Kierukan laitto synnyttämättömälle

-68

Olen alkanut vakavasti harkita hormonikierukkaa.
Kannattaisiko laitattaa yksityisellä mahdollisten ongelmien välttämiseksi, varsinkin kun en ole synnyttänyt? Julkisellakin puolella homma ymmärtääkseni hoituisi, mutta kannattaako maksaa yksityisestä asiantuntemuksesta? Saako kierukan laiton lääkärikuluista kelakorvausta?
Mistä tietää että se härveli edes mahtuu meikäläiselle ja pitääkö varautua helvetillisiin kipuihin?
Kiitokset etukäteen erityisesti muiden ei-synnyttäneiden kokemuksista.

9

1372

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkäri

Ihan oikeasti, kyllä voit ihan hyvin mennä terveyskeskukseen ja säästää rahasi. Kyllä nyt jokaikinen terkkarilääkäri yhden kierukan osaa laittaa. Millä ihmeen perusteella yksityisen asiantuntemus olisi jotenkin suurempaa kuin julkisen, koska ne samat naamat siellä pyörii ja suurin osa kierukoista kuitenkin laitetaan tk:ssa? Ihmeellinen illuusio. Härvelin mahtumista ei muuten tiedä kuin kokeilemalla. Tietty käyt ensin juttelemassa ja tutkituttamassa tilanteen, ja sitten ostat sen kierukan ja varaat ajan sen laittoon. Kierukan laitto on niin yksinkertainen temppu, että ne samat ongelmat saat kyllä samalla todennäköisyydellä, kävit sitten julkisella tai yksityisellä. Kivut on jokaiselle yksilölliset, itse en ole vielä synnyttämättömälle laittanut, mutta ainakaan synnyttäneet eivät ole kyllä olleet moksiskaan, synnyttämättömillekin voidaan toki laittaa. Onko sulla runsaat tai kivuliaat vuodot vai minkä takia haluat kierukan? Se on hyvä ehkäisin/hoito, joten siitä vaan. Jos menet yksityiselle, saat jonkinverran lääkärinpalkkiosta kela-korvattuna. Itse kierukasta ei saa korvausta jos se tulee vain ehkäisyksi. Sairauden hoito on eri asia, silloin voit saada sen peruskorvattuna.

• -68

kierukan laittoko ei käytännössä ole lääkärin kannalta sen vaikeampaa ei synnyttämättömälle kuin synnyttäneellekään?
        Mulla on aloitettu verenpainelääkitys ja olen ymmärtänyt että pilleriehkäisyyn ei enää kovin paljon vaihtoehtoja jää, siksi olen kiinnostunut tuosta hormonikierukasta. Lisäksi olisi mieluinen juttu jos vuodot loppuisivat tykkänään.

• laittettu
        -68 kirjoitti:

kierukan laittoko ei käytännössä ole lääkärin kannalta sen vaikeampaa ei synnyttämättömälle kuin synnyttäneellekään?
        Mulla on aloitettu verenpainelääkitys ja olen ymmärtänyt että pilleriehkäisyyn ei enää kovin paljon vaihtoehtoja jää, siksi olen kiinnostunut tuosta hormonikierukasta. Lisäksi olisi mieluinen juttu jos vuodot loppuisivat tykkänään.

Itse olen synnyttämätön ja viikko sitten laitettiin hormonikierukka. Lääkärin mielestä se oli minulle paras vaihtoehto. Kierukka asennetaan kuukautisten aikaan, silloin se kuulemma menee helpommin. Laitto tuntui melko epämielyttävältä vaikka kohdunsuu puudutettiin.. Jälkeenpäin myös supisteli ikävästi muutaman tunnin.

• -68
        laittettu kirjoitti:

Itse olen synnyttämätön ja viikko sitten laitettiin hormonikierukka. Lääkärin mielestä se oli minulle paras vaihtoehto. Kierukka asennetaan kuukautisten aikaan, silloin se kuulemma menee helpommin. Laitto tuntui melko epämielyttävältä vaikka kohdunsuu puudutettiin.. Jälkeenpäin myös supisteli ikävästi muutaman tunnin.

Pakko kysyä vielä että laittoiko sulle terveyskeskuslääkäri vai yksityisgyne?

• lääkäri
        -68 kirjoitti:

Ei se sen kummempi temppu ole. Kohdusta otetaan sisämitta semmoisella sondilla, säädetään kierukan asetin ja hupsautetaan sinne. Tietty jos kohdunkaula on kovin ahdas ja toimenpide tuottaa naiselle kovasti kipua, niin eihän se sitten tietenkään onnistu, mutta kyllä se yleensä menee synnyttämättömällekin. Voi se joskus synnyttäneelläkin olla jostain syystä arpinen ja tiukka, mutta harvemmin. Sondimittaa ottaessa jo huomaa jos ei mene kunnolla sisälle, sitten on semmoisia laajentajiakin mahdollista käyttää. No, en pelottele enempää ;)

• kauriza
        lääkäri kirjoitti:

Ei se sen kummempi temppu ole. Kohdusta otetaan sisämitta semmoisella sondilla, säädetään kierukan asetin ja hupsautetaan sinne. Tietty jos kohdunkaula on kovin ahdas ja toimenpide tuottaa naiselle kovasti kipua, niin eihän se sitten tietenkään onnistu, mutta kyllä se yleensä menee synnyttämättömällekin. Voi se joskus synnyttäneelläkin olla jostain syystä arpinen ja tiukka, mutta harvemmin. Sondimittaa ottaessa jo huomaa jos ei mene kunnolla sisälle, sitten on semmoisia laajentajiakin mahdollista käyttää. No, en pelottele enempää ;)

hei olen 20 vuotias synnyttämätön nainen ja saan jo päänsärkyä ehkäisyn ajattelemisestakin. e-pillereitä olen kokeillut kahta eri merkkiä ja mielenterveys meinas pettää eli niitä en uskalla syödä enää koskaan, kortsu on ok välillä mutta pitemmässä suhteessa se on ehkä ns.työläs ja vaikuttaa poikaystävän nautintoon.ehkäisypuikot taas aiheuttavat lämmöntunnetta....olisin itsekkin kiinostunut tuosta kierukka jutusta. se siis olisi mahdollista laittaa synnyttämättömälle naiselle? miksi tuosta vaihtoehdosta ei juurikaan puhuta?

• Lady
        kauriza kirjoitti:

hei olen 20 vuotias synnyttämätön nainen ja saan jo päänsärkyä ehkäisyn ajattelemisestakin. e-pillereitä olen kokeillut kahta eri merkkiä ja mielenterveys meinas pettää eli niitä en uskalla syödä enää koskaan, kortsu on ok välillä mutta pitemmässä suhteessa se on ehkä ns.työläs ja vaikuttaa poikaystävän nautintoon.ehkäisypuikot taas aiheuttavat lämmöntunnetta....olisin itsekkin kiinostunut tuosta kierukka jutusta. se siis olisi mahdollista laittaa synnyttämättömälle naiselle? miksi tuosta vaihtoehdosta ei juurikaan puhuta?

Kyllä kierukka laitetaan myös ei-synnyttäneelle naiselle.. Pääasia on, että seurustelee vakituisesti, koska tulehdusriski kasvaa jos on usein vaihtuvat partnerit.. Itse olen 23v. (synnyttämätön) ja kuparikierukka laitetaan minulle tällä viikolla..

• Minullakin kierukka

Hei!

Jos osaat vähänkin englantia, kannattaa käydä lukaisemassa esim:

http://www.contraceptiononline.org/contrareport/article01.cfm?art=259

ja
      http://www.nzma.org.nz/journal/116-1179/538/

sekä
      http://www.ehkaisy.com/multiload/multi-potilasohje.pdf

ja vielä:
      http://www.appco.com.au/appguide/drug.asp?drug_id=00096276&t=cmi

Näissä kerrotaan selkeästi, että asentajan ammattitaidolla on HYVIN PALJON merkitystä. Voit vielä hakea lisätietoa hakusanoilla "nulliparous women".

Minulle laitettiin kuukausi sitten kuparikierukka ehkäisyneuvolassa. Olen synnyttämätön ja 22-vuotias. Ensin tehdään tavallinen gynegologinen tutkimus jolla selvitetään kohdun asento, ja voisiko asennus olla ylipäätään mahdollista. Kun kierukka asennetaan, otetaan ennen kierukan laittoa kohdun mitta. Minulle olisi mahtunut kaikkein isoinkin kierukka (kohtuni 9 cm), mutta koska olin pienimmän mahdollisen jo hankkinut, se laitettiin.

Laitto ei vaatinut puudutusta, ei sattunut, ja se tapahtui muutamassa sekunnissa. Operaation suoritti gyneopiskelija erikoislääkärin valvonnassa. Ota yhteys perhesuunnittelu- tai ehkäisyneuvolaan.

Asentajan ammattitaidosta voin vielä kertoa, että kaikki terveyskeskusgynegologit eivät suinkaan laita synnyttämättömille. Ensimmäinen gyneni kieltäytyi, vaikka oli vanha ja kokenut. Ei kuitenkaan tahtonut riskeerata. Kannattaa hakea tietoa englanniksi, kun edes kaikki ammattilaiset eivät välttämättä tiedä kaikkea tarpeellista.

• synnyttämättömille

Unohtui laittaa, että jos haet netistä tietoa, täytyy hakusanoiksi lisätä myös IUD tai copper IUD ja mahdollisesti myös nulliparous women.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      91
      1487
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      54
      1033
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      384
      877
    4. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      156
      859
    5. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      56
      733
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      124
      727
    7. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      668
    8. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      57
      641
    9. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      635
    10. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76
      632
    Aihe