BOTNIA 6

m1

Onko kellään kokemusta kyseisestä veneestä, millainen on ominaisuuksiltaan. Tietääkö joku olisko netissä mitään näistä veneistä? Onko veneessä jotain tyyppivikoja tai paikkoja , jotka pitäisi tarkastaa ennen ostoa

35

6442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiura

      Minulla nimittäin sattuu olemaan tällainen vene.

      Vene on hyvä ja helppo purjehtia, sopii aloittelijallekin, jollainen minä olen. Vanhasta designista johtuen vene on nykymittapuun mukaan alirikattu, eikä sen takia oikein kulje kevyessä tuulessa, mutta toisaalta on turvallinen kovassakin tuulessa eikä tarvitse olla ensimmäisenä reivaamassa.

      Netistä ei juuri tietoa löydy. Itselläni on ollut aikomuksena tehdä veneelle kotisivut, mutta en ole saanut aikaiseksi. Googlessa kun laittaa hauksi "botnia 6", saa läjän linkkejä, joista puolet on purjehduskisojen tuloksia ja osa salibandy-, jääpallo- ja suunnistustuloksia. Alla kuitenkin muutama:

      Raisiolaisen partiolippukunnan sivut:
      http://www.lpk.partio.fi/v-sp/jopo/nw2.html

      Ruotsalaisen veneseuran kuvallinen venerekisteri:
      http://w1.225.telia.com/~u22503674/08-bilder-1-a.htm

      Savon sanomien vanhoja juttuja, tässä kuvassa näkyy kölin muoto:
      http://www.savonsanomat.fi/kallavesj/vanhat/tokajuttu.htm

      Eräs myytävänä oleva Botnia:
      http://www.geocities.com/kai_ketonen/photo_one.html

      Tyyppivikoja on vaikea osoittaa, koska kaikki veneet on enemmän tai vähemmän itse rakennettuja. Hyvin tehtynä se on erittäin merikelpoinen vene, mutta jos jossain on fuskattu, esimerkiksi kölin tai peräsimen kiinnityksessä, niin se saattaa olla suorastaan vaarallinen. Eli venettä ostoaikeissa tarkasteltaessa siihen pitää suhtautua kuten mihin tahansa yksittäiskappaleeseen.

      Erään tiedon mukaan veneitä olisi rakennettu kaikkiaan 55 kappaletta. Ensimmäiset kaksi on tehty Raumalla suunnittelijoiden toimesta, sen jälkeen muotit on lähteneet Ouluun, josta minä oman veneeni ostin, sitten muotit on kiertäneet pitkin Pohjanlahden rannikkoa päätyen vielä Saimaallekin, jossa veneitä on ilmeisesti paljonkin ja niillä kilpaillaan ahkerasti.

      Joskus omaa venettä ostaessani selasin läpi pinon vanhoja venelehtiä löytääkseni jotain tietoa venetyypistä, ainoa juttu satunnaisten myynti-ilmoitusten lisäksi oli pikku-uutinen jossa kerrottiin Jarlaplast-nimisen veistämön ryhtyneen valmistamaan veneitä puolivalmisteena myytäväksi.

      Ylläolevasta sähköpostiosoitteesta voit kysellä lisää, tai sitten tämän palstan kautta.

      • jukka s

        Moikka

        ota yhteys jos olet sivuja tekemässä.
        itselläni on botnia6 vene ja lisätietoa /piirrustuksia olisi mukava löytää jostain

        Jukka


      • Botnia fan
        jukka s kirjoitti:

        Moikka

        ota yhteys jos olet sivuja tekemässä.
        itselläni on botnia6 vene ja lisätietoa /piirrustuksia olisi mukava löytää jostain

        Jukka

        Moi,

        Minulla on vanha Botnia6 ja uskon että löydän alkuperäiset piirustuksetkin. Olisi mukava jos vene saisi omat sivut. Lähtetän mielelläni materiaalia kun olen kaivanut ne esille.

        Carcco


      • botukka
        Botnia fan kirjoitti:

        Moi,

        Minulla on vanha Botnia6 ja uskon että löydän alkuperäiset piirustuksetkin. Olisi mukava jos vene saisi omat sivut. Lähtetän mielelläni materiaalia kun olen kaivanut ne esille.

        Carcco

        Joo, Saimaalla Botnioita riittää. Käsittääkseni vene perustuu jollaintapaa Kuutosveneen (klassikkopursi) linjoihin.
        Itselläni on kummallinen muisto lapsuudestani, että eräällä Botnialla yritettiin joskus 70-luvun lopulla, 80-luvun vaihteessa suomesta käsin jotain Atlantin ylitystä tms.,yritys kuitenkin kaatui maston alastuloon jossain Puolan rannikolla. Muistaako kukaan, vai olenko nähnyt unta? Juttu oli mielestäni Vene-lehdessä aikoinaan.


      • -Mika-
        botukka kirjoitti:

        Joo, Saimaalla Botnioita riittää. Käsittääkseni vene perustuu jollaintapaa Kuutosveneen (klassikkopursi) linjoihin.
        Itselläni on kummallinen muisto lapsuudestani, että eräällä Botnialla yritettiin joskus 70-luvun lopulla, 80-luvun vaihteessa suomesta käsin jotain Atlantin ylitystä tms.,yritys kuitenkin kaatui maston alastuloon jossain Puolan rannikolla. Muistaako kukaan, vai olenko nähnyt unta? Juttu oli mielestäni Vene-lehdessä aikoinaan.

        Botnia 6 perustuu (tai oikeammin on identtinen) SveaKryssare 36 -veneeseen. Merikelpoinen ja nopea kryssillä, mutta auttamattoman vananaikainen sisätiloiltaan. Takakannen alla on suuret säilytystilat, jotka monessa yksilössä on muutettu nukkumiseen juuri ja juuri kelpaavaksi takakajuutaksi.

        Yhtä sellaista olin ostamassa, mutta sandwich -rakenteeseen oli päässyt vettä ja useassa kohtaa kansi notkui delaminoitumisen johdosta.
        Kaunis ja linjakas se kyllä on, ja lasikuituosiltaan ehjän sellaisen saatan joskus vielä ostaakin...


      • tarkennusta
        -Mika- kirjoitti:

        Botnia 6 perustuu (tai oikeammin on identtinen) SveaKryssare 36 -veneeseen. Merikelpoinen ja nopea kryssillä, mutta auttamattoman vananaikainen sisätiloiltaan. Takakannen alla on suuret säilytystilat, jotka monessa yksilössä on muutettu nukkumiseen juuri ja juuri kelpaavaksi takakajuutaksi.

        Yhtä sellaista olin ostamassa, mutta sandwich -rakenteeseen oli päässyt vettä ja useassa kohtaa kansi notkui delaminoitumisen johdosta.
        Kaunis ja linjakas se kyllä on, ja lasikuituosiltaan ehjän sellaisen saatan joskus vielä ostaakin...

        Botnia 6 on yhden nopeaksi todetun amerikan kuutosen linjoille tehty. Ei suoranaista sukua millekään 6mR-veneelle kuitenkaan. Onko sama vene jotenkin kopioitunut myös Svea Kryssareen, en tiedä.


      • niin lisätietoa
        tarkennusta kirjoitti:

        Botnia 6 on yhden nopeaksi todetun amerikan kuutosen linjoille tehty. Ei suoranaista sukua millekään 6mR-veneelle kuitenkaan. Onko sama vene jotenkin kopioitunut myös Svea Kryssareen, en tiedä.

        löytyy Joemarin 36 nimellä.


      • Botnian omistaja
        -Mika- kirjoitti:

        Botnia 6 perustuu (tai oikeammin on identtinen) SveaKryssare 36 -veneeseen. Merikelpoinen ja nopea kryssillä, mutta auttamattoman vananaikainen sisätiloiltaan. Takakannen alla on suuret säilytystilat, jotka monessa yksilössä on muutettu nukkumiseen juuri ja juuri kelpaavaksi takakajuutaksi.

        Yhtä sellaista olin ostamassa, mutta sandwich -rakenteeseen oli päässyt vettä ja useassa kohtaa kansi notkui delaminoitumisen johdosta.
        Kaunis ja linjakas se kyllä on, ja lasikuituosiltaan ehjän sellaisen saatan joskus vielä ostaakin...

        Anteeksi vaan tyly vastaus, mutta tuo viesti on kyllä täysin väärässä.

        "Botnia 6 perustuu (tai oikeammin on identtinen) SveaKryssare 36 -veneeseen."
        Ei todellakaan ole näin. Tunnen molemmat veneet: minulla itselläni on Botnia 6 ja samalla talvisäilytysalueella on Sveakryssaren 36. Veneet ovat täysin erilaiset etenkin vedenalaisilta osiltaan. Jos näkisit molemmat talvella ylhäällä et hetkeäkään kuvittelisi niitä identtisiksi tai edes sukulaisiksi.

        Botnia 6 perustuu, niin kuin toisessa viestissä sanottiin, vanhaan Amerikan kuutonen-tyyppiseen puuveneeseen. Tietojeni mukaan Raumalla oli tällainen amerikan kutonen-puuvene, josta tehtiin muotit Botnia 6:sta varten. Muottien tekemisen yhteydessä on ilmeisesti varalaitaa korotettu ja mahdollisesti lyhennetty peräylitystä. Samoin takila on laitettu uusiksi, useimmissa Botnioissa on 70-luvun muodin mukainen toppiriki suhteellisen pienellä isopurjeella, joskin osatakiloitujakin löytyy.

        Amerikan kuutonen oli joskus 1910-1920-luvuilla vallalla ollut konstruktioluokkasääntö, joka ajallisesti oli ennen 6mR luokkaa. Muutoin Amerikan kuutosella ei tietääkseni ole suoraa yhteyttä 6mR-luokkaan.

        "Merikelpoinen ja nopea kryssillä, mutta auttamattoman vananaikainen sisätiloiltaan. "
        Tässä on epäselvää puhutaanko Botniasta vai Sveakryssaresta. Merikelpoinen Botnia toki on, perinteisen runkomuotonsa ansiosta. Sisutustus on vanhanaikainen, koska veneen design on alunperin 1920-luvulta, eikö kapeeseen veneeseen juuri sen parempaa sisutusta saa rakennettua. Kannattaa kyllä muistaa että vaikka Botnialla on pituutta 10,50, on siinä sisätilaa paljon vähemmän kuin vastaavan pituisissa uusissa veneissä. Botnia on suunniteltu aikana, jolloin purjehtiminen oli etusijalla, eivät suuret asuintilat.

        "Takakannen alla on suuret säilytystilat, jotka monessa yksilössä on muutettu nukkumiseen juuri ja juuri kelpaavaksi takakajuutaksi."
        Tämä viittaa selvästi Sveakryssareen. Botniassa ei ole isoja tiloja takakannen alla, takakansi ei ole puolta metriä pidempi, eikä sinne saa takakajuutta edes lapsille, hädintuskin laivakissallekaan

        "Yhtä sellaista olin ostamassa, mutta sandwich -rakenteeseen oli päässyt vettä ja useassa kohtaa kansi notkui delaminoitumisen johdosta."
        Ainakaan meikäläisen Botniassa ei ole sandwich -kantta vaan koko vene on umpilaminaattia.


      • -Mika-
        Botnian omistaja kirjoitti:

        Anteeksi vaan tyly vastaus, mutta tuo viesti on kyllä täysin väärässä.

        "Botnia 6 perustuu (tai oikeammin on identtinen) SveaKryssare 36 -veneeseen."
        Ei todellakaan ole näin. Tunnen molemmat veneet: minulla itselläni on Botnia 6 ja samalla talvisäilytysalueella on Sveakryssaren 36. Veneet ovat täysin erilaiset etenkin vedenalaisilta osiltaan. Jos näkisit molemmat talvella ylhäällä et hetkeäkään kuvittelisi niitä identtisiksi tai edes sukulaisiksi.

        Botnia 6 perustuu, niin kuin toisessa viestissä sanottiin, vanhaan Amerikan kuutonen-tyyppiseen puuveneeseen. Tietojeni mukaan Raumalla oli tällainen amerikan kutonen-puuvene, josta tehtiin muotit Botnia 6:sta varten. Muottien tekemisen yhteydessä on ilmeisesti varalaitaa korotettu ja mahdollisesti lyhennetty peräylitystä. Samoin takila on laitettu uusiksi, useimmissa Botnioissa on 70-luvun muodin mukainen toppiriki suhteellisen pienellä isopurjeella, joskin osatakiloitujakin löytyy.

        Amerikan kuutonen oli joskus 1910-1920-luvuilla vallalla ollut konstruktioluokkasääntö, joka ajallisesti oli ennen 6mR luokkaa. Muutoin Amerikan kuutosella ei tietääkseni ole suoraa yhteyttä 6mR-luokkaan.

        "Merikelpoinen ja nopea kryssillä, mutta auttamattoman vananaikainen sisätiloiltaan. "
        Tässä on epäselvää puhutaanko Botniasta vai Sveakryssaresta. Merikelpoinen Botnia toki on, perinteisen runkomuotonsa ansiosta. Sisutustus on vanhanaikainen, koska veneen design on alunperin 1920-luvulta, eikö kapeeseen veneeseen juuri sen parempaa sisutusta saa rakennettua. Kannattaa kyllä muistaa että vaikka Botnialla on pituutta 10,50, on siinä sisätilaa paljon vähemmän kuin vastaavan pituisissa uusissa veneissä. Botnia on suunniteltu aikana, jolloin purjehtiminen oli etusijalla, eivät suuret asuintilat.

        "Takakannen alla on suuret säilytystilat, jotka monessa yksilössä on muutettu nukkumiseen juuri ja juuri kelpaavaksi takakajuutaksi."
        Tämä viittaa selvästi Sveakryssareen. Botniassa ei ole isoja tiloja takakannen alla, takakansi ei ole puolta metriä pidempi, eikä sinne saa takakajuutta edes lapsille, hädintuskin laivakissallekaan

        "Yhtä sellaista olin ostamassa, mutta sandwich -rakenteeseen oli päässyt vettä ja useassa kohtaa kansi notkui delaminoitumisen johdosta."
        Ainakaan meikäläisen Botniassa ei ole sandwich -kantta vaan koko vene on umpilaminaattia.

        Olen siis saanut väärää informaatiota. Sveakryssarea olen katsellut muutamaakin, ja ne ovat sandwitchia ja kuvaus muutenkin on oikea. Useimmissa on myös osatakila, toppirikiä en ole nänyt. Näiden kahden tuntemani Sveakryssaren omistajat vaan kumpikin kertoivat samaa venettä tehdyn myös Botnia 6 -nimellä. Olin siis täysin kuulopuheiden varassa ja uskossa.

        Amerikankutosen tunnen kyllä hyvin, kahta sellaista vastaan kisasinkin alkuviikosta...
        Taitaa vaan se amerikankutonen olla mitoiltaan pienempi...

        Mutta kiitos tietoiskusta botnia 6 -veneiden osalta, ei mennyt hukkaan tämäkään päivä ;-)


      • Paljon eroja
        -Mika- kirjoitti:

        Olen siis saanut väärää informaatiota. Sveakryssarea olen katsellut muutamaakin, ja ne ovat sandwitchia ja kuvaus muutenkin on oikea. Useimmissa on myös osatakila, toppirikiä en ole nänyt. Näiden kahden tuntemani Sveakryssaren omistajat vaan kumpikin kertoivat samaa venettä tehdyn myös Botnia 6 -nimellä. Olin siis täysin kuulopuheiden varassa ja uskossa.

        Amerikankutosen tunnen kyllä hyvin, kahta sellaista vastaan kisasinkin alkuviikosta...
        Taitaa vaan se amerikankutonen olla mitoiltaan pienempi...

        Mutta kiitos tietoiskusta botnia 6 -veneiden osalta, ei mennyt hukkaan tämäkään päivä ;-)

        Olisiko sekaannus tullut siitä, että Sveakryssarea rakennettiin muutama kappale Joemarinin toimesta:
        http://www.kjellbertil.se/Svea/Stabil och stark Svea.htm

        Ehkä netistä löydät kuvia Botnia 6:sta ja voit itse todeta kuinka se ulkonäöstäänkin eroaa Sveakryssaresta. Myös mitat ovat poikkeavat. Nekin löytyvät netistä.


      • Pavariantti
        -Mika- kirjoitti:

        Olen siis saanut väärää informaatiota. Sveakryssarea olen katsellut muutamaakin, ja ne ovat sandwitchia ja kuvaus muutenkin on oikea. Useimmissa on myös osatakila, toppirikiä en ole nänyt. Näiden kahden tuntemani Sveakryssaren omistajat vaan kumpikin kertoivat samaa venettä tehdyn myös Botnia 6 -nimellä. Olin siis täysin kuulopuheiden varassa ja uskossa.

        Amerikankutosen tunnen kyllä hyvin, kahta sellaista vastaan kisasinkin alkuviikosta...
        Taitaa vaan se amerikankutonen olla mitoiltaan pienempi...

        Mutta kiitos tietoiskusta botnia 6 -veneiden osalta, ei mennyt hukkaan tämäkään päivä ;-)

        Botnia6:n suunnittelijaksi mainitaan Matti Pulli, jonka piirtämistä veneistä useimmat kantavat tyyppinimeä MP ja jalkaluku perässä.

        Olet varmaan sotkenut Botnian ja Joen, Sveakryssare ja Joemarin 36 ovat sama vene.

        Botnia on eväkölinen, Sveakryssare pitkäkölinen ja muutoinkin ihan eri veneitä. Tosin Botnian evä on pitkulainen, sillä varmaan voi kolistella kivikoita huolettomammin kuin nykyveneiden viikatekölillä.


      • Botnian omistaja
        -Mika- kirjoitti:

        Olen siis saanut väärää informaatiota. Sveakryssarea olen katsellut muutamaakin, ja ne ovat sandwitchia ja kuvaus muutenkin on oikea. Useimmissa on myös osatakila, toppirikiä en ole nänyt. Näiden kahden tuntemani Sveakryssaren omistajat vaan kumpikin kertoivat samaa venettä tehdyn myös Botnia 6 -nimellä. Olin siis täysin kuulopuheiden varassa ja uskossa.

        Amerikankutosen tunnen kyllä hyvin, kahta sellaista vastaan kisasinkin alkuviikosta...
        Taitaa vaan se amerikankutonen olla mitoiltaan pienempi...

        Mutta kiitos tietoiskusta botnia 6 -veneiden osalta, ei mennyt hukkaan tämäkään päivä ;-)

        Amerikan kutonen on konstruktioluokka, joka tarkoittaa että veneet voivat olla eri kokoisia, kunhan kaikki täyttävät tietyn laskentasäännön vaatimukset. Tällöin tyypillisesti esim. kovantuulen veneet ovat pitkiä ja niissä on vähemmän purjepinta-alaa kuin kevyeen tuuleen suunnitellut veneet, jotka ovat lyhyempiä, mutta niissä on enemmän purjepinta-alaa.

        Netistä löytyy tietoa yhdestä Amerikan kutosesta, Neptun, jonka mitoiksi mainitaan pituus 10,50 ja leveys 2,15. Pituus passaa hyvin Botniaa, mutta Botnian leveydeksi ilmoiitetaan yleensä 2,3. Netistä löytyvän Neptunin kuvan mukaan sen keulaprofiili on myös erilainen kuin Botnia 6:n, joten vesilinjapituus saattaa olla eri.

        Oletko Mika ihan varma, että kisasit Amerikan kutosta vastaan etkä 6mR venettä (jota yleensä kutsutaan lyhyesti "kutoseksi" tai "kuutoseksi")? 6mr on nimittäin paljo yleisempi ja monet veneet kilpailevat aktiivisesti.


      • -Mika-
        Botnian omistaja kirjoitti:

        Amerikan kutonen on konstruktioluokka, joka tarkoittaa että veneet voivat olla eri kokoisia, kunhan kaikki täyttävät tietyn laskentasäännön vaatimukset. Tällöin tyypillisesti esim. kovantuulen veneet ovat pitkiä ja niissä on vähemmän purjepinta-alaa kuin kevyeen tuuleen suunnitellut veneet, jotka ovat lyhyempiä, mutta niissä on enemmän purjepinta-alaa.

        Netistä löytyy tietoa yhdestä Amerikan kutosesta, Neptun, jonka mitoiksi mainitaan pituus 10,50 ja leveys 2,15. Pituus passaa hyvin Botniaa, mutta Botnian leveydeksi ilmoiitetaan yleensä 2,3. Netistä löytyvän Neptunin kuvan mukaan sen keulaprofiili on myös erilainen kuin Botnia 6:n, joten vesilinjapituus saattaa olla eri.

        Oletko Mika ihan varma, että kisasit Amerikan kutosta vastaan etkä 6mR venettä (jota yleensä kutsutaan lyhyesti "kutoseksi" tai "kuutoseksi")? 6mr on nimittäin paljo yleisempi ja monet veneet kilpailevat aktiivisesti.

        Mikäli amerikan kutosen purjetunnus on numero 6 alleviivattuna, niin siilloin olen aika varma asiasta...
        Konstrukstioluokka on käsitteenä tuttu, ja ymmärrän sen, että veneet ovat yksilöitä. Kuitenkaan ne eivät kovin paljoa poikkea toisistaan... Kisasin pitkään omalla Hai-veneelläni, ja sama suunnittelija on piirtänyt aika monta mr6 venettä myös.


      • meni ihan pieleen
        botukka kirjoitti:

        Joo, Saimaalla Botnioita riittää. Käsittääkseni vene perustuu jollaintapaa Kuutosveneen (klassikkopursi) linjoihin.
        Itselläni on kummallinen muisto lapsuudestani, että eräällä Botnialla yritettiin joskus 70-luvun lopulla, 80-luvun vaihteessa suomesta käsin jotain Atlantin ylitystä tms.,yritys kuitenkin kaatui maston alastuloon jossain Puolan rannikolla. Muistaako kukaan, vai olenko nähnyt unta? Juttu oli mielestäni Vene-lehdessä aikoinaan.

        Olen kuullut tästä Atlantin ylitys yrityksestä. Asialla oli oululaiunen porukka ja nimi Ruonala on ainakin mainittu. Vene alkoi kai hajota jo alkumatkasta ja vakuutusyhtiö sanoutui hankkeesta irti. Atlantin ylitys jäi Itämeren keikkaan.
        Botnia 6 on tehty aikoinaan aika monia kpl Oulussa. Mastot tilattiin Sveitsistä! Sattui jonkinlainen virhelaskelma ja mastoista tuli kamalan paksuja pölkkyjä.
        Veneet ovat lujia koska lasikuitua uhrattiin tuhottomasti, kai kyse oli siinäkin virhelaskelmasta. Sisätilat ovat onnettoman pienet.
        Yksi Botnia siirrettiin jokunen vuosi sitten oulusta etelään ja oli upota Kaskisten kohdalla. Vuoto oli kova ja kuulemma vesi tuli potkurinakselin tiivisteistä. Meripelastusyhdistys pelasti veneen.


      • Botnian omistaja
        -Mika- kirjoitti:

        Mikäli amerikan kutosen purjetunnus on numero 6 alleviivattuna, niin siilloin olen aika varma asiasta...
        Konstrukstioluokka on käsitteenä tuttu, ja ymmärrän sen, että veneet ovat yksilöitä. Kuitenkaan ne eivät kovin paljoa poikkea toisistaan... Kisasin pitkään omalla Hai-veneelläni, ja sama suunnittelija on piirtänyt aika monta mr6 venettä myös.

        Alleviivattu numero 6 purjeessa = 6mr-luokka, ei siis amerikan kutonen. Katso vaikka www.6mr.fi ja sieltä 'gallery'-kohdasta.


      • -Mika-
        Botnian omistaja kirjoitti:

        Alleviivattu numero 6 purjeessa = 6mr-luokka, ei siis amerikan kutonen. Katso vaikka www.6mr.fi ja sieltä 'gallery'-kohdasta.

        ...pieleen meni siis sekin.... no, oppiihan sitä näinkin... jos ei muuta, niin nöyryyttä...
        On ihan hyvä välillä pudota taas maanpinnalle, kun välillä sitä esittää niin suurta purjehdustietäjää puutteellisilla ja toisen käden tiedoilla... ;-)


      • Botukka
        meni ihan pieleen kirjoitti:

        Olen kuullut tästä Atlantin ylitys yrityksestä. Asialla oli oululaiunen porukka ja nimi Ruonala on ainakin mainittu. Vene alkoi kai hajota jo alkumatkasta ja vakuutusyhtiö sanoutui hankkeesta irti. Atlantin ylitys jäi Itämeren keikkaan.
        Botnia 6 on tehty aikoinaan aika monia kpl Oulussa. Mastot tilattiin Sveitsistä! Sattui jonkinlainen virhelaskelma ja mastoista tuli kamalan paksuja pölkkyjä.
        Veneet ovat lujia koska lasikuitua uhrattiin tuhottomasti, kai kyse oli siinäkin virhelaskelmasta. Sisätilat ovat onnettoman pienet.
        Yksi Botnia siirrettiin jokunen vuosi sitten oulusta etelään ja oli upota Kaskisten kohdalla. Vuoto oli kova ja kuulemma vesi tuli potkurinakselin tiivisteistä. Meripelastusyhdistys pelasti veneen.

        Muistin siis asiat kuitenkin melkolailla oikein, vaikka olen ollut tuolloin,'Botnioiden kulta-aikana' ihan lapsonen vielä.
        Vielä tähän lisäys, käsittääkseni tuo Atlantin ylitys-yritys vene on nykyisin Saimaalla ja on tunnistettavissa erityisen massiivisesta rikausjärjestelystä joka on tehty tuon ns. 'haaksirikon' jälkeen.


      • Tiedähäntä
        meni ihan pieleen kirjoitti:

        Olen kuullut tästä Atlantin ylitys yrityksestä. Asialla oli oululaiunen porukka ja nimi Ruonala on ainakin mainittu. Vene alkoi kai hajota jo alkumatkasta ja vakuutusyhtiö sanoutui hankkeesta irti. Atlantin ylitys jäi Itämeren keikkaan.
        Botnia 6 on tehty aikoinaan aika monia kpl Oulussa. Mastot tilattiin Sveitsistä! Sattui jonkinlainen virhelaskelma ja mastoista tuli kamalan paksuja pölkkyjä.
        Veneet ovat lujia koska lasikuitua uhrattiin tuhottomasti, kai kyse oli siinäkin virhelaskelmasta. Sisätilat ovat onnettoman pienet.
        Yksi Botnia siirrettiin jokunen vuosi sitten oulusta etelään ja oli upota Kaskisten kohdalla. Vuoto oli kova ja kuulemma vesi tuli potkurinakselin tiivisteistä. Meripelastusyhdistys pelasti veneen.

        Ne oli jonkun sortin muusikkoja tai vastaavia jotka lähti 70-luvulla kiertämään maapalloa Botnia 6:lla Oulusta. Yksi oli Kalle Felt kajaanista ja muiden nimiä en muista. Muistaakseni ensimmäinen haveri sattui jo Hailuodon edustalla (purje repesi tjsp.) jonka jälkeen matka jatkui aina pääkäupunkiseudulle saakka (huhupuheiden mukaan), jossa vene kuulopuheiden mukaan myytin kaikessa hiljaisuudessa.
        Aikanaan tästä "retkestä" kerrottiin aika laajasti mm. aikakausilehdissä. Ketään Ruonala nimistä en tosin muista olleen mukana.
        Olisi kiva kuulla mitenkä se reissu oikeasti meni.


      • Anonyymi
        Tiedähäntä kirjoitti:

        Ne oli jonkun sortin muusikkoja tai vastaavia jotka lähti 70-luvulla kiertämään maapalloa Botnia 6:lla Oulusta. Yksi oli Kalle Felt kajaanista ja muiden nimiä en muista. Muistaakseni ensimmäinen haveri sattui jo Hailuodon edustalla (purje repesi tjsp.) jonka jälkeen matka jatkui aina pääkäupunkiseudulle saakka (huhupuheiden mukaan), jossa vene kuulopuheiden mukaan myytin kaikessa hiljaisuudessa.
        Aikanaan tästä "retkestä" kerrottiin aika laajasti mm. aikakausilehdissä. Ketään Ruonala nimistä en tosin muista olleen mukana.
        Olisi kiva kuulla mitenkä se reissu oikeasti meni.

        Tuo aika laajasti kerrottu Atlantin ylitys oli varmaan sen Atlantic Recordsin sponssaama.


    • Googleri
    • jarikai

      Hei,

      Pitkästä aikaa tuli etsittyä googlela Botnia tietoja ja sen tuloksena löytyi tämä keskustelu :)

      Aloitin jo pari vuotta sitten Botnia sivuston rakentamisen ja sivusto oli työnantajani nettipalvelimella pystyssä. Viime keväänä työnantaja vaihtui ja sivusto on ollut sen jälkeen väliaikaisella palvelimella, eikä ole ollut aikaa keskittyä asiaan. Yritän saada sivuston taas kuntoon tässä lähiaikoina ja tästä keskustelusta saan varmaankin vähän lisätietoja sinne.

      Itse omistan myöskin "botukan" ja olen ollut hyvin tyytyväinen sen ominaisuuksiin Päijänteellä.

      Kaikki tiedot ja esim. kuvat ovat tervetulleita sivuston kasaamiseen. Minulle voi laittaa viestiä myös suoraan osoitteeseen:

      [email protected]

      sivuston osoite on:

      http://www.kaipio.com/botnia

      • Ilmo Kilpi

        Satun lukemaan vasta nyt tätä sivustoa.
        Tietojeni mukaan Botnian muotin valmisti Raumalla Matti Pulli kaverinsa kanssa. Muotti tehtiin
        Amerkikan kuutosen päälle ja varalaitaa nostettiin 40 cm.
        Raumalta muotti kulkeutui Ouluun jossa muistaakseni Kari Lukkarila oli puuhamiehenä. Ainakin
        osa veneistä tunnettiin nimellä "Utopia". Vielä Oulussa peräsin oli heti kölin jatkeena kuten
        vanhoissa puuveneissä oli tapana. Muotti siirtyi sittemmin Kokkolaan, jossa puuhamiehenä oli
        Imma Björndahl. Kokkolassa peräsin siiryi erilliseksi. Kokkolasta muotti siirtyi vuonna 1974 Maalahteen, jossa Jarla Plast valmisti tilaustyönä kuusi runkoa. Kölit valettiin Kokkolassa, lyijyköli paino 1700 kg.
        Jokainen tilaaja kokosi sitten veneen valmiiksi. Mastoina käytettiin Jon-meri - veneen profiilia.


      • Botnian omistaja
        Ilmo Kilpi kirjoitti:

        Satun lukemaan vasta nyt tätä sivustoa.
        Tietojeni mukaan Botnian muotin valmisti Raumalla Matti Pulli kaverinsa kanssa. Muotti tehtiin
        Amerkikan kuutosen päälle ja varalaitaa nostettiin 40 cm.
        Raumalta muotti kulkeutui Ouluun jossa muistaakseni Kari Lukkarila oli puuhamiehenä. Ainakin
        osa veneistä tunnettiin nimellä "Utopia". Vielä Oulussa peräsin oli heti kölin jatkeena kuten
        vanhoissa puuveneissä oli tapana. Muotti siirtyi sittemmin Kokkolaan, jossa puuhamiehenä oli
        Imma Björndahl. Kokkolassa peräsin siiryi erilliseksi. Kokkolasta muotti siirtyi vuonna 1974 Maalahteen, jossa Jarla Plast valmisti tilaustyönä kuusi runkoa. Kölit valettiin Kokkolassa, lyijyköli paino 1700 kg.
        Jokainen tilaaja kokosi sitten veneen valmiiksi. Mastoina käytettiin Jon-meri - veneen profiilia.

        Hei Ilmo Kilpi.

        Olen sama henkilö kuin nimimerkki "Botnian omistaja" vuoden 2009 viesteissä ja minulla on siis botnia 6 itselläni. Olisi kiva kuulla enemmänkin Botnia-tietoutta, erityisesti noita historian vaiheita. Haluaisitko ottaa yhteyttä sähköpostiini [email protected] ?


      • Anonyymi
        Ilmo Kilpi kirjoitti:

        Satun lukemaan vasta nyt tätä sivustoa.
        Tietojeni mukaan Botnian muotin valmisti Raumalla Matti Pulli kaverinsa kanssa. Muotti tehtiin
        Amerkikan kuutosen päälle ja varalaitaa nostettiin 40 cm.
        Raumalta muotti kulkeutui Ouluun jossa muistaakseni Kari Lukkarila oli puuhamiehenä. Ainakin
        osa veneistä tunnettiin nimellä "Utopia". Vielä Oulussa peräsin oli heti kölin jatkeena kuten
        vanhoissa puuveneissä oli tapana. Muotti siirtyi sittemmin Kokkolaan, jossa puuhamiehenä oli
        Imma Björndahl. Kokkolassa peräsin siiryi erilliseksi. Kokkolasta muotti siirtyi vuonna 1974 Maalahteen, jossa Jarla Plast valmisti tilaustyönä kuusi runkoa. Kölit valettiin Kokkolassa, lyijyköli paino 1700 kg.
        Jokainen tilaaja kokosi sitten veneen valmiiksi. Mastoina käytettiin Jon-meri - veneen profiilia.

        Aika paljon se eroaa sitten Amerikan kuutosesta jos varalaitaa nostettiin peräti 40 cm ja sitten köli-peräsinrakennekin on muutettu erilaiseksi. Eri vene.


    • jarikai

      Hei kaikille Botniasta kiinnostuneille.

      Yllä mainitsemani Botnia 6 sivuston rakentamiseen meni sitten kuitenkin tämän verran aikaa. Nyt sivustolla on oma domain nimi ja kunnollinen webhotelli.

      Tarkoituksena olisi saada kaikki asiasta kiinnostuneet verkostoitumaan samaan paikkaan. Uusi osoite on:

      http://www.botnia6.net

      • Tur80

        Nostetaas jälkeen. Botniasta ei löydy tällä hetkellä mitään kunnollista sivua. Jaksaisiko joku osaava omistaja ryhtyä veneestä sivua tekemään? Itse sain aikaiseksi omasta veneestä sellaisen.


    • MSC1
      • Anonyymi

        Looks Like This Domain Isn't
        Connected To A Website Yet!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Looks Like This Domain Isn't
        Connected To A Website Yet!

        Hankit sen itselle ja sitten lisäilet kuvia ja keskusteluja. Ei se ole niin vaikeaa.


    • Anonyymi

      Näköjään näyttelijä Suosalo mainostaa Botnia 6 venettä HS:ssä Skipperi Oy:n kustantamana.

      • Anonyymi

        No, sen tauttahan tämä B6 juttu ponnahti pintaan!


      • Anonyymi

        Huomasin saman.
        Voihan joku avata FB tilille sivun viereen, botnia6 ja alkaa pyydellä muita samanmielisiä liittymään mukaan. Siinä se.


    • Anonyymi

      Tässä mitä olen vuosien saatossa tietoa kerännyt. Osa saattaa olla hevosmiesten tietolähteen luotettavuuden tasolla, mutta esim. suunnittelijat olen jollain tasoilla pystynyt varmistamaan.
      6mr on oma luokkansa ja American Six toinen.
      Erään tarinan mukaan G. L. Stenbäck, joka oli suunnittellut useita voittavia
      6mr veneitä piirsi noin 1918 American Six modifikaation.
      Suurimman maineen Stenbäck on saanut Hai-veneen piirtäjänä.
      American Six ei ymmärtääkseni ole ollut oma luokkansa vaan Stenbäckin oma määritelmä. 6mr perustuu tiukkaan laskenta sääntöön, mutta American Six veneessä ei olla tiukasti määritelmässä, mutta kuitenkin lähellä.
      Botnia 6 kuulemma syntyi 1960-luvulla juuri Kokkolan tienoilla kun jäljelle jääneestä American Six veneestä otettiin muotti. Ilmeisesti Matti Pulli suunnitteli ruffin, jota veneessä ei alunperin ollut. 40cm varalaidan nosto kuulostaa kyllä veneen tuntien legendalta.
      Loppujen lopuksi veneestä oli 2 muottia, toinen kiersi Pohjanmaan rantaa ja toinen Saimaalla. Esim. Muovi Simola leipoi Botnioita Lappeenrannassa.
      Oma Botnia 6:seni on tietääkseni viimeinen veteen laskettu.
      Muovi Simolla valmistanut sen 1988 jonka jälkeen muotti romutettu.
      Erinäisten sattumusten kautta rakennusprojekti viivästyi ja itse laskin veneen veteen Heihäkuussa 2004.
      Hieno vene.

      • Anonyymi

        Mielenkiintoinen ketju Botnia kuutosesta. Paljon tuolla edellä on mutua ja muuta höpöhöpöä. Vai Svea tai Joemarin ! Toisaalta on siellä tottakin. Vanhasta Ameriikan kuutosesta (kuulemma vm. 1912) otettiin siis 1960 luvulla Raumalla (III Petäjäksessä )muotti ja sitä muokkaamalla tehtiin muotti. Muotista sitten tietysti leivottiin vene Ja hyvä vene se silloin oli. Matti Pulli ja Matti Kaitila mm. oli mukana tuossa hankkeessa. Muotti kulkeutui aikanaan pohjoiseen. Ameriikan kuutonen oli sellainen matala saaristoristeilijä. Korkea riki, painava köli, mutta oli mahtava, tosin märkä, kryssillä.


    • Anonyymi

      PS
      Suosalon Botnia oli jossain vaiheessa naapurina Taalintehtaalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe