Kylkivälilihaksen venähdys?

jeske

Olen yskinyt 3 vkoa ja nyt yskä vähenemään päin. Vasemmalla kylkiluiden kohdalla sattuu. Yskä vähentynyt mutta kipu lisääntyy päivä päivältä ja sattuu aina kun liikkuu. Lääkäri sanoi pari pvää sitte että ei ole kylkiluu murtunut (painoi rintakehää lyttyyn, ei sattunut) sanoi, että kylkivälilihas krampissa tai venähtänyt yskimisestä. Onko kellään muulla? Tämä kipu on melko karsea. Nukkumaan pystyin kun oli paikallaan, mutta kaikki liikeet, joissa käytän hiukankaan lihaksia (eli kaikki) sattuvat. Ja kylkiluun kohdalla kyseinen alue on kosketusarka. Lääkäriin meno ei auta, kun röntgeniinkään eivät pistäneet, vaikka sitä halusin. Ja lääkäri sanoi, että vaikka kyseessä olisikin kylkiluun hiusmurtuma, niin sille ei voi tehdä muuta kuin antaa ajan luuduttaa se.

Kertokaa kokemuksia, voiko venähdys tehdä nän kamalan kivun, mikä haittaa jokaista liikettäni ja syväänhengitystä.

19

56115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mullekin

      uusii helposti,jos kerran tulee............on sillä hienompikin nimi.......tietze.......kipeä yleensä viikosta 4 viikkoon.....riippuen siitä antaako sen parantua täysin.

    • Painavaa nostellut

      Epäilin niin vahvasti kylkiluun murtumaa, että menin samantyyppisen lääkärireissun jälkeen vielä yksityiselle ja maksoin itse röntgenkuvat. Ei ollut murtumaa ja voi siis kokemuksesta sanoa, että lihaksen revähdys (tai repeämä) voi todellakin olla KIPEÄ! Mutta oloa kyllä helpotti tietää, ettei kyseessä ole vaiva luussa, pelkäisin tehdä yhtään mitään, ettei joku luunsiru vaurioittaisi keuhkoa. Särkylääkettä ja aikaa...

      • rappusistapudonnut

        Murtuma ei aina näy röntgenkuvassa. Itselläni ei näkynyt vaikka kliinisesti selkeä murtuma. Kylki narskui ja hetkui.


      • Anonyymi

        On helvetin kipeä. Jos rasittaa niin ei pysty edes kävelemään kuin 10cm kerrallaan laahustaen, taju meinaa lähteä aivastuksesta. Mietin itsekin että onko kylkiluita murtunut mutta ei ollut vaan venähdys, töissä mennyt. On niin inhottavassa paikassa tosiaan että ainoastaan makuulla ja istualtaan voi olla, istualtakaan ei jos on rasittanut lihaksia. Vinttu tosiaan ihan pimeni ja elämäni pahimpia kipuja kun aivastin :D Piti pötkötellä sängyssä ainakin puoli tuntia että lihakset vähän rauhoittivat. Jos rasittaa itseään niin lihakset varmaankin alkaa kramppaamaan, todella kova kipu ja ei voi kävellä tai tehdä mitään. Tuli kyllä aliarvioitua pahasti vaiva kun viikko sitten vähän kylkeen sattui ylös noustessa..


    • Aasi2654

      Mulle kanssa tuttu juttu. Meni viime kesänä toiselta puolelta ja nyt toiselta. viime kesän vaivasta jäi törröttämään joku luu tohon rintalastan alle =)..kipeetä tekee mutta elämä on...

    • kramppi prle

      Uuutena vuotena kramppas niin että ambulanssilla Acutaan. Kun mulla on vielä paha keuhkolaajentuma eli keuhkorakkulat tuhoutuneet niin happi saturaationi (eli paljonko veressä on happea) on hyvin alhainen niin he pelästyivät sitä ja laittoivat minut kaikenlaisiin hengitys laitteisiin ja särkylääkettä väliin piikkinä ja tabletteina ja pitivät minua sairaalassa yli kaksi viikkoa ja vieläkään eivät oikein tajua sitä että välilihas kramppaa ja se pistää vieläkin. Ei ollut eka kerta mutta näin pitkään ei ole koskaan pistänyt. Auttaako siihen muu kuin särkylääke ja aika.??

    • huonotuuri

      Minulla oli keuhkokuume ja sen aikana reväytin juuri lihaksen kyljessä ja onnistuin sen taudin aikana varmaan venäyttää sen kaksi kertaa (erittäin kivuliasta), ja nyt 5 viikkoa myöhemmin flunssa iski ja oikein tunsin kun se nuljahti taas ja kipu on kova ja vielä on varmaan pari päivää yskää jäljellä hauskaa tulee olemaan. Yhdistelmä buranaa paracetamolia panacod ottaa pahimman kivun pois mutta se kyllä silti sattuu.

    • Treenijäbä

      Joo ja sisäänhengitys sattuu, keuhkossa jos vetää kuhkot oikein täyteen, autoon menokin sattuu ja kyljen vaihto. Rakastellessa.

      • Auransetä

        Ei paljon tee mieli kyllä rakastella murtuma kylkiluussa !!
        Tilanne päällä juuri ja muutaman viikon kestää.


      • Yksinäinenmies123

        Se riippuu asennosta... Teetkö sen vessassa vai suihkussa?


    • Tuska59

      Mulla ollut flunssa toukokuun alussa ja sitten tuli nuha ja yskä. Viikko sitten töissä kipu tuli vasempaan rinnan alle. Lääkäri sanoi että lihakset on revähtäneet. Ei laittanna kuviin. Uransa ja paratabs ottaman 3 kertaa pv ei auta. Liikkeet tuottaa kipua ja sängyssä kääntyminen myös. Töissä olin mut hitaammin juotu tekee hommia. Pe kun siivosin rönkgeniä kuului rusahdus rinnan alta. Sit kipu tuli pahempaan. Lääkäri kirj. Saikkua 3 pv. Ei vielä oo parantunut.

    • igifkcivci

      Vika nikamissa jotka liikkuvat pois paikoiltaan esim kovan yskän tai rasituksen seurauksena. Lääkärit ei niistä osaa neuvoa. Jatkossa kannattaa mennä niksauttajalle samanlaisten vaivojen ilmetessä. Ja paljon lepoa. Lääkkeet ei tehoa siihen kipuun :(

    • Rustorusto

      Kävin sunnuntaina pelaamassa sählyä. 1 tunnin vuoro ja juosta sai kyllä. Tietenkin ilman lämmittelyä kun ei pitkään aikaan ole saanut pelata mitään.
      Maanantai aamuna ihmettelin kun oikea kylki kipeä ja kosketusherkkä.
      Tiistaina paheni ja ei meinannut henki kulkea.
      Koskaan ei ole tällästä lihas kipua ollut.
      Aivan omaa luokkaansa tämä. Eli Lääkärillä tänään Keskiviikkona selvisi että ruston repeämä.
      Kipu on aivan järkyttävä ja viiltävä kun ei meinaa happea saada. Rusto turpoaa ja painaa keuhkoja lyttyyn.
      Nyt Buranaa ja panacodia sekä voltarenia levitetty ympäri vartaloa.
      Hetkeksi helpottaa koska niin puutunu olo.
      Suosittelen niitä niin saa hetkeksi ajatukset muualla.
      Mutta tosiaan henki ei meinaa kulkea ja joutuu istualtaan nukkumaan.

      • pokkanamehu

        kylki kipeä - villa yöksi, lämmin kuppi tai kattilla 5min

        kevyt ruoka


    • Anonyymi

      Itellä tuli ihan nauraessa tämä venähdys ja kipu on kamala ja istualteen pitää nukkua

    • Anonyymi

      Moi. Mulla on tullut myös karsea kipu vasemman rinnan alapuolella olevaan kylkiluun lihakseen.
      Joudun menemään kylkimyyryä nukkumaan ja välttämään ikäviä asentoja. Minua on neuvottu käyttämään kylmägeeliä alueelle ja tietysti syömään särkytabletteja.

    • Anonyymi

      Tämä vaiva taitaa olla itsellänikin. Yskin niin raakasti tuossa pari viikkoa sitten. Mulla on kipua yleensä kävellessä ja autolla ajettaessa. Makuuasennossa helppoa ja aamulla en tunne kipua.

    • Anonyymi

      Vanhaan viestiin jatkoa... liukastuin vasemmalle kyljelle , 80 kg painoa, aivan tippumalla, tämän jälkeen 2 täyttä viikkoa ilkeää tuskaa joka asento, ja jos tarvi käsillä esim tehdä tiettyjä liikkeitä kylki huomasi sen kivuliaasti ensimmäisenä, sängystä nousun joutu opettelemaan uudestaan ilman ettei satu infernaalisesti, yskiminen , pienikin köhäisy ja valitusta.. ihan helvettiä , voiteita kipulääkettä, ja kolmas viikko on jo siedettävä, tosin ääriliikkeet herättävät edelleen kipu ärsykkeen... En mennyt lääkäriin koska olisin saanut samat ohjeet toimia kuin toimin ilman käyntiä. Ajan kanssa toipuen...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1801
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1348
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1230
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1150
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1105
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1017
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1002
    Aihe