Ajan omalla autolla työasioita, noudan asiakkailta tavaraa. Työnantaja maksaa kilometrikorvaukset.
Mistä lähtien lasken kilometrit jos työni alkaa vaikka klo 9 ja lähden kotoa aamulla työpaikalle ja matkan varrella (tulee pieni mutka matkan varrella) haen asiakkalta tavaran ja jatkan työpaikalle. Laskenko siitä hetkestä kun lähdin kotoa vai kun olen asiakkaan luona...?
Sitten toisinpäin, eli työni päättyy vaikka klo 4 ja lähden viemään tavaraa asiakkaalle kotiopäin mennessä...siis sitten kun olen toimittanut tavaran, nollaanko trippimittarin....ajtellaan että tulee pieni mutka matkaan, täytyyhän nekin huomioida...
kilometrikorvaus
5
1152
Vastaukset
- lisäys
..siis asiahan on selvä jos kesken työpäivän minulla on ajoa, koska palaan aina keikan jälkeen työpaikalle...
- Marxgf
Työhön menomatka on kotoa asiakkalle tai asiakkaalta kotiin ja työajo töistä asiakkaalle tai päinvastoin. Jos tulee epäselvyyksiä kannattaa laskuttaa kuin olisi palannut työpaikalle ja sieltä vasta kotiin tai vastaavasti mennyt töihin ja sieltä sitten erilliselle keikalle.
- ainakin verottajan mukaan
Marxgf kirjoitti:
Työhön menomatka on kotoa asiakkalle tai asiakkaalta kotiin ja työajo töistä asiakkaalle tai päinvastoin. Jos tulee epäselvyyksiä kannattaa laskuttaa kuin olisi palannut työpaikalle ja sieltä vasta kotiin tai vastaavasti mennyt töihin ja sieltä sitten erilliselle keikalle.
Ainakin verottajan mukaan km-korvaus tulee koko matkalta (koti-asiakas-työpaikka tai päinvastoin).
Käydessäsi asiakkaan luona olet "työmatkalla", josta saa maksaa verovapaasti kustannusten korvaukset vahvistettujen enimmäisrajojen mukaan.
Työmatkan lähtö- ja päätepisteet ovat AINA koti tai työpaikka (vrt. vaikkapa päivärahasäännöt). Poikkeuksina on oikeastaan vain loman aloittaminen esim. ulkomaantyömatkan yhteydessä.
Jos siis käyt asiakkaaan luona, on koko matka työpaikka-asiakas-koti työajoa.
Noita verovapaita korvauksia ei sitten työnantajan ole pakko maksaa, eli poikkeaviakin käytäntöjä voi olla. Kysy esimieheltästi. - Nimetön
ainakin verottajan mukaan kirjoitti:
Ainakin verottajan mukaan km-korvaus tulee koko matkalta (koti-asiakas-työpaikka tai päinvastoin).
Käydessäsi asiakkaan luona olet "työmatkalla", josta saa maksaa verovapaasti kustannusten korvaukset vahvistettujen enimmäisrajojen mukaan.
Työmatkan lähtö- ja päätepisteet ovat AINA koti tai työpaikka (vrt. vaikkapa päivärahasäännöt). Poikkeuksina on oikeastaan vain loman aloittaminen esim. ulkomaantyömatkan yhteydessä.
Jos siis käyt asiakkaaan luona, on koko matka työpaikka-asiakas-koti työajoa.
Noita verovapaita korvauksia ei sitten työnantajan ole pakko maksaa, eli poikkeaviakin käytäntöjä voi olla. Kysy esimieheltästi."...jos siis käyt asiakkaaan luona, on koko matka työpaikka-asiakas-koti työajoa."
No tuo on mielenkiintoista tietää. Kyllä se minulle sopii, ja sopinee esimiehellenikin....
Ajattelin vain että jos työmatka on 35 kilometriä ja
kotimatkalla päivän päätteeksi vien pienen toimituksen kilometrin päähän työpaikasta...saisin 34 kilometristä korvausta "liian helposti", eihän minulla käytännössä tuossa kulu ylimääräistä polttoainetta. - on netissä
Nimetön kirjoitti:
"...jos siis käyt asiakkaaan luona, on koko matka työpaikka-asiakas-koti työajoa."
No tuo on mielenkiintoista tietää. Kyllä se minulle sopii, ja sopinee esimiehellenikin....
Ajattelin vain että jos työmatka on 35 kilometriä ja
kotimatkalla päivän päätteeksi vien pienen toimituksen kilometrin päähän työpaikasta...saisin 34 kilometristä korvausta "liian helposti", eihän minulla käytännössä tuossa kulu ylimääräistä polttoainetta.http://www.vero.fi/default.asp?article=3548&domain=VERO_MAIN&path=5,39,482,678&language=FIN
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836019
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474055- 1314011
- 693793
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262968Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72567Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?332379- 282252
- 2042141
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4501849