Tämmönen hassu ajatus tuli mieleen, että voiko Jeesus korvata naiselle miehen? Jossain mielessä täyttää sellasta rakkauden ja jännityksen kaipuuta, ehkä romanssinkin. Jeesusta kuvataan Raamatussa sulhaseksi ja seurakuntaa morsiameksi, ja Jeesuksen suhdetta uskovaan kuvataan monin romanttisin kielikuvin, Laulujen laulussa jopa eroottisin. Kokemuksia?
---
PITÄÄ nyt vielä tarkentaa, että en tietenkään tarkota mitään ruumiillista yhteyttä Jeesuksen kanssa, vaan jotenkin hengellisellä tasolla tapahtuvaa rakkaussuhdetta.
Jeesus ja nainen
9
462
Vastaukset
Tuntuisi aivan mahdolliselta ,että rakkaudessa Jeesukseen olisi, ainakin joissakin tapauksissa, kysymys sublimoidusta seksuaalivaietistä.
Spekulaatiotahan tämä tällainen tietysti on. Mitenpä sitä näkee kukaan toisen "sieluun" niin syvälle, että voisi absoluuttisella varmuudella väittää oikeastaan mitään. Sitäpaitsi todellisuuden perimmäinen luonne taitaa perustua enemmän uskomuksiin, luuloihin ja arvailuihin kuin todelliseen tietoon sen olemuksesta.- St. Pauli
...voitaisiin pohdiskella noinkohan uskovaiset miehet tuntevat romanttista rakkautta Jeesukseen. Koska he eivät halua tiedostaa tätä viritystään, siis piilohomouttaa, he vihaavat ja sortavat julkihomoja...
- geisha
Onhan tuo vähän outo kysymys, ei oo silleen tullut ajateltua tuolta kantilta.
Kun ihminen löytää Jeesuksen ja hänen raukkauden, siinä on ihmiselle tarpeeksi, ei tarvitse mitään muuta. En nyt osaa ilmaista asiaa oikein, mutta ymmärrät varmaan mitä ajan takaa. Kuitenkin, meidät luotiin mieheksi ja naiseksi, tasavertaisiksi kumppaneiksi. Saamme toteuttaa omaa seksuaalisuuttamme oman aviopuolison kanssa.
Ihminen tarvitsee sekä kumppania rinnalleen, että Jeesusta. Jeesus on tietenkin se tärkeämpi, mutta niinkuin sanotaan, ei ole ihmisen hyvä olla yksin. Tuntuu kuin puuttuisi iso pala, jos ei ole sitä omaa kumppania.
Siis ihminen kyllä kokee täyttymyksen Jeesuksessa, mutta toiset meistä on tarkoitettu myös avioliittoon ja siksi kaipaamme sitä, että on oma puoliso. Toisia taas ei ole tarkoitettu avioliittoon vaan pysymään naimattomina. Heidän on hyvä olla yksin ja he eivät sillä tavalla kaipaa, että olisi oma puoliso.
Jeesus on minulle enemmänkin Isä. Ei voi siis oikeen verrata Jeesusta ja maan päällistä miestä. Jeesus on myös Herrani, pelastajani ja ystäväni.
En tiedä veikö vastaukseni suuntaan tai toiseen mutta nämä olivat vain ajatuksiani. Jotenkin vaikea pukea sanoiksi sitä mitä ajattelee :)- Susanna
Kiitos vastauksesta Geisha. :) Ehkä lähinnä ajattelin, kun usein uskovaiset puhuvat "ensirakkaudesta"... ehkä jotenki ajattelin just tollasta romanssin ja rakastumisen tyylistä. Että voisko siinä olla jotain samaa, olla vastarakastunut Jeesukseen ja vastarakastunut ihan vaan ihmismieheen. ;) Sellasta huuman makua. Et voisko rakastuminen Jeesuksen tyydyttää rakastumisen/romanssin kaipuun.
Mutta ehkä tähän jo vastasitkin omalta osaltasi, eli et ihan myöntävästi ainakaan. - geisha
Susanna kirjoitti:
Kiitos vastauksesta Geisha. :) Ehkä lähinnä ajattelin, kun usein uskovaiset puhuvat "ensirakkaudesta"... ehkä jotenki ajattelin just tollasta romanssin ja rakastumisen tyylistä. Että voisko siinä olla jotain samaa, olla vastarakastunut Jeesukseen ja vastarakastunut ihan vaan ihmismieheen. ;) Sellasta huuman makua. Et voisko rakastuminen Jeesuksen tyydyttää rakastumisen/romanssin kaipuun.
Mutta ehkä tähän jo vastasitkin omalta osaltasi, eli et ihan myöntävästi ainakaan.Kyllähän oon kuullut, että jotkut sanovat, että ovat rakastuneet Jeesukseen, varsinkin kun ovat juuri uskoon tulleet. Mutta se ei ole mitään romanttista rakastumista. Me ihmiset ei oikeen kait osata ajatella, että voisi rakastua ilman että siinä on jotain romanttista ;)
Kyllä minäkin olen rakastunut Jeesukseen, tai ehkä pitäisi sanoa, että rakastan Jeesusta. Kuulostaa paremmalta :) Ennen uskoon tuloa sitä kyllä tiesi Jeesuksen olevan olemassa ja näin mutta Jeesus tuntui jotenkin niin kaukaiselta eikä ollut sellaista tunnesidettä häneen.
Mutta sitten kun varsinaisesti tulin uskoon ja otin Jeesuksen vastaan ja uskoin syntini anteeksi hänen nimessään ja Jeesus tuli sydämeen asumaan niin sitä huomaa ja oikein ihmettelee, kuinka rakkaaksi Jeesus on voinutkaan tulla ja tulee koko ajan enemmän. Jeesus on ihana! :) - Susanna
geisha kirjoitti:
Kyllähän oon kuullut, että jotkut sanovat, että ovat rakastuneet Jeesukseen, varsinkin kun ovat juuri uskoon tulleet. Mutta se ei ole mitään romanttista rakastumista. Me ihmiset ei oikeen kait osata ajatella, että voisi rakastua ilman että siinä on jotain romanttista ;)
Kyllä minäkin olen rakastunut Jeesukseen, tai ehkä pitäisi sanoa, että rakastan Jeesusta. Kuulostaa paremmalta :) Ennen uskoon tuloa sitä kyllä tiesi Jeesuksen olevan olemassa ja näin mutta Jeesus tuntui jotenkin niin kaukaiselta eikä ollut sellaista tunnesidettä häneen.
Mutta sitten kun varsinaisesti tulin uskoon ja otin Jeesuksen vastaan ja uskoin syntini anteeksi hänen nimessään ja Jeesus tuli sydämeen asumaan niin sitä huomaa ja oikein ihmettelee, kuinka rakkaaksi Jeesus on voinutkaan tulla ja tulee koko ajan enemmän. Jeesus on ihana! :)Niin... emmä oikeestaan silleen ajatellukkaa, että rakkaus Jeesukseen olis romanttista/eroottista just samassa mielessä ku (vain) ihmiseen, siis silleen sukupuolista. Mutta että siinä ois jotain samaa. Kun kerran samoja kielikuvia käytetään. Samaa ehkä niin paljon, että Jeesus-suhde ja mies-suhde voisivat "ajaa samaa asiaa" jossain määrin. Hurmaantumista, jännitystä tms. Hyväksyntääkin monet naiset tavallaan miessuhteistaan hakevat, kokemusta että on haluttu ja hyväksytty, että herättää ihastusta miehessä, jota itse ihastelee. Jotain tämmöstä. Jos se voisi toimia hengellisessä mielessä jotenki samoin ku eroottisessa.
No joo. Ehkä vähän pöhköä spekulointia, pitäs vissiin kokea homma itse ni ei tarttis pähkäillä. ;) ;)
- Nimetön
Nainen ole raamatun mukaan miehen alapuolella?
- Susanna
Miten tuo tähän liittyi?
Ei siinä taida olla eroa naisen ja miehen suhteen, uskoontulossa on hyväksytyksitulemisen kokemus mukana. Sama kokemus rakastumisessa vastakkaiseen sukupuoleen.
Jeesus voinee olla joillekin aviomiehenkin korvike. Eiköhän niitä ole koulutettuja kristittyjä naisia, joille ei rakennustyöläinen kelpaa aviomieheksi, mutta kylläkin Jumalaksi! Osa niistä voi jäädäkin sitten vaille miestä.
Kysymyksesi oli siis ainakin ihan aiheellinen, tietä sitten, mikä on oikea vastaus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv262466- 1142096
- 1221759
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?451577Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91507Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901075Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161241059Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt87985Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35967Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15959