mistä narsismi saa alkunsa?

utelias

mistä narsismi saa alkunsa? sitä olen miettinyt ja pähkäillyt... kertokaa joku joka tietää.

7

1493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Forbidden

      En tiedä ehkä vaikeasta lapsuudesta elin narsisti naisen kanssa ja elämä oli yhtä helvettiä siis se on uskomatonta! sitä ei kukaan usko ennen kuin kokee saman...

      • ...

        minä olen myös kasvatuksen ja lapsuuden kodin puolella omien kokemusten perusteella:
        - lapsuuden kodissa ei herkistytä toiselle ihmiselle, vaan omille (tai äidin/isän)peloille, tarpeille ja haluille ja pettymyksiä yritetään välttää viimeiseen asti


    • ..eli lapsuudestahan se.

      Aiheesta on kirjoiteltu aika paljon. Itse olen kokenut tämän tosielämässä, eikä todellakaan ole mukavaa, elämä narsistin kanssa. Narsistinen ihminen pyrkii kasvattamaan lapsestaan samanlaisen, tunteettoman koneen.

      • Kanadalainen professori

        narsistisen persoonallisuushäiriön ja psykopatian tutkija, sanoo näin:
        "Psykopatia aiheutuu biologisten tekijöiden ja sosiaalisten voimien yhteisvaikutuksesta. Psykopaatin biologiset taipumukset luovat huonon perustan suotuisalle kasvulle ja yhteiselämän sääntöjen oppimiselle."
        Väkivaltaiset parisuhdepsykopaatit pyrkivät Haren mukaan hoito-ohjelmiin pikemminkin muista hämätäkseen kuin muuttaakseen käytöstään.
        Tutkijat ovat valtaosaltaan yhtä mieltä siitä, että kaikkien narsistisesta luonnehäiriöstä kärsivien psykopaattien todelliset mahdollisuudet toipumiseen ovat rajalliset. Empatian ja katumuksen puute sekä tunne-elämän köyhyys ovat vahvasti perinnöllisiä piirteitä.
        - Meidän on vaikea hyväksyä musertavaa geneettistä vaikutusta, koska haluaisimme uskoa inhimillisten ongelmien olevan pääasiassa sosiaalisia ja korjattavissa. Emme juuri siedä ajatusta, etteivät kaikki synny maailmaan yhtä hyvin edellytyksin.
        "Hän on ollut hoidossa, hänen pitäisi nyt muuttua", ajattelee puoliso, ja menettää mahdollisuuden päästä vääristyneestä suhteesta eroon.
        - Surullista on, että parisuhdeterapia on monesti osa ongelmaa. Terapeuttien ja parisuhdeneuvojien tietämättömyys psykopaattisesta luonnehäiriöstä ylläpitää toivottomuutta ja salailua.

        Eeva, nro 10/2005, s.76


    • shallow shallow shallow

      Todellisuudessa narsistiset ovat kai ympäristön tuotoksia, eli paljon ihailua nauttineita, ns. huomionkestäviäkin ihmisiä.Toiset leikkivät narsistisilla päiväunelmilla.Jos ei ihailua saa ympäristöltä, en usko että voi oikeasti kehittää narsismia mistään.

      • suomeksi

        Mamman pikku lellikkejä, joilta ei lapsena kielletty mitään, eikä vaadittu vastuuta.


      • suomeksi kirjoitti:

        Mamman pikku lellikkejä, joilta ei lapsena kielletty mitään, eikä vaadittu vastuuta.

        "Mamman pikku lellikkejä, joilta ei lapsena kielletty mitään, eikä vaadittu vastuuta."

        Ei välttämättä! Kuulemma jotkut(huom!eivät kaikki) psykopaatit saattavat tulla perheistä joissa on käytetty fyysistä/henkistä väkivaltaa eli ei ole ollut tervettä perhemallia.Luin jostain,että jos narsistisessa perheessä elävä lapsi ei nää esim.tervettä perhettä hänestä saattaa tulla parantumaton narsisti..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1117
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      113
      910
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      279
      679
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      556
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      520
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe