Monta liikettä yksi lihasryhmä (esim. selkä tai rinta) tarvitsee kasvaakseen? Mitkä olette huomanneet tehokkaimmiksi liikkeiksi eri lihasryhmille? Otetaan vaikkapa nämä päälihasryhmät, kuten selkä, rinta, ojentajat, olkapäät, pohkeet, reidet ja hauikset. Tietäisi, että mitä liikkeitä kannattaa tehdä ja mitkä ovat turhaa räpeltämistä...
Mitä liikkeitä eri lihaksille?
11
1076
Vastaukset
- [athlon]
Nämä eivät ole mitään ainoita oikeita totuuksia vaan henkilökohtaisia mielipiteitäni.
"Monta liikettä yksi lihasryhmä (esim. selkä tai rinta) tarvitsee kasvaakseen?"
-Periaatteesa yhden liikkeen, mutta käytännössä 2 tai 3 hyvää liikeettä joissa jokaisessa n.3sarjaa ja toistoja about 10.
"Mitkä olette huomanneet tehokkaimmiksi liikkeiksi eri lihasryhmille?"
-Selkä: maastaveto sekä ylä että alataljaveto.
-Rinta: penkkipunnerrus ja vinopenkki (myös käsipainoilla)
-olkapäät: pystypunnerrus ja vipunostot sivuille.
-ojentajat: ojentajapunnerrus taljassa, yhden käden ranskalainen käsipainolla ja ranskalainen punnerrus kulmatangolla maaten.
-reidet: kyykky ja jalkaprässi.
-hauikset: hauiskääntö levytangolla, ja yhden käden hauiskääntö scott-penkissä käsipainolla.
-pohkeet:päkiöille nousu levytanko harteilla tai pohje koneessa.
-vatsa: perus sit-upit lisäpainoilla
toki muitakin hyviä liikkeitä on mutta lähinnä parhaimmat ovat tässä: penkki,kyykky,mave,pystypunnerrus ja taljat. - fafad
Ei lihas tiedä millä liikkeellä treenaat sitä. Kaikissa liikkeissä, missä lihas supistuu, on hyviä liikkeitä. Enemmänkin makuasioita, kun puhutaan, mikä on hyvä liike ja mikä ei.
Joissain liikkeissä koordinaatiokyky paranee ja korostuu. Tämän takia esim. kyykky on suositumpaa tehdä tangolla kun tangolla, mikä kulkee "kiskoja" pitkin ja tietty liikerata.
Kehittymättömyys on harvemmin liikeistä kiinni.- ihth56
tietyt liikkeet sopivat lihaksen eristämiseen muita paremmin ja vaikka esim pec deckissä rintalihakset supistuvat samoin kuin penkissäkin niin silti kaikki vannovat penkin nimeen. itse kun yritin kasvattaa massaa pec deckillä niin ei tuloksia mutta kun siirryin penkkiin niin johan alko rintakehä kasvaa ja laajentua. miten selität tämän? useimmiten kehittymättömyys on nimenomaan liikkeistä kiinni! sen puolesta puhuu omat useiden muiden kokemukset.
massaliikkeet ovat massaliikkeitä ja apuliikkeet apuliikkeitä ihan yleisellä tasolla. - Keijo
Sarjojen määrällä ei ole niinkään suuri merkitys kuin liikkeillä ja intensiivisyydellä. on ihan sama vaikka pumppaisi 30 sarjaa penkkiä jos painot on miten sattuu ja keskittyminen jossain muualla.
- RodeTheMan
ihth56 kirjoitti:
tietyt liikkeet sopivat lihaksen eristämiseen muita paremmin ja vaikka esim pec deckissä rintalihakset supistuvat samoin kuin penkissäkin niin silti kaikki vannovat penkin nimeen. itse kun yritin kasvattaa massaa pec deckillä niin ei tuloksia mutta kun siirryin penkkiin niin johan alko rintakehä kasvaa ja laajentua. miten selität tämän? useimmiten kehittymättömyys on nimenomaan liikkeistä kiinni! sen puolesta puhuu omat useiden muiden kokemukset.
massaliikkeet ovat massaliikkeitä ja apuliikkeet apuliikkeitä ihan yleisellä tasolla.Kyllä se niin on, että lihas supistuu tai ei supistu.
Selitäppä sitten se, että mm. nuorten sm1 ja raskaan sarjan sm2 ei tee penkkiä ollenkaan, vaan lähinnä juurikin pec-deciä ja flyereitä.
Liikkeiden suurin ero on niiden aiheuttamassa lihaksen pituuden muutoksessa liikkeen aikana, sekä siinä, mihin kohtaan suurin rasitus osuu lihaksen supistuessa.
Liikkeitä tehdään siksi vähintään 2, että lihassäikeelle saadaan erilainen kuormitustila suhteessa sen eri pituuden ja paksuuden suhteeseen.
Tietenkin ns. multijoint liikkeitä puoltaa se, että on olemassa viitteitä siitä, että silloin hermoimpulssit saattaisi olla vahvempia. Toisaalta taas eristavissä liikkeissä lihaskuormitus on pidempi.
Selitäppä, miten rintalihas voi supistua kovempaa silloin, kun se nostaa penkistä ylös tankoa, kuin silloin, kun se tekee pec-deciä? Lihas on kiinni olkavarressa yhdellä kiinnikkeellä ja sillä on silloin mahdollisuus siirtää olkavarren luuta tasan yhteen suuntaan. - miksi...
RodeTheMan kirjoitti:
Kyllä se niin on, että lihas supistuu tai ei supistu.
Selitäppä sitten se, että mm. nuorten sm1 ja raskaan sarjan sm2 ei tee penkkiä ollenkaan, vaan lähinnä juurikin pec-deciä ja flyereitä.
Liikkeiden suurin ero on niiden aiheuttamassa lihaksen pituuden muutoksessa liikkeen aikana, sekä siinä, mihin kohtaan suurin rasitus osuu lihaksen supistuessa.
Liikkeitä tehdään siksi vähintään 2, että lihassäikeelle saadaan erilainen kuormitustila suhteessa sen eri pituuden ja paksuuden suhteeseen.
Tietenkin ns. multijoint liikkeitä puoltaa se, että on olemassa viitteitä siitä, että silloin hermoimpulssit saattaisi olla vahvempia. Toisaalta taas eristavissä liikkeissä lihaskuormitus on pidempi.
Selitäppä, miten rintalihas voi supistua kovempaa silloin, kun se nostaa penkistä ylös tankoa, kuin silloin, kun se tekee pec-deciä? Lihas on kiinni olkavarressa yhdellä kiinnikkeellä ja sillä on silloin mahdollisuus siirtää olkavarren luuta tasan yhteen suuntaan....sitten mulla ja monella muulla ei pec deckillä rinta kasva mut penkillä kasvaa. ruuassa,levossa tekniikassa tai painoissa ei ole vikaa vaan missä?
- RodeTheMan
miksi... kirjoitti:
...sitten mulla ja monella muulla ei pec deckillä rinta kasva mut penkillä kasvaa. ruuassa,levossa tekniikassa tai painoissa ei ole vikaa vaan missä?
Kerroppa miten tarkasti olet havainnut tuon rinnan kasvun? Rinnan ympärysmittaa mittaamalla? Vai miten sä päättelet, että toisella kasvaa ja toisella ei?
Aika hutera on peili tuohon hommaan. - hftfhtf
RodeTheMan kirjoitti:
Kerroppa miten tarkasti olet havainnut tuon rinnan kasvun? Rinnan ympärysmittaa mittaamalla? Vai miten sä päättelet, että toisella kasvaa ja toisella ei?
Aika hutera on peili tuohon hommaan.mulla paukahti penkissä olkapää ja olin pitkään pois salilta. sitten kun siinä alottelin taas reeniä niin tein penkin sijasta ped deckiä about 6kk. ei mitään tuloksia vaikka painot nousi ja sillee. MUTTA kun siirryin penkkiin ja korvasin sen ped deckin sillä niin rinnan ympärys kasvo ja tulokset näki silmällä peilistä.
- RodeTheMan
hftfhtf kirjoitti:
mulla paukahti penkissä olkapää ja olin pitkään pois salilta. sitten kun siinä alottelin taas reeniä niin tein penkin sijasta ped deckiä about 6kk. ei mitään tuloksia vaikka painot nousi ja sillee. MUTTA kun siirryin penkkiin ja korvasin sen ped deckin sillä niin rinnan ympärys kasvo ja tulokset näki silmällä peilistä.
No en mä tietysti tota mahdottomana pidä, mutta ihmettelen kyllä, ette ole vanhaa lihasta tullu pec-decillä takas. Ja lisäks tossa penkissä liike jää melko lyhyeks rintalihasten osalta. Tätä voi kokeilla vaikka tekemällä käsillä penkkiliikettä peilin edessä. Loppuvaiheessa kädet on vielä melko kaukana toisistaan ja rintalihas ei ole lähelläkään huippusupistusta. Ja ojentajat osallistuu erittäin voimakkaasti liikkeen loppuvaiheessa mukaan joka vielä vie rasitusta pois rinnalta.
Tuosta penkin kasvuvaikutuksesta on kiistelty monta kertaa, enkä mä sen enempää ota kantaa siihen.
Varmasti tuossa on yksilöllisiä eroja paljonkin. Mutta jotain positiivista sentään, että ainakin sä tiedät, millä sun rinta kasvaa parhaiten, siitä on hyvä jatkaa. =)
Mut silti, lihas joko supistuu tai ei supistu. Välimuotoja ei ole. - 87ty989o
RodeTheMan kirjoitti:
No en mä tietysti tota mahdottomana pidä, mutta ihmettelen kyllä, ette ole vanhaa lihasta tullu pec-decillä takas. Ja lisäks tossa penkissä liike jää melko lyhyeks rintalihasten osalta. Tätä voi kokeilla vaikka tekemällä käsillä penkkiliikettä peilin edessä. Loppuvaiheessa kädet on vielä melko kaukana toisistaan ja rintalihas ei ole lähelläkään huippusupistusta. Ja ojentajat osallistuu erittäin voimakkaasti liikkeen loppuvaiheessa mukaan joka vielä vie rasitusta pois rinnalta.
Tuosta penkin kasvuvaikutuksesta on kiistelty monta kertaa, enkä mä sen enempää ota kantaa siihen.
Varmasti tuossa on yksilöllisiä eroja paljonkin. Mutta jotain positiivista sentään, että ainakin sä tiedät, millä sun rinta kasvaa parhaiten, siitä on hyvä jatkaa. =)
Mut silti, lihas joko supistuu tai ei supistu. Välimuotoja ei ole."Mut silti, lihas joko supistuu tai ei supistu. Välimuotoja ei ole."
tuosta olen samaa mieltä ja tosiaan mun voitto se on että tiedän!
noh tästä jatketaan! ja hyviä reenejä! - fafad
ihth56 kirjoitti:
massaliikkeet ovat massaliikkeitä ja apuliikkeet apuliikkeitä ihan yleisellä tasolla.vertailu. Kun toinen on kuitenkin kone - invaliidejen kuntoutusväline.
mutta esim näitä:
hauis tangolla vs. hauis KP:lla.
Jalat kyykky vs. prässi
pohkeet istualteen vs. seisten
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073195GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351022- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831