sairaalabakteeri

paraneeko siitä

onko se tarttuva ja jos jollakin on sellainen,lähteekö siitä hajua.Olen kuullut että mädänhajua lähtee jos sairastaa tätä.Vai olisko luuloa.

6

1187

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täti

Tietenkin esim. tulehtunut haava voi haista, jos siitä erittyy mätää. Mutta ei ihminen itsessään haise, vaikka bakteeri olisikin.

On hyvä muistaa aina pestä kädet kun menee osastolle vierailemaan, ja myös kun sieltä lähtee. Jokainen meistä voi tehdä osansa sairaalabakteerin leviämisen estämiseksi.

• asia selvisi

tietää kun eräs sano että ei uskalla kylään pyytää henkilöä jolla on sairaalabakteeri!

• asiallinen tuntija

Sekoitatte nyt puurot ja vellit.

Stafylococcus aureus on kaikissa ihmisissa runsain mitoin iholla viihtyvä bakteeri, joka pikkuhaavan syntyessä menee sinne muhimaan ja aiheuttaa esim. finnejä ja partakarvojen nypyn tulehdusta. Jotkut aureuskannat sairaalassa monien antibioottien ja desinf.aineiden kanssa tekemisiin joutuessaan kehittävät vastustuskyvyn monenlaisiin antibiootteihin, ja yleensä sairaalabakteereista Suomessa puhuttaessa on kyse nimenomaan MRSA:sta eli moniresistentista S. aureuksesta. Terveelle ihmiselle täysin vaaraton, monisairaalle voi olla haastavakin.

Haisevat mätäbakteerit ja kaasukuolion aiheuttajat ovat erikseen, ja kuuluvat yleensa anaerobeihin (S. aureus on aerobi), esim. clostridium-lajit. Niistäkin montaa löytyy meidän jokaisen suolistosta, mutta niiden kohdalla eivät ole ongelma niinkään kehittyvä resistenssi, vaan niiden aiheuttamat vakavat, kuolioituvat haavainfektiot.

Että näin. Eli sairaalabakteeria ei tarvitse sairaalan ulkopuolella terveen pelätä yhään.

• täti

Minulla on ollut mätivä stafylokokkihaava kädessä. Kyllä se haisee.

Mutta olet oikeassa siinä, että sairaalabakteeria on terveen ihmisen turha pelätä, niin sairaalassa kuin sen ulkopuolellakin. Kädet on kuitenkin hyvä pestä mennen tullen siksi, ettei tartuttaisi bakteeria heikkoihin potilaisiin.

• asiallinen_tuntija
        täti kirjoitti:

Mutta olet oikeassa siinä, että sairaalabakteeria on terveen ihmisen turha pelätä, niin sairaalassa kuin sen ulkopuolellakin. Kädet on kuitenkin hyvä pestä mennen tullen siksi, ettei tartuttaisi bakteeria heikkoihin potilaisiin.

Mutta ei S. aureus sinänsä. Ja stafylokokkeja on monia muitakin.

• kätilö
        täti kirjoitti:

Kun nyt ruvetaan oikeen pilkkua viilaan, niin käsien pesulla ei tässä tapauksessa ole suurtakaan hyötyä vaan käsien desinfioimisella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5582
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4177
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2896
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      151
      2159
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1886
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      123
      1699
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1367
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      71
      1148
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      79
      965
    Aihe