juurihoito ja tulehdus leukaluussa

Vastuksia Pelokkaalle?

Minulle tuli hampaan juureen bakteeriperäinen tulehdus juurihoidossa. Hammas itse oli kuolemassa purennan seurauksena, eli ei-bakteeriperäiseen tulehdukseen. Olen pari viikkoa kärsinyt tässä ja ravannut hammaslääkärissä. Söin kaksi antibioottikuuria, mutta en ole edelleenkään parantunut. Keskiviikkona juurihoitospesialistini yths:llä sanoi rassattuaan hammasta, että hampaan sisällä ei ole enää tulehduspesäkettä, mutta hampaan yläpuolella leukaluussa on vielä märkivä pesäke. Hammaslääkäri sanoi, ETTÄ SEN PITÄISI PARANTUA ajan kanssa omalla vastustuskyvyllä. Olen edelleen huolissani, sillä tulehdus ei osoita paranemisen merkkejä. Onko kellään KOKEMUKSIA vastaavanlaisesta tilanteesta, ja miten jouduttiin toimimaan?

14

21536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pesäke

      Minulta leikattiin pesäke pois eli tehtiin juurenpään leikkaus. Avattiin ien ja luuta porattiin ja kaivettiin veks ja sitten parani tulehduspesäke.

      • mulla

        hammas oli halki, ja leukaluussa samoin massiivinen tulehdus. ikinä kuvissa ei näkynyt mitään->kaikki mukamas ok. no itsepintaisuuteni, kipujen ja karmaisevan hajun vuoksi pääsin kuukausien (periaatteessa vuosien) odottelun jälkeen ienleikkaukseen, jossa karmea totuus paljastui. hammas revittiin irti välittömästi, ja tulehdus on kai enää muisto vain. kokemukseni samoin yths:ltä, muutamalta hammaslääkäriltä. muuten olen ollut tyytyväinen ko. paikkaan. kannataa ehkä hankkia toinen mielipide tai jotain?


      • kauanko====

        mulle tetiin kans toi avaus,miten nopeesti se pesäke prani


    • paraneen itsekseen

      Vähän yleistäen:
      jos hampaan juurikanavassa ei enää ole infektiota, niin leukaluussa juuren kärjen ympärillä oleva tulehdus paranee YLEENSÄ elimistön omien immunologisten systeemien ansiosta.

      tuollaisia (yllä olevan kaltaisia) potilastapauksia tavallista potilastyötä tekevä hammaslääkäri näkee päivittäin.

      YLEENSÄ tuossa yllä tarkoittaa samaa kuin, että yleensä pääsen hengissä kadun yli, en yleensä huku uimaan mennessäni, en yleensä ala hillua kiusallisesti kapakassa ja muistan ettei yleensä mikään ole 100,00 -prosenttisen varmaa

      • Vastauksia pelkäävälle

        Kiitos kaikille, vaikkakin Ainoastaan yksi vastaus kuulosti lohduttavalta. Minulla on ensi viikolle kaksi aikaa yths:lle, toinen juurihoitospesialistille, toinen purentafysiologille. Nämä kaksi lääkäriä ovat tuttuja ja varmaan vievät asiaa eteenpäin. Juurihoitospesialisti sanoi, että saan soittaa hänelle milloin tahansa ennen keskiviikon aikaa, jos kipu pahenee. Kipu ei ole pahentunut, joskaan ei myöskään parantunut. Tässä sitten kärvistellään viikonloppu...Tulehdus leukaluussa kuulostaa aina pahalta. Tietääkö kukaan, voinko mennä pelaamaan SULKAPALLOA ensi viikolla, vai kannattaisiko levätä?


    • kokemus kokemus

      mulla on kokemusta voitaisko jutella,its eolin juuri vähän aikaa sitten siinä suukirurgilla jossa ikenen kautta avattiin homma,parin juurihoidon jälkeen.

    • NMIV

      Minulla on nyt tulehtunut hampaan juuri 2 kertaa juurihoidon aikana ja viimeksi sanottiin, että jos vielä kerran tulehtuu, niin pitäisi tehdä jokin juurenpään poistoleikkaus. Tänään aamulla kun heräsin, huomasin että naama alkaa taas olla hiukan turvoksissa, eli on kai taas tulehdus. Nyt pelottaa se leikkaus.. Mulla on vielä kaikenlisäksi hammaslääkärikammo. :S Mutta toi juurenpään poistoleikkaus on vissiin mulla nyt sitten edessä. En sitten tiedä onko sulla sama ongelma, mutta se saattaisi olla ratkaisu.

      -Nina

      • Tulehtunut alahammas

        Joulupäivänä alkoi kolmannessa alahampaass pirullinen särky-minulla on osaproteesit srekä ylhäällä että alhaalla, pakko ottaa proteesit pois,etteivät koske kipeeseen hampaaseen! Eilen auttoi 2 x400gr biranaa, mutta tänään oli jo pakko mennä läheiseen hammashoitolaan-kaikki lääkärit lomalla- sain apteekista vanhalla reseptillä TRAMAL- särkylääkettä ja tuttu sisätautilääkäri määräsi farmaseutille puhelimessa minulle 10 päivän kuurin Kefalexia- aikaa on mennyt lääkkeiden ottamisesta pari tuntia ja kipu alkaa lievittää- aloitusannoksena otin 2 Kefalex-antibioottia, kuten yleensä on tapana- odottelen huomiseen, ja ellei kivut auta, on pakko mennä päivystävälle hammaslääkärille- toivon, että anbiootti parantaa tulehduksen eikä alahammasta tarvitsisi poistaa ja lisätä yhtä kallista lisähammasta alaproteesiin!


    • hammaspeikko1

      Hei Pelokas, toivottavasti olet saanut apua hammasongelmiisi.
      Hampaan juuren tulehdus voi aiheuttaa vakavia, pahimmillaan henkeä uhkaavia pään alueen tulehdustiloja. Hammastulehdukset täytyy aina tutkia ja hoitaa. Tulehduksen hoitona voi olla hampaan juurihoito tai poisto.

      Lisätietoa hammastulehduksista löydät mm. Webdenton sivuilta: http://fi.webdento.com/hampaan-juuren-tulehdus/

    • Mistä kysymys?

      Taakse ylähampaaseen on tehty juurihoito. Siitä huolimatta sitä jomottaa. Kuuma ja kylmä, samoin makea, esim. hillo aiheuttavat voimakkaan kiputilan. Myös asennon muutos, esim. makuulta istumaan nousu aiheuttaa lisää kipua "juilimista" ko. hampaassa.

      Mistähän voi olla kyse?

    • Huonompisäkä

      Mulla oli märkivä poskihammas alhaalla joka poistettiin. En saanut antibioottikuuria. Nyt on viikko syöty mätää ja haju on karmea. Burana helpottaa kipua. Ihmettelen etten pyynnöstä huolimatta saanut sitä reseptiä, kun tiesin kokemuksesta että tulehdus pahenee. Huomena tarkastukseen aika, saas nähdä saanko kefaleks reseptin nyt.

    • kokemustatämäkin

      Omasta hampaastani (poskihammas) löytyi sattumalöydöksenä röntgenissä tämmöinen pesäke kiinni leukaluussa. Koska en tahdo juurihoitoja tms., menin poistattamaan hampaan. Ihmettelin kun poisto hieman sattui, vaikka puudutetta oli reippaasti- syy oli se "pussi", jonka irroittaminen luusta sattui jonkin verran, tuntui siis myös hammasta irrotettaessa. Kipu lakkasi siihen, kun pussi saatiin veks.

    • sisullasiitäselviää44

      sama vika mullakin....syynä oli mätäpesäke/pussukka ...hammasta revittäessä kipu oli kovaa kun luusta irrotettiin lopuksi tota märkäpesäke pussia joka puudu ollenkaan

    • Anonyymi

      Ei enää sinua auta eikä varmaan tavoitakaan tämä vastaukseni parin kymmenen vuoden jälkeen, mutta itselleni kävi seuraavaa:

      Hampaan juurihoidossa puhkaistiin bakteeri verenkiertoon ja seuraavana päivänä jouduin korkeassa kuumeessa ja verenmyrkytyksessä lanssilla sairaalaan. Siellä poistettiin hampaan lisäksi jonkin verran leukaluuta.

      7 vuotta ja kymmeniä hammaslääkärikäyntejä, "täydellisiä" tarkastuksia isoja ortopedisia leikkauksia varten tehty ja jopa röntgenkuvaus 5 vuotta sitten otettu ikenen kivun ja tykytyksen takia. Vasta nyt yksityisellä käydessäni hammaslääkäri huomasi heti että siellä on märkäpaise ja sain hoidon seuraavana päivänä. Ihmetteli, että olen hengissä kun on ollut isoja leikkauksiakin.

      Olo parani antibioottikuurilla ja sydänkin tuntuu taas pikkuhiljaa kestävän rasitusta. Vaihdevuosia ja pitkää koronaa, masennustakin syytetty, lihastauteja poissuljettu näiden vuosien aikana väsymyksen sekä yleistyneen kivun ja voimattomuuden takia. Nyt olen niistä kaikista parantunut.

      Pitäkää ihmiset huoli hampaistanne ja vaatikaa kunnollista hoitoa ja tukimuksia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1935
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1868
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1413
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe