kertokaahan kokemuksistanne keillä on ollut hammasraudat...etenkin te joilla on ollut ne näin parikymppisenä tai vanhempana. ensinnäkin häiritseekö ne puhetta tai syömistä? miten ihmiset ovat kommentoineet...vai ovatko kenties ollenkaan? minulle olisi tulossa lähivuosina raudat ylös sekä alas...hoidon kestoksi arvioitiin maksimissaan 2 vuotta...mahdollisesti 1,5. asiassa huolettaa ehkä eniten juuri muiden ihmisten reaktiot...koska tiedän että itseäni ne tulevat häiritsemään todella paljon mutta huomioivatko muut asiaa ollenkaan? hampaani on kuitenkin hoidettava kuntoon ennemmin tai myöhemmin...enkä varmaankaan haluaisi viivyttää asiaa kovin montaa vuotta...kiitos jo etukäteen niille jotka vaivautuvat vastaamaan.
hammasraudat
11
4113
Vastaukset
- hieman...
Olen viimeinkin vanhalla iällä (yli 3-kymppisenä!) aloittanut oikomishoidon. Kaduttaa kun en aiemmin oikaissut hampaitani.
Se kuinka raudat näkyvät ja tuntuvat riippuu paljon lähtötilanteesta. Itselläni on kovin ulkonevat hampaat ylhäällä, joten varsinkin ylähampaissa olevat keraamiset kiinnikkeet (ovat isommat kuin metallinväriset) tuntuvat jonkin verran.
Alhaalla olevia metallinvärisiä ei oikein huomioikaan. Syömistä häiritsee pari päivää kiristyksen jälkeen, koska ovat puruarat silloin.
Puhdistus sujuu jo automaattisesti jokaisen syönnin jälkeen.
Kyllä muut huomaavat raudat, mutta harva sanoo mitään. Eivät ole vaikuttaneet sosiaaliseen elämääni mitenkään.
Laita hampaat vaan kuntoon, ennenkuin haittoja huonosta purennasta alkaa tulemaan enemmän. - Anselmi
Raudat olivat ensi alkuun vain ylhäällä, kulmahampaista taaksepäin ja kuukausi sitten alahampaisiin laitettiin kojeet. Kyllähän nuo raudat tuntuvat aluksi kovin hankalilta, kitalaki rauta varsinkin. Ja syöminen vaatii totuttelua, mutta kyllä näiden kanssa pärjää. Ihmiset eivät ole juurikaan kommentoineet, kai nuo raudat häiritsevät enemmän itseä kuin muita. Eikä miestäkään häiritse nämä millään lailla. Viikon päästä minulle laitetaan valkoiset raudat etuhmapaisiin, saas nähdä miltä ne tuntuvat.
Tsemppiä sinulle hoitoon! - 85...
Minä olen 20-vuotias ja aloitin oikomishoidon vasta viime tammikuussa, koska lapsena minua ei otettu terveyskeskuksen ilmaiseen oikomishoitoon, koska haitan aste ei ollut tarpeeksi suuri.
Ensin minulla oli niskaveto, joka oli suoraan sanottuna aika kamala, varsinkin kun sitä piti käyttää 13 tuntia vuorokaudessa. Sitä käytin vain kotona ja koska asun yksin, niin kukaan muu ei sitä nähnyt koska käytin sitä lähinnä kotona. Tosin tätini kanssa mökkeillessäni sain kateellista palautetta häneltä, koska hänelläkin on oikomisen tarvetta, mutta hänellä se olisi leikkausta vaativa juttu, joten siksi hän kadehti minua kun minä pääsen pelkillä raudoilla. Lisäksi siskoni nimitteli minua mökillä niistä.
Mutta sitten varsinaisista raudoista. Ne mulla on ollut pari kuukautta, eivät haittaa syömistä eivätkä puhumista, paitsi että hampaat voivat olla aktivoimisen jälkeen hieman arat, mutta minulla ei ole pahempia särkyjä ollut. Kukaan ei ole tainnut kiinteitä rautojani huomata tai ainakaan yksikään ihminen ei ole sanonut niistä mitään.
Kaiken kaikkiaan nämä hammasraudat ovat olleet paljon helpompi asia kuin ensin kuvittelin. - E.V.V.K.
Toisia ihmisiä ei todellakaan kiinnosta toisten hammasraudat. On narsismia kuvitella, että ihmiset olisi toisten raudoista niin sekaisin, ettei niitä voisi itselle ottaa.
Kipuja niistä kyllä on, mutta se siitä. - Elina
Poskien limakalvot ja kieli voivat aluksi kipeytyä, kun ne totuttelevat rautoihin.
Mutta se menee ohi viikossa. Jos saat niskavedot, niitä kannattaa käyttää aina kun voi, sillä niin hoito nopeutuu. Mulla oli ennuste alunperin 3 vuotta ja selvisin tunnollisella hoidolla vajaalla kahdella vuodella.
Ja ketään ei todellakaan kiinnosta toisten hammasraudat. Vai jäätkö itse heti tuijottamaan ja miettimään, että miten jollakin voi olla hammasraudat?- tyttö20
selventääkseni asiaa...koska tiedän että raudat tulevat häiritsemään itseäni paljon halusin vaan tietää yleisesti kiinnittävätkö ihmiset niihin huomiota. itse en välitä jos jollain toisella on raudat mutta kun ne on itsellä tulee väistämättä mietittyä (ainakin jossain määrin) että mitäköhän muut ajattelee...vai voitko väittää ettei sinulla ole käynyt asia kertaakaan mielessä?
kiitos kuitenkin kaikille asiallisista vastauksista...jään vielä miettimään ajankohtaa jolloin aloitan hoidon koska tämänhetkinen elämäntilanteeni ei sitä salli...kohdallani hoito on muutenkin ehkä hieman rankempi koska se vaatii myös leikkauksen, joka sekin osaltaan pistää miettimään... - tyttö
tyttö20 kirjoitti:
selventääkseni asiaa...koska tiedän että raudat tulevat häiritsemään itseäni paljon halusin vaan tietää yleisesti kiinnittävätkö ihmiset niihin huomiota. itse en välitä jos jollain toisella on raudat mutta kun ne on itsellä tulee väistämättä mietittyä (ainakin jossain määrin) että mitäköhän muut ajattelee...vai voitko väittää ettei sinulla ole käynyt asia kertaakaan mielessä?
kiitos kuitenkin kaikille asiallisista vastauksista...jään vielä miettimään ajankohtaa jolloin aloitan hoidon koska tämänhetkinen elämäntilanteeni ei sitä salli...kohdallani hoito on muutenkin ehkä hieman rankempi koska se vaatii myös leikkauksen, joka sekin osaltaan pistää miettimään...Jos sun hampaistosi on niin sekaisin että se vaatii jopa leikkauksen, niin silloin sun kannattaa antaa pätevän hammalääkärin suorittaa tarvittavat hoitotoimenpiteet siinä järjestyksessä kuin hänen mielestään tarvitsee. Virhepurennasta voi tulla niin monenlaisia vaivoja, ettei kannata jättää oikaisematta hamapita.
Itse olen aikuisiällä oikonut hampaita sen takia että ne olivat niin toivottoman rumat ja vinot ettei koskaan kehdannut hymyillä. Silloin ei ole mitään merkitystä sillä miltä raudat näyttävät, ja mitä muut niistä ajattelevat. Nyt mulla on oikominen loppusuoralla, ei mulle mitään filmitähtihymyä tullut mutta paljon suoremmaksi hampaat kuitenkin tulivat. - tyttö20
tyttö kirjoitti:
Jos sun hampaistosi on niin sekaisin että se vaatii jopa leikkauksen, niin silloin sun kannattaa antaa pätevän hammalääkärin suorittaa tarvittavat hoitotoimenpiteet siinä järjestyksessä kuin hänen mielestään tarvitsee. Virhepurennasta voi tulla niin monenlaisia vaivoja, ettei kannata jättää oikaisematta hamapita.
Itse olen aikuisiällä oikonut hampaita sen takia että ne olivat niin toivottoman rumat ja vinot ettei koskaan kehdannut hymyillä. Silloin ei ole mitään merkitystä sillä miltä raudat näyttävät, ja mitä muut niistä ajattelevat. Nyt mulla on oikominen loppusuoralla, ei mulle mitään filmitähtihymyä tullut mutta paljon suoremmaksi hampaat kuitenkin tulivat.niinno...sekin tässä hommassa ärsyttää että mulla toi hampaisto ei ole kovin vino...periaatteessa vain yksi vino hammas...ennemminkin asia pitäisi hoitaa juuri tuon virhepurennan takia, jolloin leikkauksella siirretään leukaa eteenpäin.
- Kaduttaaaaaa
tyttö20 kirjoitti:
niinno...sekin tässä hommassa ärsyttää että mulla toi hampaisto ei ole kovin vino...periaatteessa vain yksi vino hammas...ennemminkin asia pitäisi hoitaa juuri tuon virhepurennan takia, jolloin leikkauksella siirretään leukaa eteenpäin.
Täällä sama juttu! Oionnan aloitin PURENNAN TAKIA, yksi hammas vain vino edessä! Nyt on tullut ongelmia eteen enemmän kuin voi edes uneksia! Aluksi ei lähtenyt hampaat liikkeelle niink uin olisi pitänyt, vuosi kiskottiin yhtä hammasta liikeelle erilaisin konstein. Sitten kun lopulta saatiin liikettä, etuhampaisto kipeytyi niin paljon, että jouduttiin keskeyttämään vedot joksikin aikaa. Sitten alas raudoitus. Nyt on oikealla alhaalla leukanivelessä kipuja, syödessä tosi tuskaista.
Saa nähdä mitä tehdään sen kanssa, ratkeaa ensi kerralla.
...ja siis kaikki vain YHDEN VINON HAMPAAN TÄHDEN JA PURENNAN parantamisen tähden. Purenta vain jatkaa huononemistaan, ennen oikomista ei sentään ollut kipuja leukanivelisssä mitä nyt on.
Rahaa palaa ja vointi huononee!
Harkitkaa ihmeessä ennenkuin alatte hommaan, vaikka kyllä minäkin harkitsin, mutta jääräpäisenä aloitin suoran rivin oikomisen vain parantaakseni purentaa, mikä on nyt aivan sekaisin ja kipuja!! Homman olisi pitänyt olla jo valmis, mutta nyt ei edes loppua näy!
- kolmekymppisenä..
Sain raudat nyt kolmekymppisenä ylös (metalliset, kiinteät, kunnallisella). Ei ole haitannut puhumista tai syömistä mitenkään, aluksi oli tosin kovin kipeät hampaat. Mutta kaikkeen tottuu. Kukaan ei ole myöskään kiinnittänyt mitään huomiota näihin telaketjuihin tai ei ainakaan kuulteni ole maininnut mitään. Itsekään en enää puolen vuoden jälkeen tuskin muistan näitä vekottimia paitsi hampaita harjatessa. Joten onnea raudoitukseen!
- JesseJee
Mulla pitäisi tehdä päätös rautojen suhteen. Toistaiseksi haitta on täysin kosmeettinen, mutta lääkäri oli sitä mieltä että 5-6 vuotta niin purentaa "kaatuu". Olen 23 ja menettäny yhden sivuhampaan lätkässä ja nyt koko ylä rivistö kaatuu sen tyhjän kolon paikalle. Eli etuhampaitten väli levenee koko ajan.
En osaa yhtään päättää että otanko vai en ja onko niitä mahdollista asentaa esim. hampaiden taakse? Olisin valmis maksamaan aika paljonkin enemmän siitä. Tämä saattaa vaikuttaa vähän narsistiselta mutta tosiasia on se, että olen työssä jossa puhun kaikki päivät ihmisten kanssa kasvotusten ja hymyni on ns. leveä. Kaikki hampaat näkyy kun puhun / hymyilen...
Epäili että vuosi tai 6 kk riittäisi siirtämään paria hammasta että sinne saa tekohampaan väliin joka pitää palikat sitten kasassa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h302861Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062651Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv282365Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.491904Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141493- 321473
- 1771183
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1021183En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.711015- 29989