Onko muilla kuin adventisteilla tulkintaa Danielin kirjan ennustuksille?
Danielin kirja
7
377
Vastaukset
- Pähkylä
On kyllä, Danielin kirjasta on kirjoitettu useita Raamatunselitysteoksia.
Kuuntele esim. pastori Jukka Norvannon "Raamattu kannesta kanteen" -ohjelman osat, jotka kertovat Danielin kirjasta: http://www.rkk-sansa.net/
(valitse vasemmalta listasta Danielin kirja) ja klikkaa "kuuntele". Hän esittelee luterilaisia vakiintuneita selityksiä Danielin kirjasta.
Täällä on tekstimuodossa lyhyt johdanto Danielin kirjaan: "Daniel - ahdistettujen lohduttaja Hes 44-Daniel": http://www.sley.fi/luennot/Raamattu/Vt/Vanhan_testamentin_yleisluennot/Hes44-DanielA.htm
Danielin kirjan ajoituksesta: http://www.sley.fi/luennot/Raamattu/Vt/Vanhan_testamentin_yleisluennot/Hes44-DanielB.htm - mooses pessi
Ei Danielin kirjassa ole mitään ennustuksia. Danielin kirja on syntynyt 164 eKr. ja on vahvaa draamallis-apokalyptista kuvausta hirmuhallitsijasta Antiokos Epifaneesta ("pieni sarvi") ja häntä vastaan kapinoivista juutalaisista. Tietysti Adventistit ja heistä erkaantuneet Jehovan todistajat sekä monet muut löytävät ja ovat kautta aikojen löytäneet oman aikansa Danielin kirjan apokalyptiseen muotoon puetusta sanomasta.
- hups
on, mutta antamasi oikea tieto häviää ennustushöpinöille, niitä kun niin monet jostain syystä kaipaavat. Mitä hurjempi "ennustus" jonka vaan "meidän poppoo" osaa tulkita, sen jännempää? Näin uskontoonkin saadaan spiidiä...
- Aprikoitavaa
hups kirjoitti:
on, mutta antamasi oikea tieto häviää ennustushöpinöille, niitä kun niin monet jostain syystä kaipaavat. Mitä hurjempi "ennustus" jonka vaan "meidän poppoo" osaa tulkita, sen jännempää? Näin uskontoonkin saadaan spiidiä...
"Kun siis näette pyhään paikkaan pystytettynä turmion iljetyksen, josta profeetta Daniel on puhunut - huomatkoon lukija tämän! - 16. silloin on kaikkien Juudeassa asuvien paettava vuorille.
Matt 25.15
Meinaatko, että Jeesuskin vain höpisee? - Timo Flink
Danielin kirja itse esittää, että teksti on syntynyt 500-luvulla eKr eikä 100-luvulla eKr. Tämä Antiokus Epifanes -teoria on historialliskriittisen koulukunnan ajatus, jota ainakaan minä en lainkaan allekirjoita.
Useat konservatiiviset tutkijat ovat huomauttaneet, että Septuagintan ja Kuolleen meren kirjakäärölöytöjen perusteella koko teoria 100-luvun teoksesta on hyvin epätodennäköinen.
Väite siitä, että teksti ei sisältäisi ennustusta ei pidä paikkaansa, koska esim. toisessa luvussa suoraan sanotaan, että se kertoo maailman historian pähkinänkuoressa Babylonian maailmanvallan ajasta aina ajan loppuun. Danielissa onkin sekä historiaa että profetiaa.
Timo Flink Timo Flink kirjoitti:
Danielin kirja itse esittää, että teksti on syntynyt 500-luvulla eKr eikä 100-luvulla eKr. Tämä Antiokus Epifanes -teoria on historialliskriittisen koulukunnan ajatus, jota ainakaan minä en lainkaan allekirjoita.
Useat konservatiiviset tutkijat ovat huomauttaneet, että Septuagintan ja Kuolleen meren kirjakäärölöytöjen perusteella koko teoria 100-luvun teoksesta on hyvin epätodennäköinen.
Väite siitä, että teksti ei sisältäisi ennustusta ei pidä paikkaansa, koska esim. toisessa luvussa suoraan sanotaan, että se kertoo maailman historian pähkinänkuoressa Babylonian maailmanvallan ajasta aina ajan loppuun. Danielissa onkin sekä historiaa että profetiaa.
Timo FlinkHei Timo
>>Useat konservatiiviset tutkijat ovat huomauttaneet, että - - - koko teoria 100-luvun teoksesta on hyvin epätodennäköinen.- hups
Timo Flink kirjoitti:
Timo Flinkolisi Babylonian ajalta ja/tai sisältäisi ennustuksia miksei se juutalaisessa raamatussa ole profeettojen joukossa vaan kirjoitusten?
Mikä on "konservatiivinen" tutkija?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv262486- 1142106
- 1221779
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?911732Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91527Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161271086Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901085Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891001Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35967Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15959