Sopiva summa kolehtiin

kolehtiin?

Kävin kesällä adventtikirkon jumalanpalveluksessa, siellä oli kaksi kolehtia, jotka kerättiin. Puhuja sanoi, että ensimmäiseen voi laittaa enemmän ja toiseen vähän vähemmän.Ensimmäiseen esimerkiksi 4 euroa ja toiseen 3 euroa..Olin hämmentynyt, koska mulla ei ollut niin paljoa rahaa mukana..

Onko tämä yleistä että sanotaan paljon olisi sopiva summa kolehtiin ja onko normaalia että kerätään aina 2 kolehtia?

Miten muissa kirkkokunnissa?
Ev.lut kolehdissa en ole kuullut koskaan että olisi sanottu mikä olisi ehkä sopiva summa.

Kaikki adventistit ilmeisesti maksaa kymmenykset..Miksi niihin tulee kuori seurakunnan lehden välissä?Halutaanko varmistaa että jokainen maksaa varmasti..Onko suotuisaa siis vielä kymmenysten päälle maksaa melkein 10 euroa joka sapatti kolehteja?

Tuli sellainen olo, että rahaa kerätään joka käänteessä..Olen kyllä sitä mieltä etä Herra siunaa annetut varat ja antajaa myös!Itselle täämä oli vain niin uutta.

Onko tämä vain adventtikirkon käytäntä tai onko jossain muuallakin samantapainen käytäntö?

15

926

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saku

harhaanjohtavaa tiatoo vai onko se luuloo adventistien oikeasta käytännöstä. Jos joku adventisti hölmöyksissään määrää kolehtisumman niin se ei ole virallinen eikä hyväksyttävä käytäntö. Eikä kaikki adventistit maksa kymmenyksiä eikä kolehtia vaan ne jotka katsovat sen tarpeelliseksi. Siellä ei kerätä eikä peritä mitään väkisin vaikka nimi olisikin kirkon kirjoissa.

• olin kyllä

Olin tosiaan ihan penkissä istumassa ja ihmettelin kovasti kuulemaani siksi kysyin täällä!

Eli ei ole harhatieto tai harhaluulo, vaan oma kokemukseni.

• En koskaan ole kuullut että joku esittäisi summia.
      Oli kai joku ymmärtämätön, joka kertoi omasta käytännöstään ja tahtoi suositella.

Ei toki koskaan puhuta summista.
      Vapaaehtoinen asia aina.
      Adventtikirkossa ei kukaan esitä minkäänlaisia taloudellisia vaatimuksia.
      rahastonhoitaja saa suorituksia seurakuntalaisilta, mutta hän on vaitiolovelvolinen.

Siis rahan kanssa vapaalla mielellä.
      Ohjeet löytyy Raamatusta, ja seurakuntalaiset seuraavat niitä pyytelemättä ja halunsa mukaan.

Jumalan siunausta
      jari laurila

• kristitty.ihminen

Adventtikirkko ei ole Jumalan asialla, joten ei
      ole hyvä ollenkaan uhrata sinne.

• Toinen näkökanta

Kristitty ihminen ei sano väärää todistusta lähimäisestä.Taidat olla jotain muuta ja elät harjoissasi.Sinullakin on toivoa ehetyä ihmiseksi.

• kyltti
        Toinen näkökanta kirjoitti:

Kristitty ihminen ei sano väärää todistusta lähimäisestä.Taidat olla jotain muuta ja elät harjoissasi.Sinullakin on toivoa ehetyä ihmiseksi.

Ei adventtikirkkoa voi sanoa lähimmäiseksi, sehän on kokonainen yhteisö. Väärää todistusta ei ole imaista mielipiteensä kauhunomaisesta lahkosta jossa rahastetaan avuttomia puille paljaaksi, ja opetetaan uskomaan harhanäkyjen näkijään.

Lähimmäisen rakkautta on varoittaa ohikulkevia osallistumaan pimeyden rientoihin. Sillä niihin voi tulla osalliseksi, eikä irtipääsyä luvata kuin helvetin pelottelulla. Kauhea kohtalo kelle hyvänsä.

• Johannes
        kyltti kirjoitti:

Ei adventtikirkkoa voi sanoa lähimmäiseksi, sehän on kokonainen yhteisö. Väärää todistusta ei ole imaista mielipiteensä kauhunomaisesta lahkosta jossa rahastetaan avuttomia puille paljaaksi, ja opetetaan uskomaan harhanäkyjen näkijään.

Lähimmäisen rakkautta on varoittaa ohikulkevia osallistumaan pimeyden rientoihin. Sillä niihin voi tulla osalliseksi, eikä irtipääsyä luvata kuin helvetin pelottelulla. Kauhea kohtalo kelle hyvänsä.

Terveisiä Adventtikirkosta. Oli siunaava Jumalanpalvelus tilaisuus jossa rakkauden hengessä ylistimme Luojaame, tutkimme lunastus suunnitelmaa raamatusta. Esim: aihetta, Armosta uskon kautta. Kristityt ymmärtävät mitä tämä tarkoittaa käytännössä. Oli ilo olla mukana, tule sinäkin, Herra eheyttää rikkonaisenkin ihmisen rakkaudessaan. Siitä voime iloita päivittäin Hänen Armostaan.

• tintti.73
        Johannes kirjoitti:

Terveisiä Adventtikirkosta. Oli siunaava Jumalanpalvelus tilaisuus jossa rakkauden hengessä ylistimme Luojaame, tutkimme lunastus suunnitelmaa raamatusta. Esim: aihetta, Armosta uskon kautta. Kristityt ymmärtävät mitä tämä tarkoittaa käytännössä. Oli ilo olla mukana, tule sinäkin, Herra eheyttää rikkonaisenkin ihmisen rakkaudessaan. Siitä voime iloita päivittäin Hänen Armostaan.

Samat kokemukset tältä päivältä.. Oli todella siunaavaa tutkia yhdessä sanaa adventtikirkossa ja syntyi ihan mielenkiintoista keskustelua.

Ja kolehti aiheeseen.. Hyvin harvoin sattuu olemaan edes käteistä mukana, joten en laita sitten mitään tai jos nyt joskus pari kolikkoo on taskun pohjalla, niin ehkä sitten. Ei se ketään oikeesti kiinnosta! Tai no toki rahaa halutaan, mutta ei sitä kukaan kyttää että kuinka paljon kukin antaa.

Kymmenyksiä en ole maksanut muutamaan vuoteen. Olen toiminut eri tehtävissä seurakunnassa ja katson, että olen toteuttanut palvelutehtävääni ja edesauttanut toimintaa sillä tavalla. Jos olisin vain "tavallinen rivijäsen" enkä osallistuisi seurakunnan toiminnan ylläpitämiseen, niin sitten ehkä kokisin, että haluan rahallisesti tukea toimintaa, mutta nyt tuen enemmänkin ajallisesti.

Ei ainakaan tähän mennessä ole kukaan millään tavalla painostanut minua tämän asian osalta.

Se miten paljon haluan antaa on aivan Jumalan ja minun välinen asia. Joskus ehkä annan rahaa kun käyn jossakin hyvässä muun seurakunnan järjestämässä tilaisuudessa tai lahjoitan vaikka johonkin muuhun tärkeään tarkoitukseen.

Käyttäkää päätänne ihmiset. Jos seurakunnan toiminta ei miellytä, niin antakaa sitten rahanne parempaan tarkoitukseen.

Olen kuulut paljon painostavia kolehtipuheita. Lähinnä äärikarismaattisissa piireissä ja sinne en ole lahjoittanut mitään. Adventtikirkon toiminta on mielestäni hyvää, koska kirkko ei ole sotkeutunut äärikarismaattisuuteen, vaan usko on hyvin arkipäiväinen asia ja korostetaan sitä, että ihmisen on hyvä pitää jalat maassa, eikä pidä kuvitella itsestään uskovana liikoja.

• joo joo
        tintti.73 kirjoitti:

Samat kokemukset tältä päivältä.. Oli todella siunaavaa tutkia yhdessä sanaa adventtikirkossa ja syntyi ihan mielenkiintoista keskustelua.

Ja kolehti aiheeseen.. Hyvin harvoin sattuu olemaan edes käteistä mukana, joten en laita sitten mitään tai jos nyt joskus pari kolikkoo on taskun pohjalla, niin ehkä sitten. Ei se ketään oikeesti kiinnosta! Tai no toki rahaa halutaan, mutta ei sitä kukaan kyttää että kuinka paljon kukin antaa.

Kymmenyksiä en ole maksanut muutamaan vuoteen. Olen toiminut eri tehtävissä seurakunnassa ja katson, että olen toteuttanut palvelutehtävääni ja edesauttanut toimintaa sillä tavalla. Jos olisin vain "tavallinen rivijäsen" enkä osallistuisi seurakunnan toiminnan ylläpitämiseen, niin sitten ehkä kokisin, että haluan rahallisesti tukea toimintaa, mutta nyt tuen enemmänkin ajallisesti.

Ei ainakaan tähän mennessä ole kukaan millään tavalla painostanut minua tämän asian osalta.

Se miten paljon haluan antaa on aivan Jumalan ja minun välinen asia. Joskus ehkä annan rahaa kun käyn jossakin hyvässä muun seurakunnan järjestämässä tilaisuudessa tai lahjoitan vaikka johonkin muuhun tärkeään tarkoitukseen.

Käyttäkää päätänne ihmiset. Jos seurakunnan toiminta ei miellytä, niin antakaa sitten rahanne parempaan tarkoitukseen.

Olen kuulut paljon painostavia kolehtipuheita. Lähinnä äärikarismaattisissa piireissä ja sinne en ole lahjoittanut mitään. Adventtikirkon toiminta on mielestäni hyvää, koska kirkko ei ole sotkeutunut äärikarismaattisuuteen, vaan usko on hyvin arkipäiväinen asia ja korostetaan sitä, että ihmisen on hyvä pitää jalat maassa, eikä pidä kuvitella itsestään uskovana liikoja.

Hullu saa olla, mutta ei tyhmä!
        On tyhmyyttä tukea rahallisesti mitä tahansa kirkkoa.

• .miettijä.
        tintti.73 kirjoitti:

Kritiikki koskee juuri sitä mihin se on kohdistettu.
        Siellä missä asiat ovat oikein ei ole näillä yleisillä kritiikin kohteilla mitään merkitystä.
        Se joka on irti niistä asioista on niistä myös vapaa.
        Jokaisella asialla on myös vastuulliset tekijänsä.

• tintti.73
        .miettijä. kirjoitti:

Kritiikki koskee juuri sitä mihin se on kohdistettu.
        Siellä missä asiat ovat oikein ei ole näillä yleisillä kritiikin kohteilla mitään merkitystä.
        Se joka on irti niistä asioista on niistä myös vapaa.
        Jokaisella asialla on myös vastuulliset tekijänsä.

sama suomeksi kiitos

• tintti.73
        joo joo kirjoitti:

Hullu saa olla, mutta ei tyhmä!
        On tyhmyyttä tukea rahallisesti mitä tahansa kirkkoa.

Sitä juuri ajattelinkin, että harkita kannattaa mitä haluaa oikeasti tukea. Mieluiten kannattaa tukea sitä seurakuntaa johon itsekin kuuluu, mikäli se tuntuu oikealta. Jos ei tunnu, niin sitten on hyvä miettiä, että miksi edes kuulun siihen seurakuntaan, jota en edes halua tukea.

• .miettijä.
        tintti.73 kirjoitti:

sama suomeksi kiitos

Kun arvostellaan kirkon oppia niin vastuu on kirkon niillä henkilöillä jotka ovat sitä oppia levittämässä. Kuulijoilla ei ole siitä vastuuta, mitä väärää heille tarjotaan.
        Vastuu on vain omasta osuudesta kullakin.
        Tietenkin on arvostelijankin oltava valmis vastuuseen sanoistaan.Siksi Raamatun sanassa pysyminen on tärkeä jokaiselle ilman ylimääräisiä tulkintoja.Arvostelijaa ei tarvitse totella eikä saakaan. Asiat on rukouksen kautta sovittava Herran kanssa.

• tintti.73
        .miettijä. kirjoitti:

Kun arvostellaan kirkon oppia niin vastuu on kirkon niillä henkilöillä jotka ovat sitä oppia levittämässä. Kuulijoilla ei ole siitä vastuuta, mitä väärää heille tarjotaan.
        Vastuu on vain omasta osuudesta kullakin.
        Tietenkin on arvostelijankin oltava valmis vastuuseen sanoistaan.Siksi Raamatun sanassa pysyminen on tärkeä jokaiselle ilman ylimääräisiä tulkintoja.Arvostelijaa ei tarvitse totella eikä saakaan. Asiat on rukouksen kautta sovittava Herran kanssa.

Kyllä mielestäni kuulijoillakin on vastuu ja se on usein hyvin tärkeä vastuu.

Seurakunnan idea ei muutenkaan mielestäni ole se, että olisi kuulijoita ja "opin levittäjiä", vaan seurakunta koostuu niistä ihmisistä jotka siihen kuuluu. Jokaisella on vastuu omasta paikastaan.

• Anonyymi

Kolehtien julkinen keruu on sosiaalisen vertaispainostuksen keino.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sannan kirja USA:n bestseller!

"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      188
      11708
    2. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      29
      8174
    3. Metsäalan rikolliset

Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      58
      6146
    4. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      171
      5076
    5. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      39
      4849
    6. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      46
      4452
    7. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      110
      4347
    8. Missä vaiheessa

Päätit luovuttaa suhteeni?
      Ikävä
      117
      3821
    9. Juuri muiston ne

Rakastuneet katseesi. Huh
      Ikävä
      81