Suomen bensa vastaan Ruotsin bensa.

Ari

Toivottavasti tästä keskustelusta tulee asiallisempi ja niin etten saa turhaa henkilökohtaista pilkaa osakseni.

Kerron kokemukseni minun kuuluisaksi tulleelta Kemin matkalta. Tankkasin Helsingissä tankin täyteen Neste asemalla, ettei minun ihan heti tarvitsisi pysähtyä. Ajoin yö aikaan koska oli päivällä niin kuuma. Lähes koko matka meni ylinopeutta ja yö oli valoisa ei tietenkään tarvinnut valoja käyttää, vaikka sitä eräät autoilijat minulta vaativatkin. Polttoaine riitti Oulun pohjoispuolelle ja Iissä oli pysähdyttävä tankkaamaan, koska silloin paloi varoitusvalo polttoaineen loppumisesta. Tankkasin Iin Shellillä vain 20l koska oli tarkoitus käydä Haaparannassa. Paluumatkan teinkin Haaparannan kautta ja tankkasin siellä tankin täyteen Q8 huoltoasemalla ja se maksoi n.1euroa/litra, kun Suomessa se maksoi 1,06-1,15 euroa/litra. Ja kyllä se kannatti, sillä autokin tuntui paluumatkalla huomattavasti suorituskykyisemmältä se kulki huomattavasti paremmin ajoin taas yö aikaan. Ja mitä ihmettä, nyt bensa riitti kokomatkan ei tarvinnut pysähtyä lainkaan ja ajelin vielä Helsingissä pari päivää ennenkuin merkkilamppu syttyi.

Mistä moinen ero voi johtua?

Oliko lähtiessä minun kone niin paljon karstassa, kun olin ajellut pitkään vain helsingin alueeella ja kone puhdistui matkan aikana?

Vai oliko niin ettei tankki tullut täyteen lähtö tankkauksessa Helsingissä?

Ajo aika oli liki sama, ettei nopeus eroa voinut olla paljoakaan?

Mikä muu syy voi olla?

Onko Ruotsin bensa parempaa? Olen kuullut vastaavaa väitettä aikaisemminkin. Vuosia sitten on TM testannut että Nesteen bensa on kelvotonta. Maksammeko me Suomalaiset kelvottomasta bensasta kiskuri hintaa.

Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Kertokaapa.

23

1580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • inssi

      >Mikä muu syy voi olla?

      Se on keskipakoisvoima.

      Päiväntasaajan suunnasta navoille päin ajaessa moottorin on voitettava maapallon pyörimisliikkestä aiheutuva keskipakoisvoima.

      Kun ajetaan navoilta päiväntasaajalle päin, keskipakoisvoima helpottaa moottorin työtä koske se vaikuttaa samaan suuntaan kuin auto kulkee.

      Voiman suuruuden laskemiseen on kaavatkin olemassa.

      Samaa ilmiötä ei esiinny ajaessa idästä länteen tai päinvastoin.

      Vaikutus on samaa suuruusluokkaa kuin ajovalojen käytön tai käyttämättä jättämisen vaikutus polttoaineen kulutukseen.

      • Ari

        Insinöörin tyhmyydellä voi vain antaa tuon vastauksen.


      • Tri
        Ari kirjoitti:

        Insinöörin tyhmyydellä voi vain antaa tuon vastauksen.

        oli alamäkeä. Tulit pohjoisesta alaspäin.


    • ei niin

      Oletko ihan järjissäsikään? Oletko sattumoisin koskaan havainnut kuinka paljon helpompi on havaita auringon paisteellakin auton valot saati sitten yöllä tai tiellä kävelevä ihminen vaikka ei olisi kuin näennäisesti hämärään. Teidänlaisenne pitäisi hirttää munistaan lyhtypylvääseen.

      • Volvo S60

        Turpiin oikein kunnolla ja huolellisesti..Varmaan joku demari-ilmiö, jolle ei ole järellistä selitystä...


      • Ari
        Volvo S60 kirjoitti:

        Turpiin oikein kunnolla ja huolellisesti..Varmaan joku demari-ilmiö, jolle ei ole järellistä selitystä...

        Sano vaan aika ja paikka missä voin vetää sinua turpaan. Katsotaan sitten samalla, että näetkö sinä sen auton, vaikka siinä ei valot sitten palaisikaan.


    • Minä

      huoltamon piha kallistui. Olen huomannut että jos piha kallistuu bensapumpusta poispäin niin että tankkiin ei jää ilmataskua, niin tankkiin mahtuu jopa 5 litraa enemmän. Jos hesassa olet tankannut niin että tankkiin jäi ilmatasku ja ruotsissa ei niin siinä tulee jo 5 litraa enemmän. Sitten en usko että olet litran tarkkuudella saanut muutenkaan tankattua. Joten 5 litraa ilmataskun takia ja 1-2 litraa eroa tekee 7 litraa ja noin 120-150 km lisää matkaan. Sitten tuuli, teiden kunto jne. Ajovaloista, lopeta jo ennekuin tapat jonkun. Jos sulle tapahtuu jotain niin hällä väli koska et ite välitä.

    • vaikka?

      unohditkin laittaa ne valot pois Helsingistä lähtiessäsi mutta muistit taas kääntää ne pois tullessasi takasin :)

      • Ari

        Näkyvyys oli hyvä myös takaisinpäin tullessa, niin en käyttänyt valoja. Sitäpaitsi kulutuksen olisi pitänyt olla roimasti suurempi jos valot olisi ollut päällä.

        Kyllä minä moneen kertaan varmistan ettei vaan ne valot turhaan pala.


      • idiootti?
        Ari kirjoitti:

        Näkyvyys oli hyvä myös takaisinpäin tullessa, niin en käyttänyt valoja. Sitäpaitsi kulutuksen olisi pitänyt olla roimasti suurempi jos valot olisi ollut päällä.

        Kyllä minä moneen kertaan varmistan ettei vaan ne valot turhaan pala.

        Josko huvin vuoksi miettisit mitä ajovalot tekee kulutukseen?! Valojen teho about 2*60W ja auton moottorin tehoa käytössä maantie vauhdilla jotain 10-20kw tasaisessa ajossa. Ja koska sinä saatana ääliö ajat vielä ylinopeutta (tuskin ihan vähän?)niin tehoa(=bensaa) mene vielä enempi. Siinä ei pljon valot tunnu jos totta puhutaan. Että säästäisit paljon enempi bensaa kun ajaisit järkevästi. Ja todennäköisesti ehtisit olla perillä kauemmin kun et kuolis jollain matkalla. Ei mua haittais kyllä jos kuolisit mut saattais mennä joku viatonkin mukana... Eli sama minkä takia vastustan rattijuoppoja jyrkästi.


    • Ari

      Keskustellaan nyt vain bensiinistä ja keskustellaan muista asioista taas toisissa keskusteluissa.

      On myös sellaisia tapauksia, kun on tultu autolautalla tukholmasta joko Helsinkiin tai turkuun ja on ennen autolauttaan menoa tankattu tukholmassa. Niin Suomen puolella on bensa riittänyt tosi pitkään, kun on ajettu pohjoiseen päin. Näitä tapauksia on useita, niin ettei kyseessä voi olla vain puhdas sattuma.

      • 007

        ...kun sinulle ei kelpaa mikään vastaus, vaan elät omassa mielikuvamaailmassasi utopististen toivettesi mukaan.
        Rakenna metrin paksuinen muuri ympärillesi, ettei paha maailma ja sen ilkeät ihmiset sinua pääse kiusaamaan.


      • Ari
        007 kirjoitti:

        ...kun sinulle ei kelpaa mikään vastaus, vaan elät omassa mielikuvamaailmassasi utopististen toivettesi mukaan.
        Rakenna metrin paksuinen muuri ympärillesi, ettei paha maailma ja sen ilkeät ihmiset sinua pääse kiusaamaan.

        Jos yrittää mistä hyvänsä asiasta keskustella muiden kanssa niin aina vaan haukutaan. Etkö sinäkään pysty mistään asiasta keskustelemaan.


    • ...©

      Voisitko kertoa missä TM:ssä mainitsemasi tulos on julkaistu? Itse en muista TM:ssä lukeneeni kuin kaksi bensatestiä, ja niissä taisi Neste olla selkeä voittaja erinomaisin tuloksin.

      Eikö Shell tuo maahan omia litkujaan, vai käyttääkö sekin Nesteen raaka-aineita?

      Asiallista keskustelua, jos sitä haluat, voit ehkä saada aikaiseksi jos jätät provosoinnit vähemmälle.

      • Ari

        Mutta oli kuitenkin että Neste myy kelvotonta bensaa. Saman havainnon kuin minä on kyllä tehnyt moni muukin, että Ruotsin bensa on parempaa. Shellillä on Nesteen bensa.


      • ...©
        Ari kirjoitti:

        Mutta oli kuitenkin että Neste myy kelvotonta bensaa. Saman havainnon kuin minä on kyllä tehnyt moni muukin, että Ruotsin bensa on parempaa. Shellillä on Nesteen bensa.

        kärsii (jos se enää kohdallasi on mahdollista).

        Bensatestit joita ajattelin oli 12/1994 17/1999...
        ja 12/1997 oli TM:ssä artikkeli "Neste: Reformuloitu bensiini
        - maailman kärkilaatua"

        Tarkoitukseni ei ole mainostaa TM:ää eikä Nestettä, mutta hankippa vähän faktoja väitteittesi tueksi!


      • Ari
        ...© kirjoitti:

        kärsii (jos se enää kohdallasi on mahdollista).

        Bensatestit joita ajattelin oli 12/1994 17/1999...
        ja 12/1997 oli TM:ssä artikkeli "Neste: Reformuloitu bensiini
        - maailman kärkilaatua"

        Tarkoitukseni ei ole mainostaa TM:ää eikä Nestettä, mutta hankippa vähän faktoja väitteittesi tueksi!

        Muttei Nesteen bensa mitään huippu hyvää nytkään ole.

        Se taisi olla joskus 80 luvulla. Etten ole asiassa yhtään väärässä.


      • Scuderia QV
        Ari kirjoitti:

        Muttei Nesteen bensa mitään huippu hyvää nytkään ole.

        Se taisi olla joskus 80 luvulla. Etten ole asiassa yhtään väärässä.

        Saattaahan se olla että Helsingissä oli jäänyt aseman säiliön pohjalle vähän 80-lukuista kurabensaa.


      • NESTE
        Ari kirjoitti:

        Muttei Nesteen bensa mitään huippu hyvää nytkään ole.

        Se taisi olla joskus 80 luvulla. Etten ole asiassa yhtään väärässä.

        ja TM, Tuulilasihan ovat väärässä. Sori Nestehän maksaa heille tuloksista, niinhän se oli.


      • Ari
        NESTE kirjoitti:

        ja TM, Tuulilasihan ovat väärässä. Sori Nestehän maksaa heille tuloksista, niinhän se oli.

        Että Suomessa myytävä Nesteen bensa on onnetonta jos vertaa esim. Ruotsissa myytävään. Ainakin 80-luvulla TM arvosteli Nestettä rajusti, mutta nyt he testaavat bensat Fortumin omassa laboratoriossa Porvoossa.


    • V.I.Lenin

      Koska Ruotsi on huomattavasti Suomea sosialistisempi maa, niin onhan se päivän selvää, että ruotsalainen bensa on suomalaista parempaa. Kapitalistit eivät halua työmiehen ajavan kunnon bensalla.

      Sosialistinen ilmanala puhdistaa myös moottoria karstasta, mikä selittää kasvaneen suorituskyvyn.

      Muuten, (entisissä)sosialistisissa maissa ei ole myöskään ajovalopakkoa.

    • Kimmo

      Matkahan oli lähes sama. Iistä on Haaparantaan alle sata kilsaa. Todennäköisesti et siis saanut Helsingissä tankkiasi täyteen. EHkäpä auto oli kallellaan.

      Yöllä sittne varmaan kaahasit lujempaa vaikket sitä tunnustakaan.

      Suorituskyvyssä voit tuntea eroa vain, jos toisen bensan lämpöarvo olisi huomattavasti suurempi. Bensan lämpöarvo on aina öpaut 43MJ/kg joten se siitä keskustelusta. Neste sitäpaitsi vie bensaa ulkomaille, tosin en tiedä viekö Ruotsiin. Säkällä kuitenkin saatoit saada Nesteen bensaa sieltäkin.

      Mielestäni bensalta edellytetään kahta ominaisuutta. Sen pitää palaa ja olla järkevän hintaista. Venäläinen bensa mielestäni täyttää nämä molemmat: hyvin on palanut ja ei maksa ihmeitä. Suomalainen bensa palaa kanssa ihan kivasti mutta maksaa vaan enemmän. Kaiken muun huuhaan mitä bensan mainostukseen liittyy, pistän propagandan ja mielikuvien piikkiin.

    • 2,0i

      Silloin tuo kertomus olisi pitänyt paikkaansa, mutta ei enään 2000 luvulla eikä enään 90-luvun alun jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe