Senkka

GEL

Onkohan senkan mittausperiaate jotenkin muuttunut entisajoista? Minun tulokseni oli viimeksi 11, ja sitä sanottiin hyväksi. Ei se ainakaan ennen olisi kovin hyvältä näyttänyt.

4

4504

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itselläkin mittailtu, hoito...

Suoraan lääketieteellisestä tieto-oppaasta:

"Terveillä alle 50-vuotiailla naisilla lasko (senkka) on tavallisesti alle 20 mm/h ja yli 50-vuotiailla alle 30 mm/h. Miehillä vastaavat luvut ovat alle 15 mm/h ja alle 20 mm/h.

Vanhemmilla ihmisillä lasko voi kuitenkin olla useita kymmeniäkin, vaikka kyseessä ei ole mikään sairaus".

Tietenkin senkan nousu selkeästi aikaisemmasta voi antaa aihetta jatkokontrolleihin, mutta milloin itselläsikin "ennen" oli? Jos nyt on vuosia ja taas vuosia väliä, niin eipä sitä enää kannata vertailla vaan katsoa nykyhetkeä. Sitä ei ole itselläsi pidetty kummoisena, joten siellähän tuo sitten on tuossa luvussa. Ei kannata stressata.

Joskus aikanaan oli, että pitäisi olla alle 10, mutta nykyään katsotaan hiukan eri tavalla ja ollaan hiukan jo luovuttikin kovin oleellisena mittarina. Ei oikein näytä mitään järin tähdellisiä. Muistaakseni samoihin aikoihin, kun laskettiin perus Crp:n (tulehduskokeen) "alle 10", nykyiseen "alle 8" asteikkoon, niin senkan asteikkoa väljistettään.

• GEL

No nyt on ikää 67, joten antamasi tieto sopii kuvaan mukavasti. Olen eläkkeellä oleva biologi ja opiskeluun kuului mitata senkka itseltäkin. Silloin se oli jotain 1mm. Ajattelin josko tuohon yksiselitteiseen millimittaukseen olisi tullut jotain uutta.

• Heli

Eikö senkka olekaan sama kuin crp? Ennen puhuttiin, että katsotaan senkka, kun epäiltiin tulehdusta, nyt otetaan crp? Silloin ennen tämä tulehdusarvo muistaakseni oli korkea jos se oli 10, nyt 10 (oikeastaan 1,0) on raja-arvo (ilmeisesti crp) ja 8:aa (oikeastaan 0,8:aa) suuremmilla arvoilla jo verisuonet alkaa kalkkeutua enemmän, sanotaan laboratorio-oppaassa, joka ei senkkaa tunnekaan. Mutta mulla tämä crp (vai olikohan se sitten lasko) oli kauan kovin korkea ja mulle sanottiin, että se vaan joskus jää ylös jonkun tulehduksen jälkeen ja sitten se tulee alas todella hitaasti (vuosien kuluessa).

• lasko
        Heli kirjoitti:

Eikö senkka olekaan sama kuin crp? Ennen puhuttiin, että katsotaan senkka, kun epäiltiin tulehdusta, nyt otetaan crp? Silloin ennen tämä tulehdusarvo muistaakseni oli korkea jos se oli 10, nyt 10 (oikeastaan 1,0) on raja-arvo (ilmeisesti crp) ja 8:aa (oikeastaan 0,8:aa) suuremmilla arvoilla jo verisuonet alkaa kalkkeutua enemmän, sanotaan laboratorio-oppaassa, joka ei senkkaa tunnekaan. Mutta mulla tämä crp (vai olikohan se sitten lasko) oli kauan kovin korkea ja mulle sanottiin, että se vaan joskus jää ylös jonkun tulehduksen jälkeen ja sitten se tulee alas todella hitaasti (vuosien kuluessa).

Senkka eli lasko, näyttää pitemmän ajan arvoa. crp on äkillinen tulehdus
        http://www.epshp.fi/labnet/ohjekirj/l.htm#LASKO

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6605
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2275
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1857
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      84
      1245
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1032
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      82
      927
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      830
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      757
    Aihe