Väylämerkit ??

???

Kertokaahan aloittelevalle veneilijälle sisävesillä olevien viittojen merkityksestä. Mökkivedessä on väylällä koko punaisia ja vihreitä "reimareita" tai mikä oikea nimitys niille nyt onkaan. Merkit ovat aina yksinään keskellä vettä. Millä logiikalla niitä pitäisi ohittaa ? Uistellessa on kyllä huomannut kumpi puoli on matala mutta kai siihen joku selkeämpikin ohje löytyy ??

38

37161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AmmattilainenLTD

      olisi selkeää jos aina voisi sanoa että vihreä merkki jää vasemmalle ja punainen oikealle,mutta kun ei voi.Ei voi edes sanoa että kun ajaa päinvastaiseen suuntaan niin merkkejä luettaisiin päinvastoin koska suuri osa väylistä kulkee etelä-pohjoissuunnassa ainakin jollain tasolla,jolloin olemme tilanteessa joissa on lähes mahdoton kyetä arvuuttelemaan mitä logiikkaa alkuperäinen merkkienasentaja on päässään miettinyt,että noudattaakko nyt sitten tuota vihreä vasemmalle vai sitten päinvastoin vihreä oikealle-ajattelutapaa.

      Jo aikoja sitten on tässä merkitsemisessä menty lateraalimerkkien suhteen pahasti metsään ja nyt sitä ei uskalleta/kyetä resurssipulassa korjaamaan.Ei ole helppo asia

      • argh

        Pääsäännöthän sisävesillä menivät niin, että nimelliskulkusuunta on joko satamaan tai latvavesiä kohden. Sanopa sitten, mikä on suunta, kun siellä vesistön alapäässä on jonkinlainen kylä. Tuskin selviää ilman karttaa. Kardinaalimerkit olisivat luettavissa, jos on edes summittainen käsitys pääilmansuunnista.


      • Anonyymi
        argh kirjoitti:

        Pääsäännöthän sisävesillä menivät niin, että nimelliskulkusuunta on joko satamaan tai latvavesiä kohden. Sanopa sitten, mikä on suunta, kun siellä vesistön alapäässä on jonkinlainen kylä. Tuskin selviää ilman karttaa. Kardinaalimerkit olisivat luettavissa, jos on edes summittainen käsitys pääilmansuunnista.

        Siksi pitääkin kompassi ola aina veneessä.


    • Otsoni

      Alueeltasi merikortti,niin kyllä siitä selviää väylien nimelliskulkusuunta.

    • busa

      ovat, luultavasti viittoja tyypiltään. Ne osoittaa väylän vasenta tai oikeaa reunaa. Vihreä viitta jätetään oikealla ja punainen vasemmalle puolelle kun kuljetaan väylän nimelliskulkusuuntaan, joka on siis ratkaiseva. Periaate on että nimelliskulkusuunta on satamaa tai latvavesiä kohden.
      Lisäksi rannikon suuntaisena Suomenlahdella lännestä itään ja Pohjanlahdella etelästä pohjoiseen. Nimelliskulkusuunta on usein merkitty myös merikarttaan.

      • kommentti

        Tuo nimelliskulkusuunta on välillä vähän arvailua, varsinkin järvialueella muutamissa sokkeloissa kun mikään nimelliskulkusuunnan "pääsäännöistä" ei oikein selkeästi päde, onneksi yleensä ovat ainakin noissa paikoissa laittaneet merkatun väyläosuuden molempiin päihin viitoista "portit" joiden perusteella näkee kumpi viitta jää vasemmalle ja kumpi oikealle. Tietysti varmin tapa on varmistaa kartasta.


      • katsoja
        kommentti kirjoitti:

        Tuo nimelliskulkusuunta on välillä vähän arvailua, varsinkin järvialueella muutamissa sokkeloissa kun mikään nimelliskulkusuunnan "pääsäännöistä" ei oikein selkeästi päde, onneksi yleensä ovat ainakin noissa paikoissa laittaneet merkatun väyläosuuden molempiin päihin viitoista "portit" joiden perusteella näkee kumpi viitta jää vasemmalle ja kumpi oikealle. Tietysti varmin tapa on varmistaa kartasta.

        Ei varmin, vaan Ainoa tapa on katsoa kartasta.
        Viitat eivät ole merkkejä, joiden mukaan voi ajella umpimähkään. Vaikka lateraalimerkit ovatkin reunamerkkejä, ei aina ole itsestään selvää, mihin väylään ne kuuluvat, ja mikä on väylän suunta - koskee etenkin väylien "risteyksiä" ja niissä oikaisuja

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=669&posting=22000000009288879#22000000009288879


      • busa
        katsoja kirjoitti:

        Ei varmin, vaan Ainoa tapa on katsoa kartasta.
        Viitat eivät ole merkkejä, joiden mukaan voi ajella umpimähkään. Vaikka lateraalimerkit ovatkin reunamerkkejä, ei aina ole itsestään selvää, mihin väylään ne kuuluvat, ja mikä on väylän suunta - koskee etenkin väylien "risteyksiä" ja niissä oikaisuja

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=669&posting=22000000009288879#22000000009288879

        Ilman muuta kartasta saa varmimman vastauksen, itsekin aina niitä katson. Yritin vastauksessani vain asettua kysyjän asemaan joka ilmeisesti liikkuu ilman karttoja tutuilla kotivesillä ja ihmetteli mitä nuo värilliset tolpat on.


      • busa
        busa kirjoitti:

        Ilman muuta kartasta saa varmimman vastauksen, itsekin aina niitä katson. Yritin vastauksessani vain asettua kysyjän asemaan joka ilmeisesti liikkuu ilman karttoja tutuilla kotivesillä ja ihmetteli mitä nuo värilliset tolpat on.

        Luin uudelleen alkuperäisen viestin, ja sanonkin nyt ohjeeksi hanki hyvä mies kartta ennenkuin kolahtaa.


      • RRW
        kommentti kirjoitti:

        Tuo nimelliskulkusuunta on välillä vähän arvailua, varsinkin järvialueella muutamissa sokkeloissa kun mikään nimelliskulkusuunnan "pääsäännöistä" ei oikein selkeästi päde, onneksi yleensä ovat ainakin noissa paikoissa laittaneet merkatun väyläosuuden molempiin päihin viitoista "portit" joiden perusteella näkee kumpi viitta jää vasemmalle ja kumpi oikealle. Tietysti varmin tapa on varmistaa kartasta.

        seuraavasti;
        Nimelliskulkusuunta o etelästä pohjoiseen sekä lännestä itään sekä kuljettaessa johonkin asutus ym.keskukseen ja tällöin vihreät lateraaliviitat jäävät oikealle ja punaiset vasemmalle.

        Ei pitäisi olla vaikeaa.


      • argh
        RRW kirjoitti:

        seuraavasti;
        Nimelliskulkusuunta o etelästä pohjoiseen sekä lännestä itään sekä kuljettaessa johonkin asutus ym.keskukseen ja tällöin vihreät lateraaliviitat jäävät oikealle ja punaiset vasemmalle.

        Ei pitäisi olla vaikeaa.

        Paitsi silloin, kun nimelliskulkusuunta vaihtuu välillä. Ainakin viime kesänä tuli vastaan alle 20 mpk reittiosuus, koko matka lännestä itään pääsuuntana ja kaksi kertaa vaihtui kulkusuunta. Jos se on helppoa ja idioottivarmaa, niin mikäs sitten mahtaa olla vaikeaa?


      • JRxxx
        argh kirjoitti:

        Paitsi silloin, kun nimelliskulkusuunta vaihtuu välillä. Ainakin viime kesänä tuli vastaan alle 20 mpk reittiosuus, koko matka lännestä itään pääsuuntana ja kaksi kertaa vaihtui kulkusuunta. Jos se on helppoa ja idioottivarmaa, niin mikäs sitten mahtaa olla vaikeaa?

        ...on kyllä olemassa peruste, jonka oivaltaa tutkimalla karttaa ja vähän miettimällä. Olennaisinta on kuitenkin se, että kartta on navigoinnin perusta.


      • argh
        JRxxx kirjoitti:

        ...on kyllä olemassa peruste, jonka oivaltaa tutkimalla karttaa ja vähän miettimällä. Olennaisinta on kuitenkin se, että kartta on navigoinnin perusta.

        Teepä pieni harjoitus. Lähde Attun länsikärjestä, kierrä Paraisten keskusta ja jatka Airiston yli länteen jotain Rymättylän eteläpuolista väylää. Tee karttaharjoitus nimenomaan karttasarjaa käyttäen ja kerro sitten minullekin ne perusteet, joista oivalsit kulloinkin käytetyn nimellissuunnan. Karttasarja sen takia, että se sopivasti jättää lehden ulkopuolelle usein ne ehkä pätevätkin syyt kulkusuunnalle.

        Tottakai olennaisinta on kartan käyttö navigoinnin perustana, mutta minä vain en keksi hyvää syytä käyttää merkintätapaa, joka ei ole täysin yksikäsitteinen. Varsinkaan, kun sellainenkin on olemassa, jopa kaikille ennestään tuttuna. Onko järjestelmä hyvä, jos vaikka kipparin pitää poistua hetkeksi sisään ja tullessaan taas ruoriin joutuu kysymään, onko joku paikka ohitettu, eli mille puolen nyt kepit jätetään?


      • kysyttävä
        argh kirjoitti:

        Teepä pieni harjoitus. Lähde Attun länsikärjestä, kierrä Paraisten keskusta ja jatka Airiston yli länteen jotain Rymättylän eteläpuolista väylää. Tee karttaharjoitus nimenomaan karttasarjaa käyttäen ja kerro sitten minullekin ne perusteet, joista oivalsit kulloinkin käytetyn nimellissuunnan. Karttasarja sen takia, että se sopivasti jättää lehden ulkopuolelle usein ne ehkä pätevätkin syyt kulkusuunnalle.

        Tottakai olennaisinta on kartan käyttö navigoinnin perustana, mutta minä vain en keksi hyvää syytä käyttää merkintätapaa, joka ei ole täysin yksikäsitteinen. Varsinkaan, kun sellainenkin on olemassa, jopa kaikille ennestään tuttuna. Onko järjestelmä hyvä, jos vaikka kipparin pitää poistua hetkeksi sisään ja tullessaan taas ruoriin joutuu kysymään, onko joku paikka ohitettu, eli mille puolen nyt kepit jätetään?

        Tottakai kipparin pitää ruoriin palatessaan ehdottomasti tiedustella vahdissa olleelta aluksen sijainti ennen kuin ottaa aluksen takaisin haltuunsa. Ei ole merkitystä muuttuuko kulkusuunta vai ei, on silti aluksen päällikön tiedettävä aluksen sijainti. Ei ihme, että meripelastuksella on paljon töitä, jos kerta liikutaan pelkkiin viittoihin tuijottaen tietämättä missä mennään.


      • argh
        kysyttävä kirjoitti:

        Tottakai kipparin pitää ruoriin palatessaan ehdottomasti tiedustella vahdissa olleelta aluksen sijainti ennen kuin ottaa aluksen takaisin haltuunsa. Ei ole merkitystä muuttuuko kulkusuunta vai ei, on silti aluksen päällikön tiedettävä aluksen sijainti. Ei ihme, että meripelastuksella on paljon töitä, jos kerta liikutaan pelkkiin viittoihin tuijottaen tietämättä missä mennään.

        Et nyt löytänyt lainkaan jutun pointtia. Ihan eri asia tietää missä ollaan ja tietää kummalle puolen lähestyvä viitta pitää jättää. Paikan tietäminen kun ei mitenkään suoraan kerro jälkimmäistä. Eli tuotetaan aivan tarpeeton mahdollisuus tehdä virheitä.


      • lateraaleja
        RRW kirjoitti:

        seuraavasti;
        Nimelliskulkusuunta o etelästä pohjoiseen sekä lännestä itään sekä kuljettaessa johonkin asutus ym.keskukseen ja tällöin vihreät lateraaliviitat jäävät oikealle ja punaiset vasemmalle.

        Ei pitäisi olla vaikeaa.

        Lateraaliviitoitus on niin nerokas keksintö, että samanlainen systeemi pitää ottaa käyttöön myös tieliikenteessä.

        Nykyiset, tarpeetoman korkeat ja kolhot liikennevalot korvataan sellaisilla, joissa on kolmen valopisteen sijasta yksi, jonka väriä vaihtamalla liikennettä ohjataan. Nimelliskulkusuuntaan mennessä vihreällä saa ajaa ja punaisella pitää pysähtyä, nimelliskulkusuutaa vasten mennessä pitää vihreällä pysähtyä ja punaisella saa ajaa. Nimelliskulkusuunta on pääsääntöisesti marketilta kirkolle, mutta voi perustellusta syystä olla myös päinvastainenkin. Selvyyden vuoksi jalankulkijoiden valot pidetään nykyisellään.

        Nerokkaan yksinkertaista !?


      • Viki
        lateraaleja kirjoitti:

        Lateraaliviitoitus on niin nerokas keksintö, että samanlainen systeemi pitää ottaa käyttöön myös tieliikenteessä.

        Nykyiset, tarpeetoman korkeat ja kolhot liikennevalot korvataan sellaisilla, joissa on kolmen valopisteen sijasta yksi, jonka väriä vaihtamalla liikennettä ohjataan. Nimelliskulkusuuntaan mennessä vihreällä saa ajaa ja punaisella pitää pysähtyä, nimelliskulkusuutaa vasten mennessä pitää vihreällä pysähtyä ja punaisella saa ajaa. Nimelliskulkusuunta on pääsääntöisesti marketilta kirkolle, mutta voi perustellusta syystä olla myös päinvastainenkin. Selvyyden vuoksi jalankulkijoiden valot pidetään nykyisellään.

        Nerokkaan yksinkertaista !?

        Viimeisessä Vene-lehdessä Merenkulkulaitos perustelee lateraaliviitoitusta niin hyvin, että varmaankin idea sen soveltamisesta tieliikenteeseen saa kannatusta.


    • tästä
    • Näsijärvinen

      olen tähän asti vastustanut, mutta olisikohan siinä sittenkin jotain ideaa? Toisaalta olen ollut sitä mieltä, että mopoajokorttia vastaavat taidot pitäisi sisältyä peruskouluopetukseen ja mopokortin suoritusmahdollisuuden pitäisi liittyä siihen. Ei pelkästään mopoilun, vaan myös pyöräilyn kannalta. Samoin pienveneen hallinnan perustaidot voitaisiin opettaa peruskoulussa ja taidot oppineelle voitaisiin antaa siitä todistus. Lähes jokainen kuitenkin joutuu jossain vaiheessa jonkinlaisen veneen kanssa tekemisiin.

      • samaa mieltä

        veneilykortti asiasta.

        On täysin edesvastuutonta lähteä vesille kun ei ymmärretä eikä taideta edes perusasioita.


      • lentoo

        Miten tarkistat kartasta jos se on lentänyt vaikka tuulen riepoteltavaksi eli lateraalit jo tullessaan p......tä.


      • maissa
        lentoo kirjoitti:

        Miten tarkistat kartasta jos se on lentänyt vaikka tuulen riepoteltavaksi eli lateraalit jo tullessaan p......tä.

        koska olet noin kyvytön ymmärtämään yksinkertaisia asioita.


      • lentoo
        maissa kirjoitti:

        koska olet noin kyvytön ymmärtämään yksinkertaisia asioita.

        Kysymys ei ole ymmärryksestä vaan järjenkäytöstä kun aikoinaan siirryttiin lateraaleihin, ompahan ollut ainakin työllistävä vaikutus, taidat olla itse näiden keppien suunnittelija joten pahaltahan se tuntuu jos tulee kritiikkiä.


    • nnn

      saamasi vastaukset (en lukenut niitä) ovat vääriä. Oikea vastaus on, että kyseessä on pujottelurata.

    • viestiketju

      Luin sen eka kertaa vasta nyt. Lateraaliviitoitus otettiin käyttöön vuonna 1980-81. Joku kansainväisistä viitoitusjärjestelmistä piti ottaa käyttöön, ja otettiin käyttöön A-järjestelmä, joka sisältää sekä kardinaali- että lateraaliviitat. Merenkulkulaitos alkoi suosia jokialueille tarkoitettua lateraalijärjestelmää ensisijaisena järjestelmänä. Syynä kait oli se, etä asiasta oli päällimmäisenä puuhamiehenä maantieinsinäööri, joka ei ollu koskaan mitään alusta navigoinut, mutta ajatusmaailma oli se, että maantietä rajaavat ojat ja väylää lateraaliviitat. Eikä ajatusmaailmaansa suostunut muuttamaan, mutta kun vuosituhat vaihtui niin eläkepäivät koittivat. Minä ja monet työtoverini olisimme sitä mieltä, että kardinaaliviitoituksen tulisi olla pääsääntö, ja lateraalia käytettäisiin vain joissa, ojissa ym. kapeissa väylissä, joissa jutun juonen pystysi arvaamaan, vaikka ei olisi karttaa käytössä ollenkaan. Mutta tiedän myös, että sitten älähtäisivät ne veneilijät, jotka eivät pysty hahmottamaan ilmansuuntia, mutta pystyvät lukemaan karttaa kapeissa ojissa.
      Että jatkakaa juttua vaan...

    • lentoo

      Tulipa kerrankin tosi asiaa.

    • p.d.

      Sorry että olen myöhässä, mutta kiinnostunut.
      Laitos tuhlasi mielestäni turhaan varoja eriväristen putkien tekemiseen. Jos niiden lukeminen edellyttää karttaa voisivat ne kaikki olla vaikka mustia.

      • tarpeen

        väristä riippumatta niiden lukeminen edellyttää karttaa, koska tyypistä riippumatta viittoja on harvemmassa kuin katuvalotolppia teiden varsilla. Väylältä toiselle siirryttäessä on sama tilanne - "risteysalueen" turvalliset rajat on kuitenkin selvitettävä kartasta.
        Väyliä kun ei maastoon merkitä pientareilla ja reunakiveyksillä. Jos ymmärrys ei riitä kartan lukemiseen, vesille ei ole syytä lähteä soutuvenettä vaativammalla kulkuvälineellä.


    • ei hurraamista.

      ja huomasin ettei ole paljon tietoa kellään,ei mullakaan.

    • möksäläinen

      Laittaisin mökkirantaamme johtavalle kulkukelpoiselle väylälle pari "porttia". Millaisia omia merkkejä saa laittaa? Olen kuullut ettei virallisia viittoja muistuttavia merkkejä saa laittaa.

    • KirsiVäylämestari

      Vanha tapa "mehukattipurkit" niitä on eri väreissä, pun, vih, val. Vieraille tulostaa vielä kartat.

    • Anonyymi

      Näppärintä on kun ajaa kummalat puolelta tahansa aivan merkin vierestä, siinä on yleensä riittävän syvää.
      Ainakin minulla onnistunut aina hyvin.

      • Anonyymi

        Eikö nyt olisi syytä käydä pyytämässä vaikka veneliikkeestä joku pikku opas, jossa selvitetään perusasiat väylissä kulkemiseen.

        Veneilyjärjestöiltä saa myös alkeisoppikirjoja tuohon asiaan.
        Jotain käsitystä saa myös merikartasta, jos jaksaa sitä tutkia.

        Joka tapauksessa en suosittele tuota metodia, jota käytät. Älä ainakaan ota ketään mukaasi kun lähdet sinne seikkailemaan.


      • Anonyymi

        On niitä sellaisiakin paikkoja missä kivi on pinnassa ihan lateraaliviitan vieressä, ei mahdu veneellä kepin ja karin välistä.

        Onko merikartan ostaminen näin vaikeaa? Lakikin sen vaatii veneeseen ellei tunne vesiä kuin omia taskujaan. Eikä todellakaan tunne jos ei tiedä miltä puolelta mikäkin keppi pitäisi ohittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On niitä sellaisiakin paikkoja missä kivi on pinnassa ihan lateraaliviitan vieressä, ei mahdu veneellä kepin ja karin välistä.

        Onko merikartan ostaminen näin vaikeaa? Lakikin sen vaatii veneeseen ellei tunne vesiä kuin omia taskujaan. Eikä todellakaan tunne jos ei tiedä miltä puolelta mikäkin keppi pitäisi ohittaa.

        Merikarttaa ei tarvitse välttämättä ostaa, ei paperisena eikä digitaalisena. Kännykällä voi katsoa ilmaiseksi karttoja joko sovelluksella tai selaimella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merikarttaa ei tarvitse välttämättä ostaa, ei paperisena eikä digitaalisena. Kännykällä voi katsoa ilmaiseksi karttoja joko sovelluksella tai selaimella.

        Oletko veneilijä? Jos olet, niin sinun tulisi tietää, ettei ilman paperikarttaa pidä lähteä kotirantaa kauemmas.
        Kännykkään ei voi luottaa, eikä kentän voimakkuudesta ei voi olla koskaan varma.

        Tässä asiassa ei kannata lähteä ominpäin säveltämään, vaan tutustua alan kirjallisuuteen ja jos mahdollista, niin kysyä näistä asioista muualtakin kuin Suomi24 sivuilta.

        Tuhansien vuosien merenkulku kokemukset on soviteltu noihin oppikirjoihin ja niitä on tuhannet asioihin perehtyneet hioneet näihin päiviin saakka.
        Miksi emme ammentaisi tuota tietoa joka niistä löytyy parantaaksemme veneilyn turvallisuutta. .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko veneilijä? Jos olet, niin sinun tulisi tietää, ettei ilman paperikarttaa pidä lähteä kotirantaa kauemmas.
        Kännykkään ei voi luottaa, eikä kentän voimakkuudesta ei voi olla koskaan varma.

        Tässä asiassa ei kannata lähteä ominpäin säveltämään, vaan tutustua alan kirjallisuuteen ja jos mahdollista, niin kysyä näistä asioista muualtakin kuin Suomi24 sivuilta.

        Tuhansien vuosien merenkulku kokemukset on soviteltu noihin oppikirjoihin ja niitä on tuhannet asioihin perehtyneet hioneet näihin päiviin saakka.
        Miksi emme ammentaisi tuota tietoa joka niistä löytyy parantaaksemme veneilyn turvallisuutta. .

        Olen veneilijä mutta koska pyörin vain kotinurkilla, mulle riittää nämä. Näyttävät missä olen, väylät ja kivet näkyy ihan niinkuin ”oikeissa” merikartoissakin. Toki suurimmaksi osaksi en tarvitse mitään kun tunnen paikat. On mulla paperikarttakin mutta se on yli 10v vanha.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4953
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4495
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2891
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1696
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe