armeijakokemukset

60-luvulla

Miten koitte armeijan 60-luvulla suorittaneet?

Minulla alokasaikana oli jokin (perinne) hupi, että alikessut potki kerrossängyn pään pinkan nurin!
Käsittämätöntä koulutusta!
Kun en viitsinyt aina korjata, hölmö PU- herätti korjaa pinkan! Vaikka sano, että joku kaatanut (täysipäinen tietäis)aina herätti! Tämä siis kuului koulutukseen!
Seuraavassa vaiheessa oli jännä tapa, että vanhemat repi sängkystään uudet tulokkat ja vei paljuun! Siis suihkuun! Käsittämätöntä!
Tämän jälkeen en ole luottanut enää koskaan "kaveriin", aina epäillä, että mitä tulee.
Tämöstä touhua oli Hyryrässä!

38

2147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sain ensi kerran todeta, kuinka nynnyjä ja p***amaisia ihmiset pohjimmiltaan ovat.
      Joitakin sitten myöhemmin olen luullut paremmiksi vain todetakseni, että väärässä olin taas.
      Enää en odota keneltäkään mitään. Silti toista autan silloin kun voin.

• 60-luvulla

No ainakin alokaskomppanian vääpeli olisi kuulunut suljetulle, tai vahvaan hoitoon kumminkin. Ilmapiri sika sairas!
        Peu-päälikkö oli viksu- Lähti heti pääesikuntaan.. Voi raumoja..
        Ikinä ei sen jälkeen luottanut kavereihin!

• MrY
        60-luvulla kirjoitti:

No ainakin alokaskomppanian vääpeli olisi kuulunut suljetulle, tai vahvaan hoitoon kumminkin. Ilmapiri sika sairas!
        Peu-päälikkö oli viksu- Lähti heti pääesikuntaan.. Voi raumoja..
        Ikinä ei sen jälkeen luottanut kavereihin!

Minä olisin kyllä jäänyt mielelläni loppuiäkseni jos vaan olisivat ottaneet, mutta ei enää sinä vuonna mahtunut. Armeija-aika oli kyllä helpointa ja mielenkiintoisinta aikaa elämässäni, samanhenkisiä kavereita, riittävästi ruokaa ja vapaata eikä tarvinnut ajatella mitään eikä kantaa huolta mistään.

• missämöly
        MrY kirjoitti:

Minä olisin kyllä jäänyt mielelläni loppuiäkseni jos vaan olisivat ottaneet, mutta ei enää sinä vuonna mahtunut. Armeija-aika oli kyllä helpointa ja mielenkiintoisinta aikaa elämässäni, samanhenkisiä kavereita, riittävästi ruokaa ja vapaata eikä tarvinnut ajatella mitään eikä kantaa huolta mistään.

Olit töpispaukku älyltä ja muulta ,Missä kyttäsit hölmö?

• MrY, res.ylikers.
        missämöly kirjoitti:

Olit töpispaukku älyltä ja muulta ,Missä kyttäsit hölmö?

No, en mä tiedä niin älystä, mutta kivaa oli tuolla KaiPr/KrhK:ssa.

• Magda
        MrY, res.ylikers. kirjoitti:

No, en mä tiedä niin älystä, mutta kivaa oli tuolla KaiPr/KrhK:ssa.

Korohoroon valitaan pitkät, hoikat komeat pojat, niinpä niin, taisitpa olla paikkakunnan tytön tylleröiden namupala, eiks niin?

• Iili

Aina välillä pidettiin sotaharjoituksia, tai millä nimellä niitä mahdettiinkaan kutsua.

Oli yöllä hälytys, varusmiesten piti olla valmiina silmärapayksessä; oli monenmoista määräystä: Ikkunat piti peittää, tavarat piti pakata päiväpeitteeseen, kaikki taisteluvarusteet piti olla kunnossa nopeasti jne. "Armeijassa tarvitaan vain yksi käsky, ja pyörät lähtevät pyörimään". Se oli teoria.

Kaksi kertaa varusmiesaikana tuli esikunnasta sellainen harjoitusmääräys, että varuskunnan kapiaiset eivät tienneet sitä etukäteen. Kummallakin kerralla varusmiehet olivat hetkessä valmiita, kuten pitikin.

Ensimmäisellä kerralla varusmiehet odottivat 8 tuntia nelijonossa pihalla sitä, että asiat saataisiin kuntoon. - Harjoitus keskeytettiin, koska siitä ei tullut mitään.

Toisella kerralla nälytys oli klo 4. Varusmiehet olivat taas hetkessä valmiita. Harjoitus keskeytettiin klo 16, koska kapiaiset eivät olleet saaneet vielä mitään aikaan. Kaikki oli pelkkää kaaosta. Silloin olin "tiedustelu-upseeri" ja näin kaiken sen sotkun, mitä kapiaiset tekivät. Istuin klo 5:stä klo 16:een tuolilla nk. päämajassa ja seurasin sitä sähläystä, josta ei sitten tullut koskaan valmista.

• Masi

lintsaamaan.
        Näin jälkeen päin huvittaa mitä kaikkea sitä tekikään välttyäkseen siivousporukkaan joutumiselta.
        Kerrankin kyrmytin kaksi tuntia kaapissa kun koottiin joukkoa putsaaman vanhoilla hammasharjoilla vessanpyttyjä.
        Alikkessu oli syntymäsadisti ja kerran kotiuttamisen jälkeen sain pistää sitä kunnolla turpiin.
        Kaikkia muita pahan tekojani olen katunut, sitä en.
        Ei minulle lintsausvaihde jäänyt päälle.
        Kehuvat kovaksi työmieheksi.
        Armeijasta jäi pääosin mukavia muistoja.
        Niinhän me usein juttua kerrotaan :"muistan kun kerran armeija aikoinani...

• Magda

Ilmeisesti kysymyksessä oli hälytysharjoitus.
        Jokaiselle upseerille oli nimetty hälyttäjä joka kävi ilmoittamassa hälytyksestä. Kaikki kokoontuivat paikalle, katsottiin paljonko aikaa meni siihen kun kaikki olivat paikalla.

En usko mitään "sähläystä" olleen kokoontumisissa, ehkä et tajunnut jutun juonta.

• tälleen
        Masi kirjoitti:

lintsaamaan.
        Näin jälkeen päin huvittaa mitä kaikkea sitä tekikään välttyäkseen siivousporukkaan joutumiselta.
        Kerrankin kyrmytin kaksi tuntia kaapissa kun koottiin joukkoa putsaaman vanhoilla hammasharjoilla vessanpyttyjä.
        Alikkessu oli syntymäsadisti ja kerran kotiuttamisen jälkeen sain pistää sitä kunnolla turpiin.

"jälkeen sain pistää sitä kunnolla turpiin.
        "

no vaihtovat kadunpuolta, mulkut?

• ii-li
        Masi kirjoitti:

lintsaamaan.

Olin pari päivää tuuraamassa kirjuria, ja sain kirjoittaa oman alikessuni putkarangaistusmääräyksen. Hänet pantiin putkaan kolmeksi viikoksi.

• ii-li
        Magda kirjoitti:

Ilmeisesti kysymyksessä oli hälytysharjoitus.
        Jokaiselle upseerille oli nimetty hälyttäjä joka kävi ilmoittamassa hälytyksestä. Kaikki kokoontuivat paikalle, katsottiin paljonko aikaa meni siihen kun kaikki olivat paikalla.

En usko mitään "sähläystä" olleen kokoontumisissa, ehkä et tajunnut jutun juonta.

Kaikki upseerit käytiin herättämässä aivan ohjesäännön mukaan.

Sähläys oli sitä, että näin omin silmin upseerien olevan aivan pihalla siitä, mitä pitäisi tehdä. Esim. klo 16 mennessä ei ollut vielä saatu edes autoja eikä soppatykkiä liikkeelle, puhumattakaan päätöstä siitä, mihin suuntaan joukkojen pitäisi lähteä. - Kaikki olivat hermona, riitelivät ja äyskivät kskenään, olivat eri mieltä kaikesta. Ja käskivät minun olla hiljaa.

• tapani

Se oli aikaa, jolloin armeija oli miesten koulu!
      Sisältyihin siihen paljon siihen aikaan epämiellyttävää, jolle nyt moni osaa jo nauraa.
      Onkohan armeijassa enää kunnon sotilashuumoriakaan?

• tapani

Piti tuohon vielä sanomani, ettei Hyrylä sen kummempi ollut kuin muut. Saattoi olla jopa helpompi paikka. Kaiken lisäksi sieltä tuli nopeasti Helsinkiin.
        Sattuu muuten olemaan tuttu paikka sen vuosikymmenen alkupuolelta.

• tapani kirjoitti:

Piti tuohon vielä sanomani, ettei Hyrylä sen kummempi ollut kuin muut. Saattoi olla jopa helpompi paikka. Kaiken lisäksi sieltä tuli nopeasti Helsinkiin.

Itä-Suomen helmikuisista hangista ja pakkasista, suoraan metsätöistä... lepokotia se merkitsi.

Kovakuntoiselle jäpikkäälle jotoksetkin puolihuvia.
        Ja se paras puoli: kruunu huolehti pojistaa tyyliin; ja täällä ei sitten
        esiinny yksityisajattelua. Hah hah!

• Lokari1
        tapani kirjoitti:

helpompi paikka puntikselle mennä kun minulla.
        Suomenlinna kun on vähä liika kaukana uimalla Helsinkiin mennä.
        Niin minä olin sillä hyvällä 50 luvulla siellä ranta pyssyssä, ei rannikko tykistössä.
        No menihän se aika siellä , mutta kyllä ne kasarmit oli pirun kylmiä, kun ikkunoista lumi sato kämppiin.
        Olihan meillä komeet kaulus laatat joissa oli musta pohja, joka oli sitävarten kun surtiin puskajussien kurjuutta, ja se punanen reunus oli kun iloittiin ettei kuuluttu laivastoon.
        Jukoliste siitähän on jo pitkästi yli 50 vuotta
        kyllä tuo aika menee joutusasti.
        Oli mukava päästä pois armeijasta, kun siellä ei minua haluttu pitää sen epä sotilaallisen käytökseni takia , putkaa lupasivat vielä viimesenä päivänä antaa,mutta ei kuitenkaan ollut mitään hyvää syytä siihen.
        Terv: Lokari1

• Magda

Mieliinpainuva tilaisuus "armeijasta" on joulupäivällinen ja -juhla varusmiesruokalassa joissa olen useita kertoja ollut mukana.

Muistelen kaiholla menneitä aikoja. Sodessa myymässä munkkeja ja suklaata varusmiehille. Parhain kiitos mitä metsäkeikoilta on tullut siskoille, varusmiehen toteamus:"Metsässä on mummokin hyvä, kun on lämmintä kahvia ja munkkeja!"
      Voiko enää paremmin kiitellä.

• Beagle Boy

Viime tammikuussa vietimme kurssimme 40-vuotisjuhlia. Noin 1200 suuruisesta kurssistamme oli paikalle saapunut noin 230. Täytyy sanoa, että voi sitä käsien vatkaamista, kun vanhat armeijakaverit näinkin pitkän ajan jälkeen tapasivat toisensa. Juhlapaikka oli varattu kello 22:een, mihin mennessä olisi pitänyt poistua. Vielä klo 23.00 porukka oli täydessä iskussa ja kielenkannat kävivät täysillä. Oli kyllä ikimuistoinen tilaisuus.

• ii-li

Sotku oli kyllä paikka, jota ilman ei olisi voinut olla. Ja kaikkein parasta oli juuri se, mitä sanoit, että Sotkun daamit ilmestyivät yllättäen sotaharjoituksiin siirrettävällä kioskillaan. Silloin osasi antaa vielä enemmän arvoa sille työlle, mitä sotilaskotisisaret tekivät.

• ii-li
        ii-li kirjoitti:

Sotku oli kyllä paikka, jota ilman ei olisi voinut olla. Ja kaikkein parasta oli juuri se, mitä sanoit, että Sotkun daamit ilmestyivät yllättäen sotaharjoituksiin siirrettävällä kioskillaan. Silloin osasi antaa vielä enemmän arvoa sille työlle, mitä sotilaskotisisaret tekivät.

Olin itse myös jouluna armeijassa. Se oli todella erikoinen ja mieliinpainuva muisto. Tuntui, ettei edes ole samassa paikassakaan.

Tässä taannoin oli skandaalikirjoituksia iltapäivälehdissä siitä, että sotilaitten juhlassa esiinyi "vähäpukeisia naisia". - Ainahan paikallisten voimisteluseurojen ja koulujen tyttöjä on käynyt esiintymässä sotilaille. Nyt siitä tehtiin jonkinlainen paheellisuuden ilmentymä.

• Magda
        Beagle Boy kirjoitti:

Viime tammikuussa vietimme kurssimme 40-vuotisjuhlia. Noin 1200 suuruisesta kurssistamme oli paikalle saapunut noin 230. Täytyy sanoa, että voi sitä käsien vatkaamista, kun vanhat armeijakaverit näinkin pitkän ajan jälkeen tapasivat toisensa. Juhlapaikka oli varattu kello 22:een, mihin mennessä olisi pitänyt poistua. Vielä klo 23.00 porukka oli täydessä iskussa ja kielenkannat kävivät täysillä. Oli kyllä ikimuistoinen tilaisuus.

Kuka tietää, kuka oli Varvara ja missä on hänen muistomerkki tai mikä se ny onkaan?

Muistelen sotamarsalkan saaneen lähdöt RUK:sta, oli punttiksella jäi kiinni, oli näet nukahtanut neitosen lakanoihin ja unohti missä hänen oikeastaan piti olla. Pojat on poikia aina vaan!

• MrY
        Magda kirjoitti:

Kuka tietää, kuka oli Varvara ja missä on hänen muistomerkki tai mikä se ny onkaan?

Muistelen sotamarsalkan saaneen lähdöt RUK:sta, oli punttiksella jäi kiinni, oli näet nukahtanut neitosen lakanoihin ja unohti missä hänen oikeastaan piti olla. Pojat on poikia aina vaan!

Hän oli sotilaskodin 'edeltäjä', vanha naisihminen joka myi sotilaille rinkeleitä muistaakseni Haminassa.

• Iili
        Beagle Boy kirjoitti:

Meidän joukeemme johtaja oli "se hullu luti". Hänet tunnettiin sillä nimellä koko varuskunnassa.

Kun sain kutsun juhliin, niin revin sen kappaleiksi.

• Magda
        Iili kirjoitti:

Meidän joukeemme johtaja oli "se hullu luti". Hänet tunnettiin sillä nimellä koko varuskunnassa.

Kun sain kutsun juhliin, niin revin sen kappaleiksi.

Ikävä muisto lutista aiheutti sinulle mieliharmia uudelleen kutsun muodossa. Onhan niitä jokaisella, parasta jättää ikävyydet selkänsä taakse ja porskutella eteenpäin valoisin mielin. Ajattele OHI ON!

• Beagle Boy
        Magda kirjoitti:

Ikävä muisto lutista aiheutti sinulle mieliharmia uudelleen kutsun muodossa. Onhan niitä jokaisella, parasta jättää ikävyydet selkänsä taakse ja porskutella eteenpäin valoisin mielin. Ajattele OHI ON!

Täyttä sontaa. Ei sillä kurssilla mitään hullua lutia edes ollut.

• 8. huhtikuuta 1962 olin tanssimassa Hämeenkaaressa ja minua tuli hakemaan mustalaattainen "kiiltokuvapoika".
      Hän kysyi osaanko tanssia buggia, näyttäisimme taivaan merkit hämeenkaarelaisille.
      Siihen aikaan kun ei kansaa saatu tanssipaikoilla liikkeelle ennenkuin ensimmäinen tango soi.
      Ihmettelin että kun niin hyvä tanssija tallasi minua aina oikealla jalallaan varpaille.
      Osoittautui että hänellä oli toisessa jalassa 46 numeron saapas, toisessa 43:n! Joku oli piilottanut toisen hänen saappaistaan, mutta hän oli antanut vahingon kiertää ja otti pariksi ensimmäisen saappaan mikä käteen osui että pääsi iltalomalle!

Tämän tanssi-illan jälkeen kävin hakemassa hänet puntikselle pari kertaa viikossa. Se onnistui kun hän lupasi kavereille tupakkaa takaisin tultuaan. Kämppä oli ensimmäisessä kerroksessa, joten ikkunasta vaan ulos illan pimeyteen ja sitten rauhallisesti kävelemällä portista ulos, missä minä odotin autolla!

Sitten kun hän pääsi siviiliin, menimme kihloihin ja myöhemmin naimisiin ja muutimme Ruotsiin 1965.
      Sen pituinen se.

• Helpointa-aikaa

Samanlaista oli monen muunkin touhu. Mutta silti
      minun elämäni helpointa-aikaa. Sieltä sai kaiken
      välttämättömän ei tarvinnut olla rahapussikourassa joka käänteessä.Olisin elänyt
      aivan hyvin tämän 40 vuotta sielläkin.

• turvaa

Varmaan sinunlaiselle älykääpiölle oiva paikka!

• en vieläkään

En vieläkään, kymmenienvuosien jälkeen ymmärrä että sadistuus olisi jotenkin tehokasta koulutusta!
      Alokas aikana minua siivoutettiin.
      Kiusanteko kriteerinä.Noin, niin, kun yksi sivoaa ja muut nauraa rinkissä ympärillä! Käsitämätöntä koulutusta (siis ihmisarvon luokkaamista)
      Itse olin naimisisa inttiin mennessä, vaikka normaali kutsunta. Lomalle arvaa mitä?
      No silloin, kun katsoi kapiaisia, ei niistä olisi ollut mihinkään puolustukseen. Simputukseen eevät riitti!
      Täällä on muutama löylynlyömä tuntenut olonsa siellä kotoisaksi! En ihmettele! Samaasarjaa!

• MrY

En tavannut yhtään sadistia, viikonloppuvapaalla olin joka viikonloppu yhtä vaille, kun halusin nähdä millaista siellä silloin on, ja kävimmekin naapurikaupungissa elokuvissa, siellä meni muistaakseni 'Tohtori Zhivago'. Ensimmäinen iltaloma oli kolmantena palveluspäivänä.
        Tietystihän kapiaisillakin oli huonot päivänsä kuten meillä siviilissäkin jokaisella on, mutta mielestäni kaikki toimet oli edes jotenkin perusteltuja. Palvelus oli helppoa huoletonta!

• kero missä
        MrY kirjoitti:

En tavannut yhtään sadistia, viikonloppuvapaalla olin joka viikonloppu yhtä vaille, kun halusin nähdä millaista siellä silloin on, ja kävimmekin naapurikaupungissa elokuvissa, siellä meni muistaakseni 'Tohtori Zhivago'. Ensimmäinen iltaloma oli kolmantena palveluspäivänä.
        Tietystihän kapiaisillakin oli huonot päivänsä kuten meillä siviilissäkin jokaisella on, mutta mielestäni kaikki toimet oli edes jotenkin perusteltuja. Palvelus oli helppoa huoletonta!

Täyttä paskaa kerrot. Ei missään noin ollut. Kerro homeaivo missä?

• ii-li
        MrY kirjoitti:

Oletkohan ollut armeijassa 60-luvulla? Ainakin minun varuskunnassani iltalomille pääsi vasta komen viikon kuluttua.

• MrY
        kero missä kirjoitti:

Täyttä paskaa kerrot. Ei missään noin ollut. Kerro homeaivo missä?

Olin Kajaanissa -65. Kaippa siellä oli toisenlaista, koskapa kun sinne tuli pari siirtokaveria KarJP:sta, ihmettelivät tippa silmässä kuinka paljon mukavampi on kuin edellinen paikka.

• MrY
        ii-li kirjoitti:

Oletkohan ollut armeijassa 60-luvulla? Ainakin minun varuskunnassani iltalomille pääsi vasta komen viikon kuluttua.

Olin Kajaanissa -65. Oli torstaiaamu kun aloitin palveluksen,a lauantai-iltana olin iltalomalla eka kerran. Setäni asui kaupungissa, ja ilmoitin, että minulla on asioita hoidettavana hänen kanssaan, siis tekosyyn varjolla tämä eka iltis. Seuraavalla viikolla olin samalla asialla, mutta kolmantena viikonloppuna jo oikealla iltalomalla.
        Että silleen.

• tapani

Siivouttaminen kasvatti luonnetta. Toimenpide viittaisi vähän siihen, ettei asianomaiselle kirjoittajalle siivous oikein armeijan leivissä maittanut.
        Usien kuitenkin saatiin siellä saamattomista mammanpojista ja reppanoista miehiä.
        Se oli sitä aikaa.

• tapani kirjoitti:

Siivouttaminen kasvatti luonnetta. Toimenpide viittaisi vähän siihen, ettei asianomaiselle kirjoittajalle siivous oikein armeijan leivissä maittanut.
        Usien kuitenkin saatiin siellä saamattomista mammanpojista ja reppanoista miehiä.
        Se oli sitä aikaa.

ovat ehkä luku erikseen.
        Minulla on monta sukulaista, jotka ovat olleet "tekemässä miehiä" mamman pojista, mutta eivät ole onnistuneet omien poikiensa kanssa yhtä hyvin. Missähän lienee vika?

• Iili
        tapani kirjoitti:

Se oli sitä aikaa.

Siivoamin armeijassa oli aivan luku sinänsä! Käsittämätöntä, miten älyttömällä tavalla siellä pakotettiin siivoamaan. Ei kukaan täysjärkinen tekisi sellaista kotonaan. (Meillä siivoaminen ei ollut mikään rangaistus. Se tuli joskus jokaisen kohdalle vuorollaan.)

Muutenkin kaikessa tekemisessä olisi ollut kaksi vaihtoehtoa: Järkevä tapa ja armeijan tapa.

Minun luokkatoverini isä oli aktiiviupseeri. Kotonona oli armeijamainen kuri tupatarkastuksineen ja iltalomakieltoineen päivineen. Poika oli mukava ja järkevä, mutta meni koulun päätytyyä täysin deekikselle ja kuoli viinaan ja huumeisiin parikymppisenä. Olen vakuuttunut siitä, että inhimillisempi kasvatus olisi tehnyt hänestä miehen.

• Lokari1
        Iili kirjoitti:

Siivoamin armeijassa oli aivan luku sinänsä! Käsittämätöntä, miten älyttömällä tavalla siellä pakotettiin siivoamaan. Ei kukaan täysjärkinen tekisi sellaista kotonaan. (Meillä siivoaminen ei ollut mikään rangaistus. Se tuli joskus jokaisen kohdalle vuorollaan.)

Muutenkin kaikessa tekemisessä olisi ollut kaksi vaihtoehtoa: Järkevä tapa ja armeijan tapa.

Minun luokkatoverini isä oli aktiiviupseeri. Kotonona oli armeijamainen kuri tupatarkastuksineen ja iltalomakieltoineen päivineen. Poika oli mukava ja järkevä, mutta meni koulun päätytyyä täysin deekikselle ja kuoli viinaan ja huumeisiin parikymppisenä. Olen vakuuttunut siitä, että inhimillisempi kasvatus olisi tehnyt hänestä miehen.

vaimot?
        Heistäkin olis varmaan paljon mukavia juttuja.
        Taisi moni asevelvollinen olla mukavana toisena miehenä muutamalle Rouvalle?
        Näin olen kuullut ja joitain tapauksia nähnytkin omin silmin.
        Terv: Lokari1.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      32
      2891
    2. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      173
      2285
    3. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      62
      2264
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      33
      1978
    5. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1336
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      22
      1333
    7. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      13
      1318
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10