panacodista

sivuoireita?

Kävin viime viikolla nielurisaleikkauksessa ja sain kipulääkkeeksi panacodia 500mg poretablettina 1-2tablx1-4krt/pv ja pronaxenia 500mg aamuin illoin.

Vedin illalla täyden satsin, eli 2 panacodia ja 1 pronaxen, täysin lääkärin ohjeiden mukaisesti. Äsken heräsin korviin säteilevään kipuun ja otin yhden panacodin. (edellisestä kerrasta n.6h).

Heti lääkkeen(veteen liuotettuna) nielaistuani alkoi ihan jumalaton rintakipu, jota kesti kolmesta kymmeneen minuuttia. En osaa arvioida tarkemmin, koska aika meni pelkäämiseen, ei kellon katseluun. Sellainen puristava kipu, vähän kuin kramppi, ylävartalon alueella. Sattui selkään, rintaan, olkavarsiin jne. Henki kulki, mutta pulssi oli varmaan aika korkealla. Näin jälkeenpäin särkee vielä rintaa vähän.

Kysymys siis. Onko kellään muulla tullut tällaista? Johtuuko panacodista, olenko kuitenkin vetänyt sitä liikaa? Mistä muusta moinen voi johtua? Kannattaako kyseistä lääkettä enää nauttia? Kärsin ehkä kuitenkin mieluummin viikon korvasärystä, kuin tuosta rintakivusta enää ikinä.

13

9605

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sivuoireita?

Olen nainen, ikää 23 vuotta ja painoa jonkin verran liikaa.

• Ovidiu

Et ole ottanut Panacodia liikaa. Ohjeita tulee kyllä muuten noudattaa, koska parasetamolia ei saa ottaa liikaa (sama koskee ihan tavallista Panadoliakin).

Lääkkeen sisältämä kodeiini voi aiheuttaa pahoinvointia (mielestäni aika lavea termi!), joten voisi tuon tuntemuksesi sen piikkiin panna. Jos olet mennyt välittömästi makuulle lääkkeen ottamisen jälkeen, voisi kyseessä olla närästystyyppinen oire.

Olen itsekin kyllä huomannut kodeiinin vaikuttavan ylävatsaan ikään kuin "täyttävästi".

Linkin takana Panacod-poretabletista tietoa:

http://spc.nam.fi/humspc/p/259390.xml?Template=/html/spctemplate.html

• sivuoireita?
        Ovidiu kirjoitti:

Et ole ottanut Panacodia liikaa. Ohjeita tulee kyllä muuten noudattaa, koska parasetamolia ei saa ottaa liikaa (sama koskee ihan tavallista Panadoliakin).

Lääkkeen sisältämä kodeiini voi aiheuttaa pahoinvointia (mielestäni aika lavea termi!), joten voisi tuon tuntemuksesi sen piikkiin panna. Jos olet mennyt välittömästi makuulle lääkkeen ottamisen jälkeen, voisi kyseessä olla närästystyyppinen oire.

Olen itsekin kyllä huomannut kodeiinin vaikuttavan ylävatsaan ikään kuin "täyttävästi".

Linkin takana Panacod-poretabletista tietoa:

http://spc.nam.fi/humspc/p/259390.xml?Template=/html/spctemplate.html

Istualtani otin lääkkeet ja kivun aikana vuorotellen istuin ja kävelin, hetken koitin olla makuultaankin, mutta vasta pari minuuttia kivun alkamisen jälkeen.

Sitä olen tässä miettinyt, josko kyse olisi jollain lailla ruokatorven lihasten kramppaamisesta. Selailin nettiä yöllä aika paljon, kun ei oikein tullut uni silmään.

Eli kyse voisi ehkä olla siitä, että ruokatorvi on ärtynyt ja kramppasi lääkkeenoton takia. Mutta sittenkin jää kysymys, mistä syystä ruokatorvi olisi ärtynyt? Lääkkeen ohella kun olen sattuneesta syystä nämä muutamat päivät aika lempeitä ja pehmeitä ruokia kiskonut; vettä, maitoa, jugurttia, jäätelöä, soseita.

Otin äsken kokeeksi puolikkaan tabletin, eikä mitään oireita tullut, joten luulen, että jatkan lääkitystä. Pienellä pelolla kuitenkin.

• panacod
        sivuoireita? kirjoitti:

Istualtani otin lääkkeet ja kivun aikana vuorotellen istuin ja kävelin, hetken koitin olla makuultaankin, mutta vasta pari minuuttia kivun alkamisen jälkeen.

Sitä olen tässä miettinyt, josko kyse olisi jollain lailla ruokatorven lihasten kramppaamisesta. Selailin nettiä yöllä aika paljon, kun ei oikein tullut uni silmään.

Eli kyse voisi ehkä olla siitä, että ruokatorvi on ärtynyt ja kramppasi lääkkeenoton takia. Mutta sittenkin jää kysymys, mistä syystä ruokatorvi olisi ärtynyt? Lääkkeen ohella kun olen sattuneesta syystä nämä muutamat päivät aika lempeitä ja pehmeitä ruokia kiskonut; vettä, maitoa, jugurttia, jäätelöä, soseita.

Otin äsken kokeeksi puolikkaan tabletin, eikä mitään oireita tullut, joten luulen, että jatkan lääkitystä. Pienellä pelolla kuitenkin.

gefilus mehun kanssa panacodia!
        ja jos tarve on kahteen tai 1,5 panacodiin niin otan ne tunnin välein eli en ota samaa aikaa vaan tunnin välin pidän.koska se 1,5 tuo oireita.samanlainen karmea"kokemus oli minulla taannoin kun otin panacodia ja noritren tapletin.kipu/oireet kesti koko yön ja oli kokemuksena aika moinen.
        eli mietin onko sinulla muuta lääkitystä joka voisi vaikuttaa?

• sivuoireita?
        panacod kirjoitti:

gefilus mehun kanssa panacodia!
        ja jos tarve on kahteen tai 1,5 panacodiin niin otan ne tunnin välein eli en ota samaa aikaa vaan tunnin välin pidän.koska se 1,5 tuo oireita.samanlainen karmea"kokemus oli minulla taannoin kun otin panacodia ja noritren tapletin.kipu/oireet kesti koko yön ja oli kokemuksena aika moinen.
        eli mietin onko sinulla muuta lääkitystä joka voisi vaikuttaa?

Mä olen lorauttanut sekaan mehukattia, lähinnä maun vuoksi, mutta tuo gefilus voisi kyllä rauhoittaa samalla..

Muuta lääkitystä ei tuon pronaxenin lisäksi ole, e-pillerit joo, mutta nyt on tauko niistä, enkä muutenkaan usko, että vaikuttaisivat.

Luulen, että kokeilen tuota tunnin välein ottamista, jos se auttaisi. Onhan se vähän iso paukku iltaisin ottaa 1500mg kerralla, aika pihallehan siitä menee. Toiveissa olisi vaan yksi hyvinnukuttu yö. Sitä odotellessa...

• pikkis

Onko sulla ollut sappivaivoja? Kodeiini voi aiheuttaa sappivaivoja niihin taipuvaisille. Sappikipu usein säteilee juuri käsivarteen ja selkään.

• sivuoireita?

En usko, että on ollut mitään sappivaivoja.. ei ainakaan diagnosoituja, eikä mitään selittämättömiäkään vaivoja ole ollut. Ennen tätä.

Ajattelin huomenna kilauttaa lääkärille, josko osaisi kertoa mistä on kyse.

• sivuoireita?

Soittelin lääkärille äsken ja sanoi, ettei varmaankaan liity lääkkeeseen tai kodeiiniin, vaan nielemiseen. Eli lihakset ovat kivun takia koko ajan vähän jännittyneinä ja nielemistapahtuma on sitten aiheuttanut krampin. Inhottavaa, muttei vaarallista.

Olipa muuten ihana lääkäri, noin muutenkin. Mukavin, joka tähän ikään mennessä on vastaan tullut. Kiitos! :)

• hezus

Voisin sanoa lähes takuu varmaksi sappikipukohtaukseksi. kodeiini saattaa laukaista.

• ehkä apuva...

Itse kokeilin yhdessä vaiheessa Panacod.a kroonisiin kipuihin. Jouduin lopettamaan lääkityksen juuri samanlaisista oireista johtuen. Kolmannella kerralla, kun sitten kipukohtaus taas tuli niin tajusin, että on suoraan yhteydessä Panacod.n nauttimiseen. Tuska oli niin kova nimen omaan selässä, rinnassa ja ylävatsassa, että meinasin jo soittaa ambulanssin. Itse olen työssä terveydenhoitoalaala, joten aloin tutkiskella asiaa. Selvisi, että Panacodi.ssa oleva codeiini saostaa joillakin sappirakossa olevan sappinesteen tällöin kiteyttäen sen. Nämä saostumisen johdosta syntyneet kiteet (sappikivet) saattavat jäädä jumiin sappitiehyihin, josta sitten kipu johtuu. Joskus kiteet voivat olla niin suuret, että tukkii koko sappirakon. Silloin ei auta enää kuin leikkaus. Itseltäni sitten löytyikin ultrassa pieni sappikivi, joka nyt ei sitten aiheuttanut toimenpiteitä, muuta kuin lääkkeen vaihdon.

• ................

No tuo asia nyt mainitaan jo pakkauksen ohjeessakin, eli codeiini saattaa aiheuttaa sappioireita.

ja aloitus on 7 vuoden takaa....

• 2+7

Kyllä ne närästää joskus ja siitä saattaa tulla hyvinkin levoton olo.
      Ei voi edes röyhtäistä tai pieraista :)
      Vuosien käytön kokemuksella voin sanoa että panacodia ei kannata ottaa heti syönnin päälle se näyttää laukaisevan tuon närästyksen.
      Tietysti se on pelottavaa kun sitä epäilee sydänvaivaksi ja paniikki senkun kiihtyy.
      Olen käyttänyt poreena ja tabletteina mutta suosin tabletteja koska poreet närästää enemmän.
      Eipä nuo oikein kipua poista vaikka otan aamulla kuusi ja illalla kuusi.

• ..

6 6?? eli yliannoksia...etkö pelkää maksasi puolesta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      56
      2950
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2731
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      38
      2441
    4. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      33
      2359
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1928
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1559
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      105
      1235
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1203
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1060
    Aihe