Riisuminen lääkärillä

Kata85

Hakeuduin viime viikolla lääkäriin paikalliseen terveyskeskukseen muutamia päiviä jatkuneiden alavatsakipujen vuoksi. Päivystävä lääkäri oli ulkomaalainen mies ja hän vaikutti aluksi erittäin mukavalta ja asiantuntevalta. Kerroin hänelle tietenkin, miksi olin tullut vastaanotolle. Hän kertoi tekevänsä tutkimuksen ja pyysi minua riisuutumaan. Kun olin alusvaatteillani ja valmiina, hän pyysi ottamaan vielä rintaliivit ja alushousutkin pois! Olin hämilläni, mutta tein niin. Jouduin olemaan tutkimuksen ajan täysin alasti ja koin tilanteen hyvin kiusalliseksi.

En haluaisi nipottaa, mutta pitäisikö minun antaa tästä palautetta terveyskeskuksen ylilääkärille tai ilmoittaa jollakin muulla tavoin.

39

9163

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkka

Hänhän teki tarkkaa työtä, ja suoritti kokonaisvaltaisen analyysin!
      Tulikohan täydet pisteet?

• ei ole...

Niin, siis ilman rihmankiertämää eli ole tarvinut koskaan olla. Ainoastaan puolivälin ylä- tai alapuolen on joutunut näyttämään kerralla :)

Todella tarkka tutkimus sulla :)

• asiallinen_tuntija

Oikeastaan ainut syy miksi potilasta ei vallan makuuteta alasti on potilaiden häveliäisyys. Kaikkein helpointa potilaan tutkiminen on nimenomaan alasti.

Eli jos lääkäri muuten oli asiallinen ja käyttäytyi mukavasti niin ihan oikein teki. Onhan tässä kulttuurierojakin, tiettävästi jossain muslimimaissa naisia ei riisuteta paljon ollenkaan, vaan kopeloidaan sokkona sieltä hameen alta että onkos maha kipeä.

Joissain maissa taas potilas pyydetään yleensä riisumaan kaikki ja vaihtamaan ylleen sellaisen essuntapaisen, ja sen kanssa sitten tutkitaan.

Parempi näin meikäläisen mallin mukaan.

• asiantuntematon

Siis onko Suomessa käytäntö todella se, että jos potilas tulee vastaanotolle alavatsakipujen takia, hänet riisutetaan tutkimuksen ajaksi alasti? Onko tämä mukamas "meikäläinen malli"?

• tosiaan
        asiantuntematon kirjoitti:

Siis onko Suomessa käytäntö todella se, että jos potilas tulee vastaanotolle alavatsakipujen takia, hänet riisutetaan tutkimuksen ajaksi alasti? Onko tämä mukamas "meikäläinen malli"?

ole suomen malli eikä siis tarpeellista ton takia alasti riisua

• kokemus
        tosiaan kirjoitti:

ole suomen malli eikä siis tarpeellista ton takia alasti riisua

Voin omasta kokemuksesta potilaana sanoa, että alavatsakipujen takia ei todellakaan tarvitse heittää kaikkia vaatteita pois. Tehdään tarpeellinen tutkimus eli vaatteet pois siltä osin missä kipu on. Lisätietoa lääkäri saa muun muassa laboratoriokokeista (esim. tulehdusarvot) ja tarpeen mukaan esimerkiksi alavatsan ultraäänitutkimuksesta. Kyllä tuo alkuperäisen alastomuuskokemus viittaa tilanteen liioitteluun.
        Kannattaisi valittaa terveyskeskuksen ylilääkärille näistä omituisista käytännöistä.

• asiallinen_tuntija

Tarkoitin siis meikäläisellä mallilla sitä, että paljaana on ylä- tai alapuoli vuorotellen, en siis kokonaan riisuttamista.

Entäs sitten lapset? Usein heidät riisutetaan kokonaan.

Samoin ihottumaa tutkittaessa tai epäiltäessä esimerkiksi meningiittiä taikka perinnöllistä aineenvaihduntasairautta on todellakin tarpeen riisuttaa kokonaan.

Jos potilaan on vaikea pukea tai riisuutua on turha riisutta ja puettaa eri vaatekappaleita montaa kertaa, jolloin kertariisuminen on myöskin perusteltua.

Mikä ongelma asiassa on, jos lääkäri käyttäytyy asiallisesti? Totta, harva noin tekee mutta älkään nyt suhtautuko asiaan kuin johonkin seksuaalirikokseen. Lääkäri vain tahtoi olla perusteellinen.

Kyl taas syynätään kaikkea, mitä lääkäri tekee että vaan löydettäis jotain moitittavaa ja päästäis niitä tuhmia lääkäreitä jotenkin näpäyttämään.

• Tuomas
        kokemus kirjoitti:

Voin omasta kokemuksesta potilaana sanoa, että alavatsakipujen takia ei todellakaan tarvitse heittää kaikkia vaatteita pois. Tehdään tarpeellinen tutkimus eli vaatteet pois siltä osin missä kipu on. Lisätietoa lääkäri saa muun muassa laboratoriokokeista (esim. tulehdusarvot) ja tarpeen mukaan esimerkiksi alavatsan ultraäänitutkimuksesta. Kyllä tuo alkuperäisen alastomuuskokemus viittaa tilanteen liioitteluun.
        Kannattaisi valittaa terveyskeskuksen ylilääkärille näistä omituisista käytännöistä.

Minua ei ole koskaan riisuttu alavatsavaivojen vuoksi, vaikka olen käynyt kys. asian takia monellakin eri lääkärillä. Riittää, että laittaa sen verran makuullaan housuja alas, että lääkäri pääsee alavatsan kohdalta käsin tutkimaan.

• KUULLUT

Kerrotaanhan myös tapauksesta, jossa upea neitokainen oli mennyt lääkärille valittamaan KURKKUKIPUA.
        Lääkäri oli hiukan aikaa katsonut, ja miettinyt, kunnes oli käskenyt riisuutumaan, myös housutkin pois!
        Sitten vasta oli ruvettu tutkimaan, kurkkukipua!

Olisikohan esim. jokin eläkeläismummo saanut yhtä hyvää, ja tarkkaa lääkärintutkimusta osaksensa kurkkukivussansa?
        Kannattaa miettiä!

• Meikäläinen
        KUULLUT kirjoitti:

Kerrotaanhan myös tapauksesta, jossa upea neitokainen oli mennyt lääkärille valittamaan KURKKUKIPUA.
        Lääkäri oli hiukan aikaa katsonut, ja miettinyt, kunnes oli käskenyt riisuutumaan, myös housutkin pois!

Olisikohan esim. jokin eläkeläismummo saanut yhtä hyvää, ja tarkkaa lääkärintutkimusta osaksensa kurkkukivussansa?
        Kannattaa miettiä!

"Kerrotaanhan myös tapauksesta, jossa upea neitokainen oli mennyt lääkärille valittamaan KURKKUKIPUA."

Olen myös lukenut tapauksesta, en vain millään saa päähäni mikä sen vitsikirjan nimi oli...

• asiallinen_tuntija
        KUULLUT kirjoitti:

Kannattaa miettiä!

Eipä tuollaista juuri pääse tapahtumaan; suomalaiset ovat liian hanakoita valittamaan heti teolle jos lääkäri sanoo puoli tavuakaan "väärin" tai tekee jotakin muuta etäisesti jonkun mielestä omituiseksi tulkittavaa.

Että jätetään vitsit sikseen. Niitähän riittää.

• skäribo

Tekikö hän sinulle sisätutkimuksen? Jos hän katsoi sen tarpeelliseksi, niin sittenhän alaosan riisuttaminen oli asiallista. Noita rintaliivien riisumista en oikein ymmärrä.

Minusta voisit kyllä soittaa terveyskeskuksen ylilääkärille ja kertoa ihan asiallisesti, että asia jäi vaivaamaan sinua. Asia olisi ihan hyvä selvittää.

• tatti

Voithan antaa palautetta kun olet tilanteet kokenut tuollatavalla.Eipä oo koskaan riisutettu yhtään enempää kun on ollut pakko.Jos alapää tutkitaan niin miksi ihmeessä pitäisi olla kokonaan alasti?

• Aurinko

Tietääkseni sisätutkimustakaan varten ei tarvitse riisua kuin housut ja alushousut!Paidankin voi ihan hyvin antaa olla päällä,itse en ainakaan koskaan ole joutunut riisumaan kaikkia vaatteita!Itse menin myös kerran alavatsakipujen takia yksityiselle,lääkäri oli nainen,ja riisuin vain pöksyt pois.Minkä ihmeen takia vatsakipujen tutkimisen takia tarttisi alasti olla??Kuulostaa mielestäni aika kummalliselta...Itse en todellakaan edes suostuisi makaamaan alasti tutkittavana ja jos sitä vaadittaisiin,niin kyllä kysyisin lääkäriltä siihen perustelut!

• Arja-täti

Olen yli viisikymppinen eikä koskaan ei edes synnytyksessä ole tarvinnut riisuutua alasti. Kuulostaa liioitellulta, jos nimenomaan on kyse vatsakivuista.

Muistelen, että vastaavissa tapauksessa lääkäri on pyytänyt riisuuntumaan alaosasta alushousuilleen ja sitten hän on hilannut housua vyötäröstä hiukan alas katsoakseen, onko vatsassa näkyvissä mitään ulkoisia merkkejä, muuten hän on painellut housujen päältä.

• ihmeissään myös

Mikä voi olla ylipäätään sellainen tutkimus tai toimenpide, jossa potilas pitäisi riisuttaa kokonaan alasti? Itse en ainakaan keksi sellaista. Sillä tavallahan vaan potilasta nöyryytetään tarpeettomasti. Eihän gynekologillakaan riisuuduta kokonaan, vaikka tutkimus sieltä intiimimmästä päästä onkin.

Minusta vosiit kyllä ilmoittaa asiasta eteenpäin.

• asiallinen_tuntija

Onko perusteellinen tutkiminen nöyryyttävää?

• Täti41
        asiallinen_tuntija kirjoitti:

Potilas etenkin voi kokea nöyryytyksen tunteen hyvinkin helposti,joutuessaan tutkimuspöydälle ilman vaatteita, luulisi sen myös asiantuntijan tietävän, esim. sisätutkimus ei vaadi joka ainoan vaatekappaleen riisumista!

• Ginep

Perusteellisen tutkimisen voi tehdä myös nöyryyttämättä potilasta eli tässä tapauksessa ei olisi ollut mitään syytä pyytää henkilöä riisuutumaan alasti.

Jos tulet vastaanotolle ja valitat alavatsakipuja, on normaalia, että lääkäri painelee alavatsan aluetta ja tekee naiselle gynekologisen tutkimuksen. Mutta ei näiden tutkimustoimenpiteiden vuoksi tarvitse potilaan tarvitse olla tutkimuspöydällä alasti.

Asiallinen_tuntija, mietipä omalla kohdallesi, miten suhtautuisit itse asiaan vastaavassa tilanteessa?

• suostutaan?

Mikä saa aikuisen ihmisen suostumaan moiseen riisuutumiseen? Sitä minä ihmettelen. Ei tässä elämässä ole pakko suostua ihan kaikkeen, eivätkä lääkärit mitään jumalia ole!

En riisuutuisi nakuksi edes gynekologilla. Sitten jos haluttaisiin tutkia rinnat (mikä on tärkeä asia) pukisin ensin housut ja ottaisin vasta sitten yläosan paljaaksi. Ei sen pidä olla mikään nöyryytystilanne, eikä lääkärin mahdollinen kiire olisi mikään selitys.

• asiallinen_tuntija
        Ginep kirjoitti:

Perusteellisen tutkimisen voi tehdä myös nöyryyttämättä potilasta eli tässä tapauksessa ei olisi ollut mitään syytä pyytää henkilöä riisuutumaan alasti.

Jos tulet vastaanotolle ja valitat alavatsakipuja, on normaalia, että lääkäri painelee alavatsan aluetta ja tekee naiselle gynekologisen tutkimuksen. Mutta ei näiden tutkimustoimenpiteiden vuoksi tarvitse potilaan tarvitse olla tutkimuspöydällä alasti.

Asiallinen_tuntija, mietipä omalla kohdallesi, miten suhtautuisit itse asiaan vastaavassa tilanteessa?

Ajattelisin, että eri lääkäreillä on eri menettelytavat, ja kyse voi olla lääkärikulttuurin eroista eri maissa. Pääasia että tutkitaan. Vastustan muutenkin länsimaista älytöntä häveliäisyyttä, lääkärillä käyntihän on neutraali tapahtuma.

En missään nimessä väitä, että kaikkia potilaita pitäisi alvariinsa nakuksi riisuttaa. Puolustan suomalaista perusmallia jossa paljaana on n. puolet ruumiista kerrallaan.

En kuitenkaan näe, mistä kaikki häly oikein nousi. Kuten joku tuossa sanoikin, voi hyvin syynä olla trolli.

• täti

Ajattelisin, että eri lääkäreillä on eri menettelytavat, ja kyse voi olla lääkärikulttuurin eroista eri maissa. Pääasia että tutkitaan. Vastustan muutenkin länsimaista älytöntä häveliäisyyttä, lääkärillä käyntihän on neutraali tapahtuma.

En missään nimessä väitä, että kaikkia potilaita pitäisi alvariinsa nakuksi riisuttaa. Puolustan suomalaista perusmallia jossa paljaana on n. puolet ruumiista kerrallaan.

En kuitenkaan näe, mistä kaikki häly oikein nousi. Kuten joku tuossa sanoikin, voi hyvin syynä olla trolli.

"lääkärillä käyntihän on neutraali tapahtuma". Naiselle alapään tai rintsikoiden riisuminen ei koskaan ole neutraali tapahtuma vieraan ihmisen seurassa. Olkoonkin, että tämä on lääkäri.

• asiallinen_tuntija
        täti kirjoitti:

"lääkärillä käyntihän on neutraali tapahtuma". Naiselle alapään tai rintsikoiden riisuminen ei koskaan ole neutraali tapahtuma vieraan ihmisen seurassa. Olkoonkin, että tämä on lääkäri.

Epäneutraali tapahtuma se on vain niin omassa subjektiivisessa mielenmaisemassaan elävälle, ettei tajua että lääkäri on ehkä elämässään noin 23915798435 tissit nähnyt eikä jaksa innostua.

• Ginep

Riisuisitko itse vastaavassa tilanteessa nakuksi?

• asiallinen_tuntija
        Ginep kirjoitti:

Riisuisitko itse vastaavassa tilanteessa nakuksi?

Jos lääkäri olisi ollut nainen, koko tätä keskustelua ei olisi koskaan käyty. Mikä ihme teitä riivaa kun kuvittelette että tilanteessa olisi jotain epämääräistä?

Ei lääkärintutkimus aina mene saman kaavan mukaan; joskus tarvitsee riisua enemmän, joskus vähemmän.

Tästä oli vuosi pari sitten porukassa juttua yksillä lääkäripäivillä ja konsensus tuntui olevan se että monien erikoisalojen statusta tehdessä jo se, että annetaan pitää alusvaatteet on pelkästään myönnytys potilaille, parempi olisi ilman.

• Täti41

Jos lääkäri olisi ollut nainen, koko tätä keskustelua ei olisi koskaan käyty. Mikä ihme teitä riivaa kun kuvittelette että tilanteessa olisi jotain epämääräistä?

Ei lääkärintutkimus aina mene saman kaavan mukaan; joskus tarvitsee riisua enemmän, joskus vähemmän.

Tästä oli vuosi pari sitten porukassa juttua yksillä lääkäripäivillä ja konsensus tuntui olevan se että monien erikoisalojen statusta tehdessä jo se, että annetaan pitää alusvaatteet on pelkästään myönnytys potilaille, parempi olisi ilman.

Onneksi oma gynekologini on niin huomaavainen, että sanoo, että myös rinnat pystyy hyvin tutkimaan, ilman että riisuu yläruumiin paljaaksi, hän kohottaa rintaliivejä ja nostaa puseroa, itse taidat riisuttaa lähes jokaisen potilaasi, sanohan missä otat vastaan, etten eksyisi luoksesi.
        On myös huomaavaisia lääkäreitä, etpä taida kovinkaan huomioida potilaita.

• Vaio

Asialliselle tuntijalle:

Niin, siis mitkä ovat esimerkiksi sellaisia tutkimuksia tai toimenpiteitä, jossa on perusteltua riisuttaa aikuinen tai nuori potilas täysin alasti? Minulle ei tule mieleen kyllä yhtäkään, ellei sitten kysymys ole jostain ihotutkimuksista. Ja miksi potilas ei voisi tuolloinkin olla alusvaatteet päällä? Miksi siis alasti on mielestäsi parempi?

• Minna-Mari
        Vaio kirjoitti:

Asialliselle tuntijalle:

Niin, siis mitkä ovat esimerkiksi sellaisia tutkimuksia tai toimenpiteitä, jossa on perusteltua riisuttaa aikuinen tai nuori potilas täysin alasti? Minulle ei tule mieleen kyllä yhtäkään, ellei sitten kysymys ole jostain ihotutkimuksista. Ja miksi potilas ei voisi tuolloinkin olla alusvaatteet päällä? Miksi siis alasti on mielestäsi parempi?

Miksi et asiallinen tuntija vastaa Vaion viestiin?
        Et kykene??

• fix
        Minna-Mari kirjoitti:

Et kykene??

Täälläkin odotellaan Asiallisen tuntijan uusinta älynväläystä...

• asiallinen_tuntija
        Minna-Mari kirjoitti:

Et kykene??

Siksi, että minulla on muutakin elämää, enkä 67 kertaa päivässä käy tarkastamassa, mihin keskusteluihin on tullut uusia viestejä.

• asiallinen_tuntija
        Vaio kirjoitti:

Asialliselle tuntijalle:

...joissa listasin aika runsaastikin esimerkkejä.

• Meikäläinen

Tämä on siis trolli, eli kyseistä tapahtumaa ei todennäköisesti ole tapahtunut. Joko tässä yritetään synnyttää ulkomaalaisvihaa tai lääkärivihaa.

• Kata85

Kiva, että muutamat vaivautuivat vastaamaan.

Aion kyllä viimeistään nyt ilmoittaa asiasta terveyskeskukseen. Annan palautetta lääkärin toiminnasta.

Haluan muuten vaan sanoa muutamiin vastauksiin liittyen, että minulla ei ole mitään ulkomaalaisia tai lääkäreitä vastaan ylipäätään. Mutta nyt kohdalleni sattunut käynti ei mielestäni ollut erityisen mieluisaa.

• asiallinen_tuntija

Tottakai aina kannattaa kysyä. Mutta ota pliis yhteyttä ensin kyseiseen lääkäriin ennenkuin viet reklamaatiotasi ylemmäs. Asiat selviävät kaikkein parhaiten, kun ne selvitetään niiden välillä joita asia oikeasti koskee.

• kokemus

Se, että kyseinen tutkimustilanne tuntui sinusta epämiellyttävältä ja oli epäsuhdassa tilanteeseen
        (sinulla alavatsakipuja) riittää mainiosti perusteeksi mennä keskustelemaan terveyskeskuksen ylilääkärin kanssa.
        Uskon, että hän suhtautuu asiaasi vakavasti ja huomioi mielipiteesi.
        ÄLÄ missään tapauksessa nyt ota yhteyttä siihen alkuperäiseen lääkäriin (hänhän voi alkaa keksiä uusia selityksiä...), vaan todellakin suoraan ylilääkäriin. Antaa ylilääkärin toiminnasta vastaavana esimiehenä keskustella riisutumiskulttuurista tämän rivilääkärin kanssa. Myös sinun sairauskertomustasi voisivat vilkaista ja katsoa mitä sinne on kirjoitettu käynnin aiheeksi.
        Ja seuraavalla lääkärikäynnillä, jos joskus tuntuu vastaavalla tavalla epäsuhtaiselta - älä suostu mihin vaan. Potilas saa itse päättää mitä tekee ja mihin suostuu. Pahimmillaan voi olla, että oire tai tauti jää hoitamatta, mutta suostua ei tarvitse, jos näyttää ja tuntuu omituiselta. Potilaalla on toki itsemääräämisoikeus.

• Paljonhan
        kokemus kirjoitti:

Se, että kyseinen tutkimustilanne tuntui sinusta epämiellyttävältä ja oli epäsuhdassa tilanteeseen
        (sinulla alavatsakipuja) riittää mainiosti perusteeksi mennä keskustelemaan terveyskeskuksen ylilääkärin kanssa.
        Uskon, että hän suhtautuu asiaasi vakavasti ja huomioi mielipiteesi.
        ÄLÄ missään tapauksessa nyt ota yhteyttä siihen alkuperäiseen lääkäriin (hänhän voi alkaa keksiä uusia selityksiä...), vaan todellakin suoraan ylilääkäriin. Antaa ylilääkärin toiminnasta vastaavana esimiehenä keskustella riisutumiskulttuurista tämän rivilääkärin kanssa. Myös sinun sairauskertomustasi voisivat vilkaista ja katsoa mitä sinne on kirjoitettu käynnin aiheeksi.
        Ja seuraavalla lääkärikäynnillä, jos joskus tuntuu vastaavalla tavalla epäsuhtaiselta - älä suostu mihin vaan. Potilas saa itse päättää mitä tekee ja mihin suostuu. Pahimmillaan voi olla, että oire tai tauti jää hoitamatta, mutta suostua ei tarvitse, jos näyttää ja tuntuu omituiselta. Potilaalla on toki itsemääräämisoikeus.

potilaalla on oikeuksia, ja suojaa PAPERILLA, mutta sitten KÄYTÄNNÖSSÄHÄN nämä oikeudet, ja määrääykset onkin jo aivan eri juttu!

• ei tietenkään

saisi tilanteesta jäädä outo olo, mutta kokemuksesta tiedän, että vatsakipu kun voi säteillä mistä vain. Lääkärisi varmasti tutki sinulta hartiat, rinnan ja imusolmukkeet vatsan alueen ja alaselän lisäksi? Se, että miksi alushousut riisuttiin, onkin jo toinen juttu. Tekikö hän gynekologisen tutkimuksen/ultran?

Minulle, jos on tehty noin perusteellinen tutkimus, lääkäri on kyllä selvittänyt koko ajan, miksi ja mitä tehdään, että siinä mielessä tilanne ei ollut ehkä moraalisesti täysin oikein.

• Hoitsu

Lääkäri ilmeisesti teki sinulle gynekologisen tutkimuksen vatsavaivojen syyn selvittämiseksi? Lääkärin olisi tietenkin pitänyt perustella, miksi sinun tarvitsee riisua ja kysyä, sopiiko että hän tekee sisätutkimuksen. Gynekologiseen tutkimukseen kuuluu rintojen tutkiminen myös. Ymmärrettävää, että koit tilanteen epämiellyttäväksi ja kiusalliseksi, jos lääkäri ei informoinut sinua asiallisesti.

Koetko, että lääkäri toimi väärin sinua kohtaan? Oliko hänen käytöksensä muuten epäasiallista? Jos tarkastukseen liittyi epämiellyttävää käytöstä, ei asiaa kannata jättää sikseen ja unohtaa, mutta jos lääkäri toimi asiallisesti, ei taida olla syytä ilmoittaa siitä hänen esimiehelleen?

• Anonyymi

Ei ole vakava tilanne jos koet sen häiritseväksi niin sano jollekkin

Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      90
      4085
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1852
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      124
      1203
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      101
      1133
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      75
      1023
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      169
      913
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      856
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      821
    9. Huono grilli kokemus

Menimme grillille ostamaan ruokaa. Myyjät nauroivat meille, ja saimme todella asiatonta palvelua. Odotimme ruokaa innoll
      Puolanka
      22
      791
    10. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      61
      790
    Aihe