pieni porkkana

ei osaa

Voisko joku auttaa?

Integraali (1-t)(2 t^2) dt

13

1489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silleen

      Kerro integroitavasta lausekkeesta sulut pois, minkä jälkeen kyseessä on normaali polynomifunktion integrointi. Sen kai sentään osaat?

      • näinkö?

        Kyllä mä se osaan eli eikös siitä tule

        2 t^2-2t-t^3 ja se integroidaan eli vastaus olisi

        -1/4t^4 1/3t^3 - t^2 2t

        mutta laskin antaa eri tuloksen, sen takia vain kysyin!! Onko tämä oikein?


      • näinkö? kirjoitti:

        Kyllä mä se osaan eli eikös siitä tule

        2 t^2-2t-t^3 ja se integroidaan eli vastaus olisi

        -1/4t^4 1/3t^3 - t^2 2t

        mutta laskin antaa eri tuloksen, sen takia vain kysyin!! Onko tämä oikein?

        Jos integroitava lauseke muutetaan ensin polynomiksi, niin saadaan

        2 t^2 - 2*t - t^3 .

        Jos tämä integroidaan, saadaan

        2*t t^3/3 - t^2 -t^4/4.

        Mikäli laskin on antanut muun tuloksen, se on varmaankin väärin. Tosin tuon polynomin voi esittää muutamassa muussakin muodossa, jotka palautuvat tähän samaan muotoon.


      • jukepuke
        Jäärä kirjoitti:

        Jos integroitava lauseke muutetaan ensin polynomiksi, niin saadaan

        2 t^2 - 2*t - t^3 .

        Jos tämä integroidaan, saadaan

        2*t t^3/3 - t^2 -t^4/4.

        Mikäli laskin on antanut muun tuloksen, se on varmaankin väärin. Tosin tuon polynomin voi esittää muutamassa muussakin muodossa, jotka palautuvat tähän samaan muotoon.

        Jos kyseessä ei ole määrätty integraali, niin tuohon pitää lisätä vielä vakio C, eli vastauksena on silloin funktioparvi. Pakko viilata pilkkua sen verran :P.


      • jukepuke kirjoitti:

        Jos kyseessä ei ole määrätty integraali, niin tuohon pitää lisätä vielä vakio C, eli vastauksena on silloin funktioparvi. Pakko viilata pilkkua sen verran :P.

        herran jestas tuohan on se kaikkein tärkein :P


      • jukepuke kirjoitti:

        Jos kyseessä ei ole määrätty integraali, niin tuohon pitää lisätä vielä vakio C, eli vastauksena on silloin funktioparvi. Pakko viilata pilkkua sen verran :P.

        Kannattaa myös mainita tuon integroimisvakion lisäksi että integroimisvakio on reaaliluku.


      • Dawnbringer kirjoitti:

        Kannattaa myös mainita tuon integroimisvakion lisäksi että integroimisvakio on reaaliluku.

        Kyseessä oli täysin harkittu teko, koska me molemmat alkuperäisen kysyjän kanssa olimme selvillä, että integroimisvakio lausekkeeseen tarvitaan ja sen poisjättäminen ei näin haitannut asian ymmärtämistä.

        Arvelin, että kuitenkin vähintään yksi asiasta huomauttava löytyy. En tosin arvannutkaan, että siitä saadaan aikaan näin laaja ja valaiseva keskustelu. Mutta toisaalta integroimisvakion luonne ja tarpeellisuus tulivat vähintään nyt kaikille selviksi.


      • jukepuke
        Dawnbringer kirjoitti:

        Kannattaa myös mainita tuon integroimisvakion lisäksi että integroimisvakio on reaaliluku.

        AIVAN NIIN! Kuinka saatoin unohtaa mainita tuon. Päivä pilalla.


      • xyz
        Jäärä kirjoitti:

        Kyseessä oli täysin harkittu teko, koska me molemmat alkuperäisen kysyjän kanssa olimme selvillä, että integroimisvakio lausekkeeseen tarvitaan ja sen poisjättäminen ei näin haitannut asian ymmärtämistä.

        Arvelin, että kuitenkin vähintään yksi asiasta huomauttava löytyy. En tosin arvannutkaan, että siitä saadaan aikaan näin laaja ja valaiseva keskustelu. Mutta toisaalta integroimisvakion luonne ja tarpeellisuus tulivat vähintään nyt kaikille selviksi.

        "Kyseessä oli täysin harkittu teko, koska me molemmat alkuperäisen kysyjän kanssa olimme selvillä, että integroimisvakio lausekkeeseen tarvitaan ja sen poisjättäminen ei näin haitannut asian ymmärtämistä."

        Ei näin pidä menetellä. Tuosta saa kuvan, että olet unohtanut vakion jonnekin. Matematiikka on eksakti tiede, joten vakio on laitettava mukaan. Kaikki palstan lukijat eivät välttämättä tiedä, että integrointivakio on laitettava mukaan.

        Todistin muuten äsken Riemannin hypoteesin. En kuitenkaan aio julkaista tulosta. Kyseessä on harkittu teko, koska on päivänselvää, että minä osaan todistaa kyseisen väitteen.


      • xyz kirjoitti:

        "Kyseessä oli täysin harkittu teko, koska me molemmat alkuperäisen kysyjän kanssa olimme selvillä, että integroimisvakio lausekkeeseen tarvitaan ja sen poisjättäminen ei näin haitannut asian ymmärtämistä."

        Ei näin pidä menetellä. Tuosta saa kuvan, että olet unohtanut vakion jonnekin. Matematiikka on eksakti tiede, joten vakio on laitettava mukaan. Kaikki palstan lukijat eivät välttämättä tiedä, että integrointivakio on laitettava mukaan.

        Todistin muuten äsken Riemannin hypoteesin. En kuitenkaan aio julkaista tulosta. Kyseessä on harkittu teko, koska on päivänselvää, että minä osaan todistaa kyseisen väitteen.

        pyydän anteeksi törkeää, matematiikan pyhyyttä loukkaavaa tekoani.

        Tästä lähtien lupaan käyttää vain kaikkein eksakteimpia ilmaisuja osallistuessani matematiikkapalstan keskusteluun. Tosin tällaisen tekstin tuottamisen merkittävä hitaus saattaa rajoittaa osallistumiseni erittäin vähäiseksi.


      • jukepuke
        xyz kirjoitti:

        "Kyseessä oli täysin harkittu teko, koska me molemmat alkuperäisen kysyjän kanssa olimme selvillä, että integroimisvakio lausekkeeseen tarvitaan ja sen poisjättäminen ei näin haitannut asian ymmärtämistä."

        Ei näin pidä menetellä. Tuosta saa kuvan, että olet unohtanut vakion jonnekin. Matematiikka on eksakti tiede, joten vakio on laitettava mukaan. Kaikki palstan lukijat eivät välttämättä tiedä, että integrointivakio on laitettava mukaan.

        Todistin muuten äsken Riemannin hypoteesin. En kuitenkaan aio julkaista tulosta. Kyseessä on harkittu teko, koska on päivänselvää, että minä osaan todistaa kyseisen väitteen.

        Mutta sehän todistettiin jo pari vuotta sitten? Vai omaksi iloksesiko todistat sen?


      • ???
        jukepuke kirjoitti:

        Mutta sehän todistettiin jo pari vuotta sitten? Vai omaksi iloksesiko todistat sen?

        Eipä taida olla Riemannin hypoteesia vielä todistettu. Poincaren konjektuuri kai ratkesi pari vuotta sitten, mutta sitäkään ratkaisua ei kai ole vielä lopllisesti tarkastettu (vai onko jo?).


      • jukepuke
        ??? kirjoitti:

        Eipä taida olla Riemannin hypoteesia vielä todistettu. Poincaren konjektuuri kai ratkesi pari vuotta sitten, mutta sitäkään ratkaisua ei kai ole vielä lopllisesti tarkastettu (vai onko jo?).

        Löysin linkin todistuksesta, mutta en ole varma onko sitä tarkistettu:

        http://www.math.purdue.edu/~branges/riemannzeta.pdf

        Lisäksi löysin artikkelin aiheesta, jossa kuitenkin epäillään todistuksen pätevyyttä:

        http://www.mbnet.fi/jutut/uutiset/index.asp?Uutinen=1542

        No, miten on? Ne jotka tietävät enemmän asiasta kertokoon, että mikä on todellinen tilanne? Onko hypoteesi todistettu, vai oliko kyseessä jonkin sortin yritelmä, josta on löydetty kenties jokin heikko kohta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      182
      1800
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      997
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      884
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      703
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      172
      534
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      26
      511
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe