epilepsia ja luontaislääkkeet

kiinnostaa

Terve minua kiinnostaa tietää, auttavatko luontaislääkkeet epilepsialääkkeiden lisänä epilepsian hoidossa. Tohtori Tolonen suosittelee E-Epaa, Bio-carnosiinia ja mangaania. Kertokaa kommentteja. Itselläni on epilepsia onnettomuuden jälkitilana. Söin edellämainittuja 2 kk Trileptalhoidon lisänä.

22

4386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tammetar

      Voihan luontais lääkkeet auttaa, mutta kannattaa kysyä on ko mahdollisesti yhteisvaikutuksia epilepsia lääkkeillä ja luontaistuotteilla. Minä itse en oikein luota luonteistuotteiden tehoon, koska niitä ei ole tutkittu samalla tavalla kuin lääkkeitä joita apteekista voi ostaa. Vitamiinien ja hivenaineiden kanssa tuskin tulee ongelmia.
      Olen kuullut, että mäkikuismalla on useiden lääkkeiden kanssa yhteisvaikutuksia. Nämä ovat vain minun näkemyksiäni.
      Olen itse pohtinut asiaa moneen kertaan hyvä, että otit asian esille.

      • lubja

        tiesitkö ,että mäkikuisma on apteekkin tuote .Se siitä luontaistuottesta .


      • eräs gaijin
        lubja kirjoitti:

        tiesitkö ,että mäkikuisma on apteekkin tuote .Se siitä luontaistuottesta .

        ja sen käyttö on kielletty tiettyjen epilepsialääkkeiden kanssa, koska saattaa alentaa niiden pitoisuutta ja siitäkös se riemu repeää...


      • eräs gaijin kirjoitti:

        ja sen käyttö on kielletty tiettyjen epilepsialääkkeiden kanssa, koska saattaa alentaa niiden pitoisuutta ja siitäkös se riemu repeää...

        käyttö erityisesti kielletään Neurotol Slown käyttöohjeissa joka on karbamatsepiinia. Itse syön jonkinverran magnesiumia, rautaa ja kalaöljyä ja näistä olen erikseen kysynyt neurologiltani ettei niistä ole mitään haittaa. Kuka muuten viitsii nostaa ylös neljä vuotta vanhan keskusteluketjun? Terveisin MLL


      • merkitön..
        lubja kirjoitti:

        tiesitkö ,että mäkikuisma on apteekkin tuote .Se siitä luontaistuottesta .

        Mäkikuisma on luontaistuote. Tai näin ainakin meille on tuolla terveysalan tutkinnossa opetettu ja painotettu, ettei sitä saa käyttää epilepsia lääkkeiden kanssa. Ja tiesitkö, että luontaituetteita voi ostaa myös apteekista? Mäkikuismaa löydät myös luontaistuote kaupoista, menes vaikka vilkaisemaan.


      • Anonyymi

        Minä en taas luota lääkäreihin


    • Hugo

      Lähinnä bisnes-keino ne on ja yhteisvaikutuksia ei tunneta. Jos sulle ei aiheuta sivuoireita, niin menetät vain rahat. Jos ne auttavat tai tunnet, että ne auttavat, niin se on hyvä.

      Jos tulee komplikaatioita luontaislääkkeiden sopimattomuudesta, niin hieman epäilen, että kukaan ei korvaa niitä kärsimyksiä. Lähinnä kai luontaistuoteliike vetoaa, että itse ostit ja olet vastuussa teoistasi.

      Johtopäätös: Itse en suosittele kuin apteekin ja lääkärin määräämiä lääkkeitä. Tosin eihän niidenkään vaikutusmekanismia aivoihin aina tunneta ja silti niitä määrätään epilepsian hoitoon.

      • Epilepsia sairastava

        Olen saanut apua karnosiinista ja epasta. Bisneksestä puheenollen
        oletko nähnyt rikasta luontaistuote kauppiasta.Olen nähnyt rikkaan
        apteekkarin ja lääkärin.


      • olla aikas
        Epilepsia sairastava kirjoitti:

        Olen saanut apua karnosiinista ja epasta. Bisneksestä puheenollen
        oletko nähnyt rikasta luontaistuote kauppiasta.Olen nähnyt rikkaan
        apteekkarin ja lääkärin.

        varakas, ja lekurihan tuo on......


    • ninni

      näihin luontais juttuihin. Oli ohjelma muutama päivä sitten luontaistuotteista.
      Suurin osa käyttäjistä oli vanhuksia tai vanhempia henkilöitä.
      Esim. syöpää sairastavia jotka on jo kokeillu kaikki lääkkeet eikä mikään auta.

      Täällä oli viime vuonna se maito juttu kova buumi
      (muistaakseni lehmän maitoa) tai jotain sellaista en muista enään.
      Väitti ne että oli pirteämpi ja iloisempi olo (positiivinen elämän asenne)

      • Hugo

        No se mies hukkui itse traagisissa olosuhteissa lastansa pelastaessaa, jos nyt tarkoitat häntä. Itse hänen ternimaito-bisnes vaikutti kovin epäilyttävältä.


    • timanttimies

      liuottaa ruhjeita,kalanmaksa-öljy on kans oikee hyvää,kuin myös soija

    • lääketeollisuus se vasta hu...

      Hei, Tyttärelläni (18 v.) on ollut epilepsialääkitys yhdeksän vuotiaasta (Trileptal). Yleensä keväisin hän on saanut isoja kohtauksia mutta nyt pari vuotta ne ovat olleet poissa. Tämän ajan hän on syönyt lääkityksen ohella tri Tolosen suosittelemaa Karnosiinia ja e-epa kalaöljyä. Ei näistä varmasti ainakaan mitään haittaa ole, kalaöljystä sen sijaan on varmasti hyötyä. Itselläni kalaöljy käänsi huonot kolesteroliarvot hyviksi (kokonaiskolesteroliarvo on korkea, 7 mutta hyvän ja huonon kolesterolin suhde on hyvä, eli hyvää kolesterolia on paljon. Olen hoikka, liikun päivittäin, syön kohtalaisen terveellisesti mutta vain tällä kalaöljyllä olen saanut kolesteroliarvoni paranemaan. Kolesterolilääkitystä en suostuisi ottamaan, ei sitä tosin ole tarjottukaan). Monet arvostelevat luontaislääkkeitä mutta lääketeollisuuden lääkkeiden pakkosyötöstä kukaan ei puhu mitään. Gynekologitkin kirjoittelevat hormonihoitoja jokaiselle vaihdevuosi-ikäiselle, kun jokaisesta kirjoitetusta reseptistä ropsahtaa lääkefirman bonukset.

      Luontaislääkkeet tulevat ajan myötä kalliiksi mutta itse olen katsonut, että se maksaa vaivan. Tyttäreni syö myös yhden monivitamiinitabletin päivässä. Mitään "kummallisia" luontaislääkkeitä ei kannata syödä, huijareita on varmasti silläkin alalla. Mutta esim. kalaöljystä ei varmasti ole mitään haittaakaan. Karnosiinin ja e-epa kalaöljyn hyödyllisyydestä epilepsiakohtausten hillitsemisessä on tehty useita tieteellisiä tutkimuksiakin (löytyvät esim. tri Tolosen sivujen kautta), joten se ei ole ainakaan ihan tuulesta temmattu väite. Paljon turhempaakin on, kuten juuri nuo vaihdevuosihormonihoidot ja kolesterolihoidot (joista siis selkeästi voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä)ja lääkefirmat takovat voittoja. Luontaislääketiede sentään on perusajatukseltaan terve. Yleensäkin luontaishoitoja käytetään muualla maailmassa paljon enemmän, Suomessa se on jotenkin sellainen kirosana. Lääkärit ovat täällä sellainen auktoriteetti, potilaan ei sovi itse ajatella.

      • Leija22

        Nimimerkille "lääketeollisisuus se vasta hu...".

        Mielestäni on vastuutonta kirjoittaa kolesterolilääkityksen turhuudesta. On paljon sydäntautipotilaita, joiden sairauden hoitoon kuuluu aivan välttämättömänä osana kolesterolilääkitys. Monilla lääketieteellisllä tutkimuksilla asia on todistettu. Olen hyvin läheltä seurannut sepelvaltimotautipotilasta, jonka kolesteroliarvot ovat parantuneet huomattavasti lääkityksellä. Tottakai ruokavaliokin (rasvaiset kalat mm.)auttaa ja liikunta, mutta vaikeammissa sydäntaudeissa eivät nämäkään riitä. Sen sijaan heillä kalaöljy on hyvä lisä lääkityksen ohella. Tämäkin pitää varmistaa lääkäriltä, koska sydänpotilas joutuu hyvin usein käyttämään myös verta ohentavaa lääkitystä. Itse en ole sydänpotilas, mutta kolesterolini oli korkealla, mikä on riskitekijä sydänsairauksille. Jo puolen vuoden käyttö laski arvot ihantelliselle tasolle, mistä olen erittäin tyytyväinen. Kalaöljykapseleita käytän lisäksi lähinnä kolesterolihoidossa, koska en syö rasvaista kalaa kovin usein. Sen sijaan ruoanlaitossa käytän pelkästään öljyä.

        Ihmettelen myös suhtautumistasi vaihdevuosien hormonihoitoihin. Monille naisille vaihdesuosien Alkamisen jälkeen pari-kolme vuotta saattaa olla niin raskasta ja tuskallista aikaa, että esim. työssä käyminen on todella vaikeata. Moni on saanut helpotuksen näihin vaivoihin hormonihoidosta, itse mm. olen saanut hormonihoitoa. Amerikkalaistutkimuksethan eivätkä heidän käyttämänsä lääkitykset eivät olleet mitenkään vertailukelpoisia esim. Suomessa tehtyihin tutkimuksiin. Nämä vaihdevuosivaivat voivat todellakin aiheuttaa yhdessä naisen elämänvaiheessa monenlaisia ongelmia, eikä kysymyksessä ole pelkästään hikoilukohtaukset.

        Näihin luontaistuoteasioihin en sen enempää jaksa ottaa kantaa. Toivottavasti jokainen ottaa lääkärin määräämät epilepsialääkkeensä. Jos rahapussissa on rahaa ja estettä luontaistuotteiden käyttämiselle ei
        ole, niin silloin asia on jokaisen omassa harkinnassa. Kannattaa kuitenkin ehdottomasti ottaa asioista selvää, ennen kuin pistää mitä tahansa pillereitä suuhunsa.


      • Epileptikko-70

        Mua v-ttaa omalta osaltani se, että annoin muinoin lääkäreiden täysin lisäillä lääkitystäni aivan mielettömiin määrin. Kun aikoinaan sairastuin niin kohtaukset saatiin kuriin Deprakinella. Ainut vaan että anostus oli päivässä yli sen aikaisen pharmakan suositusten. Söin n.1900mg Deprakinea päivässä! Valitin väsymystä lääkäreille. Tätä ei otettu huomioon, eikä käsitelty lainkaan; sivuutettiin vain ja jouduin lopettamaan lukion kesken kun tunneilla tuli vain nukuttua ja kuola valu suurinpiirtein suupielistä.
        Sitten tuli toivonkipinä: Lamictal. Deprakine-annostustani vähennettiin ja tilalle Lamictal. Hyvin nopeasti Deprakine otettiin kokonaan pois, vaikka sanoin että petit mal-oireilut pahenivat(nykäukset, pienet katkokset jne.).
        Sitten sain pari rajua kohtausta ja Depra otettiin jo meneillään olevan Lamictalin rinnalle. Deprakinea nostettiin pikkuhiljaa niin paljon että saatiin oireilu loppumaan. Lamictalia lääkäreitten mukaan piti edelleen kuitenkin syödä vaikka sain siitä kaksoiskuvia ja se ei tuntunut auttavan epilepsiaan yhtään. Lisäksi sain siitä pahaa ihottumaa.
        Valitin edelleen lääkäreille nykäisyistä ja muistikatkoksista, pientajuttomuuskohtauksista. Nyt lääkärit sanoivat että olisi tällainen lääke kuin Rivatril.
        Seuraavan vuoden söin n.1500mg deprakinea, Lamictalia(tarkkaa annosta en muista), Rivatrilia 5mg.
        Olin väsynyt, haluton, masentunut. Kerroin näistä lääkärille. Taas niitä vain voivoteltiin ja todettiin että ykkösprioriteetti oli saada epilepsian aih.oireilut täysin hallintaan. Rivatrilia alettiin väsymyksestä huolimatta nostamaan koska sen kuului vähentää näitä petit mal-oireiluitani. Kävikin niin, että petit mal-oireilut lisääntyivät.
        Sitten mittani täyttyi. Aloin itse tutkimaan asioita ja huomasin erään "pikku detaljin": Rivatrilin oli todettu joskus joissakin tapauksissa lisäävän tiettyjen epilepsialääkkeiden kanssa näitä petit mal-oireiluita.
        Lopetin Lamictalin kokonaan pikkuhiljaa. Olo piristyi mutta vielä oli esim.keskittymiskyvyn puutetta, väsymystä, ahdistusta, unihäiriöitä, levottomuutta pieniä katkoksia.
        Aloitin pikkuhiljaa vähentämään Deprakinea...
        Huomasin että kun vähensin deprakinea, niin oireiluni vähenivät...oloni tuli paremmaksi. Vähensin myös Rivatrlia koska olin niin väsynyt. Lähdin lätkimään kaupungin neurologiselta ja kirjauduin yksityiselle ja selostin tilanteeni. Siellä minut otettiin todesta ja iskin pöydälle kaikki faktat mitä esim.epilepsia-lääkkeiden yhteisvaikutuksista on kerrottu ja kuinka yksilöllisiä asioita nämä ovat. Mainittakoon että epilepsiatyyppini on sen laatuinen että kaupungin lääkäri sanoi tavanneensa vain pari muuta vastaavanlaista tapausta uransa aikana. Tästä päättelin että ehkä nämä yleisesti pätevät lääkityssuositukset eivät muhun päde.
        No ok, yksityisen lääkäriaseman valvonnassa multa otettiin Deprakine kokonaan pois OMASTA aloitteestani. Sanoin siellä että elämä ei ole elämisen arvoista näin väsyneenä, zompiena. Että kokeillaankos sellaista että vain Rivatril jää(ainut lääke mikä tuntui tehoavan nopeasti mm.myokloonisiin oireiluihini jms.). Näin tehtiin.
        Lopputuloksena syön nykyään vain Rivatrilia annoksena: 0,5mg aamuisin ja ennen nukkumaanmenoa 1mg!!!!!
        Repikää siitä! Miettikääs mikä oli aloituslääkitys!!
        Vuodatukseni yksi syy on se, että pyrkikää itse ottamaan rohkeasti selvää tästä mystisestä sairaudesta ja kuuntelemaan omaa kehoa, mieltä, seurailemaan omia oireiluita ja kuinka tietyt asiat vaikuttavat hyvin ja huonosti sairauteenne. Nyt kun esimerkiksi selvisi että mulle paras lääke on Rivatril niin mulla aukeaa aivan uusia mahdollisuuksia jopa vielä vähemmän väsyttävämpään hoitoon. Alan kokeileman luontaislääkkeitä OSANA hoitoa ja katson mitä tapahtuu. Rivatril on minulle hyvä lääke mutta se tuntuu aiheuttavan näinkin pienillä annoksilla sivuoireita joista en pidä. Eli rinnalle luontaislääkkeitä jotka vaikka hillitsevät näitä sivuoireita. Ok, kiitokset jos jaksoitte vuodatukseni lukea. Hyvät kevään odotukset!


      • epiä v-69
        Epileptikko-70 kirjoitti:

        Mua v-ttaa omalta osaltani se, että annoin muinoin lääkäreiden täysin lisäillä lääkitystäni aivan mielettömiin määrin. Kun aikoinaan sairastuin niin kohtaukset saatiin kuriin Deprakinella. Ainut vaan että anostus oli päivässä yli sen aikaisen pharmakan suositusten. Söin n.1900mg Deprakinea päivässä! Valitin väsymystä lääkäreille. Tätä ei otettu huomioon, eikä käsitelty lainkaan; sivuutettiin vain ja jouduin lopettamaan lukion kesken kun tunneilla tuli vain nukuttua ja kuola valu suurinpiirtein suupielistä.
        Sitten tuli toivonkipinä: Lamictal. Deprakine-annostustani vähennettiin ja tilalle Lamictal. Hyvin nopeasti Deprakine otettiin kokonaan pois, vaikka sanoin että petit mal-oireilut pahenivat(nykäukset, pienet katkokset jne.).
        Sitten sain pari rajua kohtausta ja Depra otettiin jo meneillään olevan Lamictalin rinnalle. Deprakinea nostettiin pikkuhiljaa niin paljon että saatiin oireilu loppumaan. Lamictalia lääkäreitten mukaan piti edelleen kuitenkin syödä vaikka sain siitä kaksoiskuvia ja se ei tuntunut auttavan epilepsiaan yhtään. Lisäksi sain siitä pahaa ihottumaa.
        Valitin edelleen lääkäreille nykäisyistä ja muistikatkoksista, pientajuttomuuskohtauksista. Nyt lääkärit sanoivat että olisi tällainen lääke kuin Rivatril.
        Seuraavan vuoden söin n.1500mg deprakinea, Lamictalia(tarkkaa annosta en muista), Rivatrilia 5mg.
        Olin väsynyt, haluton, masentunut. Kerroin näistä lääkärille. Taas niitä vain voivoteltiin ja todettiin että ykkösprioriteetti oli saada epilepsian aih.oireilut täysin hallintaan. Rivatrilia alettiin väsymyksestä huolimatta nostamaan koska sen kuului vähentää näitä petit mal-oireiluitani. Kävikin niin, että petit mal-oireilut lisääntyivät.
        Sitten mittani täyttyi. Aloin itse tutkimaan asioita ja huomasin erään "pikku detaljin": Rivatrilin oli todettu joskus joissakin tapauksissa lisäävän tiettyjen epilepsialääkkeiden kanssa näitä petit mal-oireiluita.
        Lopetin Lamictalin kokonaan pikkuhiljaa. Olo piristyi mutta vielä oli esim.keskittymiskyvyn puutetta, väsymystä, ahdistusta, unihäiriöitä, levottomuutta pieniä katkoksia.
        Aloitin pikkuhiljaa vähentämään Deprakinea...
        Huomasin että kun vähensin deprakinea, niin oireiluni vähenivät...oloni tuli paremmaksi. Vähensin myös Rivatrlia koska olin niin väsynyt. Lähdin lätkimään kaupungin neurologiselta ja kirjauduin yksityiselle ja selostin tilanteeni. Siellä minut otettiin todesta ja iskin pöydälle kaikki faktat mitä esim.epilepsia-lääkkeiden yhteisvaikutuksista on kerrottu ja kuinka yksilöllisiä asioita nämä ovat. Mainittakoon että epilepsiatyyppini on sen laatuinen että kaupungin lääkäri sanoi tavanneensa vain pari muuta vastaavanlaista tapausta uransa aikana. Tästä päättelin että ehkä nämä yleisesti pätevät lääkityssuositukset eivät muhun päde.
        No ok, yksityisen lääkäriaseman valvonnassa multa otettiin Deprakine kokonaan pois OMASTA aloitteestani. Sanoin siellä että elämä ei ole elämisen arvoista näin väsyneenä, zompiena. Että kokeillaankos sellaista että vain Rivatril jää(ainut lääke mikä tuntui tehoavan nopeasti mm.myokloonisiin oireiluihini jms.). Näin tehtiin.
        Lopputuloksena syön nykyään vain Rivatrilia annoksena: 0,5mg aamuisin ja ennen nukkumaanmenoa 1mg!!!!!
        Repikää siitä! Miettikääs mikä oli aloituslääkitys!!
        Vuodatukseni yksi syy on se, että pyrkikää itse ottamaan rohkeasti selvää tästä mystisestä sairaudesta ja kuuntelemaan omaa kehoa, mieltä, seurailemaan omia oireiluita ja kuinka tietyt asiat vaikuttavat hyvin ja huonosti sairauteenne. Nyt kun esimerkiksi selvisi että mulle paras lääke on Rivatril niin mulla aukeaa aivan uusia mahdollisuuksia jopa vielä vähemmän väsyttävämpään hoitoon. Alan kokeileman luontaislääkkeitä OSANA hoitoa ja katson mitä tapahtuu. Rivatril on minulle hyvä lääke mutta se tuntuu aiheuttavan näinkin pienillä annoksilla sivuoireita joista en pidä. Eli rinnalle luontaislääkkeitä jotka vaikka hillitsevät näitä sivuoireita. Ok, kiitokset jos jaksoitte vuodatukseni lukea. Hyvät kevään odotukset!

        tuppaa olemaan sivuvaikutuksia, kuten kaikilla lääkkeillä, Buranallakin kilometrin pituinen sivuv.lista.

        Millä luontaislääkkeellä ajattelit niitä bentzon sivuv.helpottaa?

        Muistathan että on olemassa kontraindikaation vaara, luont.tuotteita ei ole tutkittu samalla tavalla kuin lääkkeitä ja tosiaan, eivät sovi kaik.lääkkeiden kanssa yhteen-


      • Epileptikko-70
        epiä v-69 kirjoitti:

        tuppaa olemaan sivuvaikutuksia, kuten kaikilla lääkkeillä, Buranallakin kilometrin pituinen sivuv.lista.

        Millä luontaislääkkeellä ajattelit niitä bentzon sivuv.helpottaa?

        Muistathan että on olemassa kontraindikaation vaara, luont.tuotteita ei ole tutkittu samalla tavalla kuin lääkkeitä ja tosiaan, eivät sovi kaik.lääkkeiden kanssa yhteen-

        Aloin syömään L-teaniinia(anti-stress tabl.) ja ne rauhoittivat, antoivat unen mutta kun aloin vähentämään rivatrilia niin tota luontaislääkettä olisi pitänyt syödä ihan kamalasti että olisi pysynyt epilepsia aisoissa. Mulla siis tavoite päästä rivatrilista eroon tai ainakin vähentää sitä. VAROITUS: Rivatril aiheuttaa jo vähäisissäkin määrissä joillekin voimakasta masennusta(minä hyvä esimerkki). Joo.. eli nuo luontaistabut auttoivat, mikä sikäli hieno asia mutta melkoisen kalliita ovat ja ei riitä rahat ostamaan noita kilokaupalla. Lisäksi näiden vaikutusmekanismi lukemani perusteella on erilainen kuin mitä bentsojen, vaikkakin rauhoittava. Tästä innostuneena kokeilen nyt luonnon omaa puhdasta bentsoa eli valeriaanaa(paljon halvempaa ja vaikutusmekanismi rivatrilin rauhoittavaa muistuttava) Nyt annokseni on 0,5mg rivatrilia plus 2xvaleriaana tabl. ennen nukkumaan menoa ja aamuisin 0,25mg rivatrilia ja 1xvaleriaana tabu.
        Näin olen mennyt nyt kolmisen päivää ja epilepsiani pysyy kutakuinkin aisoissa. Tunnen oloni koko ajan paremmaksi epilepsian osalta. Pieniä petit mal-kohtauksia tulee mutta erittäin pieniä ja voivat liittyä myös siihen että kun rivatrilia vähennetään niin oireita ilmaantuu.
        En kehoita ketään toimimaan näin radikaalilla tavalla kuin minä. Vaikka noudatan varovaisuutta ja olen tällä hetkellä sairaslomalla(voi siis rauhassa testailla, laittaa lääkitystä uuteen uskoon) niin tehkää te muut vain varmimpaan ja turvallisimpaan tyyliin: puhukaa lääkärillenne ja toimikaa hänen neuvojensa mukaan. Minulla nämä lääkärikokemukset ovat pääosin olleet huonoja ja siksi otan sairaudenhoitoni nyt omiin käsiin..ainakin osittain.
        Neurologeilla vaikuttaisi olevan vain yksi goal: saada kohtaukset kuriin. Se, että lääkkeet aiheuttavat masennusta, itsetuhoisuutta, väsymystä, aistiharhoja, levottomuutta, unettomuutta jms. sivuoireita, on sivuseikka. Kunhan kohtauksia vaan ei tule niin ok. Tämä on surullista ja mielestäni jopa epilepsialiitto(mistä erosin) on syyllistynyt artikkeleissaan näitä lääkkeiden aih.sivuoireita vähätellen.
        Heti kun luin epilepsialehdestä kirjoituksen missä suorastaan kiellettiin nämä sivuoireet niin erosin liitosta. Tuli vain mieleen että liitto sponsaa lääkefirmoja ja yhteistyön hedelmänä kukkarot pullistuu entisestään. Kiistän olevani vainoharhainen, ehkä voin ampua hieman yli, mutta uskoni epilepsialiitton(kin) on mennyt. Palataan...


      • Hugo.
        Epileptikko-70 kirjoitti:

        Mua v-ttaa omalta osaltani se, että annoin muinoin lääkäreiden täysin lisäillä lääkitystäni aivan mielettömiin määrin. Kun aikoinaan sairastuin niin kohtaukset saatiin kuriin Deprakinella. Ainut vaan että anostus oli päivässä yli sen aikaisen pharmakan suositusten. Söin n.1900mg Deprakinea päivässä! Valitin väsymystä lääkäreille. Tätä ei otettu huomioon, eikä käsitelty lainkaan; sivuutettiin vain ja jouduin lopettamaan lukion kesken kun tunneilla tuli vain nukuttua ja kuola valu suurinpiirtein suupielistä.
        Sitten tuli toivonkipinä: Lamictal. Deprakine-annostustani vähennettiin ja tilalle Lamictal. Hyvin nopeasti Deprakine otettiin kokonaan pois, vaikka sanoin että petit mal-oireilut pahenivat(nykäukset, pienet katkokset jne.).
        Sitten sain pari rajua kohtausta ja Depra otettiin jo meneillään olevan Lamictalin rinnalle. Deprakinea nostettiin pikkuhiljaa niin paljon että saatiin oireilu loppumaan. Lamictalia lääkäreitten mukaan piti edelleen kuitenkin syödä vaikka sain siitä kaksoiskuvia ja se ei tuntunut auttavan epilepsiaan yhtään. Lisäksi sain siitä pahaa ihottumaa.
        Valitin edelleen lääkäreille nykäisyistä ja muistikatkoksista, pientajuttomuuskohtauksista. Nyt lääkärit sanoivat että olisi tällainen lääke kuin Rivatril.
        Seuraavan vuoden söin n.1500mg deprakinea, Lamictalia(tarkkaa annosta en muista), Rivatrilia 5mg.
        Olin väsynyt, haluton, masentunut. Kerroin näistä lääkärille. Taas niitä vain voivoteltiin ja todettiin että ykkösprioriteetti oli saada epilepsian aih.oireilut täysin hallintaan. Rivatrilia alettiin väsymyksestä huolimatta nostamaan koska sen kuului vähentää näitä petit mal-oireiluitani. Kävikin niin, että petit mal-oireilut lisääntyivät.
        Sitten mittani täyttyi. Aloin itse tutkimaan asioita ja huomasin erään "pikku detaljin": Rivatrilin oli todettu joskus joissakin tapauksissa lisäävän tiettyjen epilepsialääkkeiden kanssa näitä petit mal-oireiluita.
        Lopetin Lamictalin kokonaan pikkuhiljaa. Olo piristyi mutta vielä oli esim.keskittymiskyvyn puutetta, väsymystä, ahdistusta, unihäiriöitä, levottomuutta pieniä katkoksia.
        Aloitin pikkuhiljaa vähentämään Deprakinea...
        Huomasin että kun vähensin deprakinea, niin oireiluni vähenivät...oloni tuli paremmaksi. Vähensin myös Rivatrlia koska olin niin väsynyt. Lähdin lätkimään kaupungin neurologiselta ja kirjauduin yksityiselle ja selostin tilanteeni. Siellä minut otettiin todesta ja iskin pöydälle kaikki faktat mitä esim.epilepsia-lääkkeiden yhteisvaikutuksista on kerrottu ja kuinka yksilöllisiä asioita nämä ovat. Mainittakoon että epilepsiatyyppini on sen laatuinen että kaupungin lääkäri sanoi tavanneensa vain pari muuta vastaavanlaista tapausta uransa aikana. Tästä päättelin että ehkä nämä yleisesti pätevät lääkityssuositukset eivät muhun päde.
        No ok, yksityisen lääkäriaseman valvonnassa multa otettiin Deprakine kokonaan pois OMASTA aloitteestani. Sanoin siellä että elämä ei ole elämisen arvoista näin väsyneenä, zompiena. Että kokeillaankos sellaista että vain Rivatril jää(ainut lääke mikä tuntui tehoavan nopeasti mm.myokloonisiin oireiluihini jms.). Näin tehtiin.
        Lopputuloksena syön nykyään vain Rivatrilia annoksena: 0,5mg aamuisin ja ennen nukkumaanmenoa 1mg!!!!!
        Repikää siitä! Miettikääs mikä oli aloituslääkitys!!
        Vuodatukseni yksi syy on se, että pyrkikää itse ottamaan rohkeasti selvää tästä mystisestä sairaudesta ja kuuntelemaan omaa kehoa, mieltä, seurailemaan omia oireiluita ja kuinka tietyt asiat vaikuttavat hyvin ja huonosti sairauteenne. Nyt kun esimerkiksi selvisi että mulle paras lääke on Rivatril niin mulla aukeaa aivan uusia mahdollisuuksia jopa vielä vähemmän väsyttävämpään hoitoon. Alan kokeileman luontaislääkkeitä OSANA hoitoa ja katson mitä tapahtuu. Rivatril on minulle hyvä lääke mutta se tuntuu aiheuttavan näinkin pienillä annoksilla sivuoireita joista en pidä. Eli rinnalle luontaislääkkeitä jotka vaikka hillitsevät näitä sivuoireita. Ok, kiitokset jos jaksoitte vuodatukseni lukea. Hyvät kevään odotukset!

        Onko tuo PME-epilepsia. Yksityiselläkin puolella ainakin nuo on juuri ne lääkkeet, joita kokeillaan ja ei periaatteessa lääkärien antamissa lääkkeissä ollut virhettä. Aluksi noin iso annos Depprakine voi olla kova, jos pieni ihminen, mutta aika monella varmaan enemmänkin. Lamictal otetaan Deppran rinnalle, jos ei Depprakine pelkästään auttanut. Koska PME:n invalisoivin vaikutus on juuri nykinöillä, niin Rivatril on siihen. Se on tosiaan pitkävaikutteinen "diapam" eli bentso ja joillain todella bentsot aiheuttavat kohtauksen eikä poista niitä. Itselläni onneksi toisinpäin. Itse käyn yksityisellä, mutta olen myös harkinnut, että julkinen olisi halvempaa. Vitamiineja syön ja kun liikun säännöllisesti ja syön terveellisesti, niin väsymys vähenee. Alkoholi on pahin minulle, sillä se poistaa oireet täysin ja maittaa siksi, mutta krapulat on sitten hirvittävät. Itselleni määrättiin masennuslääke... en osaa sanoa, että onko se tehonnut, mutta eipä tuosta ole haittaakaan, joten lääkäri käski jatkaa sen syöntiä, vaikka olin 4 kuukautta syömättä ja ei mitään eroa. Rivatril paransi minut aikoinaan täysin työkykyiseksi, mutta todellakin nukun pitkään tai olen väsynyt. Samalla lääkityksellä on ollut toisenlaisiakin aikoja, joten se ei kyllä siitä johdu. Lamictal auttoi hetken itselläni, mutta poistettiin sitten. Sinulla tullut ihottumaa ja kaksoiskuvia... etenkin ihottuman takia se pitää lopettaa käsittääkseni heti. Muistelen, että se oli yksi vakava mahdollinen sivuoire ja taisi olla sokeutuminen myös. Tiedän, että Lamictal joillain auttaa. Onko sinulla kokeiltu Keppraa? Alussa sen vaikutus positiivisesti oli todella hyvä itselläni. Ei tekstisi kuulostanut vuodatukselta. Asiallisesti ja hyvin kirjoitettu.


    • JKiv

      Leija22, todellakaan mitään ei ole todistettu kolesterolilääkkeistä. Todelliset ja kunnolla tehdyt tutkimukset puuttuvat, jos olet oikeasti asiaa seurannut. Kalliitta tulehduslääkkeitä ne kolesterolilääkkeet. Kolesterolijupakka on peräisin lääkeyhtiöiltä. Mieti miten viitearvoja on hilattu alaspäin, tutki miten viitearvot syntyvät, tutki myös näiden asiantuntijaryhmien kokoonpanoja ja yhteyksiä lääkeyhtiöihin.

      Juuri muuten sain teini-ikäisen tyttären vanhempana rokotevalmistajalta mainoksen, anteeksi, "tiedotteen", kuinka vaarallinen HPV-virus on ja että onneksi siihen on olemassa rokote. Olisin halunnut oikoa pari asiaa ja kysyä kirjeen lähettävältä lääkeyhtiöltä mihin nämä heidän "tietonsa" perustuvat, mutta kirjeessä ei ollut yhteystietoja. "Ota vain yhteyttä lääkäriisi". Tällaista toimintaa ei hyvällä tahdollakaan voi kutsua eettiseksi. Mutta peloilla pelataan, kun muuta ei voida. Taidat Leija olla yksi niistä pelkääjistä.

      Onneksi kuitenkin ihmiset alkavat luottaa omiin kokemuksiinsa ja äänestävät jaloillaan, kuten nyt esim. vilja-asiassa. Kauppoihin on tullut karppausleipää, ihmiset ovat vähentäneet muutenkin viljojen syöntiä, koska huomaavat itse olonsa parantuneen. Silloin on aivan se ja sama sanooko lääkäri leivän olevan terveellistä. Tietenkin on vielä ihmisiä, jotka uskovat ennemmin lääkäriä kuin itseään, mitä tulee tuntemuksiin omasta hyvinvoinnistaan.

    • Vaihdevuosinen

      Onko kaikki nää jutut täällä näin "vanhoja", eikö tälle vuodelle ole ollenkaan kellään mitään sydämellä tai kysyttävää. Olen keski-ikäinen epileptikko, jolle kohtaukset puhkes uudelleen ( alkoi 18v), jolloin lääkitys tegretol 200mg 1 aamulla ja 1 illalla. näin mentiin siis 30 v. Ehkä olis pitänyt päivittää tilannetta, uusin vaan aina terkkarissa reseptin. Jotain pientä oireilua oli viime vuosina, mutta nyt pääs valloilleen ja lääkkeitä lisätty, nyt on mukana Levetirasetomol 500 mg ja 250 mg ja Rivatril 0,5. Välillä yritetty vähentää, mut ei sitä yöllistä kauhuoloa kestä, joten samassa pisteessä taas. Kävin Gynellä ja anto hormonikorvauslaastarin, joka vaihdetaan 2 kertaa vkossa ja oireet helpotti heti. Lisäksi e-epaa. Miten muilla yli 5kymppisillä, mikä auttais, et sais tota lääkemäärää vähemmäksi!!!

      • Vaihdevuosinen

        Piti vielä tohon laittaa se, että nimenomaan kohtaukset alko uudelleen, kun poistettiin kohtu nukutuksessa maaliskuussa ja tätä jatkunut siis siitä asti . Jatkuvasti sairaslomalla!


    • Moier

      Mä olen testannut vaikka mitä, e-epaa, natriumtabletteja, eri vitamiineja jne, mutta ei ole mitään muuttanut. Kohtauksia entiseen tahtiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6390
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2170
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe