Suomen järjetön autovero

Antti Autoilija

Suomen mielivaltaisessa autoverotuksessa ei ole mitään järkeä! Autojen hinnat ovat muihin saman elintason maihin verrattuna pilvissä – kiitos törkeän autoveron. Tästä seuraksena suomalaiset joutuvat ajamaan vanhoilla, epäturvallisilla ja saastuttavilla autoilla; autoilla jotka ovat muissa maissa ongelmajätettä.
Joka vuosi kuolee ja loukkaantuu satoja ihmisiä huonon autokannan aiheuttamissa onnettomuuksissa, ts. onnettomuuksissa jotka johtuu joko auton teknisistä vioista tai puutteellisesta turvavarustelusta (esim. abs:n, turvarakenteiden ja ajonvakautuksen puute).
Auto ei ole ylellisyystavara! Useimmille se on aivan välttämätön käyttöesine. Jokaisella tulisi olla oikeus ja mahdollisuus ajaa uutta tekniikkaa olevalla autolla jossa on ajanmukainen turvavarustelu ja ajo-ominaisuudet ja joka ei ole vielä ruosteen raiskaama. Mutta näin ei vaan valitettavasti ole sivistysmaista vain Suomessa – kiitos yhteisten päättäjiemme puolustaman järjettömän autoveron! Uusi auto joka maksaa esim Saksassa 20000 euroa maksaa Suomessa 35000 euroa. Tai käytetty auto joka maksaa Saksassa 7000 euroa maksaa suomessa 20000 euroa. Samassa EU:ssa, jonka yksi pääperiaate on hyödykkeiden vapaa liikkuminen, eletään. Miksi EU ei toimi? Lisäksi täytyy vielä huomioida että useimmissa muissa maissa palkkataso on korkeampi. Ja kun auto vielä joudutaan ostamaan rahoituksella, korkokulut lisää entuudestaan auton kokonaishintaa ja eroa muihin maihin. Järjetöntä!

Suomessa myydään vain noin 140000 uutta henkilöautoa vuosittain. Myyntimäärä tulisi olla reilusti yli 200000 jotta oltaisiin samalla tasolla muiden saman elintason maiden kanssa. Näin autokanta pysyisi nuorena. Suomessa järjetön autovero toimii tehokkaana myynnin esteenä. Meillä onkin EU:n vanhin autokanta. Verotusta olisi jotenkin puolustettavissa jos se näkyisi liikenteen ylläpidossa ja kehittämiseessä. Mutta valitettavasti autoilusta kerättävistä veroista vain hieman yli 10% päätyy liikenteen menoihin. Se on ymmärrettävää että valtion täytyy saada verotuloja, mutta suuresti ihmetyttää miten muissa sivistysmaissa on voitu luopua autoverosta jopa kokonaan (esim Ruotsi).
Eikö kerrankin voitaisi ottaa oppia länsinaapuristamme jossain hyödyllisessä, kaikkien etua palvelevassa asiassa. Siellä on järki mukana touhussa.
Jos autoverosta luopuminen Suomessa on täysin mahdoton ajatus, niin eikö sitä voitaisi kohtuullistaa? Tästä seurauksena valtio saisi autoa kohti vähemmän verotuloa mutta myynnin lisääntymisen myötä kokonaisverotuotto kasvaisi. Milloin meidän päättäjät, oletettavasti nuo normaalin äo:n omaavat ihmiset saataisiin ymmärtämään noinkin yksinkertainen asia. Tietysti eihän heitä kiinnosta millaisilla autoilla tavallinen rahvas ajaa. Se on heille aivan samantekevää paljonko turhia liikennekuolemia tai loukkaantumisia on. Itsellä kun on virka-autot ja taksisetelit.

Autoveroa pudotettiin nimellisesti muutama vuosi sitten. Luonnollisena seurauksena oli että uusien myynti kääntyi voimakkaaseen kasvuun. Jokaista myytyä autoa kohti valtion kassaan kilahti vähemmän verotuloa, mutta myynnin lisääntymisen myötä valtion saama kokonasiverotuotto kasvoi. Yksinkertaista matematiikkaa. Samaan aikaan myös muualta EU:n alueelta ostettujen käytettyjen tuonti ”räjähti", seurauksena jälleen uutta verotuloa valtion pohjattomaan kassaan. Tästä kiitoksena vuotuista käyttömaksua korotettiin! Tämä on mahdollista vain Suomessa. Millaisia taulapäitä meillä on päättämässä yhteisistä asioista...?

Ketä nykyinen veromalli palvelee - ei ketään. Valtion verotuottoa ei ole maksimoitu ja ihmiset ajavat vanhoilla autoilla!

51

5206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vero

      Antti Autoilija:
      Ketä nykyinen veromalli palvelee - ei ketään. Valtion verotuottoa ei ole maksimoitu ja ihmiset ajavat vanhoilla autoilla!

      vero:
      Nykyinen systeemi palvelee vain ja ainoastaan ns. virallisia autojen maahantuojia ja jälleenmyyjiä. Kilpaileva tuonti on tukahdutettu nykyisen autoverolain avulla erittäin tehokkaasti. Katsokaapa Talouselämä 500-listasta autokaupan yritysten tunnuslukuja, esim. sijoitetun pääoman tuotto, jne. Autokauppa on ollut Suomessa viime vuosina erittäin kannattavaa, kiitos lainsäätäjän.

    • Ja muistakaa

      että "hyvinvointimme" vaatii myös TURVALLISUUSVARUSTEIDEN täysimääräisen verotuksen!!!

      Ai niin, Suomessahan liikenneturvallisuus taataan täydellisesti kameravalvonnalla, maailmanennätys ylinopeussakotuksella, ajonopeuksien alentamisella ja valistuksella! Kaikki muu on turhanpäiväistä.

      Suosittelen jokaiselle viikon automatkailua Ruotsissa. Ilmasto-olosuhteet aika lähellä, ajo-olosuhteet toiselta planeetalta ja autokanta toisesta universumista.

    • Kokemusta on

      että Suomen autovero ei olekaan enää järjetön. Tai muuta Italiaan ja huomaa että 1.5 vuoden jälkeen uutena hankitun keskikokoisen perheauton hinta on tippunut 40% eli yli 10.000 Euroa. Tippuuko näin paljon Suomessa? Ei ihan. Itse ostin juuri uudenkarhean peli, säästin melkoisesti. Täällä Italiassa.

      • Ossi Koivisto

        Kaikkien kulutustavaroiden, kuten myös autojen, hinta tippuu puolessatoista vuodessa ainakin 40%. Poikkeuksena Suomi Kuuba ja Pohjois-Korea. Em. Säännöstely yhteiskunnissa on nähty sekin ihme, kun käytetystä autosta pyydetään enemmän kuin uudesta.


      • Palkansaaja

        Minulle kelpaisi hyvin tuollainen malli!

        Että puolitoista vuotta vanhan keskikokoisen perheauton saisi 40 % halvemmalla kuin uuden hinta Italiassa!

        P.S.
        Tanskalaisen palkansaajan keskimääräiset ansiot ovat koko EU:n korkeimmat (pankkivaltio Luxenburgia lukuunottamatta).

        Suomalaisen palkansaajan ansiotaso on vahojen EU-maiden kolmanneksi huonoin; vain Portugali ja Kreikka jäävät taakse.

        Ja kun verrataan paremmin koulutettujen tilannetta, on suomalainen palkansaaja se kaikkein surkein; Portugali ja Kreikkakin ajavat ohi...


      • tuo hinnanpudotus

        "Tai muuta Italiaan ja huomaa että 1.5 vuoden jälkeen uutena hankitun keskikokoisen perheauton hinta on tippunut 40% eli yli 10.000 Euroa."

        että UUDEN auton hinta tippuu noin paljon.
        Lipposlovakiassa tapahtuu vuosittain n. 1,5 miljardin €uron tulonsiirto parin vuoden välein uuteen autoon vaihtajille VANHEMMILLA AJAVILTA. Sekä on sinusta OIKEIN ja KOHTUULLISTA?? Entä "virallisten maahantuojien" erityisaseman suojelu ihan valtiovallan toimesta ja laittomilla laeilla!!


      • Luigi

        Mutta kun se on juuri täysin normaalia, että uuden hinta tippuu parissa vuodessa sen 40 %. Vapaassa, ei säännöstellyssä markkinataloudessa se menee niin. Niin se kuuluu ollakin. Toisin on valitettavasti Suomessa.

        Niin se on täällä Saksassakin, e tutto normale, ma purtroppo non in Finlandia...


      • Kirov
        tuo hinnanpudotus kirjoitti:

        "Tai muuta Italiaan ja huomaa että 1.5 vuoden jälkeen uutena hankitun keskikokoisen perheauton hinta on tippunut 40% eli yli 10.000 Euroa."

        että UUDEN auton hinta tippuu noin paljon.
        Lipposlovakiassa tapahtuu vuosittain n. 1,5 miljardin €uron tulonsiirto parin vuoden välein uuteen autoon vaihtajille VANHEMMILLA AJAVILTA. Sekä on sinusta OIKEIN ja KOHTUULLISTA?? Entä "virallisten maahantuojien" erityisaseman suojelu ihan valtiovallan toimesta ja laittomilla laeilla!!

        Tässähän se totuus tuli. Autoveron maksavat käytännössä ne auton myöhemmät omistajat eikä suinkaan ensiomistaja, joka vaihtaa autonsa uuteen parin vuoden välein, jolloin hyvityshinta on huippuluokkaa. Näin Suomessa, tasa-arvon luvatussa maassa.


    • vaan

      Miten käy eli laskekaapa huviksenne veron vaikutus auton hintaan ja huomioikaa siihen, että Suomeen myydään autoja noin 10 prossaa halvemmalla. Siihen lisätkää suunniteltu vuosimaksu (noin 500 €). Käytetään autoa esim. 7 vuotta. Kuka voittaakaan jälleen?

      • Petri72

        Suomessa eletään, eli valtio ei jää nuolemaan näppejään. Se on selvä.
        Mutta itse kyllä olisin valmis maksamaan esim tuon 500 eur vuotuista käyttömaksua jos vaan olisi mahdollisuus ajaa uudella autolla.

        Ja täytyyhän huomioida että jos nykyverotuskäytännön mukaan hankin nyt uuden kalliin auton, niin siitä tulee jo merkittävä osaa korkokuluja vuosittain. Ja toisaalta vanha autoni vie varmasti enemmän polttoainetta kun nykytekniikkaa oleva auto. Aika fifty-sixty menee.

        Eli jos vaihtoehtona on joko halvat autot suuri vuotuinen käyttömaksu tai kalliit autot pieni käyttömaksu, niin ehdottomasti valitsen ensinmainitun yhdistelmän! Saan ajaa uudella autolla ja autoilusta loppupeleissä maksan jotakuinkin saman verran (pienempi polttoaineenkulutus korkokustannukset).

        Kaikki voittaa!


      • meneekö näin
        Petri72 kirjoitti:

        Suomessa eletään, eli valtio ei jää nuolemaan näppejään. Se on selvä.
        Mutta itse kyllä olisin valmis maksamaan esim tuon 500 eur vuotuista käyttömaksua jos vaan olisi mahdollisuus ajaa uudella autolla.

        Ja täytyyhän huomioida että jos nykyverotuskäytännön mukaan hankin nyt uuden kalliin auton, niin siitä tulee jo merkittävä osaa korkokuluja vuosittain. Ja toisaalta vanha autoni vie varmasti enemmän polttoainetta kun nykytekniikkaa oleva auto. Aika fifty-sixty menee.

        Eli jos vaihtoehtona on joko halvat autot suuri vuotuinen käyttömaksu tai kalliit autot pieni käyttömaksu, niin ehdottomasti valitsen ensinmainitun yhdistelmän! Saan ajaa uudella autolla ja autoilusta loppupeleissä maksan jotakuinkin saman verran (pienempi polttoaineenkulutus korkokustannukset).

        Kaikki voittaa!

        Tilanne nyt

        -auton hinta verollisena 21 440 (alv autovero)€

        -auton veroton hinta 14 000

        Uusi kuviteltu tilanne

        -auton veroton hinta 14 000 10 % on 15400 €

        -auton hinta alvillisena ( 10 %)14000 2520 1400 on
        17920 € eli noin 3000 alle nykyisen tilanteen.

        Laskuesimerkissä on siis huomioitu autovero 28 % alv 18 % (onkohan oikein?) ja 10 % autolle lisähinta, koska nykyisin sem verran halvemmalla Suomeen nykyisin saadaan autoja.

        Eli nykyinen autovero tulee maksettua 500 € vuosimaksulla kuudessa vuodessa eli jos vaihdat autoa useammin, niin uusi systeemi kannattaa, mutta jos et niin jäät tappiolle.

        Ongelmia siis on ainakin

        -mm. vähän ajavat
        -halvoilla autoilla ajavat (nuoret, kakkosautot)
        -kaksinkertainen verotus, kun autosta on jo kertaalleen vero maksettu


      • tuontiautoni.
        meneekö näin kirjoitti:

        Tilanne nyt

        -auton hinta verollisena 21 440 (alv autovero)€

        -auton veroton hinta 14 000

        Uusi kuviteltu tilanne

        -auton veroton hinta 14 000 10 % on 15400 €

        -auton hinta alvillisena ( 10 %)14000 2520 1400 on
        17920 € eli noin 3000 alle nykyisen tilanteen.

        Laskuesimerkissä on siis huomioitu autovero 28 % alv 18 % (onkohan oikein?) ja 10 % autolle lisähinta, koska nykyisin sem verran halvemmalla Suomeen nykyisin saadaan autoja.

        Eli nykyinen autovero tulee maksettua 500 € vuosimaksulla kuudessa vuodessa eli jos vaihdat autoa useammin, niin uusi systeemi kannattaa, mutta jos et niin jäät tappiolle.

        Ongelmia siis on ainakin

        -mm. vähän ajavat
        -halvoilla autoilla ajavat (nuoret, kakkosautot)
        -kaksinkertainen verotus, kun autosta on jo kertaalleen vero maksettu

        Tingitty hinta Saksassa 10 300€. Verot Suomeen tuodessa 6120€. 500€ vuosittaisella maksulla erotusta maksaisi "vain" vaivaiset 12 vuotta.


      • pientä tarkistusta
        meneekö näin kirjoitti:

        Tilanne nyt

        -auton hinta verollisena 21 440 (alv autovero)€

        -auton veroton hinta 14 000

        Uusi kuviteltu tilanne

        -auton veroton hinta 14 000 10 % on 15400 €

        -auton hinta alvillisena ( 10 %)14000 2520 1400 on
        17920 € eli noin 3000 alle nykyisen tilanteen.

        Laskuesimerkissä on siis huomioitu autovero 28 % alv 18 % (onkohan oikein?) ja 10 % autolle lisähinta, koska nykyisin sem verran halvemmalla Suomeen nykyisin saadaan autoja.

        Eli nykyinen autovero tulee maksettua 500 € vuosimaksulla kuudessa vuodessa eli jos vaihdat autoa useammin, niin uusi systeemi kannattaa, mutta jos et niin jäät tappiolle.

        Ongelmia siis on ainakin

        -mm. vähän ajavat
        -halvoilla autoilla ajavat (nuoret, kakkosautot)
        -kaksinkertainen verotus, kun autosta on jo kertaalleen vero maksettu

        Laskelmassa on joukko epätarkkuuksia. Veroton hinta näyttäisi olevan selvästi pienempi, eli n. 12500, jolloin hintamuutos 10 %:n oletuksella olisi lähes 4000 €. Toisaalta on vilauteltu, että vuosiveron pitäisi olla luokkaa 700 €, jolloin ollaan kyllä lähellä 6 vuoden aikaa.

        Mutta pahiten pielessä on, että autojen hintamuutos iän mukaan kasvaisi nykyisestä. Toisin sanoen, 6-vuotiaasta autosta et kyllä saisi vaihdossa samaa kuin nykyisin, kolmivuotiaasta puhumattakaan. Hyvä sille, joka ostaa nuo autot, mutta sille joka osti auton uutena (tai uudenpama)ja myy ne nyt, nopeutuva arvon aleneminen on tietysti kasvava kulu. Tämä on luultavasti yksi ratkaiseva tekijä autonpidon kustannusten kannalta, eikä tätä pidä unohtaa laskelmista.


      • että miksi
        meneekö näin kirjoitti:

        Tilanne nyt

        -auton hinta verollisena 21 440 (alv autovero)€

        -auton veroton hinta 14 000

        Uusi kuviteltu tilanne

        -auton veroton hinta 14 000 10 % on 15400 €

        -auton hinta alvillisena ( 10 %)14000 2520 1400 on
        17920 € eli noin 3000 alle nykyisen tilanteen.

        Laskuesimerkissä on siis huomioitu autovero 28 % alv 18 % (onkohan oikein?) ja 10 % autolle lisähinta, koska nykyisin sem verran halvemmalla Suomeen nykyisin saadaan autoja.

        Eli nykyinen autovero tulee maksettua 500 € vuosimaksulla kuudessa vuodessa eli jos vaihdat autoa useammin, niin uusi systeemi kannattaa, mutta jos et niin jäät tappiolle.

        Ongelmia siis on ainakin

        -mm. vähän ajavat
        -halvoilla autoilla ajavat (nuoret, kakkosautot)
        -kaksinkertainen verotus, kun autosta on jo kertaalleen vero maksettu

        Mä en taas ymmärrä että miksi pitäisi olla 500 euron käyttömaksua tai autoveroa? Miksi ei voi olla kuten Ruotsissa tai Saksassa. Mm. Saksassa uudessä vw golfissa on pienempi käyttömaksu kuin nykyään Suomessa oleva käyttömaksu.

        Eikös yhteiskunta voisii nyhtää verot TASAPUOLISESTI, eli laitetaan kaikkiin tavaroihin samansuuruinen ALV (pois lukien jotkut poikkeukset, jotka ovat nykyään käytössä). Eli autostakin menisi vain ALV ostohetkellä. Sen jälkeen autonkäyttäjät maksavat nykyisen polttoaineveron, jolla jo pelkästään katettaisiin täysin autoilun aiheuttamat kustannukset.

        Autojen myynti nousisi huomattavasti --> ALV tulot kasvaisivat oleellisesti.


      • ei nainen vaan
        että miksi kirjoitti:

        Mä en taas ymmärrä että miksi pitäisi olla 500 euron käyttömaksua tai autoveroa? Miksi ei voi olla kuten Ruotsissa tai Saksassa. Mm. Saksassa uudessä vw golfissa on pienempi käyttömaksu kuin nykyään Suomessa oleva käyttömaksu.

        Eikös yhteiskunta voisii nyhtää verot TASAPUOLISESTI, eli laitetaan kaikkiin tavaroihin samansuuruinen ALV (pois lukien jotkut poikkeukset, jotka ovat nykyään käytössä). Eli autostakin menisi vain ALV ostohetkellä. Sen jälkeen autonkäyttäjät maksavat nykyisen polttoaineveron, jolla jo pelkästään katettaisiin täysin autoilun aiheuttamat kustannukset.

        Autojen myynti nousisi huomattavasti --> ALV tulot kasvaisivat oleellisesti.

        NYKYISTEN, valtiovallan suojaamassa ERITYISASEMASSA olevien kotimaisten autokauppiaiden "rahastusautomaatin" ylläpito!! Jos se loppuu, loppuu myös PÄÄTTÄJIEN KESTITYS!


      • Lisävarusteet
        pientä tarkistusta kirjoitti:

        Laskelmassa on joukko epätarkkuuksia. Veroton hinta näyttäisi olevan selvästi pienempi, eli n. 12500, jolloin hintamuutos 10 %:n oletuksella olisi lähes 4000 €. Toisaalta on vilauteltu, että vuosiveron pitäisi olla luokkaa 700 €, jolloin ollaan kyllä lähellä 6 vuoden aikaa.

        Mutta pahiten pielessä on, että autojen hintamuutos iän mukaan kasvaisi nykyisestä. Toisin sanoen, 6-vuotiaasta autosta et kyllä saisi vaihdossa samaa kuin nykyisin, kolmivuotiaasta puhumattakaan. Hyvä sille, joka ostaa nuo autot, mutta sille joka osti auton uutena (tai uudenpama)ja myy ne nyt, nopeutuva arvon aleneminen on tietysti kasvava kulu. Tämä on luultavasti yksi ratkaiseva tekijä autonpidon kustannusten kannalta, eikä tätä pidä unohtaa laskelmista.

        Mikäli auton hankintaveropoistuu, tulee lisäksi huomioida sen vaikutus lisävarusteiden hintaan. Nykytilanteessa korkean hankintaveron aikana autotehtaat myyvät autojaan Suomeen "alihintaan", mutta vastaavasti kompensoivat menetyksiään hinnoittelemalla lisävarusteet ja (tehtaan)varaosat taivaisiin.

        Kts. esimerkiksi ajovalo.net:ssä oleva hintavertailu lisävarusteista, jotka keskimäärin 80 % kalliimpia suomessa verrattuna saksan hintoihin. Linkki http://www.ajovalo.net/varustehinnat.htm

        Karkeimpia hintaesimerkkejä Audi A4 1.8 T:n urheiluistuimet, hinta suomessa 1280 euroa, saksassa 140 euroa. Hintaero vaivaiset 1140 euroa eli suomen hinta 9,14 kertainen !!!!

        Toki autovero vaikuttaa näihin lisävarusteiden loppuhintoihin, tehdasvarusteet kun nykyisessä veromallissa kuuluvat autoveron piiriin, mutta kuitenkin. Hankintaveron poiston myötä saataisiin järkeä lisävarustehinnoitteluunkin ja uskoisin kansalaisten jatkossa hankkivan paremmin varusteltuja autoja. Nykymenetelmästä johtuen "karvalakki"-versiot ovat ostajien suosiossa. Vaikka hankintavero nostaisikin autojen tehdashintoja suomessa, lisävarusteiden ja tehdasvaraosien hintojen laskun uskoisin jossain määrin kompensoivan tehdashintojen korotuksen määrää. Näin ollen tehdashintojen nousu ei kokonaisuutta (kokonaishintaa = auto varusteet) ajatellen olisi niin dramaattinen.

        Tervemenoa Eurooppaan Suomi!


      • laskeskelija
        pientä tarkistusta kirjoitti:

        Laskelmassa on joukko epätarkkuuksia. Veroton hinta näyttäisi olevan selvästi pienempi, eli n. 12500, jolloin hintamuutos 10 %:n oletuksella olisi lähes 4000 €. Toisaalta on vilauteltu, että vuosiveron pitäisi olla luokkaa 700 €, jolloin ollaan kyllä lähellä 6 vuoden aikaa.

        Mutta pahiten pielessä on, että autojen hintamuutos iän mukaan kasvaisi nykyisestä. Toisin sanoen, 6-vuotiaasta autosta et kyllä saisi vaihdossa samaa kuin nykyisin, kolmivuotiaasta puhumattakaan. Hyvä sille, joka ostaa nuo autot, mutta sille joka osti auton uutena (tai uudenpama)ja myy ne nyt, nopeutuva arvon aleneminen on tietysti kasvava kulu. Tämä on luultavasti yksi ratkaiseva tekijä autonpidon kustannusten kannalta, eikä tätä pidä unohtaa laskelmista.

        Havainnollistetaan tilannetta.

        Tällä hetkellä uusi auto on Suomessa n. 30%, eli autoveron kalliimpi kuin EU-markkinoilla. Vaikka tehdashinta olisikin alhaisempi niin maahantuoja kyllä hinnoittelee autonsa lähelle tuota lukua, ja esim. dieselautoilla tilanne on täysin erilainen.

        On myös todettu että arvonaleneminen on Saksan ja Suomen markkinoilla samanlaisilla autoilla absoluuttisesti yhtä suuri. Toisinsanoen 5v välein uuteen vaihtava maksaa uudesta autostaan suurin piirtein saman verran välirahaa molemmissa maissa. Tämän voi todentaa vertailemalla uuden ja käytetyn auton hintoja.

        Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Koska auto oli Suomessa uutena arvokkaampi, tarkoittaa tämä sitä että mittausjakson aikana auton on menettänyt suhteellisesti vähemmän arvostaan Suomessa. Eli alunperin 30% hintaero on vertailujakson aikana kasvanut n. 50% suuruusluokkaan. Tähän samaan asiaan viittaa myös Tuulilasissa aikaan ollut kirjoitus tulonsiirrosta käytettyjen autojen ostajilta uusien ostajille.

        Integraation EU-markkinoille toteutessa tuon hintaeron pitäisi pysyä suurinpiirtein saman tasoinen koko auton käyttöiän, eli absoluuttisesti auton tulisi menettää Suomessa arvostaan huomattavasti enemmän. Tätähän yritetään torjua autoveron viilauksilla mutta ajan kanssa tähän tilanteeseen päädytään vääjämättä, arvokehityksen muutos onkin jo nähtävissä autoilla joita on tuotu käytettyinä paljon, esim. MB, BMW, Volvo ja Audi.

        Ja mitä tapahtuu kun tähän yhdistetään suomalaisten heikko ostovoima, kalliit autot, korkea ajoneuvo- ja polttoainevero? Ellei muutoksia tehdä, tulee uudella autolla ajamisesta harvojen etuoikeus.


      • vaan 800, 900, 1000 jne...
        pientä tarkistusta kirjoitti:

        Laskelmassa on joukko epätarkkuuksia. Veroton hinta näyttäisi olevan selvästi pienempi, eli n. 12500, jolloin hintamuutos 10 %:n oletuksella olisi lähes 4000 €. Toisaalta on vilauteltu, että vuosiveron pitäisi olla luokkaa 700 €, jolloin ollaan kyllä lähellä 6 vuoden aikaa.

        Mutta pahiten pielessä on, että autojen hintamuutos iän mukaan kasvaisi nykyisestä. Toisin sanoen, 6-vuotiaasta autosta et kyllä saisi vaihdossa samaa kuin nykyisin, kolmivuotiaasta puhumattakaan. Hyvä sille, joka ostaa nuo autot, mutta sille joka osti auton uutena (tai uudenpama)ja myy ne nyt, nopeutuva arvon aleneminen on tietysti kasvava kulu. Tämä on luultavasti yksi ratkaiseva tekijä autonpidon kustannusten kannalta, eikä tätä pidä unohtaa laskelmista.

        >Toisaalta on vilauteltu, että vuosiveron pitäisi olla luokkaa 700 €

        Iiroviinasmaisesti "meillä on vain yksi vaihtoehto" ajatellen juuri näin. Mutta entäpä sitten kun alle tonnin kakkosautoa pitävät sekä opiskelijat vievätkin halvat katiskansa purkamolle liian kovan vuosimaksun takia? Satatuhatta autoa poistuu liikenteestä ja vero on nostettava 800 euroon. Tästä aiheutuu se että alle puolentoista tonnin koslilla köröttelevät huomaavat joukkoliikenteen edut, veroa on korotettava tonniin...

        Mikä ihme polttoaineen verottamisessa olisi niin vaikeaa. Bensan hintahan on tullut alas neljän kuukauden takaiselta "kipurajalta" jo 15 c/l.


      • Pilkunviilaaja05
        meneekö näin kirjoitti:

        Tilanne nyt

        -auton hinta verollisena 21 440 (alv autovero)€

        -auton veroton hinta 14 000

        Uusi kuviteltu tilanne

        -auton veroton hinta 14 000 10 % on 15400 €

        -auton hinta alvillisena ( 10 %)14000 2520 1400 on
        17920 € eli noin 3000 alle nykyisen tilanteen.

        Laskuesimerkissä on siis huomioitu autovero 28 % alv 18 % (onkohan oikein?) ja 10 % autolle lisähinta, koska nykyisin sem verran halvemmalla Suomeen nykyisin saadaan autoja.

        Eli nykyinen autovero tulee maksettua 500 € vuosimaksulla kuudessa vuodessa eli jos vaihdat autoa useammin, niin uusi systeemi kannattaa, mutta jos et niin jäät tappiolle.

        Ongelmia siis on ainakin

        -mm. vähän ajavat
        -halvoilla autoilla ajavat (nuoret, kakkosautot)
        -kaksinkertainen verotus, kun autosta on jo kertaalleen vero maksettu

        Jos (bensa)auton jälleenmyyntihinta on SUomessa 21440, niin veroton (ei sis ALVia eikä autoveroa) on 12227 Euroa. Olettakaamme että tehdas myyntiketju nostavat verottomia hintoja n. 10%, jolloin auton hinta ennen veroja on n. 13.500 Euroa. Kun tähän lisätään ALV 22%, niin hinta kaupassa on 16470 Euroa. Säästöä nykyhintaan siis 4970 Euroa. Jos vuosittainen autovero (nykyisen käyttömaksun lisäksi) olisi 500 Euroa, "takaisinmaksu" kestäisi 10 vuotta.
        Laskelmat:
        Autovero: 0,28*21440-650=5353Eur
        ALV koko myyntihinnasta: 0.18*21440=3859 Eur,
        verot siis yhteensä 9212 Eur.
        Veroton hinta: 21440-9212=12227Eur.


      • senkun
        Pilkunviilaaja05 kirjoitti:

        Jos (bensa)auton jälleenmyyntihinta on SUomessa 21440, niin veroton (ei sis ALVia eikä autoveroa) on 12227 Euroa. Olettakaamme että tehdas myyntiketju nostavat verottomia hintoja n. 10%, jolloin auton hinta ennen veroja on n. 13.500 Euroa. Kun tähän lisätään ALV 22%, niin hinta kaupassa on 16470 Euroa. Säästöä nykyhintaan siis 4970 Euroa. Jos vuosittainen autovero (nykyisen käyttömaksun lisäksi) olisi 500 Euroa, "takaisinmaksu" kestäisi 10 vuotta.
        Laskelmat:
        Autovero: 0,28*21440-650=5353Eur
        ALV koko myyntihinnasta: 0.18*21440=3859 Eur,
        verot siis yhteensä 9212 Eur.
        Veroton hinta: 21440-9212=12227Eur.

        kasvaa siirryttäessä kalliimpiin ja suomessa harvinaisempiin kärryihin.


      • kylmäKalle
        Pilkunviilaaja05 kirjoitti:

        Jos (bensa)auton jälleenmyyntihinta on SUomessa 21440, niin veroton (ei sis ALVia eikä autoveroa) on 12227 Euroa. Olettakaamme että tehdas myyntiketju nostavat verottomia hintoja n. 10%, jolloin auton hinta ennen veroja on n. 13.500 Euroa. Kun tähän lisätään ALV 22%, niin hinta kaupassa on 16470 Euroa. Säästöä nykyhintaan siis 4970 Euroa. Jos vuosittainen autovero (nykyisen käyttömaksun lisäksi) olisi 500 Euroa, "takaisinmaksu" kestäisi 10 vuotta.
        Laskelmat:
        Autovero: 0,28*21440-650=5353Eur
        ALV koko myyntihinnasta: 0.18*21440=3859 Eur,
        verot siis yhteensä 9212 Eur.
        Veroton hinta: 21440-9212=12227Eur.

        Jos (bensa)auton jälleenmyyntihinta on SUomessa 21440, niin veroton (ei sis ALVia eikä autoveroa) on 12.546 Euroa. Olettakaamme että tehdas myyntiketju nostavat verottomia hintoja 10%, jolloin auton hinta ennen veroja on n. 13.800 Euroa. Kun tähän lisätään ALV 22%, niin hinta kaupassa on 16.836 Euroa. Säästöä nykyhintaan siis 4604 Euroa. Jos vuosittainen autovero (nykyisen käyttömaksun lisäksi) olisi 750 Euroa, "takaisinmaksu" kestäisi n. 6 vuotta.

        Laskelma: autoveron elvin tuotto nykyään n. 1,5 mrd. Verotettavia autoja n. 2,3 milj. Vuotuinen tuotto/auto = 650 euroa nykyinen käyttömaksu n. 100 euroa. Alussa olisi suurimmasta osasta autokantaa maksettu myös autovero. Lisäksi tulisi käytettyjen arvonalennus n. 30 %.


      • kylmäKalle
        kylmäKalle kirjoitti:

        Jos (bensa)auton jälleenmyyntihinta on SUomessa 21440, niin veroton (ei sis ALVia eikä autoveroa) on 12.546 Euroa. Olettakaamme että tehdas myyntiketju nostavat verottomia hintoja 10%, jolloin auton hinta ennen veroja on n. 13.800 Euroa. Kun tähän lisätään ALV 22%, niin hinta kaupassa on 16.836 Euroa. Säästöä nykyhintaan siis 4604 Euroa. Jos vuosittainen autovero (nykyisen käyttömaksun lisäksi) olisi 750 Euroa, "takaisinmaksu" kestäisi n. 6 vuotta.

        Laskelma: autoveron elvin tuotto nykyään n. 1,5 mrd. Verotettavia autoja n. 2,3 milj. Vuotuinen tuotto/auto = 650 euroa nykyinen käyttömaksu n. 100 euroa. Alussa olisi suurimmasta osasta autokantaa maksettu myös autovero. Lisäksi tulisi käytettyjen arvonalennus n. 30 %.

        >>Jos vuosittainen autovero (nykyisen käyttömaksun lisäksi) olisi 750 Euroa, "takaisinmaksu" kestäisi n. 6 vuotta.


      • nousulla
        meneekö näin kirjoitti:

        Tilanne nyt

        -auton hinta verollisena 21 440 (alv autovero)€

        -auton veroton hinta 14 000

        Uusi kuviteltu tilanne

        -auton veroton hinta 14 000 10 % on 15400 €

        -auton hinta alvillisena ( 10 %)14000 2520 1400 on
        17920 € eli noin 3000 alle nykyisen tilanteen.

        Laskuesimerkissä on siis huomioitu autovero 28 % alv 18 % (onkohan oikein?) ja 10 % autolle lisähinta, koska nykyisin sem verran halvemmalla Suomeen nykyisin saadaan autoja.

        Eli nykyinen autovero tulee maksettua 500 € vuosimaksulla kuudessa vuodessa eli jos vaihdat autoa useammin, niin uusi systeemi kannattaa, mutta jos et niin jäät tappiolle.

        Ongelmia siis on ainakin

        -mm. vähän ajavat
        -halvoilla autoilla ajavat (nuoret, kakkosautot)
        -kaksinkertainen verotus, kun autosta on jo kertaalleen vero maksettu

        ei ole käytännössä mitään merkitystä hintoihin, jos siirryttäisiin pelkkään vuosittaiseen käyttömaksuun. Siitä pitää huolen markkinatalous. Ainoastaan autokaupan kate laskisi.

        PS: Uuden auton osto suomen rajojen ulkopuolelta on hyvin yksinkertaista. Sitä paitsi sopivaa korvausta vastaan auton voi vaikka tilata saapuvaksi johonkin suomen satamista.


      • EU-kansalainen
        kylmäKalle kirjoitti:

        Jos (bensa)auton jälleenmyyntihinta on SUomessa 21440, niin veroton (ei sis ALVia eikä autoveroa) on 12.546 Euroa. Olettakaamme että tehdas myyntiketju nostavat verottomia hintoja 10%, jolloin auton hinta ennen veroja on n. 13.800 Euroa. Kun tähän lisätään ALV 22%, niin hinta kaupassa on 16.836 Euroa. Säästöä nykyhintaan siis 4604 Euroa. Jos vuosittainen autovero (nykyisen käyttömaksun lisäksi) olisi 750 Euroa, "takaisinmaksu" kestäisi n. 6 vuotta.

        Laskelma: autoveron elvin tuotto nykyään n. 1,5 mrd. Verotettavia autoja n. 2,3 milj. Vuotuinen tuotto/auto = 650 euroa nykyinen käyttömaksu n. 100 euroa. Alussa olisi suurimmasta osasta autokantaa maksettu myös autovero. Lisäksi tulisi käytettyjen arvonalennus n. 30 %.

        Copy:
        "Olettakaamme että tehdas myyntiketju nostavat verottomia hintoja 10%..."

        Miksi ihmeessä joku haluaisi olettaa tuollaista?

        Ellei sitten pyri epätoivoisesti osoittamaan keinoja kaihtamatta Suomen autoverotuksen ylivertaisuutta, kuten ilmeisesti tuonkin kirjoittaja.

        Ei Suomen uusin autojen hinnat siitä nouse mihinkään, jos täältä hankintavero poistetaan. Tuntuu uskomattomalta tällainen asioiden ja niiden riippuvuuksien hahmottamisen puute.

        Jos hankitaveroa ei ole, auton voi ostaa vapaasti keneltä tahansa EU-diileriltä. Suomalaisen maahantuojan maksaman tehdashinnan tai täkäläisen myyntiketjun hinoittelulla ei ole mitään merkitystä 98% eurooppalaisten autoliikkeiden hintoihin. Ja nykyisillä suomalaisen autoliikkeen toimituskuluilla saa auton toimitettua tänne aivan hyvin vaikkapa Saksasta. Tai Ruotsista. Tai Tanskasta.

        Siinä sitten täkäläiset autoliikkeet vaan nostamaan vapaasti autonsa hintaa 10 %, jos siltä tuntuu.

        Silloin Suomi ei ole enää oma saareke, jossa on omat suljetut markkinansa. Kyllä on vaikea teillä vanhoilla kekkosenajan kasvateilla opetella markkinatalouteen.


      • polttoaineisiin
        vaan 800, 900, 1000 jne... kirjoitti:

        >Toisaalta on vilauteltu, että vuosiveron pitäisi olla luokkaa 700 €

        Iiroviinasmaisesti "meillä on vain yksi vaihtoehto" ajatellen juuri näin. Mutta entäpä sitten kun alle tonnin kakkosautoa pitävät sekä opiskelijat vievätkin halvat katiskansa purkamolle liian kovan vuosimaksun takia? Satatuhatta autoa poistuu liikenteestä ja vero on nostettava 800 euroon. Tästä aiheutuu se että alle puolentoista tonnin koslilla köröttelevät huomaavat joukkoliikenteen edut, veroa on korotettava tonniin...

        Mikä ihme polttoaineen verottamisessa olisi niin vaikeaa. Bensan hintahan on tullut alas neljän kuukauden takaiselta "kipurajalta" jo 15 c/l.

        "Mikä ihme polttoaineen verottamisessa olisi niin vaikeaa."

        Ei mikään. Verot polttoaineisiin. Auto, ajoneuvo- ja dieselvero pois.


      • noin!
        EU-kansalainen kirjoitti:

        Copy:
        "Olettakaamme että tehdas myyntiketju nostavat verottomia hintoja 10%..."

        Miksi ihmeessä joku haluaisi olettaa tuollaista?

        Ellei sitten pyri epätoivoisesti osoittamaan keinoja kaihtamatta Suomen autoverotuksen ylivertaisuutta, kuten ilmeisesti tuonkin kirjoittaja.

        Ei Suomen uusin autojen hinnat siitä nouse mihinkään, jos täältä hankintavero poistetaan. Tuntuu uskomattomalta tällainen asioiden ja niiden riippuvuuksien hahmottamisen puute.

        Jos hankitaveroa ei ole, auton voi ostaa vapaasti keneltä tahansa EU-diileriltä. Suomalaisen maahantuojan maksaman tehdashinnan tai täkäläisen myyntiketjun hinoittelulla ei ole mitään merkitystä 98% eurooppalaisten autoliikkeiden hintoihin. Ja nykyisillä suomalaisen autoliikkeen toimituskuluilla saa auton toimitettua tänne aivan hyvin vaikkapa Saksasta. Tai Ruotsista. Tai Tanskasta.

        Siinä sitten täkäläiset autoliikkeet vaan nostamaan vapaasti autonsa hintaa 10 %, jos siltä tuntuu.

        Silloin Suomi ei ole enää oma saareke, jossa on omat suljetut markkinansa. Kyllä on vaikea teillä vanhoilla kekkosenajan kasvateilla opetella markkinatalouteen.

        Mitäpä tuohon lisäämään! Luulisi noin selkeästi kerrotun liike-elämän realiteetin aukeavan myös virallisesta propagandasta eläville / kärsiville:)


      • Pilkunviilaaja
        kylmäKalle kirjoitti:

        Jos (bensa)auton jälleenmyyntihinta on SUomessa 21440, niin veroton (ei sis ALVia eikä autoveroa) on 12.546 Euroa. Olettakaamme että tehdas myyntiketju nostavat verottomia hintoja 10%, jolloin auton hinta ennen veroja on n. 13.800 Euroa. Kun tähän lisätään ALV 22%, niin hinta kaupassa on 16.836 Euroa. Säästöä nykyhintaan siis 4604 Euroa. Jos vuosittainen autovero (nykyisen käyttömaksun lisäksi) olisi 750 Euroa, "takaisinmaksu" kestäisi n. 6 vuotta.

        Laskelma: autoveron elvin tuotto nykyään n. 1,5 mrd. Verotettavia autoja n. 2,3 milj. Vuotuinen tuotto/auto = 650 euroa nykyinen käyttömaksu n. 100 euroa. Alussa olisi suurimmasta osasta autokantaa maksettu myös autovero. Lisäksi tulisi käytettyjen arvonalennus n. 30 %.

        näyttämällä laskelmasi


    • Lukija69

      Hei, voisko joku uhrautua ja postittaa tämän kirjoituksen kaikille kansanedustajille. Itse tein 2002 kirjelmän kaikille edustajille ja kävin autoverotuksesta useammankin sähköpostin verran kirjeenvaihtoa muunmuassa Anneli Jäätteenmäen kanssa (TOTTA!). Sain usealtakin edustajalta postia aiheeseen liittyen ja jopa postissa kotiini erään edustajan elämästään kirjoittaman kirjan?.
      Kovin homma oli kirjoitella kaikkien edustajien sähköpostit to: kenttään kun valmiina niitä ei netistä ainakaan silloin copy/pastetettavaksi löytynyt.
      Din röst hörs! = Sinun äänesi kuullaan!

      • Antti Autoilija

        Teksti on vapaasti käytössä edellenpostitusta varten (jos joku tietää kansanedustajien / muiden päättävien ihmisten yhteystietoja). Aina vielä parempi jos jollain on esittää tarkkoja lukuja ja laskelmia väitteiden tueksi.

        Se on jokatapauksessa selvää että veroa pudottamalla valtio voisi saada lisää kokonaisverotuottoa. Ja eikö verotuksen painopistettä tulisi siirtää muualle, autoilijat on jo varmasti maksaneet oman osansa. Autoverohan, samoinkuin vuotuinen käyttömaksu säädettiin alunperin väliaikaiseksi: "poistetaan heti kun valtion talous kohenee".

        Voisiko autoilun verotukseen tosiaan ottaa mallia Ruotsista?!? Sinne suuntaan kun muutenkin katsotaan joka asiassa. Siellä asia on jo ymmärretty myös päättäjien taholta jo vuosia sitten. Auto ei saa olla ylellisyys esine, eletään kuitenkin vuotta 2005. Jokaisella tulee olla oikeus ja mahdollisuus ajaa uutta tekniikkaa olevalla autolla, myyntiä ei saa estää korkealla verotuksella! Näin siis Ruotsissa (ja lähes kaikissa muissakin sivistyneissä teollisuusmaissa).

        Esim autoliitolla ja Ari Vatasella olisi esittää toimiva malli autoilun verottamiseksi. Miksi näitä tahoja ei kuunnella. Montako aivan turhaa kuolemaa ja loukkaantumista voitaisiinkaan estää uudella autokannalla. Ja luontokin tykkäisi. Ja myös verottaja!

        ps. tulevia presidentin vaaleja silmällä pitäen: Niinistö on ehdoton autoverotuksen kannattaja ja puolestapuhuja. Oli valtionvarainministerinä ollessaan suorastaan vahingoniloinen kun valtio "voitti" tuontiautojen alvia koskevan erimielisyyden. Nauroi ivallisesti päälle!


      • pressan vaaleissa
        Antti Autoilija kirjoitti:

        Teksti on vapaasti käytössä edellenpostitusta varten (jos joku tietää kansanedustajien / muiden päättävien ihmisten yhteystietoja). Aina vielä parempi jos jollain on esittää tarkkoja lukuja ja laskelmia väitteiden tueksi.

        Se on jokatapauksessa selvää että veroa pudottamalla valtio voisi saada lisää kokonaisverotuottoa. Ja eikö verotuksen painopistettä tulisi siirtää muualle, autoilijat on jo varmasti maksaneet oman osansa. Autoverohan, samoinkuin vuotuinen käyttömaksu säädettiin alunperin väliaikaiseksi: "poistetaan heti kun valtion talous kohenee".

        Voisiko autoilun verotukseen tosiaan ottaa mallia Ruotsista?!? Sinne suuntaan kun muutenkin katsotaan joka asiassa. Siellä asia on jo ymmärretty myös päättäjien taholta jo vuosia sitten. Auto ei saa olla ylellisyys esine, eletään kuitenkin vuotta 2005. Jokaisella tulee olla oikeus ja mahdollisuus ajaa uutta tekniikkaa olevalla autolla, myyntiä ei saa estää korkealla verotuksella! Näin siis Ruotsissa (ja lähes kaikissa muissakin sivistyneissä teollisuusmaissa).

        Esim autoliitolla ja Ari Vatasella olisi esittää toimiva malli autoilun verottamiseksi. Miksi näitä tahoja ei kuunnella. Montako aivan turhaa kuolemaa ja loukkaantumista voitaisiinkaan estää uudella autokannalla. Ja luontokin tykkäisi. Ja myös verottaja!

        ps. tulevia presidentin vaaleja silmällä pitäen: Niinistö on ehdoton autoverotuksen kannattaja ja puolestapuhuja. Oli valtionvarainministerinä ollessaan suorastaan vahingoniloinen kun valtio "voitti" tuontiautojen alvia koskevan erimielisyyden. Nauroi ivallisesti päälle!

        "Niinistö on ehdoton autoverotuksen kannattaja ja puolestapuhuja. Oli valtionvarainministerinä ollessaan suorastaan vahingoniloinen kun valtio "voitti" tuontiautojen alvia koskevan erimielisyyden. Nauroi ivallisesti päälle!"

        Muistakaakin sitten äänestää - EI NIIN*


      • Postittaja69

        Postiti, n.30:lle edustajalle ja myös tuon läyttömaksu 370eur/v jutun

        - Kiitokset kiittelyistä.


      • Antti Autoilija
        Postittaja69 kirjoitti:

        Postiti, n.30:lle edustajalle ja myös tuon läyttömaksu 370eur/v jutun

        - Kiitokset kiittelyistä.

        Hienosti toimittu! Kiitos kiitos!

        Vielä kun saataisiin kaikki suomalaiset autonostolakkoon siihen saakka kunnes autot on sen hintaisia niinkuin niiden terveessä taloudessa teollisuusmaassa tuleekin olla (ja myös muu autoilun verottaminen järkevää ja kohtuullista). Eli esimerkkimaina lähinnä Saksa ja Ruotsi!

        Ehkäpä sitten viimeistään alkaa tapahtua kun jonkun vaikutusvaltaisen päättäjän lähiomainen kuolee tai loukkaantuu aivan turhassa onnettomuudessa joka johtuu vanhasta autokannasta...

        A.A


      • Postaaja69
        Antti Autoilija kirjoitti:

        Hienosti toimittu! Kiitos kiitos!

        Vielä kun saataisiin kaikki suomalaiset autonostolakkoon siihen saakka kunnes autot on sen hintaisia niinkuin niiden terveessä taloudessa teollisuusmaassa tuleekin olla (ja myös muu autoilun verottaminen järkevää ja kohtuullista). Eli esimerkkimaina lähinnä Saksa ja Ruotsi!

        Ehkäpä sitten viimeistään alkaa tapahtua kun jonkun vaikutusvaltaisen päättäjän lähiomainen kuolee tai loukkaantuu aivan turhassa onnettomuudessa joka johtuu vanhasta autokannasta...

        A.A

        Terve Antti A.

        Kirjoittelin myös oman versioni asiasta suurelle määrälle kansanedustajia.
        Tulen julkaisemaan tuon kirjeen tällä palstalla kunhan saan siihen joitain vastauksia.
        Tarkoitus julkaista myös joitain mahdollisista vastauksista.

        -69

        Ps. Poliitikoille voi ja pitää (uskaltaa) lähettää postia!.


      • Antti A
        Postaaja69 kirjoitti:

        Terve Antti A.

        Kirjoittelin myös oman versioni asiasta suurelle määrälle kansanedustajia.
        Tulen julkaisemaan tuon kirjeen tällä palstalla kunhan saan siihen joitain vastauksia.
        Tarkoitus julkaista myös joitain mahdollisista vastauksista.

        -69

        Ps. Poliitikoille voi ja pitää (uskaltaa) lähettää postia!.

        Terveppä terve,

        Se on totta että asioihin ei voi saada muutosta jos ei yritäkään. Mutta jos mm. Autoliitto on yrittänyt ajaa autoveron alennus asiaa niin tuskin yksittäinen kuluttajakaan saa hirveästi aikaan.

        Toisaalta eikös tuontiauto vero alennus ollut pitkälti tämän yhden kaverin ansiota, jonka nimeä en nyt tähän hätään muista.

        Täydet pisteet toiminnastasi ja pidähän meidät muutkin ajan tasalla asioiden etenemisestä.

        A.A


      • autoliitto on
        Antti A kirjoitti:

        Terveppä terve,

        Se on totta että asioihin ei voi saada muutosta jos ei yritäkään. Mutta jos mm. Autoliitto on yrittänyt ajaa autoveron alennus asiaa niin tuskin yksittäinen kuluttajakaan saa hirveästi aikaan.

        Toisaalta eikös tuontiauto vero alennus ollut pitkälti tämän yhden kaverin ansiota, jonka nimeä en nyt tähän hätään muista.

        Täydet pisteet toiminnastasi ja pidähän meidät muutkin ajan tasalla asioiden etenemisestä.

        A.A

        yrittänyt? Ei mitään. Masinoidaan nyt sähköpostia kansanedustajille ihan rauhassa.

        Asiallisia ja tiiviitä viestejä joissa epäkohdat tuodaan selkeästi ja kiihkoilematta esille. Ei massapostitusta.


      • alkuunkaan
        Antti A kirjoitti:

        Terveppä terve,

        Se on totta että asioihin ei voi saada muutosta jos ei yritäkään. Mutta jos mm. Autoliitto on yrittänyt ajaa autoveron alennus asiaa niin tuskin yksittäinen kuluttajakaan saa hirveästi aikaan.

        Toisaalta eikös tuontiauto vero alennus ollut pitkälti tämän yhden kaverin ansiota, jonka nimeä en nyt tähän hätään muista.

        Täydet pisteet toiminnastasi ja pidähän meidät muutkin ajan tasalla asioiden etenemisestä.

        A.A

        paikkaansa että:
        "Autoliitto on yrittänyt ajaa autoveron alennus asiaa"

        Jos Autoliitto on yrittänyt, se on tehnyt sen niin "hellävaraisesti" ettei sitä ole kukaan edes huomannut!
        Autoliitto on automaahantuojien "salarakas" juoksupoika ja elää niiden kannatusjäsenmaksuilla. Moottoripyörähenkilöillä on sentään oma toimiva ja myös aikaansaapa etujärjestönsä, eikä mikään vastapuolen "sylikoira".


    • Antti Autoilija

      Edellä oleviin keskusteluihin viitaten tein oman laskelmani paljonko autoverosta luopuminen tulisi maksamaan jos se jaettaisiin tasan kaikkien autoilijoiden kesken (eli että verottaja jatkaa yhtä ahnetta käytäntöä eikä pudota autoilusta perittävien verojen kokonaistuottoa).

      Laskelmani olettamukset mutu-tuntumalta vailla sen tarkempaa faktaa:
      - Suomessa uutena myytävän auton keskihinta 22000 euroa, josta autoveron osuus 28%, eli 6160 euroa
      - myytyjä autoja vuosittain 140000 nykyverotusmallin mukaan. Autoveron poiston jälkeen varmasti vähintään 210000 (esim Ruotsissa ja Ranskassa myydään n 250000 autoa samalle väestömäärälle).

      Eli uusien autojen myynnistä valtio saa nykymallin mukaan autoveroa 140000 x 6160 euroa = 868 miljoonaa euroa (plus sitten alv-tuotto).
      Jos tämä summa jaetaan rekisterissä olevien henkilöautojen määrällä, joka on muistaakseni 2,2 miljoonaa, saadaan 394 euroa. Eli karkeasti laskettuna vuotuinen käyttömaksu olisi tuon vajaa 400 euroa.

      MUTTA täytyy muistaa että valtiolle edelleen menisi jokaisesta uudesta autosta alv ja kun myynti nousisi niin myös alv kokonaiskertymä nousisi ja tämä luonnollisesti tiputtaisi tuota vuotuisen käyttömaksun suuruutta. Nopeasti laskettuna alv tuotto on nyt yhteensä 18 % x 22000 x 140000 = 554 miljoonaa euroa.
      Uusi alv tuotto olisi 210000 auton vuosimyynnillä 0,18 x 16000 (220000 maksavan auton uusi autoveroton hinta) x 210000 = 604 miljoonaa euroa. Ja siitä kun lasketaan uusi jokaisen autoiljan maksettava vuotuinen käyttövero 868 -(648-604), niin maksettavaa jää n 370 euroa per autoilija. Tietysti autojen/autoilijoiden määrä lisääntyisi ja tämä taas entisestään pudottaisi tuota vuotuisen maksun suuruutta. Varmaankin se asettuisi jonnekin 350 euron kieppeille ( tietysti tämä nykyinen "väliaikainen" vuotuinen jokaiselle auton omistajalle lankeava käyttömaksu).
      Tietysti voisi vielä edelleen laskea että jos tuo perittävä vero siirrettäisinkin polttoaineen hintaan, niin litrahinta tuskin nousisi montakaan senttiä...

      • totuutta.

        Todellisuudessa autoverolla on vain kyykytetty kansaa ja rajoitettu liikkumista. Tämä tarkoittaa sitä että autoveron poistolla ei ole fiskaalisia vaikutuksia. Pikemminkin entinenkin vuotuinen käyttömaksu voidaan poistaa verotulojen lisääntyessä muutenkin!


      • joulupukki
        totuutta. kirjoitti:

        Todellisuudessa autoverolla on vain kyykytetty kansaa ja rajoitettu liikkumista. Tämä tarkoittaa sitä että autoveron poistolla ei ole fiskaalisia vaikutuksia. Pikemminkin entinenkin vuotuinen käyttömaksu voidaan poistaa verotulojen lisääntyessä muutenkin!

        Unohdatte verotuoton maksimoinnin. Vaikka miten laskette säästöjä niin totuus on että sieltä nyhdetään mistä helpoiten saa.

        Jos 2,3mrd euron sijaan kerättäisiinkin "vain" 1,5mrd autoilijoilta ja säästettäisiin muista budjeteista, olisiko mahdollista?


      • Pilkunviilaaja

        Jos bensa-auton ovh hinta on 22.000, niin autovero on 28% -650 Euroa eli 5510 Euroa. Täytyy muistaa, että jos autovero poistetaan, valtio menettää myös 22% elvin (eli ALVin) autoverosta eli tappio suurenee 1.22*5510=6722 Euroon. Laske sen jälkeen kaikki uusiksi.


      • Antti Autoilija
        Pilkunviilaaja kirjoitti:

        Jos bensa-auton ovh hinta on 22.000, niin autovero on 28% -650 Euroa eli 5510 Euroa. Täytyy muistaa, että jos autovero poistetaan, valtio menettää myös 22% elvin (eli ALVin) autoverosta eli tappio suurenee 1.22*5510=6722 Euroon. Laske sen jälkeen kaikki uusiksi.

        Laskelman tarkoitus olikin olla vaan "teoreettinen" -suuntaa antava. Mutta ei varmaankaan kuitenkaan satasia pielessä. Olipa käyttömaksu 370 tai 500, niin itse ainakin olisin valmis maksamaan tuon maksun vuosittan jos vaan saisin ajaa uudella autolla...


      • paljonko
        Pilkunviilaaja kirjoitti:

        Jos bensa-auton ovh hinta on 22.000, niin autovero on 28% -650 Euroa eli 5510 Euroa. Täytyy muistaa, että jos autovero poistetaan, valtio menettää myös 22% elvin (eli ALVin) autoverosta eli tappio suurenee 1.22*5510=6722 Euroon. Laske sen jälkeen kaikki uusiksi.

        liikennemäärän kavaminen prosentilla vaikuttaa bruttokansantuotteeseen?


      • Tarkka
        Pilkunviilaaja kirjoitti:

        Jos bensa-auton ovh hinta on 22.000, niin autovero on 28% -650 Euroa eli 5510 Euroa. Täytyy muistaa, että jos autovero poistetaan, valtio menettää myös 22% elvin (eli ALVin) autoverosta eli tappio suurenee 1.22*5510=6722 Euroon. Laske sen jälkeen kaikki uusiksi.

        Jaa että jos autoverosta maksettava ALV jää autoveron myötä maksamatta, myös tämä jää valtion tappioksi?

        Tappiota tulisi ainoastaan siinä tapauksessa, jos kansalaiset keksivät niille rahoilleen jotain muuta ostamista, kuin sellaista, jossa on myös arvonlisävero. Mietihän, mitä kaikkea sellaista voisi olla. Eikö tulee kovin paljon vaihtoehtoja mieleen...


      • laskeskelija
        Pilkunviilaaja kirjoitti:

        Jos bensa-auton ovh hinta on 22.000, niin autovero on 28% -650 Euroa eli 5510 Euroa. Täytyy muistaa, että jos autovero poistetaan, valtio menettää myös 22% elvin (eli ALVin) autoverosta eli tappio suurenee 1.22*5510=6722 Euroon. Laske sen jälkeen kaikki uusiksi.

        Katso puita ja nae metsa.

        Jos oletetaan etta nykyaan 24000e perheauton saisi ostettua ilman autoveroa hintaan 19000e, on ero 5000e. Tuosta on poistunut autoveroa ja alvia n. kolmannes hinnasta ja hinta on hieman noussut subvention loppumisen myota. Verojen vuoksi subventoidun uuden auton voi tosin ostaa helpolla esim. Tanskasta joten hirveisiin korotuksiin ei jaa varaa.

        Nyt kyse on kuitenkin siita etta vaikka tuo 5000e "poistuu" valtion verotuloista, ei se myoskaan rasita autonostajan taloutta. Eli - pakollisen - auton ostajalle jaa enemman varoja kaytettavaksi ja jos naista varoista edes osa ohjautuu kotimaiseen kulutukseen, poistaa se tyottomyytta vahentaen valtion menoja ja samalla tasta eri veroportaiden kautta kertyy valtiolle taas tuloja.

        Autoveron poistossa ei olisi lopulta kuin voittajia, vaikka vuotuista ajoneuvoveroa korotettaisiinkin - Valtiollekin kertymaltaan paremmin ennustettava ajoneuvovero on parempi verovarojen lahde kuin suhdanneriippuvainen hankintavero. Laman aikana kun valtion menotarve on suurin jaa myos hankitaveron kertyma vahaiseksi.


      • rautalangasta vääntäisi
        laskeskelija kirjoitti:

        Katso puita ja nae metsa.

        Jos oletetaan etta nykyaan 24000e perheauton saisi ostettua ilman autoveroa hintaan 19000e, on ero 5000e. Tuosta on poistunut autoveroa ja alvia n. kolmannes hinnasta ja hinta on hieman noussut subvention loppumisen myota. Verojen vuoksi subventoidun uuden auton voi tosin ostaa helpolla esim. Tanskasta joten hirveisiin korotuksiin ei jaa varaa.

        Nyt kyse on kuitenkin siita etta vaikka tuo 5000e "poistuu" valtion verotuloista, ei se myoskaan rasita autonostajan taloutta. Eli - pakollisen - auton ostajalle jaa enemman varoja kaytettavaksi ja jos naista varoista edes osa ohjautuu kotimaiseen kulutukseen, poistaa se tyottomyytta vahentaen valtion menoja ja samalla tasta eri veroportaiden kautta kertyy valtiolle taas tuloja.

        Autoveron poistossa ei olisi lopulta kuin voittajia, vaikka vuotuista ajoneuvoveroa korotettaisiinkin - Valtiollekin kertymaltaan paremmin ennustettava ajoneuvovero on parempi verovarojen lahde kuin suhdanneriippuvainen hankintavero. Laman aikana kun valtion menotarve on suurin jaa myos hankitaveron kertyma vahaiseksi.

        tuo autoveron poisto olisi kuinka järkevää tahansa valtakunnan kokonaistalouden kannalta, ei sitä voida (= haluta) toteuttaa. "Hyvät veljet" ja "Vapaarapparit" menettäisivät!!


      • autokauppa
        rautalangasta vääntäisi kirjoitti:

        tuo autoveron poisto olisi kuinka järkevää tahansa valtakunnan kokonaistalouden kannalta, ei sitä voida (= haluta) toteuttaa. "Hyvät veljet" ja "Vapaarapparit" menettäisivät!!

        on vuosien varrella "tukenut" tasapuolisesti kaikkia puolueita ja ehdokkaita. Muutenhan tällaista jatkuvaa "avaimet autokaupalle käteen" verotusta kansalaisten kustannuksella ei voi ymmärtää.


      • vero

        Lasketa auton verottomasta hinnasta eikä verollisesta hinnasta? Kannattaa lisäksi huomioida se, että Suomeen myydään nyt korkean veron aikaan halvemmalla autoja kuin jos autot olisivat autoverottomia.


      • VEroo
        vero kirjoitti:

        Lasketa auton verottomasta hinnasta eikä verollisesta hinnasta? Kannattaa lisäksi huomioida se, että Suomeen myydään nyt korkean veron aikaan halvemmalla autoja kuin jos autot olisivat autoverottomia.

        lasketaan automaahantuojan ITSE SOPIVAKSI ILMOITTAMASTA ovh hinnasta, jolla ei ole mitään tekemistä auton tuontiarvon kanssa.


      • KTS:

      • laskeskelija
        vero kirjoitti:

        Lasketa auton verottomasta hinnasta eikä verollisesta hinnasta? Kannattaa lisäksi huomioida se, että Suomeen myydään nyt korkean veron aikaan halvemmalla autoja kuin jos autot olisivat autoverottomia.

        Ei laheskaan kaikkia autoja saada edullisemmin Suomeen. Lahinna patee vain bensiinikoneisiin Golf/Corolla-luokan pienempiin "perheautoihin". (Keski-Euroopassa kasite perheauto tarkoittaa jotain aivan muuta.) Ilmioon on montakin syyta, esim. kilpailu merkkien valilla ja myynnin edistaminen - Muutoin verollinen hinta nousisi useimmille taman luokan autojen ostajille liian korkeaksi.


    • A.A

      Täyttä asiaa allaolevassa linkissä. Tämähän on jo kaikkien ymmärtäväisten ihmisten tiedossa. Harmi kun yhteiset päättäjäämme eivät ole halunneet ymmärtää ko. asiaa:

      http://www.aldautomotive.fi/dispatcher?c=12&l=2&s=178&a=1422

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet toisen kanssa

      ...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1556
    2. Näytit taas lihoneen.

      Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

      A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1242
    5. Onko jotain mistä

      Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

      Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

      niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

      Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

      Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      962
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

      Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe