paras tyyny niskavaivaiselle

trt

Millainen tyyny olisi paras jos aamulla herätessä on aina hartiat/niska kipeänä? Nyt tyynyni on tosi litteä. (Enkä halua niitä kovia vaahtomuovi "terveystyynyjä" jotka on muotoiltu valmiiksi selkärankaa mukaillen...)Eli siis olisiko parempi että olisi muhkea tyyny, litteä, kova vai pehmeä?
Entä mikä asento nukkua olisi paras?

34

50845

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pompompom

      nukkua kannattaa kylkimakuulla, se on usein luonnollisin makuuasento. Tyynyn pitäisi olla yhteensopiva patjan kanssa, jotta niska pysyisi hyvässä asennossa kylkimakuulla (kaularanka on silloin suorana), ja verenkierto olisi paras mahdollinen. Jos kylkiasento muuttuu yön aikana vatsallaan makuuksi, se voi johtua liian matalasta tyynystä ja liian kovasta patjasta. Liian matalan tyynyn alle työntää helposti käden tai möyhii sitä korkeammaksi. Vatsallaan maatessa asento on hyvin epäergonominen ja voi helposti aiheuttaa niskan lihasoireita.

    • Jonatan

      Itsekin olen ajatellut, että mikä auttaisi ko. ongelmaan. Itse olen kokeillut monenlaisia tyynyjä, patjoja ym. Hieronta, liikunta, stressitön elämä voisi auttaa? Entä luontaistuotteet? Magnesium ym?

      • on paras

        Ostin juuri itselleni IKEASTA 34,95 euroa höyhentyynyn ja ihanasti muotoutuu kaikissa asennoissa.


      • eronominentyyny

        Hah haa, joo pari viikkoa voi olla "hyvä ja muotoutuva ja peräti kaikissa asennoissa" - mutta oikeesti tollainen halpistyyny ei enää kohta palaudu ja pysyy lytyssä jolloin ei tue eikä ole pehmeä. Mitäs sitten tehdään? Sitten ostetaan taas joku uusi halpistyyny, mitään ei opita. On tutkittu juttu myös että pallokuitutyynyillä nukutaan huonosti. Materiaali ratkaisee. Vesityyny aiheuttaa paineentuntua ja hölskyyheiluu...ja vuotaa... Jengi ostaa hirvesti erilaisia tyynyjä ja etsii sopivaa... pelkästään siksi kun tinkii hinnassa, pihistelee jotain satasta ja kärventelee huonolla tyynyllä niskakivuissa. Ja sitten täällä somessa kysellään ja kaikki vastaa eri ratkaisua... koska jokainen on yksilö. Pitäisi suoraan mennä asiantuntevaan liikkeeseen ja ostaa ergonomisesti itselle parhaiten sopiva tyyny, itselle sopivalla pehmeydellä, joka kestää ainakin kolme vuotta. Valinta tehdään nukkumiserergonomiaa tuntevan myyjän avustuksella. Niin minä tein ja nyt kerron siitä kaikille tutuille ja he käy samassa Tempur brand storessa ja ovat tyytyväisiä hankintaansa. Ja meillä kaikilla on nyt erilainen tyyny, koska one size fits all - ei toimi. Eihän meillä ole samat kengät tai silmälasitkaan keskenämme. Tingi jostain muusta kuin millä tuet niskan ja pääsi, tärkeimmän omaisuutesi. Save your neck man.


      • kuikelotEiymmärrä

        Kaikkien asioiden erityisasiantintija pätee taas tietämättä mitään mistään!
        Ei pystyyn jäätynyt pulkan naru ymmärrä miksi muodokas nainen tarvii erilaisen vuoteen!


    • Hartiasärky loppui

      Itse oli ennen myös terveystyynyjä vastaan. Itseasiassa nukuin ilman mitään tyynyä :)

      Sitten lainasin kaverilta pari yötä Tempura-tyynyä ja niinhän siinä kävi, että oma piti ostaa. nyt en antaisi sitä pois mistään hinnasta. No, onhan tyynä hieman "kova" (huono sana), mutta se muotoutuu pään ja nistan mukaan ja korkeampi niskaosa tulee hyvin niskaa. Huomasin myös, että tämä tyyny pakottaa nukkumaan ryhdikkäämmin = selkäranka on suoremmassa. Aamulla huomaa eron :)

      Tämä tyyny ei ole vaahtomuovia vaan geelimäseltä tuntuvaa avaruusmuovia. Ei hiosta. Voin suositella lämpimästi. Ainakin Instrussa saa/pitää testata tyynyjä ennen ostoa. Näin voi varmistaa itseleen sopivan koon ja mallin. ainoa huono puoli tässä tyynyssä on sen hinta. Tyynyllä on muuten 2 v takuu.

      • omppu

        Olen samaa mieltä. Tempur on osoittautunut erinomaiseksi tyynyksi. Se muotoutuu nukkujan pään mukaan. Puolisolla oli aikaisemmin kaikenlaisia niskasärkyjä, mutta nykyisin ei mitään. Myös omat kokemukset Tempur-tyynystä hyviä.
        Tempurin ainoa negatiivinen puoli on korkea hinta, mutta hyvään lepoon ja yöuneen kyllä kannattaa satsata. Instrumentariumit myyvät tietääkseni Tempur-tyynyjä.


      • niskas
        omppu kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Tempur on osoittautunut erinomaiseksi tyynyksi. Se muotoutuu nukkujan pään mukaan. Puolisolla oli aikaisemmin kaikenlaisia niskasärkyjä, mutta nykyisin ei mitään. Myös omat kokemukset Tempur-tyynystä hyviä.
        Tempurin ainoa negatiivinen puoli on korkea hinta, mutta hyvään lepoon ja yöuneen kyllä kannattaa satsata. Instrumentariumit myyvät tietääkseni Tempur-tyynyjä.

        Pari päivää sitten vihdoin raskin ostaa, ja ihan loistava on. Tikkurilan kauppakeskus Tikkurin outlet-myymälässä on parhaillaan hyvät alennukset :-) Sai vielä lipun Idols-kisaan kaupan päälle :D


    • lilli11

      hei, mistä näitä Tempura tyynytjä voi ostaa?

    • jepulis

      Taitaa olla aika henkilökohtainen monelle myös mikä se paras tyyny oikeasti on. Itse ostin Unikulmasta "kovan" tyynyn joka on toiminut aika hyvin. Monet on kehuneet myös Snooztime tyynyjä. Tyynyn sisällä on mikrokokoisia muovikuulia ja päällinen on joustavaa, joten tyyny muotoutuu kropan mukaan hyvin tehokkaasti ja tukee joka puolelta.

      Minkä tyyppinen tyyny sitten on paras, sen pitänee jokaisen itse kokeilla.

      • sivuilta

        löytyy tyynyn jälleenmyyjät. Sieltä katsoin ja hain koenukuttavaksi tyyny, ensimmäinen yö takana ja ei ollut yhtään hassumpi. Kallis tosin, mutta kokeilen vielä muutaman yön ja teen päätöksen palauttaessani sen takaisn liikkeeseen. Mukavaa palvelua kun saa ensin kokeilla jotta ei tulisi virheostosta.


    • hyväonjoo
    • cirvesmies

      Laita halko pään alle. Toimiva ja edullinen. Voit muotoilla sen kirveellä sun kuuppas muotoon. Laita kuuppas halon päälle ja toinen vetelee kirveeltä ylimääräiset lastut pois.

      • Alfauros10

        Hauska juttu vitun pelle


      • Capsta

        Tuo sinun kommenttisi ei ollut enää hauska


    • tempurparas

      Mä hankin myös jokunen vuosi sitten TEmpur-tyynyn ja enää en sitä pois vaihtaisi! Tai nyt ostin kyllä uuden tyynyn, mutta taas TEmpur tyynyn. VAikka se on hieman kallis, niin kyllä se on hintansa väärti! Ja se kestää monta vuotta, sinä aikana ehdit ostaa monta vanutyynyä ja lopulta ne varmaan tulevat jopa kalliimmaksi.

    • kivikova tempur?

      Hei, nostan vanhaa topaa..

      onko kenellekään käynyt niin, että vuosia ollut, erittäin hyväksi todettu ergonominen tempur tyyny (uuteen samanmalliseen vaihdoin vajaa vuosi sitten, edellinen oli yli 5 vuotta ja oli hyvä!) rupeaakin aiheuttamaan niska/kaulan alueen kipua?!!!

      Mulla siis tilanne nyt tällainen, ollut hirveän kova tuo uusi tempur tyyny alusta asti (kuten ne aluksi onkin), mutta tämä ei ole pehmennyt, ei edes vuodessa..??!! Täysin samanlainen on kuin entinen, vanha tyyny siis vaan paljon pehmeämpi, en muista millainen oli aluksi..
      Olen nyt kärsinyt aamuisin niin jumissa olevasta niskasta (ylhäältä keskirangan molemmin puolin) sekä kaulan lihaksista, että hyvä kun ylös pääsen:( Päivällä vertyy, illalla aika normi olo, aamulla taas sama juttu. Herään myös yöllä siihen (nukun kyljelläni enimmäkseen), että kaulaan ja korvaan koskee--eli tyyny liian kova!
      Onkohan materiaali vaihtunut vuosien aikana tai jotain...

      harmittaa kun on kallis tyyny ja mikään tavis tyyny ei ole koskaan ollut hyvä, eli saa suositella kylkinukkujalle hyvää tyynyä mikä tukisi rankaa mutta ei olisi näin kova..

      Muilla kokemuksia vastaavasta?

      • Ronan100

        EI sopinut 150 euron Tempur minullekaan vaan aiheutti niskakipua jo parissa viikossa, joten annoin sen lahjaksi isälle joka rakastaa niitä. Tyyny kyllä tuntui mukavan kovalta mutta aiheutti äkkiä ongelmia.

        Parhaat tyynyni ovat vaahtomuovia ja ostettu jenkeistä.


    • MaijaKooKoo

      Minäkin ostin ensikertaa kaarevan muotoisen niskatyynyn kun myyjä sitä suositteli niskakipuihin. Tämä SleepAngel tyyny osottautui pelastuksekseni. Myyjä varoitteli että voi kestää jopa viikkoja tottua erilaiseen tyynyyn mutta minulta sujui ongelmitta ja niskakipuni ovat hellittäneet.

    • Niskavaivaa

      Olisiko tuo hyvä tyyny:
      http://www.ravinnetukku.fi/tuotteet.html?id=15/187
      Kaipaisin jonkun tyynyä käyttäneen kokemuksia tottumisajasta, tyynyn kestosta, muotonsa säilyttämisestä yms. käyttöön vaikuttavista asioista. Eli jos olet käyttänyt kyseisenlaista tyynyä, niin suositteletko sitä myös muille?

      • kipukoukku

        Olen niskajännittäjä ja huomaamatta vedän hartioita korviini arjessa. Niin varmaan olen aina tehnyt. Niskat kipeinä ja hartiat jumissa ja kipeät lihaspahkurat, joita hierotutan aika ajoin hierojalla.
        En ole hankkinut erikoistyynyjä, vaan käytän riittävän muhkeaa muokattavaa ( puhdasta ) pallokuitu perustyynyä. Tyynyissä löytyy sellaisia, että voi avata ja lisätä täytettä. Minun tyynyssä pitää olla täytettä vähintään 550g. Siis täytettä riittävästi ja oikean muodon tuntee, kun kokeilee eri asennoissa. Tyyny ei saa jäädä hartoiden alle, se on tärkeää.
        Niskan ja hartoiden kiputiloihin olen alkanut käyttämään "kipukoukkua" , jonka tehoon moni vannoo. Minullakin se oli käyttämättä vuosia, mutta aloin käyttämään ja hyvää on tehnyt. Kipukoukku lienee vanhaa kiinalaista kansanparannusta, mutta toimii edelleen.


    • NiskaKenossa

      Mä ostin Jyskistä tekohöyhentyynyn (joku flake tms.se oli) en voi allergian takia aitoja käyttää). Maksoi n.30e. Palloutuu kivasti niskan tueksi. Oon myös pessy sen pari krt ja kuivausrummussa tennispallojen kanssa kuivannut eikä ole menny miksikään. Toisena tyynynä on sellanen memory foam. Vähän fiiliksen pohjalta niitä vaihtelen.

    • Capsta

      Se on patjasta kiinni. Kova patja, korkea tyyny, pehmeä patja, matala tyyny.
      Eikä se tempur ole ainoa oikea. Toisille on toisille ei.

    • RaiimoK

      Itse ostin muutama kuukausi sitten messuilta tyynyn, jossa on kaksi lokeroa ja mukana tuli pussi jotain täytettä, että voi itse sovittaa omalle niskalle sopivaksi. Anneli tyyny on nimi, mutta kyllä tämä tämmöselle ukollekin toimii. Olisko maksanut joku kuuskymppiä. Tietty sitten rahalla saa parempi jos haluaa yli satasen sijoittaa, mutta ei tän hintasista ole ainakaan itse löytänyt tän parempaa. Niska tykkää. Pienellä googlaamisella löyty kauppakin http://parempiuni.fi/ Ehkä jostain messuiltakin löytyy, mut muissa kaupoissa ei oo näkyny

    • Jannica

      Itse kärsinyt pitkään kanssa niska ja hartiavaivoista kunnes ihan fyssäri suositteli ergonomista tyynyä. Löysin sitten pienen haeskelun jälkeen ergo dreamsin https://www.ergodreams.fi/ Nyt oon pari kuukautta käyttänyt ja niskakivut kyllä vähentyny huomattavasti. Alkuun kesti pari yötä totutteluun mutta nyt pitää ottaa tyyny mukaan jopa kun lähtee kyläilemään :D

    • mitenmeniomastamielestä

      Ergodreams kopioinut näköjään tempurilta paitsi tyynymallin, myös kuvat ja tekstit nettisivuille otettu tempurilta myös.

    • Kaisuli

      Minulla ja miehellä ollut erilaisia untuvatyynyjä ollut matkan varrella. Olen alkanut miettimään vaihtoa johonkin ergonomiseen tyynyyn.

      Katsellut nyt tempuria mutta vähän tyyriitä ovat, pitäisi varmaan käydä testailemassa. Myös Ikean versiot käyny mielessä, onko muilla kokemuksia niistä?

    • EIKANNATAOSTAA

      Tempur tyyny ei ollut hyvä. Laitoin sen spr kirpputorille. Niska kipänä vain siitä tempur tyynystä.

      • mitenmeniomastamielestä

        Osta ens kerralla sopiva :)


    • paras-tyyny

      Tempur Original

    • Anonyymi

      Ergo soijatyyny BEST

    • Anonyymi

      vielä laura verkko käsittelee tynyn kiinni nurkat heini raivoo tyynyään naapurissa, sama pitäs ilömeisti matoille tehdä

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      13 tyynyä on ja vain yksi millä nukun hyvin ja on oikeasti auttanut niskavaivoissa.
      Uinujan Neea tyyny on aivan ylivoimaisesti paras mistään koskaan, juuri sopivan pehmeä, tukee hyvin ja muotoilu on täydellinen. Viilentävä päällinen ja nuo ilmakanavat myös hyvät, tää ei hiosta ollenkaan.
      Lämmin suositus, myös mieheltäni ja äidiltäni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      133
      5320
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3307
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1425
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1316
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1307
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1287
    Aihe