Sapattikäskyistä. Ovatko ne voimassa?
Kyllä, sapattikäskyt ovat voimassa. Keitä ne käskyt koskevat? Koskevatko ne uskovia, Jeesuksen omia? Sapattikäskyt koskevat niitä, jotka ovat lain alla. Me olemme vapaat siitä, koska olemme uskossa Jeesukseen, emmekä ole lain alla.
Vanhassa Testamentissa on annettu myös kymmenen kuuluisaa käskyä. Se on kymmenen käskyn laki. Kymmenen käskyn lain yhdeksän käskyä on annettu myös Uudessa Testamentissa ja siksi ne koskevat meitä. Sapattikäskyä ei ole uudistettu Uudessa Testamentissa. Eli Uudessa Testamentissa ei missään käsketä ketään viettämään sapattia. Päinvastoin, Paavali nuhteli galatalaisia, jotka olivat alkaneet viettää sapattia. (Gal 4:10) Eli meidän ei tarvitse, eikä saa pitää sapattia. Se ei kuulu Jeesukseen uskoville.
Sapatti on siis lauantai. Me vietämme pyhäpäivää sunnuntaina. Miksi? Sunnuntai ei ole sapatin korvike, koska sapattia ei tarvitse korvata, vaan jättää pitämättä.
Raamatun aikana viikon ensimmäinen päivä oli sunnuntai.
[1. Ja kun sapatti oli ohi, ostivat Maria Magdaleena ja Maria, Jaakobin äiti, ja Salome hyvänhajuisia yrttejä mennäkseen voitelemaan häntä. 2. Ja viikon ensimmäisenä päivänä he tulivat haudalle ani varhain, auringon noustessa.] (Mr 16:1,2)
Sapattina Jeesus oli kuolleena haudassa. Viikon ensimmäisenä päivänä Hän nousi ylös. Eli Jeesus nousi haudasta sunnuntaina, viikon ensimmäisenä päivänä, sapatin jälkeisenä päivänä. Vähitellen opetuslapset alkoivat viettää sunnuntaita juhlapäivänä. Eli se oli ylösnousemuksen muistoksi vietettävä juhla.
[7. Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.] (Ap 20:7)
Silloin vietettiin sunnuntaita juhlapäivänä.
Koska Jeesus oli sapattina kuolleena haudassa ja sunnuntaina Hän oli ylösnoussut, minäkin haluan viettää sunnuntaita juhlapäivänä. Haluan juhlia ylösnoussutta Jeesusta sunnuntaina, enkä sapattia, eli lauantaita kuolleen Jeesuksen muistoksi. Minulle Jeesus on elävä, eikä kuollut.
Lainattu sivulta: http://gamma.nic.fi/~cobrat/Sapatti.htm
Sapatista!
20
709
Vastaukset
- Timo Flink
==>[7. Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.] (Ap 20:7)
- Lappuliisa
>>>(Tuo tapahtuma ei ole sunnuntaina, vaan lauantai-iltana. Raamatussa vuorokausi vaihtuu auringon laskiessa, ei keskiyöllä, ja raamatullisessa ajanlaskussa ilta tulee ensin.)
- Timo Flink
Lappuliisa kirjoitti:
>>>(Tuo tapahtuma ei ole sunnuntaina, vaan lauantai-iltana. Raamatussa vuorokausi vaihtuu auringon laskiessa, ei keskiyöllä, ja raamatullisessa ajanlaskussa ilta tulee ensin.)
Minä huomautin siitä, että ihmiset lukevat tuohon tekstiin ajatuksia, joita siinä ei ole. Kyseinen teksti ei puhu sunnuntain pyhittämisestä lepopäivänä. Eikä teksti puhu myöskään siitä, että tekstin kaltaiset kokoontumiset olisivat olleet vakiokäytöntö. Kyse oli Paavalin jäähyväisistä, kuten tekstiyhteys kertoo.
Se, että Jeesus nousi viikon ensimmäisenä päivänä, ei tee kyseisestä päivästä pyhää lepopäivää. Missään Raamatussa ei tällaista säädetä. Paavalin omissa teksteissa kaste ja voitokas kristillinen elämä ovat muistona siitä Jumalan voimasta, joka toteutui ylösnousemusaamuna.
Timo Flink - TaistoRa.
>>[1. Ja kun sapatti oli ohi, ostivat Maria Magdaleena ja Maria, Jaakobin äiti, ja Salome hyvänhajuisia yrttejä mennäkseen voitelemaan häntä. 2. Ja viikon ensimmäisenä päivänä he tulivat haudalle ani varhain, auringon noustessa.] (Mr 16:1,2)
Jaetaan tuo jae hieman osiin niin saadaan parempi kuva asiasisällöstä!
1.-Kun sapatti oli - ohi!!!
2.-viikon ensimmäisenä päivänä he tulivat haudalle ani varhain, auringon noustessa!!!
Oliko tässä kyseessä lauantai ilta, 7,nnen päivän ilta??? Vai lukeeko tuossa "viikon ensimmäisenä päivänä" - varhain, auringon noustessa!?
Ja sitten seuraava jae->
>>Apt 20:7 "Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää,...jne..>Kirjoitat-
>>Leivän murtaminen ei aina viittaa ehtoolliseen, vaan usein vain yhteiseen ateriaan.
Apt 2:46 vapaa suomennos-
(homothymadon)="yksimielisesti"
(kloontes)="mursivat"
(kat,oikon)="kodeissa"
(arton)="leipää"
(kai metelambanon)="ja syöden"
(trofes)="ruuan"
(agalliasei)="riemulla"
(kai afeloteti)="ja yksinkertaisella"
(kardias)="sydämellä"
Seuraava jae-(47)alkuosa...
(ainuntes)="ylistäen"
(ton theon)="Jumalaa"...jne...!
Tilanne syömisestä on aivan sama tässä Apt 2 luvun kohdalla kuin esim, "Herran aterian" 1 Kor 11 luvun kohdalla! Uskovat kokoontuivat yhteiselle "Herran aterialle", joillakin oli kiire nauttimaan omat eväänsä liian aikaisin eikä malttanut odottaa, että kaikki olisivat saapuneet ja vasta sitten olisivat ryhtyneet nauttimaan syömisiään ja juomisiaan "Herran ateriana" kuten Paavali heille hieman nuhdellen huomauttaa joidenkin "syömätavoista"! Kyseessä oli siis kuitenkin "Herran aterian" nauttimisesta vaikka tilanne vaikuttaa tavalliselta ruokailulta!
Ei ehtoollista ole mitenkään rajattu pidettäväksi jonain tiettynä päivänä tai vasta jonkun tietyn ajanjakson jälkeen! Vaan aina kun uskovina kokoonnutaan yhteen, niin voimme viettää "Herran ateriaa" =(ehtoollista)-yhdessä!
Tietystikin tästä aiheesta voi vääntää tekstiä vaikka kuinka!
Siunausta! - Timo Flink
TaistoRa. kirjoitti:
>>[1. Ja kun sapatti oli ohi, ostivat Maria Magdaleena ja Maria, Jaakobin äiti, ja Salome hyvänhajuisia yrttejä mennäkseen voitelemaan häntä. 2. Ja viikon ensimmäisenä päivänä he tulivat haudalle ani varhain, auringon noustessa.] (Mr 16:1,2)
Jaetaan tuo jae hieman osiin niin saadaan parempi kuva asiasisällöstä!
1.-Kun sapatti oli - ohi!!!
2.-viikon ensimmäisenä päivänä he tulivat haudalle ani varhain, auringon noustessa!!!
Oliko tässä kyseessä lauantai ilta, 7,nnen päivän ilta??? Vai lukeeko tuossa "viikon ensimmäisenä päivänä" - varhain, auringon noustessa!?
Ja sitten seuraava jae->
>>Apt 20:7 "Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää,...jne..>Kirjoitat-
>>Leivän murtaminen ei aina viittaa ehtoolliseen, vaan usein vain yhteiseen ateriaan.
Apt 2:46 vapaa suomennos-
(homothymadon)="yksimielisesti"
(kloontes)="mursivat"
(kat,oikon)="kodeissa"
(arton)="leipää"
(kai metelambanon)="ja syöden"
(trofes)="ruuan"
(agalliasei)="riemulla"
(kai afeloteti)="ja yksinkertaisella"
(kardias)="sydämellä"
Seuraava jae-(47)alkuosa...
(ainuntes)="ylistäen"
(ton theon)="Jumalaa"...jne...!
Tilanne syömisestä on aivan sama tässä Apt 2 luvun kohdalla kuin esim, "Herran aterian" 1 Kor 11 luvun kohdalla! Uskovat kokoontuivat yhteiselle "Herran aterialle", joillakin oli kiire nauttimaan omat eväänsä liian aikaisin eikä malttanut odottaa, että kaikki olisivat saapuneet ja vasta sitten olisivat ryhtyneet nauttimaan syömisiään ja juomisiaan "Herran ateriana" kuten Paavali heille hieman nuhdellen huomauttaa joidenkin "syömätavoista"! Kyseessä oli siis kuitenkin "Herran aterian" nauttimisesta vaikka tilanne vaikuttaa tavalliselta ruokailulta!
Ei ehtoollista ole mitenkään rajattu pidettäväksi jonain tiettynä päivänä tai vasta jonkun tietyn ajanjakson jälkeen! Vaan aina kun uskovina kokoonnutaan yhteen, niin voimme viettää "Herran ateriaa" =(ehtoollista)-yhdessä!
Tietystikin tästä aiheesta voi vääntää tekstiä vaikka kuinka!
Siunausta!Raamatussa vuorokausi vaihtuu auringon laskiessa eikä keskiyöllä. Raamatussa viikon ensimmäinen päivä alkaa auringon laskiessa meidän kalenterimme lauantaina ja päättyy auringon laskiessa meidän kalenterimme sunnuntaina. Tekstissä sanotaan, että puhe jatkui puoleen yöhön saakka, joten kyse oli siis siitä osasta raamatullista ensimmäistä päivää, jolloin oli pimeä eli meidän lauantai-iltamme keskiyöhön saakka (jolloin meillä vuorokausi vaihtuisi). Etkö tiedä, että vuorokauden vaihtuminen keskiyöllä on roomalainen keksintö eikä raamatullinen tapa laskea aikaa? Raamatullinen tapa, jota Luukas käyttää, pohjautuu luomiskertomukseen, jossa vuorokausi alkaa illasta. Ja ihan kuriositeettina, Englannissa tehty Revised English Bible, johon adventisteilla ei ole mitään osaa, kääntää kyseisen tekstin seuraavasti:
"On the Saturday night, when we gathered for the breaking of bread ..." (Acts 20:7, REB).
Käännös oli katolisten, anglikaanien, metodistien, baptistien ja presbyteerin yhteistyön tulos.
Timo Flink - pauttia
Timo Flink kirjoitti:
Minä huomautin siitä, että ihmiset lukevat tuohon tekstiin ajatuksia, joita siinä ei ole. Kyseinen teksti ei puhu sunnuntain pyhittämisestä lepopäivänä. Eikä teksti puhu myöskään siitä, että tekstin kaltaiset kokoontumiset olisivat olleet vakiokäytöntö. Kyse oli Paavalin jäähyväisistä, kuten tekstiyhteys kertoo.
Se, että Jeesus nousi viikon ensimmäisenä päivänä, ei tee kyseisestä päivästä pyhää lepopäivää. Missään Raamatussa ei tällaista säädetä. Paavalin omissa teksteissa kaste ja voitokas kristillinen elämä ovat muistona siitä Jumalan voimasta, joka toteutui ylösnousemusaamuna.
Timo FlinkVanha liitto on selvästi "Jahve" Jumalan tekemä liitto Israelin kansan kanssa.
Uusi liitto on selvästi eri liitto ja sen liiton tekijä on Jumalan Poika.
Näin on molemmat tehneet liiton.
Isän liitto oli israelin puolelta rikottu, joten lainkin mukaan piti heittää ulos jokainen lainrikkoja.Näin profeettojen lupaama Messias on ainoa ihminen joka jäi kuuluvaksi "synnittömään Israeliin".
Samalla hän oli myös Jumalan Poika ja Uuden liiton tekijä.
Näin meni laki Pojan mukana ristille ja vain Pojan Liitto on voimassa.
----10. Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
11. Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
12. Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä".
13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme..
----
Ne jotka haluavat voivat kyllä yrittää samaa kuin Poikakin on tehnyt, mutta samaan asemaan ei enää voi Hänen kanssaan päästä.
Ei varsinkaan sinun sekamenetelmäsi kanssa.
Paavalikin puhuu joidenkin opettavan muuta kuin mitä he olivat käskeneet.Vain heillä oli se oikeus annettu Jeesukselta.
24. Koska olemme kuulleet, että muutamat meistä lähteneet, joille emme ole mitään käskyä antaneet, ovat puheillaan tehneet teidät levottomiksi ja saattaneet teidän sielunne hämmennyksiin,
25. niin me olemme yksimielisesti nähneet hyväksi valita miehiä ja lähettää heidät teidän tykönne rakkaiden veljiemme Barnabaan ja Paavalin kanssa,
26. jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden.
27. Me lähetämme siis Juudaan ja Silaan, jotka myös suusanalla ilmoittavat teille saman.
28. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
Tähän ei ole sinulla eikä kenelläkään suosikkinaisellasi enkelien välitykselläkään mitään oikeutta muuttaa heidän saamiaan ohjeita.
Siitä on juuri Paavali, jonka sanoja väännät tahtomallasi tavalla, varoittanut kyllin selvästi.
Ellet sitä ymmärrä niin ole ymmärtämättä.
Toivottavasti muut ymmärtävät.
Raamatussa on Evankeliumi sanottu selkeästi muuttamisen varoitusten kera.
Efesolaiskirje:
2:15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
Paavali puhuu sekä laista että säädöksistä?
Mitä tekemistä on lailla ilman säädöksiä?
Säädökset kertovat mitä lainrikkomisesta ja lain noudattamisesta seuraa.
Lakia ei ole ilman säädöksiä.
Mooseksen laki oli maallinen laki ja säädökset olivat maallisia seuraamuksia.
Uusi liitto on hengellinen liitto jonka seuraamukset ovat hengellisiä.
Ei ikkunan rikkomisesta tule hengellisiä seuraamuksia.
Viekää oppinne takaisin Amerikan mantereelle.
Mooseksen laki tarkoittaisi Suomessa että varkaalta pitäisi säädöksen mukaan katkaista käsi ja ilman säädöstä käsi jätetään katkaisematta.
Siinä on vain nämä kaksi vaihtoehtoa.
----
Mooseksen lakihan koski vain juutalaisia ollen juutalaisten kansallinen laki.Näinollen pakanoille ei ole mitään merkitystä seremonialakien vioimassaololla.
Mooseksen lakiahan ei Uudessa liitossa siirretty pakanoille missään määrin.
Apostolit pitivät kokouksen jossa päätettiin se mikä pakanoiden tuli ottaa noudatettavakseen.
Kirje galatalaisille 2
1. Sitten, neljäntoista vuoden kuluttua, minä taas menin ylös Jerusalemiin Barnabaan kanssa ja otin Tiituksenkin mukaani.
2. Mutta minä menin sinne ilmestyksen johdosta ja esitin heille sen evankeliumin, jota julistan pakanain keskuudessa; esitin sen yksityisesti arvokkaimmille heistä, etten ehkä juoksisi tai olisi juossut turhaan.
3. Mutta ei edes seuralaistani Tiitusta, joka oli kreikkalainen, pakotettu ympärileikkauttamaan itseänsä.
4. Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa,
5. me emme hetkeksikään alistuneet antamaan heille myöten, että evankeliumin totuus säilyisi teidän keskuudessanne.
6. Ja nuo, joita jonakin pidettiin - millaisia lienevät olleet, ei kuulu minuun; Jumala ei katso henkilöön - nuo arvossapidetyt eivät velvoittaneet minua mihinkään enempään,
7. vaan päinvastoin, kun näkivät, että minulle oli uskottu evankeliumin julistaminen ympärileikkaamattomille, samoin kuin Pietarille sen julistaminen ympärileikatuille -
8. sillä hän, joka antoi Pietarille voimaa hänen apostolintoimeensa ympärileikattujen keskuudessa, antoi minullekin siihen voimaa pakanain keskuudessa -
9. ja kun olivat tulleet tuntemaan sen armon, mikä oli minulle annettu, niin Jaakob ja Keefas ja Johannes, joita pidettiin pylväinä, antoivat minulle ja Barnabaalle yhteisen työn merkiksi kättä, mennäksemme, me pakanain keskuuteen ja he ympärileikattujen.
10. Meidän oli vain muistaminen köyhiä, ja juuri sitä minä olenkin ahkeroinut tehdä.
11. Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin minä häntä vasten kasvoja, koska hän oli herättänyt suurta paheksumista.
12. Sillä ennenkuin Jaakobin luota oli tullut muutamia miehiä, oli hän syönyt yhdessä pakanain kanssa; mutta heidän tultuaan hän vetäytyi pois ja pysytteli erillään peläten ympärileikattuja,
13. ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset, niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin.
14. Mutta kun minä näin, etteivät he vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan, sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen: "Jos sinä, joka olet juutalainen, noudatat pakanain tapoja etkä juutalaisten, miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja?"
15. Me olemme luonnostamme juutalaisia, emmekä pakanasyntisiä;
16. mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
17. Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
18. Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
19. Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
20. ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
21. En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut. - Timo Flink
pauttia kirjoitti:
Vanha liitto on selvästi "Jahve" Jumalan tekemä liitto Israelin kansan kanssa.
Uusi liitto on selvästi eri liitto ja sen liiton tekijä on Jumalan Poika.
Näin on molemmat tehneet liiton.
Isän liitto oli israelin puolelta rikottu, joten lainkin mukaan piti heittää ulos jokainen lainrikkoja.Näin profeettojen lupaama Messias on ainoa ihminen joka jäi kuuluvaksi "synnittömään Israeliin".
Samalla hän oli myös Jumalan Poika ja Uuden liiton tekijä.
Näin meni laki Pojan mukana ristille ja vain Pojan Liitto on voimassa.
----10. Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
11. Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
12. Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä".
13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme..
----
Ne jotka haluavat voivat kyllä yrittää samaa kuin Poikakin on tehnyt, mutta samaan asemaan ei enää voi Hänen kanssaan päästä.
Ei varsinkaan sinun sekamenetelmäsi kanssa.
Paavalikin puhuu joidenkin opettavan muuta kuin mitä he olivat käskeneet.Vain heillä oli se oikeus annettu Jeesukselta.
24. Koska olemme kuulleet, että muutamat meistä lähteneet, joille emme ole mitään käskyä antaneet, ovat puheillaan tehneet teidät levottomiksi ja saattaneet teidän sielunne hämmennyksiin,
25. niin me olemme yksimielisesti nähneet hyväksi valita miehiä ja lähettää heidät teidän tykönne rakkaiden veljiemme Barnabaan ja Paavalin kanssa,
26. jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden.
27. Me lähetämme siis Juudaan ja Silaan, jotka myös suusanalla ilmoittavat teille saman.
28. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
Tähän ei ole sinulla eikä kenelläkään suosikkinaisellasi enkelien välitykselläkään mitään oikeutta muuttaa heidän saamiaan ohjeita.
Siitä on juuri Paavali, jonka sanoja väännät tahtomallasi tavalla, varoittanut kyllin selvästi.
Ellet sitä ymmärrä niin ole ymmärtämättä.
Toivottavasti muut ymmärtävät.
Raamatussa on Evankeliumi sanottu selkeästi muuttamisen varoitusten kera.
Efesolaiskirje:
2:15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
Paavali puhuu sekä laista että säädöksistä?
Mitä tekemistä on lailla ilman säädöksiä?
Säädökset kertovat mitä lainrikkomisesta ja lain noudattamisesta seuraa.
Lakia ei ole ilman säädöksiä.
Mooseksen laki oli maallinen laki ja säädökset olivat maallisia seuraamuksia.
Uusi liitto on hengellinen liitto jonka seuraamukset ovat hengellisiä.
Ei ikkunan rikkomisesta tule hengellisiä seuraamuksia.
Viekää oppinne takaisin Amerikan mantereelle.
Mooseksen laki tarkoittaisi Suomessa että varkaalta pitäisi säädöksen mukaan katkaista käsi ja ilman säädöstä käsi jätetään katkaisematta.
Siinä on vain nämä kaksi vaihtoehtoa.
----
Mooseksen lakihan koski vain juutalaisia ollen juutalaisten kansallinen laki.Näinollen pakanoille ei ole mitään merkitystä seremonialakien vioimassaololla.
Mooseksen lakiahan ei Uudessa liitossa siirretty pakanoille missään määrin.
Apostolit pitivät kokouksen jossa päätettiin se mikä pakanoiden tuli ottaa noudatettavakseen.
Kirje galatalaisille 2
1. Sitten, neljäntoista vuoden kuluttua, minä taas menin ylös Jerusalemiin Barnabaan kanssa ja otin Tiituksenkin mukaani.
2. Mutta minä menin sinne ilmestyksen johdosta ja esitin heille sen evankeliumin, jota julistan pakanain keskuudessa; esitin sen yksityisesti arvokkaimmille heistä, etten ehkä juoksisi tai olisi juossut turhaan.
3. Mutta ei edes seuralaistani Tiitusta, joka oli kreikkalainen, pakotettu ympärileikkauttamaan itseänsä.
4. Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa,
5. me emme hetkeksikään alistuneet antamaan heille myöten, että evankeliumin totuus säilyisi teidän keskuudessanne.
6. Ja nuo, joita jonakin pidettiin - millaisia lienevät olleet, ei kuulu minuun; Jumala ei katso henkilöön - nuo arvossapidetyt eivät velvoittaneet minua mihinkään enempään,
7. vaan päinvastoin, kun näkivät, että minulle oli uskottu evankeliumin julistaminen ympärileikkaamattomille, samoin kuin Pietarille sen julistaminen ympärileikatuille -
8. sillä hän, joka antoi Pietarille voimaa hänen apostolintoimeensa ympärileikattujen keskuudessa, antoi minullekin siihen voimaa pakanain keskuudessa -
9. ja kun olivat tulleet tuntemaan sen armon, mikä oli minulle annettu, niin Jaakob ja Keefas ja Johannes, joita pidettiin pylväinä, antoivat minulle ja Barnabaalle yhteisen työn merkiksi kättä, mennäksemme, me pakanain keskuuteen ja he ympärileikattujen.
10. Meidän oli vain muistaminen köyhiä, ja juuri sitä minä olenkin ahkeroinut tehdä.
11. Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin minä häntä vasten kasvoja, koska hän oli herättänyt suurta paheksumista.
12. Sillä ennenkuin Jaakobin luota oli tullut muutamia miehiä, oli hän syönyt yhdessä pakanain kanssa; mutta heidän tultuaan hän vetäytyi pois ja pysytteli erillään peläten ympärileikattuja,
13. ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset, niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin.
14. Mutta kun minä näin, etteivät he vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan, sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen: "Jos sinä, joka olet juutalainen, noudatat pakanain tapoja etkä juutalaisten, miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja?"
15. Me olemme luonnostamme juutalaisia, emmekä pakanasyntisiä;
16. mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
17. Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
18. Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
19. Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
20. ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
21. En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.Hyvä pauttia, olemme jo käyneet tämän keskustelun. En ole kanssasi samaa mieltä liittojen, Paavalin ja lepopäivän tulkinnastasi. En allekirjoita ajatustasi lepopäivättömästä uudesta liitosta. Tuskin tätä keskustelua kannattaa uudestaan käydä.
Timo Flink - pauttia
Timo Flink kirjoitti:
Hyvä pauttia, olemme jo käyneet tämän keskustelun. En ole kanssasi samaa mieltä liittojen, Paavalin ja lepopäivän tulkinnastasi. En allekirjoita ajatustasi lepopäivättömästä uudesta liitosta. Tuskin tätä keskustelua kannattaa uudestaan käydä.
Timo FlinkEihän tämä mikään mielipideasia olekaan.
Minä tukeudun paljon mieluummin niihin tietoihin joihin luotan, ja jotka löytyvät selkeästi Raamatusta.
Siihenhän uskon tulee perustua eikä teologien sopimuksiin.
Minua eivät mielipiteet kiinnosta lainkaan niistä asioista joista on selvästi sanottu Raamatussa.
Olen ne läpikäynyt juurtajaksain ja asia on joka kerralla vain varmistunut.
Valitettavasti niinpäin etten voi hyvällä omallatunnolla hyväksyä sinun näkemystäsi.
Olemme samaa mieltä uudesta kierroksesta.
- ihmiskäskyjen sijaan
Onpa ihme puolustelut sinulla viettää ihmiskäskyn mukaista päivää Jumalan asettaman päivän sijaan. Voi niitä jotka puolustavat syntejään ja keksivät kaikenlaisia puolustuksia synneilleen. Synti on laittomuus ja käskyjen rikkominen on syntiä, saati niiden muuttaminen oman lihallisen mielen mukaisiksi. Vaarallisilla vesillä liikkuvat ne miljoonat kristityt jotka ehdoin tahdoin tahtovat pysyä paavin käskyissä kiinni ja kumartaa tätä petovaltaa Jumalan sijasta.
- sini-silmänen
12. Kun te tulette minun kasvojeni eteen, kuka sitä teiltä vaatii - minun esikartanoitteni tallaamista?
13. Älkää enää tuoko minulle turhaa ruokauhria; suitsutus on minulle kauhistus. En kärsi uuttakuuta enkä sapattia, en kokouksen kuuluttamista, en vääryyttä ynnä juhlakokousta.
14. Minun sieluni vihaa teidän uusiakuitanne ja juhla-aikojanne; ne ovat käyneet minulle kuormaksi, jota kantamaan olen väsynyt.
15. Kun te ojennatte käsiänne, minä peitän silmäni teiltä; vaikka kuinka paljon rukoilisitte, minä en kuule: teidän kätenne ovat verta täynnä.
16. Peseytykää, puhdistautukaa; pankaa pois pahat tekonne minun silmäini edestä, lakatkaa pahaa tekemästä.
17. Oppikaa tekemään hyvää; harrastakaa oikeutta, ojentakaa väkivaltaista, hankkikaa orvolle oikeus, ajakaa lesken asiaa.
18. Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi.
19. Jos suostutte ja olette kuuliaiset, niin te saatte syödä maan hyvyyttä;
20. mutta jos vastustatte ja niskoittelette, niin miekka syö teidät. Sillä Herran suu on puhunut.
21. Voi, kuinka onkaan portoksi tullut uskollinen kaupunki! Se oli täynnä oikeutta, siellä asui vanhurskaus, mutta nyt murhamiehet.
22. Sinun hopeasi on kuonaksi käynyt, jaloviinisi vedellä laimennettu.
23. Sinun päämiehesi ovat niskureita ja varkaiden tovereita; kaikki he lahjuksia rakastavat ja palkkoja tavoittelevat; eivät he hanki orvolle oikeutta, lesken asia ei pääse heidän eteensä.
24. Sentähden sanoo Herra, Herra Sebaot, Israelin Väkevä: Voi! Minä viihdytän vihani vastustajissani, minä kostan vihollisilleni;
25. minä käännän käteni sinua vastaan ja puhdistan sinusta kuonan niinkuin lipeällä ja poistan sinusta kaiken lyijyn.
26. Ja minä palautan sinun tuomarisi muinaiselleen ja sinun neuvonantajasi sellaisiksi, kuin alkuaan olivat. Sitten sinua kutsutaan "vanhurskauden linnaksi", "uskolliseksi kaupungiksi".
27. Siion lunastetaan oikeudella ja sen kääntyneet vanhurskaudella.
28. Mutta luopiot ja syntiset saavat kaikki turmion, ja ne, jotka hylkäävät Herran, hukkuvat.
29. Sillä he saavat häpeän niistä tammista, joita te himoitsitte, ja pettymyksen puutarhoista, jotka te valitsitte.
30. Sillä teidän käy kuin tammen, jonka lehdet lakastuvat, ja kuin puutarhan, joka on vailla vettä.
31. Ja mahtaja tulee rohtimeksi ja hänen tekonsa kipinäksi, ja molemmat palavat yhdessä, eikä ole sammuttajaa.
Seuraava luku, Jes - kuluttava kiivaus
sini-silmänen kirjoitti:
12. Kun te tulette minun kasvojeni eteen, kuka sitä teiltä vaatii - minun esikartanoitteni tallaamista?
13. Älkää enää tuoko minulle turhaa ruokauhria; suitsutus on minulle kauhistus. En kärsi uuttakuuta enkä sapattia, en kokouksen kuuluttamista, en vääryyttä ynnä juhlakokousta.
14. Minun sieluni vihaa teidän uusiakuitanne ja juhla-aikojanne; ne ovat käyneet minulle kuormaksi, jota kantamaan olen väsynyt.
15. Kun te ojennatte käsiänne, minä peitän silmäni teiltä; vaikka kuinka paljon rukoilisitte, minä en kuule: teidän kätenne ovat verta täynnä.
16. Peseytykää, puhdistautukaa; pankaa pois pahat tekonne minun silmäini edestä, lakatkaa pahaa tekemästä.
17. Oppikaa tekemään hyvää; harrastakaa oikeutta, ojentakaa väkivaltaista, hankkikaa orvolle oikeus, ajakaa lesken asiaa.
18. Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi.
19. Jos suostutte ja olette kuuliaiset, niin te saatte syödä maan hyvyyttä;
20. mutta jos vastustatte ja niskoittelette, niin miekka syö teidät. Sillä Herran suu on puhunut.
21. Voi, kuinka onkaan portoksi tullut uskollinen kaupunki! Se oli täynnä oikeutta, siellä asui vanhurskaus, mutta nyt murhamiehet.
22. Sinun hopeasi on kuonaksi käynyt, jaloviinisi vedellä laimennettu.
23. Sinun päämiehesi ovat niskureita ja varkaiden tovereita; kaikki he lahjuksia rakastavat ja palkkoja tavoittelevat; eivät he hanki orvolle oikeutta, lesken asia ei pääse heidän eteensä.
24. Sentähden sanoo Herra, Herra Sebaot, Israelin Väkevä: Voi! Minä viihdytän vihani vastustajissani, minä kostan vihollisilleni;
25. minä käännän käteni sinua vastaan ja puhdistan sinusta kuonan niinkuin lipeällä ja poistan sinusta kaiken lyijyn.
26. Ja minä palautan sinun tuomarisi muinaiselleen ja sinun neuvonantajasi sellaisiksi, kuin alkuaan olivat. Sitten sinua kutsutaan "vanhurskauden linnaksi", "uskolliseksi kaupungiksi".
27. Siion lunastetaan oikeudella ja sen kääntyneet vanhurskaudella.
28. Mutta luopiot ja syntiset saavat kaikki turmion, ja ne, jotka hylkäävät Herran, hukkuvat.
29. Sillä he saavat häpeän niistä tammista, joita te himoitsitte, ja pettymyksen puutarhoista, jotka te valitsitte.
30. Sillä teidän käy kuin tammen, jonka lehdet lakastuvat, ja kuin puutarhan, joka on vailla vettä.
31. Ja mahtaja tulee rohtimeksi ja hänen tekonsa kipinäksi, ja molemmat palavat yhdessä, eikä ole sammuttajaa.
Seuraava luku, JesNäin on rikkojille luvattu. Miksi kukaan tälläisen tekstin luettuaan haluaa vielä jatkaa Jumalan lain rikkojien ja ihmiskäskyjen pitäjien seurassa. Jumala on pitkämielinen, mutta lopulta tulee aika tuomita ne jotka rikkovat hänen liittoansa. he hukkuvat, heidät hävitetään olemattomiin. Kauhea on syntisten kohtalo Jumalan edessä.
- taram2
kuluttava kiivaus kirjoitti:
Näin on rikkojille luvattu. Miksi kukaan tälläisen tekstin luettuaan haluaa vielä jatkaa Jumalan lain rikkojien ja ihmiskäskyjen pitäjien seurassa. Jumala on pitkämielinen, mutta lopulta tulee aika tuomita ne jotka rikkovat hänen liittoansa. he hukkuvat, heidät hävitetään olemattomiin. Kauhea on syntisten kohtalo Jumalan edessä.
Aika vaarallista tekstiä.
Ei meidän pitäisi lähteä tuomitsemaan toisia.
Kukin vastaa itsestään kun se päivä tulee.
Jos näemme että omaa omatuntoamme loukataan on tärkeintä pitää kiinni omasta uskostaan.
JÄTTÄKÄÄ JEESUKSELLEKIN JOTAIN TUOMITTAVAA!
Jos näemme omasta mielestämme vääryyttä ja totuuden vääristelyä,mielestäni riittää kun kerran asiaan puutumme.Ei pidä tehdä siitä uskonkappaletta ja jankuttaa samaa asiaa aina vaan ja aina vaan.
Jos haluamiamme muutoksia ei tule,olkoonpa kuinka oikeudellisia ja raamatullisia,niin Jeesus seurakunnan päänä hoitaa loput.
Meidät on kutsuttu julistamaan evankeliumia ja....
Evankeliumi on jotain muuta.
Kristuksen seuraaminen ei voi olla tuomitsemista. - mökin ukko
taram2 kirjoitti:
Jos näemme että omaa omatuntoamme loukataan on tärkeintä pitää kiinni omasta uskostaan.
Jos näemme omasta mielestämme vääryyttä ja totuuden vääristelyä,mielestäni riittää kun kerran asiaan puutumme.Ei pidä tehdä siitä uskonkappaletta ja jankuttaa samaa asiaa aina vaan ja aina vaan.
Jos haluamiamme muutoksia ei tule,olkoonpa kuinka oikeudellisia ja raamatullisia,niin Jeesus seurakunnan päänä hoitaa loput.
Kristuksen seuraaminen ei voi olla tuomitsemista.Täällä keskustelupalstalla on tullut vastaan juuri tuo joidenkin adventistien erikoinen tapa hyökätä silmittömästi muiden uskontojen tapojen kimppuun.
Hämmästyneenä olen seurannut ettei muilla uskonnoilla, muslimit mukaanlukien esiinny tuollaista.
Tämä jos mikä on erikoista vielä siksi, että he eivät tee samoin ateistien palstalla vaikka siellä luulisi olevan niitä joita heidän tulisi mieluummin valistaa kuin jo muihin uskontoihin kuuluvia.
Paavalikaan ei mennyt sinne missä evankeliumia oli jo saarnattu ettei rakentaisi muiden tekemälle perustalle.
Joten he tekevät nähtävästi kaiken lisäksi työtään Raamatun ohjeiden vastaisesti.
Muille antaisin ohjeen joka on myös Raamatussa; harhauskoista karttakaa.Ei kannata antautua näiden adventistien eikä jehovien kanssa vättelyihin. Israelilaiset omaksuivat sapatin vieton "Mooseksen aikoihin" luultavimmin keeniläisiltä. Vaikka luomismyytti kertookin jumalan levänneen seitsemäntenä päivänä, ei VT tunne sapatin viettoa ennen mooseslaista aikaa. Missään ei kerrota Aadamin, Nooan, Eenokin, Abrahamin, Iisakin taikka Jaakobin viettäneen sapattia.
Baabelin pakkosiirtolaisuuden aikana tosin lanseerataan ajatus, että sapatti olisi ollut alusta asti olemassa. Tämä siksi että ympärileikkauksen ohella saataisiin vedettyä "häjurakoa" babylonialaisiin "isäntiin" ja saataisiin omaa erityisasemaa Jahve-jumalan valittuna kansana korostettua.- pelastukseksi
taram2 kirjoitti:
Kristuksen seuraaminen ei voi olla tuomitsemista.Emme tuomitsekaan ketään. Raamatun sana tuomitsee kuitenkin selvästi jokaisen laittomuuden tekijän ja ihmisoppien vaalijan kadotukseen. Miksi pitäisi ihmisten antaa tuudittua väärään turvallisuuden tunteeseen? Jos se joka tietää totuuden mutta ei varoita väärintekijää, hänen kuolemansa on vaikenijan vastuulla. Sana on tuomarimme ja Sana on Jumalan Poika, Jeesus joka on yhtä Jumalan kanssa.
- Muuttuja jakaen
Käskyjä on kaikenlaisia, eikä kaikkia tarvitse pitää. Aika huvittavaa adventistien touhu kun yrittävät tuoda Juutalaisten vanhoja tapoja meille käyttöön ja niillä syyllistäen. Olette te kummallista porukkaa.. Olette näköjään Mooseksen ajassa vielä. No.. olihan Mooses hyvä ja vakaa mies. Nyt on vuosi 2005 menossa. Ja uutta liittoa kulunut sen verraan. Jeesus muutti ajat ja lait.. Näin on asiat! Tyytykää korkeimman päätökseen, tai palatkaa vanhaan.
- Aramiz
Muuttuja jakaen kirjoitti:
Käskyjä on kaikenlaisia, eikä kaikkia tarvitse pitää. Aika huvittavaa adventistien touhu kun yrittävät tuoda Juutalaisten vanhoja tapoja meille käyttöön ja niillä syyllistäen. Olette te kummallista porukkaa.. Olette näköjään Mooseksen ajassa vielä. No.. olihan Mooses hyvä ja vakaa mies. Nyt on vuosi 2005 menossa. Ja uutta liittoa kulunut sen verraan. Jeesus muutti ajat ja lait.. Näin on asiat! Tyytykää korkeimman päätökseen, tai palatkaa vanhaan.
Se,että Adventistit ovat väärässä. Kerro meille?
kuinka monena Sunnuntaina Jeesus meni Synägoogaan
Missä kohtaa Raamatussa esiintyy se, että Siirtyi
Aurinko kultin pääksi?
Voisitko antaa lisätietoja, siitä kuinka Jeesus
itse Juma otti Saatanan pyhitys päivän Kristityille? Kai olet tietoinen Sunnuntain alku-perästä. Sehän oli Tämän Jumalan vastustajan
pyhittämä päivä Jolloin ne joita me kutsumme pakanoiksi. Heillä oli tapana kokootua Sunnuntain
Jumalansa palveluksiin.
Et ole huomioinut sitä millainen todellinen uusi-
liitto on jonka Jeesus jätti ihmisille perinnöksi
Jeesus vain poisti vanhasta liitosta Ruokauhrin ja Teurasuhrin. Hän poisti myös ne vanhinten perinnäis säännöt jotka olivat meitä vastaan.
Ja näitä Vanhinten perinnäissäntöjä oli melko runsas kokoelma. Näin uusiliitto vahvistettiin
Jeesuksen meidän uhrimme verellä. Jeesus itse
oii sanonut se on täytetty. Siis hänen lunastustyönsä oli suoritettu loppuun. Kaikkien
puolesta jotka uskovat hänen iankaikkiseen uhriinsa. Epäjumalien pyhitys menoihin Jeesus ei koskaan siirtynyt Raamatun mukaan. Tällaisesta
asiasta ei ole pienintäkään vihjettä.
Siunausta
Antti
- Aramiz
Ja Sunnuntai aamuna hän heräsi Normaaleihin askareihinsa. Ylösnousemus olise voitto Yli Saatanan. Saatana Ei voinut pitää Jeesusta haudassansa, vaan hän nousi ylös Juuri Saatanan riemuvoitto juhlan aamuna. Hän oli Kuoleman voittaja. Kuinka pettyneitä olivatkaan Saatan palveliat, siitä kun heidän uhrinsa nousi kuolleista. Sapatin hän lepäsi haudassansa!
Sunnuntaina hän ilmestyi monille todisteena ylös-nousemus voimasta. Jeesus on kuoleman voittaja
esikoinen kuoloon nukkuneista. Siis jos Jeesusta
ei ole herätetty Ei meitäkään tulla herättämään.
näinhän Paavali asian ilmaisee.
Juuri ylösnousemuksessahan on meidän kaikkien toivo. Tämän toivon pitäisi yhdistää Ktistikansaa
,Kuitenkin nykyään tästä toivosta on tehty riita-kapula
Siunausta
Jeesuksessa- J.A.G
Raamatussa puhutaan juuri teistä(lahkosta) jotka joka kinastelee päivistä, ruokamääräyksistä ja muusta turhista asioista.
Teitä tulee karttaa ja kiertää. On turha antautua keskusteluun kun teillä on on vain tarkoituksena kerätä lisää ihmisiä lahkoon. Ette tarjoa evankeliumia, vaan lakeja ja matematiikkaa. Fariseukset aikanaan myös paisuivat.
Kyttäätte uskossa vapaita olevia ihmisiä, jotta voisitte heitä johtaa omaan lahkoon. Teihin liittyvä vieroitetaan näkemään vain teidän mukaisen maailman, jossa kaikki muut ovat väärää ja eksyneitä, ja te ainoa pyhä jäännös.
- Aramiz
alla!
Et koko Raamatusta löydä yhtä ainoata kohtaa, jossa Jeesus olisi kumonnut antamansa Sapatti-käskyn ja antanut opetuslapsilleen neuvon siirtyä Aurinkokultin alaisuuteen palvelemaan
Jeesusta. En ole löytänyt muuta vihjettä tästä
asiasta, kuin sinun kertomuksesi. Juten pidän sinun keromustasi epäluotettavana keksintönä.
Yleensä tällaisissa suurissa asioissa itse lain-antaja antaa uudet käskyt. Nyt kuitenkaan ei
mitään uusia käskyjä Herra Jeesus ei ole antanut.
Siksi tämä kertomasi tarina ei ole veden pitävä.
Eihän kukaan joka Kristuksessa on ole lain alla,
koska hän automaattisesti toimii kaikki työnsä lain sallimissa muodoissa. Hän on lain päällä,
kuitenkin rikkoessaan Lain hän joutuu lain tuomion alle.
Jokainen jumalan laki on voimassa, kuitenkaan
viralisesti ei nyky 10 nessä käskyssä ole jäljellä kuin 8 san käskyä. Ensimmäiseksi
poistettiin Kuvien pavelemis käsky. Sitten poistettiin Sapatti Käsky. Kuitenkin tämän kuvien palvelemis käskyjen tilalle halkaistiin
Himoitsemis käsky kahtia ja näin saatiin luku
pusymään 10 nenä. Nythän ei Omatekoisessa uudessa
liitossa ole kuin 9 deksän käskyä.
Kyllä Paavalilla oli tapana viettää Sapattia
Apostolien tekojen mukaan siellä on runsaasti
hyviä esimerkkejä. Sunnuntain pyhitämiseen ei
pyhänä ei ole kyllä viittauksia. Eikä Raamatusta löydy mitään tukea Sunnuntain pyhitykselle.
Trooaan kokous venyi niin pitkälle, että se meni
Sunnuntain puolelle, sen ajan käytännön mukaan
Koska Juutalainen käytäntö oli illasta iltaan eli Auringon laskusta Auringon laskuun vaihtui
päivä. Siksi puolen yön jälkeen Paavali nukahti hieman ja Auringon noustessa hän lähti matkalle
siunausta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 666391
- 715818
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise1345045- 624035
- 143895
- 383309
- 713093
- 642957
- 792725
- 492027