voiko auton ikkunat vahata ihan tavallisella turtle wax vahalla?? serkkupoika vahasi auton ikkunatkin ja hyvä tuli! Ikkuna pysyy puhtaana ja lika irtoaa helposti!
Vahaus!!
29
11403
Vastaukset
- Jamppa1
hyvä. Käytä mieluummin turtlen 5 sateesta tai rain-x.
- ajaa
saman asian ja ei tarvi erillisiä purkkeja kerätä
- sateesta viis
ajaa kirjoitti:
vahat tarkoitettu maalipintaan. Nämä "5 sateesta" yms.. Itsellä Ok-kokemukset niistä. Maantievauhdissa ei tarvitse juuri pyyhkimiä käyttää. Vesi liukuu tuulilasilta / muiltakin lasilta kuin "hanhen selästä". Uusintakäsittely kerta kolmeen viikkoon , riittää.
Jääkin irtoaa helpommin. Sekin jo ehditty testamaan tänä syksynä. - Alli
sateesta viis kirjoitti:
vahat tarkoitettu maalipintaan. Nämä "5 sateesta" yms.. Itsellä Ok-kokemukset niistä. Maantievauhdissa ei tarvitse juuri pyyhkimiä käyttää. Vesi liukuu tuulilasilta / muiltakin lasilta kuin "hanhen selästä". Uusintakäsittely kerta kolmeen viikkoon , riittää.
Jääkin irtoaa helpommin. Sekin jo ehditty testamaan tänä syksynä.Tuota noin. Laittelin tänään vahoja ja sitä 5-sateesta laatua myös, kun olen sen toiminnan itse kaverin autossa hyväksi havainnut.
Mutta siinä ohjeesta kysyisin kuinka toimitte. Kun ensimmäinen kerros on kuivunut harmaaksi ja lisätään toinen kerros, niin annatteko senkin kuivua (harmaaksi), ennekuin jatkatte ohjeen mukaisia toimia (huuhdo vedellä ja kuivaa talouspaperilla)?
Tietysti tämä on pikku juttu, mutta kysynpä kuitenkin kun olen tämän autoilun alalla niin uusi.
Alli kiittää! - tulos on
sateesta viis kirjoitti:
Jääkin irtoaa helpommin. Sekin jo ehditty testamaan tänä syksynä.nestemäisellä vahalla ja aivan varmasti ei tarvi monia purnukoita
- Alli
tulos on kirjoitti:
nestemäisellä vahalla ja aivan varmasti ei tarvi monia purnukoita
Sen verran näin uutena autoilijanakin sanoisin, että tavallinen vaha (ainakin Autoglym) tekee mielestäni ikkunaan valoa taittelevan kalvon, jossa pyöröjäljet näkyvät. Ainakin minusta se hankaloittaa näkemistä etenkin vastavaloon. Itse poistin koneellisen pikavahauksenkin jälkeen ikkunoista sen vahan ja laitoin tuota ikkunavahaa (5-sateesta).
Mutta en toki sitä sano, etteikö jokainen saa aivan itse päättää mitä autonsa ikkunoihin laittaa. Jos se tavallinen vaha tuntuu hyvältä, niin siitä vaan sitten. - molempia
Alli kirjoitti:
Sen verran näin uutena autoilijanakin sanoisin, että tavallinen vaha (ainakin Autoglym) tekee mielestäni ikkunaan valoa taittelevan kalvon, jossa pyöröjäljet näkyvät. Ainakin minusta se hankaloittaa näkemistä etenkin vastavaloon. Itse poistin koneellisen pikavahauksenkin jälkeen ikkunoista sen vahan ja laitoin tuota ikkunavahaa (5-sateesta).
Mutta en toki sitä sano, etteikö jokainen saa aivan itse päättää mitä autonsa ikkunoihin laittaa. Jos se tavallinen vaha tuntuu hyvältä, niin siitä vaan sitten.olen käyttänyt ja mielestäni niissä ei ole eroa, mutta kyllä vahapurkissa lukee, että ei saisi lasiin laittaa. Joskus tullut mieleen juuri tuo, että meneehän sitä vahaa ikkunoihin juuri tuolla konepesussa ja niissä on ainakin silikoonia, mikä tekee sen heijastavan kalvon, mutta lähtee myös pois helpolla eli vaikutus lyhyt
- Jamppa1
ajaa kirjoitti:
siitä vaan, voihan sen auton pestä ja vahata pelkällä black waxilla jos siltä tuntuu että pitää nuljata. Nyt puhutaan siitä miten tehdään kunnolla.
- Jamppa1
Alli kirjoitti:
Tuota noin. Laittelin tänään vahoja ja sitä 5-sateesta laatua myös, kun olen sen toiminnan itse kaverin autossa hyväksi havainnut.
Mutta siinä ohjeesta kysyisin kuinka toimitte. Kun ensimmäinen kerros on kuivunut harmaaksi ja lisätään toinen kerros, niin annatteko senkin kuivua (harmaaksi), ennekuin jatkatte ohjeen mukaisia toimia (huuhdo vedellä ja kuivaa talouspaperilla)?
Tietysti tämä on pikku juttu, mutta kysynpä kuitenkin kun olen tämän autoilun alalla niin uusi.
Alli kiittää!havaittu ohje kuuden vuoden käytössä:
1. Puhdista ja kuivaa lasi.
2. Levitä aine kiillotusliinalla, käytä hanskoja.
3. Anna kuivua harmaaksi pari minuuttia.
4. Toista 2 ja 3.
5. Kastele lasi suihkepullolla ja kuivaa puhtaaksi paperilla.
Oleellista onnistumisen kannalta on riittävä lämpötila, mielellään yli 15 astetta. - lue alkuperäinen
Jamppa1 kirjoitti:
siitä vaan, voihan sen auton pestä ja vahata pelkällä black waxilla jos siltä tuntuu että pitää nuljata. Nyt puhutaan siitä miten tehdään kunnolla.
uudestaan ja vastaa uudestaan, jos siltä tuntuu
- Jamppa1
lue alkuperäinen kirjoitti:
uudestaan ja vastaa uudestaan, jos siltä tuntuu
Siihen alkuperäiseen olöen tutustunut ja vastannut. Mitä yrität sanoa?
- Jnappa
Jamppa1 kirjoitti:
Siihen alkuperäiseen olöen tutustunut ja vastannut. Mitä yrität sanoa?
Kysyin vain että voiko vahata auton lasit ihan perus turtle wax vahalla!! Ja sitten vain tapellaan mikä on paras vaha....mielipiteet jokaisella mutta haluaisin vain että kysymykseeni vastattaisiin asianmukaisesti eikä välitettäisi mitä toinen kirjoittaa!!
- Jamppa1
Jnappa kirjoitti:
Kysyin vain että voiko vahata auton lasit ihan perus turtle wax vahalla!! Ja sitten vain tapellaan mikä on paras vaha....mielipiteet jokaisella mutta haluaisin vain että kysymykseeni vastattaisiin asianmukaisesti eikä välitettäisi mitä toinen kirjoittaa!!
menee yli hilseen. Edellisen kaverin jutuista en ymmärrä mitään. Enkä muista väitelleeni mistään vahamerkeistäkään. Kunhan totesin että autovaha ei sovi laseille kovin hyvin.
- Alli
Jamppa1 kirjoitti:
havaittu ohje kuuden vuoden käytössä:
1. Puhdista ja kuivaa lasi.
2. Levitä aine kiillotusliinalla, käytä hanskoja.
3. Anna kuivua harmaaksi pari minuuttia.
4. Toista 2 ja 3.
5. Kastele lasi suihkepullolla ja kuivaa puhtaaksi paperilla.
Oleellista onnistumisen kannalta on riittävä lämpötila, mielellään yli 15 astetta.Alli kiittää ja kumartaa. Nyt on ohje.
Mistähän sitä sais vielä sen 15C joka kolmas viikko Suomen talveen ja vielä tänne kehä kolmosen ulkopuolelle???
Mutta kyllä se mukavasti tänään auttoi tässä viileämmässkin säässä. Sen verran pisaroi, että näki kuinka vesi liukui liukkaasti lasista pois. - se tulos
Jamppa1 kirjoitti:
menee yli hilseen. Edellisen kaverin jutuista en ymmärrä mitään. Enkä muista väitelleeni mistään vahamerkeistäkään. Kunhan totesin että autovaha ei sovi laseille kovin hyvin.
on yhtä hyvä vahalla ja ei se ole huonosti tehty sekään. Olisit laittanut viestisi alkuperäiselle
- Jamppa1
Alli kirjoitti:
Alli kiittää ja kumartaa. Nyt on ohje.
Mistähän sitä sais vielä sen 15C joka kolmas viikko Suomen talveen ja vielä tänne kehä kolmosen ulkopuolelle???
Mutta kyllä se mukavasti tänään auttoi tässä viileämmässkin säässä. Sen verran pisaroi, että näki kuinka vesi liukui liukkaasti lasista pois.kestä! Tuo on kyllä verraton aine. Se on vaan hankalaa pakkasilla eikä tule yhtä hyvä tulos. On se silti jokatapauksessa parempi kuin ilman puhumattakaan kuinka paljon helpompi on pitää puhtaana varsinkin jäästä ja ötököistä.
Hyvää alkutalvea! - Jamppa1
se tulos kirjoitti:
on yhtä hyvä vahalla ja ei se ole huonosti tehty sekään. Olisit laittanut viestisi alkuperäiselle
laitoin alkuperäiselle:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=583&posting=22000000011517393
Eikä se tulos ole mistään kotoisin kun vaha yleensä sumentaa laseja, sotkee tiivisteet, ja lähtee lasista pesussa pois. - pesussa
Jamppa1 kirjoitti:
laitoin alkuperäiselle:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=583&posting=22000000011517393
Eikä se tulos ole mistään kotoisin kun vaha yleensä sumentaa laseja, sotkee tiivisteet, ja lähtee lasista pesussa pois.vaha pois ja nuo kirkasteet tietysti kestävät pesun? kestää se vahakin jonkun pesun ja esimerkki on hyvä juuri tuo auto-glym kulta, jota itse käytän niin teen sen sillein, että vahauksen jälkeen pyyhin sillä rievulla, jolla olen vahan levittänyt sen lasin/lasit ja kiilloitan. En anna sen kuivua kuten maalipinnalla annan.
laitoit viestin kysyjälle otsikolla "ei" joten katsoin omani siihen jatkoksi aihelliseksi. Ei ole yhtä totuutta kuten kysyjäkin toi esille
Oma kokemus myös noitten listojen osalta omastani se , että korvaa sen muovihoitoaineen, muttä tätä uutena välttelin ja nyt vanhenpana en enää niin nuuka siitä ollu, vaikka olisi joskus listoihin mennytkin ja huomasin sen tekevän listoista uuden veroiset eikä ole pesunkaan jälkeen valkoiset kuten joillakin vahoilla tuppaa käymmään. Tähän kuitenkin lisään sen ,että kannataa kokeilla ensin, koska noissa on erilaisia muoveja ja omassani on siloiset nuo ja voi kiilloittaa ne hyvin. Sinänsä kummalista, koska purkissa on varoitus näistä, mutta enpä ole haittaa huomannut olevan päinvastoin - Jamppa1
pesussa kirjoitti:
vaha pois ja nuo kirkasteet tietysti kestävät pesun? kestää se vahakin jonkun pesun ja esimerkki on hyvä juuri tuo auto-glym kulta, jota itse käytän niin teen sen sillein, että vahauksen jälkeen pyyhin sillä rievulla, jolla olen vahan levittänyt sen lasin/lasit ja kiilloitan. En anna sen kuivua kuten maalipinnalla annan.
laitoit viestin kysyjälle otsikolla "ei" joten katsoin omani siihen jatkoksi aihelliseksi. Ei ole yhtä totuutta kuten kysyjäkin toi esille
Oma kokemus myös noitten listojen osalta omastani se , että korvaa sen muovihoitoaineen, muttä tätä uutena välttelin ja nyt vanhenpana en enää niin nuuka siitä ollu, vaikka olisi joskus listoihin mennytkin ja huomasin sen tekevän listoista uuden veroiset eikä ole pesunkaan jälkeen valkoiset kuten joillakin vahoilla tuppaa käymmään. Tähän kuitenkin lisään sen ,että kannataa kokeilla ensin, koska noissa on erilaisia muoveja ja omassani on siloiset nuo ja voi kiilloittaa ne hyvin. Sinänsä kummalista, koska purkissa on varoitus näistä, mutta enpä ole haittaa huomannut olevan päinvastointurha verrata autovahaa ja 5-sateesta -ainetta. Kumpikin sopii hyvin omaan tarkoitukseensa ja huonosti mihinkään muuhun. 5-sateesta kestää lasissa pitkään vaikkakin ominaisuudet heikkenevät käytössä. Vahalla ei saada samanlaista veden poistumisvaikutusta aikaan.
- ei tarvi
Jamppa1 kirjoitti:
turha verrata autovahaa ja 5-sateesta -ainetta. Kumpikin sopii hyvin omaan tarkoitukseensa ja huonosti mihinkään muuhun. 5-sateesta kestää lasissa pitkään vaikkakin ominaisuudet heikkenevät käytössä. Vahalla ei saada samanlaista veden poistumisvaikutusta aikaan.
sateella pyyhkijöitä käyttää ja kestää se vahakin, mutta liuottimella saa kyllä pois
- ostoshelvetin
Alli kirjoitti:
Alli kiittää ja kumartaa. Nyt on ohje.
Mutta kyllä se mukavasti tänään auttoi tässä viileämmässkin säässä. Sen verran pisaroi, että näki kuinka vesi liukui liukkaasti lasista pois.parkkihallissa?
ti-pesupaikalla?
RainX. - Anonyymi
molempia kirjoitti:
olen käyttänyt ja mielestäni niissä ei ole eroa, mutta kyllä vahapurkissa lukee, että ei saisi lasiin laittaa. Joskus tullut mieleen juuri tuo, että meneehän sitä vahaa ikkunoihin juuri tuolla konepesussa ja niissä on ainakin silikoonia, mikä tekee sen heijastavan kalvon, mutta lähtee myös pois helpolla eli vaikutus lyhyt
Autovahassa ei saa olla silikonia koska se pilaa korjausmaalauksen. Vaha itsessään jättää oman kalvonsa pintaan.
- Turhaatouhua
Mites onko vahat pysynyt ikkunoissa nyt tuon yli 10 vuotta?
- HelppoaPuhdistusta
Ilman vahaa tai mitään 5 sateesta yms. aineita. Oikealla pesuaineella ja mikrokuituliinalla lähtee aina helposti lika pois ikkunasta. Esim. Autoglym fast glass mikrokuituliina saa auton ikkunat puhtaaksi todella helposti ja ilman mitään naarmuja. Ei jätä kalvoa ikkunaan, eikä tarvitse erikseen kuivata koska tämä Autoglym fast glass haihtuu itsekseen kokonaan pois ikkunoista melko pian käytön jälkeen. Tällä samalla aineeella ja mikrokuituliinalla saa helposti puhdistettua pois myös linnun paskat auton maalipinnoiltakin ilman naarmuttelua.
Paperia ei periaatteessa kannattaisi käyttää autoa puhdistellessa tai kuivatessa. Mikrokuituliina on kaikista paras liina autojen puhdistuksessa,kuivaamisessa yms. työskentelyssä. Nekin ihmiset jotka työkseen puhdistavat, kiillottavat ja kunnostavat ("Car Detailer"ihmiset) autojen maalipintoja käyttävät suurimmaksi osaksi mikrokuituliinoja. Mikrokuituliinoja voi ostaa aika edullisestikin esim. Biltemasta, Tokmannista, Clas Ohlsonilta. Kun valitsee mikrokuituliinat sieltä autonhoitotarvike hyllyn sijasta koti/siivoustarvike hyllystä niin saa enemmän ja halvemmalla mikrokuituliinoja. Jos ostaa mikrokuituliinat autonhoito tarvike hyllystä niin silloin asiakas maksaa autonhoitotarvike hintalisää ja saa suuremmalla hinnalla vähemmän mikrokuituliinoja. - aefaefe
Vaha ei tartu lasiin kunnolla, hyvin nopeasti irtoaa pois joten turhaa työtä vahata ikkunoja.
Itse olen käyttänyt vain glass polish aineita jotka syväpuhdistavat ikkunat kiillottamalla hienosti ja irrottavat sellaisen lian mikä ei pesussa lähde.- fdfhfx
Esim tällä saa helppokäyttöisesti ikkunat kirkkaammiksi kuin millään pesuaineella
http://www.motonet.fi/fi/tuote/602705/AutoGlym-Car-Glass-Polish-325ml - Autonpesijä
Ikkunan "syväpuhdistus" kuulostaa aika hienoslta. Etenkin kun lasi on materiaali joka on kovaa, ei ole huokaista, ei ime itseensä eikä sitä täten voi syväpuhdistaa. :D
- segrhsrh
Autonpesijä kirjoitti:
Ikkunan "syväpuhdistus" kuulostaa aika hienoslta. Etenkin kun lasi on materiaali joka on kovaa, ei ole huokaista, ei ime itseensä eikä sitä täten voi syväpuhdistaa. :D
Lähtee sillä silti irti sellaiset tahrat jotka ei pesuaineilla lähde, tuo kuitenkin hankaa mekaanisestikin. Kyllä omien autojen lasit ovat kiiltäneet paremmin kun olen vetänyt tuota glass polishia niihin. Jälkeenpäin vielä lasipinnoite päälle niin pysyy lasi puhtaana ja vesi virtaa helposti pois. Vahoja ei lasiin kannata laittaa.
- Anonyymi
Älä helvetissä tuulilasia vahaa. Pyyhkijät ei pyyhi on kalvo. Mulle soittivat huolosta,että pitää sulat vaihtaa. Ei tarvi. Oli vain harjapesukalvo,joka tuhnus!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086917- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483826Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 513508
- 1883455
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242959- 672664
- 462501
- 131884