Leikin varjolla

sinivilkku

Kaivelin tänään vähän varastoista omien lasten lapsuudenaikaisia juttuja.
Kun on noita lastenlapsia, niin varustin heille korin mistä löytyy ajanvietettä.

Löysin 4 erilaistta liikennemerkkipalapeliä ja sitten liikennematon merkkeineen.

Niiden kanssa leikkiessä omat lapset oppivat leikiten tuntemaan liikennemerkkejä ja liikennematon kanssa samoin. Ensin leikittiin kevyenliikenteen merkeillä ja sitten jatkettiin autoille tarkoitettujen merkkien kanssa.

Onkohan tuollaisia vielä myynnissä? Ne olisivat vieläkin hyvä keino opettaa lapsille liikennesääntöjä. Muistui mieleen, kuinka innokkaita lapset aikanaan olivat kun heidän kanssaan käytiin liikennejuttuja läpi.

4

449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lapset ehkä saa oppimaan liikennesääntöjä niin, että tietävät oikeutensa. Esim. kevyen liikenteen väylää edetessään heillä voi olla etuajo-oikeus (kävely/juoksu/pyöräily) autoihin nähden, tulivatpa autot sitten oikealta, tai vasemmalta.

      Niitä vaan on niitä koivukujia ym. joilta tullaan päätielle ja kevyen liikenteen väylä menee päätien suuntaisesti muutaman metrin sivummalla päätiestä ja sitä pensaiden reunustamaa kevytväylää ei huomaa ollenkaan. Kolmio on autoilijalle just ennen kevyen liikenteen väylää, jonka helposti mieltää koskemaan sitä päätietä, kevyen liikenteen väylästä kun ei näy juuri mitään. Sieltä puskien seasta kun pyöräilijä syöksähtää auton eteen, niin se on sitten siinä.

      Aina ei kannata olla oikeassa ja etuajo-oikeutettu, kuolleena sillä ei ole merkitystä. Sen olen yrittänyt opettaa lapsilleni. Parempi on väistää isoa kuin jäädä alle ja menehtyä, vaikka lain mukaan ison olisi pitänyt väistää.

      • sinivilkku

        Olen aivan samaa mieltä. Ja tosiaan, nuo puskat ovat huono juttu. Täällä ainakin on vallalla oikein "puskabuumi", jos ei niitä ole niin sitten niitä istutetaan.
        Monet kerrat niistä on keskusteltu kunnan puisto-osaston henkilöiden kanssa ja aina he pistävät matalaksi ne kohdat jotka on heille osoittanut...sen kerran. Taas kun ne kasvavat, onkin uusi "miitinki" edessä.
        Kumma juttu, välillä tuntuu, että ne marja-aroniat ovat tärkeämpiä kuin ihmiset.

        Siinä matolla on kyllä helppo näyttää, että katsos kun auto ei pysähdykään aina ihan kuin seinään, mutta jalankulkijan on helppo pysähtyä.
        Ja aina tosiaan pitää muistaa painottaa sitä, että jalankulkijaa sattuu aina jos auton kanssa ottaa yhteen, siinä ei auta vaikka olisi ollut kuinka oikeassa.


      • sinivilkku kirjoitti:

        Olen aivan samaa mieltä. Ja tosiaan, nuo puskat ovat huono juttu. Täällä ainakin on vallalla oikein "puskabuumi", jos ei niitä ole niin sitten niitä istutetaan.
        Monet kerrat niistä on keskusteltu kunnan puisto-osaston henkilöiden kanssa ja aina he pistävät matalaksi ne kohdat jotka on heille osoittanut...sen kerran. Taas kun ne kasvavat, onkin uusi "miitinki" edessä.
        Kumma juttu, välillä tuntuu, että ne marja-aroniat ovat tärkeämpiä kuin ihmiset.

        Siinä matolla on kyllä helppo näyttää, että katsos kun auto ei pysähdykään aina ihan kuin seinään, mutta jalankulkijan on helppo pysähtyä.
        Ja aina tosiaan pitää muistaa painottaa sitä, että jalankulkijaa sattuu aina jos auton kanssa ottaa yhteen, siinä ei auta vaikka olisi ollut kuinka oikeassa.

        Minä haluaisin ottaa nuo liikennesuunnittelijat joskus kyytiini katsomaan liikennettä ja eri tilanteita kuljettajan näkövinkkelistä. Vaikuttaa siltä, että heillä ei sitä ajokokemusta ole, eikä pienenä ole ollut edes sitä liikennemattoa.


    • .........................

      .........................

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1925
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      100
      957
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      564
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe