Minulle tehtiin lannerangan luudutusleikkaus kaksi kuukautta sitten,samassa yhteydessä poistettiin välilevytyrä ja vapautettiin näin ollen hermoja ja yksi välilevy korjattiin.Kyselisin siis saman asian kokeneilta että kauanko nämä helvetinmoiset kivut kestää???(tietenkin yksilöllistä)mutta n...
Maanantaina menen laajennettuihin kuviin ja siellä sitten nähdään mikä on tilanne lonkkien osalta koska molemmat lonkat ovat alkaneet vaivaamaan luudutuksen jälkeen.Ihmettelen itse asiaa kovasti ja sitä lääkäriltäkin kyselin mutta totesi vain että katotaan kuvat.Ainakin aikaisemmin oikea lonkka ultrattiin ja siellä näkyi kalkkeutumaa ja nivelpussintulehdus.Mitään hoitoa en tähän tulehdukseen ole kyllä saanut.
Kivut ovat välillä aivan kaameita,välillä muutama parempi päivä ja sitten iskee taas sellaiset kivut ettei tahdo päästä liikkeelle ja joka askel ja liike sattuu(alaselkään ja lonkkiin).Lääkityksenä menee nyt säännöllisesti Oxycont 20mgx2 neurontin 300mgx3 triptyl 50mgx1 ja nukahtamislääke.Tarvittavana lääkkeenä paracetamol ja Oxynorm 5mg.Vaikka ottaisin kaikki kivut on aivan hirveet,tuntuu uskomattomalta mutta totisinta totta.Maanantaina kävin kipupolilla laittoivat 9 piikkiä kankkuun löysäsivät lihaksia(ainakin 9 kertaa se pisti)sitä en edes hoksannut kysyä että mitä laittoi koska se kävi niin kipeetä että tuskanhiki ja veet valui silmistä.Nyt tulevana Maanantaina saan käyttööni Tens-laitteen.Vasen jalkani läpsyi ennen leikkausta ja nyt tilanne on täysin sama.Eli osaako joku sanoa kivusta milloin vois alkaa helpottamaan ja miten tuo jalkahomma vieläkö se voi parantua.Kipupolin Lääkäri oli sitä mieltä että miksi ei ole kerrottu että tilanne voi pahentua,eikä tosiaankaan kukaan lääkäreistä mainninnut missään vaiheessa sellaisesta.Kertokaa jos joku tietää.Lannerankaan on laitettu 2 ruuvia ja muistaakseni jotain metallia mitälie!Kertokaa kokemuksia.PLEASE!
luudutus
6
4829
Vastaukset
- juttua
olen 57 nainen,tehtiin luudutusleikkaus,rautaa ja ruuvit selässä.Mulla nuo säryt jäi aika pian,nyt pärjään sanoisko aika hyvin.Elämään on tullut tiettyjä rajoituksia,olen oppinut niiden kans elämään.Toivottavasti pääset noista kivuista pian voimia sinulle Inkku.
- valoa näkyy jo
minulta luudutettiin kolme kuukautta sitten L4/5 - ja siitä alempi väli. Laitettiin kolmeen nikamaan pedikkeliruuveja ja luujauhetta nikamien väliin. Aikaisemmin oli leikattu kolme kertaa välilevyn pullistumia 5 kpl 9 kuukauden sisällä. Omalta kohdaltani voin sanoa, että kipuilu tämän viimeisen leikkauksen jälkeen on ollut vähempää kuin kolmen aiemman leikkauksen jälkeen. Vasen jalkani on ollut lepsu pullistumaleikkauksien jälkeen ja on sitä edelleenkin. Kipujakin on raajassa ja pyllyposkessa/lonkassa. Hermoratatutkimuksia on tehty useampia ja on todettu, että kyseessä on pysyvä hermovaurio, jota ei pysty kuin aika parantamaan. Vaurioitunut hermo vaatii aikaa palautuakseen jopa vuosia. Nyt on tilattu hiilikuitumono jalan tueksi, koska on havaittavissa virheasento. Selkä tuntuu ihan hyvältä, kunhan vain muistaa levätä riittävästi. Kuntoutusohjeeksi olen saanut kaiken mahdollisen liikunnan, jaksamisen rajoissa. Olen kuntoutusjonossa, mutta nyt olen aloittanut jo kuntosalitreenin, koska yläselkä jumittuu muuten. Särkylääkkeitä tarvitsen vain ovulaation ja kuukautisten aikaan. Häntähermo tykkää huonoa turpoavista naisten elimistä.....
On kurjaa lukea, että olet joutunut mahdottaman kuuloiseen kipukierteeseen. Koeta jaksaa vaikka helppoa se ei tule olemaan. Kyllä ne kivut siitä pikkuhiljaa luovuttaa. Muista ulkoilla ja jumpata vointisi mukaan. Vähäinenkin liikunta auttaa eteenpäin toipumisessa.
Vinkkinä vielä; Selkäliitolla on sivuillaan ihan oma keskustelupalsta näistä vaivoista kärsiville. Olen itse saanut lohtua sieltä kanssaihmisiltä. Kannattaa tutustua!
Joulunodotusta ja reipasta mieltä! - Puoskarit
Jos jotkut täällä haluaa kansanparantajien päätä vadille, niin mielestäni tuo rangan luudutus lähentelee rikosta, ellei se ole aivan välttätöntä...muualle rankaan tulenee lisää ongelmia...anteeks vaan että pelottelen.
Nykyään välteetään tuota toimenpidettä, haitat suhteessa höytyihin suuret!- luudutus
minulla ainakin toi elämiseen laatua,jos niin voi sanoa.Tuskin enää täällä tallaisin jos ei olisi leikattu.Aikaa tuosta on kohta kolme vuotta..muuta vaihtoehtoa ei ollut,se oli oljenkorsi mulle.Olet varmaan oikeassa toimenpidettä vältetään,jos on vaihtoehtoja ja asia muuten hoidettavissa.
- Inkku
Mitiskellä saa kovasti,miten toivun tästä operaatiosta.
Kova on ollut kipukoulu ennen leikkausta,mutta nyt se sitä vasta onkin.Tuossa mietin noita "muita lisäongelmia leikkauksen jälkeen"olen samaa mieltä toistaiseksi kanssasi,koska molemmat lonkat menivät kipeemmäksi ja jäykäksi ja kosketusaroiksi ja ne todella alkoivat leikkauksen jälkeen(oikeassa lonkassa oli toki ongelmaa jo ennen leikkausta mutta tilanne on huomattavasti pahentunut)
Toivon että aika parantaa!Minullakaan ei enään vaihtoehtoja ollut,oli pakko leikata,nyt kyllä mietin kaikkea kuulemaani luudutusleikkauksista"varsinkin lannerangan alueelle"ettei leikkaus välttämättä paranna,tilanne voi mennä pahemmaksikkin".Nyt ainakin näyttää siltä että kohdallani on käynyt juuri tuo huonompi vaihtoehto.Minulle on aikaisemmin tehty paljon leikkauksia vatsan alueelle ja mm.jouduttu tukkimaan paljon verisuonia lanteen alueelta,kipupoliklinikan ylilääkäri oli tullut siihen tulokseen,että juuri tällä verenkierrolla on osasyynsä näihin vaivoihin.Tiedä häntä,aika näyttää,mutta kärsivällisyys taitaa loppua ennenkuin kivut.Lääkitykset on samat kuin ennen leikkausta,mutta vain vahvempana kuin ennen.Toki leikkauksesta ei vielä ole kulunut kuin pari kuukautta,mutta ei lupaavalta näytä.Itkua,kipua ja unettomuutta...sitä ainakin leikkaus on tähän asti tuonut...aika näyttää mitä muuta se tuo tullessaan...Mutta iloista joulunodotusta kaikille kipuineen,iloineen ja suruineen - tara
Inkku kirjoitti:
Mitiskellä saa kovasti,miten toivun tästä operaatiosta.
Kova on ollut kipukoulu ennen leikkausta,mutta nyt se sitä vasta onkin.Tuossa mietin noita "muita lisäongelmia leikkauksen jälkeen"olen samaa mieltä toistaiseksi kanssasi,koska molemmat lonkat menivät kipeemmäksi ja jäykäksi ja kosketusaroiksi ja ne todella alkoivat leikkauksen jälkeen(oikeassa lonkassa oli toki ongelmaa jo ennen leikkausta mutta tilanne on huomattavasti pahentunut)
Toivon että aika parantaa!Minullakaan ei enään vaihtoehtoja ollut,oli pakko leikata,nyt kyllä mietin kaikkea kuulemaani luudutusleikkauksista"varsinkin lannerangan alueelle"ettei leikkaus välttämättä paranna,tilanne voi mennä pahemmaksikkin".Nyt ainakin näyttää siltä että kohdallani on käynyt juuri tuo huonompi vaihtoehto.Minulle on aikaisemmin tehty paljon leikkauksia vatsan alueelle ja mm.jouduttu tukkimaan paljon verisuonia lanteen alueelta,kipupoliklinikan ylilääkäri oli tullut siihen tulokseen,että juuri tällä verenkierrolla on osasyynsä näihin vaivoihin.Tiedä häntä,aika näyttää,mutta kärsivällisyys taitaa loppua ennenkuin kivut.Lääkitykset on samat kuin ennen leikkausta,mutta vain vahvempana kuin ennen.Toki leikkauksesta ei vielä ole kulunut kuin pari kuukautta,mutta ei lupaavalta näytä.Itkua,kipua ja unettomuutta...sitä ainakin leikkaus on tähän asti tuonut...aika näyttää mitä muuta se tuo tullessaan...Mutta iloista joulunodotusta kaikille kipuineen,iloineen ja suruineenHei!
Koeta kestää. Minut jäykistettiin vajaa vuosi sitten. Kävely parantui huomattavasti ja kivut vähenivät. Jäykistysleikkaukseen kuuluu kivut, jotka kirurgin mukaan voivat kestää vielä parikin vuotta leikkauksen jälkeen. Välillä on parempia, välillä huonompia aikoja. Arvet kinnaavat ja verenkierto lonkkien alueella voi olla jumissa pahastikin. Luulen, että osuit oikeaa verenkierron vaikeuksissa. Minulla on ollut syvä laskimotukos suoliluun alueella noin kymmenen vuotta sitten. Nyt olin jo syksyn työssä ja se meni melko hyvin. Tuli ensimmäiset liukkaat ja olin liukastua työpaikan pihassa. Sain pidettyä itseni juuri ja juuri pystyssä, mutta alaselkä kramppasi tosi pahasti. Kramppi ei lauennut ja viikon verran ihmettelin jalan värin vaihteluita. Sitten menin akuttivastaanottoon ja löytyi syvä laskimotukos lantion alueelta. Nyt toipuminen on käynnissä ja voin jo hieman astua jalalla. Minua mietityttää kyllä monesti, että mikä on syy ja mikä on seuraus. Veritulppakipu muistuttaa paljon oireita, joita minulla oli ennen leikkausta eli kovaa kipua ja katkokävelyä. Tuntuu, että taas on lähtökuopissa ja kärsivällisyys on koetuksella. En tiedä pitäisikö seuraavaksi yrittää verisuonten toiminnan kartoitukseen. Kuntoutumista on vain jatkettava. Pääsin jo melko hyvään kuntoon kävelemällä ja jumppaamalla, kipulääkkeetkin melkein jäivät, mutta nyt on palattu Tramaliin. Helpolla ei päästetä. Toivon voimia sinulle. Tunnen ihmisiä, jotka ovat saaneet paljon apua jäykistysleikkauksesta ja myös niitä, jotka edelleen sinnittelevät sairaslomalla ja eläkejonossa kipujen kanssa. Ei ole hätäisen hommaa tämä, toivoa ei kuitenkaan saisi menettää.
Tara
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomessa on meneillään boomereiden kosto
1990-luvun lamassa osumaa saaneet sukupolvet toivovat sen jälkeen syntyneille sukupolville kärsimystä porvareita äänestä1403444Petteri Orpon kommentti persujen väkivaltaan?
Hiirenhiljaa taas on, kun Tampereella persulahkon ääriosasto pahoinpiteli kantasuomalaisen tytön. Missä on pääministeri2102387IPCC romahtaa
Mitenkäs tässä nyt näin kävi? Ilmastohourimoinnin tukijalka myöntää, ettei mitään ilmastokatastrofia olekaan. Eikös tääl672375Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?
Loviisan satamaan tuotiin laivalastillinen pähkinänkuoria Norsunluurannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al872202- 1531628
Koulujen kesälomien siirto
Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut1151420Perussuomalaisten onnistunut vappumarssi nostaa kannatusta
Rauhanmarssilla olleiden kimppuun hyökänneiden vassareiden kannatus sen sijaan romahtaa. Kaikki näyttää hyvältä vuoden101208Pelolla pakottaminen
Kristinusko on tuovinaan valoa ja toivoa, mutta ensin pitää olla pimeyttä ja toivottomutta jotta joku valoa ja toivoa ha6241066- 1181031
- 100986