maanantaina opintolaina maksettu

Mika28v

Huh helvetti että on ottanut pattiin maksaa opintolainaa. Kokonaisuudessa velkaa oli 7000€ ja kahdessa vuodessa on sen nyt kokonaan maksanut pois.
Koko summa vaan kertyi ja kertyi eikä sillä oo muuta saanut kun makkaraa leivän päälle. Onneksi sentäs sain vakituisen työn, mutta sääliksi käy opiskelijoita jotka eivät saa vaan piehtaroivat lainan kanssa vuosia.

17

12191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opiskelija

      Onnea vaan sinulle! Itsellä velkaa vielä liki 10000 ekee.

      • Mika28v

        Nyt se tapahtui. Viimeinen raisuhko lyhennys, 500€.
        Ei olisi tarvinut maksaa edes, mutta ei pää kestä enää sanaa opintolaina.


    • poika

      No, lähtökohtahan koko hommalle on että, mihin kannattaa panostaa ja mistä kannattaa maksaa

      Itse olen 22 - vuotias, ja toistaiseksi eläkkeellä, mutta hyvin menee

      ...ja mitä tulee tuohon lainan suuruuteen, itse en koskaan ottaisi tuollaisia summia...

      ja onnittelen, mutta en tiedä miksi, enkä edes halua tietää minne ne rahat ovat menneet

    • 17 vuotta makselin

      Opintolainaani vähän hiukan hitaammalla ajalla, meni 17 pitkää vuotta, mutta tänään maksoin loppuerän ja vielä vuosi etuajassa siitä mitä tehtiin maksusuunnitelma joskus kauan sitten..
      Hitaasti mutta varmasti hoidin lainani.

      • lainan takaisin maksuun

        Otin opintolainaa 80 -luvulla, ja viimeisen erän maksan takaisin tammikuussa 2006.


      • Ammattimies.

        Nuohan on pikkulainoja, jos opiskelee kunnolla niin tommosenhan lainan maksaa melkeen kuukausipalkalla jo pois. Siitä sitten ku lähetään hakeen kunnon asuntolainaa niin saa vähän aikaa puhista. Opintolainojen korotkinhan on aivan minimaalisia.


      • Jo ammatissa
        Ammattimies. kirjoitti:

        Nuohan on pikkulainoja, jos opiskelee kunnolla niin tommosenhan lainan maksaa melkeen kuukausipalkalla jo pois. Siitä sitten ku lähetään hakeen kunnon asuntolainaa niin saa vähän aikaa puhista. Opintolainojen korotkinhan on aivan minimaalisia.

        Minä opiskelin opintolainan turvin aikanaan ja maksoin sitä itseni kipeäksi valmistuttuani. Onneksi oli töitä ja sai lainansa hoidettua. Lainaa oli n. 15000e, koska minun opiskeluaikanani sitä todella tyrkytettiin ja kaikki sitä otti miettimättä takaisinmaksua. Tällä hetkellä tilanne on toinen: ei uskalla ehkä niin velkaantua, koskei ole työpaikasta enää varmuutta!

        Ilman opintolainaa olisin tuskin kuitenkaan saanut itselleni opiskeltua ammattia tai oikeastaan jopa kahta, joten kyllä sitä kannatti ottaa ja maksaa takaisin.


    • rupusakki tietenkin

      Jos olit yliopistossa niin lisäksi yhteiskunta maksoi opiskeluasi noin 200 tuhatta euroa nyt olet kuitenkin vapaa lähtemään vaikka ulkomaille tienaamaan rauhassa matalalla veroprosentilla isoja rahoja eikö se tunnu miltään vai ottaako sekin pattiin?

    • Cobra

      Ylä-asteen jälkeen jos lähtee ammattikouluun, valmistuu ammattiin 18 vuotiaana ja vielä hyvin tienaamaan. Jos valitsee akateemisen uran niin lukiosta pääsee posi 18 vuotiaana. Sen jälkeen yrittää yliopistoon, ja sinnehän ei välttämättä ihan heti pääse, ja sitten kun pääsee, niin opinnot vievät viitisen vuotta. Sitten kun valmistuu vihdoin maisteriksi ikää on jo 24-28 vuotta, sitten pääsee tienaamaan. Ja usein vielä pienellä lähtöpalkalla, ja siitä sitten maksetaan tuota vuosien opiskelua. Ammattikoulu-uran valinnut kaveri onkin jo sinä aikana tienannut oman asunnon ja voi maksaa vaikka asuntolainaansakin. Maisteri etsii halvan vuokraloukun ja alkaa maksaa opintolainaa....ja pääkaupunkiseudullahan molempiin ei palkka enää riitäkään.
      Akateemisista töistä pitäisi maksaa huomattavasti nykyistä enemmän.

      • oikeaan!

        Olen kanssasi täysin samaa mieltä! Sama koskee myös niitä, jotka ovat ensin käyneet lukion ja sitten vaikkapa ammattikorkeakoulun, joka sekin kestää noin 3,5 vuotta.


      • ite en lainannu
        oikeaan! kirjoitti:

        Olen kanssasi täysin samaa mieltä! Sama koskee myös niitä, jotka ovat ensin käyneet lukion ja sitten vaikkapa ammattikorkeakoulun, joka sekin kestää noin 3,5 vuotta.

        minä opiskelin, mutta lainaa en ottanu, ku vanhempani maksoivat sen ja asunnonkin.. näin on paljon helpompaa..


      • ottaa lainaa
        ite en lainannu kirjoitti:

        minä opiskelin, mutta lainaa en ottanu, ku vanhempani maksoivat sen ja asunnonkin.. näin on paljon helpompaa..

        Opiskelinhan minäkin, mutta jouduin itse selviytymään ammattikoulusta ja hankinpa siinä ajokortinkin sivussa opintolainalla. Omilla vanhemmilla ei oikein ollut varaa autella mua silleen, että omilla oli pärjättävä.

        Siis olkaa onnellisia te, joilla on vanhemmat, jotka voivat auttaa rahallisesti! (=


      • ei ikinä!
        ite en lainannu kirjoitti:

        minä opiskelin, mutta lainaa en ottanu, ku vanhempani maksoivat sen ja asunnonkin.. näin on paljon helpompaa..

        Opiskelen toista vuotta ammattikorkeakoulussa ja aion sinnitellä niin pitkälle kuin mahdollista ilman opintolainaa. Maksan itse vuokrani ja kesätyörahoilla koetan hankkia ruoat muut. Elän niukasti, mutta tulen toimeen. Vanhemmat eivät auta minua taloudellisesti, koska ei heillä itselläkään kovin helppoa ole.

        Niitä opiskelijoita en ymmärrä, jotka ottavat lainaa voidakseen juopotella viikosta toiseen. Lainaa pitää ottaa kun sitä todella tarvitsee...


      • amis

        Aivan. Meitsi on käynyt peruskolun jälkeen ammattikoulun ja sen jälkeen ollut työssä. Armeijan suoritin välillä pois. Opintolainaa tuli otettua jonkin verran koska vanhemmillani ei ollut laittaa lanttiakaan. Opintolaina on ollut maksettuna jo pari vuotta. Tällä hetkellä tienaan n.28000€. Alussa oli tietenkin vähän pienempi palkka mutta viidessä vuodessa on tullut kuitenkin tienattua(ja tuhlattua) aika paljon.


      • valinta kysymys

        Minäkin mietin aikanani ammattikouluun menoa, mutta kun ei oikein mikään miellyttänyt niin menin lukioon. Lukion jälkeen ajattelin hakea oikikseen, mutta se ei tuntunut oikein omalta. Nyt olen valmistumassa insinööriksi, enkä ole lainaa miettinytkään... Tästä sitten töihin ja sitä asuntoa hankkimaan =) Mitään ei saa ilmaiseksi, mutta sillä jaksaa, kun tietää, että kun koulu loppuu loppuu kituuttaminenkin... En se minäkään varmasti heti miljoonia tienaa, mutta pohjalta se pienikin ponnistaa... Tuli tässä mieleen sekin, että monella "luokka" toverilla on kaiken maailman laajakuva tv:t, dvd, kotiteatterit ym. mukavuudet ja valittavat, ettei ole rahaa... Itse asun opiskelijakämpässä, katselen 20 vuotta vanhaa tv:tä ja käytän mummon kaapista kaivettuja verhoja... Ainoa "yleellisyys" minulla on ensimmäisistä harjoittelurahoista maksettu kannettava... Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot!


      • pppppp
        valinta kysymys kirjoitti:

        Minäkin mietin aikanani ammattikouluun menoa, mutta kun ei oikein mikään miellyttänyt niin menin lukioon. Lukion jälkeen ajattelin hakea oikikseen, mutta se ei tuntunut oikein omalta. Nyt olen valmistumassa insinööriksi, enkä ole lainaa miettinytkään... Tästä sitten töihin ja sitä asuntoa hankkimaan =) Mitään ei saa ilmaiseksi, mutta sillä jaksaa, kun tietää, että kun koulu loppuu loppuu kituuttaminenkin... En se minäkään varmasti heti miljoonia tienaa, mutta pohjalta se pienikin ponnistaa... Tuli tässä mieleen sekin, että monella "luokka" toverilla on kaiken maailman laajakuva tv:t, dvd, kotiteatterit ym. mukavuudet ja valittavat, ettei ole rahaa... Itse asun opiskelijakämpässä, katselen 20 vuotta vanhaa tv:tä ja käytän mummon kaapista kaivettuja verhoja... Ainoa "yleellisyys" minulla on ensimmäisistä harjoittelurahoista maksettu kannettava... Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot!

        minäkin olen aikoinani päättänyt, etten koskaan ikinä milloinkaan ota opintolainaa.. olen lukion käynyt ja nyt opiskelen ammattia, ja nyt juuri on tilanne, että ensi viikolla juttelemaan lainan otosta. harmittaa, mutta nyt taitaa olla pakko. minä en todellakaan rahojani ole tuhlannut juopotteluun, laajakuva televisioihin ym. mutta on se niin mukavaa kun joulu lähestyy, ja tilillä on huikeat 15 e ja mistään en tähän hätään rahaan saa. eikä muuten, minä en tosta joulusta niin, mutta muut perheen jäsenet..

        JA HALUAN VIELÄ SANOA, ETTÄ OPINTOTUKI ON IHAN NAURETTAVAN SUURUINEN!! ARGHHHH!!!!!!!!!!!!!!


      • Juha...
        pppppp kirjoitti:

        minäkin olen aikoinani päättänyt, etten koskaan ikinä milloinkaan ota opintolainaa.. olen lukion käynyt ja nyt opiskelen ammattia, ja nyt juuri on tilanne, että ensi viikolla juttelemaan lainan otosta. harmittaa, mutta nyt taitaa olla pakko. minä en todellakaan rahojani ole tuhlannut juopotteluun, laajakuva televisioihin ym. mutta on se niin mukavaa kun joulu lähestyy, ja tilillä on huikeat 15 e ja mistään en tähän hätään rahaan saa. eikä muuten, minä en tosta joulusta niin, mutta muut perheen jäsenet..

        JA HALUAN VIELÄ SANOA, ETTÄ OPINTOTUKI ON IHAN NAURETTAVAN SUURUINEN!! ARGHHHH!!!!!!!!!!!!!!

        mitäs jos otat maksuhäiruömerkinnän ennen opiskelun alkua se on 5 vuotta voimassa etkä käsitykseni mukaan saa lainaa! Silloinhan sossun on pakko tukea niin paljon että tulee toimeen eihän maksuhäiriö merkintään tarvitse jättää muuta kuin kännylasku maksamatta ja vaihtaa prepaid liittymään...tuntuisi ainakin järkevältä ratkaisulta 10-20 vuoden lainojen maksamisen jälkeen? En tiedä mutta ottakaa selkoa!
        Mutta lainaahan ei saa siltä ajalta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8336
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe