Olen useasti tänne kirjoitellut ja koittanut henkilöautonkuljettajana puolustella raskaan kaluston edustajia. Ja edelleen olen sitä mieltä että autokoulussa B-kortin omaajat tulisi pariksi viikoksi laittaa ison auton hyttiin jotta he näkisivät mistä puhutaan. Heidät pitäisi laittaa ratin taakse ajamaan autoa, jotta he tietäisivät miten auto käyttäytyy.
Nämä jotka täällä haukkuu rekkakuskeja niin luulen että samoissa tilanteissa ja jos heillä olisi auton tuntemus niin he tekisivät samalla tavalla. Tietämättömyyttään...
Tottakai iso auto saa ian aikaan suuria onnettomuuksia mutta mitä siinä tehdä jos liukkaalla auto lähtee heittelehtimään? Kun kuski ajaa 89km/h niin autoilijat ovat taatusti tyytyväisempiä kuin se että kuski ajaisi 30km/h. Tai ovat tyytyväisiä kunnes sattuu ja tapahtuu. Jälkikäteen syyttely kun on niin helppoa!
Ja toisekseen. Se että laivan kapteeni upottaa laivan ja vie mennessään (Estonia) yli 900 ihmistä niin ei ole mitään. Se voidaan kyllä pistää säiden syyksi vaikka todellisuudessa näin ei ole. Yhtä lailla laivan vauhtia voidaan hiljentää.
Yksi mitä olen miettinyt niin miten näiden arvostelijoiden päähän saadaan taottua että rekkakuskit ovat samalaisia ihmisiä kuin muutkin. He eivät ansaitse sen enempää syyttelyä kuin kukaan muukaan. Heidän työpaikkansa vaan on siellä minkä kautta monen ihmisen työmatka kulkee. Suhteessa muihin onnettomuuksiin niin ei rekat ole mitenkään tilastoissa korkealla. Arvostusta heille!
Terv. Japsilaisella päristelevä naiskuljettaja
Rekkakuskien syyttelystä
65
4645
Vastaukset
- Rattimatti
Mukava kuulla joskus hyvääkin kommenttia meistä raskaankaluston edustajista. Sydäntä lämmittää! Turvallisia kilometrejä sinulle!
- hanttitytto
Kävin rekisteröimässä nimimerkin itselleni joten helpompi kertoa omaa mielipidettä useammin.
Teksti tuli ihan sydämestä. Useasti tulee mieleen että kun vain voisi pikkuauton tien viereen pysäyttää ja kysyä että mikä päässä oikeen liikkuu. Mutta niin se vain on että kun ahteri ja aivot vaihtaa paikkaa niin eihän järki toimi kun ei veri kierrä!
Mukavaa viikonlopun jatkoa! - luulet ehkä
hanttitytto kirjoitti:
Kävin rekisteröimässä nimimerkin itselleni joten helpompi kertoa omaa mielipidettä useammin.
Teksti tuli ihan sydämestä. Useasti tulee mieleen että kun vain voisi pikkuauton tien viereen pysäyttää ja kysyä että mikä päässä oikeen liikkuu. Mutta niin se vain on että kun ahteri ja aivot vaihtaa paikkaa niin eihän järki toimi kun ei veri kierrä!
Mukavaa viikonlopun jatkoa!sitten olevasi ainoa nainen suomen rajojen sisäpuolella, joka arvostaa rekkamiehiä. Justjoo. Jos sinulla ei ole omaa rahtaria, niin hanki sellainen. On se niin kiva kuulla rahtarin vaimokkeena, miten kaverit kertoo "olis se IHANAA jos meidän pekka olis rekkakuski". Kyllä se ihanuus kuule alkaa jossain vaiheessa hiipumaan, jollet ole yksin viihtyvää tyyppiä. Mies tekee tän viikon iltahugia, minä aamuja. Olen viikonlopun töissä, mies vapaalla. Näemme siis ensi viikolla oikein kunnolla illalla, ehkä tuossa klo 16.00 aikoihin, ja menemme nukkumaan tuossa 20.00 jälkeen, koska minun on noustava jo ennen sian pieraisua.
Ei mitenkäään aliarvioiden, mutta muistathan myös liikennekäyttäytymisessäsi miehemme rattien takana, minä odotan miestäni kotiin. Toivoen myös kaikille muille turvallisia kilometrejä! - MinäMinä
luulet ehkä kirjoitti:
sitten olevasi ainoa nainen suomen rajojen sisäpuolella, joka arvostaa rekkamiehiä. Justjoo. Jos sinulla ei ole omaa rahtaria, niin hanki sellainen. On se niin kiva kuulla rahtarin vaimokkeena, miten kaverit kertoo "olis se IHANAA jos meidän pekka olis rekkakuski". Kyllä se ihanuus kuule alkaa jossain vaiheessa hiipumaan, jollet ole yksin viihtyvää tyyppiä. Mies tekee tän viikon iltahugia, minä aamuja. Olen viikonlopun töissä, mies vapaalla. Näemme siis ensi viikolla oikein kunnolla illalla, ehkä tuossa klo 16.00 aikoihin, ja menemme nukkumaan tuossa 20.00 jälkeen, koska minun on noustava jo ennen sian pieraisua.
Ei mitenkäään aliarvioiden, mutta muistathan myös liikennekäyttäytymisessäsi miehemme rattien takana, minä odotan miestäni kotiin. Toivoen myös kaikille muille turvallisia kilometrejä!Eipäs nyt mennä henkilökohtaisuuksiin! Mistäs sinä tiedät mikä minun mies on ammatiltaan. Puhuin nyt liikenteestä enkä sen enempää.. Turhaan korotit verenpainettasi...
- Ohjaamotarkkailija
Olen aina arvostanu itsenäisesti ajattelevaa NAISTA.
Turvallisia kilometrejä sinulle joukossamme...- hanttitytto
Meillähän on tasa-arvo! Kaikki arvostaa kaikkia yhtä paljon. Mun mielestä niitä tulee arvostaa ketä on sen ansainnut!
Hauskaa viikonloppua!
- väität
että ollaan tyytyväisiä kun ne rikko lakeja ja tavallise ihmiset saavat siitä sakon, jos ylittävät nopeuden tuon 9km/h!
80km/h niiden kuuluu ajella ja jos liukasta niin ei edes sitäkään- hanttitytto
Teillä on muutakin kun 80km/h. Teillä saa ajaa myös 100 km/h ja muualla perusnopeusrajotus on 9okm/h.
Itse asiassa odotan lisää näitä tietäjiä. Aika hassua että nyt sitten leikitään marttyyrejä ja taas syyllistetään että saadaan sakot kun pitää ajaa rekkoja pakoon. Milloin rekat ajavat liian hitaasti niin ovat paskoja ja milloin ajavat liian lujaa niin ovat paskoja. Ikinä ei löydy kultaista keskitietä... - *******
hanttitytto kirjoitti:
Teillä on muutakin kun 80km/h. Teillä saa ajaa myös 100 km/h ja muualla perusnopeusrajotus on 9okm/h.
Itse asiassa odotan lisää näitä tietäjiä. Aika hassua että nyt sitten leikitään marttyyrejä ja taas syyllistetään että saadaan sakot kun pitää ajaa rekkoja pakoon. Milloin rekat ajavat liian hitaasti niin ovat paskoja ja milloin ajavat liian lujaa niin ovat paskoja. Ikinä ei löydy kultaista keskitietä...on perusnopeusrajoitus 90 km / h ??????????????
- löytyy
******* kirjoitti:
on perusnopeusrajoitus 90 km / h ??????????????
Ei sitä perusnopeutta ole, on ainoastaa yleisrajoitus. Ahvenanmaalla se on 90km/h
- **********
löytyy kirjoitti:
Ei sitä perusnopeutta ole, on ainoastaa yleisrajoitus. Ahvenanmaalla se on 90km/h
muttei kuitenkaan mannermaalla. :)
- Rattimatti
Taas ollaan pelkkiä lainrikkojia koko porukka. Osta kuule mopo!
sellaisesta asiasta kuin mittarivirhe? En tiedä ketään kuka olisi saanut sakon ajettuaan 80:n alueella 88km/h:ssa.
Muuten, mistähän johtuu sellainen asia, että vaikka rekka ajaisi 80:n alueella hurjaa 88km/h:n vauhtia niin henkilöautoilijoista 9/10:stä on silti PAKKO päästä ohi? Vitja en ole ihan varma, mutta nopeusrajoitukset saattaa koskea myös henkilöautoja...
Ole kiltti ja selitäppä tämä kun tunnut tietävän niin paljon asioista.- rekka
hanttitytto kirjoitti:
Teillä on muutakin kun 80km/h. Teillä saa ajaa myös 100 km/h ja muualla perusnopeusrajotus on 9okm/h.
Itse asiassa odotan lisää näitä tietäjiä. Aika hassua että nyt sitten leikitään marttyyrejä ja taas syyllistetään että saadaan sakot kun pitää ajaa rekkoja pakoon. Milloin rekat ajavat liian hitaasti niin ovat paskoja ja milloin ajavat liian lujaa niin ovat paskoja. Ikinä ei löydy kultaista keskitietä...saa sitä 100km/h ajaa?
- saa ajaa
puukuski kirjoitti:
sellaisesta asiasta kuin mittarivirhe? En tiedä ketään kuka olisi saanut sakon ajettuaan 80:n alueella 88km/h:ssa.
Muuten, mistähän johtuu sellainen asia, että vaikka rekka ajaisi 80:n alueella hurjaa 88km/h:n vauhtia niin henkilöautoilijoista 9/10:stä on silti PAKKO päästä ohi? Vitja en ole ihan varma, mutta nopeusrajoitukset saattaa koskea myös henkilöautoja...
Ole kiltti ja selitäppä tämä kun tunnut tietävän niin paljon asioista.100:sen alueella 100km/h ja 120:n alueella 120km/h
saa ajaa kirjoitti:
100:sen alueella 100km/h ja 120:n alueella 120km/h
mainioilla kyvyillä.
Kulta! Muista sitten kastella kukat kun lähdet.- hanttitytto
******* kirjoitti:
on perusnopeusrajoitus 90 km / h ??????????????
Elikä kun lähdetään Suomen rajojen ulkopuolelle niin esim ruotsissa yleisrajoitus on 90km/h. Tämä sama henkilöautojen käyttäytymistapa on katsos myös muualla kuin Suomessa...
- että joo
saa ajaa kirjoitti:
100:sen alueella 100km/h ja 120:n alueella 120km/h
Mite ois se viestin lukeminen kunnolla enne vastausta?
- Rattimatti
saa ajaa kirjoitti:
100:sen alueella 100km/h ja 120:n alueella 120km/h
Ja lehmät rakentaa pesän puuhun...
- Helsingissä
puukuski kirjoitti:
sellaisesta asiasta kuin mittarivirhe? En tiedä ketään kuka olisi saanut sakon ajettuaan 80:n alueella 88km/h:ssa.
Muuten, mistähän johtuu sellainen asia, että vaikka rekka ajaisi 80:n alueella hurjaa 88km/h:n vauhtia niin henkilöautoilijoista 9/10:stä on silti PAKKO päästä ohi? Vitja en ole ihan varma, mutta nopeusrajoitukset saattaa koskea myös henkilöautoja...
Ole kiltti ja selitäppä tämä kun tunnut tietävän niin paljon asioista.En tiedä miten muualla suomessa asia tulkitaan, mutta helsingissä, poliisilta saamieni tietojen mukaan, saa nopeusrajoitusten estämättä ilman seuraamuksia ajaa vaikka sataa.
- siunaus on aivan eri asia
puukuski kirjoitti:
mainioilla kyvyillä.
Kulta! Muista sitten kastella kukat kun lähdet.te vain vähättelette nopeuttanne ja jotkut rikkovat sitä ohi rajoittimienkin ja senkin te tiedätte ja ikään kuin anantte hyväksynnän!
Mittarivirhettä on turha tuoda esiin! Nykyään useasta paikasta löytyy siihen näyttötaulu missä sen voi tarkistaa ja ei yleensä siitä enää miksikään muutu, kuin mahdollisen vian tullessa mittariin!
iahna esiksi aloita tuosta http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000001330&posting=22000000012179857 siunaus on aivan eri asia kirjoitti:
te vain vähättelette nopeuttanne ja jotkut rikkovat sitä ohi rajoittimienkin ja senkin te tiedätte ja ikään kuin anantte hyväksynnän!
Mittarivirhettä on turha tuoda esiin! Nykyään useasta paikasta löytyy siihen näyttötaulu missä sen voi tarkistaa ja ei yleensä siitä enää miksikään muutu, kuin mahdollisen vian tullessa mittariin!
iahna esiksi aloita tuosta http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000001330&posting=22000000012179857Muuten, mistähän johtuu sellainen asia, että vaikka rekka ajaisi 80:n alueella hurjaa 88km/h:n vauhtia niin henkilöautoilijoista 9/10:stä on silti PAKKO päästä ohi? Vitja en ole ihan varma, mutta nopeusrajoitukset saattaa koskea myös henkilöautoja...
- Jarski
puukuski kirjoitti:
Muuten, mistähän johtuu sellainen asia, että vaikka rekka ajaisi 80:n alueella hurjaa 88km/h:n vauhtia niin henkilöautoilijoista 9/10:stä on silti PAKKO päästä ohi? Vitja en ole ihan varma, mutta nopeusrajoitukset saattaa koskea myös henkilöautoja...
Mistä tempaisit tuon 9/10 henkilöautoista? Tarkoititko kenties sanoa, että 9/10 henkilöautoista, JOTKA SAAVUTTAVAT REKAN? Käytännössähän on niin, että ne autot, jotka ajavat suunnilleen samaa nopeutta tai hiljempaa kuin rekka, eivät koskaan saavuta sitä rekkaa. On siis aivan luonnollista, että ne autoilijat, jotka saavuttavat rekan, ajavat ohi. Heidän matkanopeutensahan on suurempi kuin rekalla. Sen sijaan ne autot, jotka ajavat samaa nopeutta, eivät koskaan rekkaa saavuta eivätkä siten koskaan mene ohikaan. Itse henkilöautokuskina väitän, että suurin osa henkilöautoista pitää 80:n alueella matkanopeutena alle 88 km/h. Hyvin yleinen näyttää olevan n. 85 km/h, jota nopeutta ajaessani ohiteltavia ja ohittelijoita on mutulla sanottuna kaikkein vähiten. Kun keli huononee, nopeudetkin tippuvat kyllä hieman.
Jarski kirjoitti:
Mistä tempaisit tuon 9/10 henkilöautoista? Tarkoititko kenties sanoa, että 9/10 henkilöautoista, JOTKA SAAVUTTAVAT REKAN? Käytännössähän on niin, että ne autot, jotka ajavat suunnilleen samaa nopeutta tai hiljempaa kuin rekka, eivät koskaan saavuta sitä rekkaa. On siis aivan luonnollista, että ne autoilijat, jotka saavuttavat rekan, ajavat ohi. Heidän matkanopeutensahan on suurempi kuin rekalla. Sen sijaan ne autot, jotka ajavat samaa nopeutta, eivät koskaan rekkaa saavuta eivätkä siten koskaan mene ohikaan. Itse henkilöautokuskina väitän, että suurin osa henkilöautoista pitää 80:n alueella matkanopeutena alle 88 km/h. Hyvin yleinen näyttää olevan n. 85 km/h, jota nopeutta ajaessani ohiteltavia ja ohittelijoita on mutulla sanottuna kaikkein vähiten. Kun keli huononee, nopeudetkin tippuvat kyllä hieman.
Tarkoitin juuri niitä henkilöautoja jotka SAAVUTTAVAT rekan ja näiden ohittelun tarvetta
- hanttitytto
Jarski kirjoitti:
Mistä tempaisit tuon 9/10 henkilöautoista? Tarkoititko kenties sanoa, että 9/10 henkilöautoista, JOTKA SAAVUTTAVAT REKAN? Käytännössähän on niin, että ne autot, jotka ajavat suunnilleen samaa nopeutta tai hiljempaa kuin rekka, eivät koskaan saavuta sitä rekkaa. On siis aivan luonnollista, että ne autoilijat, jotka saavuttavat rekan, ajavat ohi. Heidän matkanopeutensahan on suurempi kuin rekalla. Sen sijaan ne autot, jotka ajavat samaa nopeutta, eivät koskaan rekkaa saavuta eivätkä siten koskaan mene ohikaan. Itse henkilöautokuskina väitän, että suurin osa henkilöautoista pitää 80:n alueella matkanopeutena alle 88 km/h. Hyvin yleinen näyttää olevan n. 85 km/h, jota nopeutta ajaessani ohiteltavia ja ohittelijoita on mutulla sanottuna kaikkein vähiten. Kun keli huononee, nopeudetkin tippuvat kyllä hieman.
Mutta suurella osalla kansasta on sellainen asennevamma että käyttätdytään liikenteessä normaalisti mutta kun näkee rekan niin jokin klikkaa päässä ja soppa on valmis.
- sinivilkku
Oli todella iloinen yllätys lukea korjoituksesi :)
- Rekkanainen
...lukea välillä tällaista tekstiä, kiitos :)
Se on tosiaankin totta,että kenellekään ei tekisi pahaa istua yhdistelmän matkassa vaikkapa päivän-pari, mutta jo pelkka ratin taakse istuminen saa ahaa-elämyksen aikaan; joutuu tajuamaan mm.näkemä-esteet,katvealueet. Vaikaa eteenpäin näkyvyys on hyvä, niin sivuille ja taakse näkyvyys on todella HUONO!!
Tuo nopeuden nostaminen 80:stä 89:ään ei ole hyvä!! Ei kenenkään kannalta. Ja se on erittäin epätaloudellistakin. Meillä nopeus saa olla max.85 ja sen ylityksestä tulee nootti.
Olemme tosiaan inhimillisiä,kuten kaikki muutkin, teemme virheitä, emme ole täydellisiä eikä meistä koskaan sellaisia tule.
On surkuhupaista, miten Konginkankaan kuljettajan päätä olla pistämässä pölkylle. Sen sijaan etelä-Suomen ketjukolari tuntuu olevan unohtunut täysin. Se myönnetään sääoloista johtuviksi; en allekirjoita väitettä, vaan kysyn, missä oli maalaisjärki ja turvavälit??? Konginkankaan järkyttävää tapausta ei myönnetä yllättävän kelin syyksi. Katselin muuten juuri eilen ilmatieteenlaitoksen tutkakuvan-sarjan tapauksesta ja ei olisi kyllä huonompaa tuuria voinut sattua niitten pilvien kohdalla.- Kallonkutistaja
Aloittajan kommentti oli melkein kokonaan täyttä asiaa, mutta tuo nopeuskohta pisti silmään. (No, ehkä pari lisäviikkoa B-autokoulussa saattaisi olla myöskin liikaa.) Olin jo aloittamassa kirjoittamaan tuosta kun huomasin, että joku muukin on asiaan kiinnittänyt huomiota, joten jatkan siis tähän.
"Tuo nopeuden nostaminen 80:stä 89:ään ei ole hyvä!!"
Liike-energia ja siten esim jarrutusmatka kasvaa tuolla nopeuden nostolla n. 23%.
Prosenttilukua voi kuvitella eri tilanteisiin:
Palkankorotusprosenttina aika hyvä.
Asiakas on tilannut tavaraa 10tonnia. Rekkakuski toimittaa perille 7,7tonnia ja sanoo asiakkaalle, että kysehän on melkein samasta asiasta.
Ennakkoveroa pitäisi maksaa 10000euroa, mutta verottajan suurpiirteisyyden takia summa olisikin 12300euroa.
jne
Ja nythän kuorma-autoliitto ja muut alan järjestöt ovat aloittelemassa ryhdinpalautusta, kun aletaan kampanjoimaan 80km/h:n rajoituksen noudattamisen puolesta. Ja jos asiaa ajattelee tuon 23%:n kautta, niin ei sen merkitys ihan pieni olekaan.
- kommentaattori
Rekkakuskin ammatti kuuluu varmasti vaativimpaan ammattiluokkaan eri ammateissa. Ensinnäkin auton käsittely on hallittava mitä moninaisemmissa keleissä ja tilanteissa, ja päälle tulevat vielä erittäin tiukat aikataulut jotka pakottavat monasti rikkeisiin kuten ylinopeuteen, ylikuormaan, lepoaikojen "unohtamisiin", montakohan ärräpäätä tulee kun auto jää mäkeen liukkaan vuoksi ja kellahtaa ojaan. Tai se päättää yksinkertaisesti tehdä tenän. mutta suomen on vaan pyörittävä ja tämä autokunta ansaitsee nöyrän hatun noston antamastaan panoksesta yhteiskuntaan, tosiasia on muuten se että jos kaikki rekat pantaisiin seisomaan niin kaupoista loppuisi tavara hyvin nopeasti, ja palaisimme lähialue tuotantoon koska mikään tavara ei kulkisi minnekkään, moni marketti ja kauppa panisi lapun luukulle kun ei olisi tavaraa mitä myydä. yhteiskunnan kannalta kuljetus ala on keskeisimpiä aloja suomessa ja muuallakin. Hyvää työpäivää rekan rattiin kaikille ajureille :)
- Jarski
"Ja edelleen olen sitä mieltä että autokoulussa B-kortin omaajat tulisi pariksi viikoksi laittaa ison auton hyttiin jotta he näkisivät mistä puhutaan. Heidät pitäisi laittaa ratin taakse ajamaan autoa, jotta he tietäisivät miten auto käyttäytyy."
Tuolla samalla logiikalla jokaisen jalankulkijan ja pyöräilijän pitäisi laittaa ajamaan erilaisia autoja. Kaikkien lentomatkustajien pitäisi kokeilla ensin koneella lentämistä ennen kuin he saisivat vaatia turvallisia lentoja.
Ymmärrän kyllä, mitä ajat takaa, mutta tuolla logiikalla siirrät vastuun rekan ajamisesta ha-kuskille. On totta, että suurin osa ha-kuskeista ei tiedä höykäsen pölähtävää rekan ajamisesta. Käytännössä kuitenkin ainoa asia, jonka ha-kuskin on ymmärrettävä, on rekan hitaus kiihdytyksessä ja jarrutuksessa. Rekkakuskin ammatti on ajaa rekkaa. HÄN tietää, miten rekka käyttäytyy, ja hänen kuuluu ajaa tietonsa mukaisesti. Eihän ha-kuski voi tietää sitäkään, onko rekka täysi vai tyhjä, jos siinä on umpiseinät. Kuskin tehtävä on tietää, miten auto käyttäytyy, ja kuskin tehtävä on ajaa tietonsa mukaisesti.
Rekkakuski ei saa sälyttää vastuuta autonsa liikkumisesta muille kuskeille. Hän yksin on vastuussa silloin, jos tekee virheen.- Tepa
SIIS KYYTIIN!!! TAMPIO!!!
- Jarski
Tepa kirjoitti:
SIIS KYYTIIN!!! TAMPIO!!!
Lainaus alkuperäisestä viestistä: "Heidät pitäisi laittaa ratin taakse ajamaan autoa, jotta he tietäisivät miten auto käyttäytyy." Siis ha-kuskit pitäisi laittaa rekan hyttiin ratin taakse ajamaan autoa, mutta silti he olisivat vain kyydissä. Missäs kuski on, jos kyytiläinen istuu kuskin paikalla?
- Tepa
Jarski kirjoitti:
Lainaus alkuperäisestä viestistä: "Heidät pitäisi laittaa ratin taakse ajamaan autoa, jotta he tietäisivät miten auto käyttäytyy." Siis ha-kuskit pitäisi laittaa rekan hyttiin ratin taakse ajamaan autoa, mutta silti he olisivat vain kyydissä. Missäs kuski on, jos kyytiläinen istuu kuskin paikalla?
...se on kyllä tosissaan älyvapaa idea.
- Rattimatti
Kyllä ison auton kuskin tulee ehdottomasti tuntea omat rajansa. Mutta vaikka kuljettaisiin "kokovartalokondomissa", kyllä pienemmän on syytä tietää, että häneltä odotetaan myös yhteispelihenkeä. Eli suomeksi sanottuna ei pikkuautolla saa vaikeuttaa ison kulkua esim. typerillä viimekäden suuntavilkuilla, äkkijarrutuksilla vailla järkevää syytä ja hengenvaarallisilla ohituksilla. Ja liukkailla keleillä pois alta ennen mäkeä eli hieman vauhtia lisää tai sitten tien sivuun. Datsuni on helpompi saada sieltä mäestä pois kuin täys yhdistelmä.
- Jarski
Rattimatti kirjoitti:
Kyllä ison auton kuskin tulee ehdottomasti tuntea omat rajansa. Mutta vaikka kuljettaisiin "kokovartalokondomissa", kyllä pienemmän on syytä tietää, että häneltä odotetaan myös yhteispelihenkeä. Eli suomeksi sanottuna ei pikkuautolla saa vaikeuttaa ison kulkua esim. typerillä viimekäden suuntavilkuilla, äkkijarrutuksilla vailla järkevää syytä ja hengenvaarallisilla ohituksilla. Ja liukkailla keleillä pois alta ennen mäkeä eli hieman vauhtia lisää tai sitten tien sivuun. Datsuni on helpompi saada sieltä mäestä pois kuin täys yhdistelmä.
"Ja liukkailla keleillä pois alta ennen mäkeä eli hieman vauhtia lisää tai sitten tien sivuun."
Olen jo turvavälistä paljon kirjoittanut ha-kuskin asemasta. Tuo kommenttisi kirvoitti minut ajattelemaan sitä rekkakuskin asemasta.
Rekkahan tarvitse vauhtia ylämäkeen. Tämä on tiedossa. Ha puolestaan ei tarvitse, tämäkin on päivänselvää. Tälläkin palstalla rekan pientä turvaväliä on perusteltu mm. sillä, että pitää saada vauhtia mäkeen. Tämä on omituinen perustelu, koska nimenomaan kunnon väli mahdollistaa rekalle vauhdin ottamisen.
Oletetaan nyt, että ha ajaa tasaista nopeutta, vaikkapa 82 km/h. Rekka haluaisi mennä 85 km/h, muttei pääse, kun ha on tiellä. Ohikaan ei pääse. Jos rekka nyt ajaa tuota tasaista 82 km/h aivan ha:n perässä, hän on täysin ha:n armoilla. Jos ha ei kiihdytä ennen mäkeä, ei kiihdytä rekkakaan. Jos rekkakuski pitää väliä, tilanne muuttuu. Hänellä on varaa kiihdyttää ennen mäkeä. Hän voi kiihdyttää niin, että saavuttaa ha:n ennen mäkeä. Mäessä rekan vauhti hiljenee, joten välimatka ha:oon kasvaa. Näin jatkaen väli välillä suurenee ja välillä pienenee.
Keskinopeus on aivan sama riippumatta siitä, hiillostaako rekka ha:a vai ei. Kummassakin tapauksessa mennään 82 km/h, mutta ison välin ansiosta rekalla on varaa välillä kiihdyttää mäkeä varten. Siis sen sijaan, että rekkakuski painostaisi ha-kuskia, hän voisi jättää väliä, jotta hänellä olisi varaa ajaa omaa ajoa.
Tässä tulee nimenomaan esille rekkakuskin tietämys omasta autostaan. Jos rekka on tyhjä, se kiipeää mäet helpohkosti. Jos se on täysi, se tarvitsee kunnon vauhdit. Eihän ha-kuski voi tietää, onko takana tuleva rekka tyhjä vai täysi. Ja mikä tärkeämpää, jos rajoitus on 80 km/h, ei ha-kuskin tarvitse ajaa ylinopeutta siksi, että rekka saisi vauhtia mäkeen. Jos rekkakuski haluaisi, hän voisi jättää itselleen vauhdinottoa varten välin edellämenijään. - Rattimatti
Jarski kirjoitti:
"Ja liukkailla keleillä pois alta ennen mäkeä eli hieman vauhtia lisää tai sitten tien sivuun."
Olen jo turvavälistä paljon kirjoittanut ha-kuskin asemasta. Tuo kommenttisi kirvoitti minut ajattelemaan sitä rekkakuskin asemasta.
Rekkahan tarvitse vauhtia ylämäkeen. Tämä on tiedossa. Ha puolestaan ei tarvitse, tämäkin on päivänselvää. Tälläkin palstalla rekan pientä turvaväliä on perusteltu mm. sillä, että pitää saada vauhtia mäkeen. Tämä on omituinen perustelu, koska nimenomaan kunnon väli mahdollistaa rekalle vauhdin ottamisen.
Oletetaan nyt, että ha ajaa tasaista nopeutta, vaikkapa 82 km/h. Rekka haluaisi mennä 85 km/h, muttei pääse, kun ha on tiellä. Ohikaan ei pääse. Jos rekka nyt ajaa tuota tasaista 82 km/h aivan ha:n perässä, hän on täysin ha:n armoilla. Jos ha ei kiihdytä ennen mäkeä, ei kiihdytä rekkakaan. Jos rekkakuski pitää väliä, tilanne muuttuu. Hänellä on varaa kiihdyttää ennen mäkeä. Hän voi kiihdyttää niin, että saavuttaa ha:n ennen mäkeä. Mäessä rekan vauhti hiljenee, joten välimatka ha:oon kasvaa. Näin jatkaen väli välillä suurenee ja välillä pienenee.
Keskinopeus on aivan sama riippumatta siitä, hiillostaako rekka ha:a vai ei. Kummassakin tapauksessa mennään 82 km/h, mutta ison välin ansiosta rekalla on varaa välillä kiihdyttää mäkeä varten. Siis sen sijaan, että rekkakuski painostaisi ha-kuskia, hän voisi jättää väliä, jotta hänellä olisi varaa ajaa omaa ajoa.
Tässä tulee nimenomaan esille rekkakuskin tietämys omasta autostaan. Jos rekka on tyhjä, se kiipeää mäet helpohkosti. Jos se on täysi, se tarvitsee kunnon vauhdit. Eihän ha-kuski voi tietää, onko takana tuleva rekka tyhjä vai täysi. Ja mikä tärkeämpää, jos rajoitus on 80 km/h, ei ha-kuskin tarvitse ajaa ylinopeutta siksi, että rekka saisi vauhtia mäkeen. Jos rekkakuski haluaisi, hän voisi jättää itselleen vauhdinottoa varten välin edellämenijään.Ainoa, mikä tässä jäi vähän vielä mietityttämään on se, että jos isoauto täydessä lastissa pudottaa nopeutta ennen mäkeä tehdäkseen turvaväliä, niin ehtiikö se enään nostaa nopeutta tarvittavalle tasolle. Jos esim. edetään loivaa nousua, jossa ei oikein pysty himmaamaan ja viimeksi kunnon nousu, niin vaihtoehdot ovat kovin vähäiset. Tasaiselta lähdettäessä on tilanne niin kuin kuvasit. Toisaalta tahtoo tuon tuurin kanssa olla vähän niin, että kun teet turvaväliä, niin joku siihen tukkii takaa tai sivulta eteen. Ja silloin on taas pelivara mennyt.
Rattimatti kirjoitti:
Ainoa, mikä tässä jäi vähän vielä mietityttämään on se, että jos isoauto täydessä lastissa pudottaa nopeutta ennen mäkeä tehdäkseen turvaväliä, niin ehtiikö se enään nostaa nopeutta tarvittavalle tasolle. Jos esim. edetään loivaa nousua, jossa ei oikein pysty himmaamaan ja viimeksi kunnon nousu, niin vaihtoehdot ovat kovin vähäiset. Tasaiselta lähdettäessä on tilanne niin kuin kuvasit. Toisaalta tahtoo tuon tuurin kanssa olla vähän niin, että kun teet turvaväliä, niin joku siihen tukkii takaa tai sivulta eteen. Ja silloin on taas pelivara mennyt.
vaikka rekalla pitäisikin sitä turvaväliä (tässä tapauksessa vauhdinotto väliä) niin monesti sattuu niin, että kun rekalla hiljentään niin myös se edellä menevä hiljentää. Eli vaikka ennen mäkeä ajettaisiin 80:ä ja itse hiljentää vauhtiaan niin myös edellä menevä saattaa hiljentää.
- sinivilkku
Jarski kirjoitti:
"Ja liukkailla keleillä pois alta ennen mäkeä eli hieman vauhtia lisää tai sitten tien sivuun."
Olen jo turvavälistä paljon kirjoittanut ha-kuskin asemasta. Tuo kommenttisi kirvoitti minut ajattelemaan sitä rekkakuskin asemasta.
Rekkahan tarvitse vauhtia ylämäkeen. Tämä on tiedossa. Ha puolestaan ei tarvitse, tämäkin on päivänselvää. Tälläkin palstalla rekan pientä turvaväliä on perusteltu mm. sillä, että pitää saada vauhtia mäkeen. Tämä on omituinen perustelu, koska nimenomaan kunnon väli mahdollistaa rekalle vauhdin ottamisen.
Oletetaan nyt, että ha ajaa tasaista nopeutta, vaikkapa 82 km/h. Rekka haluaisi mennä 85 km/h, muttei pääse, kun ha on tiellä. Ohikaan ei pääse. Jos rekka nyt ajaa tuota tasaista 82 km/h aivan ha:n perässä, hän on täysin ha:n armoilla. Jos ha ei kiihdytä ennen mäkeä, ei kiihdytä rekkakaan. Jos rekkakuski pitää väliä, tilanne muuttuu. Hänellä on varaa kiihdyttää ennen mäkeä. Hän voi kiihdyttää niin, että saavuttaa ha:n ennen mäkeä. Mäessä rekan vauhti hiljenee, joten välimatka ha:oon kasvaa. Näin jatkaen väli välillä suurenee ja välillä pienenee.
Keskinopeus on aivan sama riippumatta siitä, hiillostaako rekka ha:a vai ei. Kummassakin tapauksessa mennään 82 km/h, mutta ison välin ansiosta rekalla on varaa välillä kiihdyttää mäkeä varten. Siis sen sijaan, että rekkakuski painostaisi ha-kuskia, hän voisi jättää väliä, jotta hänellä olisi varaa ajaa omaa ajoa.
Tässä tulee nimenomaan esille rekkakuskin tietämys omasta autostaan. Jos rekka on tyhjä, se kiipeää mäet helpohkosti. Jos se on täysi, se tarvitsee kunnon vauhdit. Eihän ha-kuski voi tietää, onko takana tuleva rekka tyhjä vai täysi. Ja mikä tärkeämpää, jos rajoitus on 80 km/h, ei ha-kuskin tarvitse ajaa ylinopeutta siksi, että rekka saisi vauhtia mäkeen. Jos rekkakuski haluaisi, hän voisi jättää itselleen vauhdinottoa varten välin edellämenijään.tuo näyttäisi toimivan. Käytäntö ei kuitenkaan ole sama asia kuin teoria.
Käytännössähän se menee niin, että kun rekan vauhti hiljenee niin h-auto jo säntää ohi ja eteen. Taas rekan vauhti hiljenee ja taas h-auto säntää ohi ja eteen.
Eli kerta toisensa jälkeen rekan kuljettajan pitäisi mielestäsi vähentää vauhtia. Lopulta ollaankin siinä tilanteessa, että rekka nousee mäkeä kävelyvauhtia (jos nousee) ja ne h-autoilijat, jotka eivät ehtineet ohittaa rekkaa ennen mäkeä, sadattelevat jonossa, että kaikenlaiset nössöt ne pääsevätkin ajamaan isoa autoa vaikka eivät edes osaa ottaa vauhtia mäkeen! - Jarski
sinivilkku kirjoitti:
tuo näyttäisi toimivan. Käytäntö ei kuitenkaan ole sama asia kuin teoria.
Käytännössähän se menee niin, että kun rekan vauhti hiljenee niin h-auto jo säntää ohi ja eteen. Taas rekan vauhti hiljenee ja taas h-auto säntää ohi ja eteen.
Eli kerta toisensa jälkeen rekan kuljettajan pitäisi mielestäsi vähentää vauhtia. Lopulta ollaankin siinä tilanteessa, että rekka nousee mäkeä kävelyvauhtia (jos nousee) ja ne h-autoilijat, jotka eivät ehtineet ohittaa rekkaa ennen mäkeä, sadattelevat jonossa, että kaikenlaiset nössöt ne pääsevätkin ajamaan isoa autoa vaikka eivät edes osaa ottaa vauhtia mäkeen!Monta kertaa jonossa ajettaessa olen huomannut, että kovan liikenteen aikaan suurin osa autoilijoista ei lähde ohittelemaan. Ne ohittelijat ovat selvä vähemmistö, joten jos rekka jättää 100-200 metriä väliä edellä menijään, harvoin siihen kukaan tulee. Kun henkilöautoilijat eivät ohittele edes toisiaan jatkuvalla syötöllä, miksi he ohittelisivat raskasta liikennettä. Tarkoitan siis nyt tilannetta, että liikenne on jonoutunut.
- sinivilkku
Jarski kirjoitti:
Monta kertaa jonossa ajettaessa olen huomannut, että kovan liikenteen aikaan suurin osa autoilijoista ei lähde ohittelemaan. Ne ohittelijat ovat selvä vähemmistö, joten jos rekka jättää 100-200 metriä väliä edellä menijään, harvoin siihen kukaan tulee. Kun henkilöautoilijat eivät ohittele edes toisiaan jatkuvalla syötöllä, miksi he ohittelisivat raskasta liikennettä. Tarkoitan siis nyt tilannetta, että liikenne on jonoutunut.
>>Kun henkilöautoilijat eivät ohittele edes toisiaan jatkuvalla syötöllä, miksi he ohittelisivat raskasta liikennettä.
- Jarski
sinivilkku kirjoitti:
>>Kun henkilöautoilijat eivät ohittele edes toisiaan jatkuvalla syötöllä, miksi he ohittelisivat raskasta liikennettä.
"Mutta aivan aikuisten oikeasti, teoriassa moni asia on niin kovin helppoa, käytäntö vain onkin toinen juttu."
No kysynpä sinulta, että mikä siinä minun teoriassani oli pielessä. Miten sinun mielestäsi sen rekan pitäisi ajaa ihan käytännössä? Sujuuko ajaminen, ja tässä tapauksessa vauhdin otto, paremmin, jos rekka tulee aivan ha:n takaluukussa kiinni? - Rekkanainen
Jarski kirjoitti:
Monta kertaa jonossa ajettaessa olen huomannut, että kovan liikenteen aikaan suurin osa autoilijoista ei lähde ohittelemaan. Ne ohittelijat ovat selvä vähemmistö, joten jos rekka jättää 100-200 metriä väliä edellä menijään, harvoin siihen kukaan tulee. Kun henkilöautoilijat eivät ohittele edes toisiaan jatkuvalla syötöllä, miksi he ohittelisivat raskasta liikennettä. Tarkoitan siis nyt tilannetta, että liikenne on jonoutunut.
...ikävä kyllä liioittele, on muuten totista totta.
- Rekkanainen
Jarski kirjoitti:
"Mutta aivan aikuisten oikeasti, teoriassa moni asia on niin kovin helppoa, käytäntö vain onkin toinen juttu."
No kysynpä sinulta, että mikä siinä minun teoriassani oli pielessä. Miten sinun mielestäsi sen rekan pitäisi ajaa ihan käytännössä? Sujuuko ajaminen, ja tässä tapauksessa vauhdin otto, paremmin, jos rekka tulee aivan ha:n takaluukussa kiinni?...ennen.
Vauhdin otto tai ohitus rekalla on aivan tuhoon tuomittu,jos ollaan edellä ajavan takapuskurissa kiinni.
Mutta; totuus on se,että kun pidät edellä ajavaan n.200m matkaa,niin siihen väliin änkee henkilöautot takaa. Hyvä esimerkki eilisestä; tulin Hesasta ylileveän kuorman kanssa, kollegani 200m edelläni. Alueen nopeusrajoitus oli 80, YRITIMME pitää aika tasaisesti nopeutena 82...juu,juu, ajettiin ylinopeutta. Joka ikinen henkilöauto lähti takaa ohitse ja kun ne olivat ohittaneet oman rekkani,alkoi täysperän ohitus, hei oikeesti järkyttävää katseltavaa takaa. Toki samanlailla oma ajokkini oli ohitettu, mutta en toki sitä nähnyt leveän kuorman takaa. Takapuskuriin kiinni, ei mitään näkyvyyttä, väliin kurkkimalla, sitten jarrutus, sitten onnen kaupalla, oho, tuleekin toinen vastaan ja jarrua ja paluu takas. Arvaas huviksesi, onko helppoa pitää muuten turvaväliä??
Ja arvaas huviksesi, pysyykö nopeus tasaisena?
Ja tiedätkö, miten nykivä meno vaikuttaa polttoaineen kulutukseen? - sinivilkku
Rekkanainen kirjoitti:
...ennen.
Vauhdin otto tai ohitus rekalla on aivan tuhoon tuomittu,jos ollaan edellä ajavan takapuskurissa kiinni.
Mutta; totuus on se,että kun pidät edellä ajavaan n.200m matkaa,niin siihen väliin änkee henkilöautot takaa. Hyvä esimerkki eilisestä; tulin Hesasta ylileveän kuorman kanssa, kollegani 200m edelläni. Alueen nopeusrajoitus oli 80, YRITIMME pitää aika tasaisesti nopeutena 82...juu,juu, ajettiin ylinopeutta. Joka ikinen henkilöauto lähti takaa ohitse ja kun ne olivat ohittaneet oman rekkani,alkoi täysperän ohitus, hei oikeesti järkyttävää katseltavaa takaa. Toki samanlailla oma ajokkini oli ohitettu, mutta en toki sitä nähnyt leveän kuorman takaa. Takapuskuriin kiinni, ei mitään näkyvyyttä, väliin kurkkimalla, sitten jarrutus, sitten onnen kaupalla, oho, tuleekin toinen vastaan ja jarrua ja paluu takas. Arvaas huviksesi, onko helppoa pitää muuten turvaväliä??
Ja arvaas huviksesi, pysyykö nopeus tasaisena?
Ja tiedätkö, miten nykivä meno vaikuttaa polttoaineen kulutukseen?Olipa hyvä kun ehditkin ensin....tuli varmasti paljon asiallisempi vastaus kuin minulta :)
- Kallonkutistaja
Jarski kirjoitti:
Monta kertaa jonossa ajettaessa olen huomannut, että kovan liikenteen aikaan suurin osa autoilijoista ei lähde ohittelemaan. Ne ohittelijat ovat selvä vähemmistö, joten jos rekka jättää 100-200 metriä väliä edellä menijään, harvoin siihen kukaan tulee. Kun henkilöautoilijat eivät ohittele edes toisiaan jatkuvalla syötöllä, miksi he ohittelisivat raskasta liikennettä. Tarkoitan siis nyt tilannetta, että liikenne on jonoutunut.
Mielestäni kuitenkin on melkoinen harvinaisuus sellainen jono, jossa ei olisi ketään ohitushaluista. Sanoisin, että niitä "ohituksen harjoittelijoita" riittää.
Kun ajetaan esim 50km jonkinlaisessa jonossa tai ketjussa, niin melko varmasti joukossa on vähintään yksi harjoittelija, joka pääsee tuolla matkalla ohi 5-6 autosta, ja melko täpärästi niistäkin vastaantulijoista johtuen. Ja sitten siellä 50km:n päässä kaikki ollaan, harjoittelija ja ohitetut, kaupungin ensimmäisissä liikennevaloissa odottelemassa vihreää.
Tämä ei ollut teoriaa vaan monasti toteutuva aito esimerkki. Jos noin ajetaan suhteellisen tasaisella tiellä, niin siitä ne ohitukset lisääntyvät mitä mäkisempää maasto on. Normaalisti ohitushaluttomatkin lähtevät ohittamaan ylämäen jälkeen, kun alamäki aukeaa ja rekan nopeus on ylämäessä laskenut sinne n. 60km/h:n tienoille.
Koska milloinkaan en pidä ihmisiä tyhminä, niin en näe tuohon ohitteluun muuta syytä kuin tarve saada harjoitusta. - kommentti
Rattimatti kirjoitti:
Ainoa, mikä tässä jäi vähän vielä mietityttämään on se, että jos isoauto täydessä lastissa pudottaa nopeutta ennen mäkeä tehdäkseen turvaväliä, niin ehtiikö se enään nostaa nopeutta tarvittavalle tasolle. Jos esim. edetään loivaa nousua, jossa ei oikein pysty himmaamaan ja viimeksi kunnon nousu, niin vaihtoehdot ovat kovin vähäiset. Tasaiselta lähdettäessä on tilanne niin kuin kuvasit. Toisaalta tahtoo tuon tuurin kanssa olla vähän niin, että kun teet turvaväliä, niin joku siihen tukkii takaa tai sivulta eteen. Ja silloin on taas pelivara mennyt.
"Ainoa, mikä tässä jäi vähän vielä mietityttämään on se, että jos isoauto täydessä lastissa pudottaa nopeutta ennen mäkeä tehdäkseen turvaväliä", eikös sitä turvaväliä pidä pitää AINA!! ..tanan URPOT!
- Sakke
Jarski kirjoitti:
Monta kertaa jonossa ajettaessa olen huomannut, että kovan liikenteen aikaan suurin osa autoilijoista ei lähde ohittelemaan. Ne ohittelijat ovat selvä vähemmistö, joten jos rekka jättää 100-200 metriä väliä edellä menijään, harvoin siihen kukaan tulee. Kun henkilöautoilijat eivät ohittele edes toisiaan jatkuvalla syötöllä, miksi he ohittelisivat raskasta liikennettä. Tarkoitan siis nyt tilannetta, että liikenne on jonoutunut.
Eikä pidä unohtaa sitä, että jos autoilija haluaa ohittaa rekan, niin aika harvoin hän haluaa jäädä eteen ajamaan rekan kanssa samaa nopeutta. Ajoihan hän kovampaa koska sai rekan kiinni ja varmasti pyrkii jatkamaan sillä nopeudella ohituksen jälkeenkin.
Ja pari kuvaa tien päältä:
http://groups.msn.com/salasivut/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=44
http://groups.msn.com/salasivut/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=45
Miten sinivilkku ja kumppanit tilannetta puolustavat? Tien tukkoja jotka eivät anna rekkakuskin tehdä työtään?
Tiedoksi että ylämäkeä ei ollut tulossa eikä edessä ajava auto ollut esim.hidastamassa sivutielle kääntymistä varten.
Kuvat otettu talvinop.rajoitusten jo ollessa voimassa. - ruudinkeksiä
Sakke kirjoitti:
Eikä pidä unohtaa sitä, että jos autoilija haluaa ohittaa rekan, niin aika harvoin hän haluaa jäädä eteen ajamaan rekan kanssa samaa nopeutta. Ajoihan hän kovampaa koska sai rekan kiinni ja varmasti pyrkii jatkamaan sillä nopeudella ohituksen jälkeenkin.
Ja pari kuvaa tien päältä:
http://groups.msn.com/salasivut/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=44
http://groups.msn.com/salasivut/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=45
Miten sinivilkku ja kumppanit tilannetta puolustavat? Tien tukkoja jotka eivät anna rekkakuskin tehdä työtään?
Tiedoksi että ylämäkeä ei ollut tulossa eikä edessä ajava auto ollut esim.hidastamassa sivutielle kääntymistä varten.
Kuvat otettu talvinop.rajoitusten jo ollessa voimassa.Aivan tuulesta temmattu juttu "aika harvoin hän haluaa jäädä eteen ajamaan rekan kanssa samaa nopeutta"
Tuo on todella yleistä, on pakko päästä rekan ohi, mutta sitten ei ole kiire enää minnekään. Asia korostuu erityisesti talvinopeusrajoituksilla ja teillä jossa on ohitus kaistat.
Minkä helvetin takia sitä pitää ohittaa rekka joka ajaa 80km/h nopeusrajoitusella ylinopeutta, mutta sillä hyytyy siinä ainoassa ylämäessä vauhti 60km/h, jossa on ohituskaista. Sen jälkeen sitä ajellaan sitten tasaista seitsemääkymppiä samanlailla peräkkäin, paitsi nopeus on tippunut 15km/h ja autojen järjestys on muuttunut.
Noista kuvista, mistä voit tietää mitä on tapahtunut hetki ennen kuvanottohetkeä. Henkilöauto on juuri ohittanut rekan, kääntynyt juuri jostain sivutieltä eteen, rekka ottaa vauhtia kun aikoo ohittaa henkilöauton.
Pitäisikö sinun miettiä vähän kokonaisuutta ennen kuin laitat tollaisia kuvia tänne. En puollusta millään tavoin perässä hiillostamista se typerimpiä tapoja mitä liikenteessä on, asia koskee kaikkia ajoneuvoja. - luetun ymmärtäminen
kommentti kirjoitti:
"Ainoa, mikä tässä jäi vähän vielä mietityttämään on se, että jos isoauto täydessä lastissa pudottaa nopeutta ennen mäkeä tehdäkseen turvaväliä", eikös sitä turvaväliä pidä pitää AINA!! ..tanan URPOT!
kunniaan...
- Sakke
ruudinkeksiä kirjoitti:
Aivan tuulesta temmattu juttu "aika harvoin hän haluaa jäädä eteen ajamaan rekan kanssa samaa nopeutta"
Tuo on todella yleistä, on pakko päästä rekan ohi, mutta sitten ei ole kiire enää minnekään. Asia korostuu erityisesti talvinopeusrajoituksilla ja teillä jossa on ohitus kaistat.
Minkä helvetin takia sitä pitää ohittaa rekka joka ajaa 80km/h nopeusrajoitusella ylinopeutta, mutta sillä hyytyy siinä ainoassa ylämäessä vauhti 60km/h, jossa on ohituskaista. Sen jälkeen sitä ajellaan sitten tasaista seitsemääkymppiä samanlailla peräkkäin, paitsi nopeus on tippunut 15km/h ja autojen järjestys on muuttunut.
Noista kuvista, mistä voit tietää mitä on tapahtunut hetki ennen kuvanottohetkeä. Henkilöauto on juuri ohittanut rekan, kääntynyt juuri jostain sivutieltä eteen, rekka ottaa vauhtia kun aikoo ohittaa henkilöauton.
Pitäisikö sinun miettiä vähän kokonaisuutta ennen kuin laitat tollaisia kuvia tänne. En puollusta millään tavoin perässä hiillostamista se typerimpiä tapoja mitä liikenteessä on, asia koskee kaikkia ajoneuvoja.Luuletko etten näe eteenpäin ja pysty seuraamaan liikennettä myös vastaantulijan kaistalla?
Kuvitteletko että kuva otetaan sekunnin aikana?
Tilanne havaittu, hetki seurattu ja havaittu ettei tilanne todellakaan ole mikään vain hetken kestävä eli päätetty ottaa kuva. Luuri käteen, näppäinlukko pois, kamera päälle ja hetken odotus että kamera tarkentaa ja säätää valaistuksen.
Ja usko tai älä niin nuokin voi tehdä katsomatta kertaakaan puhelimeen, että turha nälviä liikenteen varantamisesta puhelimen näpräämisen takia.
Autossani on myös peilit joista näen myös taakse joten tiedän ettei ohitusta ainakaan hetkeen tapahtunut.
Joten vaikka ohituksesta olisikin kyse niin miksi rekka roikkuu perseessä kun kuski kuitenkin näkee että vastaantulijoita on eikä ohi pääse?
Myönnän että ajattelen asiaa turhan nurkkakuntaisesti eli tilannetta teillä joilla itse liikun ja joilla ei ohituskaistoja juurikaan ole. Teillä joilla ohitukseen pitää olla muukin syy kuin ohituskaistan tuoma tilaisuus.
Aiheuttaahan lentävä rapakin tietysti ohituksia, mukavampihan on ajaa rekan edessä kuin takana jatkuvasti tuulilasia pesten.
Väitän kuitenkin että jos vauhtia uskaltaa ottaa niin että rekan ohittaa niin uskaltaa myös ajaa niin ettei sitä rekkaa tartte perseessä kirota. - ruudinkeksiä
Sakke kirjoitti:
Luuletko etten näe eteenpäin ja pysty seuraamaan liikennettä myös vastaantulijan kaistalla?
Kuvitteletko että kuva otetaan sekunnin aikana?
Tilanne havaittu, hetki seurattu ja havaittu ettei tilanne todellakaan ole mikään vain hetken kestävä eli päätetty ottaa kuva. Luuri käteen, näppäinlukko pois, kamera päälle ja hetken odotus että kamera tarkentaa ja säätää valaistuksen.
Ja usko tai älä niin nuokin voi tehdä katsomatta kertaakaan puhelimeen, että turha nälviä liikenteen varantamisesta puhelimen näpräämisen takia.
Autossani on myös peilit joista näen myös taakse joten tiedän ettei ohitusta ainakaan hetkeen tapahtunut.
Joten vaikka ohituksesta olisikin kyse niin miksi rekka roikkuu perseessä kun kuski kuitenkin näkee että vastaantulijoita on eikä ohi pääse?
Myönnän että ajattelen asiaa turhan nurkkakuntaisesti eli tilannetta teillä joilla itse liikun ja joilla ei ohituskaistoja juurikaan ole. Teillä joilla ohitukseen pitää olla muukin syy kuin ohituskaistan tuoma tilaisuus.
Aiheuttaahan lentävä rapakin tietysti ohituksia, mukavampihan on ajaa rekan edessä kuin takana jatkuvasti tuulilasia pesten.
Väitän kuitenkin että jos vauhtia uskaltaa ottaa niin että rekan ohittaa niin uskaltaa myös ajaa niin ettei sitä rekkaa tartte perseessä kirota.En tarkoittanut mitä on tapahtunut pari sekunttia ennen kuvaa, vaan pari minuuttia.
Toki on hyvin todennäköistä noissa kuvissa, että rekka hiillostaa henkilöautoa ajamaan kovempaa, mikä on valitettavaa ja typerää.
Minun puolesta saat räplätä sitä puhelinta ajon aikana niin paljon kuin haluat, en minäkään käytä hands freetä, koska toinen käsi korvalla ei ole aiheuttanut suomessa varmaan yhtään onnettomuutta, vaan se kun ajatukset ei ole liikenteessä vaan siinä puhelussa.
Uskosit vaan tuon kertomuksen noista ohituksista, sillä sitä tapahtuu joka päivä.
Eikä ole mikään puolustus ohittaa rekka, että tuulilasi paskaantuu, sitä voi myos jättääntyä vähän kauemmaksi siitä rekasta, silti matka etenee yhtä nopeaan.
Enkä enää jaksa keskustella noista valokuvista. Valokuvaaminen on mukava harrastus... Sakke kirjoitti:
Luuletko etten näe eteenpäin ja pysty seuraamaan liikennettä myös vastaantulijan kaistalla?
Kuvitteletko että kuva otetaan sekunnin aikana?
Tilanne havaittu, hetki seurattu ja havaittu ettei tilanne todellakaan ole mikään vain hetken kestävä eli päätetty ottaa kuva. Luuri käteen, näppäinlukko pois, kamera päälle ja hetken odotus että kamera tarkentaa ja säätää valaistuksen.
Ja usko tai älä niin nuokin voi tehdä katsomatta kertaakaan puhelimeen, että turha nälviä liikenteen varantamisesta puhelimen näpräämisen takia.
Autossani on myös peilit joista näen myös taakse joten tiedän ettei ohitusta ainakaan hetkeen tapahtunut.
Joten vaikka ohituksesta olisikin kyse niin miksi rekka roikkuu perseessä kun kuski kuitenkin näkee että vastaantulijoita on eikä ohi pääse?
Myönnän että ajattelen asiaa turhan nurkkakuntaisesti eli tilannetta teillä joilla itse liikun ja joilla ei ohituskaistoja juurikaan ole. Teillä joilla ohitukseen pitää olla muukin syy kuin ohituskaistan tuoma tilaisuus.
Aiheuttaahan lentävä rapakin tietysti ohituksia, mukavampihan on ajaa rekan edessä kuin takana jatkuvasti tuulilasia pesten.
Väitän kuitenkin että jos vauhtia uskaltaa ottaa niin että rekan ohittaa niin uskaltaa myös ajaa niin ettei sitä rekkaa tartte perseessä kirota.Jos otit nuo kuvat kamerakännykällä? Hyvälaatuisia ;)
- ...
Sakke kirjoitti:
Eikä pidä unohtaa sitä, että jos autoilija haluaa ohittaa rekan, niin aika harvoin hän haluaa jäädä eteen ajamaan rekan kanssa samaa nopeutta. Ajoihan hän kovampaa koska sai rekan kiinni ja varmasti pyrkii jatkamaan sillä nopeudella ohituksen jälkeenkin.
Ja pari kuvaa tien päältä:
http://groups.msn.com/salasivut/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=44
http://groups.msn.com/salasivut/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=45
Miten sinivilkku ja kumppanit tilannetta puolustavat? Tien tukkoja jotka eivät anna rekkakuskin tehdä työtään?
Tiedoksi että ylämäkeä ei ollut tulossa eikä edessä ajava auto ollut esim.hidastamassa sivutielle kääntymistä varten.
Kuvat otettu talvinop.rajoitusten jo ollessa voimassa.oliko puhelimessa myös tutka, jotta saataisii nopeudet selville?
- Sakke
... kirjoitti:
oliko puhelimessa myös tutka, jotta saataisii nopeudet selville?
Ei, mutta tarvitko itse tutkaa arvioidaksesi vastaantulijan nopeutta?
Selvästi muusta liikenteestä erottuvan nopeuden huomaisi kyllä (vaikka ei jonoa perässä olisikaan).
Ja vaikka nopeutta olisikin ollut esim.vain 70km/h niin oikeuttaako se moiseen käyttäytymiseen? - Rattimatti
Sakke kirjoitti:
Ei, mutta tarvitko itse tutkaa arvioidaksesi vastaantulijan nopeutta?
Selvästi muusta liikenteestä erottuvan nopeuden huomaisi kyllä (vaikka ei jonoa perässä olisikaan).
Ja vaikka nopeutta olisikin ollut esim.vain 70km/h niin oikeuttaako se moiseen käyttäytymiseen?Vaikka oikeutta ei ole, niin jos tyylinä on se, että ajellaan peukalo suussa reilusti alle nopeusrajoitusten, niin miten siinä turvavälejä enään luodaan. Autoja kertyy jonoksi, kun se siellä keulilla ei ymmärrä vilkaista siihen peruutuspeiliin ja nostaa nopeuttansa normaaliin matkanopeuteen. Tai sitten ei ymmärrä tehdä tilaa nopeammin kulkeville. Onko jokamiehenoikeus tulpata tie? Taitaa unohtua, ettei oltukaan yksin liikenteessä.
- Sakke
Rattimatti kirjoitti:
Vaikka oikeutta ei ole, niin jos tyylinä on se, että ajellaan peukalo suussa reilusti alle nopeusrajoitusten, niin miten siinä turvavälejä enään luodaan. Autoja kertyy jonoksi, kun se siellä keulilla ei ymmärrä vilkaista siihen peruutuspeiliin ja nostaa nopeuttansa normaaliin matkanopeuteen. Tai sitten ei ymmärrä tehdä tilaa nopeammin kulkeville. Onko jokamiehenoikeus tulpata tie? Taitaa unohtua, ettei oltukaan yksin liikenteessä.
Entä jos ajetaankin nopeusrajoitusten mukaan eli nopeutta olisikin vain se 70-80km/h?
Turha luulo ettei niissä nopeuksissa ole joku perseessä roikkumassa vaatimassa lisää vauhtia tai väistämistä, vaikka ajetaankin nopeusrajoitusten (ei siis reilusti alle nopeusrajoitusten) mukaan eikä sitä muiden normaalia matkanopeutta.
Myönnän etten itsekään viihdy 70km/h matkaavan auton perässä vaan pyrin ohi, mutta en siitäkään huolimatta hiillosta edellä ajavaa vajaan auton mitan päässä vaan jätän mieluusti väliä. Perseessä roikkuminen kun ei nopeuta matkan tekoani hiukkaakaan.
Taitaa Rattimatilta unohtua ettei minulla, sinulla eikä kenelläkään muullakaan ole oikeutta vaatia muita rikkomaan lakia (nopeusrajoituksia) tai väistämään takaa tulevia jos nopeus ei ole REILUSTI alle rajoitusten. Ja 70km/h ei sitä vielä 80km/h rajoitusalueella ole. - olettaa
"Eihän ha-kuski voi tietää sitäkään, onko rekka täysi vai tyhjä, jos siinä on umpiseinät."
Kannattaa olettaa rekan olevan täysi.
Et kai meinaa kommentillasi, ettei ha-kuskilla ole minkäänlaista velvollisuutta lukea liikennettä? Nimittäin siltä se vaikuttaa. Ha-kuski on yhtä vastuussa sujuvasta liikenteestä kuin rekkakuskikin, oli rekka täysi tai tyhjä.
- hanttitytto
Tässä sen huomaa miten mieleipiteet eroavat. Ne jotka ymmärtävät rekkojen käyttäytymisen(?) ja ovat paljon liikenteessä niin teitävät mistä puhuvat ja ne törpöt jotka ovat teiden sankareita toyotallaan niin luulevat tietävänsä. Täällä kirjoitetaan että "kai nyt henkilöautoilijat ovat hieman fiksumpia" mutta kun tosiasiassa niitä löytyy ketkä kiilavat ja ohittavat siihen rekan jättämään turvaväliin. On autoilijoita jotka ohittavat rekan ja jäävät eteen köröttelemään, on autoilijoita jotka jarruttavat mäen alapuolella niin että rekka menettää vauhtinsa. Se on jokapäiväistä!
Siksi ehkä jokaisen tulisi joskus istua kyydissä ja nähdä omin silmin mitä liikenteessä tapahtuu. Sitä ei ehkää huomaa sen 50km työmatkalla mutta kun matkaa tulee päivässä 800km niin siinä ehtii sattua ja tapahtua vaikka mitä matkalla ja nähdä vaikka mitä.- Ohjaamotarkkailija
Mukaan matkalle. Ihmettelemään mitä kaltaisensa tiellä liikkuessa touhuuvat.
Otin kerran yhden tuttavan mukaan päiväksi. Kun oli varma paluu takaisin. Ennen tuttavani kertoili kokemuksiaan "kritisoivaan" sävyyn. Koskien raskasta-liikennettä. Matkapäivän jälkeen tarinat ovat samat mutta,kohteena on toiset henkilö-autonkuljettajat. Jotka eivät ole vielä päässeet ison auton kyytille. Sen kuulema huomasi heidän ajostaan :)
Monesti hän tokaisi:"mitä hel,,, tuo tekee,eikö se nähny vastaantulijaa,miksi tuo eteen ajo,miksi tuo ajaa niin hitaasti edellä,miksi traktori ei anna tietä..." Muutamia mainitakseni.
Mitä tohon sit oli enää lisättävää, kun henkilö-autoa ikänsä ajanutkin sen huomasi, mitä teillämme tapahtuu. - isompi
Ohjaamotarkkailija kirjoitti:
Mukaan matkalle. Ihmettelemään mitä kaltaisensa tiellä liikkuessa touhuuvat.
Otin kerran yhden tuttavan mukaan päiväksi. Kun oli varma paluu takaisin. Ennen tuttavani kertoili kokemuksiaan "kritisoivaan" sävyyn. Koskien raskasta-liikennettä. Matkapäivän jälkeen tarinat ovat samat mutta,kohteena on toiset henkilö-autonkuljettajat. Jotka eivät ole vielä päässeet ison auton kyytille. Sen kuulema huomasi heidän ajostaan :)
Monesti hän tokaisi:"mitä hel,,, tuo tekee,eikö se nähny vastaantulijaa,miksi tuo eteen ajo,miksi tuo ajaa niin hitaasti edellä,miksi traktori ei anna tietä..." Muutamia mainitakseni.
Mitä tohon sit oli enää lisättävää, kun henkilö-autoa ikänsä ajanutkin sen huomasi, mitä teillämme tapahtuu.porukkaa, Vaarantavat jatkuvasti liikennettä, ajaa punasia päin. Roikkuu puskurissa, kiilaa. Tässä TÄMÄNPÄIVÄN saldo. Rekkakuskijunttien pitäisi pitää hieman useammin ureataukoja, ja tyhjentää virtsan ihan sieltä pääkopasta asti.
Suomen autoileva kansa ottakaa motoksenne:
EN KOSKAAN JOUSTA LIIKENTEESSÄ kun kyseessä on raskas kalusto. - Rattimatti
isompi kirjoitti:
porukkaa, Vaarantavat jatkuvasti liikennettä, ajaa punasia päin. Roikkuu puskurissa, kiilaa. Tässä TÄMÄNPÄIVÄN saldo. Rekkakuskijunttien pitäisi pitää hieman useammin ureataukoja, ja tyhjentää virtsan ihan sieltä pääkopasta asti.
Suomen autoileva kansa ottakaa motoksenne:
EN KOSKAAN JOUSTA LIIKENTEESSÄ kun kyseessä on raskas kalusto.Toivottavasti et tapa itseäs tuolla tyylillä.
- perkele!
isompi kirjoitti:
porukkaa, Vaarantavat jatkuvasti liikennettä, ajaa punasia päin. Roikkuu puskurissa, kiilaa. Tässä TÄMÄNPÄIVÄN saldo. Rekkakuskijunttien pitäisi pitää hieman useammin ureataukoja, ja tyhjentää virtsan ihan sieltä pääkopasta asti.
Suomen autoileva kansa ottakaa motoksenne:
EN KOSKAAN JOUSTA LIIKENTEESSÄ kun kyseessä on raskas kalusto.Mut älä ihmettele jos joku kerta tulee isompi pipi mihin ei enää Burana auta.
- hallaa
isompi kirjoitti:
porukkaa, Vaarantavat jatkuvasti liikennettä, ajaa punasia päin. Roikkuu puskurissa, kiilaa. Tässä TÄMÄNPÄIVÄN saldo. Rekkakuskijunttien pitäisi pitää hieman useammin ureataukoja, ja tyhjentää virtsan ihan sieltä pääkopasta asti.
Suomen autoileva kansa ottakaa motoksenne:
EN KOSKAAN JOUSTA LIIKENTEESSÄ kun kyseessä on raskas kalusto."EN KOSKAAN JOUSTA LIIKENTEESSÄ kun kyseessä on raskas kalusto."
Siinä on tapa jolla ei tee kuin itselleen hallaa. Ilmeisesti et työssäsikään jousta yhtään, eikä kukaan muukaan työpaikallasi?
- Jakarin ratista
Siinä oli asiapitoista tekstiä. Olemme sitten millä tahansa liikenteessä, niin aina töppäilyjä tulee joskus (ite tänään Salossa meinasin Rutata fillarin 18tonnisella). Sitä yleisesti ihmettelen et jotkut valittaa ku autoja ajetaan rajoitinta vasten tienpäällä. No täytyy kait sit ajaa kelien mukaan...siis siten että ajoneuvo on kuljettajalla täysin hallinnassa. o kelissä peilijää ja 50km/h 80alueella, niin joku kitisee silloinkin kun kuski ei halua Konginkankaan uusintaa. Lyhyesti KAIKILLE EI VOI OLLA MIELIKSI.
- paivansadeko
hyvä kirjoitus ja totta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?901757- 851242
- 1101123
- 71954
- 102884
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56828- 47741
- 36732
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47681- 33663