"3. Moos. 21:16-23 "Ja Herra puhui Moosekselle sanoen: .. Älköön lähestykö kukaan, jossa on joku
vamma, älköön kukaan sokea tai ontuva, kukaan kasvoiltaan tahi jäseniltään muodoton, jalkansa tai
kätensä taittanut, kyttyräselkäinen tai surkastunut, silmävikainen tai ihotautinen tai rupinen tai
kuohittu. .. Älköön hän tulko esiripun luo älköönkä lähestykö alttaria, koska hänessä on vamma, ettei
hän häpäisisi minun pyhäkköäni."
Hihhuleille selittämistä. Käykö edelleen entinen selitys, että Jumala on perunut osan Raamatussa kertomistaan puheista?
Käykääpä vilkaisemassa muitakin "Jumalan sanan" hedelmiä:
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/raam2.html
Invalidit Raamatussa
11
473
Vastaukset
Esiripun takainen osa, kaikkein pyhin, on vertauskuvallisesti Jumalan asuinsija. Sinne ei pääse mikään synti tai saasta, sillä Jumala on sen täydellisesti pyhittänyt läsnäolollaan.
Jeesus kuitenkin on voittanut synnin ja kuoleman. Siksi ihminen, oli hän sitten vammainen, sokea, kuuro, murhaaja, huorintekijä, tai muuten syntinen, kun hän vastaanottaa Kristuksen, hänen vajavaisuttaan ei enää lasketa tuomioksi, sillä Jeesuksen veri on ne sovittanut.
Kuka vain voi tulla Jumalan luokse, sillä Jeesus on tie, totuus ja elämä. Hän ei käännytä ketään pois, vaan siunaa jokaista ja ottaa hänet avosylin vastaan. Jumala rakastaa jokaista, myös fyysisesti rajoittuneita ihmisiä."Siksi ihminen, oli hän sitten vammainen, sokea, kuuro, murhaaja, huorintekijä, tai muuten syntinen, kun hän vastaanottaa Kristuksen, hänen vajavaisuttaan ei enää lasketa tuomioksi, sillä Jeesuksen veri on ne sovittanut."
Invaliditeetti tekee siis ihmisestä syntisen, kuten homouskin?
Millä tavalla pyritte "eheyttämään" sokean, kuuron, tai muuten vammaisen tuosta vammaisena olemisen synnistään?Työmies2 kirjoitti:
"Siksi ihminen, oli hän sitten vammainen, sokea, kuuro, murhaaja, huorintekijä, tai muuten syntinen, kun hän vastaanottaa Kristuksen, hänen vajavaisuttaan ei enää lasketa tuomioksi, sillä Jeesuksen veri on ne sovittanut."
Invaliditeetti tekee siis ihmisestä syntisen, kuten homouskin?
Millä tavalla pyritte "eheyttämään" sokean, kuuron, tai muuten vammaisen tuosta vammaisena olemisen synnistään?Ei, invaliditeetti ei tee ihmisestä syntistä. Jeesuskin sen totesi, ettei kenenkään synti aiheuta invaliditeettiä kenellekään. Toisaalta voidaan sanoa, että se perimmiltään on synnin seurausta, sillä juuri syntiinlankeemus toi kurjuuden ja vajavuuden ihmisen elämään. (Toki invalidikin voi elää täysipainoista elämää, itse kuitenkin terveenä koen sen rajoitetuksi.)
Homoudesta olen jo kanssasi jutellut riittämiin. Tiedät mitä siitä ajattelen, tai sitten et ole vieläkään tajunnut mitä olen yrittänyt sanoa. Lue edellesiä keskusteluja uudelleen, en jaksa vatvoa samoja asioita päivästä toiseen.
Eheytyminen, jos sitä nyt sillä nimellä kutsutaan, tapahtuu Jumalan tahdosta ja voimasta - jos tapahtuu. Kaikki eivät parane, mutta Jumala haluaa parantaa jokaisen. Kaikki on Hänen käsissään, ja meidän tulisikin vain alistua Hänen tahtoonsa.
Vääristele vain sanojani, jos se sinusta tuntuu hyvältä keskustelutavalta. Kyllähän provosoiminen tuo keskusteluun särmää...
Hyvää illanjatkoa kuitenkin, nyt täytyy tehdä hiukan rästiinjääneitä kotitöitä. Sitä se netti teettää... ;)Laurentius kirjoitti:
Ei, invaliditeetti ei tee ihmisestä syntistä. Jeesuskin sen totesi, ettei kenenkään synti aiheuta invaliditeettiä kenellekään. Toisaalta voidaan sanoa, että se perimmiltään on synnin seurausta, sillä juuri syntiinlankeemus toi kurjuuden ja vajavuuden ihmisen elämään. (Toki invalidikin voi elää täysipainoista elämää, itse kuitenkin terveenä koen sen rajoitetuksi.)
Homoudesta olen jo kanssasi jutellut riittämiin. Tiedät mitä siitä ajattelen, tai sitten et ole vieläkään tajunnut mitä olen yrittänyt sanoa. Lue edellesiä keskusteluja uudelleen, en jaksa vatvoa samoja asioita päivästä toiseen.
Eheytyminen, jos sitä nyt sillä nimellä kutsutaan, tapahtuu Jumalan tahdosta ja voimasta - jos tapahtuu. Kaikki eivät parane, mutta Jumala haluaa parantaa jokaisen. Kaikki on Hänen käsissään, ja meidän tulisikin vain alistua Hänen tahtoonsa.
Vääristele vain sanojani, jos se sinusta tuntuu hyvältä keskustelutavalta. Kyllähän provosoiminen tuo keskusteluun särmää...
Hyvää illanjatkoa kuitenkin, nyt täytyy tehdä hiukan rästiinjääneitä kotitöitä. Sitä se netti teettää... ;)"Siksi ihminen, oli hän sitten vammainen, sokea, kuuro, murhaaja, huorintekijä, tai muuten syntinen, kun hän vastaanottaa Kristuksen, hänen vajavaisuttaan ei enää lasketa tuomioksi, sillä Jeesuksen veri on ne sovittanut."
Eikö tuo ole lainaus sinun tekstistäsi? Tuossa rinnastat vammaisuuden "muihin synteihin". Miten olen vääristellyt sinun tekstiäsi?Työmies2 kirjoitti:
"Siksi ihminen, oli hän sitten vammainen, sokea, kuuro, murhaaja, huorintekijä, tai muuten syntinen, kun hän vastaanottaa Kristuksen, hänen vajavaisuttaan ei enää lasketa tuomioksi, sillä Jeesuksen veri on ne sovittanut."
Eikö tuo ole lainaus sinun tekstistäsi? Tuossa rinnastat vammaisuuden "muihin synteihin". Miten olen vääristellyt sinun tekstiäsi?Nuo kaikki ovat syntiinlankeemuksen seurausta, ei seurausta yksilön synnistä. Synti tulee ymmärtää laajemmin, kuin vain tekona Jumalaa vastaan.
Vielä kerran rautalangasta:
Invalidi, eikä kukaan muukaan ei ole synnillään ansainnut vaivaansa, mutta invaliditeetti on seurausta ihmisen syntiinlankeemuksesta, jonka seurauksena vajavaisuudet ja heikkoudet tulivat ihmiskunnan osaksi.
Jos joku kokeneempi osaa selittää selvemmin, niin olkaa hyvä vain.Laurentius kirjoitti:
Nuo kaikki ovat syntiinlankeemuksen seurausta, ei seurausta yksilön synnistä. Synti tulee ymmärtää laajemmin, kuin vain tekona Jumalaa vastaan.
Vielä kerran rautalangasta:
Invalidi, eikä kukaan muukaan ei ole synnillään ansainnut vaivaansa, mutta invaliditeetti on seurausta ihmisen syntiinlankeemuksesta, jonka seurauksena vajavaisuudet ja heikkoudet tulivat ihmiskunnan osaksi.
Jos joku kokeneempi osaa selittää selvemmin, niin olkaa hyvä vain.Mitä vääristelin?
Työmies2 kirjoitti:
Mitä vääristelin?
Vääristit sanojani, sillä sinun mukaasi sanoin, että on syntiä olla invalidi. Selitin sen jo kerran, enkä sitä enää paremmin osaa selittää. Jää odottamaan kokeneempien Raamatun tuntijoiden ja Kristuksen palvelijoiden vastauksia, ehkä he voivat vääntää rautalangan vieläkin mutkempaan. Minun voimani eivät enempään riitä.
Tämä siis tästä keskustelusta, hyvää illanjatkoa, nyt lähden konserttiin joka pidetään kirkossamme.
Siinäkin miettimistä! Varsinkin kun joissakin uskon suunnissa kai ymmärretään vanhan liiton palveluksen olevan esikuva "taivaallisista". Jos näin olisi niin silloinhan taivaalliseenkaan pyhäkköön eivät pääsisi rammat eiväkä vaivaiset. Vai onko niin että uskonsa vuoksi taivaskelpoisista mutta muuten viallisista henkilöistä tehdään jossakin välissä fyysiseti "täydellisiä".
Entäs henkisiltä kyvyiltään puutteenalaiset? Mikäli vähän "jälkeenjäänyt" herätetään haudastaan viisaana ja huippuälykkäänä taivaan kirkkauteen, niin onkos hän sitten enää sama persoonallisuus kuin täällä maan päällä eläessään?- Nomadi1
Puhutte Raamatun primitiivisestä maailmankuvasta ja koska yleensä olette sosialisteja ja antisemiittejä, puhutte juutalaisista sivistymättömänä paimentolaiskansana. Teidän rasistisen mielipiteenne mukaan primitiivinen on yhtä kuin paha - mutta millä perusteella, sitä te ette kerro.
- Sim-son
Raamatussa kerrotaan Daavidista joka Saulin kuoltua kysyi.
Kuningas kysyi:>>Eikö Saulin suvussa ole jäljellä ketään, jolle minä voisin tehdä Jumalan laupeuden?>> Siiba vastasi kuninkaalle:>>Vielä on Joonatanin poika, joka on rampa jaloistaan>>.
Kuningas kysyi häneltä:>>Missä hän on? Siiba vastasi kuninkaalle:>>Hän on Maakirin, Ammielin pojan, talossa Loodebarissa>>.
Niin kuningas Daavid lähetti noutamaan hänet Maakirin, Ammielin pojan, talosta Loodebarista. 2Sam.9:3-5
'Ja Mefiboset asui Jerusalemissa, koska hän aina söi kuninkaan pöydässä. Ja hän ontui kumpaakin jalkaansa'. 2Sam.9:13
Mefiboset jäi invaliidiksi 5-vuotiaana. 2Sam.4:4Varmaan Raamatusta mainitsemasi kohdat löytyy, en epäile. Ongelma vaan on siinä, että se ei mitenkään kumoa minun esille tuomaani Raamatun kohtaa. Raamatussa kenties puhutaan jossain kohdin invalideista yhteiskuntakelpoisina ihmisinä mutta mainitsemassani kohdassa aivan päinvastoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv262486- 1142106
- 1221779
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?911732Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91527Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161271086Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901085Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891001Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35967Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15959