Lyrica lääke selän hermosärkyyn

Sukulaiseni on läpikäynyt useita välilevyleikkauksia ja kaksi selän jäykistysleikkausta. Hänelle on jäänyt pysyvä hermoratavaurio selkään ja kivut ovat sen mukaiset. Ennen vimeistä jäykistysleikausta hän käytti Neurotinia, Ramalia ym hyvin voimakkaita kipulääkkeitä, lisäksi johdinpuudutus sairaalassa annettiin kerran pari kuukaudessa.

Viimeisen leikkauksen jälkeen entinen lääkitys purettiin tehottomana ja siirryttiin Lyrica-nimiseen lääkkeeseen, se auttaa paremmin kuin edelliset mutta sivuvaikutuksena on todella voimakkaita pahanolontunteita ja kuvotusta ja näihin oireisiin ei pahoinvointilääkkeet auta lainkaan. Tilanne on tosi ikävä koska nämä pahoinvointituntemukset tulevat useita kertoja tunnissa, noin kymmenen minuutin välein ja kestävät noin puoli minuuttia kerrallaan.

Onko tämä vain tilapäistä kunnes elimistö tottuu lääkkeeseen? Tätä lääkettä kun ehkä joutuu käyttämään hyvin kauan.

Mitä kokemuksia muilla on kyseistä lääkkeestä ja onko palstalla henkilöitä, joilla on hyvin vakavia selkävaivoja/hermoratavaurioita?
910253
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 9

Vanhimmat

useat hoitamani potilaan käyttävät ja he joilla lääke pitempään, ei pahoinvointia ole ollut, eli joko sivuvaikutuksia ei ole ollut tai ne ovat menneet ohi ja annokset ovat vaihdelleet 25mg-200mg:aan per päivä.

Äänestä

Itselleni määrättiin myös hetkisitten Lyrica nimistä lääkettä... Odottelen selkäleikkausta ja aijemmin ollut voltaren ja Panacod lääkityksellä..

itselläni oli pahoja mielialan vaihteluita ja apaattisuutta... Sekä kova väsymys... tuntui kun olisi haahuillut jossain sumussa ja kaikki ympärillä tapahtui tosi nopeasti...

Itse lopetin lääkkeen käytön 1½ vko:n jälkeen oireiden takia...

asiasta lienee parasta keskustella oman lääkärin kanssa...

Äänestä

itse sairastanu vasemman käden ja jalan hermoratavauriota jo vuoden.koko tämän
ajan olen käyttänyt lääkityksenä panacod ja
lyrica nimistä lääkettä.itsellä ei niinkään
ole ollut lääkitys ongelmana ,vaan kivut.
ne on yllättävän tuskalliset ajoittain ,
mitä sivullinen ei pysty edes kuvittelemaan.
ajateltuna lääkityksen hyviä puolia ,mielestäni
voittavat huonot.sinänsä lääkityskään ei ole vienyt
kipuja pois ,helpottanut vain oloa.ei tässä auta kuin uskoa parempaan huomiseen ja jos usko on kova
niin elää vielä elämän jonka on kuvitellut elävänsä.

Äänestä

Minulla on hermoratavaurio joka on vain tullut noin kaksi vuotta sitten. Mitään syytä sille ei ole löytynyt eikä alkuperääkään.
Lääkitykseni on Lyrica 150 kolme kertaa pv:ssä
Jos otan nuo kolme tablettia niin olen kuin pienessä nousuhumalassa koko ajan. Mitään kuvotuksia tai mahavaivoja ei ole, mutta ulosantini on häiriintynyt ja muistini huontunut. Olen myös lihonut 4kg siitä kun aloitin Lyrican. Koen myös vaikeutta kävellä suoraa tietä. Jonkinlaista huimausta on.
Olen nyt ottanut vain 2 tbl. päivässä.Kärsin kuumotuksesta ja kivusta johonkin asti mieluimmin kuin vaikutan vähän humalaiselta koko ajan. Ottaisin sinuna yhteyyttä lääkäriisi sillä tuskin ne oireet häviävät.

Äänestä
  • Olet oikeassa, Lyrica on huume.Viikonloppu oli yhtä helvettiä. Minulla ei ollut muuta särkylääkettä eikä Lyrica auttanut särkyyn. Otettuani sitä kuljin kuin humalassa, olo oli tunteeton, annoin ylen. Kävellessäni täällä kotona törmäilin eri paikkoihin kuin humalainen ja särky oli hirvittävä. En tajua miksi tuollaisia lääkkeitä lasketaan markkinoille.Särkyni ei nähtävästi ole hermosärkyä, kun maanantaina sain Atdinexia, auttoi se heti ilman sivuvaikutuksia.

    Äänestä

Kyllä se ardinex:kin on yhdenlainen "huume".
Vaikuttavana aineena kodeiini jonka maksa muuttaa morfiiniksi.
Aiheuttaa kunnon riippuvuuden pitkäaikaiskäytössä..

Äänestä
  • Olen käynyt läpi neljä selkäleikkausta.Niistä yksi oli jäykistys. Vuodesta 1994 olen käyttänyt Ardinexia 4-8
    pilleriä päivässä. Vuonna 2005 lääkäri alkoi rajoittaa lääkkeen käyttöä ja samalla ohjasi A-klinikalle. Kävin
    siellä n. 10 kertaa istuskelemassa " tärinätuolissa" ja juttelemassa.
    Vieroitusoireet on viimesen päälle pirulliset. Olen ollut enimmillään kuusi päivää ilman, kun lääkärit terv.
    keskuksissa heivaa lääkkeen toimitusväliä. Ko. väli on heilunut 14-21 vrk:n välillä /100 kpl. Kukaan ei ole
    vastannut, mtä Ardinexin käyttö minulle aiheuttaa- siis vahinkoa. Ei lääkärikään! Käyttämättömyyden
    tiedän. No, ainakin rahanmenoa; 33,30 ekee/100 kpl. Harmittaa ne kaksi ensimmäistä Ardinexia!

    Äänestä

kunnes ajoin sen alas, vaikuttamattomana. Enemmän se puudutti muistia kuin itse särkyä.
Saattaa olla ohimeneviä nuo pahoivointikohtaukset. Muistan, että alussa oli sellainen juvottava olo,
joka hävisi sitten itsestään. Elimistö tottuu siihen pikkuhiljaa joudutaan määrää vaan nostamaan,
jolloin hyöty itselläni ainakin jäi olemattomaksi. Itse tarvittaessa 800mg buranaa kuurina jos on
pakko. T. Tuhansia pillereitä popsinut

Äänestä

Selkäni kaksi nikamaani murtui -94 leikattiin laitettiin raudat ,mutta 4-ja 5:s
hermorata vauriot tuli ja säryt sen mukaiset. Aluksi käytin Tramal retal 100:ta
3 päivässä Lyrika nostettiin hitaasti 600 mg päivää kohden lisäksi Sirdalud 2mg
kahdeti päivässä. Tästäkin lääkityksestä huolimatta jaloissani on tunnottomuutta,
säteilevää ja räjähtäviä kipukohtauksia ilman ennakkovaroitusta. kukaan ei anna minkäänlaista kipua lievittäviä ohjeita. Ainut mitä lääkäri sanoi että sinun pitä van oppia elämään niiden kanssa

Äänestä

Kommentoi aloitusta


särky kirjoitti:

Sukulaiseni on läpikäynyt useita välilevyleikkauksia ja kaksi selän jäykistysleikkausta. Hänelle on jäänyt pysyvä hermoratavaurio selkään ja kivut ovat sen mukaiset. Ennen vimeistä jäykistysleikausta hän käytti Neurotinia, Ramalia ym hyvin voimakkaita kipulääkkeitä, lisäksi johdinpuudutus sairaalassa annettiin kerran pari kuukaudessa.

Viimeisen leikkauksen jälkeen entinen lääkitys purettiin tehottomana ja siirryttiin Lyrica-nimiseen lääkkeeseen, se auttaa paremmin kuin edelliset mutta sivuvaikutuksena on todella voimakkaita pahanolontunteita ja kuvotusta ja näihin oireisiin ei pahoinvointilääkkeet auta lainkaan. Tilanne on tosi ikävä koska nämä pahoinvointituntemukset tulevat useita kertoja tunnissa, noin kymmenen minuutin välein ja kestävät noin puoli minuuttia kerrallaan.

Onko tämä vain tilapäistä kunnes elimistö tottuu lääkkeeseen? Tätä lääkettä kun ehkä joutuu käyttämään hyvin kauan.

Mitä kokemuksia muilla on kyseistä lääkkeestä ja onko palstalla henkilöitä, joilla on hyvin vakavia selkävaivoja/hermoratavaurioita?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu