Kitkarenkaiden puolesta

Arileh

Kohta on renkaan vaihdon aika ja moni suunnittelee renkaiden ostoa. Mutta, nyt kannattaa sanoa nastoille EI ja kitkoille KYLLÄ. Sillä kitkat ovat kehittyneet siitä ajasta jolloin ne tuli markkinoille joskus 30 vuotta sitten ja silloin niitä verrattiin nastarenkaisiin ja silloin oli nastat aivan jotain muuta. Nyt on nastat pienemät ja kitkat ovat kehittyneet näistä ajoista paljon.

Nastat kuluttavat teitä paljon sen me kaikki tiedämme esim. saksassa sai ajaa nastoilla 70 luvulla ja siellä tiet urautuivat ja siitä aiheutui paljon onnettomuuksia. Sitten siellä nastat kiellettiin ja tiet ei urautunut ja onnettomuudet väheni.

Olisi meilläkin aika kieltää nastat tai asettaa tuntuva nastavero käyttäjille millä kustannettaisiin joka kevät teiden päällystäminen. Varmasti onnettomuudet vähenisi ja suolausta pitäisi myös vähentää tuntuvasti.

47

3549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karkoski

      Eli se on ihan hyvä, että osa porukasta pysyy sitkeästi kiinni niissä nastarenkaissa. Ainakin siellä, missä tiet ovat talvella polanteiset.

      • vanhan toistoa

        Tuota nastojen tietä karhentavaa vaikutusta jaksetaan aina jankata. Ne vain nostavat jään päälle liukastavan hilekerroksen! Todellisuudessa jää karhentuu siinä kun räntäkelissä rapa roiskuu! Eikä jää muutenkaan ole ongelma hyvillä kitkoilla!


      • vanhantoistoa
        vanhan toistoa kirjoitti:

        Tuota nastojen tietä karhentavaa vaikutusta jaksetaan aina jankata. Ne vain nostavat jään päälle liukastavan hilekerroksen! Todellisuudessa jää karhentuu siinä kun räntäkelissä rapa roiskuu! Eikä jää muutenkaan ole ongelma hyvillä kitkoilla!

        Pärjäähän raskas kalustokin ilman nastoja. Kevyt kalusto kitkarenkailla paljon paremmin!


      • karkoski
        vanhan toistoa kirjoitti:

        Tuota nastojen tietä karhentavaa vaikutusta jaksetaan aina jankata. Ne vain nostavat jään päälle liukastavan hilekerroksen! Todellisuudessa jää karhentuu siinä kun räntäkelissä rapa roiskuu! Eikä jää muutenkaan ole ongelma hyvillä kitkoilla!

        Urbaanilegenda menis joskus katsomaan sitä polannetta? Kyllä siinä NÄKYY NASTOJEN TEKEMIÄ KUOPPIA ihan aikuisten oikeesti...:))


    • pERSE

      puhua kitkokojen puolesta kun niissä ei pito riitä ääriolosuhteissa...ja niitä suomessa riittää mutta moni ei ymmärrä että jos pitää olla liikenteessä kelilllä kuin kelillä niin silloin ei renkailla pelleillä...
      ps:mutta miten pärjää kitkoilla jos kukaan ei ole niitä nastoilla karhentamassa ? no vastaan saman tien sitten tarvitaa hiekkaa ja karhua höyläämään tiet karheeksi..todella fiksua ...

      • sinivilkku

        Niin, karhun jäljiltä tie vasta nalju onkin ja nykyisillä liikennemäärillä hiekka lentää hetkessä pois tieltä. Eipä siitä hiekasta paljon apua siellä ojanpohjalla ole.


      • PerSE
        sinivilkku kirjoitti:

        Niin, karhun jäljiltä tie vasta nalju onkin ja nykyisillä liikennemäärillä hiekka lentää hetkessä pois tieltä. Eipä siitä hiekasta paljon apua siellä ojanpohjalla ole.

        ?
        koska tiehallinolla on muitakin päin persettä olevia ajatus tapoja kuten että töyssyt paranta turvallisuutta..päin vastoin tiehallinnon pää tehtävä on hankaloittaa tiellä liikkujia ja vähentää turvallisuutta kaikin keinoin..poliisi on asiassa mukana vain rahastus mielessä..
        molemmat suojatyöpaikat olisi ykstyistettävä jotta sijoitetulle rahalle saataisiin vastinetta..poliiseja on nytkin puolet liikaa ja tiehallinnolla on 70% likaa paperin pyörittäjää ja vielä asiat jää puolitiehen niin tiellä kuin toimistolla...


      • karkoski

        TAAS me päästään esittämään eriäviä mielipiteitä. Tai ainakin OSITTAIN:

        Tuosta ollaan samaa mieltä, että nastat karhentaa sitä tietä, jolloin pito on parempi.

        Tästä ollaan erimieltä: Ellei HYVILLÄ kitkoilla pärjää, niin vika on kuljettajassa.
        Perusteluni: Takavuosina 70000-80000km/vuosi erikoiskuljetusten varoitusautona ajoa; erittäin paljon nopeita kiihdytyksiä, jarrutuksia, "kovia" tilannenopeuksia ja nopeita kaistan vaihtoja yhdessä kovien jarrutusten kanssa. KAIKKINA vuorokauden aikoina. KAIKISSA Suomessa esiintyvissä keleissä. KAIKISSA ympäristöissä.


      • pärjää
        karkoski kirjoitti:

        TAAS me päästään esittämään eriäviä mielipiteitä. Tai ainakin OSITTAIN:

        Tuosta ollaan samaa mieltä, että nastat karhentaa sitä tietä, jolloin pito on parempi.

        Tästä ollaan erimieltä: Ellei HYVILLÄ kitkoilla pärjää, niin vika on kuljettajassa.
        Perusteluni: Takavuosina 70000-80000km/vuosi erikoiskuljetusten varoitusautona ajoa; erittäin paljon nopeita kiihdytyksiä, jarrutuksia, "kovia" tilannenopeuksia ja nopeita kaistan vaihtoja yhdessä kovien jarrutusten kanssa. KAIKKINA vuorokauden aikoina. KAIKISSA Suomessa esiintyvissä keleissä. KAIKISSA ympäristöissä.

        ihan tosi hyvin,mutta tiedöttekö herrat,mikä merkitys on suolalla siinä kuluneessa urassa,kun vesi lilluu siinä pakkasellakin?


      • ja töyssyt
        PerSE kirjoitti:

        ?
        koska tiehallinolla on muitakin päin persettä olevia ajatus tapoja kuten että töyssyt paranta turvallisuutta..päin vastoin tiehallinnon pää tehtävä on hankaloittaa tiellä liikkujia ja vähentää turvallisuutta kaikin keinoin..poliisi on asiassa mukana vain rahastus mielessä..
        molemmat suojatyöpaikat olisi ykstyistettävä jotta sijoitetulle rahalle saataisiin vastinetta..poliiseja on nytkin puolet liikaa ja tiehallinnolla on 70% likaa paperin pyörittäjää ja vielä asiat jää puolitiehen niin tiellä kuin toimistolla...

        Taitavat ne töyssyt olla aika pitkälle kuntien, ei tiehallinon, tieosuuksilla.


      • Äijälä

        Yhdyn ajatuksiisi. Kerrankin voimme olla samaa mieltä. Minustakin kitkat ovat jonninjoutavat renkaat huonossa liukkaassa kelissä.
        Ikinä en laita talveksi kitkarenkaita. Olen vannoutunut nastarenkaiden käyttäjä.
        Käytetään me vaan nastoja ja annetaan noiden kitkapellein liukastella.


      • Perse
        ja töyssyt kirjoitti:

        Taitavat ne töyssyt olla aika pitkälle kuntien, ei tiehallinon, tieosuuksilla.

        ennen kuin alat pulpattamaan asioista joista ei mitään tietoa...


      • PerSE
        karkoski kirjoitti:

        TAAS me päästään esittämään eriäviä mielipiteitä. Tai ainakin OSITTAIN:

        Tuosta ollaan samaa mieltä, että nastat karhentaa sitä tietä, jolloin pito on parempi.

        Tästä ollaan erimieltä: Ellei HYVILLÄ kitkoilla pärjää, niin vika on kuljettajassa.
        Perusteluni: Takavuosina 70000-80000km/vuosi erikoiskuljetusten varoitusautona ajoa; erittäin paljon nopeita kiihdytyksiä, jarrutuksia, "kovia" tilannenopeuksia ja nopeita kaistan vaihtoja yhdessä kovien jarrutusten kanssa. KAIKKINA vuorokauden aikoina. KAIKISSA Suomessa esiintyvissä keleissä. KAIKISSA ympäristöissä.

        ei minun tietääkseni...
        mutta kerroppa yhdetkin kitkat joissa on kantavuutta 900kg per rengas ja niistä hyvä kitkarengas joka pitää ..
        vika ei ole kuljettajassa vaan renkaassa jos pito loppuu..
        ei sen puoleen tänään kävin väännättämässä kitkat yhteen henkilö autoista kitkat koska tarkoitus on täyttää vain lain vaatima talvirengas pakko mutta pää pointti on kumin polttaminen töyssyillä niin kaua kuin ne peittyy aah niin ihanaan lumeen ja tasoittuvat..


      • asioihinkin
        Perse kirjoitti:

        ennen kuin alat pulpattamaan asioista joista ei mitään tietoa...

        Esim. Helsingissä ei taida tiehallinon (eli tiepiirin) teitä olla juuri muuta kuin kehätiet ja pääsisäänajoväylät. Ja noilla teillä ei töyssyjä ole.

        Töyssyt ovat lähes yksinomaan KADUILLA (asuin- ja kokoojakadut), jotka ovat kaupungin vastuulla.

        Nimimerkkisi taitaa viitata tietojesi määrään tai sitten se juontaa juurensa kirjallisen ilmaisusi tasosta.


      • sinivilkku
        asioihinkin kirjoitti:

        Esim. Helsingissä ei taida tiehallinon (eli tiepiirin) teitä olla juuri muuta kuin kehätiet ja pääsisäänajoväylät. Ja noilla teillä ei töyssyjä ole.

        Töyssyt ovat lähes yksinomaan KADUILLA (asuin- ja kokoojakadut), jotka ovat kaupungin vastuulla.

        Nimimerkkisi taitaa viitata tietojesi määrään tai sitten se juontaa juurensa kirjallisen ilmaisusi tasosta.

        on kyllä Helsingin ulkopuolellakin.

        Läpimenoteillä on töyssyjä ainakin Hauholla ja Tuuloksessa, muistaakseni Lammillakin on.

        Nämä tiet ovat takuuvarmasti kaikki tiepiirien teitä.

        Hauholla esimerkiksi on muutaman kymmenen metrin matkalla 3 töyssyä.


      • ulkopuolellakin?
        sinivilkku kirjoitti:

        on kyllä Helsingin ulkopuolellakin.

        Läpimenoteillä on töyssyjä ainakin Hauholla ja Tuuloksessa, muistaakseni Lammillakin on.

        Nämä tiet ovat takuuvarmasti kaikki tiepiirien teitä.

        Hauholla esimerkiksi on muutaman kymmenen metrin matkalla 3 töyssyä.

        No eiköhän se elämä juuri olekin Kehäkolmosen ulkopuolella. Sisäpuolella aika paljon vähemmän.

        Oikea elämä alkaa Pönttövuoren pohjoipuolelta.


      • PerSe
        asioihinkin kirjoitti:

        Esim. Helsingissä ei taida tiehallinon (eli tiepiirin) teitä olla juuri muuta kuin kehätiet ja pääsisäänajoväylät. Ja noilla teillä ei töyssyjä ole.

        Töyssyt ovat lähes yksinomaan KADUILLA (asuin- ja kokoojakadut), jotka ovat kaupungin vastuulla.

        Nimimerkkisi taitaa viitata tietojesi määrään tai sitten se juontaa juurensa kirjallisen ilmaisusi tasosta.

        tuntuu tutustuminen olevan...
        oletko koskaan ajanut muulla kuin ratikalla ?
        tai siitä että kaltaisesi liikenteen lampaat ovat aivan perseestä ja todella munattomia päättämään omasta ajamisesta...


      • autuaaksi
        Äijälä kirjoitti:

        Yhdyn ajatuksiisi. Kerrankin voimme olla samaa mieltä. Minustakin kitkat ovat jonninjoutavat renkaat huonossa liukkaassa kelissä.
        Ikinä en laita talveksi kitkarenkaita. Olen vannoutunut nastarenkaiden käyttäjä.
        Käytetään me vaan nastoja ja annetaan noiden kitkapellein liukastella.

        Etköhän sinäkin käytä nastoitettuja kitkarenkaita. On hauska seurata ketjussa esitettyjä mielipiteitä renkaiden paremmuudesta, tosiasia on kuitenkin ettei markkinoilla ole saatavissa muita M S renkaita kuin kitkarenkaita, joko nastoitettuna nastoittamattomana. Nastojen vaikutus lepokitkan murtumisvoimaan on luokkaa 8 -10 % eli käytännössä hyvin vähäinen.

        Usein vaikutus on suurin kuljettajan korvien välissä. Aikoinaan kuljettaja tiedusteli ajon aikana " onko tässä autossa nastoja", saatuaan myöntävän vastauksen, niin ajotapa muuttui agressiivisemmaksi ja nopeus kasvoi huomattavasti.
        Oli huvittavaa seurata kuljettajan ilmettä ja reaktiota ottaessani nastarasian hansikaskotelosta ja tiedustellessani mihin hän niitä nastoja haluaisi kiinnittää.


      • ajeltua tarpeeksi
        PerSe kirjoitti:

        tuntuu tutustuminen olevan...
        oletko koskaan ajanut muulla kuin ratikalla ?
        tai siitä että kaltaisesi liikenteen lampaat ovat aivan perseestä ja todella munattomia päättämään omasta ajamisesta...

        Taisipa kirpaista kun pitää alkaa sönköttää!

        Täällä kehäteiden sisäpuolella valtio hoitaa vain päätiet, kehitysalueilla siltarumpupolitiikan seurauksena aikamiespoikien sossunmatkatkin tehdään valtion verorahoin ylläpidettyjä teitä pitkin.

        Ja muuten, minulla kortti on ollut 25v ja kilometrejä viimeiset 15v vuoden aikakan 30t/vuosi, kymmenen ensimmäisen kortillisen vuoden aikana kertyi ajoa keskivertoautoilijan kilometrien verran, eli noin 15tkm.


      • Äijälä
        autuaaksi kirjoitti:

        Etköhän sinäkin käytä nastoitettuja kitkarenkaita. On hauska seurata ketjussa esitettyjä mielipiteitä renkaiden paremmuudesta, tosiasia on kuitenkin ettei markkinoilla ole saatavissa muita M S renkaita kuin kitkarenkaita, joko nastoitettuna nastoittamattomana. Nastojen vaikutus lepokitkan murtumisvoimaan on luokkaa 8 -10 % eli käytännössä hyvin vähäinen.

        Usein vaikutus on suurin kuljettajan korvien välissä. Aikoinaan kuljettaja tiedusteli ajon aikana " onko tässä autossa nastoja", saatuaan myöntävän vastauksen, niin ajotapa muuttui agressiivisemmaksi ja nopeus kasvoi huomattavasti.
        Oli huvittavaa seurata kuljettajan ilmettä ja reaktiota ottaessani nastarasian hansikaskotelosta ja tiedustellessani mihin hän niitä nastoja haluaisi kiinnittää.

        Kyllä nytkin kuuluu nastojen rahina oikein selvästi, kun tiet pysyy sulina.
        Jos laittaisin kitkat ilman nastoja, vauhtini putoaisi entuudestaan, jolloin olisin vielä suurempi tientukko kuin tähän asti.

        Nyt olis kyllä nastattomille tilausta, kun tiet pysyy sulina, mutta sitten kun se talvi vihdoin alkaa, pitäisi ajonopeutta pudottaa.

        Ei, kyllä turvallisemmalta tuntuu, kun on nastat alla.
        Ei me voida alkaa apinoimaan keski-Eurooppaa, jossa nastoja ei käytetä. Siellä kun on aina sulat tiet, mutta täällä ei, nin ei voi verrata keliolosuhteita ollenkaan.

        Psygolokiset testit ovat kyllä hauskoja, mutta silloinhan ollaan mainitsemassasi tapauksessa väärässä turvallisuuden tunteessa.

        Muistan, kun opettelin aikoinaan ajamaan polkupyörällä ja en millään meinannut oppia.

        Vanhempi veli piti pyörän tarakasta kiinni ja minä poljin. Hän valehteli, kun sanoi pitävän kiinni, vaikkei pitänytkään.
        Kun uskoin hänen pitävän kiinni ja poljin menemään, pyörä pysyi pystyssä, kun sitten kauhukseni huomasin, että velihän on kaukana takana ja minä yksin polkemassa, kaatui pyöräni oitis.
        En kuitenkaan usko, että pelkällä uskolla aina selvitään, vaan pitää olla järkeäkin matkassa.

        Uskovainen äitini toivotti aikoinaan matkalleni Jumalan siunausta ja varjelusta. Naurahdin, että kylläkait se minusta itsestäni se turvallisuus on kiinni.


      • PerSE
        ajeltua tarpeeksi kirjoitti:

        Taisipa kirpaista kun pitää alkaa sönköttää!

        Täällä kehäteiden sisäpuolella valtio hoitaa vain päätiet, kehitysalueilla siltarumpupolitiikan seurauksena aikamiespoikien sossunmatkatkin tehdään valtion verorahoin ylläpidettyjä teitä pitkin.

        Ja muuten, minulla kortti on ollut 25v ja kilometrejä viimeiset 15v vuoden aikakan 30t/vuosi, kymmenen ensimmäisen kortillisen vuoden aikana kertyi ajoa keskivertoautoilijan kilometrien verran, eli noin 15tkm.

        auto kortti sen 20 vuotta ja kilometrejä 50 tonaa per vuosi (omalla rahalla , ei siis mitään työ ajoa )..
        sössötetään rauhassa...vai oletko jossain valtion suojatyöpaikassa töissä ?


      • karkoski
        PerSE kirjoitti:

        ei minun tietääkseni...
        mutta kerroppa yhdetkin kitkat joissa on kantavuutta 900kg per rengas ja niistä hyvä kitkarengas joka pitää ..
        vika ei ole kuljettajassa vaan renkaassa jos pito loppuu..
        ei sen puoleen tänään kävin väännättämässä kitkat yhteen henkilö autoista kitkat koska tarkoitus on täyttää vain lain vaatima talvirengas pakko mutta pää pointti on kumin polttaminen töyssyillä niin kaua kuin ne peittyy aah niin ihanaan lumeen ja tasoittuvat..

        http://www.nokiantyres.com/kuorma_bussit_tuotesivu?product=992498&name=NTR-817

        Itse olen ajanut kyseisellä renkaalla 20 tonnin akselipainoilla. Eli se "per rengas" olis jotain viitisen tonnia. Ja PITÄÄ.

        Että semmosia tällä kertaa...=))


      • PerSE
        karkoski kirjoitti:

        http://www.nokiantyres.com/kuorma_bussit_tuotesivu?product=992498&name=NTR-817

        Itse olen ajanut kyseisellä renkaalla 20 tonnin akselipainoilla. Eli se "per rengas" olis jotain viitisen tonnia. Ja PITÄÄ.

        Että semmosia tällä kertaa...=))

        just joo mutta pito on niin mahtavaa kun kattoo sitä pidon järisyttävää menoa talvisin johon nuokin renkaat on tarkoitettu ..
        ei ollut muuten koossa 195/75/15 mutta taitas olla huonompi pito kuin nykyisissä nokian CQ:ssa..
        ps:siksikö sitä suolaa ja hiekkaa kylvetäänkin että isot poijjaat pärjää pidottomilla kitkoilla...no venäjän poila livettää sileillä kesiksilla ja suomipoika se vaan antaa ajaa ..


      • karkoski
        PerSE kirjoitti:

        just joo mutta pito on niin mahtavaa kun kattoo sitä pidon järisyttävää menoa talvisin johon nuokin renkaat on tarkoitettu ..
        ei ollut muuten koossa 195/75/15 mutta taitas olla huonompi pito kuin nykyisissä nokian CQ:ssa..
        ps:siksikö sitä suolaa ja hiekkaa kylvetäänkin että isot poijjaat pärjää pidottomilla kitkoilla...no venäjän poila livettää sileillä kesiksilla ja suomipoika se vaan antaa ajaa ..

        Itselläni ei kyllä ole ollut minkäänlaisia ongelmia tuolla renkaalla täällä Suomessa.

        "just joo mutta pito on niin mahtavaa kun kattoo sitä pidon järisyttävää menoa talvisin johon nuokin renkaat on tarkoitettu .."

        Et nyt puhu ihan vertailukelpoisista asioista, tiesitkös sen? NIMITTÄIN: Sulle pitäisi laittaa ensinnäkin niitä pyöriä siihen autoos noin 24 kappaletta lisää. Ja sitten 2 niistä vetämään noita muita, eikä niillä vetävillä sais olla yli yhtä kuudesosaa sen sun autos kokonaispainosta. SITTEN tätä voitais vertailla siellä mäessä.


        Siinä mielessä täytyy kyllä nyt myöntää tietämättömyyteni Sinuun verrattuna, etten oo koskaan edes pysähtyny sen mäkeen jääneen vierelle, puhumattakaan siitä, että olisin käynyt tutkimassa, mikä pintamalli siinä autossa on. Tämänhän Sinä luonnollisesti käyt aina tekemässä, kerran tiesit niillä mäkeen jääneillä olevan tuon renkaan käytössä.. Koska muutoinhan olisit vain yksi niistä kirjoittelijoista, jotka kertoo täällä jotain mielikuvia ja luulojaan TOSIASIOINA.


    • nastanatsi

      Nastojen puolesta puhuvat seuraavat seikat

      1. Etelä-Suomen rannikko on ainut leveysaste maailmassa, jossa nastoja tarvitaan.
      -- Pohjoisempana, kunnon talvessa, pärjää aivan hyvin nastoilla, samoin muualla Euroopassa

      2. Nastarenkaat eivät pilaa teitä
      -- Useimpien maiden nastarengaskiellot ovat vain silkkaa kiusantekoa taitaville Suomi-autoilijoille

      Uskokoon, kuka tahtoo.

    • mie vuan

      seuraavasta linkistä: http://www.tieh.fi/talvipr.htm#52
      Mikä on todellisuus. p.s vieläkö Arin auto syö valot päällä 1-2L enemmän kuin ilman? Että sillä tasolla kirjoittaja liikkuu... Uskokoon kuka tahtoo!

      • "Eri vaikutusten kokonaisuutta ja niiden keskinäistä merkitystä selvitettiin tielaitoksen 3-vuotisessa talvi ja tieliikenne -tutkimuksessa, jonka loppuraportti valmistui toukokuussa 1995."

        Ei tainnut tuolloin olla käytettävissä nykyisiä kitkarenkaita.


      • ne ovat

        kaikki jotka kitkoilla ajaa.


    • Elmeri

      Oli taas hienoa vedellä tänään kesänakeilla kun kädettömät helsinkiläiset rankaisevat kuivaa asfalttia nastoillaan. Suosittelen käyttämään päätä.

    • kieltää

      lailla. Onnettomuudet vähenisivät paljon. Vain täysin tunarit puoltavat kitkoja.

      • Kysyjä.

        Etkö osaa ajaa kitkoilla? Jos olet niin huono kuski, niin sinun ei ehkä pitäisi ajaa ollenkaan, ei ainakaan talvella.


      • Vastaaja X
        Kysyjä. kirjoitti:

        Etkö osaa ajaa kitkoilla? Jos olet niin huono kuski, niin sinun ei ehkä pitäisi ajaa ollenkaan, ei ainakaan talvella.

        En ole huono kuski. Huonot kuskit ajavat kitkoilla. Hyvät kuljettajat ymmärtävät renkaiden merkityksen. Kitkarenkailla auto pysähtyy lyhyemmällä matkalla.

        Rallikuskit tietävät parhaiten renkaiden merkityksen. Siksi he ajavat aina siviilissäkin nastarenkailla.


      • Sama
        Vastaaja X kirjoitti:

        En ole huono kuski. Huonot kuskit ajavat kitkoilla. Hyvät kuljettajat ymmärtävät renkaiden merkityksen. Kitkarenkailla auto pysähtyy lyhyemmällä matkalla.

        Rallikuskit tietävät parhaiten renkaiden merkityksen. Siksi he ajavat aina siviilissäkin nastarenkailla.

        "Kitkarenkailla auto pysähtyy lyhyemmällä matkalla."

        Noinhan se erään testin mukaan oli, kuten tiesitkin. Miksi siis nastat? Kitkarenkaat ovat kehittyneet nastarenkaiden veroisiksi ja jopa paremmiksikin.

        Autoilu ei ole ralliajoa, eikä ole niitä ralliauton piikkirenkaitakaan, joten rinnastus on tyhjää höpinää.

        Huonot kuskit tarvitsevat mahdollisimman lyhyen jarrutusmatkan, ennakoivat kuskit eivät välttämättä tarvitsisi jarruja lainkaan, eikä talvirenkaita ja kuitenkaan eivät olisi tukkona.


      • Vastaaja X
        Sama kirjoitti:

        "Kitkarenkailla auto pysähtyy lyhyemmällä matkalla."

        Noinhan se erään testin mukaan oli, kuten tiesitkin. Miksi siis nastat? Kitkarenkaat ovat kehittyneet nastarenkaiden veroisiksi ja jopa paremmiksikin.

        Autoilu ei ole ralliajoa, eikä ole niitä ralliauton piikkirenkaitakaan, joten rinnastus on tyhjää höpinää.

        Huonot kuskit tarvitsevat mahdollisimman lyhyen jarrutusmatkan, ennakoivat kuskit eivät välttämättä tarvitsisi jarruja lainkaan, eikä talvirenkaita ja kuitenkaan eivät olisi tukkona.

        Siis piti kirjoittaa nastarenkailla auto pysähtyy lyhyemmällä matkalla, sori.

        Hyvät kuljettajat tietävät, että eteen voi tulla yllättäen vaikka lapsi tai hirvi. Nastarenkailla on paljon suurempi mahdollisuus pysäyttää tai väistää.

        "ennakoivat kuskit eivät välttämättä tarvitsisi jarruja lainkaan, eikä talvirenkaita" tuo kertookin tiedoistasi kaiken tarpeellisen.

        Rallikuskeilla on varmasti paras ajotaito ja he käyttävät aina nastarenkaita siviiliajossakin.


      • Arileh

        Paljonko on kolareita ajettu nastoilla???

        Kokemusta viime talvesta;

        Minua ajoi perään auto uusilla nastarengailla.

        Minä autoin ojasta pari nastarengas autoa.

        Itse ajoin kitkoilla.


      • Arileh
        Vastaaja X kirjoitti:

        Siis piti kirjoittaa nastarenkailla auto pysähtyy lyhyemmällä matkalla, sori.

        Hyvät kuljettajat tietävät, että eteen voi tulla yllättäen vaikka lapsi tai hirvi. Nastarenkailla on paljon suurempi mahdollisuus pysäyttää tai väistää.

        "ennakoivat kuskit eivät välttämättä tarvitsisi jarruja lainkaan, eikä talvirenkaita" tuo kertookin tiedoistasi kaiken tarpeellisen.

        Rallikuskeilla on varmasti paras ajotaito ja he käyttävät aina nastarenkaita siviiliajossakin.

        Tiedän että eräs tunnettu rallikuski ajaa kitkoilla.

        Ja ralleissa on nastat aivan muuta kuin mitä on normaali rengaissa.


      • tämäkään paikkaansa
        Vastaaja X kirjoitti:

        Siis piti kirjoittaa nastarenkailla auto pysähtyy lyhyemmällä matkalla, sori.

        Hyvät kuljettajat tietävät, että eteen voi tulla yllättäen vaikka lapsi tai hirvi. Nastarenkailla on paljon suurempi mahdollisuus pysäyttää tai väistää.

        "ennakoivat kuskit eivät välttämättä tarvitsisi jarruja lainkaan, eikä talvirenkaita" tuo kertookin tiedoistasi kaiken tarpeellisen.

        Rallikuskeilla on varmasti paras ajotaito ja he käyttävät aina nastarenkaita siviiliajossakin.

        Lumella ja asfaltilla paras kitka on uusissa testeissä parempi. Jäällä nasta on parempi.

        MUTTA keskimääräinen kitkakerroin noista laskettuna oli KITKOILLA parempi.


      • Kysyjä.
        Vastaaja X kirjoitti:

        Siis piti kirjoittaa nastarenkailla auto pysähtyy lyhyemmällä matkalla, sori.

        Hyvät kuljettajat tietävät, että eteen voi tulla yllättäen vaikka lapsi tai hirvi. Nastarenkailla on paljon suurempi mahdollisuus pysäyttää tai väistää.

        "ennakoivat kuskit eivät välttämättä tarvitsisi jarruja lainkaan, eikä talvirenkaita" tuo kertookin tiedoistasi kaiken tarpeellisen.

        Rallikuskeilla on varmasti paras ajotaito ja he käyttävät aina nastarenkaita siviiliajossakin.

        Täällä on vilahtanut kopio jostain vertailutestistä, jossa kitkarengas oli jarrutuskokeessa nastarenkaallista parempi.

        "ennakoivat kuskit eivät välttämättä tarvitsisi jarruja lainkaan, eikä talvirenkaita" "tuo kertookin tiedoistasi kaiken tarpeellisen."

        Tuo kertoo kyllä sinun tietämättömyydestäsi paljon.

        Olen itse ajanut täysin jarruttomalla autolla puoli vuotta ilman minkäänlaisia ongelmia, tai vaaratilanteita. Ajoin paljon ja jokaisena päivänä, en ollut tien tukkeena, vaan enimmäkseen ohittelijana.

        Osaa sen moni muukin. Aikoinaan oli jonkun japsiauton historia kerrottu jossain lehdessä (olisko ollut TM) ja kaikki kuitit ym. oli huolloista ym. Jarruille ei vaan oltu tehty juuri mitään vuosien varrella. Kuskin maininta selvitti kuitenkin asiaa, "jarrut eivät kulu, jos niitä ei käytä".

        Mitä rallikuskeja tarkoitat? Näitäkö tommmi mäkisiä ja kumppaneita? He nyt kyllä saattavat ajaa millä renkailla vaan, riippuen sopimuksista ja saavatko jotain mainostuloja.

        Tiedän kyllä, että rengasliikkeissä laitetaan joskus joillekin hiukan sallittua parempaa nastaa, niille muille "rallikuskeilleko"?


      • porakone?

        Kitkat on paljon paremmat leudoissa talvissa. Voit pistää alle lokakuun alussa ja pitää siihen asti kun talvi on täysin ohi. Ei pääse talvi yllättämään, toisinkuin nastapelleillä, jotka ovat joka vuosi myöhässä renkaanvaihdossa. Ensimmäiset liukkaat kolaroidaan kesärenkailla. Sitten vaihdetaan nastoihin ja jyrsitään niitä uria, vaikka seuraava kuukausi on kesäkeli!


      • Kallonkutistaja
        porakone? kirjoitti:

        Kitkat on paljon paremmat leudoissa talvissa. Voit pistää alle lokakuun alussa ja pitää siihen asti kun talvi on täysin ohi. Ei pääse talvi yllättämään, toisinkuin nastapelleillä, jotka ovat joka vuosi myöhässä renkaanvaihdossa. Ensimmäiset liukkaat kolaroidaan kesärenkailla. Sitten vaihdetaan nastoihin ja jyrsitään niitä uria, vaikka seuraava kuukausi on kesäkeli!

        Kitkat ovat parhaat nimenomaan kunnon talvissa. Siellä missä kelit vaihtelevat nollan molemmin puolin, kitkat ovat heikoilla nastoihin verrattuna.


      • päästä
        Kysyjä. kirjoitti:

        Täällä on vilahtanut kopio jostain vertailutestistä, jossa kitkarengas oli jarrutuskokeessa nastarenkaallista parempi.

        "ennakoivat kuskit eivät välttämättä tarvitsisi jarruja lainkaan, eikä talvirenkaita" "tuo kertookin tiedoistasi kaiken tarpeellisen."

        Tuo kertoo kyllä sinun tietämättömyydestäsi paljon.

        Olen itse ajanut täysin jarruttomalla autolla puoli vuotta ilman minkäänlaisia ongelmia, tai vaaratilanteita. Ajoin paljon ja jokaisena päivänä, en ollut tien tukkeena, vaan enimmäkseen ohittelijana.

        Osaa sen moni muukin. Aikoinaan oli jonkun japsiauton historia kerrottu jossain lehdessä (olisko ollut TM) ja kaikki kuitit ym. oli huolloista ym. Jarruille ei vaan oltu tehty juuri mitään vuosien varrella. Kuskin maininta selvitti kuitenkin asiaa, "jarrut eivät kulu, jos niitä ei käytä".

        Mitä rallikuskeja tarkoitat? Näitäkö tommmi mäkisiä ja kumppaneita? He nyt kyllä saattavat ajaa millä renkailla vaan, riippuen sopimuksista ja saavatko jotain mainostuloja.

        Tiedän kyllä, että rengasliikkeissä laitetaan joskus joillekin hiukan sallittua parempaa nastaa, niille muille "rallikuskeilleko"?

        jarruttomallakin autolla puoli vuotta tai enemmänkin ilman onnettomuutta. Todennäköisyys vaan on joutua onnettomuuteen paljon suurempi. Samoin kuin kitkoilla ajaessa.

        Tunnen rallikuskeja MM-tasolta kansalliselle tasolle varmaan yli sata. Kaikki käyttävät nastarenkaita (joiden kanssa ollut puhetta) ja vieläpä hyviä sellaisia. He kun tietävät miten asia on. MOT.


      • Sama
        päästä kirjoitti:

        jarruttomallakin autolla puoli vuotta tai enemmänkin ilman onnettomuutta. Todennäköisyys vaan on joutua onnettomuuteen paljon suurempi. Samoin kuin kitkoilla ajaessa.

        Tunnen rallikuskeja MM-tasolta kansalliselle tasolle varmaan yli sata. Kaikki käyttävät nastarenkaita (joiden kanssa ollut puhetta) ja vieläpä hyviä sellaisia. He kun tietävät miten asia on. MOT.

        Jo 90-luvun alun kitkarenkaat päihittivät nastarenkaat joillakin talvikeleillä, mutta eivät jäällä. Nykyiset kitkarenkaat ovat kehittyneet huomattavasti tuosta ja jotkut kitkarenkaat voittavat nastarenkaat jo jääpidossakin uutena ja vanhemmuuttaan ero vain kasvaa kitkojen hyväksi. Nastarenkaan pito alkaa heiketä nopeasti käyttöönoton jälkeen, kitkarengas on tasaisempi pidoltaan koko käyttöikänsä.

        Ralleja ajavat kuskit eivät tiedä muusta kuin niiden rallirenkaidensa pidosta vähän, eivätkä taida kuluneilla piikkirenkailla talviralleihin lähteä.

        Näin on.


      • porakone?
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Kitkat ovat parhaat nimenomaan kunnon talvissa. Siellä missä kelit vaihtelevat nollan molemmin puolin, kitkat ovat heikoilla nastoihin verrattuna.

        Kunnon talvissa? Kunnon talvissa tulee polanteet ja keväällä liukkaat sellaiset. Siellä niistä nastoista ei ole haittaa. Etelän suolatuilla teillä joilla on enintään sohjoa tai mustaa jäätä. Enimmäkseen sulaa. Pärjää kitkoilla mainiosti.


      • Sama
        päästä kirjoitti:

        jarruttomallakin autolla puoli vuotta tai enemmänkin ilman onnettomuutta. Todennäköisyys vaan on joutua onnettomuuteen paljon suurempi. Samoin kuin kitkoilla ajaessa.

        Tunnen rallikuskeja MM-tasolta kansalliselle tasolle varmaan yli sata. Kaikki käyttävät nastarenkaita (joiden kanssa ollut puhetta) ja vieläpä hyviä sellaisia. He kun tietävät miten asia on. MOT.

        OSA TUULILASIN TULOKSISTA:

        JARRUTUSPITO JÄÄLLÄ:
        nastat:
        Continental WinterViking1 20,4m
        Gislaved NordFrost3 20,7m

        kitkat:
        Nokian Hakkapeliitta RSI 20,2m
        Gislaved Soft Frost 16" 20,6m

        JÄÄYMPYRÄ: Kierrokseen kuluva aika.

        nastat:
        Nokian Hakkapeliitta4 47,8s
        Goodyear UG500 48,9s

        kitkat:
        Nokian Hakkapeliitta RSI 44,1s
        Gislaved Soft Frost 16" 44,8s


      • Mosse
        Arileh kirjoitti:

        Paljonko on kolareita ajettu nastoilla???

        Kokemusta viime talvesta;

        Minua ajoi perään auto uusilla nastarengailla.

        Minä autoin ojasta pari nastarengas autoa.

        Itse ajoin kitkoilla.

        Montako kolaria on ajettu kesärenkailla?

        Kokemusta viime kesästä:

        Minua ajo perään auto uusilla kesärenkailla.

        Minä vedin ojasta pari kesärengas autoa.

        Itse ajoin talvirenkailla.


        Tekeekö tämä talvirenkaista paremmat kesällä?
        Tuon Arin logiikan mukaan tekee :)


    • sitten uudestaan

      kun tiet on peilijäässä ja sinä kaivat autoasi ojasta pois,minä voin morjenstaa ohi ajaessani,niin juuri niillä nastarenkailla jotka pilaa kaikki tiet :) Saksassa on muuten tuo talvikin hieman erilainen kuin meillä täällä peräpohjolassa.

    • Keskustelua!!!

      Aihe on edelleen ajankohtanen. Kitkat vai nastat?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      98
      4781
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3203
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3145
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      413
      2264
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      236
      1392
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1233
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      71
      1151
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1118
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      118
      1028
    Aihe