Englannin historiasta

MariaVerinen

Onkohan palstalla muita Englannin ja Iso-Britannia historiasta kiinnostuneita? Olisi mukava keskustella aiheesta, tuntuu olevan vähän kiven alla keskustelut tästä aiheesta. Tai jos joku tietää hyviä nettisivuja niin vinkit otetaan vastaan. Englanninkieliset olen kaikki melko varmasti kahlannut läpi, hyvin pitkälti myös tietokirjat ja muut.

Aiheena se on kaikenkaikkiaan mielenkiintoinen, mutta tarkemmin olen paneutunut arkkitehtuuriin ja tyyleihin keskiajalta lähtien.

10

591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keskiaikainen

      tapettiin metsäläiset ja tuhottiin keltti-kulttuuri ilmeisesti.

      Valtaa nousivat ranskalaiset/saksalaiset/pohjoismaalaiset ym. mahtisuvut ja kirkolliset.

      • ...olivat maahanmuuttajia.

        Englannin historian mielenkiintoisin osuus on mielestäni 1700-luvulla alkanut Brittiläisen imperiumin kehitys, jonka vaikutus elää vielä tänä päivänä.

        Britit antoivat hallinnoimastaan Palestiinasta Israelin alueen juutalaisille, britit vetivät keinotekoiset rajat Intian ja Pakistanin välille, brittien SAS-joukot tekivät perustiedustelun ennen USA:n hyökkäystä Afganistaniin jne.
        Brittiläinen tiedustelu-upseeri (Arabian Lawrence, en muista oikeaa nimeään) nosti arabit turkkilaisvaltaa vastaan, siinä sivussa unohtuivat shiiat ja kurdit. Etniset arabit ovat sunneja.

        Nykyisen länsimaisen kansanvallan kehtona Iso-Britannia on toisaalta myös mielenkiintoinen. Ranskan vallankumous otti mallinsa brittien parlamentista, samoin USA Ranskan kautta ja myös suoraan.
        USA otti mallia myös irokeesien demokratiasta, mutta sitäpä harvempi haluaa muistaa tai edes tietää.


      • MariaVerinen
        dj-marco kirjoitti:

        ...olivat maahanmuuttajia.

        Englannin historian mielenkiintoisin osuus on mielestäni 1700-luvulla alkanut Brittiläisen imperiumin kehitys, jonka vaikutus elää vielä tänä päivänä.

        Britit antoivat hallinnoimastaan Palestiinasta Israelin alueen juutalaisille, britit vetivät keinotekoiset rajat Intian ja Pakistanin välille, brittien SAS-joukot tekivät perustiedustelun ennen USA:n hyökkäystä Afganistaniin jne.
        Brittiläinen tiedustelu-upseeri (Arabian Lawrence, en muista oikeaa nimeään) nosti arabit turkkilaisvaltaa vastaan, siinä sivussa unohtuivat shiiat ja kurdit. Etniset arabit ovat sunneja.

        Nykyisen länsimaisen kansanvallan kehtona Iso-Britannia on toisaalta myös mielenkiintoinen. Ranskan vallankumous otti mallinsa brittien parlamentista, samoin USA Ranskan kautta ja myös suoraan.
        USA otti mallia myös irokeesien demokratiasta, mutta sitäpä harvempi haluaa muistaa tai edes tietää.

        Jännä ilmiö nimenomaan tuo saksalaisten/ranskalaisten/tanskalaisten/ym. hallinto maassa. Monet hallitsijoista eivät edes puhuneet sujuvasti englantia. Ja kuten on nähty, tuntuu koko Euroopan kuninkaalliset olevan sukua jotakin kautta Englannin ja Iso-Britannia kuninkaallisille ja sitä kautta taas toisilleen. Ja sittenpä nähdään tulokset, kuten Kuningatar Viktorian perinnöllisen verenvuototaudin geenit. Itse kuulun samaan kastiin tuon taudin suhteen, joten taidan siis olla kaukaista sukua jopa tsaarin perheelle ja Englannin hallitsijoille. Nyt muuten pistää silmään pieni ironia tuossa nimimerkissäni, se ei kylläkään ollut tarkoitus :D

        Maria Verisen aikaansaannokset eivät ole mitenkään erityisesti lähellä sydäntäni, mutta Tudorin suku yleisesti on kiinnostava. Tudor-tyylin arkkitehtuuri on mielenkiintoista, monien muiden aikakusien ohella.


      • meikämie
        dj-marco kirjoitti:

        ...olivat maahanmuuttajia.

        Englannin historian mielenkiintoisin osuus on mielestäni 1700-luvulla alkanut Brittiläisen imperiumin kehitys, jonka vaikutus elää vielä tänä päivänä.

        Britit antoivat hallinnoimastaan Palestiinasta Israelin alueen juutalaisille, britit vetivät keinotekoiset rajat Intian ja Pakistanin välille, brittien SAS-joukot tekivät perustiedustelun ennen USA:n hyökkäystä Afganistaniin jne.
        Brittiläinen tiedustelu-upseeri (Arabian Lawrence, en muista oikeaa nimeään) nosti arabit turkkilaisvaltaa vastaan, siinä sivussa unohtuivat shiiat ja kurdit. Etniset arabit ovat sunneja.

        Nykyisen länsimaisen kansanvallan kehtona Iso-Britannia on toisaalta myös mielenkiintoinen. Ranskan vallankumous otti mallinsa brittien parlamentista, samoin USA Ranskan kautta ja myös suoraan.
        USA otti mallia myös irokeesien demokratiasta, mutta sitäpä harvempi haluaa muistaa tai edes tietää.

        Savolainen muuten perusti USA:n. Tai siis ratkaiseva ääni, jolla USA:n perustuslaki hyväksyttiin, tuli Jussi(eli John) nimiseltä delawarelaiselta, jonka isoisä oli lähtöisin Savosta. Kaekkeen ne savolaesetkin on ehtinyt...


      • sopivaa
        meikämie kirjoitti:

        Savolainen muuten perusti USA:n. Tai siis ratkaiseva ääni, jolla USA:n perustuslaki hyväksyttiin, tuli Jussi(eli John) nimiseltä delawarelaiselta, jonka isoisä oli lähtöisin Savosta. Kaekkeen ne savolaesetkin on ehtinyt...

        "kulttuuria" avon pelleille...


      • Coat of arms
        MariaVerinen kirjoitti:

        Jännä ilmiö nimenomaan tuo saksalaisten/ranskalaisten/tanskalaisten/ym. hallinto maassa. Monet hallitsijoista eivät edes puhuneet sujuvasti englantia. Ja kuten on nähty, tuntuu koko Euroopan kuninkaalliset olevan sukua jotakin kautta Englannin ja Iso-Britannia kuninkaallisille ja sitä kautta taas toisilleen. Ja sittenpä nähdään tulokset, kuten Kuningatar Viktorian perinnöllisen verenvuototaudin geenit. Itse kuulun samaan kastiin tuon taudin suhteen, joten taidan siis olla kaukaista sukua jopa tsaarin perheelle ja Englannin hallitsijoille. Nyt muuten pistää silmään pieni ironia tuossa nimimerkissäni, se ei kylläkään ollut tarkoitus :D

        Maria Verisen aikaansaannokset eivät ole mitenkään erityisesti lähellä sydäntäni, mutta Tudorin suku yleisesti on kiinnostava. Tudor-tyylin arkkitehtuuri on mielenkiintoista, monien muiden aikakusien ohella.

        mielenkiintoinen tuo kuninkaallisten sukulaisuus ja hallinto euroopassa joka ei oikeastaan perustu rajoihin ja kansoihin vaan tiettyyn sisäpiiriin.

        Rooman ja Ristiretkien merkitys on kaikessa iso.


      • puhuttiin
        Coat of arms kirjoitti:

        mielenkiintoinen tuo kuninkaallisten sukulaisuus ja hallinto euroopassa joka ei oikeastaan perustu rajoihin ja kansoihin vaan tiettyyn sisäpiiriin.

        Rooman ja Ristiretkien merkitys on kaikessa iso.

        Itseasiassa Englannin kuningas huoneen kotikieli oli ennen ensimmäistä maailmansotaa Saksa.

        Ensimmäisessä maailmansodassa kuningas huoneen kannatus laski niin alas ja saksalaisviha kasvoi niin suureksi, että kuningasperhettä kiellettiin enää puhumasta Saksaa ...
        Pelättiin kommunistisen vallankumouksen leviävän Venäjältä Englantiin.


    • WebSlave

      Kyllä sitä Britannian historiasta kiinnostunut olen minäkin, mutta olen keskittynyt varhaiskeskiaikaan, kelttiaikaan Rooman ja saksien hallinnan välissä. Alunperin kuningas Arthurin myytin kautta, mutta myöhemmin todellisestakin historiasta kiinnostuen.

      Sikäli mielenkiintoinen ajanjakso, että aikalaiskirjoituksia ei ole itse Brittein saarilta lainkaan. Aika paljon jää siis spekulaatioiden varaan.

      • Kuningas Arthurin legendasta ei ole olemassa ensimmäistäkää aikalaiskirjoitusta.

        Myöskään Suomen ja Skandinavian "suomlaisomistuksesta" ei sellaista ole.

        Muistakaamme ja kumartakaamme siis Brittein saarten, Normandian, Norjan ja Skånen hallitsijan, Harald Sinihampaan, suoraa perillistä, Taskan kuningatar Margarethaa!!!


      • MariaVerinen
        dj-marco kirjoitti:

        Kuningas Arthurin legendasta ei ole olemassa ensimmäistäkää aikalaiskirjoitusta.

        Myöskään Suomen ja Skandinavian "suomlaisomistuksesta" ei sellaista ole.

        Muistakaamme ja kumartakaamme siis Brittein saarten, Normandian, Norjan ja Skånen hallitsijan, Harald Sinihampaan, suoraa perillistä, Taskan kuningatar Margarethaa!!!

        Hups. Äkkisilmäyksellä luin Harald Sinihampaan Harold Shipmaniksi! Johan pisti miettimään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1469
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      155
      471
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe