ei asiaa voi sanoa. Hyvä vielä, että tuotiin esille, kuinka kaikki moottorit tarvitsevat lämpöjä tasaavaa jäähdyttelyä. Ajon jälkeen vaikka kone on sammutettu, lämmöt tuppaa nousemaan. Jossain merkeissä jopa flekti käynnistyy hetkeksi viilentämään lämpöjä moottorin sammutuksen jälkeen.
- Ape
pesonen... kirjoitti:
Ainakaan Pösön ohjekirja ei mainitse asiasta halaista sanaa. Hdi moottori vm. 01.
Tuollaista ei uskalleta mainita. Valmistajalle olisi huonoa mainosta, jos käskisivät käyttää tyhjäkäynnillä ajon jälkeen.
"X on ihan paska auto, kun sitä pitää käyttää tyhjäkäynnillä ajon jälkeen. Mun Y:ytä ei ainaskaan tarvi käyttää...".
On pilvin pimein muitakin auton kestävyyteen vaikuttavia asioita, joita valmistajat ei ilmoittele esim. ohjekirjoissa, vaikka olisivat kuinka tietoisia. - ole kiinni
Ape kirjoitti:
Tuollaista ei uskalleta mainita. Valmistajalle olisi huonoa mainosta, jos käskisivät käyttää tyhjäkäynnillä ajon jälkeen.
"X on ihan paska auto, kun sitä pitää käyttää tyhjäkäynnillä ajon jälkeen. Mun Y:ytä ei ainaskaan tarvi käyttää...".
On pilvin pimein muitakin auton kestävyyteen vaikuttavia asioita, joita valmistajat ei ilmoittele esim. ohjekirjoissa, vaikka olisivat kuinka tietoisia.vaan oletetaan, että sen verran on tietoa vasta sitten se ilmestyy sinne, jos rupeaa olemaan asian tiimoilta remonttia takuuseen, mutta harvoin se heti väärinkäytöstä särkyy ja sehän on siten vaan korjaamolle töitä, josta saa myös asiakkaan maksamaan. Yksi pointti on sitten tuo, jos sinne kaikki olennainen tieto laitettaisiin se olisi silloin jo raamattua isompi opus sen jälkeen ja jää sitten olennainen pois.
Hyvä esimerkki on fiatin ohjekirja, jota paksumpaa opusta en ole vielä nähnyt ja esim. jos haluaa sieltä katsoa miten ajovalonpolttimo vaihdetaan niin on hakemistossa ja sitten sivulla tokaisu vie autosi lähimpään korjaamoon, ja kuitenkin laissa määritelty, että pitäisi viipymättä vaihtaa eli myös pitäisi mielestäni löytyä se ohje sieltä - petkele
C5Harmaa kirjoitti:
Tämän selkeämmin ei asiaa voi sanoa. Hyvä vielä, että tuotiin esille, kuinka kaikki moottorit tarvitsevat lämpöjä tasaavaa jäähdyttelyä. Ajon jälkeen vaikka kone on sammutettu, lämmöt tuppaa nousemaan. Jossain merkeissä jopa flekti käynnistyy hetkeksi viilentämään lämpöjä moottorin sammutuksen jälkeen.
ainakin mazdan bensakone (ilman turboa) alkaa pyörittää flektiä vielä koneen sammutuksenkin jälkeen. miettikääpä sitä.
- Superamis
Koskee vielä nykyisiä ja myös tuleviakin turbokoneita, polttoaineella ei vaikutusta asiaan. Etenkin se kannattaa muistaa ettei polkaise kaasua ja heti sammuta konetta (monilla on tapana), jos nuin tekee, niin turbo jää pyörimään laakerit ilman voitelua ja kierroksia voi parhaimmillaan olla jopa 200000 => laakerien/turbon käyttöikä lyhenee silmissä..
Eikä tuota jälkikäyttöä välttämättä siellä ohjekirjassa käsketä tekemään, johtuen ehkä siitä että autoja ei yleensä ole tehty niin suuria kilometrimääriä ajettaviksi kuin suomessa ajetaan. Tarkoitan että kyllä se turbo pelittää varmaan sen 100000-150000km (minkä tehdas on käyttöiäksi ajatellut) ilman jälkikäyttöäkin. - autossa
Joo tottakai (etenkin) turboautoa tulisi käyttää tyhjäkäynnillä jonkun aikaa ajon jälkeen. Mersun (-03) ohjekirjassakin kehoitetaan ajamaan ajon "viimeinen osuus" pienillä kierroksilla rauhallisesti ja vielä käyttämään moottoria tyhjäkäynnillä minuutin verran.
Eräällä työkaverilla (asuu etelä amerikassa) on joku japanilainen urheiluauto (olikohan supra vai nissanin joku malli 200SX/ 300SX, en muista) turbolla ja siinä jos virta-avaimesta sammuttaa moottorin ilman tyhjäkäyntiä, niin moottori jää vielä hetkeksi käymään (vaikka siis se olisi jo "sammutettu" avaimella) ja sammuu sitten pienen jälkikäynnin jälkeen. Ei olisi hullumpi idea muihinkin autoihin, vaikka olisihan se hieman outoa sammuttaa auto ja sitten se ei sammuisikaan. - Volvo 740 TDIC
Mulla oli nimimerkin auto jolla ajoin noin 400 000 km, ja sitä ennen oli joku ajanu 250 000. Turbo oli alkuperäinen ja ihan kunnossa. Koskaan en sen kummemmin jäähdytellyt eikä ohjekirjassakaan muistaakseni mitään mainittu asiasta. Muistaakseni luin jostain volvolandian topicista että vanhemmissa turboissa ei löytynyt tuota öljynjäähdytintä ja sen takia niitä piti erikseen jäähdytellä. Jos turbo kestää vaan 100 000 - 150 000 km niin vika on kai sitten kuskissa eikä autossa?
- eri turbot..
"Muistaakseni luin jostain volvolandian topicista että vanhemmissa turboissa ei löytynyt tuota öljynjäähdytintä ja sen takia niitä piti erikseen jäähdytellä."
Jos turbossa ei ole öljykiertoa, niin sitten se tarvitsee jotkut aika eksoottiset laakerit että kestää.
Nimittäin kun kuivat teräslaakerit sulavat niillä kierroksilla mitä turbo ottaa. Öljykiertoistenkin on todettu lämpenevän jopa 300 asteen tienoille, eli ihan niille rajoille missä ei enää mikään öljy tahdo kestää, vaan palaa karstaksi.
Mutta tokihan on muistettava, että ihan pelkässä kaupunkiajossa ei turbo ehdi edes paljon lämpiämään, ja esim Toyotan ohjekirjassa sanotaan ettei kaupunkiajossa (n. 80 km/h tai alle) tarvita jälkikäyntiä ollenkaan.
Turbo saattaa kestää ihan hyvinkin, vaikkei sitä edes yhtään ajattelisi, tämä jo pelkästään siksi että todennäköisyys sille että ajaisi turbonsa niin kuumaksi on melko pieni. Mahdollisuus on kuitenkin olemassa, ja toisaalta tarvittavat käyntiäajat ovat oikeasti aika lyhyitä. Useimmiten noin 30 sekunnin tyhjäkäynti on ihan tarpeeksi, ja jos hoitaa homman esim. niin että sammuttaa valot (jos tarpeen) ja aukaisee vyön, ja mahdollisesti kerää tavaransa yms. ja sammuttaa moottorin vasta viimeisenä, niin se 30 sekuntia kuluu usein ilman että tarvitsee edes erikseen odotella.
2 minuutin jälkikäyttö on perusteltua oikeastaan vain jos on ajanut pitkän aikaa jyrkkään ylämäkeen jotain 120 km/h, ja sitten pysähtynyt melkein ilman mitään helpompia osuuksia. Sen pitemmillä jälkikäytöillä tuskin on enää mitään vaikutusta.
Eli normaaliajossa jälkikäyttö ei ole oikeastaan mitään muuta kuin pieni asennemuutos, aikaa ei kulu, vain rutiinien järjestys muuttuu, eikä sekään paljon. Ja etenkin näin kylmään aikaan on vain hyväksi antaa auton käydä muutama hetki vaikka ilman valoja (olettaen että valojen sammutus on mahdollista).
- Kokemusta on
Kyllä se jäähdyttely koskee nykydieseleitä ja (niitä se vasta koskeekin), ei se kevytmetallikansi kestä semmosia äkkinäisä lämmön vaihteluita, tai no kestää aikansa, mutta kauemmin kestää kun hiukka jäähdyttelee, kansiongelmat on vain lisääntymään päin eikä vähenemässä. Itse en pahemmin jäähdytellyt ja kansi kesti 350000 km, mutta olis varmaan kestänyt vielä reilusti enemmän jos olisin viitsinyt paremmin jäähdytellä, useimmille auton omistajille toi kannen kestävyys ei ole ongelma koska se auto pistetään vaihtoon parin kolmen vuoden päästä ostosta. Jos ostaa nykydieselin jolla on ajettu yli 300000, niin saa varautua kannen vaihtoon, maksaa muuten maltaita tavallisesti noin 2000 euroa ja työt vielä päälle. Itse hommasin vaihtokoneen, kun ei tullut sen kalliimmaksi kuin olisi tullut uuden kannen laitto.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445832
- 475338
- 483718
- 133663
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise943306- 313126
- 592884
- 572740
- 532390
- 381844