Usko Jeesukseen ja Jeesuksen usko

Kristitty uskova uskoo Jeesukseen Jumalan poikana ja maailman vapahtajana, joka ristinkuolemallaan on lunastanut hänet vapaaksi synnin ja kuoleman vallasta.

Tähän tapaan kai uskova kristitty uskoo.

Mutta millainen oli Jeesuksen oma usko? Mihin Jeesus itse uskoi? Uskoiko Hän itse olevansa maailman vapahtaja, "joka pois ottaa maailaman synnin", kuten Hänestä kerrotaan sanotun?

Mikäli Jeesus uskoi näin, silloinhan mestarinsa jalanjäljissä kulkevän opetuslapsen olisi myös omaksuttava itelleen edes jotain Jeesuksen omasta uskosta, eikä vain pitäydyttävä uskomaan Jeesukseen. Tästä seuraisi puolestaan taas, että...

Palstalla on paljon uskon spesialisteja. Mahtaako joku kertoa jotain?

9

359

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hansutuulia

Isäänsä joka on taivaissa, Hän rukoili Isäänsä kun hänet tultiin hakemaan Getsemanen puutarhasta.
      Hän oli Isäänsä yhteydessä, niin mekin jotka olemme uskossa olemme yhteydessä Jeesukseen Kristukseen. Hän on antanut Pyhän Henkensä, puolustajan johdattamaan kaikkeen totuuteen.
      Sana on tärkeää koska se on itse Jumalan antamaa, sitä rakennumme ja saamme ruokamme elämäämme. Sen avulla vahvistumme Hänessä.

Jeesus on uskomme lähde, ja se lähde on johtava iankaikkiseen elämään. Jeesus on meidän syntiuhrimme joka otti päällensä meidän syntimme, joka oli viaton, täydellinen ja puhdas. Hänen kauttaa olemme puhtaita ja viattomia, vaikka asummekin tässä syntisessä ruumiissa. Mutta Hänesssä olemme täydllisiä. Ja jos jotain matkavaatteeseemme tulee, tulee se panna pois Jeesuksen nimessä, ja jatkaa matkaa, mutta muistaen, mene äläkä enää syntiä tee.

• merim.raimo

Meille on ylhäältä annettu Jeesuksen Kristuksen usko joka meidät pelastaa.Ihminen ei voi itseänsä mitenkään pelastaa omalla "uskottelulla" siis oma usko ei ketään pelasta.

• Nyt kosketit ai´VAN valta´VAN ihanaa aihepiiriä, mutta "vaikeaahan" tähän on mitään kirjoittaa, kun sisin liikkuu taivaallisissa ja ylistää Herraa..."Jumalan lapsi, perillinen, veressä pesty oon Jeesuksen". Raamattukin on jossakin hukassa...no olkoon, mutta muutamalla sanalla vastaan tähän aloitukseen kuitenkin.

Kun alamme tutkia Jumalan Sanaa ja Hän rupeaa johdattamaan meitä sisälle Sanansa totuuksiin, niin pian huomaamme hyviä raamatun käännöksiä lukiessamme, että siellä tehdään selkeä ero käsitteiden "usko Jeesukseen" ja "Jeesuksen usko" välillä. Näin myös alkuteksteille uskollisissa vanhemmissa suomalaisissa raamatun käännöksissä, joissa mm. todetaan, että "Jumala vanhurskauttaa sen, jolla on Jeesuksen usko" Rm. 3:26 ja itsestään Paavali todistaa galatalaisille kirjeessään (noin Gal. 2:20), että "minkä minä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa" jne.

Uusi elämämme ja elämänyhteytemme Jumalaan lepää Lunastuksen lujalla ja horjumattomalla perustuksella. Kun kuulimme evankeliumin sanan ja uskoimme Jeesukseen Kristukseen tapahtui se, mistä Jeesus Johanneksen evankeliumissa opetuslapsilleen puhui (Häneen uskovasta), että "me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan", "teemme asunnon hänessä", "että se rakkaus, jolla Sinä Isä olet minua rakastanut, olisi heissä ja Minä olisin heissä" jne. Viimeiset lainaukset ovat Joh. 14-17-luvuista. Edelleen Paavali todistaa toistuvasti, että Kristus on meissä. Se on koko Uuden Testamentin perustavin pelastustamme koskeva ilmoitus.

Edellä kirjoittamastani raamatun totuudesta seuraa, että koska Herra itse asuu meissä, sinussa ja minussa jotka olemme uskoneet Häneen itsellemme iankaikkiseksi elämäksi, emme ainoastaan omista uskoa Jeesukseen vaan määrättömästi enemmän, nimittäin Hänet Itsensä ja siksi meillä on myös Jeesuksen usko. Tämä ei ole mikään oppi vaan mitä käytännöllisin ja totisin tosiasia, jos Herra asuu meissä. Ellei asu niin turha on uskomme ja toivomme, emmekä kestä koetusta (2 Kor. 13:5).

Rukoilen hartaasti, että Pyhä Henki johdattaisi jokaisen Jumalan lapsen ja perillisen tuntemaan Jumalan rakkauden, Jeesuksen Kristuksen, jossa kaikki Jumalan viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä jotta tulisimme täyteen Jumalan kaikkea täyteyttä. Ja Hän, Pyhä Henki, joka on synnyttänyt uskomme ja on Jumalan perintömme vakuutena, Hänen omaisuutensa lunastamiseksi ja Hänen kirkkautensa kiitokseksi, on sen myös tekevä.

Jumalan rauhaa jokaiselle veljelle ja siskolle Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa, joka on lunastanut meidät ja rakastaa meitä. Jumala rakasti maailmaa, Kristus rakastaa Seurakuntaa. Jumala sitä runsaasti siunatkoon.

• Kimble-777

Se usko joka mainitaan usein uskona,pidetään jonkinlaisena ihmisestä lähtöisenä olevana?Mutta raamattu kyllä monissa paikoissa tarkoittaa sitä uskoa joka on JEESUKSEN KRISTUKSEN USKOA. Ja sen Uskon me saamme lahjana Jumalalta.Esim;alku tekstin mukaan.Gal.2:16.SAnoo näin.Mutta koska tiedämme,ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista vaan Jeesuksen Kristuksen uskon kautta,olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi Kristuksen uskosta emmekä lain teoista......

• Kimble-777 kirjoitti:

Se usko joka mainitaan usein uskona,pidetään jonkinlaisena ihmisestä lähtöisenä olevana?Mutta raamattu kyllä monissa paikoissa tarkoittaa sitä uskoa joka on JEESUKSEN KRISTUKSEN USKOA. Ja sen Uskon me saamme lahjana Jumalalta.Esim;alku tekstin mukaan.Gal.2:16.SAnoo näin.Mutta koska tiedämme,ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista vaan Jeesuksen Kristuksen uskon kautta,olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi Kristuksen uskosta emmekä lain teoista......

Minua siunaa TOSI PALJON tuo Galatalaiskirjeen kohta. Olen muistaakseni laittanut siitä merkintöjäkin raamattuuni, mutta se oli mennyt piiloon (siis raamattu) kun kirjoitin vastausta aloitukseen.

Siirryn keskustelemaan kanssasi meseen. Palstalaisille kaikille hyvää yötä, Jeesus myötä.

• Kimble-777
        Kimble-777 kirjoitti:

Lisäys Jeesuksen uskosta:Gal.3:22.Mutta Raamattu on sulkenut kaiken synnin alaisuuteen,että lupaus annettaisiin Jeesuksen Kristuksen uskosta niille,jotka uskovat....

• Kimble-777
        Kimble-777 kirjoitti:

Lisäys Jeesuksen uskosta:Gal.3:22.Mutta Raamattu on sulkenut kaiken synnin alaisuuteen,että lupaus annettaisiin Jeesuksen Kristuksen uskosta niille,jotka uskovat....

Heb.11:17-19.Uskon kautta Aabraham uhrasi Iisakin,kun hänet pantiin koetukselle.Hän uhrasi ainoan poikansa ,hän,joka oli vastaanottanut lupaukset ja jolle oli sanottu:"Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläiset."Hän päätteli,että Jumala kykenee kuolleistakin herättämään,ja niin hän sen vertauskuvana saikin Iisakin takaisin. Tästä samasta uskosta löytyy Raamatusta lukemattomia esimerkkejä niin vanhasta kuin uudestakin liitosta.Itse olen taipuvainen uskomaan siihen että Jumala antoi oman uskonsa näille kaikille vajavaisille ihmisille.Itseäni puhuttelee paljon se kuinka Jumala teki liiton Aabrahamin kanssa.Siihen aikaan kuin Aabraham eli oli liiton sopiminen se että laitettiin sopivat eläimet ja ne halkaistiin kahtia,ja kumpikikin joka liittoon osallistui kulki näiden uhrien välitse.Mutta kun lukee 1.Moos:15,koko luvun niin huomaa että Jumala teki yksipuolisen liiton Aabrahamin kanssa.Luvut.17-18:sanovat näin.Ja kun aurinko oli laskenut ja oli tullut pilkkopimeä,näkyi suitsuava pätsi ja liekehtivä tuli,joka liikkui uhrikappaleiden välissä.Sinä päivänä Herra teki Abramin kanssa liiton,sanoen:>>Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan,Egybtin virrasta aina suureen virtaan,eufrat-virtaan saakka:En ainakaan itse monta kertaa tämän paikan lukeneena ole huomannut että siinä olisi tapahtunut tai sanottu että Abram olisi tehnyt liiton Jumalan kanssa.Kyllä se niin on että Jumala antaa meille lahjaksi Uskon,vanhurskauden ja pyhityksen.Jumala on ainoa joka voi pitää liiton.Meistä itsestämme ei löydy uskoa,vanhurskautta ja pyhitystä.Eikä kykyä pitää liittoa Jumalan kanssa.

• Kimble-777 kirjoitti:

Heb.11:17-19.Uskon kautta Aabraham uhrasi Iisakin,kun hänet pantiin koetukselle.Hän uhrasi ainoan poikansa ,hän,joka oli vastaanottanut lupaukset ja jolle oli sanottu:"Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläiset."Hän päätteli,että Jumala kykenee kuolleistakin herättämään,ja niin hän sen vertauskuvana saikin Iisakin takaisin. Tästä samasta uskosta löytyy Raamatusta lukemattomia esimerkkejä niin vanhasta kuin uudestakin liitosta.Itse olen taipuvainen uskomaan siihen että Jumala antoi oman uskonsa näille kaikille vajavaisille ihmisille.Itseäni puhuttelee paljon se kuinka Jumala teki liiton Aabrahamin kanssa.Siihen aikaan kuin Aabraham eli oli liiton sopiminen se että laitettiin sopivat eläimet ja ne halkaistiin kahtia,ja kumpikikin joka liittoon osallistui kulki näiden uhrien välitse.Mutta kun lukee 1.Moos:15,koko luvun niin huomaa että Jumala teki yksipuolisen liiton Aabrahamin kanssa.Luvut.17-18:sanovat näin.Ja kun aurinko oli laskenut ja oli tullut pilkkopimeä,näkyi suitsuava pätsi ja liekehtivä tuli,joka liikkui uhrikappaleiden välissä.Sinä päivänä Herra teki Abramin kanssa liiton,sanoen:>>Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan,Egybtin virrasta aina suureen virtaan,eufrat-virtaan saakka:En ainakaan itse monta kertaa tämän paikan lukeneena ole huomannut että siinä olisi tapahtunut tai sanottu että Abram olisi tehnyt liiton Jumalan kanssa.Kyllä se niin on että Jumala antaa meille lahjaksi Uskon,vanhurskauden ja pyhityksen.Jumala on ainoa joka voi pitää liiton.Meistä itsestämme ei löydy uskoa,vanhurskautta ja pyhitystä.Eikä kykyä pitää liittoa Jumalan kanssa.

Etkös nuku koskaan? Tapaan kohta Markuksen ja hänen isänsä; rukoillaan. Terveisiä Susannalle. Ja tiedoksi vielä, että Savonarola tulee vaimonsa kanssa vierailulle. Yöpyvät Karin luona. Lähtevät Israeliin kai kuun vaihteessa.

Jumalan armoa ja rauhaa sinulle rakas veljeni.

• jaina

miksi minut hylkäsit?"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      29
      5504
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4104
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3217
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      51
      2860
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      287
      1362
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1318
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      60
      1219
    8. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1149
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      397
      1126
    10. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      217
      1126
    Aihe