Miksi ei neliveto kelpaa ?

AWD

Edelleen näkyy liikenteessä Volvoissa enemmän etuvetoja.Voinko tiedustella niiltä joilla on uudehko Volvo ja sellainen moottori joihin neliveto olisi ollut tarjolla miksi et valinnut sitä.Samoin oletko koskaan ajanut nelivetoista jolloin löytyy jotain tuntumaa siihen.Itse ajelen vanhalla Volvolla ja jos olisi varaa ostaa uusi niin etuveto ei olisi edes vaihtoehto niin selvä nelivedon ylivoima on.

Onko se rahasta kiinni vain mistä.Jos on todella vara laittaa, vaikka 50 tuhatta euroa autoon niin ei varmaan tuntuisi missään se neliveto lisä neljä tonnia.Esim.tämä V50 T5 enemmän myyty varmaan etuvetona, vaikka nelivetokin olisi tarjolla.Eivätkö ihmiset tiedä miten lyömätön yhdistelmä se olisi Suomen talvessa siinä olisi myös sitä Volvon mainostamaa lisä turvallisuutta.

Parhaillaan pyörii Volvon AWD kiertue aikataulun löytää kotisivuilta.Käykää nyt te, jotka ette jostain kumman syystä ole valinneet sitä niin ajamassa niin näette mitä se tarjoaa ei kai kukaan enää sen jälkeen voi valita etuvetoista.
Ei vain millään ymmärrä nelivetoista ajettua miten, joku voi vielä miettiä muuta on se vain niin loistava.

49

11206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juissi

      Heti ku rahat on koossa ostan volvon AWD:n. ehkä ihmiset luulevat sen kuluttavan niin paljon enemmän.

    • Nelikkoa etsivä

      joku kertoili miten huono neliveto-Volvo on ajaa. Muistaakseni Audin palstalla. Onkos Volvon neliveto jatkuva? Itsekin olen nelivetoista ostamassa. Pitäisi olla jatkuva neliveto.

      • Yrjänä

        Huono ajaa? Tod näk Audistin hehkutusta Quattron puolesta. Kyllä toi uusimman sukupolven Haldex toimii ongelmitta. Veto on pitävällä alustalla n. 99 %:sti eturenkailla ja tarvittaessa siirtää vetoa maksimissaan 50/50 suhteessa taakse.

        Eli ajettavuus kuivalla asfaltilla on kuin etuvedolla ja sitten liukkaalla systeemi reagoi niin nopeasti, ettei siinä vedon siirtymisessä käytännössä mitään viivettä tunne.

        Samaa mieltä muuten ton aloittajan kanssa.


    • Volvoilija

      Harmillisesti työsuhdeauton hintaraja ei antanut periksi nelivedolle. Minulla on siis mainitsemasi V50 T5 etuveto. Kyllä tälläkin pärjää paremmin kuin hyvin.

    • aaweedee

      Olen ajanut omalla nelivetoisella Volvolla kolme vuotta. Neliveto on talviolosuhteissa ilman muuta parempi, mutta ei ollenkaan välttämätön. Sulalla tiellä nelivetoinen ei ainakaan minulle tarjoa yhtään mitään. Talvellakaan normaaliajossa nelikko ei nyt niin ehdoton ole. Mukavahan se on tietenkin lähteä liukkaalla paikaltaan kuin jänis makuulta, mutta mitä sitten. Voin aivan hyvin valita seuraavaksi etuvetoisen...

      • A4 2.5tdi Q

        Itse kun sain tamann jatkuvan nelivedon kasiini niin kylla sen huomasi heti asvaltilla etta joka kulma "raapii", sorateista puhumattakaan. :) Kytkeytyvan nelivedon kaytos ei normaalisti etuvetoisesta eroakaan.

        Nyt ensimmaisten liukkaiden jalkeen taytyy todeta ettei taida tulla toista "vajaavetoista" enaa. Harmi kylla Audilla yhdistelma jatkuva neliveto ja automaattivaihteisto kay kukkaron paalle.


    • tero

      Itse kuulun niihin joiden ei tarvinnut miettiä kumman ottaa, koska S60:ä ei saanut nelikkona dieselinä eikä saa vieläkään. Volvohan mainostaa kovasti nelivetomallistoaan "Suomen laajimpana", njoo onhan niillä monta mallia johon nelikon saa muttei juuri dieselinä eikä ollenkaan bensavapareihin;) Käytännössä minusta Bemarin ja Audin nelikkomallisto on selvästi kattavampi.

      Syitä etuvedon valintaan silloin, kun nelikkokin olisi saatavana on varmaan juuri se korkeampi ostohinta ja korkeampi kulutus. Hieman heikompi (ainakin paperilla) suorituskyky tuskin syynä kellään on. Vajaavedollakin tulee kuitenkin hyvin toimeen ja varsinkin jos ei ole kokemusta nelivedosta ei sellaista osaa kaivatakaan:P

    • kokeilemassa

      niin tiedät, miksei "melkein" neliveto kelpaa! Kokeile Audin 4 ja 6 Quattroina, ero on hämmästyttävän suuri nelivedoissa. Mutta niin on itse autoissakin. Volvo on premium vain hinnaltaan!

      • luettua saksan lehtiä

        Joissa oli nelivedot testissä. Volvo on saksan mestari,muut tulee perässä.


      • Audeihin !!!!!!
        luettua saksan lehtiä kirjoitti:

        Joissa oli nelivedot testissä. Volvo on saksan mestari,muut tulee perässä.

        Pysytään vain tässä omassa kastissamme ja siinä Volvo on hyvä! Ja nyt hyvä kilpailija V70 on uusi Passat Variant samalla nelivetotekniikalla kuin Volvo!


      • tehdään
        Audeihin !!!!!! kirjoitti:

        Pysytään vain tässä omassa kastissamme ja siinä Volvo on hyvä! Ja nyt hyvä kilpailija V70 on uusi Passat Variant samalla nelivetotekniikalla kuin Volvo!

        kansanautotehtaassa. Katso tekniikan mailman vkäytettyjen autojen hinnastoa, se on sellainen keltainen lehti. Hintojen lisäksi siinä kerrotaan sellainenkin tieto että miten paljon kilometrejä keskimäärin kertyy vuosittain kullekin automerkeille... siitä näkee että paljon autoa ajavat miehet valitsee mersun tai volvon, tietämättömät tyhjänpuhujat ajaa kansanautoilla, jossakin niissä on roskakori maskina.


      • Kärppä

        Mitä tarkoittaa "Käyppäs"? Olisiko suomex kyrppäs?


    • AWD

      Nuo vastaukset aika samansuuntaisia mitä mielessä pyöritteli itsekkin.Edelleen tuo kulutus ei voi olla tekiä, jonka vuoksi valitaan etuveto Volvollahan nelivedon yhdistetty kulutus ei ole kuin n.0,5l suurempi.Edelleen se jos on todella rahaa käytössä niin ei kulutus merkkaa minkään vertaa jos tietää nelivedon ylivoiman.

      Samoin neliveto järjestelmä mikä Volvolla on käytössä ei ole jatkuva, mutta normaali tiellä se riittää hyvin.Ero esim.Audin jatkuvaan on hyvin pieni ainakin omilla ajokokemuksilla.Eihän tässä nyt vertailla nelivetoja vaan sitä, että on se AWD
      kumminkin etuvetoiseen nähden lyömätön,vaikka ei jatkuva ole.Nythän tuossa Volvollakin ei enää tarvitse pyörimiseroa renkaisiin vaan vetoa menee aina liikkeelle lähdössä myös taakse eli se oli tämä instant traction eli uudempi kehitysversio.

      Mielestäni esim.kesällä vesiliirtoon ei joudu niin helposti nelivedolla eikä pyörien vetelyä tapahdu niin kuin etuvedolla nuo ainakin kesä hyödyt.Näitä ohitus kolareita talvella tapahtuisi vähemmän jos olisi neliveto kaikilla esim.lumi/loska vallin ylitys on nelivedolla melkein sama kuin kesällä.Eikä auto lähde luisuihin jäisillä teillä helposti normaali vauhdeissa vaan silloin vauhtia pitää olla jo mielettömästi.

      Niin paljon hyvää neliveto tarjoaa ja jos se ei ole rahasta kiinni niin on ihme, että joku valitsee jonkin muun vetotavan.Toivottavasti Volvo laajentaisi nelivetoa laajemmin eri moottoreihin ja myöskin autoliikkeissä esittelyautoihin olisi saatava nelivetoja enemmän.
      Ihmisille pitäisi kertoa ja heidän olisi päästävä ajamaan nelivetoa, jotta he tietäisivät mitä se tarkoittaa.Harmi vaan, että verotus rankaisee nelivetoa, kun juuri Suomen talvessa sitä tarvittaisiin kaikkein eniten.

      • vyj

        Mitenköhän tuo neliveto vaikuttaa vesiliirron alkamiseen ja talvisiin luistoihin lähtöihin??? :)

        Eikä mulla oo volvot paljon etuvetoisenakaan vedelleet.. ei vedellyt edellinen 140hv 850:nen, eikä vetele nykyinen 200hv S60:nen. Ja tuntuu lievästi sanottuna hullulta ostaa neliveto pelkästään sen takia että talvella, niinä kolmena päivänä kun on liukasta, pääsis valoista 50% nopeammin. Joten miksi neliveto? Sen takia että on machoa kun takaluukussa on AWD? :)


      • AWD
        vyj kirjoitti:

        Mitenköhän tuo neliveto vaikuttaa vesiliirron alkamiseen ja talvisiin luistoihin lähtöihin??? :)

        Eikä mulla oo volvot paljon etuvetoisenakaan vedelleet.. ei vedellyt edellinen 140hv 850:nen, eikä vetele nykyinen 200hv S60:nen. Ja tuntuu lievästi sanottuna hullulta ostaa neliveto pelkästään sen takia että talvella, niinä kolmena päivänä kun on liukasta, pääsis valoista 50% nopeammin. Joten miksi neliveto? Sen takia että on machoa kun takaluukussa on AWD? :)

        Vai ei etuveto vetele.Jokainen etuveto vetelee jonkin verran joku enemmän joku vähemmän, mutta kyllä sen havaitsee.Neliveto tarjoaa eleettömyyttä kiihtyvyys on niin tasaista, että sitä ei edes huomaa selvä ero etuvetoon.Ja kyllä se vain on niin, että nelivedolla ei vesiliirtoon joudu niin helposti kuin yhden akselin vedolla.

        Onhan tuo nyt selvä, että nelivedolla ei auto lähde niin helposti sivuluisuun, kun joka pyörä vetää.Esim.jo kaupunki nopeuksilla käännöksissä neliveto ei lähde sivuluisuun, kuten etuveto, jossa ajonvakautus kytkeytyy heti, kun vähän kääntää autoa.Saa olla melko rajuja ratin liikkeitä jotta dstc edes kytkeytyy liukkaalla.Pelkkä neliveto jo tarjoaa uskomatonta pitoa talvi liukkailla siihen, kun lisätään vielä tuo dstc niin täytyy todella haluta ojan pohjalla niin varmasti auto pysyy hanskassa jopa kokemattomillakin.

        Huomaa kyseisen henkilön vastauksista, että nelivetoa et ole koskaan ajanut.Eihän tuo S60 200hv ole huono etuvedollakaan, mutta niin selvästi neliveto vielää parantaa entisestään hyvän auton ominaisuuksia.Kyllähän sitä pärjää kaksivetoisellakin, mutta jos neliveto on tarjolla ja rahaa löytyy niin kyllä valinta pitäisi olla selvä onhan ne aivan eri autoja.

        Se on uskomatonta miten pelkkä vetotapa vaikuttaa niin paljon auton ominaisuuksiin, mutta kyllä se vain niin on, että hyvästä voidaan tehdä vielä parempi.Näistäkin vastauksista näkyy se, että kuka ei ole koskaan ajanut nelivetoa niin keksii kaikkia syitä perustella etuvetoisuuttaan.Ei siinä mitään niinhän tekee suurin osa ihmistä, kun ei ole mitään tietoa ja kokemusta nelivedosta.
        Edelleenkin käykää ajamassa neliveto niin sitten näette mitä se tarjoaa ja kyllä niitä liukkaita kelejä riittää myös etelässä enemmän kuin muutamana päivänä.Jos jokainen auto olisi neliveto niin olisi kiva nähdä miten paljon onnettomuus tilastot vähenisivät.


      • tero
        AWD kirjoitti:

        Vai ei etuveto vetele.Jokainen etuveto vetelee jonkin verran joku enemmän joku vähemmän, mutta kyllä sen havaitsee.Neliveto tarjoaa eleettömyyttä kiihtyvyys on niin tasaista, että sitä ei edes huomaa selvä ero etuvetoon.Ja kyllä se vain on niin, että nelivedolla ei vesiliirtoon joudu niin helposti kuin yhden akselin vedolla.

        Onhan tuo nyt selvä, että nelivedolla ei auto lähde niin helposti sivuluisuun, kun joka pyörä vetää.Esim.jo kaupunki nopeuksilla käännöksissä neliveto ei lähde sivuluisuun, kuten etuveto, jossa ajonvakautus kytkeytyy heti, kun vähän kääntää autoa.Saa olla melko rajuja ratin liikkeitä jotta dstc edes kytkeytyy liukkaalla.Pelkkä neliveto jo tarjoaa uskomatonta pitoa talvi liukkailla siihen, kun lisätään vielä tuo dstc niin täytyy todella haluta ojan pohjalla niin varmasti auto pysyy hanskassa jopa kokemattomillakin.

        Huomaa kyseisen henkilön vastauksista, että nelivetoa et ole koskaan ajanut.Eihän tuo S60 200hv ole huono etuvedollakaan, mutta niin selvästi neliveto vielää parantaa entisestään hyvän auton ominaisuuksia.Kyllähän sitä pärjää kaksivetoisellakin, mutta jos neliveto on tarjolla ja rahaa löytyy niin kyllä valinta pitäisi olla selvä onhan ne aivan eri autoja.

        Se on uskomatonta miten pelkkä vetotapa vaikuttaa niin paljon auton ominaisuuksiin, mutta kyllä se vain niin on, että hyvästä voidaan tehdä vielä parempi.Näistäkin vastauksista näkyy se, että kuka ei ole koskaan ajanut nelivetoa niin keksii kaikkia syitä perustella etuvetoisuuttaan.Ei siinä mitään niinhän tekee suurin osa ihmistä, kun ei ole mitään tietoa ja kokemusta nelivedosta.
        Edelleenkin käykää ajamassa neliveto niin sitten näette mitä se tarjoaa ja kyllä niitä liukkaita kelejä riittää myös etelässä enemmän kuin muutamana päivänä.Jos jokainen auto olisi neliveto niin olisi kiva nähdä miten paljon onnettomuus tilastot vähenisivät.

        Huomattavasti mielenkiintoisempaa on nähdä miten vaikuttaa onnettomuustilastoihin, kun kaikilla on ajonhallintajärjestelmä.

        Ajattelin kyllä käydä koeajamassa neliveto-Volvon, jos sattuu kiertue sopimaan aikatauluihin.


      • A4 2.5tdi Q
        AWD kirjoitti:

        Vai ei etuveto vetele.Jokainen etuveto vetelee jonkin verran joku enemmän joku vähemmän, mutta kyllä sen havaitsee.Neliveto tarjoaa eleettömyyttä kiihtyvyys on niin tasaista, että sitä ei edes huomaa selvä ero etuvetoon.Ja kyllä se vain on niin, että nelivedolla ei vesiliirtoon joudu niin helposti kuin yhden akselin vedolla.

        Onhan tuo nyt selvä, että nelivedolla ei auto lähde niin helposti sivuluisuun, kun joka pyörä vetää.Esim.jo kaupunki nopeuksilla käännöksissä neliveto ei lähde sivuluisuun, kuten etuveto, jossa ajonvakautus kytkeytyy heti, kun vähän kääntää autoa.Saa olla melko rajuja ratin liikkeitä jotta dstc edes kytkeytyy liukkaalla.Pelkkä neliveto jo tarjoaa uskomatonta pitoa talvi liukkailla siihen, kun lisätään vielä tuo dstc niin täytyy todella haluta ojan pohjalla niin varmasti auto pysyy hanskassa jopa kokemattomillakin.

        Huomaa kyseisen henkilön vastauksista, että nelivetoa et ole koskaan ajanut.Eihän tuo S60 200hv ole huono etuvedollakaan, mutta niin selvästi neliveto vielää parantaa entisestään hyvän auton ominaisuuksia.Kyllähän sitä pärjää kaksivetoisellakin, mutta jos neliveto on tarjolla ja rahaa löytyy niin kyllä valinta pitäisi olla selvä onhan ne aivan eri autoja.

        Se on uskomatonta miten pelkkä vetotapa vaikuttaa niin paljon auton ominaisuuksiin, mutta kyllä se vain niin on, että hyvästä voidaan tehdä vielä parempi.Näistäkin vastauksista näkyy se, että kuka ei ole koskaan ajanut nelivetoa niin keksii kaikkia syitä perustella etuvetoisuuttaan.Ei siinä mitään niinhän tekee suurin osa ihmistä, kun ei ole mitään tietoa ja kokemusta nelivedosta.
        Edelleenkin käykää ajamassa neliveto niin sitten näette mitä se tarjoaa ja kyllä niitä liukkaita kelejä riittää myös etelässä enemmän kuin muutamana päivänä.Jos jokainen auto olisi neliveto niin olisi kiva nähdä miten paljon onnettomuus tilastot vähenisivät.

        Muistakaahan nelivedolla ajellessa etta se neliveto ei lisaa sivuttaispitoa eika lyhenna jarrutusmatkaa vaikka muuten hieno jarjestelma onkin liukkailla niin fysiikan lakeja ei sekaan kykene kumoamaan.

        Kaasun kanssa on vaikeampi mokata mutta muuten ne rajat tulevat kylla samassa kohtaa vastaan.


      • AWD
        A4 2.5tdi Q kirjoitti:

        Muistakaahan nelivedolla ajellessa etta se neliveto ei lisaa sivuttaispitoa eika lyhenna jarrutusmatkaa vaikka muuten hieno jarjestelma onkin liukkailla niin fysiikan lakeja ei sekaan kykene kumoamaan.

        Kaasun kanssa on vaikeampi mokata mutta muuten ne rajat tulevat kylla samassa kohtaa vastaan.

        Miten muka neliveto ei lisää sivuttaispitoa.En halua mitenkään tyrmätä sanomaasi, kun sanot, että ei lisää.Itselläsi näkyy olevan neliveto auto niin sinullahan pitäisi olla kokemusta.Mutta mielestäni nelivedossa, kun kitka jakaantuu neljän pyörän kesken niin kullekkin pyörälle jää silloin suurempi kitkareservi sivusuuntaisten voimien hoitamiseksi.Tokihan sekin joskus loppuu ja silloin se tulee yllättävämmin mitä kaksivedolla, mutta se raja on niin paljon korkeammalla.

        Yleensä puhutaan juuri tuosta, että nelivedolla ajetaan sitten liian kovaa jolloin tilanne nopeus nousee liian suureksi.Vesiliirtoonhan neliveto ei joudu niin helposti, kuin kaksiveto, mutta se ei varoita siitä kierrosluvun ryntäyksellä kuten etuveto.Siltikin se nelivedon rajanopeus on niin paljon ylempänä, että jos nyt ei mitään kahtasataa aja niin saa rauhassa ajella.

        Samoin tuossa, joku mainitsi ajaneen nelivedon perässä ja oli puskenut aina kurvissa.Epäilen silti, että kyseessä oli etuveto tai sitten kuski otti varmaan päälle.Kyllä se neliveto huonoillakin renkailla jättää kaksivetoisen auton jos haluaa alkaa ajamaan todella.Veikkaisin, että neliveto kesärenkailla ja kaksiveto nastarenkailla niin pelkkä kiihtyvyys jäisellä tiellä niin neliveto voittaisi sen vielä.Muita kohtia ei, sitten vertailla jarrutusmatkahan olisi kaamea nelivedolla.

        Kyllähän kaksivetoinenkin varustettuna näillä uusilla ajonhallinta järjestelmillä on varmempi ajaa talvella, mutta siltikin ei se tee siitä nelivetoa.On se ero vielä suuri, kun verrataan nelivetoon.Pelkkä nelivetokin jo antaa uskomatonta pitoa liukkaalla ja siihen, kun vielä lisätään ajonhallinta niin on talvi jo melkein selätetty.


      • vyj
        AWD kirjoitti:

        Miten muka neliveto ei lisää sivuttaispitoa.En halua mitenkään tyrmätä sanomaasi, kun sanot, että ei lisää.Itselläsi näkyy olevan neliveto auto niin sinullahan pitäisi olla kokemusta.Mutta mielestäni nelivedossa, kun kitka jakaantuu neljän pyörän kesken niin kullekkin pyörälle jää silloin suurempi kitkareservi sivusuuntaisten voimien hoitamiseksi.Tokihan sekin joskus loppuu ja silloin se tulee yllättävämmin mitä kaksivedolla, mutta se raja on niin paljon korkeammalla.

        Yleensä puhutaan juuri tuosta, että nelivedolla ajetaan sitten liian kovaa jolloin tilanne nopeus nousee liian suureksi.Vesiliirtoonhan neliveto ei joudu niin helposti, kuin kaksiveto, mutta se ei varoita siitä kierrosluvun ryntäyksellä kuten etuveto.Siltikin se nelivedon rajanopeus on niin paljon ylempänä, että jos nyt ei mitään kahtasataa aja niin saa rauhassa ajella.

        Samoin tuossa, joku mainitsi ajaneen nelivedon perässä ja oli puskenut aina kurvissa.Epäilen silti, että kyseessä oli etuveto tai sitten kuski otti varmaan päälle.Kyllä se neliveto huonoillakin renkailla jättää kaksivetoisen auton jos haluaa alkaa ajamaan todella.Veikkaisin, että neliveto kesärenkailla ja kaksiveto nastarenkailla niin pelkkä kiihtyvyys jäisellä tiellä niin neliveto voittaisi sen vielä.Muita kohtia ei, sitten vertailla jarrutusmatkahan olisi kaamea nelivedolla.

        Kyllähän kaksivetoinenkin varustettuna näillä uusilla ajonhallinta järjestelmillä on varmempi ajaa talvella, mutta siltikin ei se tee siitä nelivetoa.On se ero vielä suuri, kun verrataan nelivetoon.Pelkkä nelivetokin jo antaa uskomatonta pitoa liukkaalla ja siihen, kun vielä lisätään ajonhallinta niin on talvi jo melkein selätetty.

        Miten helv...ssä se neliveto lisää sivukitkaa??? Tai yleensä mitään kitkaa?? Johan nyt on melkoinen fyysikko tämä AWD mies :)

        Jos mulla on etuvedossa 4 pyörää alla ja auto luistaa sivuttain, niin kyllä se jumaliste luistaa samassa tilanteessa nelivedollakin :) Se neliveto, dear AWD, tarkoittaa sitä että se auto vetää paremmin pyörien VETOSUUNTAAN!

        Ainoa paikka missä nelivedosta on hyötyä, on se tilanne kun jo ollaan luistossa ja kitka riittää siihen että auto voidaan tehoilla (kaasua lisäämällä) pitää tiellä... mutta sitä tilannetta en nyt siviililiikenteessä laske mitenkään todennäköiseksi, joten se siitä nelivedosta. Ei nyt sekoiteta rallin ajotekniikkaa siviililiikenteen ajotapoihin.

        Vesiliirtoon neliveto lähtee tasan samassa kohdassa kuin etovetokin. Ongelma ainoastaan on siinä, että etuvedolla vesiliirron huomaa helpommin kun pito katoaa vetäviltä pyöriltä ja taas nelivedolla on mahdollisuus joutua huomaamattaan pahempaan tilanteeseen kun tuossa tilanteessa vielä takapyörien veto riittää antamaan lisää vauhtia autolle. Etuvedolla siis huomaa aikaisemmin alkavan vesiliirron, ja näinollen siihen pystyy reagoimaan nopeammin. Neliveto on siis oikeastaan turvattomampi kuin etuveto.

        Vesiliirto itsessään ei todellakaan ota mitään kantaa siihen auton vetotapaan. Vesiliirto alkaa tasan siitä hetkestä kun rengas ei enää ehdi siirtämään riittävää vesimassaa pois altaan, vaan nousee vesipatjan päälle. Nelivedossa ei ole mitään ihmeellistä lisämomenttia mikä poistaisi enempää vettä renkaiden alta vs. etuveto.

        Herrajumala jos näitä AWD-insinöörejä on enemmänkin nelivetoineen tuolla liikenteessä.. tässä alkaa kanssa-autoilijaa pelottamaan että koska moinen tulee ovesta sisälle "mahorottoman hyvän pitonsa" kanssa :D

        Kerros vielä, dear AWD, kun tuossa nelivedossasi on niin mahdottoman hyvä pito, ja lyömättömät ajo-ominaisuudet... niin miten paljon lyhyemmällä matkaa tuo neliveto pysähtyy esim. lumella / jäällä pelkkään etuvetoon nähden? Jotain todellisia metrilukemia kaipaisin tähän vastineeksi? Tokihan, jos siinä kitkaa on renkaissa enemmän, niin kyllähän se nopeammin pysähtyykin??


      • mara
        AWD kirjoitti:

        Miten muka neliveto ei lisää sivuttaispitoa.En halua mitenkään tyrmätä sanomaasi, kun sanot, että ei lisää.Itselläsi näkyy olevan neliveto auto niin sinullahan pitäisi olla kokemusta.Mutta mielestäni nelivedossa, kun kitka jakaantuu neljän pyörän kesken niin kullekkin pyörälle jää silloin suurempi kitkareservi sivusuuntaisten voimien hoitamiseksi.Tokihan sekin joskus loppuu ja silloin se tulee yllättävämmin mitä kaksivedolla, mutta se raja on niin paljon korkeammalla.

        Yleensä puhutaan juuri tuosta, että nelivedolla ajetaan sitten liian kovaa jolloin tilanne nopeus nousee liian suureksi.Vesiliirtoonhan neliveto ei joudu niin helposti, kuin kaksiveto, mutta se ei varoita siitä kierrosluvun ryntäyksellä kuten etuveto.Siltikin se nelivedon rajanopeus on niin paljon ylempänä, että jos nyt ei mitään kahtasataa aja niin saa rauhassa ajella.

        Samoin tuossa, joku mainitsi ajaneen nelivedon perässä ja oli puskenut aina kurvissa.Epäilen silti, että kyseessä oli etuveto tai sitten kuski otti varmaan päälle.Kyllä se neliveto huonoillakin renkailla jättää kaksivetoisen auton jos haluaa alkaa ajamaan todella.Veikkaisin, että neliveto kesärenkailla ja kaksiveto nastarenkailla niin pelkkä kiihtyvyys jäisellä tiellä niin neliveto voittaisi sen vielä.Muita kohtia ei, sitten vertailla jarrutusmatkahan olisi kaamea nelivedolla.

        Kyllähän kaksivetoinenkin varustettuna näillä uusilla ajonhallinta järjestelmillä on varmempi ajaa talvella, mutta siltikin ei se tee siitä nelivetoa.On se ero vielä suuri, kun verrataan nelivetoon.Pelkkä nelivetokin jo antaa uskomatonta pitoa liukkaalla ja siihen, kun vielä lisätään ajonhallinta niin on talvi jo melkein selätetty.

        Moi,

        Tarkoitit kait minun kirjoittamaani kommenttia. Kyllä edessä ajaneen Volkkarin peräpeilissä luki selvästi 4-motion. Toinen asia on, mistä auton selvä puskeminen johtui. Olivatko renkaat kitkarenkaat ja jne. Mitä muuten tarkoitat varman päälle ottamisella kun ajetaan nelivetoisella?

        Keli oli tuolloin ajoittain todella huono.

        Itse muuten ajelen kitkoilla ja leveillä sellaisilla ja voin sanoa rehellisesti, että erittäin märällä loskakelillä (paksu loskakerros) niiden pito on vaarallisen olematon ainakin etuvetoisella pelillä.

        Silloin eivät edes nykyautojen hienot ajonhallintajäjestelmätkään auta, kun pito tienpintaan yksinkertaisesti katoaa, on kuin ajaisi vetelän lettosuon päällä. Yksi keino saattaisi olla renkaanpaineiden hienoinen alentaminen.

        Muuten ajonhallintajärjestelmällä (DSTC) varustettu auto ainakin omakohtaisesti koettuna leikkaa tehoja niin radikaalisti, että esim. loskaisella (n.10cm) hiekkatiellä meno hyytyy kuin etanalla syyskylmillä. Vaikka kuinka painaisi kaasua, niin nopeus ei kasva. Tehonleikkaus toimii kuin kokeneen teurastajan veitsi.

        Kun taas ottaa ajonvakausjärjestelmän pois ja luistonesto jää päälle, niin silloin ainakin Volvossa kierrokset nousevat ja auto alkaa puskemaan ainakin loskaisella tiellä.

        Yhtä kaikki leveä kitkarengas paksun, erittäin märän loskan kelillä yhdistettynä ajonvakausjärjestelmällä toimii ajoturvallisuuden kannalta hienosti kun muistaa sen, että muutaman kilometrin matkaan pitää varata reippaasti aikaa ja sen lisäksi pitää omata lehmän hermot synnyinlahjana.

        Minä ainakin käännyin takaisin ja hakeuduin asvalttipitoiselle tielle. Lettosuolla ajelu riitti. Neliveto olisi tietysti tällaisissa ääriolosuhteissa ollut poikaa


      • mara
        mara kirjoitti:

        Moi,

        Tarkoitit kait minun kirjoittamaani kommenttia. Kyllä edessä ajaneen Volkkarin peräpeilissä luki selvästi 4-motion. Toinen asia on, mistä auton selvä puskeminen johtui. Olivatko renkaat kitkarenkaat ja jne. Mitä muuten tarkoitat varman päälle ottamisella kun ajetaan nelivetoisella?

        Keli oli tuolloin ajoittain todella huono.

        Itse muuten ajelen kitkoilla ja leveillä sellaisilla ja voin sanoa rehellisesti, että erittäin märällä loskakelillä (paksu loskakerros) niiden pito on vaarallisen olematon ainakin etuvetoisella pelillä.

        Silloin eivät edes nykyautojen hienot ajonhallintajäjestelmätkään auta, kun pito tienpintaan yksinkertaisesti katoaa, on kuin ajaisi vetelän lettosuon päällä. Yksi keino saattaisi olla renkaanpaineiden hienoinen alentaminen.

        Muuten ajonhallintajärjestelmällä (DSTC) varustettu auto ainakin omakohtaisesti koettuna leikkaa tehoja niin radikaalisti, että esim. loskaisella (n.10cm) hiekkatiellä meno hyytyy kuin etanalla syyskylmillä. Vaikka kuinka painaisi kaasua, niin nopeus ei kasva. Tehonleikkaus toimii kuin kokeneen teurastajan veitsi.

        Kun taas ottaa ajonvakausjärjestelmän pois ja luistonesto jää päälle, niin silloin ainakin Volvossa kierrokset nousevat ja auto alkaa puskemaan ainakin loskaisella tiellä.

        Yhtä kaikki leveä kitkarengas paksun, erittäin märän loskan kelillä yhdistettynä ajonvakausjärjestelmällä toimii ajoturvallisuuden kannalta hienosti kun muistaa sen, että muutaman kilometrin matkaan pitää varata reippaasti aikaa ja sen lisäksi pitää omata lehmän hermot synnyinlahjana.

        Minä ainakin käännyin takaisin ja hakeuduin asvalttipitoiselle tielle. Lettosuolla ajelu riitti. Neliveto olisi tietysti tällaisissa ääriolosuhteissa ollut poikaa

        Moi,

        Tuli periaatteellisesti ns. perusmoka kun kirjoitin luistoneston jäävän päälle kun dstc-ajonvakausjärjestelmän kytkee pois. Luistoneston kytkeytyy tietenkin samanaikaisesti pois kun kaikki muutkin järjestelmään kuuluvat toiminnot.

        En ole vielä toistaiseksi tehnyt mitään omia kytkentöjä..hmm..

        Sama pää kesät talvet..


      • asiaa
        vyj kirjoitti:

        Miten helv...ssä se neliveto lisää sivukitkaa??? Tai yleensä mitään kitkaa?? Johan nyt on melkoinen fyysikko tämä AWD mies :)

        Jos mulla on etuvedossa 4 pyörää alla ja auto luistaa sivuttain, niin kyllä se jumaliste luistaa samassa tilanteessa nelivedollakin :) Se neliveto, dear AWD, tarkoittaa sitä että se auto vetää paremmin pyörien VETOSUUNTAAN!

        Ainoa paikka missä nelivedosta on hyötyä, on se tilanne kun jo ollaan luistossa ja kitka riittää siihen että auto voidaan tehoilla (kaasua lisäämällä) pitää tiellä... mutta sitä tilannetta en nyt siviililiikenteessä laske mitenkään todennäköiseksi, joten se siitä nelivedosta. Ei nyt sekoiteta rallin ajotekniikkaa siviililiikenteen ajotapoihin.

        Vesiliirtoon neliveto lähtee tasan samassa kohdassa kuin etovetokin. Ongelma ainoastaan on siinä, että etuvedolla vesiliirron huomaa helpommin kun pito katoaa vetäviltä pyöriltä ja taas nelivedolla on mahdollisuus joutua huomaamattaan pahempaan tilanteeseen kun tuossa tilanteessa vielä takapyörien veto riittää antamaan lisää vauhtia autolle. Etuvedolla siis huomaa aikaisemmin alkavan vesiliirron, ja näinollen siihen pystyy reagoimaan nopeammin. Neliveto on siis oikeastaan turvattomampi kuin etuveto.

        Vesiliirto itsessään ei todellakaan ota mitään kantaa siihen auton vetotapaan. Vesiliirto alkaa tasan siitä hetkestä kun rengas ei enää ehdi siirtämään riittävää vesimassaa pois altaan, vaan nousee vesipatjan päälle. Nelivedossa ei ole mitään ihmeellistä lisämomenttia mikä poistaisi enempää vettä renkaiden alta vs. etuveto.

        Herrajumala jos näitä AWD-insinöörejä on enemmänkin nelivetoineen tuolla liikenteessä.. tässä alkaa kanssa-autoilijaa pelottamaan että koska moinen tulee ovesta sisälle "mahorottoman hyvän pitonsa" kanssa :D

        Kerros vielä, dear AWD, kun tuossa nelivedossasi on niin mahdottoman hyvä pito, ja lyömättömät ajo-ominaisuudet... niin miten paljon lyhyemmällä matkaa tuo neliveto pysähtyy esim. lumella / jäällä pelkkään etuvetoon nähden? Jotain todellisia metrilukemia kaipaisin tähän vastineeksi? Tokihan, jos siinä kitkaa on renkaissa enemmän, niin kyllähän se nopeammin pysähtyykin??

        Täällähän joku kirjoittaa ihan järkeviäkin. Tuli mukavasti faktaa. Omani on jatkuva neliveto ja kokemuksesta sanon sen, että ensimmäisillä liukkailla oltiin mennä etuvetoisen ajotottumuksilla vauhdilla ojaan kun auto puski mutkassa niin maan perusteellisesti. Toisessa tilanteessa olin pienessä sivuluisussa ja melkein kakka housussa kun oja lähestyi, mutta onneksi muistin myyjän neuvon, että silloin vaan reilusti kaasua. Kyllähän se hirvitti kaasua antaa, mutta siinä tilanteessa se on ainoa oikea toimenpide nelivetoisella, tuli heitto toiseen suuntaan, mutta onneksi tiestä löytyi sula kohta viimeisellä mahdollisella hetkellä. Vesiliirrosta sen verran, että auton ohjekirjassakin sanotaan, että nelivetoisen vesiliirtoa ei tunne kuten etuvetoisen, joten sen kanssa pitää olla kunnon vesikelillä tosi tatkkana. Mahtava on vetopito, mutta eipä se tosiaan ainakaan minun ajotottumuksilla ja -taidoilla muutoin lisäarvoa anna.


      • AWD
        vyj kirjoitti:

        Miten helv...ssä se neliveto lisää sivukitkaa??? Tai yleensä mitään kitkaa?? Johan nyt on melkoinen fyysikko tämä AWD mies :)

        Jos mulla on etuvedossa 4 pyörää alla ja auto luistaa sivuttain, niin kyllä se jumaliste luistaa samassa tilanteessa nelivedollakin :) Se neliveto, dear AWD, tarkoittaa sitä että se auto vetää paremmin pyörien VETOSUUNTAAN!

        Ainoa paikka missä nelivedosta on hyötyä, on se tilanne kun jo ollaan luistossa ja kitka riittää siihen että auto voidaan tehoilla (kaasua lisäämällä) pitää tiellä... mutta sitä tilannetta en nyt siviililiikenteessä laske mitenkään todennäköiseksi, joten se siitä nelivedosta. Ei nyt sekoiteta rallin ajotekniikkaa siviililiikenteen ajotapoihin.

        Vesiliirtoon neliveto lähtee tasan samassa kohdassa kuin etovetokin. Ongelma ainoastaan on siinä, että etuvedolla vesiliirron huomaa helpommin kun pito katoaa vetäviltä pyöriltä ja taas nelivedolla on mahdollisuus joutua huomaamattaan pahempaan tilanteeseen kun tuossa tilanteessa vielä takapyörien veto riittää antamaan lisää vauhtia autolle. Etuvedolla siis huomaa aikaisemmin alkavan vesiliirron, ja näinollen siihen pystyy reagoimaan nopeammin. Neliveto on siis oikeastaan turvattomampi kuin etuveto.

        Vesiliirto itsessään ei todellakaan ota mitään kantaa siihen auton vetotapaan. Vesiliirto alkaa tasan siitä hetkestä kun rengas ei enää ehdi siirtämään riittävää vesimassaa pois altaan, vaan nousee vesipatjan päälle. Nelivedossa ei ole mitään ihmeellistä lisämomenttia mikä poistaisi enempää vettä renkaiden alta vs. etuveto.

        Herrajumala jos näitä AWD-insinöörejä on enemmänkin nelivetoineen tuolla liikenteessä.. tässä alkaa kanssa-autoilijaa pelottamaan että koska moinen tulee ovesta sisälle "mahorottoman hyvän pitonsa" kanssa :D

        Kerros vielä, dear AWD, kun tuossa nelivedossasi on niin mahdottoman hyvä pito, ja lyömättömät ajo-ominaisuudet... niin miten paljon lyhyemmällä matkaa tuo neliveto pysähtyy esim. lumella / jäällä pelkkään etuvetoon nähden? Jotain todellisia metrilukemia kaipaisin tähän vastineeksi? Tokihan, jos siinä kitkaa on renkaissa enemmän, niin kyllähän se nopeammin pysähtyykin??

        Niin mielestäni vetävillä pyörillä oleva kitka jakaantuu pituus ja sivuvoimien kesken.Nelivetoisessa se jakaantuu neljän pyörän kesken jolloin tietenkin automaattisesti myös sivuttaispitoa on jonkin verran enemmän.Tämän vuoksihan jatkuvatoiminen neliveto on loskakelillä vakaampi, kuin kytkeytyvällä nelivedolla varustettu.

        Ainakin itse ajaessa nelivedolla niin huomattavasi enemmän on myös sitä sivuttaispitoa ei auto kampea sivuun niin helposti mitä etuveto.
        Tultaessa käännöksiin risteyksissä samaa vauhtia ajettaessa niin varmasti etuveto alkaa luisua sivuttain tai dstc alkaa rutisemaan, kun nelivedossa ei edes ajonvakatus kytkeydy päälle.
        Jos rengas vetää takana niin kyllä sillä on mielestäni myös sivupitoonkin, jonkin verran vaikutusta.

        Ihan sama tilanne,kun ylittää tiellä lumivallin niin etuvedolla se on taiteilua tuntuu, että perä lähtee alta jos vähänkin tekee liian nopeita ratin liikkeitä.Sama nelivedolla aivan, kun kesällä menisi ohi rekasta ei tarvi olla niin tarkkana ratin kanssa helppoa, kun mikä.Jos autossa, joka pyörä vetää niin kyllä mielestäni silloin, kitkaa on tarjolla myös sivusuunnassa enemmän, kun mitä vastaavalla etuvedolla.Vetävä pyörä ei menetä niin helposti sivuttaispitoa, kuin ei vetävä.

        Jarrustusmatkahan ei ole yhtään lyhyempi mitä kaksivedolla, mutta mitä sillä nyt on merkitystä.Hyvin on pysähtynyt aina neliveto, kun sitä on talvella ajanut ei mitään ongelmia siinä.
        Samallalaillahan sitä joutuu miettimään ajaessa kaksivedolla talvella tuota ennakointia jarrutuksissa.Jos nyt jostain syystä ajaa kovempaa niin pitää miettiä samalla se jarrustusmatka kyllähän sen nyt pystyy hyvin arviomaan millä matkalla auto pysähtyy ainakin itsellä näin.Koskaan en ole perään ajanut sen verran pitää olla sitä väliä edellä ajavaan.

        Tuntuu ihan, kun kyseiset henkilöt eivät olisi koskaan ajanut nelivetoa niin etuveto miesten puheita nuo ovat.Itse en ole löytänyt yhtään huonoa ominaisuutta nelivedosta verrattuna kaksivetoiseen.On se talvella ajaminen niin rentoa, että siihen ei pysty millään muulla vetotavalla.


      • AWD
        mara kirjoitti:

        Moi,

        Tarkoitit kait minun kirjoittamaani kommenttia. Kyllä edessä ajaneen Volkkarin peräpeilissä luki selvästi 4-motion. Toinen asia on, mistä auton selvä puskeminen johtui. Olivatko renkaat kitkarenkaat ja jne. Mitä muuten tarkoitat varman päälle ottamisella kun ajetaan nelivetoisella?

        Keli oli tuolloin ajoittain todella huono.

        Itse muuten ajelen kitkoilla ja leveillä sellaisilla ja voin sanoa rehellisesti, että erittäin märällä loskakelillä (paksu loskakerros) niiden pito on vaarallisen olematon ainakin etuvetoisella pelillä.

        Silloin eivät edes nykyautojen hienot ajonhallintajäjestelmätkään auta, kun pito tienpintaan yksinkertaisesti katoaa, on kuin ajaisi vetelän lettosuon päällä. Yksi keino saattaisi olla renkaanpaineiden hienoinen alentaminen.

        Muuten ajonhallintajärjestelmällä (DSTC) varustettu auto ainakin omakohtaisesti koettuna leikkaa tehoja niin radikaalisti, että esim. loskaisella (n.10cm) hiekkatiellä meno hyytyy kuin etanalla syyskylmillä. Vaikka kuinka painaisi kaasua, niin nopeus ei kasva. Tehonleikkaus toimii kuin kokeneen teurastajan veitsi.

        Kun taas ottaa ajonvakausjärjestelmän pois ja luistonesto jää päälle, niin silloin ainakin Volvossa kierrokset nousevat ja auto alkaa puskemaan ainakin loskaisella tiellä.

        Yhtä kaikki leveä kitkarengas paksun, erittäin märän loskan kelillä yhdistettynä ajonvakausjärjestelmällä toimii ajoturvallisuuden kannalta hienosti kun muistaa sen, että muutaman kilometrin matkaan pitää varata reippaasti aikaa ja sen lisäksi pitää omata lehmän hermot synnyinlahjana.

        Minä ainakin käännyin takaisin ja hakeuduin asvalttipitoiselle tielle. Lettosuolla ajelu riitti. Neliveto olisi tietysti tällaisissa ääriolosuhteissa ollut poikaa

        No voihan se olla, että kyseessä on ollut neliveto.Jotain häikkää autossa on kyllä ollut, koska kyllä ainakin kaikki ajamani nelivedot ovat olleet niin paljon edellä etuvetoa, että ei voi edes verrata.Kyllähän tuokin on kuskista kiinni kaikista eniten miten auto käyttäytyy.

        Juuri tuo kovassa vauhdissa tapahtuva sutiminen on etuvedolla hankalaa.Luistonesto tappaa vauhdin ja ilman sitä auto sutii/puskee armotta.Nelivedolla luistonesto ei yleensä toimi yli 50km/h vauhdissa ja, kun sutimistakaan ei enää kovemmassa vauhdissa tapahdu niin onhan se helppo tuokin tilanne.Yli 200 hv nelivetokaan ei enää kovemmassa vauhdissa sudi yhtään joten ohituskiihtyvyys on yhtä nopea, kun mitä kesällä.
        Paikaltaan lähdettäessä on lievää sutimista, mutta eipä se kiihtyvyys juuri paljon kesäkelistä huonone.


      • vyj
        AWD kirjoitti:

        Niin mielestäni vetävillä pyörillä oleva kitka jakaantuu pituus ja sivuvoimien kesken.Nelivetoisessa se jakaantuu neljän pyörän kesken jolloin tietenkin automaattisesti myös sivuttaispitoa on jonkin verran enemmän.Tämän vuoksihan jatkuvatoiminen neliveto on loskakelillä vakaampi, kuin kytkeytyvällä nelivedolla varustettu.

        Ainakin itse ajaessa nelivedolla niin huomattavasi enemmän on myös sitä sivuttaispitoa ei auto kampea sivuun niin helposti mitä etuveto.
        Tultaessa käännöksiin risteyksissä samaa vauhtia ajettaessa niin varmasti etuveto alkaa luisua sivuttain tai dstc alkaa rutisemaan, kun nelivedossa ei edes ajonvakatus kytkeydy päälle.
        Jos rengas vetää takana niin kyllä sillä on mielestäni myös sivupitoonkin, jonkin verran vaikutusta.

        Ihan sama tilanne,kun ylittää tiellä lumivallin niin etuvedolla se on taiteilua tuntuu, että perä lähtee alta jos vähänkin tekee liian nopeita ratin liikkeitä.Sama nelivedolla aivan, kun kesällä menisi ohi rekasta ei tarvi olla niin tarkkana ratin kanssa helppoa, kun mikä.Jos autossa, joka pyörä vetää niin kyllä mielestäni silloin, kitkaa on tarjolla myös sivusuunnassa enemmän, kun mitä vastaavalla etuvedolla.Vetävä pyörä ei menetä niin helposti sivuttaispitoa, kuin ei vetävä.

        Jarrustusmatkahan ei ole yhtään lyhyempi mitä kaksivedolla, mutta mitä sillä nyt on merkitystä.Hyvin on pysähtynyt aina neliveto, kun sitä on talvella ajanut ei mitään ongelmia siinä.
        Samallalaillahan sitä joutuu miettimään ajaessa kaksivedolla talvella tuota ennakointia jarrutuksissa.Jos nyt jostain syystä ajaa kovempaa niin pitää miettiä samalla se jarrustusmatka kyllähän sen nyt pystyy hyvin arviomaan millä matkalla auto pysähtyy ainakin itsellä näin.Koskaan en ole perään ajanut sen verran pitää olla sitä väliä edellä ajavaan.

        Tuntuu ihan, kun kyseiset henkilöt eivät olisi koskaan ajanut nelivetoa niin etuveto miesten puheita nuo ovat.Itse en ole löytänyt yhtään huonoa ominaisuutta nelivedosta verrattuna kaksivetoiseen.On se talvella ajaminen niin rentoa, että siihen ei pysty millään muulla vetotavalla.

        Erotetaas nyt kaksi asiaa.. 1) Kitka ja 2) Auton moottorista renkaisiin siirtyvä, autoa liikuttava voima.

        1) Kitka on pelkkä kerroin jolla kuvataan kahden pinnan välistä "pitoa". KITKA ei lisäänny mihinkään vaikka autossa olisi minkämoinen vetotapa. Se riippuu vain ja ainoastaan kahden toisiaan koskettavan pinnan koostumuksesta.

        2) Voima.. Jotta saavutetaan autoa eteenpäin vievä voima X, se on jaettava joko kahdelle pyörälle =X/2 tai neljälle pyörälle =X/4. Noin niinkuin helkkaristi yleistäen siis.

        Nuo kun lasketaan yhteen, niin olet sikäli oikeassa, että silloin kun liikutaan nelivetoisella vetopidon rajalla, niin kaksivetoinen jo olisi luistossa... vetävien pyörien osalta. Olettaen että puhutaan tilanteesta jolloin auton moottorin pyöriin välittämä Voima on se tekijä joka aiheuttaisi sen luiston.
        Sen sijaan, jos luistoon ollaan joutumassa sen takia että mutkassa autoon kohdistuva keskipakovoima ylittää kitkan tarjoaman pitokynnyksen, ei vetotavalla ole enää hevonhumpan merkitystä. Siitä lähtee nelivetoinen ja kaksivetoinen ihan yhtäläillä kaislikkoon. Jos ei aukene, niin kuvittele mielessäsi vaikka tilanne jossa 2 täysin identtistä autoa sijoitetaan kaltevalle pinnalle poikittain kaltevuustasoon nähden. Toisessa neliveto ja toisessa etuveto.. autot siis ovat paikallaan, ja sit eikun pintaa vaan kallistamaan lisää ja katsotaan kumpi auto lähtee luisumaan sivulle ensimmäisenä - neliveto vai kaksiveto? Veikkaan että tasan samaan aikaan alkaa luisto.. Neliveto EI siis lisää KITKAA yhtään.

        Tämän enempiä ei jaksa asiasta jaaritella.. todennäköisesti puhutaan samoista asioista, mutta eri nimillä. Tuo vesiliirtohomma tosin on sellainen että siitä olemme kyllä varmuudella eri mieltä :)

        (ps. on ajettu etuvetoa ja nelivetoa.. molempia suljetuilla pätkillä sen verran paljon että varmuudella tiedän kyllä niiden käyttäytymisen ja erot :))


      • viisvetonen
        vyj kirjoitti:

        Erotetaas nyt kaksi asiaa.. 1) Kitka ja 2) Auton moottorista renkaisiin siirtyvä, autoa liikuttava voima.

        1) Kitka on pelkkä kerroin jolla kuvataan kahden pinnan välistä "pitoa". KITKA ei lisäänny mihinkään vaikka autossa olisi minkämoinen vetotapa. Se riippuu vain ja ainoastaan kahden toisiaan koskettavan pinnan koostumuksesta.

        2) Voima.. Jotta saavutetaan autoa eteenpäin vievä voima X, se on jaettava joko kahdelle pyörälle =X/2 tai neljälle pyörälle =X/4. Noin niinkuin helkkaristi yleistäen siis.

        Nuo kun lasketaan yhteen, niin olet sikäli oikeassa, että silloin kun liikutaan nelivetoisella vetopidon rajalla, niin kaksivetoinen jo olisi luistossa... vetävien pyörien osalta. Olettaen että puhutaan tilanteesta jolloin auton moottorin pyöriin välittämä Voima on se tekijä joka aiheuttaisi sen luiston.
        Sen sijaan, jos luistoon ollaan joutumassa sen takia että mutkassa autoon kohdistuva keskipakovoima ylittää kitkan tarjoaman pitokynnyksen, ei vetotavalla ole enää hevonhumpan merkitystä. Siitä lähtee nelivetoinen ja kaksivetoinen ihan yhtäläillä kaislikkoon. Jos ei aukene, niin kuvittele mielessäsi vaikka tilanne jossa 2 täysin identtistä autoa sijoitetaan kaltevalle pinnalle poikittain kaltevuustasoon nähden. Toisessa neliveto ja toisessa etuveto.. autot siis ovat paikallaan, ja sit eikun pintaa vaan kallistamaan lisää ja katsotaan kumpi auto lähtee luisumaan sivulle ensimmäisenä - neliveto vai kaksiveto? Veikkaan että tasan samaan aikaan alkaa luisto.. Neliveto EI siis lisää KITKAA yhtään.

        Tämän enempiä ei jaksa asiasta jaaritella.. todennäköisesti puhutaan samoista asioista, mutta eri nimillä. Tuo vesiliirtohomma tosin on sellainen että siitä olemme kyllä varmuudella eri mieltä :)

        (ps. on ajettu etuvetoa ja nelivetoa.. molempia suljetuilla pätkillä sen verran paljon että varmuudella tiedän kyllä niiden käyttäytymisen ja erot :))

        Mitenköhän paljon tää mun viisvetonen lisää kitkaa ?


      • Yrjänä
        vyj kirjoitti:

        Miten helv...ssä se neliveto lisää sivukitkaa??? Tai yleensä mitään kitkaa?? Johan nyt on melkoinen fyysikko tämä AWD mies :)

        Jos mulla on etuvedossa 4 pyörää alla ja auto luistaa sivuttain, niin kyllä se jumaliste luistaa samassa tilanteessa nelivedollakin :) Se neliveto, dear AWD, tarkoittaa sitä että se auto vetää paremmin pyörien VETOSUUNTAAN!

        Ainoa paikka missä nelivedosta on hyötyä, on se tilanne kun jo ollaan luistossa ja kitka riittää siihen että auto voidaan tehoilla (kaasua lisäämällä) pitää tiellä... mutta sitä tilannetta en nyt siviililiikenteessä laske mitenkään todennäköiseksi, joten se siitä nelivedosta. Ei nyt sekoiteta rallin ajotekniikkaa siviililiikenteen ajotapoihin.

        Vesiliirtoon neliveto lähtee tasan samassa kohdassa kuin etovetokin. Ongelma ainoastaan on siinä, että etuvedolla vesiliirron huomaa helpommin kun pito katoaa vetäviltä pyöriltä ja taas nelivedolla on mahdollisuus joutua huomaamattaan pahempaan tilanteeseen kun tuossa tilanteessa vielä takapyörien veto riittää antamaan lisää vauhtia autolle. Etuvedolla siis huomaa aikaisemmin alkavan vesiliirron, ja näinollen siihen pystyy reagoimaan nopeammin. Neliveto on siis oikeastaan turvattomampi kuin etuveto.

        Vesiliirto itsessään ei todellakaan ota mitään kantaa siihen auton vetotapaan. Vesiliirto alkaa tasan siitä hetkestä kun rengas ei enää ehdi siirtämään riittävää vesimassaa pois altaan, vaan nousee vesipatjan päälle. Nelivedossa ei ole mitään ihmeellistä lisämomenttia mikä poistaisi enempää vettä renkaiden alta vs. etuveto.

        Herrajumala jos näitä AWD-insinöörejä on enemmänkin nelivetoineen tuolla liikenteessä.. tässä alkaa kanssa-autoilijaa pelottamaan että koska moinen tulee ovesta sisälle "mahorottoman hyvän pitonsa" kanssa :D

        Kerros vielä, dear AWD, kun tuossa nelivedossasi on niin mahdottoman hyvä pito, ja lyömättömät ajo-ominaisuudet... niin miten paljon lyhyemmällä matkaa tuo neliveto pysähtyy esim. lumella / jäällä pelkkään etuvetoon nähden? Jotain todellisia metrilukemia kaipaisin tähän vastineeksi? Tokihan, jos siinä kitkaa on renkaissa enemmän, niin kyllähän se nopeammin pysähtyykin??

        Siten, että mutkassakin auto aina on joko moottorijarruttamassa tai kiihdyttämässä vetävillä pyörillään, jos vaihde on päällä. Osa renkaan rajallisesta kitkasta kuluu tuohon nopeuden muuttamiseen.

        Jos autoa kiihdyttävä tai jarruttava voima, joka on samaa suuruusluokkaaa kaksi- ja nelivetoisessa, jakautuu vain kahdelle pyörälle, ko. pyörät lähtevät helpommin luistoon, kuin jos voima jaetaan neljälle pyörälle.

        Mielenkiintoista, että mekaniikasta on näin erilaisia mielipiteitä ja erikoisia käsityksiä. Arvaan, että keskusteluun osallistujat eivät ole harrastaneet enemmälti uudempia fysiikan aloja kuten elektroniikkaa ja kvanttimekaniikkaa =)

        "Miten helv...ssä se neliveto lisää sivukitkaa??? Tai yleensä mitään kitkaa?? Johan nyt on melkoinen fyysikko tämä AWD mies :)


      • vyj
        Yrjänä kirjoitti:

        Siten, että mutkassakin auto aina on joko moottorijarruttamassa tai kiihdyttämässä vetävillä pyörillään, jos vaihde on päällä. Osa renkaan rajallisesta kitkasta kuluu tuohon nopeuden muuttamiseen.

        Jos autoa kiihdyttävä tai jarruttava voima, joka on samaa suuruusluokkaaa kaksi- ja nelivetoisessa, jakautuu vain kahdelle pyörälle, ko. pyörät lähtevät helpommin luistoon, kuin jos voima jaetaan neljälle pyörälle.

        Mielenkiintoista, että mekaniikasta on näin erilaisia mielipiteitä ja erikoisia käsityksiä. Arvaan, että keskusteluun osallistujat eivät ole harrastaneet enemmälti uudempia fysiikan aloja kuten elektroniikkaa ja kvanttimekaniikkaa =)

        "Miten helv...ssä se neliveto lisää sivukitkaa??? Tai yleensä mitään kitkaa?? Johan nyt on melkoinen fyysikko tämä AWD mies :)

        Hassumpi juttu, mut mulla on S60:nen melkein aina nelipyöräluistossa mutkassa (jos se nyt luistoon lähtee), eikä suinkaan puske. Ja samaten olis varmaan nelivetoinenkin... Ja molemmissa pätee yhtälailla se vanha "kytkin pohjaan jos alkaa oikeesti pelottaan" viisaus.

        Totta - nelivetoinen on tosiaan pidon ihan äärirajalla parempi, mutta silloin ollaan jo niin hilkulla muutenkin että yhtä hyvin voi jo turvautua tuohon kytkimen painamiseen -> ei voimia pyörille -> etuveto ja neliveto identtisiä luistojen suhteen.

        Ja edelleen... lukemissani fysiikan, elektroniikan, ja kvanttimekaniikankin (yllätys yllätys!) kirjoissa joissa kitkasta on mainintaa, on KITKA edelleen vain kerroin, ei voima. Ja neliveto EI lisää KITKAkertoimen määrää!


      • AWD1
        vyj kirjoitti:

        Miten helv...ssä se neliveto lisää sivukitkaa??? Tai yleensä mitään kitkaa?? Johan nyt on melkoinen fyysikko tämä AWD mies :)

        Jos mulla on etuvedossa 4 pyörää alla ja auto luistaa sivuttain, niin kyllä se jumaliste luistaa samassa tilanteessa nelivedollakin :) Se neliveto, dear AWD, tarkoittaa sitä että se auto vetää paremmin pyörien VETOSUUNTAAN!

        Ainoa paikka missä nelivedosta on hyötyä, on se tilanne kun jo ollaan luistossa ja kitka riittää siihen että auto voidaan tehoilla (kaasua lisäämällä) pitää tiellä... mutta sitä tilannetta en nyt siviililiikenteessä laske mitenkään todennäköiseksi, joten se siitä nelivedosta. Ei nyt sekoiteta rallin ajotekniikkaa siviililiikenteen ajotapoihin.

        Vesiliirtoon neliveto lähtee tasan samassa kohdassa kuin etovetokin. Ongelma ainoastaan on siinä, että etuvedolla vesiliirron huomaa helpommin kun pito katoaa vetäviltä pyöriltä ja taas nelivedolla on mahdollisuus joutua huomaamattaan pahempaan tilanteeseen kun tuossa tilanteessa vielä takapyörien veto riittää antamaan lisää vauhtia autolle. Etuvedolla siis huomaa aikaisemmin alkavan vesiliirron, ja näinollen siihen pystyy reagoimaan nopeammin. Neliveto on siis oikeastaan turvattomampi kuin etuveto.

        Vesiliirto itsessään ei todellakaan ota mitään kantaa siihen auton vetotapaan. Vesiliirto alkaa tasan siitä hetkestä kun rengas ei enää ehdi siirtämään riittävää vesimassaa pois altaan, vaan nousee vesipatjan päälle. Nelivedossa ei ole mitään ihmeellistä lisämomenttia mikä poistaisi enempää vettä renkaiden alta vs. etuveto.

        Herrajumala jos näitä AWD-insinöörejä on enemmänkin nelivetoineen tuolla liikenteessä.. tässä alkaa kanssa-autoilijaa pelottamaan että koska moinen tulee ovesta sisälle "mahorottoman hyvän pitonsa" kanssa :D

        Kerros vielä, dear AWD, kun tuossa nelivedossasi on niin mahdottoman hyvä pito, ja lyömättömät ajo-ominaisuudet... niin miten paljon lyhyemmällä matkaa tuo neliveto pysähtyy esim. lumella / jäällä pelkkään etuvetoon nähden? Jotain todellisia metrilukemia kaipaisin tähän vastineeksi? Tokihan, jos siinä kitkaa on renkaissa enemmän, niin kyllähän se nopeammin pysähtyykin??

        No tässäpä puhuu varsinainen asiantuntia... Jos nyt et millään ymmärrä näitä juttuja mistä täällä kirjotellaan, tällaisten teeseitseinsinöörien kannattaisi pidellä mölyt mahoissaan. Ihan yksinkertaisesti, ihan sama mitkä renkaat sulla on alla et pysty liukkaalla kelillä nelivedon perässä, et sitten millään... Katsos kaveri, lue vielä pikkusen fysiikkaa ja ymmärrä jo pikkuhiljaa että se neliveto vaikuttaa näihin edeltämainittuihin tilanteisiin aina ja sama mikä kelin on. Etuvedollas et mahda niin mitään!!!


    • Putte

      Yleisesti on se luulo(mikä ei todellakaan ole väärä)että nelivedon omaavassa autossa myös viat tuppaavat kaksinkertaistumaan, juuri näihin vetoon liittyviin osiin, ja remontti ei todellakaan ole halpaa.

      Onhan neliveto hyvä, ei siinä mitään, mutta kun ne kuluvat nivelet ym.ym.

      Etuveto/takaveto autossa ei näitä juurikaan ole, lukuunottamatta takavetoisen kardaanin tukilaakereita, ja siellä se luuraa nelivetoisessakin.

      • häh ?

        Miten tuleva kuvitteellinen osien suurempi kuluminen
        vaikuttaa uuden auton ostossa?

        Kun kuitenkin 90 % näistä yli 50 000e:n auton ostajista tai käyttäjistä vaihtaa autoaan enimmillään kolmen vuoden välein.

        Tietämättömyyttä ja tyhmyyttä se on,kun otetaan uuteen autoon tuning korisarja ja 19-tuuman aluvanteet,kun samalla hinnalla olisi saanut nelivedon.


    • Sewersuhone

      nehän on noi nelivetoautot valittu vuoden turhakkeiks, pitäisi olla pätevä syy ja anomus, jotta tommoisia yleensä saisi ostaa, sama asia koskee ajokortin hankintaa...

      • mara

        Moi,

        Hinta on ensisijainen tekijä,joka nelivetoisia ajatellen ei innosta. Toinen tekijä on nelivetoisen ajopelin tarpeellisuus. Nykyajan etuvetoinen auto tarjoaa jo riittävän kelvokkaat ajo-ominaisuudet kelillä kuin kelillä.

        Kolmanneksi, aivan tuore ajokokemus menneiden lähipäivien loskaisilta teiltä Etelä-Suomessa:

        Aamuvarhaisella edessäni ajeli nelivetoinen VW Passat Farmari TDI(vm. 2004?). Ajelimme peräkkäin mutkaista, päällystettyä maantietä nopeudella 60-70km/h.

        Havaitsin VW:n puskevan jokaisella tiepätkän tiukemmassa mutkassa niin, että oli pakko hiljentää vauhtia, jotta etäisyys olisi pysynyt turvallisena.

        Autoni on DSTC-ajonvakausjärjestelmällä varustettu etuvetoinen S60T5. Syyt nelivetoisen auton puskemiseen saattavat olla moninaiset (ajotaidot, renkaat ja jne.).

        Tietenkin ääriolosuhteissa neliveto on ylivoimainen.Silloin sen tarjoamia etuja ei pidä mielestäni kyseenalaistaa. Mutta tavallisessa arkiajossa riittää etu/takavetoinen auto vallan mainiosti. Eri asia on omia "polkujaan kulkevat camel boots-kuskit".

        Vielä mielipide kaupunki-maastureista. Mielestäni yhdyssanassa kuvastuu nykytietoyhteiskunnan kuluttajan turhamaisuus. "Keskiluokan ihmisellä on autonaan kaupunkimaasturi"-propaganda on kuluttajan reipasta aliarvioimista.

        Menkäämme itseemme ja hakekaamme entiset perusarvot kunniaan. Omaa hyvinvointia voi tiedottaa muutoinkin kuin jonkin peruskulkuvälineen muodossa.


      • nurmijärvellä
        mara kirjoitti:

        Moi,

        Hinta on ensisijainen tekijä,joka nelivetoisia ajatellen ei innosta. Toinen tekijä on nelivetoisen ajopelin tarpeellisuus. Nykyajan etuvetoinen auto tarjoaa jo riittävän kelvokkaat ajo-ominaisuudet kelillä kuin kelillä.

        Kolmanneksi, aivan tuore ajokokemus menneiden lähipäivien loskaisilta teiltä Etelä-Suomessa:

        Aamuvarhaisella edessäni ajeli nelivetoinen VW Passat Farmari TDI(vm. 2004?). Ajelimme peräkkäin mutkaista, päällystettyä maantietä nopeudella 60-70km/h.

        Havaitsin VW:n puskevan jokaisella tiepätkän tiukemmassa mutkassa niin, että oli pakko hiljentää vauhtia, jotta etäisyys olisi pysynyt turvallisena.

        Autoni on DSTC-ajonvakausjärjestelmällä varustettu etuvetoinen S60T5. Syyt nelivetoisen auton puskemiseen saattavat olla moninaiset (ajotaidot, renkaat ja jne.).

        Tietenkin ääriolosuhteissa neliveto on ylivoimainen.Silloin sen tarjoamia etuja ei pidä mielestäni kyseenalaistaa. Mutta tavallisessa arkiajossa riittää etu/takavetoinen auto vallan mainiosti. Eri asia on omia "polkujaan kulkevat camel boots-kuskit".

        Vielä mielipide kaupunki-maastureista. Mielestäni yhdyssanassa kuvastuu nykytietoyhteiskunnan kuluttajan turhamaisuus. "Keskiluokan ihmisellä on autonaan kaupunkimaasturi"-propaganda on kuluttajan reipasta aliarvioimista.

        Menkäämme itseemme ja hakekaamme entiset perusarvot kunniaan. Omaa hyvinvointia voi tiedottaa muutoinkin kuin jonkin peruskulkuvälineen muodossa.

        Meillä nurmijärvellä (20 km kehä kolmoselta) on kotipihasta 1,5 km Hiekkatietä. Tuo tie on loskakeleillä todella heikossa kunnossa, kuten myös muina rospuuttoaikoina. Ja täällä maalla sentään sataa luntakin, kuten taannoin viikolla kävi. En pidä nelivetoa alkuukaan turhana enkä hömpötyksenä. Miten tuntuu, että nelivetoja mollaavat lähinnä ihmiset, jotka ajavat auratuilla kestopäällysteteillä? Eivät kaikki (halua asua) asu niin hyvien yhteyksien päässä siellä ruuhka-suomessa..


      • TTR 2004
        nurmijärvellä kirjoitti:

        Meillä nurmijärvellä (20 km kehä kolmoselta) on kotipihasta 1,5 km Hiekkatietä. Tuo tie on loskakeleillä todella heikossa kunnossa, kuten myös muina rospuuttoaikoina. Ja täällä maalla sentään sataa luntakin, kuten taannoin viikolla kävi. En pidä nelivetoa alkuukaan turhana enkä hömpötyksenä. Miten tuntuu, että nelivetoja mollaavat lähinnä ihmiset, jotka ajavat auratuilla kestopäällysteteillä? Eivät kaikki (halua asua) asu niin hyvien yhteyksien päässä siellä ruuhka-suomessa..

        Itse ostin tuossa muutama vuosi sitten TT Quattron juurin tuon huikean ajettavuuseron vuoksi. Hylkäsin välittömästi etuvedon ajettuani nelivetoa. Auto käyttäytyy myös asfaltilla kuin ns. mikroauto, eli liimaantuu aivan erilailla tiehen kuin etuveto. Etuveto ei ole missään olosuhteissa parempi ajaa mutkissa kuin neliveto. Lukollinen takaveto jota esim. M3 bemari käyttää taas on eri asia paremman pidon vuoksi, ja on samalla viivalla nelivedon kanssa. Jos etuveto olisi oikeasti suorituskykyiselle autolle hyvä valinta, olisivat varmasti mm. RS4, M3, Corvette ja Ferrari käyttäneet sitä jo vuosikymmeniä.


      • haatsiiiu
        TTR 2004 kirjoitti:

        Itse ostin tuossa muutama vuosi sitten TT Quattron juurin tuon huikean ajettavuuseron vuoksi. Hylkäsin välittömästi etuvedon ajettuani nelivetoa. Auto käyttäytyy myös asfaltilla kuin ns. mikroauto, eli liimaantuu aivan erilailla tiehen kuin etuveto. Etuveto ei ole missään olosuhteissa parempi ajaa mutkissa kuin neliveto. Lukollinen takaveto jota esim. M3 bemari käyttää taas on eri asia paremman pidon vuoksi, ja on samalla viivalla nelivedon kanssa. Jos etuveto olisi oikeasti suorituskykyiselle autolle hyvä valinta, olisivat varmasti mm. RS4, M3, Corvette ja Ferrari käyttäneet sitä jo vuosikymmeniä.

        Mitenkä rs4 olis voinu käyttää etuvetoa vuosikymmeniä?


    • SIKSI (ITS SIMPLE)

      neliveto ei "lähde" yhtähyvin asvaltilla!

      • warrekin

        oli etuvetonen ... ja kireetä ei ollu kun ääni :)


    • lisäpaino

      Talvella siitä voi olla hyötyäkin, mutta muuten se on turhaa lisäpaino ja liikaa liikkuvia osia mikä lisää polttoaineen kulutusta.

    • ostajalle

      on tärkeämpää,että autossa on nahkasisustus ja
      aluvanteet.
      Missään "Talvi"maassa ei myydä niin vähän nelivetoja
      kuin Suomessa.

    • B23E

      Tuossa Volvon nelivedossa on pari ratkaisevaa virhettä.

      Ensimmäinen on se, että toiset renkaat tulevat mukaan vasta kun vetävät renkaat on menettäneet pidon.

      Toinen ja pahempi on se, että vetävät pyörät on edessä eikä takana missä niiden pitäisi olla..

    • Wanna-Be

      mutta money talks ja bullshit ei sentään walk mutta tyytyy etuvetoon. Kyllä se neljä tonnia aika paljon meinaa kun sitä maksamaan pitää ruveta. Oli esim mulla 25% tarvittavasta välirahasta.

    • teemu

      Oon harkinnut seuraavaksi autoksi nelivetoista, mutta ei ole hirveästi kokemusta, että pystyykö ajaa sladissa. Entiset autot ollu takavetoisia, mutta kyllästyttää kun niillä on ollut tuskasta lähteä liukkaasta mäestä liikkeelle. Mites nelivetosen vieminen sladissa eroaa takavetoisesta?

    • Älä osta AWD

      Volvon nelivedot on Haldex-nelivetoja ja ne on täysiä susia ja muutenkin feikkejä eli eivät aitoja nelivetoja.

    • Jotta mitenkä?

      Ihan sama Haldex systeemi on muissakin ei ole enää Torsenia mikä oli esim. audissa.

      • Torsen vs. Haldex

        Jokainen pitkittäismoottorinen Audi (A4, A6) ja VW (esim. Passat 3B, 3BG) on Torsenilla toteutettu. Eikä Subaruissakaan ole Haldexia missään.


      • kirjaston vaki-istuj
        Torsen vs. Haldex kirjoitti:

        Jokainen pitkittäismoottorinen Audi (A4, A6) ja VW (esim. Passat 3B, 3BG) on Torsenilla toteutettu. Eikä Subaruissakaan ole Haldexia missään.

        kannattaakin venyttää 2005 vuoden ketjua ja vain siksi, että on lukenut ahkerasti autolehtiä ja voi toimia suurena autotietäjänä ja guruna.


    • Vai ihan kirjastosta

      Haittaaks se vaikka joku jatkaakin vanhaa osiota mutta ainahan on näitä polliiseja jotka haluaa määräillä.Ps.Ota Buranaa kyllä se helpottaa.

    • Kelpaishan se

      jos keksis mihin sitä tarvii? Volvo on niin ylivoimainen talviauto että pitäis varmaan muuttaa antarktikselle ennen kuin etuvedolla lakkais pärjäämästä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

      Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

      Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      979
    7. Me emme...

      Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

      Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

      Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      78
      888
    10. Korjaamo Kiesifix

      Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe