Sallinnette, että avaan uuden ketjun tästä jakeesta; 1. Piet. 3:21.
Moni on väittänyt eri kastekeskusteluissa, että kaste ei tapahdu syntien anteeksisaamiseksi, kuten esim. Apt. 2:38 sanoo.
(Eräs toteamus: "Koska kaste ei ole synnin saastan poistamista, niin kaste siihen toimitukseen on tyystin turha toimitus" ,TaistoRa!)
Yhtenä perusteluna lienee juuri tämä Raamatun kohta; 1. Piet. 3:21, jossa todetaan:
"..vesi nyt teidätkin pelastaa kasteena- joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan..."
Mitä tarkoitetaan lihan saastalla, jota kaste ei poista?
Erikoisesti TaistoRa toivoisin vastaavan!
Lihan saasta ja kaste;1. Piet. 3:21?
26
692
Vastaukset
- 1.Pt.3:21
LIHAN SAASTA on ymmärrettävissä taipumuksena synnin tekemiseen.(1.Pt.21) Tätä ihmisen luontaista taipumusta kaste eikä mikään voi poistaa ihmisestä täydellisesti, vaan ihmisen on aina palattava katumuksessa ja ripissä kasteen armoon.
LIHAN TEOT on syntiä (Gal.5:20-21) Kaste pesee synnit pois.(perisynti, julkisynti, salaiset synnit, kuoleman synti; eri synnin muodot ja lajit)
Kaste otetaan syntienne anteeksisaamiseksi ja kasteessa saadaan Pyhän Hengen lahja. Lupaus on teille ja teidän lapsillenne.
Paavalille sanottiin anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.
Taipumusta uuteen syntiin kaste eikä usko voi poistaa.
21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]...minunkin mielestäni.
Turhaan ei Katekismuksessamme sanota kasteen hyödystä:
"Kaste vaikuttaa syntien anteeksisaamisen...., jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset."
Miksihän tämän raamatullisen tosiasian niin moni kieltää ja siten turhentaa kasteen merkityksen?
Liekö syynä omat järjenpäätelmät?Tapio522 kirjoitti:
...minunkin mielestäni.
Turhaan ei Katekismuksessamme sanota kasteen hyödystä:
"Kaste vaikuttaa syntien anteeksisaamisen...., jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset."
Miksihän tämän raamatullisen tosiasian niin moni kieltää ja siten turhentaa kasteen merkityksen?
Liekö syynä omat järjenpäätelmät?Turhaan ei Katekismuksessamme sanota kasteen hyödystä:
"Kaste vaikuttaa syntien anteeksisaamisen...., jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset."
….tai harvemmin lausuttu Nikean uskontunnustus, joka puhuu kasteen hyödystä:
”…me tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksisaamiseksi…”
Eräälle raamattupiirimme jäsenelle kirkastui kasteen hengellinen sisältö ja hyöty Raamatusta.
Hän oikein odottaa, että Jumalanpalveluksessa lausuttaisiin tämä uskontunnustus apostolisen uskontunnustuksen sijaan.
Näin Jumala tekee työtään Pyhän Henkensä ja Sanansa kautta.
”Silmämme näkee kasteessa vain vettä paljaaltansa,
vaan sana Hengen voimassa on siinä veden kanssa.
Uskossa meidät kätketään Kristuksen pyhään vereen
ja kaikki synnit heitetään syvälle armon mereen.”
(Lutherin virsi 214:2).- Kristuksessa Jeesuksessa
Tapio522 kirjoitti:
Turhaan ei Katekismuksessamme sanota kasteen hyödystä:
"Kaste vaikuttaa syntien anteeksisaamisen...., jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset."
….tai harvemmin lausuttu Nikean uskontunnustus, joka puhuu kasteen hyödystä:
”…me tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksisaamiseksi…”
Eräälle raamattupiirimme jäsenelle kirkastui kasteen hengellinen sisältö ja hyöty Raamatusta.
Hän oikein odottaa, että Jumalanpalveluksessa lausuttaisiin tämä uskontunnustus apostolisen uskontunnustuksen sijaan.
Näin Jumala tekee työtään Pyhän Henkensä ja Sanansa kautta.
”Silmämme näkee kasteessa vain vettä paljaaltansa,
vaan sana Hengen voimassa on siinä veden kanssa.
Uskossa meidät kätketään Kristuksen pyhään vereen
ja kaikki synnit heitetään syvälle armon mereen.”
(Lutherin virsi 214:2).Kaste on kaikkea sitä, mitä Raamattu sen sanoo olevan. Kannattaa etsiä kaikki kastekohdat Raamatusta ja kasteen esikuvat ja uskoa sana todeksi. Jumala toimii kasteessa. Kaste on armoa konkreettisesti syntiinlangenneen sukukunnan ihmisille.
Eksyttäjät kautta aikain yrittävät turhentaa kasteen merkityksen pelkäksi ihmisen kuuliaisuuden teoksi tai joksikin muuksi kasteen irvikuvaksi. Siinä kuitenkaan onnistumatta. Täälläkin jotkut kirjoittajat neuvovat, että lapsen on ensin tehtävä syntiä, jotta voidaan kastaa vasta parannuksen jälkeen. Sellainen lapsen syntiin viettelyoppi kastekelpoisuuden saavuttamiseksi on käärmeen opetusta sellainen. Jeesus sanoi, että joka ei ota vastaa Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi sen vastaanottaa, niin sisälle ei ole asiaa.
Lasten kastamiseen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen liittyy valtavat näköalat. Ne jotka kastavat lapsiaan Kristukselle ottavat tykönsä myös Isän. Toisaalta ankarat varoitukset niille, jotka vietellen yrittävät estää Jeesuksen sylissä olevien kaltaisten sylilasten (micros) kastamisen.
Mark.9
36 Ja hän otti lapsen ja asetti sen heidän keskellensä; ja otettuaan sen syliinsä hän sanoi heille:
37 "Joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut; ja joka minut ottaa tykönsä, se ei ota tykönsä minua, vaan hänet, joka on minut lähettänyt".
42 Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen. Kristuksessa Jeesuksessa kirjoitti:
Kaste on kaikkea sitä, mitä Raamattu sen sanoo olevan. Kannattaa etsiä kaikki kastekohdat Raamatusta ja kasteen esikuvat ja uskoa sana todeksi. Jumala toimii kasteessa. Kaste on armoa konkreettisesti syntiinlangenneen sukukunnan ihmisille.
Eksyttäjät kautta aikain yrittävät turhentaa kasteen merkityksen pelkäksi ihmisen kuuliaisuuden teoksi tai joksikin muuksi kasteen irvikuvaksi. Siinä kuitenkaan onnistumatta. Täälläkin jotkut kirjoittajat neuvovat, että lapsen on ensin tehtävä syntiä, jotta voidaan kastaa vasta parannuksen jälkeen. Sellainen lapsen syntiin viettelyoppi kastekelpoisuuden saavuttamiseksi on käärmeen opetusta sellainen. Jeesus sanoi, että joka ei ota vastaa Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi sen vastaanottaa, niin sisälle ei ole asiaa.
Lasten kastamiseen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen liittyy valtavat näköalat. Ne jotka kastavat lapsiaan Kristukselle ottavat tykönsä myös Isän. Toisaalta ankarat varoitukset niille, jotka vietellen yrittävät estää Jeesuksen sylissä olevien kaltaisten sylilasten (micros) kastamisen.
Mark.9
36 Ja hän otti lapsen ja asetti sen heidän keskellensä; ja otettuaan sen syliinsä hän sanoi heille:
37 "Joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut; ja joka minut ottaa tykönsä, se ei ota tykönsä minua, vaan hänet, joka on minut lähettänyt".
42 Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen."Kaste on kaikkea sitä, mitä Raamattu sen sanoo olevan. Kannattaa etsiä kaikki kastekohdat Raamatusta ja kasteen esikuvat ja uskoa sana todeksi. Jumala toimii kasteessa. Kaste on armoa konkreettisesti syntiinlangenneen sukukunnan ihmisille" (Kristuksessa Jeesuksessa).
Aivan!
Ottakaamme kehoituksestasi vaarin.
Useinhan kastekeskusteluissamme takerrumme toisarvoisiin asioihin; kastetapaan ja veden määrään (josta Raamattu ei puhu mitään)
Helposti myös juutumme väittelemään, onko lapsikaste raamatullinen, vai onko ns. uskovien upotuskaste ainut oikea kristillinen kaste.
Kaste on todellakin armoa ja Jumalan teko.
Siksi sanommekin sitä ARMONVÄLINEEKSI.
Siinä Jumala näkyvän välineen (veden) kautta jakaa taivaallisia lahjojaan niille, jotka sen oikein uskossa vastaanottavat (kuten lapsi sen ottaa vastaan).- Jeesukseen uskova
Tapio522 kirjoitti:
"Kaste on kaikkea sitä, mitä Raamattu sen sanoo olevan. Kannattaa etsiä kaikki kastekohdat Raamatusta ja kasteen esikuvat ja uskoa sana todeksi. Jumala toimii kasteessa. Kaste on armoa konkreettisesti syntiinlangenneen sukukunnan ihmisille" (Kristuksessa Jeesuksessa).
Aivan!
Ottakaamme kehoituksestasi vaarin.
Useinhan kastekeskusteluissamme takerrumme toisarvoisiin asioihin; kastetapaan ja veden määrään (josta Raamattu ei puhu mitään)
Helposti myös juutumme väittelemään, onko lapsikaste raamatullinen, vai onko ns. uskovien upotuskaste ainut oikea kristillinen kaste.
Kaste on todellakin armoa ja Jumalan teko.
Siksi sanommekin sitä ARMONVÄLINEEKSI.
Siinä Jumala näkyvän välineen (veden) kautta jakaa taivaallisia lahjojaan niille, jotka sen oikein uskossa vastaanottavat (kuten lapsi sen ottaa vastaan).Kallis kasteeni, jo lapsena saatu. Olet siunattu Joosefin siunauksella. Herra sinua Tapio siunatkoon, kun kasteen totuutta täällä palstoilla puolustat. Ole siunattu kaikessa Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin siunaukselle, jotka Jeesuksessa Kristuksessa sinun päällesi tulevat! Amen.
13 Ja Joosefista hän sanoi: "Herra siunatkoon hänen maansa kalleimmalla, kasteella, joka tulee taivaasta, kalleimmalla, mikä tulee syvyydestä alhaalta,
14 kalleimmalla, minkä aurinko antaa, kalleimmalla, minkä kuun vaiheet tuottavat,
15 kalleimmalla, mikä tulee ikuisten vuorien huipuilta, kalleimmalla, mikä tulee ikikukkuloilta,
16 kalleimmalla, minkä maa kasvaa, ja kaikella, mitä siinä on, ja mielisuosiollaan, hän, joka pensaassa asui. Ne laskeutukoot Joosefin pään päälle, hänen päälaellensa, hänen, joka on ruhtinas veljiensä joukossa. - Voitto Ramu
Kristuksessa Jeesuksessa kirjoitti:
Kaste on kaikkea sitä, mitä Raamattu sen sanoo olevan. Kannattaa etsiä kaikki kastekohdat Raamatusta ja kasteen esikuvat ja uskoa sana todeksi. Jumala toimii kasteessa. Kaste on armoa konkreettisesti syntiinlangenneen sukukunnan ihmisille.
Eksyttäjät kautta aikain yrittävät turhentaa kasteen merkityksen pelkäksi ihmisen kuuliaisuuden teoksi tai joksikin muuksi kasteen irvikuvaksi. Siinä kuitenkaan onnistumatta. Täälläkin jotkut kirjoittajat neuvovat, että lapsen on ensin tehtävä syntiä, jotta voidaan kastaa vasta parannuksen jälkeen. Sellainen lapsen syntiin viettelyoppi kastekelpoisuuden saavuttamiseksi on käärmeen opetusta sellainen. Jeesus sanoi, että joka ei ota vastaa Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi sen vastaanottaa, niin sisälle ei ole asiaa.
Lasten kastamiseen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen liittyy valtavat näköalat. Ne jotka kastavat lapsiaan Kristukselle ottavat tykönsä myös Isän. Toisaalta ankarat varoitukset niille, jotka vietellen yrittävät estää Jeesuksen sylissä olevien kaltaisten sylilasten (micros) kastamisen.
Mark.9
36 Ja hän otti lapsen ja asetti sen heidän keskellensä; ja otettuaan sen syliinsä hän sanoi heille:
37 "Joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut; ja joka minut ottaa tykönsä, se ei ota tykönsä minua, vaan hänet, joka on minut lähettänyt".
42 Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen.KAIKKI SEURAAVAT ASIAT TAPAHTUU KASTEESSA uskoi ihmine taikka ei.
USKO ei tee kasettta, eikä epäusko mitätöi kastetta.
Eihän ihmisen epäusko voi mitätöidä Jumalan tekoa.
Ristillä on sovitus suoritettu ja uhri annettu vaikka yksikään ihminen ei siihen uskosi.
Kasteessa tapahtuu seuraavata valtavat JUMALAN ARMOTEOT kasetttavalle:
Näin Raamttu sanoo kasteessa tapahtuvan Jumalan tekona.
Mikä niistä on sellainen ihmisen "kuuliaisuuden teko" jollaiskesi jotkut kasteen väärentävät.
Kasteessa synnit pestään pois (Apt 22:16)
-Kaste tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi (Mk 1:4, Lk3:3, Apt 2:38)
- Kaste uudestisynnyttää (Jh 3:5, Tiit 3:5)
'
- Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemaan ( Rm 6:3)
- Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen ylösnouseuksesta (Rm 6:5)
- Kasteessa saadaan Pyhä Henki ( Apt 2:38, Apt 19:6)
- Vesikaste pelastaa (1.Piet 3:21)
- Kasteessa Jumala vaikuttaa meissä uskon ( Kol 2:12)
- Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden
ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja
synteihin kuolleesta olotilasta (Rm 6:4-5, Kol 2:12-13)
- Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen
Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kr 6:11)
- Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa
päällensä (Gal 3:27)
- Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi,
tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen
morsiameksi (Ef 5:26- 27)
- Kasteessa ihmisen vanha luonto “lihan ruumis” poisriisutaan,
koska kaste on Kristuksen ympärileikkaus (Kol 2:11)
- Kasteessa ihminen pestään ja sydän vihmotaan puhtaaksi pahasta
omastatunnosta (Hb 10:22)
- Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä,
ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän
kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21)
- Kaste ei ole ihmisen kuuliaisuuden teko Jumalalle, vaan se on
Jumalan teko meille (Mt 3:11, Lk
Nuo vastaanotetaan Raamatun mukaan "kuten lapsi"
ollenkaan epäilemättä.
MIKÄÄN edellä luetelluista ei ole kasteessa tapahtuva KUVAANNOLLINEN taikka SYMBOLINEN tapahtuma, vaan kasteessa todellakin oikeasti tapahtuu Jumalan tekemänä KAIKKI nuo asiat.
Kaste ei sii symbolisoi mitään vaan on KAIKKEA tuota mitä Raamattu ilmoittaa kasteen olevan ja siinä tapahtuva,
mitään - ei yhtäkään noista IHMINEN PYSTY ITSELLEEN TEKEMÄÄN muka "kuuliaisuuden tekona" Jumalalle.
- TaistoRa.
>>Kirjoitit-
>>Mitä tarkoitetaan lihan saastalla, jota kaste ei poista?
Erikoisesti TaistoRa toivoisin vastaavan!>Room. 12:2
"Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa - "mielenne uudistuksen kautta", tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä".- yläpuolella lankeilevan ihm...
"Kaste ei poista eikä pese lankeilevaa epäuskoista mielenlaatua, vaan sen saa aikaiseksi ainoastaan USKO JEESUKSEEN! Usko Jumalan evankeliumin SANAAN =(Jeesukseen)-saa mielemme uudistumaan uudeksi hengelliseksi ihmiseksi joka on yläpuolella tuon tuon lankeilevan syntisen ihmisluonnon!" (TaistoRA)
Kasteessa Jumala tekee kanssamme iankaikkisen liiton.
Hän lahjoittaa siinä meille hyvän omantunnon antamalla syntimme anteeksi (Apt. 2:38).
Jumala siis tarjoaa ihmiselle hyvää omaatuntoa ja anteeksiantoa, jonka ihminen ottaa vastaan kiitollisena.
(1. Piet. 3:21 ).
Edellä Pietari sanoo:
”..Kristus kärsi kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö;….” (1. Piet. 3:18).
Kristuksen tähden me väärätkin saamme lähteä vanhurskauden polulle.
Nooa pelastui veden kautta turmeltumasta ympäristönsä mukana (1. Piet. 3:20).
Samoin kastekin erottaa uskovan tuhoutuvasta maailmasta.
”Oi armon merta ihmeellistä, sen vesi voimallinen on,
syyn kaiken pesee syntisistä, pois heistä torjuu tuomion.
Se synnin vallan hukuttaa, kuin Nooan minut pelastaa”.
(Virsi 215:1)
Kannattaa lukea koko virsi!
---
Edelleen kysymys TaistoRa:lle (muillekin):
Oletko samaa mieltä:
"Synti otetaan kasteessa pois ja annetaan anteeksi, eikä sitä enää meille lueta.
Synti (perisynti) asuu kuitenkin meissä niin kauan kuin elämme(Room. 7:17,23,24.
"Lihan saasta" tarkoittaa siis perisyntiä, jota kaste ei siis poista"- Markus
Tapio522 kirjoitti:
Kasteessa Jumala tekee kanssamme iankaikkisen liiton.
Hän lahjoittaa siinä meille hyvän omantunnon antamalla syntimme anteeksi (Apt. 2:38).
Jumala siis tarjoaa ihmiselle hyvää omaatuntoa ja anteeksiantoa, jonka ihminen ottaa vastaan kiitollisena.
(1. Piet. 3:21 ).
Edellä Pietari sanoo:
”..Kristus kärsi kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö;….” (1. Piet. 3:18).
Kristuksen tähden me väärätkin saamme lähteä vanhurskauden polulle.
Nooa pelastui veden kautta turmeltumasta ympäristönsä mukana (1. Piet. 3:20).
Samoin kastekin erottaa uskovan tuhoutuvasta maailmasta.
”Oi armon merta ihmeellistä, sen vesi voimallinen on,
syyn kaiken pesee syntisistä, pois heistä torjuu tuomion.
Se synnin vallan hukuttaa, kuin Nooan minut pelastaa”.
(Virsi 215:1)
Kannattaa lukea koko virsi!
---
Edelleen kysymys TaistoRa:lle (muillekin):
Oletko samaa mieltä:
"Synti otetaan kasteessa pois ja annetaan anteeksi, eikä sitä enää meille lueta.
Synti (perisynti) asuu kuitenkin meissä niin kauan kuin elämme(Room. 7:17,23,24.
"Lihan saasta" tarkoittaa siis perisyntiä, jota kaste ei siis poista"Kasteesta toimituksena voin yhtyä näkemyksiisi täysin, mutta käsiteltäessä 1 Piet. 3:21 on nähtävissä, että tässä Pietari puhuu juuri niitä puhdistautumis riittejä vastaan mitä Juutalaiset toimittivat. Esim.Mark.7:1. Ja fariseukset ja muutamat kirjanoppineet, jotka olivat tulleet Jerusalemista, kokoontuivat hänen luoksensa.
2. Ja he näkivät, että muutamat hänen opetuslapsistaan söivät leipää epäpuhtailla, se on pesemättömillä, käsillä.
3. Sillä eivät fariseukset eivätkä ketkään juutalaiset syö, ennenkuin ovat tarkoin pesseet kätensä, noudattaen vanhinten perinnäissääntöä,
4. ja torilta tultuaan he eivät syö, ennenkuin ovat itseään vedellä vihmoneet; ja paljon muuta on, mitä he ovat ottaneet noudattaakseen, niinkuin maljain ja kiviastiain ja vaskiastiain pesemisiä.
5. Niin fariseukset ja kirjanoppineet kysyivät häneltä: "Miksi sinun opetuslapsesi eivät vaella vanhinten perinnäissäännön mukaan, vaan syövät leipää epäpuhtailla käsillä?"
Kyseinen Pietarin kirjeen kohta osoittaa mielestäni sen kuinka me saamme kasteessa hyvän omantunnon Kristuksen ylösnousemisen kautta, elikkä kaste synnyttää myös uskon. Näin voimme puhua palaamisesta kasteen armoliittoon, koska minulla on hyvä omatunto suhteessani Jumalaan kun tiedän, että Kristus on sovittanut kaikki syntini (perisynninkin).
Mielestäni kaste ei ota mitään pois, vaan se synnyttää meissä uuden ihmisen kun saamme omistaa Pyhän Hengen Ja Henki meissä aloittaa taistelun saatanaa ja meidän syntiturmeltunutta lihaamme vastaan. Pyhän Hengen ase on Jumalan sana ja aina kun Sana saa meissä vaikuttaa se herättää meidät hengellisestä kuolemasta ja saamme olla osalliset niistä lahjoista mitä olemme kasteessa saaneet.
Näin jos minä joudun epäuskon tilaan ja ahdistun synneissäni, minun omatuntoni todistaa minulle synnit on anteeksi annettu jo kasteessasi.
Herran Pyhässä Ehtoollisessa saamme myös synnit anteeksi Kristuksen ruumiissa ja veressä jossa me saamme olla yhtä Hänen kanssaan. Markus kirjoitti:
Kasteesta toimituksena voin yhtyä näkemyksiisi täysin, mutta käsiteltäessä 1 Piet. 3:21 on nähtävissä, että tässä Pietari puhuu juuri niitä puhdistautumis riittejä vastaan mitä Juutalaiset toimittivat. Esim.Mark.7:1. Ja fariseukset ja muutamat kirjanoppineet, jotka olivat tulleet Jerusalemista, kokoontuivat hänen luoksensa.
2. Ja he näkivät, että muutamat hänen opetuslapsistaan söivät leipää epäpuhtailla, se on pesemättömillä, käsillä.
3. Sillä eivät fariseukset eivätkä ketkään juutalaiset syö, ennenkuin ovat tarkoin pesseet kätensä, noudattaen vanhinten perinnäissääntöä,
4. ja torilta tultuaan he eivät syö, ennenkuin ovat itseään vedellä vihmoneet; ja paljon muuta on, mitä he ovat ottaneet noudattaakseen, niinkuin maljain ja kiviastiain ja vaskiastiain pesemisiä.
5. Niin fariseukset ja kirjanoppineet kysyivät häneltä: "Miksi sinun opetuslapsesi eivät vaella vanhinten perinnäissäännön mukaan, vaan syövät leipää epäpuhtailla käsillä?"
Kyseinen Pietarin kirjeen kohta osoittaa mielestäni sen kuinka me saamme kasteessa hyvän omantunnon Kristuksen ylösnousemisen kautta, elikkä kaste synnyttää myös uskon. Näin voimme puhua palaamisesta kasteen armoliittoon, koska minulla on hyvä omatunto suhteessani Jumalaan kun tiedän, että Kristus on sovittanut kaikki syntini (perisynninkin).
Mielestäni kaste ei ota mitään pois, vaan se synnyttää meissä uuden ihmisen kun saamme omistaa Pyhän Hengen Ja Henki meissä aloittaa taistelun saatanaa ja meidän syntiturmeltunutta lihaamme vastaan. Pyhän Hengen ase on Jumalan sana ja aina kun Sana saa meissä vaikuttaa se herättää meidät hengellisestä kuolemasta ja saamme olla osalliset niistä lahjoista mitä olemme kasteessa saaneet.
Näin jos minä joudun epäuskon tilaan ja ahdistun synneissäni, minun omatuntoni todistaa minulle synnit on anteeksi annettu jo kasteessasi.
Herran Pyhässä Ehtoollisessa saamme myös synnit anteeksi Kristuksen ruumiissa ja veressä jossa me saamme olla yhtä Hänen kanssaan.Markus:
"Kyseinen Pietarin kirjeen kohta osoittaa mielestäni sen kuinka me saamme kasteessa hyvän omantunnon Kristuksen ylösnousemisen kautta, elikkä kaste synnyttää myös uskon."
Kiitos kommentistasi.
Heräämisestä ja uskon syntymisestä kasteessa puhuu Kol. 2:11-13.- hansutuulia
yksin Jeesuksen kautta, kasteen armoon palaajat puhuvat täysin Raamattua vastaan, siellä ei sellaista ole. Tapion kannattaa lopettaa moiset vääristelyt.
Mitä kaste on ilman Jeesusta, ei mitään.
Jeesus ja kaste ovat ne jotka kuuluvat yhteen.
Pimeydessä oleva ihminen ei voi palata mihinkään jos ei ole valkeutta edes tuntenut.
Herra auttakoon tällaisia ihmisiä jotka saavat ihmiset väärään uneen, kehoittamalla heitä 'kasteen armoon' jos ei ole edes ensin pelastunut!
Uskokaan nyt hyvät ihmiset että Jeesus on tie totuus ja elämä. Kaste Jeesukseen Kristukseen voi vain syntinen ja armahdettu ihminen ymmärtää. hansutuulia kirjoitti:
yksin Jeesuksen kautta, kasteen armoon palaajat puhuvat täysin Raamattua vastaan, siellä ei sellaista ole. Tapion kannattaa lopettaa moiset vääristelyt.
Mitä kaste on ilman Jeesusta, ei mitään.
Jeesus ja kaste ovat ne jotka kuuluvat yhteen.
Pimeydessä oleva ihminen ei voi palata mihinkään jos ei ole valkeutta edes tuntenut.
Herra auttakoon tällaisia ihmisiä jotka saavat ihmiset väärään uneen, kehoittamalla heitä 'kasteen armoon' jos ei ole edes ensin pelastunut!
Uskokaan nyt hyvät ihmiset että Jeesus on tie totuus ja elämä. Kaste Jeesukseen Kristukseen voi vain syntinen ja armahdettu ihminen ymmärtää.Hansutuulia:
"Herra auttakoon tällaisia ihmisiä jotka saavat ihmiset väärään uneen, kehoittamalla heitä 'kasteen armoon' jos ei ole edes ensin pelastunut"!
TULEVATKO KAIKKI KASTETUT AUTUAIKSI?
Me opetamme:
”Kaikki ne, jotka pitävät kasteen liiton ja pysyvät uskossa loppuun asti, he tulevat autuaiksi eli pelastuvat (Mark. 16:16).
Mutta ulkokullatut, jotka tavan ja ajallisen hyödyn tähden antavat kastaa itsensä, niille se tulee enemmän kadotukseksi kuin autuudeksi”.
(”Ilman uskoa on mahdotonta kelvata Jumalalle”, Hebr. 11:6)- Markus
Tapio522 kirjoitti:
Markus:
"Kyseinen Pietarin kirjeen kohta osoittaa mielestäni sen kuinka me saamme kasteessa hyvän omantunnon Kristuksen ylösnousemisen kautta, elikkä kaste synnyttää myös uskon."
Kiitos kommentistasi.
Heräämisestä ja uskon syntymisestä kasteessa puhuu Kol. 2:11-13."Kristuksen kuolo ja kasteeni kallis niissä mä syntinen kurja olen taivaaseen valmis".
Näen, että olet saanut ymmärryksen nähdä kasteen ihanana evankelioimisen välineenä.
Täytyneepä lueskella enemmän kommenttejasi.
Siunausta! - Markus
hansutuulia kirjoitti:
yksin Jeesuksen kautta, kasteen armoon palaajat puhuvat täysin Raamattua vastaan, siellä ei sellaista ole. Tapion kannattaa lopettaa moiset vääristelyt.
Mitä kaste on ilman Jeesusta, ei mitään.
Jeesus ja kaste ovat ne jotka kuuluvat yhteen.
Pimeydessä oleva ihminen ei voi palata mihinkään jos ei ole valkeutta edes tuntenut.
Herra auttakoon tällaisia ihmisiä jotka saavat ihmiset väärään uneen, kehoittamalla heitä 'kasteen armoon' jos ei ole edes ensin pelastunut!
Uskokaan nyt hyvät ihmiset että Jeesus on tie totuus ja elämä. Kaste Jeesukseen Kristukseen voi vain syntinen ja armahdettu ihminen ymmärtää.En ole kovin paljon näihin kaste keskusteluihin tällä palstalla osallistunut, enkä ole kovin moneen kirjoitukseesi tutustunut, mutta huomaan sinun olevan ns."uskovien kasteen" kannattaja ja mahdollisesti myös kehoittaisit uudelleen kasteelle menoa kun on luterilaisesta kysymys. Mielelläni kuulisin mitä kaste sinulle merkitsee.
- TaistoRa.
Markus kirjoitti:
Kasteesta toimituksena voin yhtyä näkemyksiisi täysin, mutta käsiteltäessä 1 Piet. 3:21 on nähtävissä, että tässä Pietari puhuu juuri niitä puhdistautumis riittejä vastaan mitä Juutalaiset toimittivat. Esim.Mark.7:1. Ja fariseukset ja muutamat kirjanoppineet, jotka olivat tulleet Jerusalemista, kokoontuivat hänen luoksensa.
2. Ja he näkivät, että muutamat hänen opetuslapsistaan söivät leipää epäpuhtailla, se on pesemättömillä, käsillä.
3. Sillä eivät fariseukset eivätkä ketkään juutalaiset syö, ennenkuin ovat tarkoin pesseet kätensä, noudattaen vanhinten perinnäissääntöä,
4. ja torilta tultuaan he eivät syö, ennenkuin ovat itseään vedellä vihmoneet; ja paljon muuta on, mitä he ovat ottaneet noudattaakseen, niinkuin maljain ja kiviastiain ja vaskiastiain pesemisiä.
5. Niin fariseukset ja kirjanoppineet kysyivät häneltä: "Miksi sinun opetuslapsesi eivät vaella vanhinten perinnäissäännön mukaan, vaan syövät leipää epäpuhtailla käsillä?"
Kyseinen Pietarin kirjeen kohta osoittaa mielestäni sen kuinka me saamme kasteessa hyvän omantunnon Kristuksen ylösnousemisen kautta, elikkä kaste synnyttää myös uskon. Näin voimme puhua palaamisesta kasteen armoliittoon, koska minulla on hyvä omatunto suhteessani Jumalaan kun tiedän, että Kristus on sovittanut kaikki syntini (perisynninkin).
Mielestäni kaste ei ota mitään pois, vaan se synnyttää meissä uuden ihmisen kun saamme omistaa Pyhän Hengen Ja Henki meissä aloittaa taistelun saatanaa ja meidän syntiturmeltunutta lihaamme vastaan. Pyhän Hengen ase on Jumalan sana ja aina kun Sana saa meissä vaikuttaa se herättää meidät hengellisestä kuolemasta ja saamme olla osalliset niistä lahjoista mitä olemme kasteessa saaneet.
Näin jos minä joudun epäuskon tilaan ja ahdistun synneissäni, minun omatuntoni todistaa minulle synnit on anteeksi annettu jo kasteessasi.
Herran Pyhässä Ehtoollisessa saamme myös synnit anteeksi Kristuksen ruumiissa ja veressä jossa me saamme olla yhtä Hänen kanssaan.>>Kirjoitit-
>>me saamme kasteessa hyvän omantunnon Kristuksen ylösnousemisen kautta, elikkä kaste synnyttää myös uskon.>Room 10:17 "Usko tulee siis kuulemisesta", mutta kuuleminen "Kristuksen (SANAN) kautta"!>"Koska meillä ...on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkienpyhimpään,... niin käykäämme esiin ... sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä." Heb.10:19-22
Mutta: Kasteen uhteydessä ikäänkuin pyydetään voimaa hyvän omantunnon - säilyttämiseen, jonka Jeesuksen uhriveri uskovalle lahjoitti "uskon kautta" uskoon tultaessa!. Uskovalle kaste "ikäänkuin" pesee pois synnin, eli syntisen luontomme uskon kautta, koska uskovan osallisuus Jeesuksen kuolemaan antaa uskovalle voiman olla syntiä tekemättä.
Kaste vakuuttaa uskovalle myös hyvän omantunnon, tekemättä jättämistämme "hyvistä teoista", koska kuolluthan ei tee mitään, ei hyvää eikä pahaa, mutta vakuuttaa synnin anteeksiantamuksen!
Lainalaisuus loppuu lopullisesti uskon kautta Kristuksessa kuten Paavalikin asiaa luonnehtii...
>>"Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu, ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa." Gal.2:19-20
Jotkut kerskailevat sillä, että he ovat kastetut uskovien kasteella, mutta eivät kuitenkaan käytännössä vaella sen edellyttämällä tavalla. Näinollen heidänkin "oikea" kasteensa on tullut kastamattomuudeksi. Mutta jos taas kastamaton elää kasteen edellytyksen mukaan kuten Raamattu asian ilmoittaa, niin hänen kastamattomuutensa on luettava hänelle kasteeksi, eli yhteydeksi Kristuksen kuolemaan!?
Jos taas rakastat Jeesusta, et halua olla kastamaton, et sisäisesti etkä ulkoisesti!. Jeesuksessa pysyminen eläminen johtaa juuri "kastettuna pysymiseen"!.
Rakkaus ihmiskunniaa kohtaan johtaa pois Jeesuksen yhteydestä, koska se saa elämään vain itselleen!.
Paavali sanoi...
"Pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle! Sillä ei ympärileikkaus ole mitään eikä ympärileikkaamattomuus, vaan uusi luomus." Gal.6:14-15
Uskovalle kaste on siis osallisuus Kristuksen kuolemaan jossa synnin maailma haudattiin uskon kautta yhdessä Kristuksen kanssa. Kasteessa uskova saa hyvän omantunnon juuri tässä "osallisuudessa" jonka kautta hänen syntinsä ovat anteeksi annetut ja kasteen yhdeydessä Kristuksen kanssa haudatut!
Pysyköön siis syntinen luontomme synnille ja epäuskolle "kuolleena ja haudattuna", mutta eläköön uusi hengellinen luomus Kristuksessa Jeesuksessa meidän herrassamme ja vapahtajassamme!
>>Kirjoitat-
>>Herran Pyhässä Ehtoollisessa saamme myös synnit anteeksi Kristuksen ruumiissa ja veressä jossa me saamme olla yhtä Hänen kanssaan.>Luuk. 22:19
"Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi:
"Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni." TaistoRa. kirjoitti:
>>Kirjoitit-
>>me saamme kasteessa hyvän omantunnon Kristuksen ylösnousemisen kautta, elikkä kaste synnyttää myös uskon.>Room 10:17 "Usko tulee siis kuulemisesta", mutta kuuleminen "Kristuksen (SANAN) kautta"!>"Koska meillä ...on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkienpyhimpään,... niin käykäämme esiin ... sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä." Heb.10:19-22
Mutta: Kasteen uhteydessä ikäänkuin pyydetään voimaa hyvän omantunnon - säilyttämiseen, jonka Jeesuksen uhriveri uskovalle lahjoitti "uskon kautta" uskoon tultaessa!. Uskovalle kaste "ikäänkuin" pesee pois synnin, eli syntisen luontomme uskon kautta, koska uskovan osallisuus Jeesuksen kuolemaan antaa uskovalle voiman olla syntiä tekemättä.
Kaste vakuuttaa uskovalle myös hyvän omantunnon, tekemättä jättämistämme "hyvistä teoista", koska kuolluthan ei tee mitään, ei hyvää eikä pahaa, mutta vakuuttaa synnin anteeksiantamuksen!
Lainalaisuus loppuu lopullisesti uskon kautta Kristuksessa kuten Paavalikin asiaa luonnehtii...
>>"Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu, ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa." Gal.2:19-20
Jotkut kerskailevat sillä, että he ovat kastetut uskovien kasteella, mutta eivät kuitenkaan käytännössä vaella sen edellyttämällä tavalla. Näinollen heidänkin "oikea" kasteensa on tullut kastamattomuudeksi. Mutta jos taas kastamaton elää kasteen edellytyksen mukaan kuten Raamattu asian ilmoittaa, niin hänen kastamattomuutensa on luettava hänelle kasteeksi, eli yhteydeksi Kristuksen kuolemaan!?
Jos taas rakastat Jeesusta, et halua olla kastamaton, et sisäisesti etkä ulkoisesti!. Jeesuksessa pysyminen eläminen johtaa juuri "kastettuna pysymiseen"!.
Rakkaus ihmiskunniaa kohtaan johtaa pois Jeesuksen yhteydestä, koska se saa elämään vain itselleen!.
Paavali sanoi...
"Pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle! Sillä ei ympärileikkaus ole mitään eikä ympärileikkaamattomuus, vaan uusi luomus." Gal.6:14-15
Uskovalle kaste on siis osallisuus Kristuksen kuolemaan jossa synnin maailma haudattiin uskon kautta yhdessä Kristuksen kanssa. Kasteessa uskova saa hyvän omantunnon juuri tässä "osallisuudessa" jonka kautta hänen syntinsä ovat anteeksi annetut ja kasteen yhdeydessä Kristuksen kanssa haudatut!
Pysyköön siis syntinen luontomme synnille ja epäuskolle "kuolleena ja haudattuna", mutta eläköön uusi hengellinen luomus Kristuksessa Jeesuksessa meidän herrassamme ja vapahtajassamme!
>>Kirjoitat-
>>Herran Pyhässä Ehtoollisessa saamme myös synnit anteeksi Kristuksen ruumiissa ja veressä jossa me saamme olla yhtä Hänen kanssaan.>Luuk. 22:19
"Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi:
"Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."TaistoRa:
"Kasteen yhteydessä ikäänkuin pyydetään voimaa hyvän omantunnon - säilyttämiseen, jonka Jeesuksen uhriveri uskovalle lahjoitti "uskon kautta" uskoon tultaessa!.
Uskovalle kaste "ikäänkuin" pesee pois synnin, eli syntisen luontomme uskon kautta, koska uskovan osallisuus Jeesuksen kuolemaan antaa uskovalle voiman olla syntiä tekemättä" (TaistoRa).
Kysyisin sinulta TaistoRa:
"Missä edellä kuvaamissasi kasteen sisällöstä puhuvissa Raamatun paikoissa käytetään "ikäänkuin"-sanaa?
(Ja tuskimpa vertauskuvallisuudesta puhutaan kasteteksteissä ollenkaan. Oikaiskaa, jos olen väärässä!).
Eikö kaste olekkaan sitä, mitä Raamattu sanoo sen olevan.
Kyllä kaste on muutakin kuin pelkkää vettä.
Kertauksena ja uusille palstalla oleville:
MITÄ KASTE ON?
- Kasteessa synnit pestään pois (Apt 22:16). Kaste tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi.
(Mark 1:4, Luuk3:3, Apt 2:38).Siinä ihminen pestään ja sydän vihmotaan puhtaaksi pahasta omastatunnosta (Hebr. 10:22).
- Kaste uudestisynnyttää (Jh 3:5, Tiit 3:5).
- Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemasta ( Rm 6:3) ja osalliseksi Kristuksen ylösnouseuksesta (Rm 6:5).
- Kasteessa saadaan Pyhä Henki ( Apt 2:38, Apt 19:6) .
- Vesikaste pelastaa (1.Piet 3:21, Mark. 16:16) .
- Kasteessa Jumala vaikuttaa meissä uskon ( Kol 2:12).
- Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja synteihin kuolleesta olotilasta (Room 6:4-5, Kol 2:12-13).
Siinä ihmisen vanha luonto, “lihan ruumis” , poisriisutaan, koska kaste on Kristuksen ympärileikkaus (Kol 2:11).
- Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä, ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21).
- Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kr 6:11) .
- Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa päällensä (Gal 3:27)
- Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi, tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen morsiameksi (Ef 5:26- 27).
Mielestäni edellä tuodut Raamatun kastetta käsittelevät kohdat eivät ollenkaan sisällä vertauskuvallisuutta (esim. "ikäänkuin"-sanaa).
Mitäs te muutkin ajattelette; Miten "ikäänkuin"-sana liittyy kastetapahtumaan?
------
Kaste ei ole ihmisen kuuliaisuuden teko Jumalalle, vaan se on Jumalan teko meille (Matt 3:11, Luuk 3:16, Joh 1:33).
Kaste on siis evankeliumia, ei lakia.
Me olemme siinä Jumalan toiminnan kohteena (objektina). Jumala itse toimii kasteessamme (subjekti).- Markus
TaistoRa. kirjoitti:
>>Kirjoitit-
>>me saamme kasteessa hyvän omantunnon Kristuksen ylösnousemisen kautta, elikkä kaste synnyttää myös uskon.>Room 10:17 "Usko tulee siis kuulemisesta", mutta kuuleminen "Kristuksen (SANAN) kautta"!>"Koska meillä ...on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkienpyhimpään,... niin käykäämme esiin ... sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä." Heb.10:19-22
Mutta: Kasteen uhteydessä ikäänkuin pyydetään voimaa hyvän omantunnon - säilyttämiseen, jonka Jeesuksen uhriveri uskovalle lahjoitti "uskon kautta" uskoon tultaessa!. Uskovalle kaste "ikäänkuin" pesee pois synnin, eli syntisen luontomme uskon kautta, koska uskovan osallisuus Jeesuksen kuolemaan antaa uskovalle voiman olla syntiä tekemättä.
Kaste vakuuttaa uskovalle myös hyvän omantunnon, tekemättä jättämistämme "hyvistä teoista", koska kuolluthan ei tee mitään, ei hyvää eikä pahaa, mutta vakuuttaa synnin anteeksiantamuksen!
Lainalaisuus loppuu lopullisesti uskon kautta Kristuksessa kuten Paavalikin asiaa luonnehtii...
>>"Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu, ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa." Gal.2:19-20
Jotkut kerskailevat sillä, että he ovat kastetut uskovien kasteella, mutta eivät kuitenkaan käytännössä vaella sen edellyttämällä tavalla. Näinollen heidänkin "oikea" kasteensa on tullut kastamattomuudeksi. Mutta jos taas kastamaton elää kasteen edellytyksen mukaan kuten Raamattu asian ilmoittaa, niin hänen kastamattomuutensa on luettava hänelle kasteeksi, eli yhteydeksi Kristuksen kuolemaan!?
Jos taas rakastat Jeesusta, et halua olla kastamaton, et sisäisesti etkä ulkoisesti!. Jeesuksessa pysyminen eläminen johtaa juuri "kastettuna pysymiseen"!.
Rakkaus ihmiskunniaa kohtaan johtaa pois Jeesuksen yhteydestä, koska se saa elämään vain itselleen!.
Paavali sanoi...
"Pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle! Sillä ei ympärileikkaus ole mitään eikä ympärileikkaamattomuus, vaan uusi luomus." Gal.6:14-15
Uskovalle kaste on siis osallisuus Kristuksen kuolemaan jossa synnin maailma haudattiin uskon kautta yhdessä Kristuksen kanssa. Kasteessa uskova saa hyvän omantunnon juuri tässä "osallisuudessa" jonka kautta hänen syntinsä ovat anteeksi annetut ja kasteen yhdeydessä Kristuksen kanssa haudatut!
Pysyköön siis syntinen luontomme synnille ja epäuskolle "kuolleena ja haudattuna", mutta eläköön uusi hengellinen luomus Kristuksessa Jeesuksessa meidän herrassamme ja vapahtajassamme!
>>Kirjoitat-
>>Herran Pyhässä Ehtoollisessa saamme myös synnit anteeksi Kristuksen ruumiissa ja veressä jossa me saamme olla yhtä Hänen kanssaan.>Luuk. 22:19
"Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi:
"Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."Kiitos vastauksistasi. Tapio tuossa edellä ehtikin laittaa painavaa tekstiä kasteen olemuksesta ja olen aiemminkin sanonut, että olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä. En kuitenkaan epäile vilpittömyyttäsi sen suhteen mitä kirjoitat kasteesta. Mutta näiden keskustelujen tarkoitus kai lieneekin, että voisimme kaikki oppia tuntemaan paremmin ja paremmin Kolmiyhteinen Jumalamme.
Vastauksistasi sain sellaisen käsityksen, että kaste sinullekin on uudestisyntymisen väline, mutta käsityksesi mukaan kaiken tapahtuman edellä kävijä on usko joka on ihmisen oman tuntemuksen tuote. Elikkä sellainen ajatus, että minun uskoni saa kaiken aikaan (Pyhän Hengen läsnäolon minussa, uudestisyntymisen, pelastuksen ja syntien anteeksi saamisen) on kestämätön. Me emme saa minkäänlaista omantunnon rauhaa jos joudumme rakentamaan pelastuksemme "oman uskomme varaan". Meidän uskomme on vajavaista ja siksi juuri Pyhä Henki joka meissä vaikuttaa Jumalan sanan ja sakramenttien kautta vahvistaa meitä: Kaikki on valmista jo lapsena kasteessa olet saanut kaiken sinut on puettu Kristuksen vanhurskauteen jonka turvin sinulla on pääsy Taivasten valtakuntaan.
Kasteen jälkeen olemme Jumalan lapsia Taivaan perillisiä.
Kuljemmeko me Jumalan lapset epäuskossa Jumalan sanasta osattomina kadotukseen vai sanasta osallisina uskossa Taivasten valtakuntaan onkin sitten se varsinainen murheen paikka.
Vesi on vettä, mutta kun siihen yhdistyy Jumalan Sana se on kaste. Kun kastetaan Kolmiyhteisen Jumalan nimeen Sana on vedessä. Raamatun alkulehdiltä voimme nähdä mitä Sana saa aikaan, siellä kertautuu luomistyössä toistuvasti Jumala sanoi: Ja voimme Johanneksen evankeliumista luku 1
nähdä kuinka Sana tuli lihaksi. Tämä on meille toki järjellä käsittämätöntä, mutta kun Jumala sanoi tulkoon valkeus niin valkeus tuli, eikö nyt sitten kun Pappi lausuu nämä Jumalan sanat Kastan sinut Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen voisi toimia ja kaikki ne Jumalan lupaukset mitä kasteessa saadaan myös toimii. Tämä sama Pätee myös Herran Pyhässä Ehtoollisessa.
Matt.26:26. Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini".
27. Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
28. sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
Joh.6:53. Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
54. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
55. Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
Kun pappi lukee ehtoollisen asetussanat oikein se on Jumalan sanaa vaikka se tulisi aasin suusta ja se sana on totinen tosi. Silloin leivässä on Kristuksen ruumis ja viinissä Kristuksen veri. Tässä saamme olla yhtä Kristuksessa
Tässä tuli jo vähän liikaakin tekstiä näin yhdellä kertaa. Uskon olemuksesta vois kyllä keskustella pitempäänkin. Toivottavasti sain ilmaistua asian jotenkin ymmärrettävästi. - TaistoRa.
Markus kirjoitti:
Kiitos vastauksistasi. Tapio tuossa edellä ehtikin laittaa painavaa tekstiä kasteen olemuksesta ja olen aiemminkin sanonut, että olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä. En kuitenkaan epäile vilpittömyyttäsi sen suhteen mitä kirjoitat kasteesta. Mutta näiden keskustelujen tarkoitus kai lieneekin, että voisimme kaikki oppia tuntemaan paremmin ja paremmin Kolmiyhteinen Jumalamme.
Vastauksistasi sain sellaisen käsityksen, että kaste sinullekin on uudestisyntymisen väline, mutta käsityksesi mukaan kaiken tapahtuman edellä kävijä on usko joka on ihmisen oman tuntemuksen tuote. Elikkä sellainen ajatus, että minun uskoni saa kaiken aikaan (Pyhän Hengen läsnäolon minussa, uudestisyntymisen, pelastuksen ja syntien anteeksi saamisen) on kestämätön. Me emme saa minkäänlaista omantunnon rauhaa jos joudumme rakentamaan pelastuksemme "oman uskomme varaan". Meidän uskomme on vajavaista ja siksi juuri Pyhä Henki joka meissä vaikuttaa Jumalan sanan ja sakramenttien kautta vahvistaa meitä: Kaikki on valmista jo lapsena kasteessa olet saanut kaiken sinut on puettu Kristuksen vanhurskauteen jonka turvin sinulla on pääsy Taivasten valtakuntaan.
Kasteen jälkeen olemme Jumalan lapsia Taivaan perillisiä.
Kuljemmeko me Jumalan lapset epäuskossa Jumalan sanasta osattomina kadotukseen vai sanasta osallisina uskossa Taivasten valtakuntaan onkin sitten se varsinainen murheen paikka.
Vesi on vettä, mutta kun siihen yhdistyy Jumalan Sana se on kaste. Kun kastetaan Kolmiyhteisen Jumalan nimeen Sana on vedessä. Raamatun alkulehdiltä voimme nähdä mitä Sana saa aikaan, siellä kertautuu luomistyössä toistuvasti Jumala sanoi: Ja voimme Johanneksen evankeliumista luku 1
nähdä kuinka Sana tuli lihaksi. Tämä on meille toki järjellä käsittämätöntä, mutta kun Jumala sanoi tulkoon valkeus niin valkeus tuli, eikö nyt sitten kun Pappi lausuu nämä Jumalan sanat Kastan sinut Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen voisi toimia ja kaikki ne Jumalan lupaukset mitä kasteessa saadaan myös toimii. Tämä sama Pätee myös Herran Pyhässä Ehtoollisessa.
Matt.26:26. Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini".
27. Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
28. sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
Joh.6:53. Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
54. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
55. Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
Kun pappi lukee ehtoollisen asetussanat oikein se on Jumalan sanaa vaikka se tulisi aasin suusta ja se sana on totinen tosi. Silloin leivässä on Kristuksen ruumis ja viinissä Kristuksen veri. Tässä saamme olla yhtä Kristuksessa
Tässä tuli jo vähän liikaakin tekstiä näin yhdellä kertaa. Uskon olemuksesta vois kyllä keskustella pitempäänkin. Toivottavasti sain ilmaistua asian jotenkin ymmärrettävästi.En nyt ehdi kovinpaljon synventymään ja vastaamaan kirkoitukseesi, mutta tässä joitain ajatuksia!
>>Kirjoitit-
>>Vastauksistasi sain sellaisen käsityksen, että kaste sinullekin on uudestisyntymisen väline,>Kirjoitit-
>>Elikkä sellainen ajatus, että minun uskoni saa kaiken aikaan (Pyhän Hengen läsnäolon minussa, uudestisyntymisen, pelastuksen ja syntien anteeksi saamisen) on kestämätön. Me emme saa minkäänlaista omantunnon rauhaa jos joudumme rakentamaan pelastuksemme "oman uskomme varaan".>Kirjoitit-
>>Meidän uskomme on vajavaista ja siksi juuri Pyhä Henki joka meissä vaikuttaa Jumalan sanan ja sakramenttien kautta vahvistaa meitä: Kaikki on valmista jo lapsena kasteessa olet saanut kaiken sinut on puettu Kristuksen vanhurskauteen jonka turvin sinulla on pääsy Taivasten valtakuntaan.
"Hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi niille, jotka uskovat"!
Ei niissä jotka ovat "tunnustetut" jonkun toisen ihmisen tunnustuksen suulla! Uskova "puetaan Kristukseen" oman suunsa tunnustaumisen perusteella!->
>>Room. 10:10
"sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi" ja "suun tunnustuksella pelastutaan">Kirjoitat-
>>Vesi on vettä, mutta kun siihen yhdistyy Jumalan Sana se on kaste.
>>1 Piet. 1:23
"te, jotka olette uudestisyntyneet", ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, "Jumalan elävän ja pysyvän - SANAN KAUTTA".>Kirjoitat-
>>Kun pappi lukee ehtoollisen asetussanat oikein se on Jumalan sanaa vaikka se tulisi aasin suusta ja se sana on totinen tosi. - TaistoRa.
Tapio522 kirjoitti:
Kasteessa Jumala tekee kanssamme iankaikkisen liiton.
Hän lahjoittaa siinä meille hyvän omantunnon antamalla syntimme anteeksi (Apt. 2:38).
Jumala siis tarjoaa ihmiselle hyvää omaatuntoa ja anteeksiantoa, jonka ihminen ottaa vastaan kiitollisena.
(1. Piet. 3:21 ).
Edellä Pietari sanoo:
”..Kristus kärsi kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö;….” (1. Piet. 3:18).
Kristuksen tähden me väärätkin saamme lähteä vanhurskauden polulle.
Nooa pelastui veden kautta turmeltumasta ympäristönsä mukana (1. Piet. 3:20).
Samoin kastekin erottaa uskovan tuhoutuvasta maailmasta.
”Oi armon merta ihmeellistä, sen vesi voimallinen on,
syyn kaiken pesee syntisistä, pois heistä torjuu tuomion.
Se synnin vallan hukuttaa, kuin Nooan minut pelastaa”.
(Virsi 215:1)
Kannattaa lukea koko virsi!
---
Edelleen kysymys TaistoRa:lle (muillekin):
Oletko samaa mieltä:
"Synti otetaan kasteessa pois ja annetaan anteeksi, eikä sitä enää meille lueta.
Synti (perisynti) asuu kuitenkin meissä niin kauan kuin elämme(Room. 7:17,23,24.
"Lihan saasta" tarkoittaa siis perisyntiä, jota kaste ei siis poista"Ei ole olemassa mitään "perisyntiä"!
Mutta tarkoittanet kaiketi sitä paratiisin "lankeemuksen syntiä" joka Aadamille ja Eevalle Eedenissä tapahtui! Niin okei!
Tuo "perisynti" on ihmisen mielen tai luonteen heikkous langeta Jumalan vastaisiin tekoihin ja ajatuksiin! Mutta "heikko mielenlaatu" sinäänsä ei vielä ole synti ennenkuin konkreettisen teon kautta synti on tekemällä toteutunut!
Kun ihminen evankeliumin sanoman kautta saa uskon syntymään Jeesukseen sydämessään, niin hän astuu anteeksiantamuksen alle Kristuksessa, Golgatalla tehdyn sovituksen turvin! Kaste ei ole minkään pelastus tai turva ja siksi kirkollinen kaste pelastavana toimenpiteenä on täysin turha toimitus!
Kun ihminen "tulee uskoon", niin hän saa sen evankeliumin sanoman vaikutuksesta sydämeensä, eli Jumalan SANAN vaikuttamana! Hän "uudestisyntyy" Jumalan lapseksi Jumalan Sanan ja Hengen vaikutuksesta!
Luetaan Pietarin tekstistä->
>>1 Piet 1:22 "Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
23 "te, jotka olette uudestisyntyneet", ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, "Jumalan elävän ja pysyvän - SANAN KAUTTA"!.
>>Room 10:17 "usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen - SANAN KAUTTA"! - Markus
TaistoRa. kirjoitti:
En nyt ehdi kovinpaljon synventymään ja vastaamaan kirkoitukseesi, mutta tässä joitain ajatuksia!
>>Kirjoitit-
>>Vastauksistasi sain sellaisen käsityksen, että kaste sinullekin on uudestisyntymisen väline,>Kirjoitit-
>>Elikkä sellainen ajatus, että minun uskoni saa kaiken aikaan (Pyhän Hengen läsnäolon minussa, uudestisyntymisen, pelastuksen ja syntien anteeksi saamisen) on kestämätön. Me emme saa minkäänlaista omantunnon rauhaa jos joudumme rakentamaan pelastuksemme "oman uskomme varaan".>Kirjoitit-
>>Meidän uskomme on vajavaista ja siksi juuri Pyhä Henki joka meissä vaikuttaa Jumalan sanan ja sakramenttien kautta vahvistaa meitä: Kaikki on valmista jo lapsena kasteessa olet saanut kaiken sinut on puettu Kristuksen vanhurskauteen jonka turvin sinulla on pääsy Taivasten valtakuntaan.
"Hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi niille, jotka uskovat"!
Ei niissä jotka ovat "tunnustetut" jonkun toisen ihmisen tunnustuksen suulla! Uskova "puetaan Kristukseen" oman suunsa tunnustaumisen perusteella!->
>>Room. 10:10
"sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi" ja "suun tunnustuksella pelastutaan">Kirjoitat-
>>Vesi on vettä, mutta kun siihen yhdistyy Jumalan Sana se on kaste.
>>1 Piet. 1:23
"te, jotka olette uudestisyntyneet", ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, "Jumalan elävän ja pysyvän - SANAN KAUTTA".>Kirjoitat-
>>Kun pappi lukee ehtoollisen asetussanat oikein se on Jumalan sanaa vaikka se tulisi aasin suusta ja se sana on totinen tosi.Mitä tulee keskusteluun "omasta uskosta" annoit vastauksen ja olemme siitä (sanallisesti) samaa mieltä.
Seuraavaksi sanoit:
Pyhä Henki vaikuttaa vain niissä jotka tunnustavat Jeesuksen Herrakseen ->
"Hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi niille, jotka uskovat"!
Ei niissä jotka ovat "tunnustetut" jonkun toisen ihmisen tunnustuksen suulla! Uskova "puetaan Kristukseen" oman suunsa tunnustaumisen perusteella!->
>>Room. 10:10
"sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi" ja "suun tunnustuksella pelastutaan" - TaistoRa.
Markus kirjoitti:
Mitä tulee keskusteluun "omasta uskosta" annoit vastauksen ja olemme siitä (sanallisesti) samaa mieltä.
Seuraavaksi sanoit:
Pyhä Henki vaikuttaa vain niissä jotka tunnustavat Jeesuksen Herrakseen ->
"Hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi niille, jotka uskovat"!
Ei niissä jotka ovat "tunnustetut" jonkun toisen ihmisen tunnustuksen suulla! Uskova "puetaan Kristukseen" oman suunsa tunnustaumisen perusteella!->
>>Room. 10:10
"sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi" ja "suun tunnustuksella pelastutaan"Ei uskoontuleminen ole "omia töitä"!
Uskon vaikuttaa ihmiseen Jumala! Ei ihminen itse!
Jumala on antava osapuoli, ihminen vastaanottava!
>>Kirjoitat-
>>Ja mitä tulee pienen lapsen uskoon ja suun tunnustukseen, olen aivan varma että, jos pieni lapsi vauvasta asti kuulee (saa opetusta), että Jeesus Kristus on Herra,>Kirjoitit-
>>Joka USKOO ja KASTETAAN pelastuu mutta joka ei usko joutuu kadotukseen. - Voitto Ramu
kirjoitit:
"Kaste ei poista eikä pese lankeilevaa epäuskoista mielenlaatua, vaan sen saa aikaiseksi ainoastaan USKO JEESUKSEEN!"
VÄÄRIN !
Kaste eikä Jeesukseen usko, eikä edes Jeesuksen ristinsovitus EI PESE POIS LIHAN SAASTAA, ELI LIHAN SYNTIÄ.
Jeesus ei tullut lunastamaan lihasta syntynyttä synnin turmelemaa lihaa.
LIHA pysyy aika SYNNIN SAASTAN VALLASSA JA SYNNIN ASUINSIJANA.
Siksi mikään liha ei voi periä Jumalan valtakuntaa, koska ne on ja pysyy synnin turmelemana ja tulevat tomuksi jälleen ja jäävät tänne.
"Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa,"
VAIn uudestisyntnyt ihmisen HENKI josta Paavali käyttää nimeä "mieli", perii Jumalan valtakunnan.
Tästä kaikesta Paavali puhuu laajasta esin Rm 5-7 luvuissa:
"18. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää."
ja
"Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
22. sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
23. mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
24. Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
25. Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia."
LIHA on ja PYSYY siis loppuun asti synnin asuinsijana ja tulee maaksi jälleen pääsemättä Jumalan valtakuntaan.
TÄSTÄ on kyse, kun Raamattu sanoo, että "kaste ei ole LIHAN saastan poistamista"
vaan kaste vanhurskauttaa, eli kastetulle ei lueta syyksi hänen syntejään koska rangaistuksen niistä on jo kärsinyt Jeesus jonka päälle kaikkien synnit heitettiin.
Kastamattomalla sensijaan on kaikki hänen syntinsä hänen itsensä päällä. Sovitusta ei nimittäin ole luettu vielä hänen hyväkseen.
Kasteessa saadaan siis "hyvä omatunto2 jolloinka huonoa omaatuntoa ei tarvitse enää kantaa synneistä koska rangaistus niistä on kärsitty ristillä.
Tarvitaan siis ainoastaan kaste ja usko.
Toki edellistä ei ymmärrä jos peitevaate on silmillä kuten Israelin kansalla Jeesukseen nähden. - TaistoRa.
Voitto Ramu kirjoitti:
kirjoitit:
"Kaste ei poista eikä pese lankeilevaa epäuskoista mielenlaatua, vaan sen saa aikaiseksi ainoastaan USKO JEESUKSEEN!"
VÄÄRIN !
Kaste eikä Jeesukseen usko, eikä edes Jeesuksen ristinsovitus EI PESE POIS LIHAN SAASTAA, ELI LIHAN SYNTIÄ.
Jeesus ei tullut lunastamaan lihasta syntynyttä synnin turmelemaa lihaa.
LIHA pysyy aika SYNNIN SAASTAN VALLASSA JA SYNNIN ASUINSIJANA.
Siksi mikään liha ei voi periä Jumalan valtakuntaa, koska ne on ja pysyy synnin turmelemana ja tulevat tomuksi jälleen ja jäävät tänne.
"Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa,"
VAIn uudestisyntnyt ihmisen HENKI josta Paavali käyttää nimeä "mieli", perii Jumalan valtakunnan.
Tästä kaikesta Paavali puhuu laajasta esin Rm 5-7 luvuissa:
"18. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää."
ja
"Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
22. sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
23. mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
24. Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
25. Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia."
LIHA on ja PYSYY siis loppuun asti synnin asuinsijana ja tulee maaksi jälleen pääsemättä Jumalan valtakuntaan.
TÄSTÄ on kyse, kun Raamattu sanoo, että "kaste ei ole LIHAN saastan poistamista"
vaan kaste vanhurskauttaa, eli kastetulle ei lueta syyksi hänen syntejään koska rangaistuksen niistä on jo kärsinyt Jeesus jonka päälle kaikkien synnit heitettiin.
Kastamattomalla sensijaan on kaikki hänen syntinsä hänen itsensä päällä. Sovitusta ei nimittäin ole luettu vielä hänen hyväkseen.
Kasteessa saadaan siis "hyvä omatunto2 jolloinka huonoa omaatuntoa ei tarvitse enää kantaa synneistä koska rangaistus niistä on kärsitty ristillä.
Tarvitaan siis ainoastaan kaste ja usko.
Toki edellistä ei ymmärrä jos peitevaate on silmillä kuten Israelin kansalla Jeesukseen nähden.En ole missään väittänyt että "liha" perisi Jumalan valtakunnan ja saatika vielä kasteen vaikuttamana!!!
Epäusko on perussynti joka syntyi paratiisissa! Tämä epäuskon synti, joka oli myös "lihan synti" korjaantuu eheäksi Jumala edessä Jeesuksessa Kristuksessa uskon kautta hänen golgatalla suorittamaan veren uhriin meidän puolestamme!
>>1 Joh. 1:7
"Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä".>Kirjoitat-
>>LIHA on ja PYSYY siis loppuun asti synnin asuinsijana ja tulee maaksi jälleen pääsemättä Jumalan valtakuntaan.>Kirjoitat-
>>vaan kaste vanhurskauttaa, eli kastetulle ei lueta syyksi hänen syntejään koska rangaistuksen niistä on jo kärsinyt Jeesus jonka päälle kaikkien synnit heitettiin.
>>Room. 3:30
"koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta"!>Room. 4:5
"mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen "uskonsa vanhurskaudeksi">Room. 8:33
"Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa.>Gal. 3:8
"Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala "vanhurskauttaa pakanat uskosta", julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi".>Kirjoitit-
>>Kastamattomalla sensijaan on kaikki hänen syntinsä hänen itsensä päällä.>1 Piet 1:22 "Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
23 TE", JOTKA OLETTE UUDESTISYNTYNEET, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, JUMALAN ELÄVÄN JA PYSYVÄN SANAN KAUTTA".
Apostoli Paavali myös mainitse->
>>Room 10:17 "Usko tulee siis kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen Sanan kautta"!>Room. 6:7
"sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä".>1 Piet. 2:10
"te, jotka ennen "ette olleet kansa", mutta nyt olette "Jumalan kansa", jotka ennen "ette olleet armahdetut", mutta nyt "olette armahdetut".
- monessakin kohdassa
peseytymiseen. Pyhällä maalla oli aikoinaan tapana kylpeä ja peseytyä niin, että palvelija kaatoi vettä peseytyvän päälle. Niinhän Jeesuskin kastettiin Jordanilla, vahvimman historiallisen todistusaineiston perusteella.
Vesikastetta, jonka yleisin muoto on ollut valelukaste, kuten on täytynyt olla Paavalin kohdalla Juudaksen talossa Damaskon Suorallakadulla ja nilkkavesissä kevätpurossa Filippuksen kastaessa hoviherran, on siis verrattu peseytymiseen ja siksi Pietari varmaan toteaa, ettei kaste ole ulkonaisen lian, lihan saastan pois pesemistä, vaan kysessä on omantunnon puhdistuminen eli vanhurkauttaminen, minkä Paavali opettaa tapahtuvan uskon kautta Jeesuksen vereen.
Valelukasteeseen ja siihen verrattavaan kylpemiseen liittynee hebrealaiskirjeenkin kohta: ruumis puhtaalla vedellä pestynä. Paavalilla ja Pietarilla on erilaiset painotukset opissaan! Hengessä ja totuudessa sílti!
Onhan Kaste toki paljon enemmänkin, kuin vanhurkauttamista eli syntien anteeksisaamista...sehän on yhteenkasvamista ristille Jeesuksen kuolemaan ja hautaamiseen..lihan ympärileikkausta Hengessä...ei siis lihan saastan poistamista, vaan peräti sen pois leikkaamista...täydellistä kuolemista pois synnin vallasta Jeesuksessa:
Jokainen kastettu saa uskoa, että kasteen kautta. se kaikki, mitä Jeesus on ja oli ja mitä Jeesukselle tehtiin ja tapahtui, se on Jumalan silmissä meille luettavissa...meidän osaksemme ja meidän puolesta...Jumalana armosta, uskon kautta Jeesuksen tähden!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433394Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan172602Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3762496Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!811730- 861395
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541070SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs70975- 74945
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.26751Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l4704