Tässä se nyt on laskettu valmiiksi, ettei tartte kaikkien sitä kysellä.
Lohkolämmittimen teho on 550W.
Sähköverkossa oleva jännite on 230V.
Sähkönhinta päivällä on: 7,03snt/kWh
Sähkönhinta yöllä on (klo 22-07): 4,2snt/kWh
(sähköhinnat sisältävät myös veron ja siirtomaksun)
Oletetaan, että pidät lämmitintä yhden tunnin päällä.
Sähköä kuluu silloin: 1h * 0,55kW = 0,55kWh
Jos lähdet töihin ennen klo 7, niin silloin käytät vain yösähköä, jolloin lämmittäminen maksaa:
0,55kWh * 4,2snt/kWh = 2,31snt
Jos taas läämmität päiväsähköllä, niin hanta on:
0,55kWh * 7,03snt/kWh = 3,87snt
Kovalla pakkasella (-20 tai yli) moottoria on hyvä lämmittää kaksi tuntia, jolloin kustannus on:
2h * 0,55kWh = 1,1kWh
1,1kWh * 4,2snt/kWh = 4,62snt (yösähkö)
1,1kWh * 7,03snt/kWh = 7,73snt (päiväsähkö)
Sähkön hinta tietysti vaihtelee riippuen sähköyhtiöstä, mutta nämä oli mun sähkölaskusta.
Että näin!
Nyt se tuli kaikille selväksi, ettei tartte kysellä.
Lohkolämmittimen sähkönkulutus
8
8272
Vastaukset
- kiitos taas
Meille tulee 3-vaihe virta(mitä lienee) tarkoittaako se että vois samalla hinnalla laittaa kolme autoa lämpeemään. ?
Jos on tehny sähkösopimuksen vihreästä ekosähköstä, niin saako sitä käyttää autojen lämmitykseen tai lämmittääkö se ollenkaan ettei kasvihuoneilmiö lisäänny ?
Entä mitä se sitten maksas jos auto sattus jäämään vaikka 4.5 tunniksi lämmittimeen ?
Kuluttaako lämppäri yhtä paljon niitä vatteja jos sitä lämmittää lämpösessä tallissa ?
Onko hinnassa eroa jos lämmittää fiatia tai isoa citymaasturia ?
Kuinka paljon johdon pituus vaikuttaa hintaan ?
Saako naapuri käyttää meidän töpseliä ?
Jos saa, niin mitä pitäs velottaa ?- oookoo
Meille tulee 3-vaihe virta(mitä lienee) tarkoittaako se että vois samalla hinnalla laittaa kolme autoa lämpeemään. ?
Ei
Jos on tehny sähkösopimuksen vihreästä ekosähköstä, niin saako sitä käyttää autojen lämmitykseen tai lämmittääkö se ollenkaan ettei kasvihuoneilmiö lisäänny ?
Kyllä ja ei
Entä mitä se sitten maksas jos auto sattus jäämään vaikka 4.5 tunniksi lämmittimeen ?
Edellisessä jutussa on kaavat.
Kuluttaako lämppäri yhtä paljon niitä vatteja jos sitä lämmittää lämpösessä tallissa ?
Kyllä
Onko hinnassa eroa jos lämmittää fiatia tai isoa citymaasturia ?
Ei, jos on samantehoinen lämmitin molemmissa.
Kuinka paljon johdon pituus vaikuttaa hintaan ?
Riippuu pituudesta. Pidemmällä johdolla kustannukset laskee, mutta lämppärin teho laskee.
Saako naapuri käyttää meidän töpseliä ?
Jos annat luvan.
Jos saa, niin mitä pitäs velottaa ?
Kaavat löytyy viestiketjun aloittajan tekstistä.
- tknkk
Oi tätä onnen ja riemun päivää! Nyt se on valmiiksi pureskeltuna ja nielaisua vaille valmiina kaavana. Olen koko ikäni (nyt kirj. hetkellä 58 vuotta, 3 kk ja 16 pv) pohtinut ja miettinyt, mitähän tuo auton roikan nokassa pitäminen oikein maksaa. Kiikkustuolin jalakset (materiaali massiivikoivua, leveys n. 25 mm)on kuluneet ainakin 2 cm kyseisen pulman johdosta. Lisäksi pirtin lattiaan (materiaali massiivikuusi) on kulunut n. 0,5 cm syvä pyöreä ura, jonka leveys on n. 25 cm ja halkaisija ulkoreunasta n. 2,78 m.
Arvoisa insinääri! Tähän saakka olen pihtaillut roikannokassa pitämistä, mutta nyt sen uskallan tehdä. Mutta, nyt mieltäni askarruttaakin pulmista suurempi:
Olen käyttänyt paljon energiaa kiikkumiseen ja pyörimiseen ja miettimiseen. Mikäli tuo energiamäärä olisikin käytetty auton roikannokassa pitämiseen, olisinko voittaja vai häviäjä??? Mikä on arviosi? Vastauksesta suurkiitollinen.- hinta
on ihan sama yöllä sekä päivällä , jollei ole kaksitariffimittausta . Moni kuvittelee pesukoneensa pesevän halvemmalla yöaikaan, vaikka mittaritaulussa on vain yksi mittaus.Sama autonlämmityksen kanssa .
- ins
hinta kirjoitti:
on ihan sama yöllä sekä päivällä , jollei ole kaksitariffimittausta . Moni kuvittelee pesukoneensa pesevän halvemmalla yöaikaan, vaikka mittaritaulussa on vain yksi mittaus.Sama autonlämmityksen kanssa .
Juuri näin.
Itse unohdin mainita kyseisen asian.
Eli he joilla on vain "päiväsähkö" (yksitariffimittaus) ei ole väliä milloin sähköä käyttää.
Tämä koskee kaikkia sähkölaitteita.
- Europidin
Kuten 2-pennin inssiltä voi odottaakin ja aiemmin käydyt vakiokeskustelut samasta aiheesta ovat opettaneet, että vain kaikkein vähiten asioista ymmärtävät tai muuten tiedottomat uskovat että asia on selvitettävissä pelkällä jako-ja kertolaskulla.
Mikäli olet todella kiinnostunut kuinka lohkolämmitin toimii tai mitä se maksaa niin ko. linkissä on lisätietoa myös laskentakaavoista kuten hyötysuhteesta ym. asiaan liittyvästä.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=583&posting=22000000006538218- ins
Siellähän oli samalla nimimerkillä esiintyvä (ins) kuin minä. Joka näköjään tietää asiasta.
Mutta sitten siellä oli muutama provoilija, jotka saivat aikaan keskustelua.
Olivat kyllä aivan hakotiellä!
Eivät tienneet sähköstä juuri mitään.
Muuten ihan hauska keskusteluketju :)
Mutta älkää sekoittako minua siihen ins- nimimerkkiin. Vaihdankin tästä eteenpäin omani, vaikka S-ins.
- Näprääjä
Ihme että joidenkin pitää aina aukoa päätä, kun joku viitsii tänne ihan asiaa laittaa. Itselle ainakin hyvä tieto, vaikka onkin 12 vuotta vanha. Sähkö jonkin verran kalliimpaa nykyään, mutta sentistä silti puhutaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362284Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381499
- 1271292
- 131289
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255