Tontti lainarahalla -vakuutena?

Minea

Tääl o niin toivottoman vaikeeta saada vuokratonttii, joten aateltiin ostaa lainarahal tontti. Miten o käykö se vakuutena pankkiin josta haetaa asuntolaina? Jos siis tonttiin otetut rahat on toisesta pankista tai ihan muualta?

Itsel ei kyl mitää hajuu mutta jos se tontin osto yhtää auttas ettei tarvi ruinata takaajia

Kiitti asiantuntevista ja asiallisista vastauksista

14

8837

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sen tontin

lainojen vakuutena eikä riitäkkään, ei siitä asuntolainaan enää mitään jää.

Eli tontin osto ei auta mitään, hae pankista lainaa koko hommaa varten kerralla, tontti ja tuleva talo taitaa kattaa 80 % kustannusarviosta.

20 % pitää olla rahaa itsellä ja oma työkin lasketaan omaksi rahaksi kun sen osaa oikein esittää pankille.

• Minea

Kiitti vastauksesta! Tarkoitatko omalla työllä kaikkea sitä työtä mitä talonrakentamiseen menee..?

• vaikka op:n laskurilla
        Minea kirjoitti:

Kiitti vastauksesta! Tarkoitatko omalla työllä kaikkea sitä työtä mitä talonrakentamiseen menee..?

kokonaiskustannusarvio koostuu materiaaleista ja työstä.

Raaka esimerkki:

125 neliön talo kokonaiskustannusarvio 180 000 euroa.

Se kattaa lainaa 80 % eli saat lainaa 144 000 euroa.

Kustannuksista on työ osuus noin 40 % josta pytyt tekemään 30 % itse. Tätä et kerro pankille, eikä se sitä kysykkään. Eli todellinnen rahan tarve 30 % pienempi, 180 000 eurosta tarvitset rahana vain 126 000 euroa.

Ja mikä parasta lainaahan sait 144 000 euroa eli pääset loppurahoilla etelään jos laskettu oman työn osuus toteutuu.

Tämä on esimerkki miten saat talon ilman euronkaan ulkopuolisia takauksia ja ilman omaa rahoitusosuutta rahana.

Edellyttää kyllä hyvää suunnittelua ja talopakettia jossa ei etukäteen makseta merkittäviä summia. Lainaahan saa nostaa joko laskuja vastaan tai vastaavan mestarin kirjoittamien valmiusastetodistuksien perusteella.

Ja tämä edellä kerrottu toimii jos osaa sen oikein junailla, moni pilaa jutun viemällä pankille vain nettokustnnusarvion jossa on jo huomioitu itse tehtävä työ ja sitten ihmetellään kun takaukset ei tahdo riittää. Talon todellisessa arvossahan on mukana jokainen itsekin tehty työ ja sen korkeimman arvon perusteellahan se takauksen kattavuuskin pitää laskea.

No ei ihmiset näitä juttuja usko kuitenkaan todeksi, mutta kirjoitin jos jollekin tästä on todellista apua. Ja homma ei toimi ollenkaan jos sitä omaa työtä ei sitten tarpeen tullen löydykkään.

• Teoriaako
        vaikka op:n laskurilla kirjoitti:

Raaka esimerkki:

Kustannuksista on työ osuus noin 40 % josta pytyt tekemään 30 % itse. Tätä et kerro pankille, eikä se sitä kysykkään. Eli todellinnen rahan tarve 30 % pienempi, 180 000 eurosta tarvitset rahana vain 126 000 euroa.

Ja mikä parasta lainaahan sait 144 000 euroa eli pääset loppurahoilla etelään jos laskettu oman työn osuus toteutuu.

Tämä on esimerkki miten saat talon ilman euronkaan ulkopuolisia takauksia ja ilman omaa rahoitusosuutta rahana.

Edellyttää kyllä hyvää suunnittelua ja talopakettia jossa ei etukäteen makseta merkittäviä summia. Lainaahan saa nostaa joko laskuja vastaan tai vastaavan mestarin kirjoittamien valmiusastetodistuksien perusteella.

Ja tämä edellä kerrottu toimii jos osaa sen oikein junailla, moni pilaa jutun viemällä pankille vain nettokustnnusarvion jossa on jo huomioitu itse tehtävä työ ja sitten ihmetellään kun takaukset ei tahdo riittää. Talon todellisessa arvossahan on mukana jokainen itsekin tehty työ ja sen korkeimman arvon perusteellahan se takauksen kattavuuskin pitää laskea.

No ei ihmiset näitä juttuja usko kuitenkaan todeksi, mutta kirjoitin jos jollekin tästä on todellista apua. Ja homma ei toimi ollenkaan jos sitä omaa työtä ei sitten tarpeen tullen löydykkään.

Eikö pankissa kuitenkin kysellä tulot ja varat tarkkaan? Jos laina säästöt on selvästi alle (kymppitonneja, kuten esimerkissäsi) kustannusarvion niin kai niille joku selitys pitää antaa miten se loppu rahoitetaan?

• lukemaasi
        Teoriaako kirjoitti:

Eikö pankissa kuitenkin kysellä tulot ja varat tarkkaan? Jos laina säästöt on selvästi alle (kymppitonneja, kuten esimerkissäsi) kustannusarvion niin kai niille joku selitys pitää antaa miten se loppu rahoitetaan?

siellä oli selvästi että lainaa saat 144 000 euroa ja rahaa menee vain 126 000 euroa kun teet osan rakennustyöstä itse.

Pankkia ei tosiaan kiinnosta kuka sen homman tekee ja jos teet itse niin urakoitsijalle menevä rahapotti jää itsellesi.

Tulot ja menot selvitetään tarkkaan, mutta se liittyy lanan takaisinmaksukyvyn selvittämiseen ja se on tietysti lainan saannin edellytys.

• tämä nyt on laskettu?

Raaka esimerkki:

Kokonaiskustannusarvio 180000 euroa.
        Työnosuus 40%, josta oman työn osuus 30%. Eli omaa työtä 180000*0,4*0,3=21600 euroa. Rahaa siis tarvitaan 180000-21600=158400 euroa!

Lainaahan myönnetään vain 144000, joten erotukseksi jää 14400 euroa (miinusmerkkisenä tosin).

"Tämä on esimerkki miten saat talon ilman euronkaan ulkopuolisia takauksia ja ilman omaa rahoitusosuutta rahana"

Niinpä niin - kun tarpeeksi kauan laskee, saa ehkä jopa sellaisia tuloksia, että rakentaminen kannattaa taloudellisesti.

"No ei ihmiset näitä juttuja usko kuitenkaan todeksi"

Olit oikeassa - en uskonut.

• kustannusarviot
        tämä nyt on laskettu? kirjoitti:

Kokonaiskustannusarvio 180000 euroa.
        Työnosuus 40%, josta oman työn osuus 30%. Eli omaa työtä 180000*0,4*0,3=21600 euroa. Rahaa siis tarvitaan 180000-21600=158400 euroa!

Lainaahan myönnetään vain 144000, joten erotukseksi jää 14400 euroa (miinusmerkkisenä tosin).

"Tämä on esimerkki miten saat talon ilman euronkaan ulkopuolisia takauksia ja ilman omaa rahoitusosuutta rahana"

Niinpä niin - kun tarpeeksi kauan laskee, saa ehkä jopa sellaisia tuloksia, että rakentaminen kannattaa taloudellisesti.

"No ei ihmiset näitä juttuja usko kuitenkaan todeksi"

Olit oikeassa - en uskonut.

niin huomaat että omantyön osuudet lasketaan kokonaiskustannuksista. Ja jos olisit rakentanut niin tietäist sen muutenkin.

• olenkin rakentanut
        kustannusarviot kirjoitti:

niin huomaat että omantyön osuudet lasketaan kokonaiskustannuksista. Ja jos olisit rakentanut niin tietäist sen muutenkin.

Enpä tiedä laskureiden toimintaperiaatteista, mutta sen tiedän, että omalla työllä et pysty säästämään 54000 euroa 180000 euron talossa. Ainakaan 30% oman työn osuudella. 20000 euroa onkin jo mahdollinen summa.

Tuon sinun laskukaavasi mukaan oman työn osuutta kannattaakin kasvattaa. 50% oman työn osuudella tarvitaankin rahaa enää 90000 euroa. 90% oman työn osuudella tilanne on vieläkin parempi. Rahaa tarvitaan enää 18000 euroa. Lainasumman ja tarvittavan rahamäärän välillä onkin jo niin suuri erotus, että sillä tekee jo useammankin etelänmatkan.

• rautalankamallin
        olenkin rakentanut kirjoitti:

Enpä tiedä laskureiden toimintaperiaatteista, mutta sen tiedän, että omalla työllä et pysty säästämään 54000 euroa 180000 euron talossa. Ainakaan 30% oman työn osuudella. 20000 euroa onkin jo mahdollinen summa.

Tuon sinun laskukaavasi mukaan oman työn osuutta kannattaakin kasvattaa. 50% oman työn osuudella tarvitaankin rahaa enää 90000 euroa. 90% oman työn osuudella tilanne on vieläkin parempi. Rahaa tarvitaan enää 18000 euroa. Lainasumman ja tarvittavan rahamäärän välillä onkin jo niin suuri erotus, että sillä tekee jo useammankin etelänmatkan.

vielä kerran: kuviteltuun taloon menee rahaa tililtä 126 000 euroa hirveasti omaa työtä.

Myydessä saat siitä siitä 180 000 euroa, eli potti on kasvanut oman työn ansiosta 56 000 euroa.

Ja se oman työn arvo lasketaan (30%) kokonaiskustannusarviosta ja lähentelee näin laskettuna 70 - 80 % työmaalla tehtävistä työsuorituksista.

• vieläkään
        rautalankamallin kirjoitti:

vielä kerran: kuviteltuun taloon menee rahaa tililtä 126 000 euroa hirveasti omaa työtä.

Myydessä saat siitä siitä 180 000 euroa, eli potti on kasvanut oman työn ansiosta 56 000 euroa.

Ja se oman työn arvo lasketaan (30%) kokonaiskustannusarviosta ja lähentelee näin laskettuna 70 - 80 % työmaalla tehtävistä työsuorituksista.

Aikaisemmasta viestistäsi poimittua:
        "Kustannuksista on työ osuus noin 40 % josta pytyt tekemään 30 % itse. "

Jos keskimäärin taloon menee 2000 työtuntia, niin 30% näistä tunneista on 600 tuntia. Näin siis ammattimiesten tekemänä. Itse tekemällä joutuu tekemään varmaankin tuplasti tämän tuntimäärän, eli 1200 tuntia, jotta saisi samat hommat tehtyä. 56 000 euron arvonnousulla saisit omalle työllesi tuntipalkaksi noin 46 euroa - puhtaana käteen. Tämä ei yksinkertaisesti ole totta!

Ammattimiesten tekemänä 600 tuntia 35 euron tuntiveloituksella maksaisi 21000 euroa. Tämä on se summa, jonka voit omalla työllä säästää.

On mahdollista myytäessä saada talosta 56000 euroa enemmän kuin rakentamiseen on rahaa kulunut, mutta tätä ei pidä yrittää pelkästään selittää oman työn osuudella. Rakentamiskustennusten ja myyntihinnan eroon vaikuttaa moni muukin seikka kuin se, kuka talon on oikeasti rakentanut. Jos olisit talon teettänyt avaimet käteen ja maksanut siitä laskemani 21000 euroa enemmän. Saisit silti 35000 puhdasta voittoa - näin siis tekemättä rakennustöitä lainkaan.

• ilmaistu
        vieläkään kirjoitti:

Aikaisemmasta viestistäsi poimittua:
        "Kustannuksista on työ osuus noin 40 % josta pytyt tekemään 30 % itse. "

Jos keskimäärin taloon menee 2000 työtuntia, niin 30% näistä tunneista on 600 tuntia. Näin siis ammattimiesten tekemänä. Itse tekemällä joutuu tekemään varmaankin tuplasti tämän tuntimäärän, eli 1200 tuntia, jotta saisi samat hommat tehtyä. 56 000 euron arvonnousulla saisit omalle työllesi tuntipalkaksi noin 46 euroa - puhtaana käteen. Tämä ei yksinkertaisesti ole totta!

Ammattimiesten tekemänä 600 tuntia 35 euron tuntiveloituksella maksaisi 21000 euroa. Tämä on se summa, jonka voit omalla työllä säästää.

On mahdollista myytäessä saada talosta 56000 euroa enemmän kuin rakentamiseen on rahaa kulunut, mutta tätä ei pidä yrittää pelkästään selittää oman työn osuudella. Rakentamiskustennusten ja myyntihinnan eroon vaikuttaa moni muukin seikka kuin se, kuka talon on oikeasti rakentanut. Jos olisit talon teettänyt avaimet käteen ja maksanut siitä laskemani 21000 euroa enemmän. Saisit silti 35000 puhdasta voittoa - näin siis tekemättä rakennustöitä lainkaan.

180 000 euron talossa on työmaalla tehtävää työtä 40 % sen kokaisarvosta eli 72 000 euroa.

Jos itse pystyt tekemmään 30 % siivun laskettuna kokonaiskustannusarviosta, se tekee 54 000 euroa.

Erotus jää käytettäväksi vastaavan mestarin ja sähkö- ja/tai putkimiehen palkkaan.

Ja jos aikaa itseltä menee se 2000 h niin tuntipalkaksi tulee 27 euroa /h. Tuntimäärä voi helposti olla suurempikin kertarakentajalla.

• oli...
        ilmaistu kirjoitti:

180 000 euron talossa on työmaalla tehtävää työtä 40 % sen kokaisarvosta eli 72 000 euroa.

Jos itse pystyt tekemmään 30 % siivun laskettuna kokonaiskustannusarviosta, se tekee 54 000 euroa.

Erotus jää käytettäväksi vastaavan mestarin ja sähkö- ja/tai putkimiehen palkkaan.

Ja jos aikaa itseltä menee se 2000 h niin tuntipalkaksi tulee 27 euroa /h. Tuntimäärä voi helposti olla suurempikin kertarakentajalla.

Tämän suuruisen työmäärän tekeminen tarkoittaa sitä, että jos taloa rakentaa pääasiassa yksin, rakennustyömaalla saa viettää päätoimisesti ainakin puolitoista vuotta.

Jos taloa rakentaa päivätyön ohessa, kannattaa rakentamisvaiheeseen varata aikaa jopa kolme vuotta. Tämä ei useimpien kertarakentajien suunnitelmiin sovellu.

• mä vaan.
        oli... kirjoitti:

Tämän suuruisen työmäärän tekeminen tarkoittaa sitä, että jos taloa rakentaa pääasiassa yksin, rakennustyömaalla saa viettää päätoimisesti ainakin puolitoista vuotta.

Jos taloa rakentaa päivätyön ohessa, kannattaa rakentamisvaiheeseen varata aikaa jopa kolme vuotta. Tämä ei useimpien kertarakentajien suunnitelmiin sovellu.

hinnat laskee niin pankki haluaa jostain puuttuvat vakuudet tilalle, koska tontin vakuusarvo ei tällöin enää riitä.

• urkkik

Raaka esimerkki:

Hei

Kiitos sinulle hyvästä ohjeesta.
        Olen itse suunnittelemassa omakotitaloa Espooseen.
        Minulla on tarkoitus tehdä taloa tosi paljon itse, käyttää talkoita ja maksaa edullisesti kaikesta.
        Kustannusarvioini on 400 000€ ja käsitykseni mukaan taloni arvo on valmiina 600 000€.
        Saan "voittoa" siten 200 000€ !

T: Insinööri Pekka Espoosta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6798
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1011
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe