Onko muita aikuisia joilla kampurajalat leikattu/kipsattu ja hoidettu lapsena,60-70 luvulla?Miten nyt,onko kipuja ym.. Miten vaikuttaa jokapv elämäänne?Miehellä on ollu molemmissa jaloissa,koskaan ei tulleet hyväksi ts. jalkaterä jäykkä ja jalat kipeytyy helposti.( luistella ei ole voinut koskaan ym..)Nyt on mennyt pahemmaksi ( aamuisin ei tahdo päästä liikkeelle) ja lääkäri(kuvien perusteella) sanoi olevan alkava nivelrikko.Liittyykö se jotenkin kampurajalkoihin vai onko yleistä jo alle 40 vuotiaalla? Onko mitään enää tehtävissä?Onko edessä aikainen sairaseläke/uudelleenkoulutus?Kun on raskas fyysinen työ.Kertokaa muut mikä teillä tilanne??
Kampurajalat
18
3632
Vastaukset
- Dikkeriduu
Mulla on leikattu kampurajalka 80-luvulla. En ole tosiaan voinut luistella, vaikka koulussa pakotettiinkin. Jalkaterä on jäykkä ja harmittaa kun en voi käyttää kaikenlaisia kenkiä. Jalat kipeytyy aika helposti ja tuntuu, että tämä on vaikuttanut muuhunkin kroppaan, mm. selkään. Olen itsekin miettinyt viime aikoina, voisiko tälle enää tehdä mitään ja olen miettinyt lääkärin puheille menemistä. Pystynt kävelemään suht normaalisti, mutta kyllä tämä ikävä vaiva on kuitenkin.
- kampurajalka 75
Minulla on leikattu kampurajalat jo heti syntymän jälkeen. Toisen kerran leikattiin oikea jalka joskus 80 luvulla. Nyt oikea jalka on ollut kipeä jo pidempään eikä kipu ole loppunut. Pienikin rasitus tuntuu heti. Teen kaikenlisäksi lähes kokopäivän kestävää seisomatyötä ja on tullut ajatus, että alkaisin hakemaan työkyvyttömyyseläkettä. Ennusteen mukaan jalkani tulevat huononemaan kun ikää tulee lisää... Mistä ihmeestä voisin saada nyt apua, kun ikääkin on jo 34 vuotta. Eikö sitä huononemistä pysty millään muka estämään? Onko teille tehty uudelleen leikkauksia näin aikuisena? Olisiko siitä apua?
- Dikkeriduu
kampurajalka 75 kirjoitti:
Minulla on leikattu kampurajalat jo heti syntymän jälkeen. Toisen kerran leikattiin oikea jalka joskus 80 luvulla. Nyt oikea jalka on ollut kipeä jo pidempään eikä kipu ole loppunut. Pienikin rasitus tuntuu heti. Teen kaikenlisäksi lähes kokopäivän kestävää seisomatyötä ja on tullut ajatus, että alkaisin hakemaan työkyvyttömyyseläkettä. Ennusteen mukaan jalkani tulevat huononemaan kun ikää tulee lisää... Mistä ihmeestä voisin saada nyt apua, kun ikääkin on jo 34 vuotta. Eikö sitä huononemistä pysty millään muka estämään? Onko teille tehty uudelleen leikkauksia näin aikuisena? Olisiko siitä apua?
Onko lääkäri sanonut että voisit päästä työkyvyttömyyseläkkeelle? Itse olen vasta 27, mutta en ole koskaan ollut työelämässä ja mihinkään seisomatyöhön minustakaan ei ole. Mutta onhan sitä muutakin kuin seisomatyötä, vai? 34 vuotiashan on vielä nuorikin, etkö voisi uudelleen kouluttuautua halutessasi?
- kampurajalka 1975
Dikkeriduu kirjoitti:
Onko lääkäri sanonut että voisit päästä työkyvyttömyyseläkkeelle? Itse olen vasta 27, mutta en ole koskaan ollut työelämässä ja mihinkään seisomatyöhön minustakaan ei ole. Mutta onhan sitä muutakin kuin seisomatyötä, vai? 34 vuotiashan on vielä nuorikin, etkö voisi uudelleen kouluttuautua halutessasi?
Sain lähetteen omalääkäriltä ortopedille, jossa otetaan myös kantaa työkykyyn ja minkälaista työtä pystyn vielä tekemään. Ensin pitää mennä röntgeniin ottaan nilkasta ja varpaista kuvat... Tiistaina selviää enemmän sitten.
- kampurajalka 75
kampurajalka 1975 kirjoitti:
Sain lähetteen omalääkäriltä ortopedille, jossa otetaan myös kantaa työkykyyn ja minkälaista työtä pystyn vielä tekemään. Ensin pitää mennä röntgeniin ottaan nilkasta ja varpaista kuvat... Tiistaina selviää enemmän sitten.
Ei ollut nilkassa murtumia. Täytyy toivoa, että ne ottaa minut sinne erikoislääkärille vastaan. Jalka on edelleen kipeä ja uskon että kyseessä on joku nivel juttu. Nilkassa on myös ulkopuolella mustelma ainakin kahdessa paikassa ja jotain muutakin ihme muutoksia...
- kampurajalka 1975
kampurajalka 75 kirjoitti:
Ei ollut nilkassa murtumia. Täytyy toivoa, että ne ottaa minut sinne erikoislääkärille vastaan. Jalka on edelleen kipeä ja uskon että kyseessä on joku nivel juttu. Nilkassa on myös ulkopuolella mustelma ainakin kahdessa paikassa ja jotain muutakin ihme muutoksia...
Taluksen trochea litistynyt, osteonekroosi eli luukuolio. Nilkka virheasennossa ja mediaalinen nivelhaarukka leveämpi. Sekundaari arthosia tulossa. Ym.ta. Sain tietää myös tänään, että lähetteeni on otettu vastaan kirurgian poliklinikalla, joten nyt vaan odotellaan erikoislääkärille pääsyä ja saavat siellä tutkia asiaa.
- Dikkeriduu
Taluksen trochea litistynyt, osteonekroosi eli luukuolio. Nilkka virheasennossa ja mediaalinen nivelhaarukka leveämpi. Sekundaari arthosia tulossa. Ym.ta. Sain tietää myös tänään, että lähetteeni on otettu vastaan kirurgian poliklinikalla, joten nyt vaan odotellaan erikoislääkärille pääsyä ja saavat siellä tutkia asiaa.
Mullakin on ollut selittämättömiä kipuja jaloissa(nilkoissa ja polvissa) ja enne en tajunnut mistä ne voisi johtua, mutta nykyään uskon, että ne johtuu varmaan juuri kampurajalasta. Ne on olleet välillä niin pahoja että en ole pystynyt kävelemään ollenkaan.
Mitä olette mieltä, kannattaisiko minun mennä lääkärin juttusille? Olen vasta 27 vuotias, mutta ainakaan mihinkänä seisomätyöhön musta ei ole. Tuskin ne mua kuitenkaan eläkkeelle päästää? - kampurajalka 1975
Dikkeriduu kirjoitti:
Mullakin on ollut selittämättömiä kipuja jaloissa(nilkoissa ja polvissa) ja enne en tajunnut mistä ne voisi johtua, mutta nykyään uskon, että ne johtuu varmaan juuri kampurajalasta. Ne on olleet välillä niin pahoja että en ole pystynyt kävelemään ollenkaan.
Mitä olette mieltä, kannattaisiko minun mennä lääkärin juttusille? Olen vasta 27 vuotias, mutta ainakaan mihinkänä seisomätyöhön musta ei ole. Tuskin ne mua kuitenkaan eläkkeelle päästää?Kyllä siihen varmasti jotain muutakin pitää olla, kuin pelkästään kampurajalat. Istumatyö voisi olla hyvä juttu. Minulla on neurologisia ongelmia lisäksi.
- Dikkeriduu
Kyllä siihen varmasti jotain muutakin pitää olla, kuin pelkästään kampurajalat. Istumatyö voisi olla hyvä juttu. Minulla on neurologisia ongelmia lisäksi.
No mulla on ollut myös mielenterveys- ja päihdeongelmia, mutta ei niittenkään takia nykyään pääse eläkkeelle. En oel kyllä koskaan ollut töissä, että saa nähdä. höhö
- kampurajalka 1975
Dikkeriduu kirjoitti:
No mulla on ollut myös mielenterveys- ja päihdeongelmia, mutta ei niittenkään takia nykyään pääse eläkkeelle. En oel kyllä koskaan ollut töissä, että saa nähdä. höhö
Kampurajalkoihin liittyy sekundaarinen nivelrikko. Kannattaa mennä ja pyytää lähetettä ortopedille. Mielenterveys ongelmista pääsee eläkkeelle.
- kampurajalka 1975
Kampurajalkoihin liittyy sekundaarinen nivelrikko. Kannattaa mennä ja pyytää lähetettä ortopedille. Mielenterveys ongelmista pääsee eläkkeelle.
Ortopedille on alustavasti aika viimeistään 31.12.2010. Pitää sitten hakea sairaslomaa, jos töistä ei tule mitään. On paljon tulossa vuoden loppuun lähinnä seisomatyötä. :O
- kampurajalka 1975
Ortopedille on alustavasti aika viimeistään 31.12.2010. Pitää sitten hakea sairaslomaa, jos töistä ei tule mitään. On paljon tulossa vuoden loppuun lähinnä seisomatyötä. :O
Tuli käytyä yksityisellä ortopedille. Nyt ensin yritetään hoitaa jalkoja ortopedisilla jalkineilla. Jos jalkineet eivät auta kipuun, niin joudutaan tekemään TC-niveleen luudutusleikkaus. Vein hakemuksen jo vammaispalveluun.
- kampurajalka 1975
Tuli käytyä yksityisellä ortopedille. Nyt ensin yritetään hoitaa jalkoja ortopedisilla jalkineilla. Jos jalkineet eivät auta kipuun, niin joudutaan tekemään TC-niveleen luudutusleikkaus. Vein hakemuksen jo vammaispalveluun.
Vihdoin tuli kutsu TULES-poliklinikalle. Kivut lisääntyny paljon odottaessa sitä aikaa. Nyt odotan mielenkiinnolla, tuleeko se ylemmän nivelen luudutusleikkaus heti vai vuosien päästä. Onko hoitosuunnitelma samanlainen kuin siellä yksityisellä ortopedilla. B-lausuntoa en ota mukaan sinne vastaanotolle.
Jostain ulkomaalaisilta sivuilta luin, että todellakin osalla kampurajalkaisista tulee kehittymään nivelrikko siinä aikuisiässä. Ehkä siinä on myös kyse kampurajalan vaikeusasteesta minkälaiset on ollut?
Tuskin niillä tukipohjallisilla paljon apua on, joten toivon että pääsen siihen leikkausjonoon.. Kiitos! :)
- Kampurajalka 1991
Moi!
Olen 19 vuotias ja minulla on molemmissa jaloissa kampurajalka. Nyt kun olen kuiteskin vähä painavampi (noin 85kg ja pituutta noin 180-185) kuin pienenä poikana jalat on ruvennut särkemään ja nyt viime aikoina on vasemmassa jalassa ruvennut näyttämään ( ja varmasti onkin) luu paikoiltaan.. jalka on sininen (mustelmia) ja varsinkin pohkeita reenatessa salilla jalat ovat ilalla todella kipeät.
Onko kyseessä rasitus vamma vai joku lääkärin tekemä vika ensimäisessä tai toisessa leikkauksessa (tehty 90-luvun alussa molemmat)
mitä luulette?- k.jalkaisen äiti
Jalkaterät ovat todella monimutkainen kokonaisuus luineen, jänteineen ja lihaksineen. Leikkauksessa ei ole tarvinnut edes tulla vikaa, vaan jo pelkkä leikkaus (vaikkakin korjaava) jättää jälkensä.
Jaloissasi on ollut syntyessäsi rakennevirhe ja jalkoihin kasvaa vielä arpikudosta leikkauksesta. Sinun kannattaa siis tutkituttaa jalkasi, jos ne kipeytyvät. Saatat saada esim ortopediset pohjalliset. Vanhetessasi sinulle saattaa tulla kulumia ja nivelrikkoa, jos et kiinnitä huomiota jalkoihisi.
Stemppiä ja pidä huolta jaloistasi läpi elämän. - jussi 35
Moi! Luin jotain juttua kampuroista ja sun ikivanha tarina oli siellä.mua kiinnostaisi tietää, millaset kampurat sulla on.millasia kenkiä, onko ortopediset vai muut.onko sulla varpaat kippuras ja onko niissä kipuja.itse olen jo paljon vanhempi ja jalat on nyt alkaneet vaivaamaan.ehkä nivelrikkoa? Terveisin jussi 35
- Kampura 60
Hei vaan! Olen syntynyt v.64 ja oli molemminpuoliset kampurajalat. Ne hoidettiin 3-vuotiaaksi asti kipsihoidoilla 60-luvulla. Ensi kertaa kävelin vasta 5v. Jalkani on leikattu asentovirheen vuoksi 2 kertaa v. 88 ja korjattiin v. 94. Varpaat kääntyvät jalkaterän alle ja toisiensa päälle aina vaan pahemmin, ja 1. leikkauksessa jalkaterääni laitettiin metallinen haarukkaa muistuttava kehikko luun tilalle pitämään varpaita järjestyksessä, mutta se tulehtui, ja osa siitä jouduttiin vetämään pois, joten jalka on taas kovin virheasentoinen. Koska jalkaterien huono asento vaikuttaa polviin, todettiin polvien nivelrikko v. 2000 kun en enää pystynyt kävelemään kivun takia. Jalkaterissäni ei oikeastaan mitään "niveliä" enää olekaan.
Olen tehnyt raskasta hoitoalan työtä, mutta nyt ei enää onnistu, koska en pysty kävelemään kuin. n. 100 metriä, jonka jälkeen jalkateräni ovat haavoja täynnä, koska mikään kenkä ei mahdu jalkoihin. Virheasennot aiheuttavat kovia kipuja arjen toiminnoissa, ja haavaumia varpaanväleihin ja luisiin kohtiin. Nyt taas jalkaterät kääntyvät enemmän virheasentoon joka päivä etenevästi, ja edessä on ortopedille meno. Minulta leikattiin aikanaan niin paljon ylikasvanutta luuta pois, ettei jaloissa ole enää luuta, jota voi leikata. Saa nähdä, kuinka etenee. Työssä ollessa oli suuria vaikeuksia, koska olin aina "hidas" kävelemään, enkä pystynyt olemaan polvillani ja kyykkyasennoissa, ja muu henkilökunta joutui usein auttamaan minua. Jo 2 tunnin seisominen vaati kahden vuorokauden "jalat ilmassa" palautumisen kovan kivun takia.
Olen nyt 47v. ja edessä on harkinta mitä seuraavaksi elämässä tekisi, kun hoitajan työhön en enää pysty. Edes tavallinen kauppareissu kävellen ei onnistu.
Jaksamista Teille ja tsemppiä! - Kampura 60
Tilanne on kampuroiden kanssa jatkunut niin, että heti vuonna 2012 tehtiin suuri leikkaus ensin vas. jalkaan, sitten kun sen piti korjaantua edes hiukan, että voitaisiin leikata oikea jalka, niin vas. jalka oli taas niin epämuotoinen, että sitten v 2013 ortobedi päätti leikata vielä molemmat jalat yhtäaikaa, joten v 2013 osan aikaa kulkupeli oli pyörätuoli, kun molemmat jalat olivat yhtäaikaa "raudoitettu" ja nyt sitten lausunto oli, että "ymmärräthän, ettei muuta voi" eli nyt on molemmat jalkaterät lopullisesti jäykistetty, eli nyt kulkemisen apuvälineenä on rollatori ja kotona muut mitä tarvitsee normaalin arjen pyörittämiseen kohtuullisesti kaatuilematta tai kompastelematta. Laskin, että yhteensä on tehty 7 isoa leikkausta, ja nyt olen täyttänyt 49. Molemmissa jalkaterissäni on "ristiraudoitus", kun ei enää ole luutakaan paljoa jäljellä, ja vas. nilkka on täysin liikkumaton, kaikki jänteet on katkottu, etteivät kiristä missään enää. On ollut kova kokemus ja aika moista selviämistaistelua, mutta toivon rakkautta ja jaksamista kaikille, jotka kampurajalkojen kanssa eteenpäin ponnistelevat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733