Suomihan kiipesi Kreikan ohi muutama kuukausi sitten ja meillä on nyt selvästi EU:n vanhin autokanta. EU-tietoja on todella helppoa löytää internetiltä.
Mutta mutta, vertaillaanpa vähän laajemmin:
Suomessa on myös vanhempi autokanta kuin mm seuraavissa maissa:
Unkari, Puola, Tsekki, Turkki, Libya, Israel, Egypti, Irak, Tunisia, Etelä-Afrika, USA, Kanada, Mexiko, Brasilia, Venezuela, Equador, Colombia, Uruguay, Uusi Zeelanti, Australia, Japani, Maleesia, Taiwan, Sri Lanka,Vietnam, E.Korea, Kiina.
Vanhempia autoja kuin Suomessa löytyy mm seuraavissa maissa:
Kuuba (kaikkein vanhimmat), P.Korea (eristäytynyt), Intia (englantilaisten jättämät).
Maailmassa 93% maista löytyy uudempia autoja kuin Suomessa ja 7% maailman maissa on vanhemmat autot kuin Suomessa.
Kaikki tiedot ja tilastot hankittu Yahoo:n ja Googlen kautta.
Maailman autokantojen ikä
19
2086
Vastaukset
- juici
kun vertaa hintoja esim.saksa vaikka os.www.mobile.de
- autoilija
Erittäin hyvä kirjoitus!
Tässä taas nähdää miten kaukana suo..lipposlovakian päättäjät ovat reaalimaailmasta, jos suomeen tuodaan käytettyjä autoja muualta maailmasta päättäjät katsovat sen tekevän suomesta vanhojen autojen kaatopaikan!
TODELLISUUS on vain se että suomi NYT vanhojen autojen kaatopaikka kiitos mielisairaan autoilun verotuksen. Melkein mistä tahansa tuodut käytetyt autot vain parantaisivat suomen autokantaa!
Miten helvetissä on annettu käydä näin, mitä meidän juomaveteen laitetaan kun me ollaan näin tahdottomia ja täysin päättäjien vietävissä vailla vastustuskykyä?
Onhan meillä 200 kansanedustajaa ja mukademokraattinen vaalijärjestelmä mutta ei se perkele toimi niinkuin pitäisi!
Eduskunnassa istuu vain 200 oman edun edustajaa ja kansan etua ei puolusta kukaan!- Jape
Joo, tänne ei tarttis omaa eduskuntaa lainkaan! Täysin paskoja poliitikkoja lähes kaikki.Tässä maassa on varmaan myös EU:n tehottomin, byrokraattisin ja suhteellisesti kallein hallinto (riittäis n. 4-5 kertaiselle väestömäärälle nykyiseen verrattuna)! Jos katsoo vaikka nyt Ruotsia, siellä sosiaaliturva PALJON parempi, pakolaisia paljon (sos.turvan suurkuluttajia) ja silti autoveroa ei ole. Myös tiestö on aivan eri kunnossa kuin täällä. Mahtaa ruotsalaisia, kuten muitakin länsi-eurooppalaisia naurattaa tämä Suomen kärvistely. Maailman teknologisesti kehittynein maa ja samalla Euroopan vanhimmat autot ja tiestö lähes Venäjä-kunnossa!
Suomessahan autoilijoilla maksatetaan sosiaaliturvaa, yleiset kulkuneuvot yms. Tulot autoista vuodessa (autovero, käyttömaksut,polttoainevero) ovat yli 30 mrd mk ja liikenteeseen satsataan samaan aikaan alle 6 mrd mk!!!
Saisi linja-auto ja junaliput maksaa sen verran, että pärjäisivät omillaan. En ymmärrä miksi minun pitää verojen muodossa rahoittaa toimintaa jota en itse käytä (ei juuri mahdollisuuksia) lainkaan!
Esim. Etelä-Euroopassa Suomen valtiovallan harjoittamaa kansan kyykystystä ei voisi harjoittaa. Alkaisi nimittäin sananmukaisesti putoamaan (poliitikkojen) päitä!
- oo=00=oo
No miksi ihmeessä ette osta uusia autoja?! Jos ei ole varaa niin vaikka kävelkää älkääkä iniskö täällä. Valittaminen ei lopu teiltä koskaan.
- Tourmann
Olen reissannut suurimmassa osassa maailman maita ja sillä kokemuksella voin sanoa, että Suomessa on erittäin hyvä autokanta. Esim. Kiinassa, mikä nyt on mukana tuossa listalla Suomea paremmalla autokannalla, asia varmaan onkin ikävuosista laskettuna niin, mutta eihän siellä ole yksityiset saaneet omistaa autoa kuin vasta muutaman vuoden ja vain erittäin harvalla perheellä on auto. Jossain Vietnamissa on juuri siirrytty polkupyöristä mopoihin ja autoja on vain kaikkein rikkaimmilla. Intiassa valmistetaan jonkun 50- luvun mallisen Fiatin lisenssillä Premieriä, mitä on lähinnä takseissa pilvin pimein. Sitten on jonkin verran rikkaita, joilla voi olla vaikka 50 Rollsia tallissa. Kiinassa ja Intiassa suurin osa kansasta ei ole edes matkustanut henkilöautolla vaan vanhoilla romuilla busseilla tai roikkunut junissa. Ne maat edustaa kolmasosaa maapallon väestöstä.
Mitä tulee Afrikkaan, niin siellä on Etelä- Afrikkaa ja paria öljymaata lukuunottamatta surkean huono autokanta. Vaikka ikää ei autolla olisi kuin 5 vuotta, niin olemattomat tiet ja huono kunnossapito tekee niistä romuja hyvin äkkiä. Moneen Afrikan maahan viedään mm. Euroopasta ja Arabimaista loppuun ajettuja romuja. Mistähän sekin tieto on tullut, että muka Egyptissä olisi Suomea parempi autokanta. Täyttä potaskaa. Ottakaa taksi Cairon lentoasemalta niin tiedätte.
Etelä Amerikassa on jo pohjoisen Meksikosta lähtien aivan karmea autokalusto. Osin samasta syystä kuin Afrikassakin.
Ts. maailman väestöstä suurin osa ei ole päässyt edes hankkimaan ensimmäistä autoaan. Suurimmalla osalla maapallon väestöstä ei ole mitään kunnollista liikkumisvälinettä. Suurimmalla osalla ongelmat ovat paljon tärkeämmissä asioissa - mm. jokapäiväisen leivän saamisessa -kuin henkilöautojen keski- iässä. Jos joku Suomessa valittaa että ajaa huonolla autolla, niin peilistä voikin katsoa luuseri.
Puutteellisilla tilastoilla ei voi liikkua paikasta toiseen. On tietysti paljastavaa että aikuiset, useimmiten työssäkäyvät ihmiset, eivät osaa muuta kuin valittaa.- Jape
Alkup. viesti ei ehkä ollut kaikilta osin faktaa, mutta katso minkä maiden kanssa Suomen "pirssejä" vertailet. Kiina, Vietnam, Meksiko, Afrikan maat... Suomi on kuitenkin "länsimaa" ja sijaitsee Euroopassa ja valitettavasti fakta on, että täällä on EU:n paskimmat autot! Lisäksi täällä (ainakin kehä 3:sen ja suurimpien kaupunkien ulkopuolella) on pakko omistaa auto, mikäli haluaa elää suht. normaalia nykyelämää.
- Tourmann
Jape kirjoitti:
Alkup. viesti ei ehkä ollut kaikilta osin faktaa, mutta katso minkä maiden kanssa Suomen "pirssejä" vertailet. Kiina, Vietnam, Meksiko, Afrikan maat... Suomi on kuitenkin "länsimaa" ja sijaitsee Euroopassa ja valitettavasti fakta on, että täällä on EU:n paskimmat autot! Lisäksi täällä (ainakin kehä 3:sen ja suurimpien kaupunkien ulkopuolella) on pakko omistaa auto, mikäli haluaa elää suht. normaalia nykyelämää.
itelläs paska auto, mutta mulla ei ole. Täytyy myöntää, että onhan niistä pari tuotu verottomina tuontiautoinakin, mutta muuten kalusto on viimetten päälle harrasteautoja myöten. Iteppähän aloitit vertailun kolmannen maailman autokantaan ja tietämättä asiasta oikeastaan mitään.
Auto on Suomessakin palkkatasoon verrattuna jo niin helppo hankinta että kunnollisen sellaisen saa jokainen ken kunnon auton haluaa. Luuserit on tietysti eri juttu. Senverran vielä autojen ikään, että kappalemääräisesti Saksassa on yli 20 vuotiaita autoja käytössä enemmän kuin Suomessa on autoja yhteensä. - autoilija
Tourmann kirjoitti:
itelläs paska auto, mutta mulla ei ole. Täytyy myöntää, että onhan niistä pari tuotu verottomina tuontiautoinakin, mutta muuten kalusto on viimetten päälle harrasteautoja myöten. Iteppähän aloitit vertailun kolmannen maailman autokantaan ja tietämättä asiasta oikeastaan mitään.
Auto on Suomessakin palkkatasoon verrattuna jo niin helppo hankinta että kunnollisen sellaisen saa jokainen ken kunnon auton haluaa. Luuserit on tietysti eri juttu. Senverran vielä autojen ikään, että kappalemääräisesti Saksassa on yli 20 vuotiaita autoja käytössä enemmän kuin Suomessa on autoja yhteensä."kappalemääräisesti Saksassa on yli 20 vuotiaita autoja käytössä enemmän kuin Suomessa on autoja yhteensä. "
Johtuisikohan se siitä että saksassa nyt on ihmisiä ylipäätään huomattavasti enemmän kuin tässä maassa!
Jos katsotaan prosentuaalisesti niin silloin asia näyttäytyy oikeassa valossa.
Vääristelet myös suomen palkkatasoa, juurihan julkaistiin tutkimus jossa suomen palkat todettiin eu:n alhaisimmaksi, hinnat kalleimmiksi ja verot ankarimmiksi joten suomalaisen ostovoima EI ole kovinkaan kaksinen joten uuden auton ostaminen on kohtuuton ponnistus.
En itse välttämättä ostaisi uutta autoa mutta TARVITSISIN uudemman ja parempikuntoisen käytetyn auton tämän 12v paskajapsin tilalle, kilometrit lähestyy 300tkm ja saa pelätä koko ajan mitä siitä seuraavaksi hajoaa.
Mutta eihän tuollaiset rikkaat paskiaiset välitä muusta kuin omasta tilanteestaan, jos sulla on uusi auto niin ethän sinä muusta välitä kun oma perse saa istua uuden auton penkillä!
Suomen autoilun verotus on jokatapauksessa sairas, se pitäisi tervehdyttää että päästäisiin eroon autoalan epäterveistä ja kieroutuneista ilmiöistä kuten ylettömän hintaisista vanhoista ruosteisista paskakasoista! - Tourmann
autoilija kirjoitti:
"kappalemääräisesti Saksassa on yli 20 vuotiaita autoja käytössä enemmän kuin Suomessa on autoja yhteensä. "
Johtuisikohan se siitä että saksassa nyt on ihmisiä ylipäätään huomattavasti enemmän kuin tässä maassa!
Jos katsotaan prosentuaalisesti niin silloin asia näyttäytyy oikeassa valossa.
Vääristelet myös suomen palkkatasoa, juurihan julkaistiin tutkimus jossa suomen palkat todettiin eu:n alhaisimmaksi, hinnat kalleimmiksi ja verot ankarimmiksi joten suomalaisen ostovoima EI ole kovinkaan kaksinen joten uuden auton ostaminen on kohtuuton ponnistus.
En itse välttämättä ostaisi uutta autoa mutta TARVITSISIN uudemman ja parempikuntoisen käytetyn auton tämän 12v paskajapsin tilalle, kilometrit lähestyy 300tkm ja saa pelätä koko ajan mitä siitä seuraavaksi hajoaa.
Mutta eihän tuollaiset rikkaat paskiaiset välitä muusta kuin omasta tilanteestaan, jos sulla on uusi auto niin ethän sinä muusta välitä kun oma perse saa istua uuden auton penkillä!
Suomen autoilun verotus on jokatapauksessa sairas, se pitäisi tervehdyttää että päästäisiin eroon autoalan epäterveistä ja kieroutuneista ilmiöistä kuten ylettömän hintaisista vanhoista ruosteisista paskakasoista!Olen senverran tietoinen Euroopan palkoista, ansiotasoista ja käteen jäävistä rahoista, että Suomea huonommin sullakin menisi ainakin Englannissa,Irlannissa,Portugalissa,Espanjassa, Italiassa ja Kreikassa. Ranskakin on siinä kiikun kaakun. Tai ainakaan meikäläinen ei niihin maihin palkan takia muuttaisi, vaikka autovero joissain maissa onkin kevyempi. Joku "ruokakorin" hinta ei kaikkea ratkaise.
- Eihän sotketa
Tourmann kirjoitti:
Olen senverran tietoinen Euroopan palkoista, ansiotasoista ja käteen jäävistä rahoista, että Suomea huonommin sullakin menisi ainakin Englannissa,Irlannissa,Portugalissa,Espanjassa, Italiassa ja Kreikassa. Ranskakin on siinä kiikun kaakun. Tai ainakaan meikäläinen ei niihin maihin palkan takia muuttaisi, vaikka autovero joissain maissa onkin kevyempi. Joku "ruokakorin" hinta ei kaikkea ratkaise.
kuin tämä jolle vastasit, mutta haluaisin minäkin kysäistä, että miten on mahd. mainitsemissasi maissa korkeasti koulutetun tienata vähemmän (ja mitä jää käteen) kuin suomessa.
Kaipaa vähän perusteluja kiinteistä menoista ennenkuin uskon sanaakaan. - Jape
Tourmann kirjoitti:
itelläs paska auto, mutta mulla ei ole. Täytyy myöntää, että onhan niistä pari tuotu verottomina tuontiautoinakin, mutta muuten kalusto on viimetten päälle harrasteautoja myöten. Iteppähän aloitit vertailun kolmannen maailman autokantaan ja tietämättä asiasta oikeastaan mitään.
Auto on Suomessakin palkkatasoon verrattuna jo niin helppo hankinta että kunnollisen sellaisen saa jokainen ken kunnon auton haluaa. Luuserit on tietysti eri juttu. Senverran vielä autojen ikään, että kappalemääräisesti Saksassa on yli 20 vuotiaita autoja käytössä enemmän kuin Suomessa on autoja yhteensä.En ole aloittanut tätä keskustelua. Lue nimimerkit, niin tiedät kenelle vastailet!
Sitä paitsi Suomen palkkataso on esim. mainitsemaasi Saksaa huonompi ja tuloverotus autoveron ohella kireämpi. Tämä aiheuttaa sen, ettei auton Suomesta ole todellakaan taloudellisesti helppoa. Tietenkin, jos tarjoutuu tilaisuun tuoda veroton muuttoauto, niin asia on toisin, mutta kaikilla näin ei ole.
Mene pelle muualle "elvistelemään" pirsseilläsi. Täällä on kyse autoveroista ja tavasta, jolla yleensä auto Suomessa hankitaan. Erikoistapauksia toki on. Ei varmaan tosiaan jollekin Lesosen tuloiselle ole ongelma ostaa sen kummemmin hyvää autoa kuin taloakaan. - Alfista
Tourmann kirjoitti:
Olen senverran tietoinen Euroopan palkoista, ansiotasoista ja käteen jäävistä rahoista, että Suomea huonommin sullakin menisi ainakin Englannissa,Irlannissa,Portugalissa,Espanjassa, Italiassa ja Kreikassa. Ranskakin on siinä kiikun kaakun. Tai ainakaan meikäläinen ei niihin maihin palkan takia muuttaisi, vaikka autovero joissain maissa onkin kevyempi. Joku "ruokakorin" hinta ei kaikkea ratkaise.
Hanurista? Ei ainakaan tilastot tai kuluttajahintavertailut tuolta näytä.
- Olli
Jape kirjoitti:
En ole aloittanut tätä keskustelua. Lue nimimerkit, niin tiedät kenelle vastailet!
Sitä paitsi Suomen palkkataso on esim. mainitsemaasi Saksaa huonompi ja tuloverotus autoveron ohella kireämpi. Tämä aiheuttaa sen, ettei auton Suomesta ole todellakaan taloudellisesti helppoa. Tietenkin, jos tarjoutuu tilaisuun tuoda veroton muuttoauto, niin asia on toisin, mutta kaikilla näin ei ole.
Mene pelle muualle "elvistelemään" pirsseilläsi. Täällä on kyse autoveroista ja tavasta, jolla yleensä auto Suomessa hankitaan. Erikoistapauksia toki on. Ei varmaan tosiaan jollekin Lesosen tuloiselle ole ongelma ostaa sen kummemmin hyvää autoa kuin taloakaan.Keskustelussa pitäisi ottaa huomioon myös se, että ostaa mersun Saksasta tai Suomesta aina saksalaien jää voitolle, eli sinne ne rahat päätyy joka tapauksessa. Ero on siis siinä, että kun suomalainen ostaa auton se tarkoittaa välttämättä valuuttapakoa Suomesta. Mutta kun saksalainen ostaa auton, useimmiten se raha jää muiden saksalaisten hyväksi.
Mutta miksei Suomessa "valmistetuista" autoista voisi antaa veroalennusta? Saatavat mallit eivät tosin ainakaan tällä hetkellä ole kummoisia tai joka miehen saatavissa. Mutta jos tuotantoon otettaisiin malli, joka olisi monien saatavissa ja haluttava niin Suomessa kuin myös muualla EU:n alueella. Näin uuden auton ostaminen olisi suoraa tukea mm. Suomen työllisyydelle. - Ferris
Olli kirjoitti:
Keskustelussa pitäisi ottaa huomioon myös se, että ostaa mersun Saksasta tai Suomesta aina saksalaien jää voitolle, eli sinne ne rahat päätyy joka tapauksessa. Ero on siis siinä, että kun suomalainen ostaa auton se tarkoittaa välttämättä valuuttapakoa Suomesta. Mutta kun saksalainen ostaa auton, useimmiten se raha jää muiden saksalaisten hyväksi.
Mutta miksei Suomessa "valmistetuista" autoista voisi antaa veroalennusta? Saatavat mallit eivät tosin ainakaan tällä hetkellä ole kummoisia tai joka miehen saatavissa. Mutta jos tuotantoon otettaisiin malli, joka olisi monien saatavissa ja haluttava niin Suomessa kuin myös muualla EU:n alueella. Näin uuden auton ostaminen olisi suoraa tukea mm. Suomen työllisyydelle.EU:ssa ei saa suosia kotimaista tuotantoa. Saksassa maksetaan veroa Mersusta sama prosenttiosuus mitä kaikista tuontiautoista. Suomessa on tällä hetkellä pieni tukimuoto kotimaiselle tuotannolle kun autovero lasketaan ulkoa tuotavalle CIF-hinnasta ja kotimaiselle tehdashinnasta ilman kuljetuskuluja. Tuo on siis EU-sääntöjen vastaista. Ja vaikka ei olisikaan niin silti massatuotanto autojen teko yksinomaan näin pienille markkinoille ei kannattaisi. Vienti taas ei onnistu kun maan yleinen verotaso on mikä on.
- Juusopoika
Olli kirjoitti:
Keskustelussa pitäisi ottaa huomioon myös se, että ostaa mersun Saksasta tai Suomesta aina saksalaien jää voitolle, eli sinne ne rahat päätyy joka tapauksessa. Ero on siis siinä, että kun suomalainen ostaa auton se tarkoittaa välttämättä valuuttapakoa Suomesta. Mutta kun saksalainen ostaa auton, useimmiten se raha jää muiden saksalaisten hyväksi.
Mutta miksei Suomessa "valmistetuista" autoista voisi antaa veroalennusta? Saatavat mallit eivät tosin ainakaan tällä hetkellä ole kummoisia tai joka miehen saatavissa. Mutta jos tuotantoon otettaisiin malli, joka olisi monien saatavissa ja haluttava niin Suomessa kuin myös muualla EU:n alueella. Näin uuden auton ostaminen olisi suoraa tukea mm. Suomen työllisyydelle.niitä on tehty Suomessa ja vielä äskettäin ihan uuden sai 40 tmk välirahalla, Ja vaihtoautoksi kelpasi ihan mikä hyvänsä.
- Olli
Ferris kirjoitti:
EU:ssa ei saa suosia kotimaista tuotantoa. Saksassa maksetaan veroa Mersusta sama prosenttiosuus mitä kaikista tuontiautoista. Suomessa on tällä hetkellä pieni tukimuoto kotimaiselle tuotannolle kun autovero lasketaan ulkoa tuotavalle CIF-hinnasta ja kotimaiselle tehdashinnasta ilman kuljetuskuluja. Tuo on siis EU-sääntöjen vastaista. Ja vaikka ei olisikaan niin silti massatuotanto autojen teko yksinomaan näin pienille markkinoille ei kannattaisi. Vienti taas ei onnistu kun maan yleinen verotaso on mikä on.
Niin, onhan se vähän myöhäistä nyt. Mutta miksei silloin kun vielä saimme itse päättää verotuksesta enempää suosittu esim. saabin myyntiä ja tuotantoa?
PS. Eihän se nykyinenkään tuontiautojen verotus ole linjassa EU:n määräysten kanssa. Mutta silti sen asian korjaamiseen ei näytä olevan kiirettä. - aha
Juusopoika kirjoitti:
niitä on tehty Suomessa ja vielä äskettäin ihan uuden sai 40 tmk välirahalla, Ja vaihtoautoksi kelpasi ihan mikä hyvänsä.
Kyllähän kun viet latukka-kauppaan uuden e-mesen vaihdossa ja pamautat ostaen niin 40 tonnin välirahalla kauppias on mielissään.(ironiaa)
Toisaalta jos se väliraha on realistisesti niin päin kuin se pitäisi olla(ja vieläpä euroina 40tonnia) --> kyllä lada-kauppias silti hieroskelisi käsiään:-) - Olli
Juusopoika kirjoitti:
niitä on tehty Suomessa ja vielä äskettäin ihan uuden sai 40 tmk välirahalla, Ja vaihtoautoksi kelpasi ihan mikä hyvänsä.
Ei minua haittaa autojen korkea keski-ikä niin kuin joitakin. Muutenhan olisinkin jo ajat sitten vaihtanut vaikka ehdottamaasi uuteen Ladaan (vuoden välein). Päin vastoin... joudunkin nolona tunnustamaan, että ajan merkillä, joka on Suomessa todettu pitkäikäisimmäksi. Ja siten siis olen itse lisäämässä autojen keski-ikää Suomessa.
- Simo
Eiköhän myydä nykyiset autot halvalla venäläisille, ja hankita tilalle uudet Lada Samarat. Hypätään kertaheitolla ikätilastossa parhaalle sijalle koko maailmassa.
Lakisääteisesti voitaisiin määrätä varakkaille ja hyvätuloisille korvamerkitty ns. samara-maksu (ei siis vero, veroja on jo muutenkin liikaa), joka sitten jaettaisiin avustuksina vähävaraisille, että kaikilla olisi vara hankkia uusi Samara tai vastaavan hintainen jokin muu uusi auto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1783442Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3742186Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii552137- 422018
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321481Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931251- 541203
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul4131129Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1171029- 52936