Laminaatit

ripsiruusu

Hei!
Olen lukenut palstaa pitempäänkin ja lukenut aikaisemmat kirjoitukset aiheesta. Itselläni on eteenpäin kääntyneet etuhampaat ja niiden välissä rako. Muuten purukalusto täysin kunnossa. Kävin sitten lääkäriltä pyytämässä arviota ja hän ehdotti laminaatteja. Oikomisestakin puhui, mutta suositteli silti tätä vaihtoehtoa enemmän.

Lähinnä jäi mietityttämään, että kuinka paljon hammasta voidaan hioa, kuinka paljon sitä eteenpäin kääntymistä voidaan korjata tällä tavalla. Lääkäri kertoi epämääräisesti ja sana milli tai kaksi pyörähti ilmassa. Toisekseen, koska etuhampaiden molemmilla puolilla on rakoa, pystytäänkö hampaat korjaamaan niin, ettei niistä tule kauhean isoja, epänormaalin leveitä ja silti saamaan yhtenäinen hammasrivi. Kyselin lääkäriltä asiasta, mutta hän ei oikein antanut minulle kattavia vastauksia. Kävin myös suukirurgilla, joka poisti huulijänteeni. Nyt olen odotellut muutaman kuukauden, mikäli normaalia luonnollista liukumaa olisi tullut, kuten ehdotettiin, mutta eipä ole liikahtaneet suuntaan taikka toiseen. Lähinnä olisin halunnut kuulla ihmisten omakohtaisia kokemuksia asiasta ja saivatko rahoilleen vastinetta.

23

34847

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lucas

      Laminaateilla ei todellakaan oikaista hampaita!!!
      Hammasta hiotaan reunoista ja päältä noin 1mm joka päälle liimataan noin kynnen paksuinen laminaatti, lähinnä kosmeettisistä syistä, jos hammas on tunnunut tai paljon paikattu. Ehjiin hampaisiin en suosittele laminaattia missään tapauksessa.Syy: eivät koskaan vastaa ehjää hammasta,saumakohdat voivat alkaa reikiintyä, lohkeilevat helposti ja irtoavat. Laminaatin lopullinen kiilto ei vastaa oman hampaankiiltoa.Muista myös, että laminoidut hampaat voivat olla arkoja kylmälle, riippuu kylläkin hampaasta, kuinka lähellä pitaa hampaan hermo on. Aika epämääräistä tietoa olet saanut omalta hammaslääkäriltäsi. MIETI TARKKAAN ASIAA, SILLÄ OLEN OLLUT ALALLA 20V JA TIEDÄN MITÄ KIRJOITAN.

      • minäkään

        Itselläni on laminaatit. En suosittele. Kokeile mielummin oikomista, jos se onnistuisi. silloin sinulla on kuitenkin vielä omat hampaat suussasi.

        Hammaslääkärini ei lainkaan kertonut minulle laminaattien haitoista. En pysty kunnolla syömään leipää ym. koska laminaateissa tuntuu inhottavalta syödessä, ikäänkuin ne voisivat irrota. Tietääkö joku voiko tämä johtua siitä, että laminaattini ovat melko pitkät? Korjaantuisiko vaiva, jos niitä hieman lyhentäisi?

        Laminaateissa voi myös olla värivirheitä tai muita virheitä, joista hammaslääkäri unohtaa mainita. Tunkee laminaatit vain suuhun ja testaa valittaako asiakas. Ja hammaslääkäri ei välttämättä edes tajua esteettisestä puolesta mitään ja tällöin jälki on rumaa. Kohdallani kävi myös näin.


      • ripsiruusu
        minäkään kirjoitti:

        Itselläni on laminaatit. En suosittele. Kokeile mielummin oikomista, jos se onnistuisi. silloin sinulla on kuitenkin vielä omat hampaat suussasi.

        Hammaslääkärini ei lainkaan kertonut minulle laminaattien haitoista. En pysty kunnolla syömään leipää ym. koska laminaateissa tuntuu inhottavalta syödessä, ikäänkuin ne voisivat irrota. Tietääkö joku voiko tämä johtua siitä, että laminaattini ovat melko pitkät? Korjaantuisiko vaiva, jos niitä hieman lyhentäisi?

        Laminaateissa voi myös olla värivirheitä tai muita virheitä, joista hammaslääkäri unohtaa mainita. Tunkee laminaatit vain suuhun ja testaa valittaako asiakas. Ja hammaslääkäri ei välttämättä edes tajua esteettisestä puolesta mitään ja tällöin jälki on rumaa. Kohdallani kävi myös näin.

        Niin, ehkä ilmaisin nuo kysymykseni hieman väärin. Ensijainen tarkoitushan on korjata se rako etuhampaiden välissä, eikä oikoa. Hampaat eivät ole NIIN paljoa kääntyneet eteen, että lähtisin asiaa korjamaan laminaateilla. Tietenkin kysymys kävi, että muuttuuko hampaiden asento suuntaan taikka toiseen laminaattien laiton yhteydessä hiomisen tm takia. Ensimmäisenä minua mietityttää lopputuloksessa se, että ovatko hampaat vielä luonnollisen näköiset sen jälkeen, ettei niistä tule mitenkään erityisen leveitä ja raot saataisiin siististi suljettua. Olen miettinyt tätä prosessia jo pitkään ja kallistun enemmän sen puoleen, että jätän asian tekemättä. Ensinnäkin koko homma on niin kauhean kallista, että mikäli lopputulos ei ole tyydyttävä, ei se ole sen rahan arvoista. Kyse on täysin esteettisestä hoidosta, ei muusta. Ehkä en ole sittenkään tarpeeksi turhamainen ;) Mutta kiitoksia vastanneille, ei nyt tarvitse hermostua :D


      • ...........
        ripsiruusu kirjoitti:

        Niin, ehkä ilmaisin nuo kysymykseni hieman väärin. Ensijainen tarkoitushan on korjata se rako etuhampaiden välissä, eikä oikoa. Hampaat eivät ole NIIN paljoa kääntyneet eteen, että lähtisin asiaa korjamaan laminaateilla. Tietenkin kysymys kävi, että muuttuuko hampaiden asento suuntaan taikka toiseen laminaattien laiton yhteydessä hiomisen tm takia. Ensimmäisenä minua mietityttää lopputuloksessa se, että ovatko hampaat vielä luonnollisen näköiset sen jälkeen, ettei niistä tule mitenkään erityisen leveitä ja raot saataisiin siististi suljettua. Olen miettinyt tätä prosessia jo pitkään ja kallistun enemmän sen puoleen, että jätän asian tekemättä. Ensinnäkin koko homma on niin kauhean kallista, että mikäli lopputulos ei ole tyydyttävä, ei se ole sen rahan arvoista. Kyse on täysin esteettisestä hoidosta, ei muusta. Ehkä en ole sittenkään tarpeeksi turhamainen ;) Mutta kiitoksia vastanneille, ei nyt tarvitse hermostua :D

        Itselläni on myös laminatit, enkä allekirjoita edellämainittuja ongelmia.

        Hampaat ovat esteettisesti miellyttävät eivätkä laminaatit lohkeile samassa mittakaavassa kuin omat hampaat.

        Omien hampaiden kiille kuluu iän myötä (toki ennenmminkin, riippuen elämäntyylistä), mutta laminaatit ovat suhteellisen pysyvät ja elämää kestävät.

        Siitä en tiedä, ovatko ne "lopunikäiset", mutta ainahan voit teettää uudet, jos entiset hajoavat.

        En siis suosittele niitä turhaan ottamaan (vrt. mallit, näyttelijät), mutta jos aihetta mielestäsi on niin siitä vaan. Omasta mielestäni kuitenkin raha on pelkkää rahaa ja hampaat ikuiset.


      • Ei risuhammas myöskään
        ........... kirjoitti:

        Itselläni on myös laminatit, enkä allekirjoita edellämainittuja ongelmia.

        Hampaat ovat esteettisesti miellyttävät eivätkä laminaatit lohkeile samassa mittakaavassa kuin omat hampaat.

        Omien hampaiden kiille kuluu iän myötä (toki ennenmminkin, riippuen elämäntyylistä), mutta laminaatit ovat suhteellisen pysyvät ja elämää kestävät.

        Siitä en tiedä, ovatko ne "lopunikäiset", mutta ainahan voit teettää uudet, jos entiset hajoavat.

        En siis suosittele niitä turhaan ottamaan (vrt. mallit, näyttelijät), mutta jos aihetta mielestäsi on niin siitä vaan. Omasta mielestäni kuitenkin raha on pelkkää rahaa ja hampaat ikuiset.

        Säilyttäkää ihmeessä omat hampaanne, jos ovat muuten terveet ja ehjät. Ei haittaa, vaikka on rako tai kaksi tai muuta muoto/asentovirhettä.

        Ja miksi suosittelen:
        Minullakin oli kauniit hampaat, muttei aivan suorassa...aloitin oikomishoidon kokeneella yksityisellä oikomislääkärillä. Kaksi tervettä poskihammasta poistettiin ahtauden vuoksi. Nyt on kulunut 2 vuotta oikomisen aloituksesta, ja tulos vielä yhä hajallaan. Poistoaukkojen kohdalle syntyneitä rakoja ei sitten millään meinattu saada umpeen, nyt kuitenkin näyttää jo siltä, että sulkeminen onnistuu....MUTTA yhden hampaan menetän oikomisen seurauksena ja joudun laittamaan tilalle implantin. Lisäksi joudun koko eliniän käyttämään irroitettavaa kojetta, jotta hampaani eivät siirtyisi sitten takaisin, tehden rakoja poistoaukkoihin. Pelkkä Retentiolanka hampaiden taakse ei auta pitämään niitä paikoillaan.
        Jos olisin tiennyt etukäteen kaiken tämän, en olisi ikinä suostunut repimään terveitä hampaita pois.... katua toki saa, mutta tilanne ei sillä parane. Harmittaa vain, etten voi enää saada entistä ihanaa, muttei ihan täydellistä hymyäni takaisin.


      • kuluista
        ........... kirjoitti:

        Itselläni on myös laminatit, enkä allekirjoita edellämainittuja ongelmia.

        Hampaat ovat esteettisesti miellyttävät eivätkä laminaatit lohkeile samassa mittakaavassa kuin omat hampaat.

        Omien hampaiden kiille kuluu iän myötä (toki ennenmminkin, riippuen elämäntyylistä), mutta laminaatit ovat suhteellisen pysyvät ja elämää kestävät.

        Siitä en tiedä, ovatko ne "lopunikäiset", mutta ainahan voit teettää uudet, jos entiset hajoavat.

        En siis suosittele niitä turhaan ottamaan (vrt. mallit, näyttelijät), mutta jos aihetta mielestäsi on niin siitä vaan. Omasta mielestäni kuitenkin raha on pelkkää rahaa ja hampaat ikuiset.

        mitenkä paljon se kukkaro kevenee niistä laminaateista?

        Kiitos ennakkoon mahd. vastauksesta.


      • eritrea
        kuluista kirjoitti:

        mitenkä paljon se kukkaro kevenee niistä laminaateista?

        Kiitos ennakkoon mahd. vastauksesta.

        Tietääkseni hinnat vaihtelee aika laillakin, riippuen tekijästä. Olen törmännyt hintaskaalaan aina 500e-700e/hammas ... tähän laskettu mukaan kruunutus. Tietenkin aina kannattaa pyytää tarkka arvio omalta hammaslääkäriltä.


      • minä ainakin
        eritrea kirjoitti:

        Tietääkseni hinnat vaihtelee aika laillakin, riippuen tekijästä. Olen törmännyt hintaskaalaan aina 500e-700e/hammas ... tähän laskettu mukaan kruunutus. Tietenkin aina kannattaa pyytää tarkka arvio omalta hammaslääkäriltä.

        aion ottaa laminaatit pikapuoliin. hampaani ovat kauniin malliset ja hyvässä rivissä, mutta armottoman rumat ja "värivirheelliset" hampaani ovat täynnä laikkuja ja olen koko pienen ikäni saanut kuulla ihmisiltä: "etkö ikinä pese hampaitasi, miks sulla on tollaset hampaat, onks sulla joskus ollu raudat kun sun hampaissa on tollsia ihmeellisiä? " en halua laminaatteja muidne takia, vaan itseni, että pystyisin nauramaan suu auki vieraiden läsnäolessa ja olemana sosiaalisempi. olen 17-vuotias ja haluaisin ottaa laminaatit, onhan se alaikäisellekkin mahdollista ? siskollani on myös, täydelliset. ei mtn ongelmaa. siis haluan myös.


      • Nimetön
        minä ainakin kirjoitti:

        aion ottaa laminaatit pikapuoliin. hampaani ovat kauniin malliset ja hyvässä rivissä, mutta armottoman rumat ja "värivirheelliset" hampaani ovat täynnä laikkuja ja olen koko pienen ikäni saanut kuulla ihmisiltä: "etkö ikinä pese hampaitasi, miks sulla on tollaset hampaat, onks sulla joskus ollu raudat kun sun hampaissa on tollsia ihmeellisiä? " en halua laminaatteja muidne takia, vaan itseni, että pystyisin nauramaan suu auki vieraiden läsnäolessa ja olemana sosiaalisempi. olen 17-vuotias ja haluaisin ottaa laminaatit, onhan se alaikäisellekkin mahdollista ? siskollani on myös, täydelliset. ei mtn ongelmaa. siis haluan myös.

        Pari viikkoa sitten multa hiottiin 2 yläetuhammasta (pilareiksi), niissä oli tosi pahat eroosiot hampaan yläosissa eli pinta oli syöpynyt ja tummunut, enkä uskaltanut enää purra mitään kovempaa esim. omenaa, kun pelkäsin, että ne katkeavat. Hampaisiin lai-tettiin tilapäiset laminaatit. Tästä parin päivän jälkeen kävin värinäytillä hammastekni-kolla, valittiin sopiva väri (A2 - suht vaalea "siltä varalta että ne kuitenkin käytössä var-maan vähän kellastuvat"). Hammaslääkäri oli ottanut tarkat muotit ylä- ja alahampaista-ni sekä purentamuotin. Teknikko tekee sitten niiden perusteella yksilölliset laminaatit eli vastaisivat alkuperäisiä hampaita muodoltaan. Tällä viikolla laminaatit laitettiin paikoil-leen eli kiinnitettiin sementillä (kesti 1,5 tuntia). Lääkärin arvio oli yli 800 €. Teknikon osuus on 320 €, koska kysyin teknikolta. Laminaattihampaat on nätisti rivissä ja tuntuvat ihan omilta hampailta, jämäköiltä. Lääkäri sanoi, että heikoin paikka niissä on sement-tisaumat ja suositteli välttämään esim. mustikan syömistä ihan heti, ettei sementti vär-jäänny. Sementtisaumoissa on vaarana, että sitä kautta oma hammas alkaa reikiintyä (reiän voi kyllä paikata, mutta muovipaikka kiinnittyy huonosti laminaattiin. Sen takia aion hankkia fluorigeeliä suojaamaan ko. sementtisaumoja. Yliopiston apteekissa ei kui-tenkaan sellaista ollut. Se on varmaan reseptilääke, joten pitää pyytää lääkäriä kirjoit-tamaan sellaisen. Geeliä levitetään viikottain hampaisiin. Jos joku haluaa, voin lähettää kuvat hampaista ennen laminaatteja ja laminaattien laiton jälkeen. Lääkäriltä kysyin, kuinka kauan laminaatit kestävät ja hän sanoi, että v.-92 alkaen hän on laittanut, eikä yksikään ole tullut vielä korjauttamaan. Laminaattihampaiden raot ovat minimaaliset eli vain hammaslangalla pääsee putsaamaan. Ko. hampaat tuntuu ainakin näin alussa tosi tukevilta ja lääkäri sanoi, että jos niitä esim. asentoa joutuu korjaamaan, ne ei lähe kuin poraamalla pois. Hammasteknikolla käydessä hän näytti myös, jos esim. kulmahammas jouduttu poistamaan, sen tilalle voidaan tehdä kiinteä hampaisiin kiinnitettävä laminaat-tisilta eli poistetun hampaan viereiset hampaat toimisivat tukihampaina ja ne hiottaisiin pilareiksi, joihin sementillä kiinnitettäisiin ko. silta joka käsittää 3 hammasta, teknikon osuus n. 1000 €. Kirjoitelkaa, jos haluatte lisäkokemuksia tai tietoja jatkossa.


      • Memma67
        Nimetön kirjoitti:

        Pari viikkoa sitten multa hiottiin 2 yläetuhammasta (pilareiksi), niissä oli tosi pahat eroosiot hampaan yläosissa eli pinta oli syöpynyt ja tummunut, enkä uskaltanut enää purra mitään kovempaa esim. omenaa, kun pelkäsin, että ne katkeavat. Hampaisiin lai-tettiin tilapäiset laminaatit. Tästä parin päivän jälkeen kävin värinäytillä hammastekni-kolla, valittiin sopiva väri (A2 - suht vaalea "siltä varalta että ne kuitenkin käytössä var-maan vähän kellastuvat"). Hammaslääkäri oli ottanut tarkat muotit ylä- ja alahampaista-ni sekä purentamuotin. Teknikko tekee sitten niiden perusteella yksilölliset laminaatit eli vastaisivat alkuperäisiä hampaita muodoltaan. Tällä viikolla laminaatit laitettiin paikoil-leen eli kiinnitettiin sementillä (kesti 1,5 tuntia). Lääkärin arvio oli yli 800 €. Teknikon osuus on 320 €, koska kysyin teknikolta. Laminaattihampaat on nätisti rivissä ja tuntuvat ihan omilta hampailta, jämäköiltä. Lääkäri sanoi, että heikoin paikka niissä on sement-tisaumat ja suositteli välttämään esim. mustikan syömistä ihan heti, ettei sementti vär-jäänny. Sementtisaumoissa on vaarana, että sitä kautta oma hammas alkaa reikiintyä (reiän voi kyllä paikata, mutta muovipaikka kiinnittyy huonosti laminaattiin. Sen takia aion hankkia fluorigeeliä suojaamaan ko. sementtisaumoja. Yliopiston apteekissa ei kui-tenkaan sellaista ollut. Se on varmaan reseptilääke, joten pitää pyytää lääkäriä kirjoit-tamaan sellaisen. Geeliä levitetään viikottain hampaisiin. Jos joku haluaa, voin lähettää kuvat hampaista ennen laminaatteja ja laminaattien laiton jälkeen. Lääkäriltä kysyin, kuinka kauan laminaatit kestävät ja hän sanoi, että v.-92 alkaen hän on laittanut, eikä yksikään ole tullut vielä korjauttamaan. Laminaattihampaiden raot ovat minimaaliset eli vain hammaslangalla pääsee putsaamaan. Ko. hampaat tuntuu ainakin näin alussa tosi tukevilta ja lääkäri sanoi, että jos niitä esim. asentoa joutuu korjaamaan, ne ei lähe kuin poraamalla pois. Hammasteknikolla käydessä hän näytti myös, jos esim. kulmahammas jouduttu poistamaan, sen tilalle voidaan tehdä kiinteä hampaisiin kiinnitettävä laminaat-tisilta eli poistetun hampaan viereiset hampaat toimisivat tukihampaina ja ne hiottaisiin pilareiksi, joihin sementillä kiinnitettäisiin ko. silta joka käsittää 3 hammasta, teknikon osuus n. 1000 €. Kirjoitelkaa, jos haluatte lisäkokemuksia tai tietoja jatkossa.

        Heippa!
        Mielelläni näkisin kuvat ennen ja jälkeen
        laminaattien.
        Oletko edelleen tyytyväinen hampaisiisi.
        Mitä se kustannus kokonaisuudessaan
        tuli sinulle olemaan?
        Kahdesta etuhampaastahan oli kyse?
        -Memma-


      • Perhonen1
        Memma67 kirjoitti:

        Heippa!
        Mielelläni näkisin kuvat ennen ja jälkeen
        laminaattien.
        Oletko edelleen tyytyväinen hampaisiisi.
        Mitä se kustannus kokonaisuudessaan
        tuli sinulle olemaan?
        Kahdesta etuhampaastahan oli kyse?
        -Memma-

        Olen huomioinut viestisi ja laitan kuvia, mutta on ollut niin kiirettä.
        Laminaatit on pysyneet paikoillaan, olen vain pyytänyt hamm.lääkäriä hiomaan purupintoja haluamallani tavalla.
        Lasku niistä oli 808 €, kuten hamm.lääkärin arvio oli alunalkaen. Olen tyytyväinen laminaattien (keraamisten) väriin. Hiukka vaaleammat kuin omat/hammasteknikko valitsi ne ja olin itsekin tyytyväinen.
        Mulla on hamm.lääkärikäyntejä muista syistä, mutta häiritsee, kun lääkäri hoitoja tehdessään kolauttelee instrumentteja laminaatteihin!!!
        (olen tosi tarkka nyt laminaateistani, harjaan tosi huolellisesti etenkin etuhampaani myös ienrajat. Pyysin hamm.lääkäriltä reseptin fluorigeelistä, jotta voisin vahvistaa hammaskaulojen kiillettä (hammastikulla olen levittänyt sitä ikenen alle laminaattien rajaan.
        Olen kyllä varonut puremasta kovia ruokia etuhampailla, ettei ne vaarantuisivat (aiemminkin tein samoin, koska oli varjohalkemia etuhampaissa). Laminaatit tuntuvat kyllä ihan omilta hampailtani ja olen niihin tyytyväinen, mutta saa nähdä pitemmässä juoksussa. Menen seur. kerran hamm.lääkäriin 9.1.08 ja pitää kysyä mikä laminaattien takuuaika on?


      • Elena
        Perhonen1 kirjoitti:

        Olen huomioinut viestisi ja laitan kuvia, mutta on ollut niin kiirettä.
        Laminaatit on pysyneet paikoillaan, olen vain pyytänyt hamm.lääkäriä hiomaan purupintoja haluamallani tavalla.
        Lasku niistä oli 808 €, kuten hamm.lääkärin arvio oli alunalkaen. Olen tyytyväinen laminaattien (keraamisten) väriin. Hiukka vaaleammat kuin omat/hammasteknikko valitsi ne ja olin itsekin tyytyväinen.
        Mulla on hamm.lääkärikäyntejä muista syistä, mutta häiritsee, kun lääkäri hoitoja tehdessään kolauttelee instrumentteja laminaatteihin!!!
        (olen tosi tarkka nyt laminaateistani, harjaan tosi huolellisesti etenkin etuhampaani myös ienrajat. Pyysin hamm.lääkäriltä reseptin fluorigeelistä, jotta voisin vahvistaa hammaskaulojen kiillettä (hammastikulla olen levittänyt sitä ikenen alle laminaattien rajaan.
        Olen kyllä varonut puremasta kovia ruokia etuhampailla, ettei ne vaarantuisivat (aiemminkin tein samoin, koska oli varjohalkemia etuhampaissa). Laminaatit tuntuvat kyllä ihan omilta hampailtani ja olen niihin tyytyväinen, mutta saa nähdä pitemmässä juoksussa. Menen seur. kerran hamm.lääkäriin 9.1.08 ja pitää kysyä mikä laminaattien takuuaika on?

        Olen laitattanut laminaatit 4 yläetuhampaaseen. Syy: 2 hammasta lohkoili pahasti ja 2 muuta oli värivirheellisia. Ekan laminaatin sain jo 5 vuotta sitten. Olen erittäin tyytyväinen tulokseen. Nyt hampaani näyttävät melkein yhtä hyviltä kuin vastakasvaneet. Hintaa tuli itselleni maksettavaksi 258 eur per hammas viimeisestä käyntikerrasta (laitettu maaliskuussa), KELAn korvaus huomioitiin jo lääkärillä. Kuluja pienensi se, että laminaattikone on lääkärillä itsellään joten teknikkoa ei tarvittu.


      • taga
        Elena kirjoitti:

        Olen laitattanut laminaatit 4 yläetuhampaaseen. Syy: 2 hammasta lohkoili pahasti ja 2 muuta oli värivirheellisia. Ekan laminaatin sain jo 5 vuotta sitten. Olen erittäin tyytyväinen tulokseen. Nyt hampaani näyttävät melkein yhtä hyviltä kuin vastakasvaneet. Hintaa tuli itselleni maksettavaksi 258 eur per hammas viimeisestä käyntikerrasta (laitettu maaliskuussa), KELAn korvaus huomioitiin jo lääkärillä. Kuluja pienensi se, että laminaattikone on lääkärillä itsellään joten teknikkoa ei tarvittu.

        Olen myös ajatellut laminaatteja neljään etuhampaaseen. Aika edulliselta kuullosti hinta, millä hammaslääkärillä laitoit ja missä? Saako niistä siis kelan korvauksia?


      • mintti6
        taga kirjoitti:

        Olen myös ajatellut laminaatteja neljään etuhampaaseen. Aika edulliselta kuullosti hinta, millä hammaslääkärillä laitoit ja missä? Saako niistä siis kelan korvauksia?

        Minulla ongelmana oli "sojottavat" etuhampaat madonna -raolla sekä molemmilla puolilla etuhampaisiin suhteessa liian lyhyet hampaat.

        Minulle tehtiin hoitosuunnitelma 4v sitten laminaateille, neljään ylähampaaseen. Per hammas hintaa tuli puudutuksineen 176,5 euroa, siis kelakorvauksen jälkeen jäi maksettavaksi. labrakulut olikin se kalliimpi lasku: 680e ja siihen ei saanut kelakorvausta.

        ja se oli 4v sitten, olis varmaan sittenkin kannattanut silloin ottaa koska hinnat on varmasti nyt nousseet.

        vaihtoehtona olisi ollut oikomishoito n 12kk täyskiinteällä kojehoidolla ja retentiokaarella, hinta-arvio 2000-2500e. just lukemieni kommenttien perusteella oikomishoitoa en halua! :)


      • Elena
        taga kirjoitti:

        Olen myös ajatellut laminaatteja neljään etuhampaaseen. Aika edulliselta kuullosti hinta, millä hammaslääkärillä laitoit ja missä? Saako niistä siis kelan korvauksia?

        Vantaalla Tikkurilan hammaslääkärikeskus tekee, niillä on koko ketju: kuvaus - PC - jyrsinrobotti - värjäys - laittaminen. Kela korvaa osan. Muistaakseni n. 1,5 t. menee koko operaatioon, alussa hampaasta tehdään 3D-kuva, jonka lääkäri muokkailee ja siirtää sitten koneelle. Istut aulassa sillä aikaa kun se sorvaa aihiosta kuoret.
        www.oris.fi/palvelut.html


    • Ellyu

      Musta sun ei tavallaan kannata ottaa "rautoja" kokemusta on ja hampaiden pinta on kerrassaan KAUHEA! Rautojen liima on ja pysyy niissä aika kauan, niitä toki hiotaan alussa hieman mutta silti mulla on liimaa vieläkin vaikka sain raudat pois aikaa sitten :P Toisaalta laminaatti kuulostaa hyvältä mutta sehän sitten suurentaa (siis saa hampaat näyttämään isoilta) siis jos tajusin selityksesi :D Mutta omatpahan on hampaasi. Toivotaan että tästä oli apua. :DD

    • kiinnostunut1

      Kenellä on kokemuksia laminaatteja laittavista hammaslääkäreistä pk-seudulla? Onko kokemusta esim. hammaslääkärikeskus Albinista? Minkälaista jälkeä tuli?

      • Anonyymi

        Minulle laitettiin Albinissa laminaatit noin kymmenen vuotta sitten. Kauniit ovat edelleen!! Olin tyytyväinen silloin ja olen tyytyväinen edelleen. Jos tekee hampaisiin jotain isoa muutosta niin kuin laminaatteja, niin kannattaa teettää sellaisella lääkärillä, joka tekee niitä paljon. Silloin se sujuu! Minulla oli vinot ja vähän keltaiset hampaat ja nyt suorat ja vaaleat! Ennen en kehdannut hymyillä.


    • l

      Ystävälläni oli myös iso rako etuhampaiden välissä ja siihen laitettiin jtn ainetta täytteeksi. Aine ei näytä yhtään typerältä (esim lialta) ollenkaan, vaan erittäin luonnolliselta. En todellakaan muista mikä aineen nimi oli, mutta se tehtiin kunnallisessa hammaslääkärissä ja maksoi about 15e.

      • ofifks

        Mulla on ollut rako etuhampaiden välissä. Otin noin 10 vuotta sitten laminaatit. Olen erittäin tyytyväinen. Lopputulos on todella hyvä. Kannattaa miettiä kenelle menee tekemään laminaatit. Itse menin oman kaupunkini ykköslääkärille, jonka tiesin olevan hyvä.
        Muoviainetta tietty saa halvalla hampaiden väliin, mutta se kellastuu ja alkaa mureta, jonku aikaa se tietty menee.


    • Anonyymi

      Älkää ottako laminaatteja esteettisistä syistä terveisiin hampaisiin!! Itse menin tämän virheen tekemään, eli otin yhden kuorikon. Ensimmäinen laminaatti irtosi, toinen oli väärän mallinen ja värinen, kolmatta odottelen. Hammasta piti hioa vain hieman ja näin ensin tehtiinkin, mutta nyt se on pelkkä nysä. Hml EI kysynyt lisähionnasta mitään!! ÄLKÄÄ OTTAKO LAMINAATTEJA. Mitään en ole koskaan katunut niin kuin tätä, sillä oma hammas on nyt lopullisesti pilalla.

      • Anonyymi

        Paikkana HH Jns, en suosittele!


    • Moikka otin hammaslaminaatit lähinnä etuhampaiden raon korjaamiseksi. Loppupeleissä mulle laitettiin 4 etummaisiin hampaisiin laminaatit. Maksoi yhteensä 650€ ja itse teko meni 1,5h. Suosittelen paljon jos on jokin asia mikä hampaissa häiritsee. Kävin ottamassa ne mehiläisessä Hanna Vallioniemellä. Erittäin tyytyväinen lopputulokseen todella luonnollisen näköiset. Normaalisti pystyn syömään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      59
      2020
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe