kaverini on muuttamassa Sveitsistä Suomeen ja tavaroiden kuljetus pohdinnassa. Erääksi vaihtoehdoksi on tullut pakettiauton osto Sveitsistä ja sen ajaminen muuttokuorman kanssa Suomeen.
Autoveroton pakettiauto täytyisi olla ennen 1993 kesää otettu käyttöön. Riittääkö ajomatkalle normaalit Sveitsin liikennevakuutukset vai miten papereiden kanssa tulisi toimia tässä muuttovaihtoehdossa?
Sveitsistä pakettiauto
7
4109
Vastaukset
- emmentaali
on tarkoitus tuoda pysyvästi suomeen ja rekisteröidä täällä, on tietysti auto poistettava Sveitsin rekisteristä ja otettava vientikilvet ja vakuutus. ELLEI sitten ole mahdollista poistaa autoa jälkikäteen Sveitsin rekisteristä ja saada vakuutuksia poikki. Ne asiat selviävät parhaiten sveitsin viranomaisilta ja auton vakuuttaneelta vakuutusyhtiöltä.
Muuten ajatus on sopivan luova ja ilmeisen taloudellinenkin.kukaan sveitsiläinen ei anna sinun ajaa autoa suomeen omilla kilvillään. jollei sinulla ole itselläsi sveitsiläisiä kilpiä, on helpompaa ottaa vientikilvet.
kaikki myynnissä olevat autot sveitsissä ovat kilvettömiä. sinusta tulee käytännössä auton omistaja, kun maksat auton hinnan myyjälle, ja myyjä antaa sinulle rekisteriotteen, joka on leimattu ungültig tai annule.
ennen vientikilpien tekoa tarvitset noin vanhaan autoon "bestätigung für betriebssicherheit", jollei auto ole "ab MFK". tarkoittaa sitä, että edellisestä sveitsin katsastuksesta on kulunut alle vuosi. bestätigungin saa antaa mikä tahansa huoltofirma, jolla on kyseisen kantonin, jossa haluat auton rekisteröidä, garage-nummer (u-kilvet).
ota huomioon, että kaikki kantonit eivät anna vientikilpiä, ainakin aargau on sellainen. ainakin zürich, bern, st.gallen, graubünden ja geneve ovat suht vaivattomia rekisteröidä. osa vaatii osoitetta ko. kantonissa siltä varalta, että on tarpeen lähettää esim. sakkolappu jonkun liikennerikkeen takia. osa kantoneista panee rekisteriotteeseen suomen osoitteen ja lähettää sitten sakkolapun suomeen.
vakuutuksen, kilvet ja rekisteriotteen saa pääsääntöisesti strassenverkehrsamtista yhdeltä luukulta. joissain saa maksaakin samalla luukulla, mutta joka paikassa ei kelpaa luottokortti, joten kannattaa varmuuden vuoksi pitää käteistä mukana. aikaa menee 5-20 minuuttia riippuen paikasta. kukaan ei tule syynäämään korinumeroa autosta, joten tarkista se itse etukäteen. ostin kerran auton ensimmäiseltä omistajalta (ensimmäinen rekisteriote), ja kävi ilmi, että rekisteriotteesta puuttui korinumerosta yksi kirjain. se oli mennyt läpi sveitsissä kymmenen vuotta. siellä tuijotetaan katsastuksessa vain auton stamm-nummer, jonka mukaan etsitään auton tiedot tietokoneelta.
poistuessasi sveitsistä eu:n alueelle maksat yksityishenkilönä pääsääntöisesti mahd. tullin (10%) ja arvonlisäveron heti rajalla. saksaan maksaminen on halvempaakin, onhan saksan alv vain 16%, kun suomessa maksat 22%. saat rajalla todistuksen siitä, että alv on maksettu. kannattaa säilyttää kuitti, suomen tulli yrittää mielellään maksattaa sinulla alv:n toiseen kertaan.
jos ostat eu:n alueella tehdyn auton, kannattaa sinun vaatia, että myyjä kirjoittaa kauppakirjaan seuraavan lauseen: Der Ausführer (Ermächtigter Ausführer; Bewilligungs- Nr…), der Waren, auf die sich dieses Handelspapier bezieht, erklärt, dass diese Waren, soweit nicht anders angegeben, präferenzbegünstigte….. Ursprungswaren sind ja vahvistaa sen nimellään, ositteellaan ja allekirjoituksellaan. pelkkä kauppakirjan allekirjoitus ei riitä, lause pitää vahvistaa erikseen. jos ko. lause sisältyy kauppakirjaan, vältyt maksamasta eu:ssa tehdystä autosta tullia.- asiallinen ja
stef kirjoitti:
kukaan sveitsiläinen ei anna sinun ajaa autoa suomeen omilla kilvillään. jollei sinulla ole itselläsi sveitsiläisiä kilpiä, on helpompaa ottaa vientikilvet.
kaikki myynnissä olevat autot sveitsissä ovat kilvettömiä. sinusta tulee käytännössä auton omistaja, kun maksat auton hinnan myyjälle, ja myyjä antaa sinulle rekisteriotteen, joka on leimattu ungültig tai annule.
ennen vientikilpien tekoa tarvitset noin vanhaan autoon "bestätigung für betriebssicherheit", jollei auto ole "ab MFK". tarkoittaa sitä, että edellisestä sveitsin katsastuksesta on kulunut alle vuosi. bestätigungin saa antaa mikä tahansa huoltofirma, jolla on kyseisen kantonin, jossa haluat auton rekisteröidä, garage-nummer (u-kilvet).
ota huomioon, että kaikki kantonit eivät anna vientikilpiä, ainakin aargau on sellainen. ainakin zürich, bern, st.gallen, graubünden ja geneve ovat suht vaivattomia rekisteröidä. osa vaatii osoitetta ko. kantonissa siltä varalta, että on tarpeen lähettää esim. sakkolappu jonkun liikennerikkeen takia. osa kantoneista panee rekisteriotteeseen suomen osoitteen ja lähettää sitten sakkolapun suomeen.
vakuutuksen, kilvet ja rekisteriotteen saa pääsääntöisesti strassenverkehrsamtista yhdeltä luukulta. joissain saa maksaakin samalla luukulla, mutta joka paikassa ei kelpaa luottokortti, joten kannattaa varmuuden vuoksi pitää käteistä mukana. aikaa menee 5-20 minuuttia riippuen paikasta. kukaan ei tule syynäämään korinumeroa autosta, joten tarkista se itse etukäteen. ostin kerran auton ensimmäiseltä omistajalta (ensimmäinen rekisteriote), ja kävi ilmi, että rekisteriotteesta puuttui korinumerosta yksi kirjain. se oli mennyt läpi sveitsissä kymmenen vuotta. siellä tuijotetaan katsastuksessa vain auton stamm-nummer, jonka mukaan etsitään auton tiedot tietokoneelta.
poistuessasi sveitsistä eu:n alueelle maksat yksityishenkilönä pääsääntöisesti mahd. tullin (10%) ja arvonlisäveron heti rajalla. saksaan maksaminen on halvempaakin, onhan saksan alv vain 16%, kun suomessa maksat 22%. saat rajalla todistuksen siitä, että alv on maksettu. kannattaa säilyttää kuitti, suomen tulli yrittää mielellään maksattaa sinulla alv:n toiseen kertaan.
jos ostat eu:n alueella tehdyn auton, kannattaa sinun vaatia, että myyjä kirjoittaa kauppakirjaan seuraavan lauseen: Der Ausführer (Ermächtigter Ausführer; Bewilligungs- Nr…), der Waren, auf die sich dieses Handelspapier bezieht, erklärt, dass diese Waren, soweit nicht anders angegeben, präferenzbegünstigte….. Ursprungswaren sind ja vahvistaa sen nimellään, ositteellaan ja allekirjoituksellaan. pelkkä kauppakirjan allekirjoitus ei riitä, lause pitää vahvistaa erikseen. jos ko. lause sisältyy kauppakirjaan, vältyt maksamasta eu:ssa tehdystä autosta tullia.ymmärrettävästi kirjoitettu ohje, kiitos sulle "paku".
- alkup.
stef kirjoitti:
kukaan sveitsiläinen ei anna sinun ajaa autoa suomeen omilla kilvillään. jollei sinulla ole itselläsi sveitsiläisiä kilpiä, on helpompaa ottaa vientikilvet.
kaikki myynnissä olevat autot sveitsissä ovat kilvettömiä. sinusta tulee käytännössä auton omistaja, kun maksat auton hinnan myyjälle, ja myyjä antaa sinulle rekisteriotteen, joka on leimattu ungültig tai annule.
ennen vientikilpien tekoa tarvitset noin vanhaan autoon "bestätigung für betriebssicherheit", jollei auto ole "ab MFK". tarkoittaa sitä, että edellisestä sveitsin katsastuksesta on kulunut alle vuosi. bestätigungin saa antaa mikä tahansa huoltofirma, jolla on kyseisen kantonin, jossa haluat auton rekisteröidä, garage-nummer (u-kilvet).
ota huomioon, että kaikki kantonit eivät anna vientikilpiä, ainakin aargau on sellainen. ainakin zürich, bern, st.gallen, graubünden ja geneve ovat suht vaivattomia rekisteröidä. osa vaatii osoitetta ko. kantonissa siltä varalta, että on tarpeen lähettää esim. sakkolappu jonkun liikennerikkeen takia. osa kantoneista panee rekisteriotteeseen suomen osoitteen ja lähettää sitten sakkolapun suomeen.
vakuutuksen, kilvet ja rekisteriotteen saa pääsääntöisesti strassenverkehrsamtista yhdeltä luukulta. joissain saa maksaakin samalla luukulla, mutta joka paikassa ei kelpaa luottokortti, joten kannattaa varmuuden vuoksi pitää käteistä mukana. aikaa menee 5-20 minuuttia riippuen paikasta. kukaan ei tule syynäämään korinumeroa autosta, joten tarkista se itse etukäteen. ostin kerran auton ensimmäiseltä omistajalta (ensimmäinen rekisteriote), ja kävi ilmi, että rekisteriotteesta puuttui korinumerosta yksi kirjain. se oli mennyt läpi sveitsissä kymmenen vuotta. siellä tuijotetaan katsastuksessa vain auton stamm-nummer, jonka mukaan etsitään auton tiedot tietokoneelta.
poistuessasi sveitsistä eu:n alueelle maksat yksityishenkilönä pääsääntöisesti mahd. tullin (10%) ja arvonlisäveron heti rajalla. saksaan maksaminen on halvempaakin, onhan saksan alv vain 16%, kun suomessa maksat 22%. saat rajalla todistuksen siitä, että alv on maksettu. kannattaa säilyttää kuitti, suomen tulli yrittää mielellään maksattaa sinulla alv:n toiseen kertaan.
jos ostat eu:n alueella tehdyn auton, kannattaa sinun vaatia, että myyjä kirjoittaa kauppakirjaan seuraavan lauseen: Der Ausführer (Ermächtigter Ausführer; Bewilligungs- Nr…), der Waren, auf die sich dieses Handelspapier bezieht, erklärt, dass diese Waren, soweit nicht anders angegeben, präferenzbegünstigte….. Ursprungswaren sind ja vahvistaa sen nimellään, ositteellaan ja allekirjoituksellaan. pelkkä kauppakirjan allekirjoitus ei riitä, lause pitää vahvistaa erikseen. jos ko. lause sisältyy kauppakirjaan, vältyt maksamasta eu:ssa tehdystä autosta tullia.monipuolisista vastauksista... näillä pärjäilee hyvin.
- satunnainen
stef kirjoitti:
kukaan sveitsiläinen ei anna sinun ajaa autoa suomeen omilla kilvillään. jollei sinulla ole itselläsi sveitsiläisiä kilpiä, on helpompaa ottaa vientikilvet.
kaikki myynnissä olevat autot sveitsissä ovat kilvettömiä. sinusta tulee käytännössä auton omistaja, kun maksat auton hinnan myyjälle, ja myyjä antaa sinulle rekisteriotteen, joka on leimattu ungültig tai annule.
ennen vientikilpien tekoa tarvitset noin vanhaan autoon "bestätigung für betriebssicherheit", jollei auto ole "ab MFK". tarkoittaa sitä, että edellisestä sveitsin katsastuksesta on kulunut alle vuosi. bestätigungin saa antaa mikä tahansa huoltofirma, jolla on kyseisen kantonin, jossa haluat auton rekisteröidä, garage-nummer (u-kilvet).
ota huomioon, että kaikki kantonit eivät anna vientikilpiä, ainakin aargau on sellainen. ainakin zürich, bern, st.gallen, graubünden ja geneve ovat suht vaivattomia rekisteröidä. osa vaatii osoitetta ko. kantonissa siltä varalta, että on tarpeen lähettää esim. sakkolappu jonkun liikennerikkeen takia. osa kantoneista panee rekisteriotteeseen suomen osoitteen ja lähettää sitten sakkolapun suomeen.
vakuutuksen, kilvet ja rekisteriotteen saa pääsääntöisesti strassenverkehrsamtista yhdeltä luukulta. joissain saa maksaakin samalla luukulla, mutta joka paikassa ei kelpaa luottokortti, joten kannattaa varmuuden vuoksi pitää käteistä mukana. aikaa menee 5-20 minuuttia riippuen paikasta. kukaan ei tule syynäämään korinumeroa autosta, joten tarkista se itse etukäteen. ostin kerran auton ensimmäiseltä omistajalta (ensimmäinen rekisteriote), ja kävi ilmi, että rekisteriotteesta puuttui korinumerosta yksi kirjain. se oli mennyt läpi sveitsissä kymmenen vuotta. siellä tuijotetaan katsastuksessa vain auton stamm-nummer, jonka mukaan etsitään auton tiedot tietokoneelta.
poistuessasi sveitsistä eu:n alueelle maksat yksityishenkilönä pääsääntöisesti mahd. tullin (10%) ja arvonlisäveron heti rajalla. saksaan maksaminen on halvempaakin, onhan saksan alv vain 16%, kun suomessa maksat 22%. saat rajalla todistuksen siitä, että alv on maksettu. kannattaa säilyttää kuitti, suomen tulli yrittää mielellään maksattaa sinulla alv:n toiseen kertaan.
jos ostat eu:n alueella tehdyn auton, kannattaa sinun vaatia, että myyjä kirjoittaa kauppakirjaan seuraavan lauseen: Der Ausführer (Ermächtigter Ausführer; Bewilligungs- Nr…), der Waren, auf die sich dieses Handelspapier bezieht, erklärt, dass diese Waren, soweit nicht anders angegeben, präferenzbegünstigte….. Ursprungswaren sind ja vahvistaa sen nimellään, ositteellaan ja allekirjoituksellaan. pelkkä kauppakirjan allekirjoitus ei riitä, lause pitää vahvistaa erikseen. jos ko. lause sisältyy kauppakirjaan, vältyt maksamasta eu:ssa tehdystä autosta tullia.Kiitos, tämmöisten viestien takia tätä palstaa viittii edelleen lukea, esson baarin jutuista huolimatta.
- rtryiu
satunnainen kirjoitti:
Kiitos, tämmöisten viestien takia tätä palstaa viittii edelleen lukea, esson baarin jutuista huolimatta.
Olen ymmärtänyt että tuotaessa auton "muuttotavarana" EU:n ulkopuolelta esim. Sveitsistä, tullit ja alvit jäävät pois. Siis kun ehdot täyttyy (vuoden oleskelu, auton hallinta väh. 6 kk, pysyvä paluumuutto Suomeen) Eikö näin olekaan?
- alkup..
tämän viestiketjun tuolloin viimevuonna aloitin ja hyvin kulki pakettiauto suomeen asti läpi saksan täydellä kuormalla. Nyt auto kilvissä ja edelleen kulkee :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202373Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2381746Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3081286- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53935- 39844
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53835J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh35681