Olen käyttänyt duactia yhtäjaksoisesti pitkään.
nyt kun lopetin duactin käytön niin tuntuu, että on kokoajan nuha.
olen lukenut, että duact supistaa limakalvoja nenästä. palautuuko nenän toiminta ennalleen? jos ei, niin mitä pitää tehdä?
Duact riippuvuus
16
28407
Vastaukset
- Samaa käytän
Duactia ei saisi käyttää kuin viikko yhtämittaa ja sitten tauko. Siis ihan vain kuurina. Kyllä minulla on limakalvot palautuneet ennalleen. Käytän Duactia aina muutaman päivän ajan ja sen ohella suihketta. Kuinka pitkään olet käyttänyt Duactia yhteenmenoon ?
- kokemusta on
Limakalvot turpoavat tulehdustilassa.lääke supistaa turvonneita limakalvoja tulehduksen aikana. jos kyseessä on allergiasta johtuvaa nenän tukkoisuutta oireet palaavat vaikka infektio olisi ohi.tai sitten infektio voi olla jo nenän sivuonteloissa poskionteloissa. käyppäs lääkärin vastaanotolla niin katsovat poskiontelot pienimuotoisella ultraäänellä tai tarvittaessa röngenissä niin selviää onko siellä poskiontelon tulehdus. aina siihen ei liity märkäisä nenäeritettä vaan voi olla pelkkää tukkoisuutta pitempään.
- allerginen-
On näköjään Duactin ohjeet muuttunut tässä vuosien kuluessa.Minulle kun aikoinaan määrättiin sitä allergia nuhaan joka oli jokapäiväistä vuotavaa,niin silloin ihan oli määräys että syön sitä joka päivä koko ajan.Tietty jos ei tarvinnut niin en turhaan syönyt,mutta nenä alkoi yleensä vuotaa lopettamisen jälkeen uudestaan.
Nykyään näköjään eri ohje,hyvä tietää etten sitä ainakaan allergiaan enää pyydä. - allerginen-
allerginen- kirjoitti:
On näköjään Duactin ohjeet muuttunut tässä vuosien kuluessa.Minulle kun aikoinaan määrättiin sitä allergia nuhaan joka oli jokapäiväistä vuotavaa,niin silloin ihan oli määräys että syön sitä joka päivä koko ajan.Tietty jos ei tarvinnut niin en turhaan syönyt,mutta nenä alkoi yleensä vuotaa lopettamisen jälkeen uudestaan.
Nykyään näköjään eri ohje,hyvä tietää etten sitä ainakaan allergiaan enää pyydä.Ai niin. Tuskin niistä riippuvuutta tulee,ja ohjeissa näköjään lukee että teho heikentyy jos käyttää kauan.Se kuivattaa limakalvoja,ja järjellisesti jos lopettaa käytön limakalvot palautuu ja alkavat uudelleen vuotamaan jos on esim.allergiaa niinkuin minulla.En tiedä miksi olet syönyt lääkettä.......?Mene lääkäriin uudestaan jos olet syönyt niitä poskiontelon tulehdukseen,niin hän voi katsoa ne.
- marruska
allerginen- kirjoitti:
Nykyään näköjään eri ohje,hyvä tietää etten sitä ainakaan allergiaan enää pyydä.Pidän puolentoista, enintään kahen viikon taukoja duactin käytössä, tiukka tekeee. Pärjään aeriuksella ja nasonexillä loppuajan. viikon tauko on on ihan jees mut joskus se tuntuu turhalta rääkkäykseltä ja kyttäämiseltä. En oo sähköjänis, enkä ylipirtee, normi olo, kaks oatan päiväs. ennen söin 2-3 ja kaks vuotta, pienet tauot välis. Sain myös allergiseen reaktioon sitä. Kuntoilen, mutta en ole huomannut mitään suoritusjuttuja ellei nyt aina tartte niistä tai piilolinssi valuu silmistä. ainoo mikä auttaa. Ihme kyttäämistä, oireet on yksilölllä yksilöllisiä.
- vain niin
on että,duactin käyttöohjeet eivät ole tosiaan muuttuneet,ekasi,ssinä on piristäviä aineita joita ees kilpaurheilaijat ei saa käyttää ennen isoja kijoja jos ei meinaan dopigista kärvätä.
sitten siitä kyllä tulee riipuvaiseksi, ei ole hyvä syödä koko ajan .mun tyttö juuri sai sitä kun oli nuha ja enintään viikon ajan vain ,ja mielellään ei illalla kun se voi herätellä kun on piristystä mukana,juttele nyt lääkärisi kanssa pian;) - lumipallo
Nuhasumutteet (Nasolin, Otrivin, Naso-ratiopharm) supistavat nenän limakalvoa (tarkemmin sanottuna limakalvossa olevia verisuonia) ja vähentävät sitä kautta nenän tukkoisuutta. Sumutteita ei pidä käyttää 10 vuorokautta pidempään, sillä muuten seurauksena on pitkittynyt nuha (lääkeainenuha), josta pääsee eroon ainoastaan lopettamalla sumutteen käytön.
Duactin toinen vaikuttava aine pseudoefedriini toimii samalla tavalla eli supistaa nenän limakalvoja. Luulempa, että pitkäaikaisen käytön seuraukset ovat samoja kuin sumutteiden kohdalla eli nenän limakalvo tottuu aineeseen ja seurauksena on lääkeainenuha.
Kokeilepa olla ilman nuhasumutteita ja Duactia ainakin viikon ajan (vaikka se kuinka inhottavaa olisikin) ja katso paraneeko nuha yhtään. Jos tuntuu ettei mitään muutosta tapahdu niin ota yhteyttä lääkäriin ja MUISTA KERTOA lääkärille, että olet käyttänyt Duactia pitkään yhtäjaksoisesti.- Ralph
Noooh, sanotaan että maaliskuusta heinäkuuhun oon käyttäny duactii periaatteessa joka päivä, mut lähinnä tabu/päivä. Ja ei mun nenä nyt iha koko ajan vuoda, vaa just aamulla ehk joskus päivällä ja illalla, mut tiiän kuiteki, ettei mun normaali olotilassa nenä tolla tavalla vuoda. Et kyl mä harkitsen tosiaan sitä lääkärille menoa, vaikkei mul viel muit oireita ookka. Ja oon mä nyt ollu peräti 9pv ilman duactia. Mut kiitti neuvoista.
- on se
joka "koukuttaa". Pseudoefedriini johdetaan efedriinistä joka taas on amfetamiinijohdannainen. Amfetamiinia on ennen käytetty flunssaan mutta vähän liian tykkiä kamaa siihen.
- nuhispuhis
Sain lääkettä poskiontelontulehdukseen, otin yhden joskus alkuillasta. Muutaman tunnin päästä alkoi huimaan ja pupillit muuttui mustaksi. Sitten pomppasin sohvalta pystyyn kun heikkopäinen ja menin ison huonekasvin taakse piiloon. Avopuolisoa alkoi naurattaa, mutta se oli kamalaa. Nyt kyllä vähän hymyilyttää jo. Voiko ne tehdä tälläsiä oireita vai kuvittelinko vaan???
- nuukkeli
nuhispuhis kirjoitti:
Sain lääkettä poskiontelontulehdukseen, otin yhden joskus alkuillasta. Muutaman tunnin päästä alkoi huimaan ja pupillit muuttui mustaksi. Sitten pomppasin sohvalta pystyyn kun heikkopäinen ja menin ison huonekasvin taakse piiloon. Avopuolisoa alkoi naurattaa, mutta se oli kamalaa. Nyt kyllä vähän hymyilyttää jo. Voiko ne tehdä tälläsiä oireita vai kuvittelinko vaan???
Pseudoefedriinin vaikutus on vähän kuin adrenaliinin, mutta se vähäinen määräkin mikä yhdessä duactissa on, muistaakseni 60mg? niin ei tunnu ainakaan minuun vaikuttavan kovinkaan huomattavasti, jos ollenkaan.
- Juukdvsndv
Kyllähän se amfetamiini on johdettu efedriinistä
- Nimetön
nuukkeli kirjoitti:
Pseudoefedriinin vaikutus on vähän kuin adrenaliinin, mutta se vähäinen määräkin mikä yhdessä duactissa on, muistaakseni 60mg? niin ei tunnu ainakaan minuun vaikuttavan kovinkaan huomattavasti, jos ollenkaan.
sillä ainakin minulle se aiheuttaa huomattavia sivuoireita, tulee tosi hyvä olo, sitten laskee mieliala ihan alas ja taaaas ylöös.
Se on aika ikävä fiilis loppujenlopuksi ja kerran kokeilin alkoholin kanssa sitten n. 10 kpl eikä ne vaikuttaneetkaan enää niin, mutta yksi tai kaksi ihan selvinpäin tekee tuon mulle, ja sen huomasin että jos juo energiajuomaa sen jälkeen niin se vielä tehostaa sitä.
Teki vain mieli nukkua se olo pois mutta en saanut edes unta, ja valvoin sängyssä unta odottaessani yli neljä tuntia ennenkuin nukahdin.
Joillekin tuo siis aiheuttaa selvästi enempi haittavaikutuksia. - marruska
Mua ei oo ainakaan koukuttanut, on aikoja jolloin voi olla ilman, mut johtuisko se et mul on adhd, vaikuttaa siihen et on normi olo. En voi käyttää silmämeikkiä, piilolasit tippuu päästä,silmien ja nenän valuessa ei oo olo kiva. AAmuisin ja iltaa vasten tää on kauheninta, samaten tupakkaa vetävän lähellä tai hajustetun... ite en polta. ei tullu seko olo joten yksilöllistä jokaisella, ei myöskään piristänyt t. laihduttanut, joten amfetamiiniin verrastus lie aika rajua soopaa..
- dicky2
4.7. Vaikutus ajokykyyn ja koneiden käyttökykyyn
Duact ei yleensä aiheuta väsymystä. Hoidon alussa on kuitenkin suositeltavaa noudattaa varovaisuutta
erityistä reaktiokykyä vaativissa toimissa (esimerkiksi auton ajossa), kunnes potilaan yksilöllinen reaktio
lääkkeeseen on tiedossa.
4.8. Haittavaikutukset
Kliinisissä tutkimuksissa Duactin väsyttävä vaikutus on ollut samaa luokkaa kuin plasebon.
Pseudoefedriiniin aiheuttaa harvoin vakavia sivuvaikutuksia. Keskushermoston stimulaatiovaikutuksia, kuten
unihäiriöitä ja harvoin hallusinaatioita, saattaa esiintyä. Pseudoefedriinin on raportoitu aiheuttavan jonkin
verran ihottumia. Joitakin virtsaretentiotapauksia on raportoitu esiintyneen pseudoefedriiniä käyttävillä
miehillä, joilla eturauhasen suurentuminen saattaa olla merkittävä altistava tekijä. - hurpaderpa
Oon täs käyttäny duactia ja sumutetta pari päivää koska lääkäri määräsi koska korvien ja nielun väliset putket on niin turvoksis ja nyt mulla on ilmenny oireena et toinen korva on iha jääkylmä tuolt sisält. Meinaan voiks se johtua siit duactist? >:?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053121Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus931451- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461314Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1551228Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803