Lauri Törni

KL88

Mannerheimin-ristin ritari Lauri Törniltä vietiin hänen upseerinarvonsa 6.10.1950. Lauri Törni on suomalainen legenda. Hänen saavutuksena vapaan maailman puolustajana kolmen eri maan armeijoissa (Suomen, Saksan ja USA:n) jättävät varjoonsa minkä tahansa elokuvakäsikirjoituksen.
Jostain syystä ei esim. presidentti Halonen ole kuitenkaan katsonut aiheelliseksi palauttaa Vietnamissa kaatuneen Törnin suomalaista upseerin arvoa, ei vaikka sitä häneltä on pyydetty.
Oma näkemykseni on, että vähin mitä me, jotka saamme nauttia Törnin kaltaisten miesten verellään meille lunastamasta vapaudesta, voimme tehdä, on tämän seikan viipymätön korjaaminen.

10

1345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siis legenda

      Miksi miehelle, joka siirtyi vihollisen leiriin, eli natsi-Saksan SS-joukkoihin, kun Suomen ja Saksan välillä alkoi vihollisuudet 1944, pitäisi palautella mitään josta hän itse täysin tietoisesti luopui? Sen jälkeen hän vielä siirtyi kolmannen maan, eli USA:n palvelukseen hyläten lopullisesti kotimaansa. Mitä Törni teki sellaista että hän ansaitsisi mitään "palutusta" Suomelta? Pelkkä palkkasoturi ja seikkailija, joka käänsi selkänsä kotimaalleen.

      • Larry Thorne

        Törni palveli SS-joukoissa jo välirauhan aikana talvisodan jälkeen ja palasi Saksasta suoraan rintamalle jatkosotaan muun SS-vapaaehtoisjoukon mukana. Törni ilmoitautui vapaaehtoisena Lapinsotaan, mutta pääesikunta ei suostunut tähän. Niinpä sota saksalaisten ja suomalaisten välillä jäi Törniltä kokematta. Törni kyllä taisteli vielä sodan lopussa saksalaisten puolella, muttei suomalaisia vastaan. Hän lähti tammikuussa 1945 Vaasasta Saksaan saamaan ensin erikoiskoulutusta uusien aseiden ja tekniikoiden käytössä ja taisteli sitten venäläisiä vastaan itärintamalla. Kun Saksan tappio oli selvä Törni antautui briteille ja joutui sotavankileiriin, josta hän pakeni ja saapui Tanskan ja Ruotsin kautta Suomeen. Suomessa Törniä, kuten monia muitakin, syytettiin tekaistuin perustein maanpetturuudesta (mm. asekätkentä, jonka ajatus oli kaikkea muuta kuin Suomen vastainen). Törni tuomittiin, mutta hän pääsi vartijoiden avustuksella pakoon ja joutui lähtemään pakolaiseksi muille maille. Törni tosiaankin ansaitsisi sotilasarvonsa takaisin.


      • ja muut

        Törni oli yksi niistä legendaarisista kaukopartiomiehistä joiden "käskettiin" poistua maasta.

        Ajat oli vaaralliset ja aseita kätkettiin, samoin miehiä joiden tehtävä oli tarpeen niin vaatiessa avata nämä kätköt ja organisoida vastarinta, siirrettiin ulkomaille turvaan.

        Yksi esimerkki oli "savotat" jossa oli koottuna kokonaisia sissiosastoja valmiina, muodollisesti miehet teki metsätöitä mutta jos käsky olisi käynyt niin aseet oli mukana ja miehet valmiina.


      • Suomalaista toimintaa.
        Larry Thorne kirjoitti:

        Törni palveli SS-joukoissa jo välirauhan aikana talvisodan jälkeen ja palasi Saksasta suoraan rintamalle jatkosotaan muun SS-vapaaehtoisjoukon mukana. Törni ilmoitautui vapaaehtoisena Lapinsotaan, mutta pääesikunta ei suostunut tähän. Niinpä sota saksalaisten ja suomalaisten välillä jäi Törniltä kokematta. Törni kyllä taisteli vielä sodan lopussa saksalaisten puolella, muttei suomalaisia vastaan. Hän lähti tammikuussa 1945 Vaasasta Saksaan saamaan ensin erikoiskoulutusta uusien aseiden ja tekniikoiden käytössä ja taisteli sitten venäläisiä vastaan itärintamalla. Kun Saksan tappio oli selvä Törni antautui briteille ja joutui sotavankileiriin, josta hän pakeni ja saapui Tanskan ja Ruotsin kautta Suomeen. Suomessa Törniä, kuten monia muitakin, syytettiin tekaistuin perustein maanpetturuudesta (mm. asekätkentä, jonka ajatus oli kaikkea muuta kuin Suomen vastainen). Törni tuomittiin, mutta hän pääsi vartijoiden avustuksella pakoon ja joutui lähtemään pakolaiseksi muille maille. Törni tosiaankin ansaitsisi sotilasarvonsa takaisin.

        Onko tämmöinen Suomalaista toimintaa? Näkyyhän siinä olevan oikea "Suomen" asepuvussa ollut henkilö.

        http://www.bhsuomifinland.com/artikkelit/lauri3.jpg


      • Larry Thorne
        Suomalaista toimintaa. kirjoitti:

        Onko tämmöinen Suomalaista toimintaa? Näkyyhän siinä olevan oikea "Suomen" asepuvussa ollut henkilö.

        http://www.bhsuomifinland.com/artikkelit/lauri3.jpg

        Suomen poliittisen johdon päätöksellä ja luvalla päätettiin koota vapaaehtoisista joukko lähetettäväksi Saksaan osaksi Saksan armeijaa maidemme välisten suhteiden lujittamiseksi. Kyllä se on silloin suomalaista toimintaa jos valtakunnan ylimmältä johdolta käskyt tulevat.


      • ehdotti
        Suomalaista toimintaa. kirjoitti:

        Onko tämmöinen Suomalaista toimintaa? Näkyyhän siinä olevan oikea "Suomen" asepuvussa ollut henkilö.

        http://www.bhsuomifinland.com/artikkelit/lauri3.jpg

        suomelle SS-divisioonan perustamista, joka oli kuitenkin suomen lakien vastainen: Suomi ei voi komentaa asevelvollisiaan palvelemaan ulkomailla ja värväykseen ryhdyttiin vapaaehtoisuuden pohjalta. Törni kuului ensimmäisenä lähteneeseen ryhmäänm, joista käyttiin nimitystä divisioonan miehet. Myöhemmin kun päätettiin, että suomesta kootaan vain pataljoona, tulokkaita kutsuttiin pataljoonan pojiksi...


      • Suomalaista toimintaa. kirjoitti:

        Onko tämmöinen Suomalaista toimintaa? Näkyyhän siinä olevan oikea "Suomen" asepuvussa ollut henkilö.

        http://www.bhsuomifinland.com/artikkelit/lauri3.jpg

        asepuku on oikea varsinkin siloin kun taistellaan komunismia vastaan!
        Törni taisteli aina länsivaltojen joukoissa ei koskaan puna-armeijassa,muistakaa se!


    • on.
      • Kisälli

        Vastaan nyt kuitenkin, vaikka provohan tuo sinun iljettävä kommariviestisi onkin. Tekstissähän sanotaan, että "mitään sellaista ei voida palauttaa, mitä ei ole koskaan menetettykään". Toisin sanoen Törnin toiminta on ollut kaikissa vaiheissa kunniakasta ja motiiveiltaan puhdasta. Tätä ei muuta kommunistinen propaganda, eikä vasemmistolaisten maanpetturien vääristely. Suomen kansan ja yleisen moraalin kannalta Törni ei koskaan ole kunniaansa menettänytkään, eikä kysymys sen palauttamisesta ole tästä syystä ajankohtainen.


    • upseerin arvo

      tais kyllä mennä samassa hötäkässä Markkasen miesten kanssa. Kun ei ole kovin suotavaa, että suomalainen aktiivi-upseeri liittyy toisen maan armeijaan. Törni oli kuitenkin res.upseeri enkä tiedä menettikö hän suomen kansalaisuuden missään vaiheessa: Ellei sot.arvo kuluu hänelle. Mitalleja heneltä ei kuitenkaan ole otettu pois.

      Muuten Törni kuuluu siihen porukkaan joka ilman sotaa olisi ollut T.N. linnassa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      472
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      417
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      406
    Aihe