Paljonko taksin on tienattava päivässä selvitäkseen velvotteista? Siis ihan joka kalenteriin merkitty päivä. Vapaapäivät mukaan lukien. Te vapauttajat jotka luulette tietävänne olkaa hyvä ja kertokaa. Ja paljonko olette valmiit "kilpailuttamaan" (lue = alentamaan) nykytaksoja? Odotan mielenkiinnolla vastauksianne!
P.S. Minä kyllä tiedän, olenhan tehnyt koko elämäni taksityötä.
Taksikuski
Paljonko taksin
112
78029
Vastaukset
- clc
Asiahan on niin, ettei mitään
todellisia velvoitteita ole, paitsi auton tankkaaminen. Esimerkiksi Ruotsissa kirjanpitorikokset on mustalle taksiyrittäjälle melkeinpä elinehto. Mutta mustia takseja löytyy Suomestakin.
Ei näiden typerysten kanssa kannata
vääntää peistä, sillä tämä taksilupien sääntely
(oi onnea!) on ainoa keino yleensä turvata taksijärjestelmän toimivuus Suomessa. Jos tuollainen 40000 euron vuotuinen palkka nyt houkuttelee, jokainen voi ryhtyä rengiksi jonoon tai vaihtoehtoisesti hakeutua johonkin oppilaitokseen ja saada vastaavan alkupalkan pienemmälläkin panostuksella.
Kyllähän me taksimiehet toki helpolla
monessa asiassa pääsemme. Istumme päivät
kartan päällä, eikä pomo pidä otteessa, saati
irtisanomisneuvottelut uhkaa. Kyllähän se vetää kateeksi markkinavoimien puristuksissa painavat muiden alojen työntekijät, jotka tekevät elämässään "oikeaa työtä". - on tienattava
Eipä YKSIKÄÄN ole kommentoinut........varmaankin siksi etteivät tiedä!!
Oman taksin halukkaita perustajia on pilvin pimein, vaan eivätpä tiedä alasta yhtään mitään.
Yksikin tuolla toisaalla sanoi, että ensin perustetaan taksi, sitten KESKUSTELLAAN velvotteiden pienentämisestä. Mitenkähän ne keskustelemalla putoaa kun ovat lakisääteisiä!? Kovin hontelolla pohjalla on yrityksen reaaliteetit jos tuokin joskus taksin saa!
No, enpäs paljasta vielä totuutta, antaa porukan kommentoida...- samanlaisia
kun maalaiset hirveä lässytys siitä miksi pitää tukea teillä suljettu kilpailu voi v.. mitä porukkaa
- Mitä ihmettä?
samanlaisia kirjoitti:
kun maalaiset hirveä lässytys siitä miksi pitää tukea teillä suljettu kilpailu voi v.. mitä porukkaa
Mitähän toi viesti oikein tarkoittaa?
Ei oikein aukea minulle.
- laskutikku
morientes!
ylläpito maksaa noin 60 e/pvä
ei sisällä palkkakuluja- on tienattava
Ja pahasti! Että kuusikymppiä riittäisi päiväkassaksi vaikkei katetta jää lainkaan.
Alakanttiin!
Kerroppas vielä mitä kuluja tuo ehdottamasi summa pitää sisällää, siis ihan kaikki velvoitteet!
Ihan kaikki. - Taksinkuljettaja
on tienattava kirjoitti:
Ja pahasti! Että kuusikymppiä riittäisi päiväkassaksi vaikkei katetta jää lainkaan.
Alakanttiin!
Kerroppas vielä mitä kuluja tuo ehdottamasi summa pitää sisällää, siis ihan kaikki velvoitteet!
Ihan kaikki.Eiköhän tuo 60e/pvä tarkoita sitä, että autolle pitää jäädä 60eur/päivä siitä alvittomasta ajotulosta... useinhan ajotulo jaetaan kolmeen osaan: 1/3 kuskille, 1/3 firmalle ja 1/3 autolle.... tuolloin 60e/pvä vaatimus täyttyisi, mikäli veroton ajotulo olisi 180 euroa... eli hieman alle 200 euroa.
Tuo nyt olisi aika järkeenkäypä vaatimus, itse ajelen arkisin päivävuorossa sellaisen 180-300 euron nettokassan ja viikonloppuyössä sitten jotain 400-500 luokkaa. Näin Helsingissä. - laskutikku
on tienattava kirjoitti:
Alakanttiin!
Ihan kaikki.morientes!
niinkuin kerroin ei sisällä palkkakuluja
ei myöskään teostomaksuja !
laskettu 3 vuoden mukaan 90000 km / vuosi
50000 h hintaiselle autolle
sisältää myös atk laitteiden asennukset ja leasing maksut sekä taksikeskusmaksut.
3 vuotta on 1095 päivää eli 65700 e
laita sinä ne "todelliset" kulut niin saadaan me
muutkin tietää karu totuus
muista käyttää alv 0 hintoja - on tienattava
laskutikku kirjoitti:
morientes!
niinkuin kerroin ei sisällä palkkakuluja
ei myöskään teostomaksuja !
laskettu 3 vuoden mukaan 90000 km / vuosi
50000 h hintaiselle autolle
sisältää myös atk laitteiden asennukset ja leasing maksut sekä taksikeskusmaksut.
3 vuotta on 1095 päivää eli 65700 e
laita sinä ne "todelliset" kulut niin saadaan me
muutkin tietää karu totuus
muista käyttää alv 0 hintojaEtkö maksa lainkaan veroja?
- wdgw
on tienattava kirjoitti:
Etkö maksa lainkaan veroja?
muistakaa sit että taksimaksut sisältää alv:tä vaan 8%, ei 22%..just katoin taksikuitista. jos auto rullaa todellisia "tienauskilsoja" vaikka 70tkm/vuosi, niin pelkät kilometriveloitukset tekis nettona reilu 70Te. päälle sitten vielä tuhannet lähtömaksut, joihin tosin sisältyy kilsat pokan luo ja pois pokan jättöpaikasta. tosin paljon kyytejä otetaan tolpalta tai lennosta. isoimmilla paikkakunnilla taksiyrittäjä 1 renki pystyy helposti maksaan itselleen 40000-60000 vuosituloja, jos suhdanteet on kohillaan...Nimimerkki "Läheltä seurannut"
- käytit sanaa
wdgw kirjoitti:
muistakaa sit että taksimaksut sisältää alv:tä vaan 8%, ei 22%..just katoin taksikuitista. jos auto rullaa todellisia "tienauskilsoja" vaikka 70tkm/vuosi, niin pelkät kilometriveloitukset tekis nettona reilu 70Te. päälle sitten vielä tuhannet lähtömaksut, joihin tosin sisältyy kilsat pokan luo ja pois pokan jättöpaikasta. tosin paljon kyytejä otetaan tolpalta tai lennosta. isoimmilla paikkakunnilla taksiyrittäjä 1 renki pystyy helposti maksaan itselleen 40000-60000 vuosituloja, jos suhdanteet on kohillaan...Nimimerkki "Läheltä seurannut"
Jos. Jos teet 24 t vuorokaudessa, Jos kyyti on aina "ovenkahvassa" kun jätät edellistä pois. Jos ja jos! Jos lehmällä olis siivet, lehmät lentäisi. Ettäkö läheltä olet seurannut? Mulla on ahkera renki, hän ansaitsee n. 27.000 euroa vuodessa. Itsekkin olen ahkera tienaan kuitenkin alle 40.000 vuodessa, Ettei vaan se sun "läheisesi" olis pannu tuloihinsa vähän liioittelua?
Verotiedoistahan asia selviää, en ole ikinä kuullut rengistä joka tienaa 60.000! Mahdotonta! - wdgv
käytit sanaa kirjoitti:
Jos. Jos teet 24 t vuorokaudessa, Jos kyyti on aina "ovenkahvassa" kun jätät edellistä pois. Jos ja jos! Jos lehmällä olis siivet, lehmät lentäisi. Ettäkö läheltä olet seurannut? Mulla on ahkera renki, hän ansaitsee n. 27.000 euroa vuodessa. Itsekkin olen ahkera tienaan kuitenkin alle 40.000 vuodessa, Ettei vaan se sun "läheisesi" olis pannu tuloihinsa vähän liioittelua?
Verotiedoistahan asia selviää, en ole ikinä kuullut rengistä joka tienaa 60.000! Mahdotonta!tarkastelin aihetta yrittäjä-perspektiivistä, koska keskustelu rönsyili siihen suuntaan. mainitsemasi rengin palkka on todella hyvä saavutus, kylän täytyy jo olla melko iso. mut katotaan mitä muut kertoilee...
- laskutikku
on tienattava kirjoitti:
Etkö maksa lainkaan veroja?
veroja ei tarvitse maksaa kuluista !
- Capa
Taksinkuljettaja kirjoitti:
Eiköhän tuo 60e/pvä tarkoita sitä, että autolle pitää jäädä 60eur/päivä siitä alvittomasta ajotulosta... useinhan ajotulo jaetaan kolmeen osaan: 1/3 kuskille, 1/3 firmalle ja 1/3 autolle.... tuolloin 60e/pvä vaatimus täyttyisi, mikäli veroton ajotulo olisi 180 euroa... eli hieman alle 200 euroa.
Tuo nyt olisi aika järkeenkäypä vaatimus, itse ajelen arkisin päivävuorossa sellaisen 180-300 euron nettokassan ja viikonloppuyössä sitten jotain 400-500 luokkaa. Näin Helsingissä.Kuinka moni tästä porukasta edes osaa kustannuslaskennan perusteet? Välilliset ja välittömät kulut pitää osaa ryhmitellä oikein niin tulos selviää varmasti eli paljon taksin pitää tienata päivässä.Ajan sitten Datsunilla tai Mersulla.
- cab
wdgw kirjoitti:
olen seurannut keskustelua taksi palkoista mielenkiinnolla!
Itse ajan "renkinä" Tampereella jo 12 vuotta päätyökseni.
Vuonna 2004 palkkani 11.000 €/v BRUTTO
käteen jäi 900€/kk mistä maksat elämisesi Ym.
ET SILLEEN - taksi-isäntä
Taksinkuljettaja kirjoitti:
Eiköhän tuo 60e/pvä tarkoita sitä, että autolle pitää jäädä 60eur/päivä siitä alvittomasta ajotulosta... useinhan ajotulo jaetaan kolmeen osaan: 1/3 kuskille, 1/3 firmalle ja 1/3 autolle.... tuolloin 60e/pvä vaatimus täyttyisi, mikäli veroton ajotulo olisi 180 euroa... eli hieman alle 200 euroa.
Tuo nyt olisi aika järkeenkäypä vaatimus, itse ajelen arkisin päivävuorossa sellaisen 180-300 euron nettokassan ja viikonloppuyössä sitten jotain 400-500 luokkaa. Näin Helsingissä.Tänä päivänä maksaa polttoaine, renkaat, vakuutukset, eläkemaksut sun muut enemmän mitä se perinteinen 1/3 osa. Minulla tulee autolla jotain 100-130 tuhatta/v. Ajan itse kaiken mahdollisen, kuljettajaa käytän n. 5-10 päivää vuodessa jolloin oma työ minulle palkaksi, tunteja en uskalla edes laskea mutta taatusti enemmän mitä palkkatyöläisellä.. Tämän päivän nousseet kustannukset pakottaa entistä enemmän töihin..
- verotaja
taksi-isäntä kirjoitti:
Tänä päivänä maksaa polttoaine, renkaat, vakuutukset, eläkemaksut sun muut enemmän mitä se perinteinen 1/3 osa. Minulla tulee autolla jotain 100-130 tuhatta/v. Ajan itse kaiken mahdollisen, kuljettajaa käytän n. 5-10 päivää vuodessa jolloin oma työ minulle palkaksi, tunteja en uskalla edes laskea mutta taatusti enemmän mitä palkkatyöläisellä.. Tämän päivän nousseet kustannukset pakottaa entistä enemmän töihin..
hyvä kun joku maksaa veroja.
- SÄÄLIKSKÄY
cab kirjoitti:
ET SILLEENON SE VAAN KUMMA KUN TAKSIKUSKI TIENAA KÄTEEN KK 900 EUKKOA KUN BUSSIKULJ KAHDESSA VIIKOSSA 850 - 1250 EUROA RIIPPUU AJAAKO PAIKALLISTA VAI EXSPRESSBUSSIA JOS SUL ON TIUKKAA SUOSITTELEN VAIHTAA PIKAVUOROKULJ. HOMMIIN NIIN TIENAAT PUOLET PAREMMIN 2 VIIK SAMAN KU SÄ NYT KUUKAUDESSA.
- pirssistä
SÄÄLIKSKÄY kirjoitti:
ON SE VAAN KUMMA KUN TAKSIKUSKI TIENAA KÄTEEN KK 900 EUKKOA KUN BUSSIKULJ KAHDESSA VIIKOSSA 850 - 1250 EUROA RIIPPUU AJAAKO PAIKALLISTA VAI EXSPRESSBUSSIA JOS SUL ON TIUKKAA SUOSITTELEN VAIHTAA PIKAVUOROKULJ. HOMMIIN NIIN TIENAAT PUOLET PAREMMIN 2 VIIK SAMAN KU SÄ NYT KUUKAUDESSA.
on muuten muutamia kuljettajia (sekä pari autoilijaa) tosiaan vaihtanu bussipuolelle. Tienaa paremmin.
- kuhan vain...
taksi-isäntä kirjoitti:
Tänä päivänä maksaa polttoaine, renkaat, vakuutukset, eläkemaksut sun muut enemmän mitä se perinteinen 1/3 osa. Minulla tulee autolla jotain 100-130 tuhatta/v. Ajan itse kaiken mahdollisen, kuljettajaa käytän n. 5-10 päivää vuodessa jolloin oma työ minulle palkaksi, tunteja en uskalla edes laskea mutta taatusti enemmän mitä palkkatyöläisellä.. Tämän päivän nousseet kustannukset pakottaa entistä enemmän töihin..
suuresti että miksi takseilla tulee olla juuri nuo lakisääteiset hinnat. jos kustannus laskentaa aletaan harrastamaan niin puolikkaalle rekkaveturille km hinta on n. 80 centin tai tunti taksa n.35 euron kieppeillä ja siitä pitäisi sitten maksaa kaikki maksut.
taksit kuluttavat kuorma-autoihin verrattuna 1/4:n polttoainetta, joten luulisi äkkiä takseille riittävän myös tuon n. 80 centin kilometri maksun oikein mainiosti. tällä hinnalla olisi myös niitä ajeluita hevenen enemmän joten ette välttämättä häviäisi mitään vaikka hintaa laskettaisiin. jos oikein olen ymmärtänyt tämän hetkinen taksa kilometrille on yli euron ja lisäksi tuo lähtömaksu.
Mitä tulee sitten myös nuihin muihin pakollisiin kuluihin renkaat yms. ne ovat kuorma-auto alalla vähän suuremmat sillä taksiin saa kaikki renkaat vaihettua parilla kuorma-auton renkaalla (joita yleensä on kuormaautossa sen 10kpl:ta)
taksit ovat myös minun mielestä siinä myös hivenen paremmassa asemassa verrattuna raskaaseen liikenteeseen että taksi yrittäjät saavat omiin työkaluihin (lue autoihin) veroetua joita ei nyt muuten kuorma-autoilia saa kuin poistojen muodossa.
nyt joku alkaa kitisemaan miksi pitää ajaa niin halvalla. sehän johtuu yksin kertaisesti siittä että aina joku idiootti ottaa halvemmalla hommat jos ei itsekkin vastaa kilpailuun. jos vielä oli tämä "vihkonen" josta taksat aikoinaan katsottiin kuin taksikuskit katsovat nyt hintansa maksaisi maitokin kaupassa lähemmäs 2 euroa litra. olisitteko valmiita maksamaa niin paljon maitolitrasta?
se on ikävä tosiasia ettei takseillakaan ole mitkään hyvät olotilat silla taksojen noustessa valtion säätämiin määriin n. kerran vuodessa loppuvat asiakkaatkin jossain vaiheessa. - vähän pxxxö
kuhan vain... kirjoitti:
suuresti että miksi takseilla tulee olla juuri nuo lakisääteiset hinnat. jos kustannus laskentaa aletaan harrastamaan niin puolikkaalle rekkaveturille km hinta on n. 80 centin tai tunti taksa n.35 euron kieppeillä ja siitä pitäisi sitten maksaa kaikki maksut.
taksit kuluttavat kuorma-autoihin verrattuna 1/4:n polttoainetta, joten luulisi äkkiä takseille riittävän myös tuon n. 80 centin kilometri maksun oikein mainiosti. tällä hinnalla olisi myös niitä ajeluita hevenen enemmän joten ette välttämättä häviäisi mitään vaikka hintaa laskettaisiin. jos oikein olen ymmärtänyt tämän hetkinen taksa kilometrille on yli euron ja lisäksi tuo lähtömaksu.
Mitä tulee sitten myös nuihin muihin pakollisiin kuluihin renkaat yms. ne ovat kuorma-auto alalla vähän suuremmat sillä taksiin saa kaikki renkaat vaihettua parilla kuorma-auton renkaalla (joita yleensä on kuormaautossa sen 10kpl:ta)
taksit ovat myös minun mielestä siinä myös hivenen paremmassa asemassa verrattuna raskaaseen liikenteeseen että taksi yrittäjät saavat omiin työkaluihin (lue autoihin) veroetua joita ei nyt muuten kuorma-autoilia saa kuin poistojen muodossa.
nyt joku alkaa kitisemaan miksi pitää ajaa niin halvalla. sehän johtuu yksin kertaisesti siittä että aina joku idiootti ottaa halvemmalla hommat jos ei itsekkin vastaa kilpailuun. jos vielä oli tämä "vihkonen" josta taksat aikoinaan katsottiin kuin taksikuskit katsovat nyt hintansa maksaisi maitokin kaupassa lähemmäs 2 euroa litra. olisitteko valmiita maksamaa niin paljon maitolitrasta?
se on ikävä tosiasia ettei takseillakaan ole mitkään hyvät olotilat silla taksojen noustessa valtion säätämiin määriin n. kerran vuodessa loppuvat asiakkaatkin jossain vaiheessa.Miten voit verrata kuormaautoilijaa ja taksiautoilijaa keskenään ?
Kuinka monella kuormaautoilijalla tiedät olevan ajovelvoite eli olla töissä määrättyyn aikaan ja odottaa että olisi jotain kuljetettavaa ja lähteä välittömästi sitten kyseistä kuljetusta suorittamaan ????
Eli onko sinun mielestäsi kuormaautoilijat valmiina ottamaan vastaan kuljetuksia ja ajamaan ne välittömästi määränpäähän?????? - kuhan vain...
vähän pxxxö kirjoitti:
Miten voit verrata kuormaautoilijaa ja taksiautoilijaa keskenään ?
Kuinka monella kuormaautoilijalla tiedät olevan ajovelvoite eli olla töissä määrättyyn aikaan ja odottaa että olisi jotain kuljetettavaa ja lähteä välittömästi sitten kyseistä kuljetusta suorittamaan ????
Eli onko sinun mielestäsi kuormaautoilijat valmiina ottamaan vastaan kuljetuksia ja ajamaan ne välittömästi määränpäähän??????miksi en voisi verrata?
1. samanlainen ajovelvoite koskee myös kappaletavaraa. ainoa ero on vain se että on ennalta määritelty mihin aikaan tavaran tulee olla perillä.
2. koko ajan sitä tien päällä odottaa missä mahtaa seuraava keikka olla odottamassa. sen tietää vasta sen jälkeen kun saa "keskukselta" keikan. aikatauluissa on vain sellainen ero että tuo kiekko tuppaa vain hidastamaan näissä hommissa.
3. enpähän ole vielä yhtään kuljettajaa nähnyt joka olisi valikoinut mitä kyyntiin on esim. ansatie 4 ottanut. kyllä sieltä otetaan ne mitkä on tilattukkin.
4. pari kk sitten lähdin itsekkin viemään 1000km keikan, kuormana 60 litraa jotain sementin lisäainetta. olisivat ottaneet taksin mutta kun sattui nyt tulemaan halvemmaksi tilata kuorma-auto viemään VAIN 60 litraa lisäainetta.
en ole mitenkään kriittinen, mutta olisiko syytä vähän tarkistaa asenteita? tuskin taksilla olisi mennyt yhtä paljon kuluja kuin mitä kuorma-autolla meni. eli kyllä suurin osa kuljetusfirmoista ottavat keikan vastaan tuli se mihin aikaan vuorokaudesta tahansa.
terveisin liikenneluvat taskussa... eikä yhtään keikkaa ole jäänyt ajamatta sen takia että kellon viisarit olisivat olleet "väärässä" asennossa.
Tulee vain sellainen tunne entistä enemmän että taksikuskeista osa pittää itseään muita korkeammalla tasolla muihin liikenteessä oleviin nähden. ehkä osalla se johtuu siitä että ajaa vuodessa n. 100t km, noh onneksi sitä oppi rajoittamaan itseään kun on liikenteessä vuodessa lähemmäs neljännes miljuunan. ja siihen lisäksi se matka mitä henkilöautolla tulee ajettua.
ajatuksena vain se ettei siellä mittarikopilla ole pakko olla jos siitä ei tykkää. en kai minäkään tätä autohommaa tekisi jollen pitäisi siitä. sitä vieläkin ihmettelen että miksi henkilöautolla on kokoonsa ja kulutukseensa nähden huomattavasti suurempi taksa.
jos hyvää taksaa haluatte niin menkää ajamaan niillä takseilla betonia siksi ajaksi kun ei ole asiakkaita, siinä on taksat kohdallaan ainakin näille kuorma-autoille. ;) (huomaa ironia) - enemmän ajossa
cab kirjoitti:
ET SILLEENkyllä parempiin tuloihin pääsee jos haluaa,täällä seinäjoella 1500-2000e/kk,että näin,kannattaa ahnehtia jos ei muuten pärjää!!
- muuten
on kuskin n. about vuoden veroton tippi??
- ennemi työtön ku kuski
enpä kyl tiedä hölmömpää ammattia kuin tienpäällä kruisailu, ihmeellistä ajanhukkaa mutta jonkunha sekin pitää tehdä, samoin ku siivous. Tuskinpa kiinnostaa teidän palkat muita kuin muita renkejä/mitälienee.
Hankkikaa elämä ni ei tarvii purnata. - ääliö!!??
ennemi työtön ku kuski kirjoitti:
enpä kyl tiedä hölmömpää ammattia kuin tienpäällä kruisailu, ihmeellistä ajanhukkaa mutta jonkunha sekin pitää tehdä, samoin ku siivous. Tuskinpa kiinnostaa teidän palkat muita kuin muita renkejä/mitälienee.
Hankkikaa elämä ni ei tarvii purnata.EMPÄ TIEDÄ IDIOOTTIMAISEMPAA KOMMENTTIA, kun toi äskeinen. Hyi helvetti!!!!
- Nimetön
Hankkikaa elämä ni ei tarvii purnata.Kyllä sinäkin joskus tarvitset taksia.Jos
noin kovasti naurattaa ota ihmeessä PIMEÄ
taksi kun seuraavan kerran menet lääkäriin
tai autosi on rikki tai viet lapsesi
lääkäriin kun autosi ei käynnisty.Ota vaan
turvallinen Pimeä taksi kun seisot assan
jonossa menossa Kontulaan klo 4 yöllä.Kannattaa
kokeilla missä heräät aamulla rahat vietynä.
Ehkä nauru muuttuu itkuksi tässä vaiheessa.
Jokainen voi kokeilla taksin ammattia ensin,
ennenkuin tulee tänne kertomaan kuinka paljon
naurattaa tai itkettää joku ammatti.Kuinkahan
moni nauraa poliisille tai palomiehille jotka
myös ovat tien päällä palveluammatissa.Kaikki
me toisiamme tarvitsemme.Ei kukaan ole täällä
yksin.Ketjun aloittaja tarkoitti taksimaksujen
alentamista ja eri hintaisia takseja,esim,joku
ajaisi vanhalla Toyotalla tai Ladalla,näinhän
ovat mediassa vaatineet.Kuka haluaa mennä romu-
autoon,voisi mennä vaikka Ruotsiin kokeilemaan
se kannattaa. - Pirssikuski
Nimetön kirjoitti:
Kyllä sinäkin joskus tarvitset taksia.Jos
se kannattaa.Toisaalta kuluista puhuttaessa unohtuu lähes aina, että suuri osa kuluista on riippuvaisia ajon määrästä ja hankkeista. Eli jos ajat vähemmän, myös monet kulut tippuvat. Eläkemaksut, palkat, auton huolto- ja rengaskulut, polttoainekulut jne jne. Toki on sitten kiinteitäkin maksuja, kuten auton osamaksut (toki kaikki isännät ovat puheissaan niin rikkaita että autonvaihtoon ei tarvitse rahoitusta !), vakuutukset, jäsenmaksut ja monet muut.
Eli yksiselitteistä vastausta siihen, paljonko pitää päivässä tienata, ei ole. - Mitä ihmettä
Pirssikuski kirjoitti:
Toisaalta kuluista puhuttaessa unohtuu lähes aina, että suuri osa kuluista on riippuvaisia ajon määrästä ja hankkeista. Eli jos ajat vähemmän, myös monet kulut tippuvat. Eläkemaksut, palkat, auton huolto- ja rengaskulut, polttoainekulut jne jne. Toki on sitten kiinteitäkin maksuja, kuten auton osamaksut (toki kaikki isännät ovat puheissaan niin rikkaita että autonvaihtoon ei tarvitse rahoitusta !), vakuutukset, jäsenmaksut ja monet muut.
Eli yksiselitteistä vastausta siihen, paljonko pitää päivässä tienata, ei ole.Jos tosiaan olet taksikuski on löpinäsi aika asiatonta.
Vaikka olisi kuinka hiljaista tahansa, niin ei siinä kulut paljon pienene. Vakuutusmaksut ja kuukausimaksut ynnä monet muut pysyvät silti samoina. Polttoaine ja rengaskulut siinä vaan pienenee, ei juuri muut! - Pirssikuski
Mitä ihmettä kirjoitti:
Jos tosiaan olet taksikuski on löpinäsi aika asiatonta.
Vaikka olisi kuinka hiljaista tahansa, niin ei siinä kulut paljon pienene. Vakuutusmaksut ja kuukausimaksut ynnä monet muut pysyvät silti samoina. Polttoaine ja rengaskulut siinä vaan pienenee, ei juuri muut!Lue tuo kirjoitukseni uudelleen, niin kenties ymmärrät, että siinä oli mainittu että on sekä kiinteitä että vaihtuvia kuluja. Vai väitätkö tosiaan, että esim. polttoainekulut, eläkemaksut ja palkat sun muut pysyvät samana, olipa ajoja tai ei ?
Olen tätä alaa seurannut yrittäjän näkökulmasta jo 20 vuotta, joten oletan jotain tietäväni. - normaali kilpailuun!
Nimetön kirjoitti:
se kannattaa.niin voi sinne joku tulla kokeilemaankin pointti on se että se ei vaadi mitään ammattitaitoa... ite oon ajanu huoltoautoa hesassa ja lähettyvillä viitisen vuotta ja kadut tuttuja ja tää on näiden apinoiden ammattitaito!
- sama juttu
normaali kilpailuun! kirjoitti:
niin voi sinne joku tulla kokeilemaankin pointti on se että se ei vaadi mitään ammattitaitoa... ite oon ajanu huoltoautoa hesassa ja lähettyvillä viitisen vuotta ja kadut tuttuja ja tää on näiden apinoiden ammattitaito!
Itse ajanut huoltoautoa 4vuotta hesassa ja ympäristössä...
sitä ennen 15 vuotta hesassa muuten vaan. ja asunut ympärillä täällä.
silti on eri asia ajaa ammatikseen taksia jossa katuosoite tulee minne tahansa...espoo vantaa hki...kerava yms. ja REITIN TÄYTYY olla "poliisin" hyväksymä mm. pituutensa yms. asioiden takia. huoltoautolla voi kruisailla ympäri ämpäri. jos menee vipuun.
ja jos kilpailu olis vapaata, paljon arvelisit taksikuskeilla olevan duunia päivisin jos taksimäärä esim. tuplaantuisi,,,,
voipi olla et viimesetkin ottas loparit!
tolpat olsi täys takseja mutta asiakkait sais hakea.....laiva-aikana satamassa olis200 taksia odottamassa 1 kpl rautiskyytiä josta sais hikisesti 10e....odotusaika kyydille 1h vähintään....joo vapaaksi vaan kilpailu! - Mitä ihmettä
Pirssikuski kirjoitti:
Lue tuo kirjoitukseni uudelleen, niin kenties ymmärrät, että siinä oli mainittu että on sekä kiinteitä että vaihtuvia kuluja. Vai väitätkö tosiaan, että esim. polttoainekulut, eläkemaksut ja palkat sun muut pysyvät samana, olipa ajoja tai ei ?
Olen tätä alaa seurannut yrittäjän näkökulmasta jo 20 vuotta, joten oletan jotain tietäväni.Eiköhän siinä minullakin ollut maininta niistä polttoaine kuluista!!!!
- meitä
Hankkikaa elämä ni ei tarvii purnata.on sitte moneen lähtöön ja sinä kuulut sarjaan uuninpankkopoika.MIETIPPÄ TÄTÄ ENNENKUIN OTAT UUDESTAAN KOMMENTTIA.Nimim. myöskin ammattikuljettaja
- taxi224
normaali kilpailuun! kirjoitti:
niin voi sinne joku tulla kokeilemaankin pointti on se että se ei vaadi mitään ammattitaitoa... ite oon ajanu huoltoautoa hesassa ja lähettyvillä viitisen vuotta ja kadut tuttuja ja tää on näiden apinoiden ammattitaito!
Pidätkö tosiaan ammattitaidon mittarina sitä miten hyvin osaa kadut ulkoa tai auton käsittelytaitoa? Autolla ajaminen kun sattuu olemaan taksihommissa enemmänkin se välttämätön paha:) Todellinen ammattitaito näkyy kuljettajan palvelualttiudessa ja siinä miten hän osaa "käsitellä" ihmisiä, eikä siinä muistaako hän jokaisen kadunpätkän nimen. Toki paikallistuntemus on tärkeää, mutta kyllä palvelun taso menee ohi kaikesta. Valitan, huoltoauton tai pakettien kuljettaminen ei todellakaan anna tärkeimpiä valmiuksia taksialalle.
- turismo
Nimetön kirjoitti:
se kannattaa.Ei tartte ruotsiin asti mennä,riittää kun matkustaa helsinkiin.Missään muualla suomessa ei oo niin loppuunajettuja taxeja kuin stadissa.Narinaa saa kuunnella koko ajan kun on kuulemma liian lyhyt matka,ei tienaa!Kuittia ei kuljettaja antanut,sensijaan huutoa sain kuulla.Auton numeron otin muistiin,tiedä vaikka joskus sattus sama "auto" osua kohdalle.
- usein taksia
taxi224 kirjoitti:
Pidätkö tosiaan ammattitaidon mittarina sitä miten hyvin osaa kadut ulkoa tai auton käsittelytaitoa? Autolla ajaminen kun sattuu olemaan taksihommissa enemmänkin se välttämätön paha:) Todellinen ammattitaito näkyy kuljettajan palvelualttiudessa ja siinä miten hän osaa "käsitellä" ihmisiä, eikä siinä muistaako hän jokaisen kadunpätkän nimen. Toki paikallistuntemus on tärkeää, mutta kyllä palvelun taso menee ohi kaikesta. Valitan, huoltoauton tai pakettien kuljettaminen ei todellakaan anna tärkeimpiä valmiuksia taksialalle.
Käytän taksia usein (4-5 kertaa viikossa).
Asiakaspalvelu (tai sen puute) on yleistä. Yksinkertaisissa asiossa kuten laukkujen kanssa auttaminen, ovien avaamisessa, ystävälliysyydessä ja jopa hymyilemisessä on suuria puutteita.
Otetaan esimerkki tästä aamusta: Nousin autoon (avasin oven itse), auto haisi tupakalle ja vanhalle kahville, sanoin ystävällisesti kuljettajalle "hyvää huomenta" - sain vatsuksesi "mihin", vastasin ystävällisesti kuljettaja tiedusteluun joka on erittäin yleinen osoite Lauttasaaressa, alkoi hillitön näpertely tietokoneen kanssa kun kuljettaja yritti saada karttaa näkyviin, yritin (edelleen) ystävällisesti avata keskustelun päivän lööpeistä yms. - ei yhtään vastausta, kuljettaja ajoi kuten olisi omistanut kaikki kadut - 10-30 km tunnissa ylinopeutta jatkuvasti jne, vaikka kartta löytyi niin kuljettaja ajoi jotain ihan outoa tietä joka oli muuten 2€ kalliimpi kun yleensä, maksoin kortilla johon tuli syvä huokaus, nousin autosta edelleen avasin oven itse. Eli ei mennyt ooiekin nappiin.
Edellämainittu tapaus on oikeasta elämästä, tänään. Näin tapahtuu juitenkin erittäin usein.
Kiteytettynä:
Asiakaspalvelua ei juuri esiinny. Suunnistamis taidot on monesti niin ja näin. Autoa ajetaan piittaamatta muusta liikenteestä.
Jotta asiakaspelvelu oikeasti parantuisi pitäsi jotain tehdä. Minun ehdotukseni on että taksi jonosta saisi valita ihan mikä auto tahansa. Näin joutuisi yrittäjät kilpailutilanteeseen missä erottavana tekijänä on - asiakaspalvelu. Ei Helsinkiin tarvita uusia lupia. Tänne tarvitaan pätevää henkilökuntaa/kuljettajia.
HELSIINGISSÄ LÖYTYY MYÖS OSAAVIA JA AMMATTITAITOISIA ASIAKASPALVELUUN KESKITTYVIÄ OSAAVIA AUTONKÄSITEELIJÖITÄ TAKSIKULJETTAJINA! KIITOS TEILLE KAIKISTA ONNISTUNEISTA JA MIELLYTTÄISTÄ MATKOISTA! KEEP UP THE GOOD WORK! Te olette vähemmistössä. - kuljettja
usein taksia kirjoitti:
Käytän taksia usein (4-5 kertaa viikossa).
Asiakaspalvelu (tai sen puute) on yleistä. Yksinkertaisissa asiossa kuten laukkujen kanssa auttaminen, ovien avaamisessa, ystävälliysyydessä ja jopa hymyilemisessä on suuria puutteita.
Otetaan esimerkki tästä aamusta: Nousin autoon (avasin oven itse), auto haisi tupakalle ja vanhalle kahville, sanoin ystävällisesti kuljettajalle "hyvää huomenta" - sain vatsuksesi "mihin", vastasin ystävällisesti kuljettaja tiedusteluun joka on erittäin yleinen osoite Lauttasaaressa, alkoi hillitön näpertely tietokoneen kanssa kun kuljettaja yritti saada karttaa näkyviin, yritin (edelleen) ystävällisesti avata keskustelun päivän lööpeistä yms. - ei yhtään vastausta, kuljettaja ajoi kuten olisi omistanut kaikki kadut - 10-30 km tunnissa ylinopeutta jatkuvasti jne, vaikka kartta löytyi niin kuljettaja ajoi jotain ihan outoa tietä joka oli muuten 2€ kalliimpi kun yleensä, maksoin kortilla johon tuli syvä huokaus, nousin autosta edelleen avasin oven itse. Eli ei mennyt ooiekin nappiin.
Edellämainittu tapaus on oikeasta elämästä, tänään. Näin tapahtuu juitenkin erittäin usein.
Kiteytettynä:
Asiakaspalvelua ei juuri esiinny. Suunnistamis taidot on monesti niin ja näin. Autoa ajetaan piittaamatta muusta liikenteestä.
Jotta asiakaspelvelu oikeasti parantuisi pitäsi jotain tehdä. Minun ehdotukseni on että taksi jonosta saisi valita ihan mikä auto tahansa. Näin joutuisi yrittäjät kilpailutilanteeseen missä erottavana tekijänä on - asiakaspalvelu. Ei Helsinkiin tarvita uusia lupia. Tänne tarvitaan pätevää henkilökuntaa/kuljettajia.
HELSIINGISSÄ LÖYTYY MYÖS OSAAVIA JA AMMATTITAITOISIA ASIAKASPALVELUUN KESKITTYVIÄ OSAAVIA AUTONKÄSITEELIJÖITÄ TAKSIKULJETTAJINA! KIITOS TEILLE KAIKISTA ONNISTUNEISTA JA MIELLYTTÄISTÄ MATKOISTA! KEEP UP THE GOOD WORK! Te olette vähemmistössä.Kyllä taksin ovi aukaistaan jos ihminen on huonokuntoinen taikka vammautunut, mutta on se ihme jollei terve ihminen saa taksin ovea auki ja ne vanhat kahvin hajut ja tupakan hajut sekä paskat ja kusen hajut tulevat yleensä asiakkaista.Ei muuta kunpunttisalille treenaamaan, jotta jaksat oven aukaista
- Japro
kuljettja kirjoitti:
Kyllä taksin ovi aukaistaan jos ihminen on huonokuntoinen taikka vammautunut, mutta on se ihme jollei terve ihminen saa taksin ovea auki ja ne vanhat kahvin hajut ja tupakan hajut sekä paskat ja kusen hajut tulevat yleensä asiakkaista.Ei muuta kunpunttisalille treenaamaan, jotta jaksat oven aukaista
Osoitat juuri sitä joidenkin kuljettajien ylimielistä suhtautumista asiakkaisiin, jonka takia en ota taksia aina kun voisin, vaan menen raitiovaunulla.
Ei kyse ole siitä jaksaako joku avata oven, vaan siitä ollaanko kohteliaita vai ei.
Pokkurointi on ihan eri asia, eikä sillä ole asiakaspalvelun kanssa mitään tekemistä. - ominaisuus
taxi224 kirjoitti:
joka estää monien toimimisen kuljettajana:aamu neljän aikaan kömpii kyytiin kolmen promillen koomassa oleva mielestään euroopan omistaja joka otaksuu että taksi tietää missä hän asuu,kyyti ei maksa mitään,haisee kuin rankkitynnyri,käyttäytyy kuin ekan humalan ottanut teini eli kaikenkaikkiaan pahempi kuorma kuin jätekuskeilla ja tälläistä pitäisi kohdella kuin ihmistä ja huolehtia että hän pääsee turvallisesti kotiin,kuunnella viimeiset paskan jauhamiset ja odottaa että lompakko löytyy jos löytyy....tiedän että moni kuljettaja on lopettanut näiden takia,itseäni lähinnä huvittaa ihmisten alennustila ja onhan niitä tosi hyviäkin asiakkaita kuten on kuskejakin moneen lähtöön.
- savuton_
kuljettja kirjoitti:
Kyllä taksin ovi aukaistaan jos ihminen on huonokuntoinen taikka vammautunut, mutta on se ihme jollei terve ihminen saa taksin ovea auki ja ne vanhat kahvin hajut ja tupakan hajut sekä paskat ja kusen hajut tulevat yleensä asiakkaista.Ei muuta kunpunttisalille treenaamaan, jotta jaksat oven aukaista
Toi on kyllä paskapuhetta että ne hajut tulevat asiakkaista.
Itse ajan takseja Turussa renkinä, itse en polta.
Mutta minua häiritsee todella paljon hakea auto isännän pihasta, ja todeta että taas tämä maailmannapa on polttanut autossa, sillä omistaahan hän sen ja omaisuudelleen saa tehdä niinkuin haluaa. Mutta ei saa kylä ne norttiposket tietävät että laki kieltää jopa heiltä autossa polttamisen, mutta eivät välitä asiasta.Eikä se kaikki savu todellakaan mene ikkunasta vaikka niin luulevat. Tuapkoimaton kuten minä kyllä tuntee hajun.
Ja törkeintä on se että tolpilla näkee, kun autoilija istuu autossa ja polttaa ja puhuu samalla auton vieressä seisovalle taksitarkastajalle, joka kuten ammattiin kuuluu on autoilija kolleega. Mutta ei tämä tarkastaja asiaan puutu, kunhan puhuvat "tärkeitä". - Brr
savuton_ kirjoitti:
Mutta minua häiritsee todella paljon hakea auto isännän pihasta, ja todeta että taas tämä maailmannapa on polttanut autossa, sillä omistaahan hän sen ja omaisuudelleen saa tehdä niinkuin haluaa. Mutta ei saa kylä ne norttiposket tietävät että laki kieltää jopa heiltä autossa polttamisen, mutta eivät välitä asiasta.Eikä se kaikki savu todellakaan mene ikkunasta vaikka niin luulevat. Tuapkoimaton kuten minä kyllä tuntee hajun.
Ja törkeintä on se että tolpilla näkee, kun autoilija istuu autossa ja polttaa ja puhuu samalla auton vieressä seisovalle taksitarkastajalle, joka kuten ammattiin kuuluu on autoilija kolleega. Mutta ei tämä tarkastaja asiaan puutu, kunhan puhuvat "tärkeitä".On teillä siellä turussa sitten kummat tarkastajat. Kyllä meillä tulee varma datakielto jos poltat röökiä autossa tolpalla ja tarkasta tämän huomaa. Oli se autoilija kuinka tuttu tahansa...
- Auton kuljettaja
Hankkikaa elämä ni ei tarvii purnata.Autot on tehty ajamista varten, ja ei taida toimistorotta tietää mitä on oikea työ. Minä ajan niin taksia, kuorma-autoa kuin rekkaakin. Ja kyllä se oikea työ tehdään tienpäällä. Ei tule sinunkaan aamukahvimaito tai evässämpylä kauppaan ilman kumipyöriä...
- tai isännät ajaa itse
savuton_ kirjoitti:
Ja törkeintä on se että tolpilla näkee, kun autoilija istuu autossa ja polttaa ja puhuu samalla auton vieressä seisovalle taksitarkastajalle, joka kuten ammattiin kuuluu on autoilija kolleega. Mutta ei tämä tarkastaja asiaan puutu, kunhan puhuvat "tärkeitä".meilläpäin kuskit polttaa autossa ja isännät vittuilee,mut mitäs me isännistä!!ajakoot itte jos ei nykyset kuskit kelpaa!!näin etelä-pohjanmaalla!!
- Monopolit pois
Nimetön kirjoitti:
se kannattaa.Minä menen vaikka mosseen, pää asia että homma toimii järkevillä hinnoilla, automerkki ei kiinnosta.Ihan sama minkä merkkinen auto taksi on.
Uusissa autoissa on tosi isot hintaerot ja tämänpäivän halvemmat merkit taitaa olla jo varmepitoimisia kuin ns. tähtimerkit, vrt, takuut esim. Kia -MB.
Suomessa ei juuri muita suojeltuja toimialoja ole kuin taksit ja apteekit. Olis jo aika taksienkin herätä realimaailmaan, niinkuin kaikki muut yrittäjät ovat jo joutuneet tekeen esim. kuorma- ja rekka-autoilijat.
Esim työntekijän vakuutuskulut on monella toimialalla isommat kuin taksissa.
Jos taksiautoilu olisi oikesti taloudellisesti huonoa liiketoimintaa, ei Suomen taksit olisi merkeiltään ns. kalliita merkkejä vaan halvemmat autot lisääntyisivät. Kalliit autothan todistavat seuraavan asian: isännät "piilottavat" osan tuloksesta kalliiseen autoon, periaatteella: mieluummin autoon kuin verottajalle. Vai veisittekö te viimeiset rahanne Vehoon jos ei ittelle jäis ensin kunnon palkkaa, häh?
Siinä vaiheessa kun oma henk.koht. vero% nousee korkeeks niin kandee isännän laittaa loput autoon.
- x-autoilija
No jo on aihe! itse autoillut 20 vuotta ja uskon tietäväni pikkasen mistä on kyse.(en taksia kuitenkaan omistanut)Eiköhän se ole niin että taksin yrittäjän tulot riippuu paljolti kuinka vilkas kaupunki on ja yrittäjän omasta ahkeruudesta.Tämä keskustelu on alkanut siitä kun taksimiehillä on pelko perseessä että liikenneluvat vapautuu ja kilpailu kovenee,ja tulevat samalle viivalle kuin muut yrittäjä autoilijat,joilla liikenneluvat vapautui 90-luvun alussa.Ja se olisi hyvä juttu autojen saatavuus varmasti paranisi ja palvelu myös,eikä autojen tarvi välttämättä olla kalliita Mersuja,Audeja ym..
- Ihmiset mieltäisivät taksin...
Ihmiset mieltäisivät taksin palveluksi , liikuisivat enemmän kun se olisi jotenkin kohtuuhintaista. Ei oltaisi bussipysäkillä jonottelemassa , vaan otettaisiin aina edullinen taksi. Onhan muka alkoholinkulutuskin lisääntynyt kun hinta on halvempaa.
Niin ne ainakin väittää, olenko siinäkin väärässä.
- käyttäjä
Taksiluvat vapaaksi ja heti! Normaali yrittäjä joutuu kilpailemaan kaikista kyydeistä ja hinnoista, taksiyrittäjät ei. Millä perusteella muuten taksilla ajo maksaa reilusti yli euron/km, kun täysperävaunullinen rekka joutuu joutuu tyytymään alle euron kilometri korvaukseen, ja kaluston hinta pyörii pikkuisen eri lukemissa kuin taksimersun, jonka saa autoverovapaana.
Pääkaupunkiseudulla taksin mittareihin kertyy helposti jopa yli 100000 km vuositasolla, tästä voi jokainen laskea, että mitä taksiyrittäjä tienaa.
Eli siis jyrkkä KYLÄÄ taksilupien vapauttamiselle!- vise guy
ruotsissa vapautettin taksit 90 luvun alussa huonoin seuraksin ,,esim arlanda tukholma voi maksaa 200€ joten kallista kyytia ,,,ja assiakkaille myos huono koska ei tirda paljonko voi maksaa yksi kyyti koska kaikkilla on oma hinnoitelu ,,,myos taksi kuskeille huono koska nyt on ennemman auotoja ja vahemman toita ,,joten menkaa katsomaan ruotsia varoittavaa esimmerkkia
- näin on
vise guy kirjoitti:
ruotsissa vapautettin taksit 90 luvun alussa huonoin seuraksin ,,esim arlanda tukholma voi maksaa 200€ joten kallista kyytia ,,,ja assiakkaille myos huono koska ei tirda paljonko voi maksaa yksi kyyti koska kaikkilla on oma hinnoitelu ,,,myos taksi kuskeille huono koska nyt on ennemman auotoja ja vahemman toita ,,joten menkaa katsomaan ruotsia varoittavaa esimmerkkia
no nythän on näin jotta ei luvat Suomessa vapaudu ja taksi toiminta pysyy ennallaan. Joten siintäs saitte saatanan katelliset spedet.
- ajuri
No niin siitä sitten palkka kolmelle verot vakuutukset jotka maksaa tolkuttomasti.polttoaineet huollot ja muut auton kulut sairaskulut taksinvälitys maksut sekä auto ja laitteet.se että auto olis halvempi ei paljoa kuluja laskis ehkä nostais koska mikään rimpula ei näitä kilometrejä kestä.Turvallisuuskin olis toista luokkaa.Ps ruuhka-aikana hinnat nousis eikä laskis loppu tulos olis sama mutta miltä tuntuis olla taksijonossa pikkujoulun aikaan räntäsateessa tai kovassa pakkasessa jossa vaan maksukykyiset menis jonon ohi?
- Renkipoika
vise guy kirjoitti:
Vise Guy katoppa tuolla toi toinen kirjotus.
Ruotsissahan ei oo samanlaista lääninhallituksen systeemiä ja täällä siltikin LH: valvoisi lupia ihan samanlaisesti ku ennenki . - exmittari
Jos jostain alalta niin kuorma-auto alalta puuttuu yrittäjiltä matematiikan taito,kuka saatanan idiootti ajaa täysyhdistelmällä euron kilsa,tyhmiä riittää,ei sillä taksalla kukaan elä.
Siks toisekseen taksin juoksutaksa ei ole euro ja rapiat km vaan yhdensuuntaisen matkan km hinta,täytyyhän sen auton palata poiskin sieltä asiakkaan jättöpaikalta.
Muistaakseni hankin yrittäjänä taksissa olllessa paras vuosi noin 30000e,kun laskee työtunnit eipä paljon naurata. - saatanan hyvä
exmittari kirjoitti:
Jos jostain alalta niin kuorma-auto alalta puuttuu yrittäjiltä matematiikan taito,kuka saatanan idiootti ajaa täysyhdistelmällä euron kilsa,tyhmiä riittää,ei sillä taksalla kukaan elä.
Siks toisekseen taksin juoksutaksa ei ole euro ja rapiat km vaan yhdensuuntaisen matkan km hinta,täytyyhän sen auton palata poiskin sieltä asiakkaan jättöpaikalta.
Muistaakseni hankin yrittäjänä taksissa olllessa paras vuosi noin 30000e,kun laskee työtunnit eipä paljon naurata.että lopetit ne homat ja oot nyt tyytyväinen mutta jokaisella pitäisi olla oikeus koettaa sitä hommaa
- vapaita
taksilupia.humalaiset vkl taksijonossa saavat aivan varmasti maksaa kovan hinnan ja keskustan ulkopuolella ei saisi ikinä taksia...ai miksi.sen verran olen aikoinaan itsekin ajanut että tiedän mitä on istua syrjäkylän kopissa ilta ja odotella,vaan pakko on pysyä asema paikalla jos vaikka joku tarvitsee.ilman lupaehtoja kaikki autot ovat keskustan ruuhka paikoilla.eli keskustassa autot lisääntyisivät,mutta esim.asuntoalueille olisi entistä vaikeampi saada autoa.raskaan liikenteen hintoja olen ihmetellyt minäkin,porukka kilpailee itsensä ja toiset hengiltä eikä järjestötasollakaan ole mitään yhteistyötä tilanteen korjaamiseksi ? lisäksi epätervettä kilpailua,ei kai transpoint aikoinaan lähtenyt valtion hoteista ihan samalle viivalle muiden kanssa.
- ei ymmärrä
saatanan hyvä kirjoitti:
että lopetit ne homat ja oot nyt tyytyväinen mutta jokaisella pitäisi olla oikeus koettaa sitä hommaa
Sittenhän mulla pitäis olla oikeus koittaa vaikka sun muijaa?
- idiootti
exmittari kirjoitti:
Muistaakseni hankin yrittäjänä taksissa olllessa paras vuosi noin 30000e,kun laskee työtunnit eipä paljon naurata.Se on sitä vapaata kilpailua.Näkyy tavara kulkevan ja en ole yhtään nälkään kuollutta rekkakuskia vielä nähnyt.
- Jaska
Joo, toi sun helppo laskuoppi ei todellakaan toimi! Esimerkiksi jo pelkästään maksettujen kilometrien osuus on siinä 50- 60%. tästä sitten vielä pois kaikki kulut. ( Polttoaine, huolto, ylläpito, vakuutukset, palkat, jäsenmaksut, auton osamaksut... Tässä sulle hieman alkua helposta laskuopista.
Pitäisköhän vähän miettiä ennen kuin avaa suunsa? - 15 vuoden kokemus
idiootti kirjoitti:
Se on sitä vapaata kilpailua.Näkyy tavara kulkevan ja en ole yhtään nälkään kuollutta rekkakuskia vielä nähnyt.
Ei kukaan kuole nälkään,mutta raskaallapuolella on niin kova kilpailu ettei yhden auton omistajalla ole mitään mahdollisuutta kunnolliseen palkkaan.
Työpäivät venyvät taatusti tosi pitkiksi.
On joitain ammatteja joita olisi hyvä yhteiskunnan puolelta vähän rajoittaa,yksi juuri kuljetusala.
Olen ollut todistamassa noin parinkymmenen yrittäjäveljen konkurssia ja lopettamista kannattamattomana,kuljetusyritys on helppo jokaisen aloittaa mutta lopettaminen on tosi vaikeaa.
Jos ei ole kokemusta kuljetusyrittäjyydestä,käy kurssi ja hae liikennelupa(saat varmasti) jonnekkin syrjäseudulle ja rupea maalaistaksiksi muutamaksi vuodeksi niin tiedät mitä namia se haisevien juoppojen yms. paskasakin kyyditys useimmiten vielä velaksi on. - hinta
taksi veloittaa yhteen suuntaan kun rekka taas veloittaa menopaluusta eli molempiin suuntiin.
- kuhan vain...
hinta kirjoitti:
taksi veloittaa yhteen suuntaan kun rekka taas veloittaa menopaluusta eli molempiin suuntiin.
eipä veloitakkaan kumpaankin suuntaan... yleensä paluukuorma täytyy ottaa jos haluaa kumpaankin suuntaan palkan...
- on tienattava
Alkaa ketju menemään jo sellaiseksi jota en avauksessani tarkoittanut.
Nyt taas vapautuu, ri vapaudu, vapautuu, ei....
Kysyin, kuinka paljon taksin on tienattava joka ikinen päivä että homma pyörisi edes omillaan?
Koitetaanko pysyä asiassa?
Kiitos- NeitiTaksi
170€
Ole hyvä. - Taksimies
Seuraava koskee Helsinkiä, josta minulla on kokemusta. Muualta en tiedä.
Taksin liikevaihto Helsingissä on n. 10000 euroa kuukaudessa. Tämä vaihtelee jonkin verran, heinä- ja tammikuussa vähemmän, mutta marras-joulukuussa vastaavasti enemmän. Koko vuoden keskiarvo alv:n (8%) jälkeen kuitenkin n. 10000/kk.
Lasketaan sitten, mihin sitä rahaa kuluu:
-Jos kaikki vuorot on ajanut palkattu kuljettaja ja tälle maksetaan palkkaa 35% sekä lomarahat ym., voidaan henkilöstökuluiksi laskea 4000 euroa.
-Tankki täytetään n. 20 kertaa kuussa dieselillä, tekee nykyhinnoilla 20x70x1,00 ~= 1500 euroa.
-Vakuutukset vuodessa n. 4000e, kuukaudessa siis n. 350e.
-Lisäksi otettava huomioon kuinka paljon auto menettää arvoaan kolmessa vuodessa, kuukautta kohti ehkä n. 500 euroa.
-Huollot tms. Näistä en tiedä tarkkaan mitä maksavat, mutta tuskin kuitenkaan kovin montaa sataa euroa kuussa.
Yhteensä kuluja on siis normaalituloilla 4000e (henkilöstö) 3000e (muut). Mutta koska liikevaihdon mahdollisesti pienentyessä kuljettajien palkkakin pienenee, voisi sanoa että 5000 euroa kuukaudessa on kriittinen raja. Päivää kohti tämä tekisi n. 175 euroa. Ajovuoroa kohti hieman vähemmän, koska monina päivinä ajetaan sekä päivä- että yövuoro. Jos omistaja ajaa itse kaikki vuorot eikä käytä palkkatyövoimaa, niin sitten n. 100 euroa/päivä voisi juuri kattaa kulut.
Ylläolevan perusteella voi myös laskea, että taksiyrittäjälle jää käteen keskimäärin 3000 euroa kuukaudessa, vaikkei itse ajaisi autoa lainkaan. Siitä maksetaan tietenkin tuloverot pois. Jos itse myös ajaa kokopäiväisesti, esim. arkisin päivävuorot, niin tämä summa kasvaa vielä lisää. Eli ei taksiautoilijankaan tarvitse Suomessa nälkään kuolla. - taxi224
Taksimies kirjoitti:
Seuraava koskee Helsinkiä, josta minulla on kokemusta. Muualta en tiedä.
Taksin liikevaihto Helsingissä on n. 10000 euroa kuukaudessa. Tämä vaihtelee jonkin verran, heinä- ja tammikuussa vähemmän, mutta marras-joulukuussa vastaavasti enemmän. Koko vuoden keskiarvo alv:n (8%) jälkeen kuitenkin n. 10000/kk.
Lasketaan sitten, mihin sitä rahaa kuluu:
-Jos kaikki vuorot on ajanut palkattu kuljettaja ja tälle maksetaan palkkaa 35% sekä lomarahat ym., voidaan henkilöstökuluiksi laskea 4000 euroa.
-Tankki täytetään n. 20 kertaa kuussa dieselillä, tekee nykyhinnoilla 20x70x1,00 ~= 1500 euroa.
-Vakuutukset vuodessa n. 4000e, kuukaudessa siis n. 350e.
-Lisäksi otettava huomioon kuinka paljon auto menettää arvoaan kolmessa vuodessa, kuukautta kohti ehkä n. 500 euroa.
-Huollot tms. Näistä en tiedä tarkkaan mitä maksavat, mutta tuskin kuitenkaan kovin montaa sataa euroa kuussa.
Yhteensä kuluja on siis normaalituloilla 4000e (henkilöstö) 3000e (muut). Mutta koska liikevaihdon mahdollisesti pienentyessä kuljettajien palkkakin pienenee, voisi sanoa että 5000 euroa kuukaudessa on kriittinen raja. Päivää kohti tämä tekisi n. 175 euroa. Ajovuoroa kohti hieman vähemmän, koska monina päivinä ajetaan sekä päivä- että yövuoro. Jos omistaja ajaa itse kaikki vuorot eikä käytä palkkatyövoimaa, niin sitten n. 100 euroa/päivä voisi juuri kattaa kulut.
Ylläolevan perusteella voi myös laskea, että taksiyrittäjälle jää käteen keskimäärin 3000 euroa kuukaudessa, vaikkei itse ajaisi autoa lainkaan. Siitä maksetaan tietenkin tuloverot pois. Jos itse myös ajaa kokopäiväisesti, esim. arkisin päivävuorot, niin tämä summa kasvaa vielä lisää. Eli ei taksiautoilijankaan tarvitse Suomessa nälkään kuolla.Tässä laskelmassa henkilöstökuluihin ei ihan riitä tuo 4 tuhatta, puuttuu työnantajalle kuuluvat eläke- ja sosiaalimaksut vielä lomarahojen päälle.
Lisäksi yrittäjä maksaa myös oman eläkkeensä toisin kuin palkansaaja, eli 21,4% vahvistetusta työtulosta.
Näiden päälle tulevat vielä rengaskulut, tilausvälitysmaksut, puhelinkulut, kirjanpito, pankkikulut, teostomaksut jne jne. Yksittäisinä laskuina ei mitenkään valtavan suuria, mutta tiedättehän mitä pienistä puroista syntyy...
Kuullostaa aika hurjalta tuo 3000 e kuukaudessa tekemättä itse muuta kuin paperityöt,en tunne tarkkaan esim pääkaupunkiseudun autoilijoiden taloutta, mutta ainakin meilläpäin pelkästään palkatun kuljettajan varassa oleva auto pyörii aikalailla nollatuloksella.
- Euroissa/€
Hyvää päivää!
Niin riitapukareille kuin Herrasväellekin!
Itse en omista taksilupaa tahi edes vanhaa taksimersua! Taksia olen joskus hiukan renkinä ajellut. Yrittäjänäkin olen ollut jonkin vuoden eri alalla.
Taksin tienestihän tosiaan riippuu osittain kuluista joita työssä kertyy.
1. eli niistä kiinteistä kuluista ja myös esim. kyseisen työkalun kuluista. Uskoakseni E-sarjan mersulla ajeliminen voi olla taksiyrittäjälle kalliimpaa kuin Versolla ajelu? Tietysti mersu voi kestää kauemmin?
2. TÄRKEIN kysymys mielestäni on se, AJAAKO isäntä itse vai keinottoleeko sohvallaan ja renki ajaa. Renki kun ottaa taksin alv.0% kassasta sen 35% plus sosiaalikulut, joten tuskin siitä isännälle paljoa jää!!! Eli tienestien pitää olla suuremmat kuin jos isäntä PELKÄSTÄÄN ajaisi itse.
3. Miten ihmeessä 1 kpl taksilupia/ 1kpl mersu voisi useita ihmisiä elättää??? EI MITENKÄÄN!
4. JOS isäntä ajaa itse keskimäärin 250e kassan /vuoro , ehkä se riitää toimeentuleen. Mutta jos renki ajaa 30-40% tai jopa 90% vuoroista, sitä vähemmän isäntä saa....Mutta mitä useampia taksilupia yhdellä isännällä on sitä paremmin pärjää. ja mitä pienempää prosenttia maksaa kuskeillensa.
Rengit ne ahtaalla on. 33-37% kun saavat keskimäärin alv.0% kassasta. ja jos hiljasina päivinä asiakkaita ei riitä edes 200e alvilliseen kassaan, niin on siinä tuntipalkka ansaittu!!! Bruttona hikisesti 4-5e hyvällä tuurilla / tunti!
Sit joku kysyy paljon taksin on tienattava! no riippuu siitä paljon halutaan netota...kulut pitää maksaa ja sen jälkeen paljon tarvii elämiseen!
Jos isäntä asuu omakotitalossa niin varmaan pitää tienata enemmän kuin jos asuis kaupungin vuokrakerrostalossa.
No PALJONKO on tienattava?
Vastaus on: Se riippuu kulujen suuruudesta ja erityisesti siitä ajaako isäntä itse.
Riistotaloudessa isäntä ei tietenkään aja...vaan yrittää tehdä rahaa muilla keinoin.- miettiä
alaa kun on kateellisten soimaama ala! itse ajan
skeidaa kilpailuvapaalla alalla 150 e/h kuorma-autolla eikä ole paljoa kateellisia. kulut on
kyllä huomattavasti isommat kuin esim henkilö-ja
pakettitakseissa! naurettavaa on tämä yrittäjien
mollaaminen kun kaikki tekevät vain työtään.
yrittäjä hoitaa asioitaan yötäpäivää mielessäänkin
mutta rengit ja muut taatelintallaajat ei tarvitse
välittää yrityksen asioista työn jälkeen pätkääkään! - Ex renki
No nyt tuli asiaa. On mullakin kokemusta vuodesta 1996 alkaen renkinä. Kun aloitin rengin palkallakin elin. Lopetin kaksi vuotta sitten, kun se 37 %:n palkka ei riittänyt. Olin ahkera, en notkunut kahvilla yms. Nyt teen työtä, josta neljässä tunnissa tienaan saman kun taksisissa renkinä 10-11 tunnin vuorossa. Eli olen noin isännän tuloilla ilman isännän murheita. Älkää ystävät kadehtiko.
- hep
Ex renki kirjoitti:
No nyt tuli asiaa. On mullakin kokemusta vuodesta 1996 alkaen renkinä. Kun aloitin rengin palkallakin elin. Lopetin kaksi vuotta sitten, kun se 37 %:n palkka ei riittänyt. Olin ahkera, en notkunut kahvilla yms. Nyt teen työtä, josta neljässä tunnissa tienaan saman kun taksisissa renkinä 10-11 tunnin vuorossa. Eli olen noin isännän tuloilla ilman isännän murheita. Älkää ystävät kadehtiko.
Itse olen ajanut 2 vuotta renkinä ja ajan pelkästään yövuoroja. Keskikassa yleensä vähän yli 300 euroa (alv 0%), nyt viimekuussa 18 yövuoroa keskikassalla 388 euroa. Työtunteja taisi tulla n. 170.
Isäntä maksaa 37% lomakorvaukset, eli palkkaa kilahti n. 2350 euroa miinus verot.
Itse pidin omaa palkkaani kohtuullisena, ja jos vuoron myynti alkaisi tippumaan alle 300:n vaihtaisin alaa.
Luulenpa ettei moni muukaan renki joka tekee taksin hommaa vakityönään pysyisi enää alalla, jos päiväkassat pienenee alle 300:n
Oletan että isännälle ei jää käteen samaa summaa kuin mitä hän minulle maksaa. Ehkä n. puolet siitä?
Mutta olen kuullut että joku isäntä maksaa rengilleen 40% ( lomakorvaukset), ja tästä onkin jotkut muut isännät kommentoineet ettei siitä itselle jää enää mitään.
Ja mitä siihen tulee että tätä hommaa pystyy tekemään kaikki, niin onhan se tavallaan totta, mutta kyllä se pidemmän päälle on niin että täysin asiakaspalvelua osaamaton "vihainen" kuski ei pysy ammatissaan ellei satu olemaan isäntä itse -ja niitähän on valitettavan paljon! - Hanna Karttunen ins.
hep kirjoitti:
Itse olen ajanut 2 vuotta renkinä ja ajan pelkästään yövuoroja. Keskikassa yleensä vähän yli 300 euroa (alv 0%), nyt viimekuussa 18 yövuoroa keskikassalla 388 euroa. Työtunteja taisi tulla n. 170.
Isäntä maksaa 37% lomakorvaukset, eli palkkaa kilahti n. 2350 euroa miinus verot.
Itse pidin omaa palkkaani kohtuullisena, ja jos vuoron myynti alkaisi tippumaan alle 300:n vaihtaisin alaa.
Luulenpa ettei moni muukaan renki joka tekee taksin hommaa vakityönään pysyisi enää alalla, jos päiväkassat pienenee alle 300:n
Oletan että isännälle ei jää käteen samaa summaa kuin mitä hän minulle maksaa. Ehkä n. puolet siitä?
Mutta olen kuullut että joku isäntä maksaa rengilleen 40% ( lomakorvaukset), ja tästä onkin jotkut muut isännät kommentoineet ettei siitä itselle jää enää mitään.
Ja mitä siihen tulee että tätä hommaa pystyy tekemään kaikki, niin onhan se tavallaan totta, mutta kyllä se pidemmän päälle on niin että täysin asiakaspalvelua osaamaton "vihainen" kuski ei pysy ammatissaan ellei satu olemaan isäntä itse -ja niitähän on valitettavan paljon!Ajatteleppa jos taksi luvat olisivat vappaat, ei olisi mitään säännöstelyä. Voisit ostaa jonkin edullisien autona ja ajaa nuo 2350e = 14100mk
kokonaan itsellesi, tieten saisit verovähennyksiin kulusi autona ja bensat , työvaatteen , pesut , huollot , kahvit, sanomalehdet, puhelimet, parkkisakot, jne..
Et elättäisi työlläsi ketään toista, kaikki tulot tulisivat itsellesi. Tietenkin ko. taksi-isäntä yrittää palkata jonkun muun ajamaan vanhaa autoasi , ja ihmettelee kun ei löy leiville. Yhden taksiauton ei ole tarkoitus elättää useita perheitä. Eikö se riitä että kuski saa siitä leipänsä. - exmittari
Hanna Karttunen ins. kirjoitti:
Ajatteleppa jos taksi luvat olisivat vappaat, ei olisi mitään säännöstelyä. Voisit ostaa jonkin edullisien autona ja ajaa nuo 2350e = 14100mk
kokonaan itsellesi, tieten saisit verovähennyksiin kulusi autona ja bensat , työvaatteen , pesut , huollot , kahvit, sanomalehdet, puhelimet, parkkisakot, jne..
Et elättäisi työlläsi ketään toista, kaikki tulot tulisivat itsellesi. Tietenkin ko. taksi-isäntä yrittää palkata jonkun muun ajamaan vanhaa autoasi , ja ihmettelee kun ei löy leiville. Yhden taksiauton ei ole tarkoitus elättää useita perheitä. Eikö se riitä että kuski saa siitä leipänsä.Just,ootko miettiny mitä sulle jäis käteen siitä kun maksasit ne kulut?
Ei oo ihmisillä mitään tajua yrittämisestä,olemattomia vähennyksiä ei ole. - HannaHannaHanna...
Hanna Karttunen ins. kirjoitti:
Ajatteleppa jos taksi luvat olisivat vappaat, ei olisi mitään säännöstelyä. Voisit ostaa jonkin edullisien autona ja ajaa nuo 2350e = 14100mk
Et elättäisi työlläsi ketään toista, kaikki tulot tulisivat itsellesi. Tietenkin ko. taksi-isäntä yrittää palkata jonkun muun ajamaan vanhaa autoasi , ja ihmettelee kun ei löy leiville. Yhden taksiauton ei ole tarkoitus elättää useita perheitä. Eikö se riitä että kuski saa siitä leipänsä.Ei se ihan oikeasti mene niin että automaattisesti voi vähentää verotuksessa kaiken mitä ostaa.
- Avensis i
Mersullakin voi ajaa taksia , mutta ei kannata valittaa ettei tienaa tarpeeksi
- ... hinnat nousee
Hinnat laskee ja nousee, tulee eri hintaisia takseja. Sitäkö haluatte. Saatavuus heikkenee, ainoastaan epäluotettavien taksien saaminen on helppoa. Tilaamalla taksin saaminen tulee olemaan vaikeaa. Taksi ei välttämättä tulekaan vaikka olisit tilannut ja sinulle olisi luvattu. Tällä hetkellä liikennelupa asettaa myös velvotteita. Ja ne on hoidettava. Ne myös hoidetaan. Ja oikeesti taksoja pitäisi korottaa että taksiliikenteen kannattavuus ei olisi ihan kuralla. Ja jos taksi haluaa omasta tulotasostaan tinkiä antamalla sinulle kyydin mersulla niin ole onnellinen. Valita hinnasta sille joka vie sinut perille tojotalla.
- Hups
Täyttä asiaa!
- ammattilainen
En tiedä siitä rahasta paljonko se maksaa päivä tai vuosi. Mutta sen tiedän että kun kuuluu sana kilpailutus, niin silloin ollaan aina huonolla tiellä. Yleensäkkin se tarkoittaa niin isännille kuin renggeillekkin pieneneviä tulo ja niukempaa toimeentuloa. Mutta jos luet kommentteja niin siellä on joka lähtöön kaikenlaista pökliiniä aukomassa suutaan. Ehdotankin että jonkun kilpailun tullessa pirssit myyntiin ja ajakoon sitte kuka haluaa ja niin halvalla kun haluaa luulenpa että silloin menee perseelleen koko järjestelmä.
- kuski.
Olen tässä seuraillut ja joskus kommentoinutkin näihin taksikeskusteluihin. En todellakaan tiedä itkisikö vai nauraisi. Olen ollut yrittäjänä alalla kolmattakymmentä vuotta ja ainoa suunta mihin taksiala on menossa on ALASPÄIN! Kustannustaso nousee mutteivat taksat samassa suhteessa. Tulotaso putoaa hurjaa vauhtia vuosi vuodelta. Ainoa tapa millä voi pärjätä on pidentää työpäivää ja oman työn osuutta. En voi kuin ihmetellä näitten maallikkojen ja vapauttajien puheita kilpailutuksen tuomista alennuksista. Otetaan tilanne, autojen määrä tuplaantuu, miten siitä kakusta voi riittää tuplamäärälle koska nykyisilläkin on jo nälkä? Ja sitten nämä taksan alentajat, millähän sitten eletään, nykytaksoillakin lakisääteisistä velvotteista selviytyminen on vaikeata.
No, eihän taksit vapaudu, siitähän on jo taksilakityöryhmän esitys mennyt/menossa eduskunnalle. Edelleenkin mietityttää tuo taksan vahvistus. Senhän on AINA vahvistanut viranomainen ja tietenkin alakanttiin.
Jos kustannuslaskenta osoittaa 15 prosentin tarvetta, vahvistaa viranomainen 3-5 prosentin korotuksen. Ja tämä toistuu joka ikinen kerta kun taksaa pyydetään lisää.
Vakuutusyhtiöt nostavat liikennevakuutusmaksuja takseille KUUSI PROSENTTIA joka vuosi ilman selityksiä. Ja aina menee läpi! Polttoaineet, renkaat ja varsinkin autojen huoltokulut ovat nousseet räjähdysmäisesti, siinä ei enää riitä kosmeettinen 3-5 prosentin taksankorotus, pitäisi saada jo kymmeniä prosentteja!!
Jos kehitys saa jatkua tällaisena, voi vain ihmetellä, kuka enää pystyy tällaista ammattia hoitamaan! Itse olisin lopettanut jo muutama vuosi sitten, vaan en oikein voi. Olen lähellä eläkeikää ja en saisi mistään enää työtä tämänikäisenä joten pitää yrittää sinnitellä vielä muutama vuosi...
Taksien tulevaisuus näyttää synkältä, hyvin synkältä.... - Renkipoika
Tuskin se paljon muuttuu jos lupien vapaustus tulee.
Taitaa muuttua vain se ettei luvissa tarveharkitaa ole,mutta valvonta pelaa ihan samallalailla kuin nytkin.
MIettikää sitä että autoilijaksi vaaditaan 5vuoden renkinä olo ennenkuin kurssille pääsee ja sen jälkeen viellä että talous on kunnossa ja on nuhteeton:
ÄLÄKÄÄ VOUHOTTAKO SIITÄ RUOTSIN MALLISTA koska se ei tule Suomessa toteutuman samanlaisena.
Tuskin kukaan alkaa satsaamaan rahaa jota kumminkin menisi aika kasa.jos ei todella alalle haluaisi.Ammattilainen taitaa olla itse niitä pökliinejä ku ei oikeen tajua ettei niitä lupia kilpailuteta vaan vapautetaan niillekin joilla on autoilijan uraan VAADITTAVA pätevyys ja HALU yrittää.
Mistäs sinä sen KILPAILUTUKSEN siihen sait.
Taksilupia ei saa siltikään kuka vaan vaikka ne vapautetaan.
Renkinä alalla pitää olla ensiksi ennenkuin luvan saa.
- näinnikkään
Menet kadun varteen ja nostat käden pystyyn sen merkiksi, että olet kyydin tarpeessa. Mikä tahansa auto voi pysähtyä ja ottaa sinut kyytiin. Useinmiten näin tapahtuu melekin heti.
- vise guy
marokkossa on kahdenlaisia takseja keltaisia ja sinisia keltaiset on kallimpiia siniset halvempia mutta siniseen laitetaan auto tayteen porukkaa
- AVTOSTOP!!!
Venäjällä tosiaan melkein auto kuin auto on samalla taksi. Poliisiautoja ja ambulansseja myöten. Nostat vain kätesi, ja kansantaksi pysähtyy. Hinta pitää neuvotella ennen kyytiin nousemista. Koskaan ei saa mennä autoon, jossa on kuljettjan lisäksi muuta väkeä. Jos auto joutuu kolariin, useinkaan vakuutusta ei ole ollenkaan. Mutta eihän Venäjällä juuri kolareita satu... Hinnat ovat kyllä oikein halpoja, noin kolmanneksen halvempia kuin normaalitaksien, mutta vain, jos osaat venäjää.
Eikö näitä pimeitä takseja pyöri pikkujouluaikaan Helsingissäkin? Kyydistä voit neuvotella etukäteen, jos osaat somalin kieltä. Kolarin sattuessa voit matkustajana olla heikoilla, koskapa auto oli sellaisessa liikenteessä, jossa oikeasti tarvitaan liikennelupa. Turvallisia taksimatkoja! Itse olen kovasti tyytyväinen juuri tämän päivän systeemiin. - nojoohei
vise guy kirjoitti:
marokkossa on kahdenlaisia takseja keltaisia ja sinisia keltaiset on kallimpiia siniset halvempia mutta siniseen laitetaan auto tayteen porukkaa
siniset saa ajaa maaseudulle ja pois kaupungista, keltaiset ei, samanlailla luvanvaraista hommaa sielläkin, tosin kustannusrakenne hieman erilainen...
- nojoohei
AVTOSTOP!!! kirjoitti:
Venäjällä tosiaan melkein auto kuin auto on samalla taksi. Poliisiautoja ja ambulansseja myöten. Nostat vain kätesi, ja kansantaksi pysähtyy. Hinta pitää neuvotella ennen kyytiin nousemista. Koskaan ei saa mennä autoon, jossa on kuljettjan lisäksi muuta väkeä. Jos auto joutuu kolariin, useinkaan vakuutusta ei ole ollenkaan. Mutta eihän Venäjällä juuri kolareita satu... Hinnat ovat kyllä oikein halpoja, noin kolmanneksen halvempia kuin normaalitaksien, mutta vain, jos osaat venäjää.
Eikö näitä pimeitä takseja pyöri pikkujouluaikaan Helsingissäkin? Kyydistä voit neuvotella etukäteen, jos osaat somalin kieltä. Kolarin sattuessa voit matkustajana olla heikoilla, koskapa auto oli sellaisessa liikenteessä, jossa oikeasti tarvitaan liikennelupa. Turvallisia taksimatkoja! Itse olen kovasti tyytyväinen juuri tämän päivän systeemiin.Vaan on rohkeutta ja aikaa tinkiä ja neuvotella. Itse asiassa virallisen moskovalaisen taksin kilometrijuoksu ei jää paljoakaan suomalaisesta, mutta palkkojen sivukulut, yms. puuttuu täysin..
- KULUT
VASTAUS ON 70-110 E PÄIVÄ,LÄHEMPÄNÄ YLÄ RAJAA,EN
VIITSINYT LASKEA OLIS HUOMINEN TYÖPÄIVÄ MENNYT VITUTUKSEEN.TÄÄ ON PIKKU KAUPUNKI. - ja vähemmä fiksuille
kommentin jättäneille:jos tuntuu että taksien hinnat on korkeat ja homma ei vaadi mitään,teepä testi.
1.suorita kurssi hyväksytysti
2.aja muutama viikko vaikka vuoroja vaihdellen
3.laske tulosi ja jaa tunneilla,jos vielä hymyilyttää,kommentoi sitten uudelleen.
omia kokemuksia:yli 20 kurssin läpäissyttä,joista 2 vielä jatkaa työssä vuoden jälkeen.ennätys 13h asemapaikalla ilman kyytiä:päiväansio 0 eur,on ollut toki parempiakin päiviä.lisäbonuksena isännillä(kuskeja kun ei saa) ja varsinkin maaseudulla työpäivän pituus useinkin 24h/vrk,välillä torkahdellen ja perhe-elämä unohtaen.ehkä siksi en ole täyspäiväinen kuljettaja vaan ns. normaali 8h töissä ja joskus ajelen lisätöinä muutama vrk putkeen ja lepoa perään.monta työtä olen kokeillut,tämä on rankin,ei oikeastaan työ vaan tapa elää.- jokaisella pitää
olla samanlaiset oikeudet kokeilla sitä hommaa (yrittäjänä) ei se varmaan kaikille sovikaan mutta jokaiselle pitää antaa mahdollisuus koettaa vai miten selität tämän epäoikeudenmukaisuuden
- Hanna Karttunen
jos on vaimo ja lapsia jne ei ole sopiva ammatti
- mahdollisuus
jokaisella pitää kirjoitti:
olla samanlaiset oikeudet kokeilla sitä hommaa (yrittäjänä) ei se varmaan kaikille sovikaan mutta jokaiselle pitää antaa mahdollisuus koettaa vai miten selität tämän epäoikeudenmukaisuuden
ja kaikilla ihan tasapuoliset mahdollisuudet. Se ei vaan tipu sinulle kuin manulle illallinen, jotain pitää jaksaa tehdä asioiden eteenkin. Ei se lekurikaan sormiaan napsauttamalla ole päättänyt ryhtyä kokeilemaan tohtorin töitä. Tässä on kyse täysin samasta asiasta. Kaikilla on mahdollisuudet vaikka lentokapteeniksi jos tietyt edellytykset täyttyy.
- Hanna Karttunen ins.
Hanna Karttunen kirjoitti:
jos on vaimo ja lapsia jne ei ole sopiva ammatti
Edellinen viesti on feikki
- Housu
mahdollisuus kirjoitti:
ja kaikilla ihan tasapuoliset mahdollisuudet. Se ei vaan tipu sinulle kuin manulle illallinen, jotain pitää jaksaa tehdä asioiden eteenkin. Ei se lekurikaan sormiaan napsauttamalla ole päättänyt ryhtyä kokeilemaan tohtorin töitä. Tässä on kyse täysin samasta asiasta. Kaikilla on mahdollisuudet vaikka lentokapteeniksi jos tietyt edellytykset täyttyy.
Niin, kertokaas taksiyrittäjät, mikä tekee taksiyrittämisestä esim kuorma-auto yrittämistä vaikeampaa?
Itse suoritin vuonna 1996 kuorma-autoliikenteen yrittäjäkoulutuksen ja hain liikenneluvan.
Nyt on 7 autoa ja 11 kuljettaa ja vuositulos on mielestäni hyvällä tasolla. Autot keskimäärin 2.3 vuotta vanhoja ja velkaa noin 15 000 euroa per auto. Autojen arvo on tällä hetkellä noin 55 000 euroa per / kappale. Eli ylivelkaantumista ei ole.
Kävin myös taksiyrittäjä kurssin vuonna 2003.
Mutta kas kummaa. Olen ajanut renkinä taksia vuosina 1991-1996. Lääninhallituksen vastaus:Lupaa ei myönnetä. Perusteena taksialalle riittämätön kokemus.
Kertokaas nyt onko se taksin pyörittäminen oikeasti noin paljon kuorma-autoja vaikeampaa, etten olisi pystynyt sitä kannattavasti hoitamaan, vai johtuuko luvan epääminen siitä että en ole nuoleskellut paikallisen taksiyhdistyksen hallituksen jäsenten perseitä, niin eivät suosittele minulle lupaa?? - sä voit verrata
mahdollisuus kirjoitti:
lentokapteenin ja lääkärin ammatteja taksikuskin hommaan? suuruudenhulluutta?
- Housu
Housu kirjoitti:
Niin, kertokaas taksiyrittäjät, mikä tekee taksiyrittämisestä esim kuorma-auto yrittämistä vaikeampaa?
Itse suoritin vuonna 1996 kuorma-autoliikenteen yrittäjäkoulutuksen ja hain liikenneluvan.
Nyt on 7 autoa ja 11 kuljettaa ja vuositulos on mielestäni hyvällä tasolla. Autot keskimäärin 2.3 vuotta vanhoja ja velkaa noin 15 000 euroa per auto. Autojen arvo on tällä hetkellä noin 55 000 euroa per / kappale. Eli ylivelkaantumista ei ole.
Kävin myös taksiyrittäjä kurssin vuonna 2003.
Mutta kas kummaa. Olen ajanut renkinä taksia vuosina 1991-1996. Lääninhallituksen vastaus:Lupaa ei myönnetä. Perusteena taksialalle riittämätön kokemus.
Kertokaas nyt onko se taksin pyörittäminen oikeasti noin paljon kuorma-autoja vaikeampaa, etten olisi pystynyt sitä kannattavasti hoitamaan, vai johtuuko luvan epääminen siitä että en ole nuoleskellut paikallisen taksiyhdistyksen hallituksen jäsenten perseitä, niin eivät suosittele minulle lupaa??Liikenneluvista eivät päätä taksiautoilijat vaan ainoastaan lääninhallitus. Mulla oli kans taksin liikennelupa haussa, eikä paikallinen poliisiviranomainen eikä taksiyhdistys suosittaneet mulle lupaa. Mutta läänipä sen myönsi. Aläkä tästä suomalaisesta lupakäytännöstä pirssikuskeja soimaa, ne on eduskunta ja ministeriö mitkä asioista päättää.
(P.S. ennen vuotta 1991 myönnetyt liikenneluvat voidaan ostaa ja myydä, varsinkin pääkaupunkiseudulla on välistä myynnissä firmoja autoineen päivineen)
- säälikskäy
Miksi taksin kuljrttajat ei pidä puolia ja omista eduista kiinni, kuljettajat istuu pyhällä
tyhjänpanttina tuntikausia autossa ei keikkaa ja joku villi provikka tai keikkapalkka KAIKKI TAKSIT LAKKOON JA TUNTIPALKKA JA VÄH TAKUUPALKKA VAIKKA EI OLISI PYHÄLLÄ YHTÄÄN KEIKKAA NIIN PALKKA TULEE JOKA TUNNILTA TAKUU VARMASTI KUTEN LINJA-AUTO ALALLA KUN ON OIKEA LIITTO TAKANA JOKA ON SAANU ASIAT KUNTOON. EN YMMÄRRÄ IHMISIÄ JOTKA NYKY AIKANA TEKEE TALKOILLA HOMMIA.TEKIN SAISITTE PALKKA AS KUNTOON KUNNON PYHÄLISÄT JA YLITYYÖLISÄT JA VAPAA PÄIVÄNÄ KUN TEKEE TÖITÄÄ SAA TUPLAPALKAN.- kuski.
Millähän tavoin se isäntäsi voi maksaa palkkaa enemmän kuin työsi tuottaa? Esim. Auton kassa on pyhänä 150 euroa, otat palkkaa 180 euroa. Mistä se raha siihen palkkaasi tulee?
Luuletko jonkun autoilijan pyörittävän firmaansa tappiolla?
Taksi"työ" ei ole työ niinkuin täällä käsitetään.
Taksi on ELÄMÄNTAPA! - kiweswaari
Alalla on olemassa työehtosopimus mutta kun ei ne kuskit sitä halua käyttöön. Totuus tulee sitten eteen kun sairastuu vakavasti tai on eläkkeelle jäänti edessä.
- ONSEKYLLÄPERC:STÄ
Helvettiäkö valitatte? Itse olen joutunut viimeiset 3 vuotta elelee n. 650 euron kk palkalla(brutto). Vituttaa ku ei pääse oikeisiin hommiin ikinä töihin vaikka koulutus ja ammatti on..(oikeilla hommilla tarkoitan tässä työtä, jota kela ei järjestä).. Ei edes siivoojaksi tai raksalle töihin vaikkei ne omaa alaa olekaan.. Soiteltu on ja käyty haastatteluissa va ei nappaa.. Pelkästään silloin kun kysytään että no pääsiskö hara-rahalla tai työelämävalmennuksella töihin, että se ois työnantajalle ilmainen ja että kela maksaisi minulle päivärahaa 30 euroo päivässä ni johan ääni muuttuu kellossa ja sanotaan että no tule vain.. ONSE KYLLÄ PERC:STÄ!!!
Toista se oli "ENNEN VANAHAA", niinku suurin osa vanhemmasta porukasta valittaa, että sillon ois ollu jotenki vaikeemmat ajat ja kaikki paljon kurjempaa.. Paskanmarjat sanon minä, koska sillon kumminki töitä riitti kaikille, senkun vaa käveli töihin ja meni.. noo.. luotan kumminki siihen että kun 10 vuotta "hara"-rahalla töitä oon paiskinu ni eiköhä sieltä ala se jonkunlainen edes vuoden mittainen määräaikainen työsopimus löytyä..(ellen sitä ennen ole toivoa jo menettänyt ja "spurgahtanu" niin pahasti että en enää
työelämään kykene). Niin että voi kun ois joku taksikuljettaja edes niin tämä elämä alkas tuntua hieman valoisemmalta.. :P - Kyllähän en taksitolpalla n...
Kyllähän en taksitolpalla näkee missä raha poikii.
On Bemarii on Mersuu on kevymetallivannet ja nahkapenkki , stereoon ja virityssarjaa. Kaikki mallit on viimistä huutoo monella vielä kännyköitä koko koje taula täysi- ford
tiedätkö minkä takia nahkapenkit,kun kuset housuissa oleva asiakas hyppää kyytiin,on kivempi pyyhkiä pledilä ja jatkaa ajoa.tässä kylässä on 4 kpl mersuja loput muita 58?? eikä ne ole känyköitä,niilä löytää hullut? (kiva tulla naisen kanssa kotiin ravintolasta TAKSILLA saa nimitäin muutakin,kun lämmintä kättä.) vai soitaisiko kaverille 4 aamulla että heitäis kotiin sekin maksaa saman.
- höpö
ford kirjoitti:
tiedätkö minkä takia nahkapenkit,kun kuset housuissa oleva asiakas hyppää kyytiin,on kivempi pyyhkiä pledilä ja jatkaa ajoa.tässä kylässä on 4 kpl mersuja loput muita 58?? eikä ne ole känyköitä,niilä löytää hullut? (kiva tulla naisen kanssa kotiin ravintolasta TAKSILLA saa nimitäin muutakin,kun lämmintä kättä.) vai soitaisiko kaverille 4 aamulla että heitäis kotiin sekin maksaa saman.
Ja paskat ja kuset, ei ne nahkapankit siellä taksissa sitä varten ole että niistä olisi helpompi pyyhkiä kaiken maailman eritteitä. Jos näin olisi, penkkien materiaali olisi muovi, niinkuin Saksassa useimmiten. Pelkkää valetta taas!
- Ford
höpö kirjoitti:
Ja paskat ja kuset, ei ne nahkapankit siellä taksissa sitä varten ole että niistä olisi helpompi pyyhkiä kaiken maailman eritteitä. Jos näin olisi, penkkien materiaali olisi muovi, niinkuin Saksassa useimmiten. Pelkkää valetta taas!
tätä vois jatkaa ikuisesti.kukahan selaiseen tulisi kyytiin,kun ovat nariseet suojasta jota käytin penkilä,johon oli lirahtanut jotain.ja on vitun paljon mukavampi kun ei tarvitse jatkuvasti imuroida,tekstiili penkistä lähtee jumalaton pöly,
kaikki asiakaan karvat jää kun takiainen kiini,ja niitä riittää, - Asiantuntija???
höpö kirjoitti:
Oletko AJATELLUT miten muovi penkit soveltuu meidän kylmään ilmastoon joka on mielestäni joskus ehkä jonkun verran pakkasen puolella??
Näitä muovi penkkejä käytettiin 90-luvun alussa vielä jonkun verran mutta ne halkeilivat pakkasessa ja niihin oli pakko hankkia istuinsuojat päälle.
Onneksi niitä ei tietääkseni enää edes saa suomeen tuotaviin autoihin. - Omalla autolla
Ford kirjoitti:
tätä vois jatkaa ikuisesti.kukahan selaiseen tulisi kyytiin,kun ovat nariseet suojasta jota käytin penkilä,johon oli lirahtanut jotain.ja on vitun paljon mukavampi kun ei tarvitse jatkuvasti imuroida,tekstiili penkistä lähtee jumalaton pöly,
kaikki asiakaan karvat jää kun takiainen kiini,ja niitä riittää,Aja se ruosteinen paskakärrysi vaikka seinään. Sinulle ja kaikille muille känsäperseille semmoiset terveiset että olette mielestäni todella inhottavaa sakkia. Tolpalla toljotetaan kessu suussa ja vain valikoiden otetaan keikkoja. Aina rahankiilto silmässä. Mua todella v.tuttaa koko ammattikunta. Toivottavasti kilpailu avautuu ja menee ihan vituiksi teidän rahastusbisnes.
- nojoohei
niin ole hyvä ja istu somalin kyytiin ateneumin edestä kaksi oviseen nissaniin vm.86, sillä on kaveritkin mukana, ja kyyti saattaa olla sopuhintasta, sitä vapaata yritteliäisyyttä;)
Mitä luulet 600tkm ajettu mersu tai se nissani kumpi on joutunut seisoo pajalla pisempään,ja auton pitäs olla töissäkin joskus, maksasitko itse kuskin palkan jos taksi seisoo pajalla? Veikkauksia, paljonko on auton osuus koko paletista, 3kuskia, 3v,500000km? voin kertoa että huomattavasti vähemmän kuin tel kuskeista ja isännän yel tai pelkät polttoainekulut. jokaisesta kyydistä kuskille jää verojen yms. jälkeen korkeintaan 25% puhdasta käteen,eli siitä 10e kyydistä 2,5e. ja sit on vielä ajettava takas asemapaikalle..ma-yönäkin olisi tienattava.. - rahaa tullakkin
kun kuskaa sunlaisia"VIISAITA"jotka on istunu taxis ja luulee tietävänsä kaiken!!asia on näin et joskus tulee ja toisinaan ei!!ja eiköhän mersut oo velkavehkeitä niinku sullakin!!mut kun se kerta on amerikkaa sun mielestä niin TERVETULOA taksiyrittäjäksi!!
- toiset mittarilla
Se on niin, ettei keskustelua tätä pysty vähän laskentatointa taitavana seuraamaan. Ei ihme jos ei oma yritys toimi, jos on talouspuoli tällä pohjalla.
- mese
kyllä autossa jota itse ajan on nahkapenkit vaan juuri tuon helpon puhtaana pidon takia annetaampa esimerkki pari vkloppua sitten olin juuri päästämässä asiakkaita ulos autosta kun takapenkin neito veti laatat kolmen penkin mittaisesti autoon (ajan siis tilataksia) no ei kun rätti käteen pyyhkäisy ja hieman puhdistusainetta jotta hajut häviää ja taas menoksi.. aikaa tuohon meni noin 15 minuuttia kun taas kangaspenkkien osalta auton ajaovuoro olisi pitänyt lopettaa ja antaa asiakkaalle lasku penkkien pesuntakia...
- suharitar
mese kirjoitti:
kyllä autossa jota itse ajan on nahkapenkit vaan juuri tuon helpon puhtaana pidon takia annetaampa esimerkki pari vkloppua sitten olin juuri päästämässä asiakkaita ulos autosta kun takapenkin neito veti laatat kolmen penkin mittaisesti autoon (ajan siis tilataksia) no ei kun rätti käteen pyyhkäisy ja hieman puhdistusainetta jotta hajut häviää ja taas menoksi.. aikaa tuohon meni noin 15 minuuttia kun taas kangaspenkkien osalta auton ajaovuoro olisi pitänyt lopettaa ja antaa asiakkaalle lasku penkkien pesuntakia...
Taksarit on ihania, ne toisinaan ottaa maksun "luonnossa". Terkut tummalle kuskille maaseudulle... :D
- vakiasiakas
suharitar kirjoitti:
Taksarit on ihania, ne toisinaan ottaa maksun "luonnossa". Terkut tummalle kuskille maaseudulle... :D
Vielä kun ne taksarit pitäis turpansa kiinni asiakkaitten asioista! (varsinkin pienil paikoilla esiintyvä ONGELMA!!!!)
- Ctapuk
mese kirjoitti:
Ei nahkapenkit, vaan kumipenkit. Molemmat takaovet auki, ämpärillä rivakasti vettä penkille. Laatta lentää toisesta ovesta ulos. Seuraava poka kuivaa penkin. Ja näin palvelutyömme jatkuu.
- Udelias
Minua kylläkin kiinnostaa enemmänkin kuinka paljon on tullut teidän kuskien kohalle iskuyrityksiä yöaikaan, ku ootte niit melkee vimosia vaihtoehtoja. Taitaa se rappukäytävässä hiippaileva aamulhen kantaja olla vimonen sauma.
- varma koskitar
koko ajan yksi tai kaksa iltaa kohti
- Kuskiko
Taitaa olla "vintillä"laatikot kaatunut?
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941763
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581179Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181178- 961038
- 62833
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36811Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6754- 46706
Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.132698En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680