Edustuksellinen Rappio

Demokratia

Miten historia on kohdellut Suomen eduskuntalaitosta ja sen asukkeja?

Onko rahan valta ja puoluepeli maan etujen kustannuksella lisääntynyt?

Sirkusmeininkiä jo paikoitellen verraten vanhaan tapaan puhua asioista?

Onko mahdollinen rappio hallinnon syytä vai markkinakehityksen?

3

264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aivan noinkaan

      Eduskunta on varmaan ihan samanlainen kuin kansakin, kansan piiristähän ne valitaan ...

      Rahalla ei ole sen enempää valtaa kuin on rahamiehilläkään, mutta yleensä rahamiehet on huomattavasti kyvykkäämpiä ja älykkäämpiä kuin muu kansa.
      Eli valta on siellä missä sen kuuluukin olla ...

      Sirkusmeininkiä harrastetaan jos kansa sitä haluaa, se on vanha roomalainen tapa.

      "mahdollinen rappio" on sen verran epämääräinen käsite, ettei sitä oikein voi kumotakkaan kun ei teidä miten se rappio määritellään tekstin aloittajan mielestä.
      Kun se on määritelty, niin voidaan vasta hakea syyllisiä ...

      • Onhan se kyvykkyyttä ja älykkyyttä, jos pystyy palkkoja alentamalla ja väkeä irtisanomalla tekemään itselleen enemmän rahaa. Totta. Hatunnoston arvoinen suoritus ja niin teen itsekin pienessä mittakaavassa.

        Mutta onko se oikein? Ei.

        Ja ehkä juuri tuon äskeisen vastaukseni tähden pysynkin aina pienessä mittakaavassa.

        Sirkusmeiningistä tuli mieleeni: Helsingin Hartwall-areena ja Turun Typhoon-halli rakennettiin keskellä Suomen suurinta lamaa. Toinen taisi olla silloin eri niminen ja toinen on tainnut nimeään muutttaa.
        Tuli silloin mieleeni vanha roomalainen lausahdus "leipää ja sirkushuveja".

        Kyseisten hallien rakentamisen aikoihin alettiin myös Suomessa jakaa ruoka-apua.

        Panem et circenses... Te, jotka näitä foorumeita luette, ette ole kummankaan tarpeessa, mutta yrittäkää saada se naapurin Late tajuamaan, että mikä täällä on Päivän Sana.


      • ansaitsee

        itsensä näköisen sirkustirehtöörin ja on myös sellaisen saanut.

        Kaljaa ja kiekkoa.

        Jos rappioon ei ole omaa näkemystä niin turha kysyä muilta, ja sinähän jo sanoit että kaikki on hyvin kun valta on fiksuimmilla eli luonnon valinta on karsinut rappioaineksen pois vallasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1566
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      488
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      422
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe