Selittäkää nyt -olkaa hyvä - missä Raamatussa kerrotaan, että nykyinen lauantai on juuri se oikea ja alkuperäinen sapatinpäivä. Alkoiko siis Jumala luomistyönsä lauantai-iltana, sunnuntaiaamuna, vai koska? ja missä tämä aloittamisajankohta mainitaan?
Onko lauantai sapatinpäivä?
35
1217
Vastaukset
- Johannes
Mielipide: "Onko lauantai sapatinpäivä?
Selittäkää nyt -olkaa hyvä - missä Raamatussa kerrotaan, että nykyinen lauantai on juuri se oikea ja alkuperäinen sapatinpäivä. Alkoiko siis Jumala luomistyönsä lauantai-iltana, sunnuntaiaamuna, vai koska? ja missä tämä aloittamisajankohta mainitaan? "
Vastaus: Jumala on Rakkaus Joh. 3:16. Hän antoi poikassa kuolla meidän edestämme, että meillä elämä olisi. Jumala sen sanassaan meille ilmoittaa. Samassa sanassa on mainintoja Sapatista. Kysymys sapatista on varsin laaja. Suosittelisin raamattua, raamattu selittää itsensä johdonmukaisesti. Pyhän-Hengen johdolla ilminen Hänen sanaassa ymmärtää. Tietolähteitä on erilaisia, suosittelen (kokemuksesta)www.adventtikirkko.fi/opinkohdat/sapatti. Herra on hyvä, me olemme mitä olemme. Jumalan siunausta Sinulle ystävä.- Johannes
Hyvä! Perkele tulee kukistumaan.
Kirjoittanut: Johannes 3.12.2005 klo 12.04
Juutalaiseliitti eli kasaarimafia on kaikin tavoin pyrkinyt järjestelmällisesti rappeuttamaan muita kansoja. Tämä toisten kansojen heikentäminen on tapahtunut siksi, että planeettamme valtaaminen olisi helpompaa. Kansojen orjuuttamisessa judaistit ovat käyttäneet esim. lainoja, joka on ollut tärkein isrumetti maailman eri valtioiden heikentämisessä. Muita välineitä tuhotoiminnassaan kasaareilla on ollut - muutamia mainitakseni - esim. AIDS, huumekauppa, porno- ja väkivaltaviihde sekä pakolaispolitiikka. Lisäksi tietysti kansojenteurastus esim. USA:n avulla ja kansainvälinen politiikka.
Kasaarien em. mainittu toiminta juontaa juurensa helvetillisestä virtauksesta [influx], joka aiheutuu heidän "uskonnostaan" judaismista, mihin kasaarien luonne sopii hyvin.
Yhdistyn riemurinnoin muslimien rinnalle, taisteluun kasaarimafiaa vastaan ja kehoitan myös muita tekemään samoin, sillä lähimmäisenrakkauden korkein saavutus on perkeleen lyöminen. - Johannes
Johannes kirjoitti:
Hyvä! Perkele tulee kukistumaan.
Kirjoittanut: Johannes 3.12.2005 klo 12.04
Juutalaiseliitti eli kasaarimafia on kaikin tavoin pyrkinyt järjestelmällisesti rappeuttamaan muita kansoja. Tämä toisten kansojen heikentäminen on tapahtunut siksi, että planeettamme valtaaminen olisi helpompaa. Kansojen orjuuttamisessa judaistit ovat käyttäneet esim. lainoja, joka on ollut tärkein isrumetti maailman eri valtioiden heikentämisessä. Muita välineitä tuhotoiminnassaan kasaareilla on ollut - muutamia mainitakseni - esim. AIDS, huumekauppa, porno- ja väkivaltaviihde sekä pakolaispolitiikka. Lisäksi tietysti kansojenteurastus esim. USA:n avulla ja kansainvälinen politiikka.
Kasaarien em. mainittu toiminta juontaa juurensa helvetillisestä virtauksesta [influx], joka aiheutuu heidän "uskonnostaan" judaismista, mihin kasaarien luonne sopii hyvin.
Yhdistyn riemurinnoin muslimien rinnalle, taisteluun kasaarimafiaa vastaan ja kehoitan myös muita tekemään samoin, sillä lähimmäisenrakkauden korkein saavutus on perkeleen lyöminen."Ja lisää" ei ole minun kirjoittama mielipide, tästä lähtien käytän nimimerkkiä "Johannes1", jonka olen rekisteröinyt joskus kauan sitten
Sapatin rauhaa kaikille. - Johannes1
Johannes kirjoitti:
"Ja lisää" ei ole minun kirjoittama mielipide, tästä lähtien käytän nimimerkkiä "Johannes1", jonka olen rekisteröinyt joskus kauan sitten
Sapatin rauhaa kaikille.Jumala on Rakkaus Joh. 3:16. Seurakunta koostuu uskovista Jumalan lapsista.Seurakuntaa sanotaan myöskin syntisten sairaalaksi. Tervehenkinen seurakuntaelämä eheyhtää ja vahvistaa hengellistä elämää. Siitä voimme iloita päivittäin Jumalan Armosta. Elämme lopunaikaa, pahuudella on määräaika, mikä, sitä ei ole ihmiselle ilmoitettu, sen tietää ainoastaan Isä. Herramme saapuu, oletko valmis kohtaamaan Luojasi? Maran ata
- hyhhyh
Johannes1 kirjoitti:
Jumala on Rakkaus Joh. 3:16. Seurakunta koostuu uskovista Jumalan lapsista.Seurakuntaa sanotaan myöskin syntisten sairaalaksi. Tervehenkinen seurakuntaelämä eheyhtää ja vahvistaa hengellistä elämää. Siitä voimme iloita päivittäin Jumalan Armosta. Elämme lopunaikaa, pahuudella on määräaika, mikä, sitä ei ole ihmiselle ilmoitettu, sen tietää ainoastaan Isä. Herramme saapuu, oletko valmis kohtaamaan Luojasi? Maran ata
Hyvä! Perkele tulee kukistumaan.
Kirjoittanut: Johannes 3.12.2005 klo 12.04
Juutalaiseliitti eli kasaarimafia on kaikin tavoin pyrkinyt järjestelmällisesti rappeuttamaan muita kansoja. Tämä toisten kansojen heikentäminen on tapahtunut siksi, että planeettamme valtaaminen olisi helpompaa. Kansojen orjuuttamisessa judaistit ovat käyttäneet esim. lainoja, joka on ollut tärkein isrumetti maailman eri valtioiden heikentämisessä. Muita välineitä tuhotoiminnassaan kasaareilla on ollut - muutamia mainitakseni - esim. AIDS, huumekauppa, porno- ja väkivaltaviihde sekä pakolaispolitiikka. Lisäksi tietysti kansojenteurastus esim. USA:n avulla ja kansainvälinen politiikka.
Kasaarien em. mainittu toiminta juontaa juurensa helvetillisestä virtauksesta [influx], joka aiheutuu heidän "uskonnostaan" judaismista, mihin kasaarien luonne sopii hyvin.
Yhdistyn riemurinnoin muslimien rinnalle, taisteluun kasaarimafiaa vastaan ja kehoitan myös muita tekemään samoin, sillä lähimmäisenrakkauden korkein saavutus on perkeleen lyöminen.
- kolme enkeliä
Sen voit tarkistaa nykyiseltä Israelilta, he viettävät sitä päivää jota Jeesuskin eläessään maan päällä vietti. Tiedämme sen myös pääsiäisestä. Perjantai on valmistuspäivä jolloin Jeesus kuoli ja haudattiin, sapatin hän LEPÄSI lunastaessaan ihmiset ja viikon ensimmäisenä päivänä, jota kristikunta viettää ylösnousemuksen vuoksi pyhänä, hän nousi haudasta. Tässä päivässä, että se on meidän launataimme, ei ole mitään epäselvyyttä. Vielä yksi juttu: keskiviikko on keskellä viikkoa - silloin viikon ensimmäinen päivä on sunnuntai ja lauantai seitsemäs.
- t. alaolli (savosta)
Ei adventisti pidä sitä minulle riittävänä, jos vietän sapatia lepäämällä lauantain Mooseksen lain mukaisesti tekemättä mitään.
Hänellä on sapatista saarnatessaan päämäärä vasta sitten saavutettuna, kun näkee minun istuvan adventistien kokoushuoneessa liittyneenä adventisteihin.
Adventisti on päässyt päämääräänsä kun minä alan noudattaa adventistien minua varten laatimaa suunnitelmaa jolla olen pysyvästi heidän joukossaan yhtenä adventisiseurakuntalaisena.
Näinhän se lopullinen adventistitotuus loppujen lopuksi on.
Ärsyttävintä teidän mielestä on ,jos joku sen huomaa ja siitä kieltäytyy. - mihnäkä menisit
t. alaolli (savosta) kirjoitti:
Ei adventisti pidä sitä minulle riittävänä, jos vietän sapatia lepäämällä lauantain Mooseksen lain mukaisesti tekemättä mitään.
Hänellä on sapatista saarnatessaan päämäärä vasta sitten saavutettuna, kun näkee minun istuvan adventistien kokoushuoneessa liittyneenä adventisteihin.
Adventisti on päässyt päämääräänsä kun minä alan noudattaa adventistien minua varten laatimaa suunnitelmaa jolla olen pysyvästi heidän joukossaan yhtenä adventisiseurakuntalaisena.
Näinhän se lopullinen adventistitotuus loppujen lopuksi on.
Ärsyttävintä teidän mielestä on ,jos joku sen huomaa ja siitä kieltäytyy.Jos Pyhä Henki soapi avattua näköallaa Jumalan tahon kunnioittamiseen ja sydänmeistäis haluat viettä Herran lepopäivää myös Jumalanpalaveluksessa, niin mihinkä täällä mentäis.
Kovin on vähä kirkos väkkiä, ellei mee sinne missä uskovat ovat koolla.
Kirjoittelee Kaenuun mies.
Sit toisille myös viisaoven kysymys.
Et mihii te viisaatte ihmistä kun joku kirkossanne ruppee sanasta haastamaan, että sapatti, laovantai, on Jumalan lepopäevä, ja Jumalanpalvelupäevä, niin sanotteko, että ulukonahan sen voet viettää, tossahan se ovi on.
Meil sano hellutaipappi, että mee atventtikirkkoon. Oli viisas mies.
Rauhaa ystävä
Suomessa muutettiin viikkojärjestystä 1.1.1973 lakiasetuksella.
Viikon 1 päivä muutettiiin 7 päiväksi.
Osassa maailmaa on 7 vielä lauantai aina ollut, ja osa maailmaa on tehnyt vastaavanlaisen kalenterimuutoksen.
Keisari Konstantinus suuri laati lain jossa 7.3.521 jkr muutettiin lepopäivä sunnuntaille "auringon kunnioitettavalle päivälle."
Katso lisää
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli
Siunausta
jari laurila- mitä tekemistä????????
Asialla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Te olette sen noitanne vuoksi kaikki joutuneet harhateille.
Ensimmäinen kirje Timoteukselle 4
1. Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja
2. valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty
3. ja jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden tuntemaan.
4. Sillä kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä mikään ole hyljättävää, kun se kiitoksella vastaanotetaan;
5. sillä se pyhitetään Jumalan sanalla ja rukouksella.
6. Kun tätä veljille opetat, niin olet hyvä Kristuksen Jeesuksen palvelija, joka ravitset itseäsi uskon ja sen hyvän opin sanoilla, jota olet noudattanut.
7. Mutta epäpyhiä ämmäin taruja karta ja harjoita itseäsi jumalisuuteen.
8. Sillä ruumiillisesta harjoituksesta on hyötyä vain vähään; mutta jumalisuudesta on hyötyä kaikkeen, koska sillä on elämän lupaus, sekä nykyisen että tulevaisen. mitä tekemistä???????? kirjoitti:
Asialla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Te olette sen noitanne vuoksi kaikki joutuneet harhateille.
Ensimmäinen kirje Timoteukselle 4
1. Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja
2. valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty
3. ja jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden tuntemaan.
4. Sillä kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä mikään ole hyljättävää, kun se kiitoksella vastaanotetaan;
5. sillä se pyhitetään Jumalan sanalla ja rukouksella.
6. Kun tätä veljille opetat, niin olet hyvä Kristuksen Jeesuksen palvelija, joka ravitset itseäsi uskon ja sen hyvän opin sanoilla, jota olet noudattanut.
7. Mutta epäpyhiä ämmäin taruja karta ja harjoita itseäsi jumalisuuteen.
8. Sillä ruumiillisesta harjoituksesta on hyötyä vain vähään; mutta jumalisuudesta on hyötyä kaikkeen, koska sillä on elämän lupaus, sekä nykyisen että tulevaisen.Rauhaa ja kiitos rakas ystävä
Asialla on tekemistä historiassa!
Tutki historiaa.
Mitähän mahdat tarkoittaa tuolla Raamatun luvulla?
Kyllä me Raamattua luemme ja sen osaamme. Voisitko täsmentää?
Jumalan siunausta
jari laurila- info.
tosin kukaan ei sitä kummemin mietiskele. Tietääkö joku mitä muut viikonpäivät tarkoittavat ja mistä juontavat alkunsa?
info. kirjoitti:
tosin kukaan ei sitä kummemin mietiskele. Tietääkö joku mitä muut viikonpäivät tarkoittavat ja mistä juontavat alkunsa?
Rauhaa ja kiitos
Kyllä näin on: "Sunday" = auringon päivä.
En ole muita pohdiskellut.
Siunausta
jari laurila- on nimetty
info. kirjoitti:
tosin kukaan ei sitä kummemin mietiskele. Tietääkö joku mitä muut viikonpäivät tarkoittavat ja mistä juontavat alkunsa?
Lauantai on nimetty engl. Saturnuksen mukaan.
Lauantain pyhittäjät kunnioittavat Saturnusta . - kolme enkeliä
on nimetty kirjoitti:
Lauantai on nimetty engl. Saturnuksen mukaan.
Lauantain pyhittäjät kunnioittavat Saturnusta .En tunne lauantain pyhittäjiä. Adventistit pitävät Jumalaa pyhänä ja kunnioittavat Jumalan asettamaa lepopäivää, sapattia, lepäämällä silloin (Vapaana teoista=lepoa).
- Askeltaen
kolme enkeliä kirjoitti:
En tunne lauantain pyhittäjiä. Adventistit pitävät Jumalaa pyhänä ja kunnioittavat Jumalan asettamaa lepopäivää, sapattia, lepäämällä silloin (Vapaana teoista=lepoa).
Ellen Whiten hurmosnäky Jeesuksesta seisomassa avoimen liitonarkin edessä taivaan pyhäkössä katsomassa kymmenen käskyn tauluja, neljännen käskyn (sapattikäskyn) kohdalla valo loisti ja osoitti Whiten mukaan, että Jumala halusi Hänen kansansa noudattavan sapattia.
Kaikkien on pidettävä sapattia. Pakana kristittyjen tehtävänä on viedä sapatti käsky Juutalaisille Israelin kansalle. - äimän käki
Askeltaen kirjoitti:
Ellen Whiten hurmosnäky Jeesuksesta seisomassa avoimen liitonarkin edessä taivaan pyhäkössä katsomassa kymmenen käskyn tauluja, neljännen käskyn (sapattikäskyn) kohdalla valo loisti ja osoitti Whiten mukaan, että Jumala halusi Hänen kansansa noudattavan sapattia.
Kaikkien on pidettävä sapattia. Pakana kristittyjen tehtävänä on viedä sapatti käsky Juutalaisille Israelin kansalle.Mitäs erinomaista adventistien sapatinvietossa oikein luulet olevan?
Olen minäkin käynyt sitä katsomassa. - Askeltaen
äimän käki kirjoitti:
Mitäs erinomaista adventistien sapatinvietossa oikein luulet olevan?
Olen minäkin käynyt sitä katsomassa.Tehdään mitä käsketään, ei kysellä, eikä katsella. Ollaan uskollisia!
- kun te
jarlau kirjoitti:
Rauhaa ja kiitos rakas ystävä
Asialla on tekemistä historiassa!
Tutki historiaa.
Mitähän mahdat tarkoittaa tuolla Raamatun luvulla?
Kyllä me Raamattua luemme ja sen osaamme. Voisitko täsmentää?
Jumalan siunausta
jari laurilapuhutte Konstantinuksesta vaikka itse kunnioitatte
E.G. Whitea joka ei ole raamatullinen profeetta vaan juuri tuollainen kuin lainaus osoitti.
Miksei teille ole tarpeeksi ne joita Raamatussa on? - adventtikirkolle
Askeltaen kirjoitti:
Tehdään mitä käsketään, ei kysellä, eikä katsella. Ollaan uskollisia!
""""Tehdään mitä käsketään, ei kysellä, eikä katsella. Ollaan uskollisia!""""
Kehujako kaipaat? - Nimetön
äimän käki kirjoitti:
Mitäs erinomaista adventistien sapatinvietossa oikein luulet olevan?
Olen minäkin käynyt sitä katsomassa.Koska adventistit suhtautuvat paljon vakavammin lepopäivän viettoon kuin sunnuntain pyhittäjät, olisi vaikeaa kuvitella adventistista yhteiskuntaa!
Israelin valtiossa asia ratkeaa maallistuneiden juutalaisten sekä muslimien käyttämisenä palkkatyössä lauantaisin, mutta mikä tahansa moderni sivistysvaltio ajautuisi tuota pikaa banaanivaltion kehitystasolle, mikäli esim. paperitehtaat ajettaisiin alas kerran viikossa, taikka joukkoliikenne pidettäisiin lauantaisin tallissa.
Kyllä se on oleellisempaa, että muistetaan levätä ainakin kerran viikossa, kuin se, minä päivänä levätään. "Älä koskaan liity sellaiseen järjestöön, johon et voisi kuvitella kaikkien ihmisten kuuluvan" (Immanuel Kantin kategorinen imperatiivi - vapaasti mukaeltuna).
Jos adventistiset lepopäiväkäytännöt valtaisivat koko maailman, vesittyisi kehittyminen, joka industrialismin myötä on saatu syntymään.
Toki voidaan ajatella, että siinä olisi jotakin erinomaisen hyvääkin, mutta adventistit eivät ole tässä asiassa johdonmukaisia, vaan utopisteja. Ainoa keino olla johdonmukainen, olisi olla yhteiskunnan ulkopuolella, eli 'Amish-meininki', joka huononlaisestii sopii adventistiseen, keskiluokkaiseen pirtaan...
A. Kivi - Nimetön II
Nimetön kirjoitti:
Koska adventistit suhtautuvat paljon vakavammin lepopäivän viettoon kuin sunnuntain pyhittäjät, olisi vaikeaa kuvitella adventistista yhteiskuntaa!
Israelin valtiossa asia ratkeaa maallistuneiden juutalaisten sekä muslimien käyttämisenä palkkatyössä lauantaisin, mutta mikä tahansa moderni sivistysvaltio ajautuisi tuota pikaa banaanivaltion kehitystasolle, mikäli esim. paperitehtaat ajettaisiin alas kerran viikossa, taikka joukkoliikenne pidettäisiin lauantaisin tallissa.
Kyllä se on oleellisempaa, että muistetaan levätä ainakin kerran viikossa, kuin se, minä päivänä levätään. "Älä koskaan liity sellaiseen järjestöön, johon et voisi kuvitella kaikkien ihmisten kuuluvan" (Immanuel Kantin kategorinen imperatiivi - vapaasti mukaeltuna).
Jos adventistiset lepopäiväkäytännöt valtaisivat koko maailman, vesittyisi kehittyminen, joka industrialismin myötä on saatu syntymään.
Toki voidaan ajatella, että siinä olisi jotakin erinomaisen hyvääkin, mutta adventistit eivät ole tässä asiassa johdonmukaisia, vaan utopisteja. Ainoa keino olla johdonmukainen, olisi olla yhteiskunnan ulkopuolella, eli 'Amish-meininki', joka huononlaisestii sopii adventistiseen, keskiluokkaiseen pirtaan...
A. KiviKäytännön ongelmia jo siitäkin syntyy kun samassa perheessä on adventisteja ja tavallisia sunnuntainviettäjiä. Jos esim. aviopuolisoista toinen kuuluu adventisteihin ja toinen tavallisiin suomalaisiin sunnuntainviettäjiin, saattaa tulla ongelmia lepopäivän ja ruokasäännösten suhteen. Toinen "elää maassa maan tavalla" ja toinen haluaa pitää kiinni sapatistaan. Yleensä kai "tiukkapipoisempi" pyrkii kaiken lisäksi dominoimaan, tai ainakin "ainoasta oikeasta uskosta osaton" helposti kokee sapattisääntöjen rajoittavuuden sellaisena.
Kumpi lienee sitten tärkeämpää: perheen keskinäinen yhteisyys ja rakkaus vai adventistien sapatti ym. erikois-säännösten pitäminen? Jeesus ainakin rinnasti Jumalan ja lähimmäisen rakastamisen samanarvoisiksi. - adventisti ja helluntalainen
Nimetön II kirjoitti:
Käytännön ongelmia jo siitäkin syntyy kun samassa perheessä on adventisteja ja tavallisia sunnuntainviettäjiä. Jos esim. aviopuolisoista toinen kuuluu adventisteihin ja toinen tavallisiin suomalaisiin sunnuntainviettäjiin, saattaa tulla ongelmia lepopäivän ja ruokasäännösten suhteen. Toinen "elää maassa maan tavalla" ja toinen haluaa pitää kiinni sapatistaan. Yleensä kai "tiukkapipoisempi" pyrkii kaiken lisäksi dominoimaan, tai ainakin "ainoasta oikeasta uskosta osaton" helposti kokee sapattisääntöjen rajoittavuuden sellaisena.
Kumpi lienee sitten tärkeämpää: perheen keskinäinen yhteisyys ja rakkaus vai adventistien sapatti ym. erikois-säännösten pitäminen? Jeesus ainakin rinnasti Jumalan ja lähimmäisen rakastamisen samanarvoisiksi.Ei siinä ongelmia synny, Jumalan lapset rakastavat, eivät riitele, näin kokemuksesta.
- anonyymi.
Nimetön II kirjoitti:
Käytännön ongelmia jo siitäkin syntyy kun samassa perheessä on adventisteja ja tavallisia sunnuntainviettäjiä. Jos esim. aviopuolisoista toinen kuuluu adventisteihin ja toinen tavallisiin suomalaisiin sunnuntainviettäjiin, saattaa tulla ongelmia lepopäivän ja ruokasäännösten suhteen. Toinen "elää maassa maan tavalla" ja toinen haluaa pitää kiinni sapatistaan. Yleensä kai "tiukkapipoisempi" pyrkii kaiken lisäksi dominoimaan, tai ainakin "ainoasta oikeasta uskosta osaton" helposti kokee sapattisääntöjen rajoittavuuden sellaisena.
Kumpi lienee sitten tärkeämpää: perheen keskinäinen yhteisyys ja rakkaus vai adventistien sapatti ym. erikois-säännösten pitäminen? Jeesus ainakin rinnasti Jumalan ja lähimmäisen rakastamisen samanarvoisiksi.Asiat eivät ole niin mustavalkoisia kuin nyt esität.
Jos liikenteessä on 100km nopeusrajoitus, se ei tarkoita, että on pakko AINA ajaa 100km/h.
voi sitä järkeäkin käyttää(vink-vink)myös uskonasioissa.
- kalenteri oikea
Kävin adventistina Rooman Vatikaanissa viime vuonna ja yllätys, yllätys----Rooman Vatikaanissa Pietarin kirkon myymälässä myydään turisteille oikeaa kalenteria, jossa on Sapatti oikealla paikallaan monissa kielissä esitettynä! Siis Sapatti viikon viimeisenä päivänä ja sunnuntai ensimmäisenä...kuten meillä ennen vuotta 1972-73 kalenterinvaihtoa?
Toin veljelleni matkamuistona....En oikeastaan kysymykselläni perännyt sitä tietoa sapatin paikasta eri viikonpäivien suhteen, mikä mahdollisesti kristillisen ajanlaskun ajalta eri arkistoista löytyy.
Kyse oli siitä, että - mikäli olen oikein ymmärtänyt - koska adventistit katsovat sapatin asetuksi jo luomisessa, niin löytyykö jostakin raamatunpaikka, joka osoittaisi tämän Eedenin puutarhassa vietetyn sapatinpäivän osuneen juuri lauantaiksi. Siis onko mitään raamatullista evidenssiä sille käsitykselle, että lauantaina, roomalaisten Saturnus-jumalalle pyhitettynä päivänä, vietettävä sapatti osuu juuri sille viikonpäivälle, jolloin Jumala luomistyönsä päätyttyä lepäsi.
Muuten! Miksi adventistit luottaisivat Vatikaanista saatavaan tietoon? Onhan Room.kat. kirkko "Baabelin Portto" ja paavi antikristus, joka kaikella valheen voimalla ja vääryydellä pyrkii, mikäli mahdollista, eksyttämään valitutkin.- yxvaa
Epiktetos kirjoitti:
En oikeastaan kysymykselläni perännyt sitä tietoa sapatin paikasta eri viikonpäivien suhteen, mikä mahdollisesti kristillisen ajanlaskun ajalta eri arkistoista löytyy.
Kyse oli siitä, että - mikäli olen oikein ymmärtänyt - koska adventistit katsovat sapatin asetuksi jo luomisessa, niin löytyykö jostakin raamatunpaikka, joka osoittaisi tämän Eedenin puutarhassa vietetyn sapatinpäivän osuneen juuri lauantaiksi. Siis onko mitään raamatullista evidenssiä sille käsitykselle, että lauantaina, roomalaisten Saturnus-jumalalle pyhitettynä päivänä, vietettävä sapatti osuu juuri sille viikonpäivälle, jolloin Jumala luomistyönsä päätyttyä lepäsi.
Muuten! Miksi adventistit luottaisivat Vatikaanista saatavaan tietoon? Onhan Room.kat. kirkko "Baabelin Portto" ja paavi antikristus, joka kaikella valheen voimalla ja vääryydellä pyrkii, mikäli mahdollista, eksyttämään valitutkin.Jumala lepäsi tosin seitsemännen päivän ja pyhitti sen .
Sensijaan ei kukaan voi todistaa onko luomisesta lähtien jako pysynyt oikeana niin, että nykyinen viikon lauantai olisi oikeassa paikassa.
Kyllä lepo joka seitsemäs päivä on riittävän tarkka, vaikka lepopäivä niin olisi nimitetty vaikkapa sunnuntaiksi. - kolme enkeliä
Epiktetos kirjoitti:
En oikeastaan kysymykselläni perännyt sitä tietoa sapatin paikasta eri viikonpäivien suhteen, mikä mahdollisesti kristillisen ajanlaskun ajalta eri arkistoista löytyy.
Kyse oli siitä, että - mikäli olen oikein ymmärtänyt - koska adventistit katsovat sapatin asetuksi jo luomisessa, niin löytyykö jostakin raamatunpaikka, joka osoittaisi tämän Eedenin puutarhassa vietetyn sapatinpäivän osuneen juuri lauantaiksi. Siis onko mitään raamatullista evidenssiä sille käsitykselle, että lauantaina, roomalaisten Saturnus-jumalalle pyhitettynä päivänä, vietettävä sapatti osuu juuri sille viikonpäivälle, jolloin Jumala luomistyönsä päätyttyä lepäsi.
Muuten! Miksi adventistit luottaisivat Vatikaanista saatavaan tietoon? Onhan Room.kat. kirkko "Baabelin Portto" ja paavi antikristus, joka kaikella valheen voimalla ja vääryydellä pyrkii, mikäli mahdollista, eksyttämään valitutkin.Juutalaiset ovat pitäneet aina sapatin oikeana päivänä ja se on meidän launantaimme.
- ei ole
kolme enkeliä kirjoitti:
Juutalaiset ovat pitäneet aina sapatin oikeana päivänä ja se on meidän launantaimme.
sama kuin meidän lauantaimme kuin vain 75%
- annu42
Epiktetos kirjoitti:
En oikeastaan kysymykselläni perännyt sitä tietoa sapatin paikasta eri viikonpäivien suhteen, mikä mahdollisesti kristillisen ajanlaskun ajalta eri arkistoista löytyy.
Kyse oli siitä, että - mikäli olen oikein ymmärtänyt - koska adventistit katsovat sapatin asetuksi jo luomisessa, niin löytyykö jostakin raamatunpaikka, joka osoittaisi tämän Eedenin puutarhassa vietetyn sapatinpäivän osuneen juuri lauantaiksi. Siis onko mitään raamatullista evidenssiä sille käsitykselle, että lauantaina, roomalaisten Saturnus-jumalalle pyhitettynä päivänä, vietettävä sapatti osuu juuri sille viikonpäivälle, jolloin Jumala luomistyönsä päätyttyä lepäsi.
Muuten! Miksi adventistit luottaisivat Vatikaanista saatavaan tietoon? Onhan Room.kat. kirkko "Baabelin Portto" ja paavi antikristus, joka kaikella valheen voimalla ja vääryydellä pyrkii, mikäli mahdollista, eksyttämään valitutkin.kunniastaan olla tuon "pyhäpäivämuutoksen" alkuunpanijoita. Se on heidän valtansa merkki, jonka he ovat dokumentoineet tarkasti. Se on vuosisataista katolisen kirkon historiaa, joka on heidän ns. "traditionsa", josta he pitävät tiukasti kiinni.
Ensin on paavi ja prelaatitit, sitten tulee traditio ja vasta sen jälkeen Raamattu, ja tämä on totta. Voit kysyä keneltä tahansa katolilaiselta, ja hän on kanssasi samaa mieltä. annu42 kirjoitti:
kunniastaan olla tuon "pyhäpäivämuutoksen" alkuunpanijoita. Se on heidän valtansa merkki, jonka he ovat dokumentoineet tarkasti. Se on vuosisataista katolisen kirkon historiaa, joka on heidän ns. "traditionsa", josta he pitävät tiukasti kiinni.
Ensin on paavi ja prelaatitit, sitten tulee traditio ja vasta sen jälkeen Raamattu, ja tämä on totta. Voit kysyä keneltä tahansa katolilaiselta, ja hän on kanssasi samaa mieltä.kunniastaan olla tuon "sapattimuutoksen" alkuunpanijoita. Se on heidän valtansa merkki, jonka he ovat dokumentoineet tarkasti. Se on vuosisataista adventtikirkon historiaa, joka heidän ns. "traditionsa", josta he pitävät tiukasti kiinni.
Ensin oli Ellen ja ovensulkijat, sitten tulee traditio ja vasta sen jälkeen Raamattu, ja tämä on totta. Voit kysyä keneltä tahansa adventistilta, ja hän on kanssasi samaa mieltä.- kirjojen Kirja
uskova_1 kirjoitti:
kunniastaan olla tuon "sapattimuutoksen" alkuunpanijoita. Se on heidän valtansa merkki, jonka he ovat dokumentoineet tarkasti. Se on vuosisataista adventtikirkon historiaa, joka heidän ns. "traditionsa", josta he pitävät tiukasti kiinni.
Ensin oli Ellen ja ovensulkijat, sitten tulee traditio ja vasta sen jälkeen Raamattu, ja tämä on totta. Voit kysyä keneltä tahansa adventistilta, ja hän on kanssasi samaa mieltä.Sapatin rikkominen on synti Jumalaa vastaan. Jumalan lain puolustajien pilkka on antikristillistä. Kuulut samaan joukkoon paavilaisten kanssa; kadotuksen lapset=laittomuudentekijät =portot=avionrikkojat=Babylon
Jumala ei hyväksy lakinsa polkemista jalkoihin syntisiltä ihmisiltä. Joka niin opettaa toisia on syypää suureen syntiin.
Jeesus piti sapatin, apostolit pitivät sapatin, alkuseurakunta piti sapatin, valdolaiset pitivät sapatin. Aina on ollut Jumalalle uskollinen jäännös. Lopunaikana Jumala on kutsunut erityisen kansan, Adventtikansan, Julistamaan suurella äänellä totuutta kokonansa niinkuin se on alusta asti ollut. Vastustajat eivät voi meille mitään, olemme Jumalan sotureita, totuuden aseet varusteina. Maailan suosio ei ole tavoitteenamme. Suuret jäsenmäärät eivät ole tavoitteenamme. Tavoitteemme on julistaa totuutta ja olla uskolliset loppuunsaakka Jumalalle.
Sapatti on aina ollut se merkki josta Jumala tuntee omansa. Luomisesta viimeiseen päivään ennen Jeesuksen tulemusta sapatti on kultainen lukko joka yhdistää kaikkien aikojen Jumalan lapset! kirjojen Kirja kirjoitti:
Sapatin rikkominen on synti Jumalaa vastaan. Jumalan lain puolustajien pilkka on antikristillistä. Kuulut samaan joukkoon paavilaisten kanssa; kadotuksen lapset=laittomuudentekijät =portot=avionrikkojat=Babylon
Jumala ei hyväksy lakinsa polkemista jalkoihin syntisiltä ihmisiltä. Joka niin opettaa toisia on syypää suureen syntiin.
Jeesus piti sapatin, apostolit pitivät sapatin, alkuseurakunta piti sapatin, valdolaiset pitivät sapatin. Aina on ollut Jumalalle uskollinen jäännös. Lopunaikana Jumala on kutsunut erityisen kansan, Adventtikansan, Julistamaan suurella äänellä totuutta kokonansa niinkuin se on alusta asti ollut. Vastustajat eivät voi meille mitään, olemme Jumalan sotureita, totuuden aseet varusteina. Maailan suosio ei ole tavoitteenamme. Suuret jäsenmäärät eivät ole tavoitteenamme. Tavoitteemme on julistaa totuutta ja olla uskolliset loppuunsaakka Jumalalle.
Sapatti on aina ollut se merkki josta Jumala tuntee omansa. Luomisesta viimeiseen päivään ennen Jeesuksen tulemusta sapatti on kultainen lukko joka yhdistää kaikkien aikojen Jumalan lapset!Kuule, tulepa sitten uskoon, että pääset sapattiin Jeesuksessa! Ellenin sapatti ei sinua pelasta, etkä voi palata vanhan liiton sapattiinkaan, koska ei ole Jerusalemin temppeliäkään.
- Voitto Ramu
Jo varhain juutalaiset kokoontuivat synagogaan lauantaina, mutta kristityt kokoontuivat SUNNUNTAINA – HERRAN YLÖSNOUSEMUSPÄIVÄN ehtoolliselle.
Apt 20:7 kertoo, että sunnuntaina vietettiin ehtoollista ja se oli kokouspäivä kristityillä.
Apostolien oppilaat ( ja edelleen heidän oppilaansa) käyttivät SUNNUNTAIPÄIVÄSTÄ ( joka oli kokouspäivä kristityillä), nimitystä ”Herran päivä”.
Toisen vuosisadan alussa (siis heti apt Johanneksen kuoleman jälkeen) oli tapana kutsua KOKOUSPÄIVÄÄ ”HERRAN PÄIVÄKSI” .
Tuo kokouspäivä historian mukaan oli SUNNUNTAI.
Tertullianus (syntyi v. 160) sanoo, että:
”kristityt pyhittävät AURINGON PÄIVÄN ilolla aivan toisesta syystä kuin kuin auringonpalvelijat .
”JUSTINUS marttuuri ( kuoli n. 165 ) selitti tämän päivän (siis SUNNUNTAIN) nimen –” Herran päivän”- viittaavan maailman alussa tapahtuneeseen pimeyden karkottamiseen ja KRISTUKSEN NOUSEMISEEN HAUDASTA.”
Hän kertoo että; ”kristityt SUNNUNTAINA kokoontuivat yhteen kaupungista ja maalta”.
JUSTINOS marttyyri kuoli noin 165, , hän siis eli apostolisena aikana ja hänellä oli ensikäden tietoa. Hän ”kertoo SUNNUNTAITa vietettävän KRISTUKSEN HAUDASTA NOUSEMISEN MUISTOKSi, kuin myöskin alussa tapahtuneeseen pimeyden karkottamiseen. ”
SUNNUNTAI oli päivä jota vietettiin ja nimitettiin nimellä: ”Herran päivänä”. Tuo Herran päivä oli sunnuntai jolloin hengelliset kokoukset pidettiin.(hyvä nimi kokouspäivälle)
Tuolloin pidettiin SUNNUNTAINA kaksi jumalanpalvelusta, toinen aamulla, toinen illalla.
Ylä –Egyptistä eräästä haudasta löydetyssä n.s ”Pietarin evankeliumissa” kirjoittaja kutsuu SUNNUNTAITA nimellä ”HERRAN PÄIVÄ”.
Historia kertoo, että: ”Apostolien jälkeisenä aikana pidettiin kuten apostolien aikanakin, kauan aikaa kaksi jumalanpalvelusta joka SUNNUNTAI, toinen aamulla, toinen illalla.”
Historiaa:
”Vanhimmat kristilliset kirjailijat tekivät kaikkensa tehdäkseen selväksi eron SUNNUNTAIN ja SAPATIN välillä.”
INGNATIOS – Antiokian seurakunnan johtaja ( kuoli marttyyrikuoleman n. 110,- hän oli siis apostoli Johanneksen käskyllä virkaan asetettu seurakunnan johtaja).
Hän sanoo, että:
”ne jotka ovat tulleet uudesta toivosta osalliset, EIVÄT ENÄÄ PYHITÄ SAPATTIA, (eli lauantaita) vaan elävät HERRAN PÄIVÄÄ ( sunnuntaita) noudattaen; sillä sinä päivänä elämä koitti Kristuksen ja hänen kuolemansa kautta”.
Kyse on siis apostolisen ajan seurakunnan johtajan lausumasta opetuksesta.
Samoihin aikoihin eläneet INGNATIOS, että HERMAS (ja Hermaan paimenkirje ja Barnabaskirje, Barnabaskirje oli aleksandelilasten kristittyjen Uuden testamentin pysyvä osa) ”kehottivat kristittyjä etsimään Herran päivänä ( siis sunnuntaina) rakennusta yhdessä seurakunnan kanssa.”
ATHANASIOS (arvostettu kristillinen opettaja, jonka elämäkerta on säilynyt- kuoli 373) sanoi, että ”HERRAN PÄIVÄÄ (sunnuntaita) vietettiin uuden LUOMISEN ALKAMISEN muistoksi, kun TAASEN SAPATTI oli pyhitettävä VANHAN luomisen muistoksi”.
TERTULLIANUS ( syntyi noin v.160 – hänen isällään oli siis ensikäden tieto apostolien toimista). Hänen kirjoituksistaan käy esille maininta, että: ”kristityt SUNNUNTAINA lykkäävät tuonnemmaksi toimensa, jotteivät antaisi sijaa perkeleelle”.
Kirkkohistorian sivulla mainitaan, että BARNAMAAN kirjeessä kristitty kirjoittaja arvostelee :
”SAPATTIA jumalallisen lain , JEESUKSEN KRISTUKSEN UUDEN LAIN väärinkäsityksenä. ”
Eli ilmituodaan, että Uusi laki oli ”JEESUKSEN KRISTUKSEN LAKI” jota tuli noudattaa, eikä enää vanhaa, joka oli ilmoitettu väistyväksi pois.
Lauantaisapatti on siis väärinkäsitys,- Jeesuksen Kristuksen lain väärinkäsitys.
-- - Voitto Ramu
Sapatin ensimmäisestä viettämisestä varhaisina vanhan Liiton aikoina
Koko Jumalan antama laki unohtui Israelin keskuudesta. Ei edes papit tienneet sapattikäskystä ynnä muista mitään, kunnes pappi Hilkia löysi lain kirjan temppelistä noin v. 3330 luomisen jälkeen.
Kun lukee 2. Kn. 23 niin ymmärtää miten tyystin oli unohdettu Jumalan laki ja alettu kaikkine pappeineen palvomaan epäjumalia temppelissäkin tuomalla sinne temppeliportot ja epäjumalankuvia palvottaviksi ja nimeämällä temppeliin epäjumalien papit.
Pääsiäisen viettokin oli unohdettu eikä sitä oltu vietetty koko sinä aikana jona tuomarit ja kuninkaat hallitsivat Israelia, eli Samuelin ajoista asti noin vuodesta 2800 luomisen jälkeen, eli noin 500 vuotta oli pääsiäinenkin unohduksissa,( 2. Ak 35:18) eikä Jumala puuttunut asiaan. Vasta lainkirjojen löydyttyä Joosia käski viettämään pääsiäistä lainkirjan mukaan.
Olisiko sitten sapatin viettäminen tarkalleen tiettynä päivänä säilynyt tuona pakanuuden aikana? Kuka sapatin viettämisen muistoa olisi pitänyt yllä,- ei kukaan?
Pääsiäisenvietto ja muut erityisjuhlat oli helppo ottaa käyttöön uudelleen tiettynä päivänä, koska ne olivat sidottu kuukauden päivien järjestyslukuun, joka kuukausi alkoi uudestakuusta. Eli oli helppoa palauttaa niiden vietto oikealle paikalla laskien täydestä kuusta, joka oli kuukauden eka päivä.
Mutta sapatin päivä ? Sitä ei voitu laskea mistään kuunkierrosta tai muusta.
Kun laki annettiin Mooseksen kautta noin vuonna 2450 jälkeen luomisen, niin on täysin mahdotonta, että ”lauantaipäivä” ainoana oikeana sapatinpäivänä olisi säilynyt muistissa päivälleen luomisesta alkaen kaikki nuo noin 2500 vuotta. Oli vuosisatoja joiden aikana ei tiedetty Jumalasta mitään. Ei Jumala valjellut tuon lauantaipäivän pyhittämistä, ei muita juhlia, ei Jumala varjellut omaa temppeliäkään, vaan temppeliin oli tuotu epäjumalankuvia ym palvottavaksi.
Näin tyystin oli temppeli muuttunut epäjumalan temppeliksi, eikä Jumala ollut sitä estänyt:
4. Sitten kuningas käski ylimmäistä pappia Hilkiaa ja häntä lähimpiä pappeja sekä ovenvartijoita viemään Herran temppelistä pois kaikki kalut, mitä oli tehty Baalille, Aseralle ja kaikelle taivaan joukolle. Ja hän poltatti ne Jerusalemin ulkopuolella Kidronin kedoilla, mutta vei niiden tuhan Beeteliin.
5. Hän pani myös viralta epäjumalain papit, jotka Juudan kuninkaat olivat asettaneet polttamaan uhreja uhrikukkuloilla Juudan kaupungeissa ja Jerusalemin ympäristössä ja jotka polttivat uhreja Baalille, auringolle, kuulle, eläinradan tähdille ja kaikelle taivaan joukolle.
6. Hän vei aseran pois Herran temppelistä Jerusalemin ulkopuolelle Kidronin laaksoon ja poltti sen Kidronin laaksossa, rouhensi sen tomuksi ja heitti tomun yhteiselle hautausmaalle.
7. Ja hän kukisti haureellisten pyhäkköpoikien huoneet, jotka olivat Herran temppelissä ja joissa naiset kutoivat verhoja Aseralle.
(lue lisää itse 2 Kn 23 luvusta).
Mitä luomisen jälkeiseen aikaan tulee, niin vasta Enos ryhtyi saarnaamaan Herran nimeen, eli noin 250 vuotta luomisen päättymisen jälkeen. Sapatin viettämisestä ei Jumala säätänyt Adamille mitään. Vasta noin vuonna 1400 Nooa ryhtyi saarnaamaan kääntymystä, mutta ei hänkään puhu sapatin viettämisestä mitään.
Vasta noin vuonna 2000 luomisen jälkeen, Aabrahamin ajoista voidaan katsoa juutalaisuuden syntyneen kun Jumala tekee liiton Aabrahamin kanssa.
SAPATIN VIETTÄMINEN ALKOI NÄIN.
Seitsenjako ja sen mukainen lepopäivä tuli käyttöön eka kerta vasta kun oli lähdetty Egyptistä ja Jumala antoi mannaa syötäväksi.
Mannan laskeutumisesta leirin ympärille alkoi kuuden työpäivän ja niitä seuranneen lepopäivän rytmi kansan keskuudessa eka kerran.
Näin asia kokonaisuudessaan:
“Sillä he eivät tienneet, mitä se oli. Ja Mooses sanoi heille: “Tämä on se leipä, jonka Herra on antanut teille syötäväksi.
16. Ja näin on Herra käskenyt: Kootkaa sitä, jokainen tarpeenne mukaan; ottakaa goomer-mitta mieheen perheenne pääluvun mukaan, kukin niin monelle, kuin kullakin majassansa on.”
17. Ja israelilaiset tekivät niin, ja he kokosivat, yksi enemmän, toinen vähemmän.
18. Mutta kun he mittasivat sen goomer-mitalla, niin ei sille jäänyt liikaa, joka oli koonnut enemmän, eikä siltä puuttunut, joka oli koonnut vähemmän; jokainen oli koonnut niin paljon, kuin hän tarvitsi.
19. Ja Mooses sanoi heille: “Älköön kukaan jättäkö siitä mitään huomiseksi”.
20. Mutta he eivät kuulleet Moosesta, vaan muutamat jättivät siitä jotakin huomiseksi. Niin siihen kasvoi matoja, ja se rupesi haisemaan; ja Mooses vihastui heihin.
21. Ja he kokosivat sitä joka aamu sen verran, kuin kukin tarvitsi; mutta kun aurinko alkoi paahtaa, niin se suli.”
Kuusi päivää kerättiin mannaa ja sitä seuraava päivä levättiin.
Tästä mannan laskeutumisesta siis alettiin eka kerran laskea ja viettää työn ja levon vuorottelu,- kuusi päivää tehtiin työtä ja seuraava päivä oli lepopäivä. Tehtiin työtä kuusi päivää ja seitsemäs levättiin:
2. Ms 16:22. Mutta kuudentena päivänä he kokosivat sitä leipää kaksinkertaisesti, kaksi goomeria kullekin. Ja kaikki kansan päämiehet tulivat ja ilmoittivat sen Moosekselle.
23. Niin hän sanoi heille: “Tämä tapahtuu Herran sanan mukaan; huomenna on levon päivä, Herralle pyhitetty sapatti. Mitä leivotte, se leipokaa, ja mitä keitätte, se keittäkää; mutta kaikki, mitä tähteeksi jää, pankaa talteen huomiseksi.”
24. Ja he panivat sen talteen huomiseksi, niinkuin Mooses oli käskenyt, eikä se ruvennut haisemaan, eikä siihen tullut matoja.
25. Ja Mooses sanoi: “Syökää se tänä päivänä, sillä tänä päivänä on Herran sapatti; tänään ette löydä kedolta mitään.
26. Kuutena päivänä on teidän sitä koottava, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti; silloin ei sitä ole.”
Ei siis mainita mitään siitä ,että tarkalleen tuona päivänä - 2450 vuotta sitten Jumala piti lepopäivän.
27. Kuitenkin muutamat kansasta lähtivät seitsemäntenä päivänä kokoamaan sitä, mutta he eivät löytäneet mitään.
28. Niin Herra sanoi Moosekselle: “Kuinka kauan aiotte kieltäytyä noudattamasta minun käskyjäni ja lakejani?
29. Katsokaa, Herra on antanut teille sapatin; sentähden hän antaa teille kuudentena päivänä kahden päivän leivän. Olkoon jokainen alallaan, älköönkä kukaan lähtekö paikaltansa seitsemäntenä päivänä.”
30. Ja kansa lepäsi seitsemäntenä päivänä.
Levättiin kuuden työpäivän päätteeksi, - luomisen päättymisestä oli kulunut aikaa noin 2500 vuotta.
Ei mainita mitään siitä, että ensimmäisenä viikon päivänä tuli mannaa kedolle. Eikä sitä, että seitsemäntenä viikon päivänä levättiin; - EI, vaan levättiin kuuden työpäivä jälkeen olevana seitsemäntenä päivänä;- siis mannan laskeutumisesta lukien seitsemäntenä päivänä. Lepopäivänä ei siis ollut kyse luomisen päättymisen muistopäivästä, vaan kuuden työpäivän päätteeksi olevasta päivästä, jolloin mannaa ei kedolle tullut.
Ei vihjettäkään siitä, että Jumala olisi vedonnut siihen, että juuri tuona päivänä, jolloin ei mannaa ollut kedolla, Jumala lepäsi 2500 vuotta sitten luomistyönsä jälkeen. Vaan selvästi korostetaan, että kuuden työpäivän jälkeen on levättävä. Kuusi päivää siis omistettiin työlle, mutta seuraava päivä levättiin ja pyhitettiin se Herralle.
Ennen tuota manaa ei Raamatusta löydy mainintaa siitä, että ihmiset olisivat kuuden päivän työn jälkeen levänneet, eli pitäneet sapattia. Ainoastaan pääsiäisen seitsenpäiväisen juhlan eka ja seitsemäs päivä oli lepopäivä ja sekin oli säädetty vähää ennen tuota mannan tuloa.
Ei siis mitään viittausta siihen, että olisi vihjattukaan siihen, että juuri tuona päivänä, jolloin ei mannaa tullut, olisi ollut Luomisen lepopäivä.
Eli tuo mannan syöminen ja lepopäivien rytmitys alkoi vasta alkoi noin 2500 vuotta luomisen jälkeen. Seitsenjaosta ja sapatista ei sitä ennen puhuta mitään sitten luomisen päättymisen.
Kuuden päivän työn ja seuraavan päivän levon rytmin noudattaminen alkoi vasta noin 2500 vuotta luomisen jälkeen. (lienee tuolloinkin alkanut lepopäivä unohtunut sen jälkeen monta kertaa niin kuin koko lakikin sadoiksi vuosiksi)
Raamatustahan nämä löytyy. Miksi siis perustaa viime vuosisadan puolenvälin ”profeettoihin”, jotka ovat olleet paljossa väärässä.
Sapatin ehdoton pitäminen lauantaina jos mikä on ihmisten tekemä perinnäissääntö. Seuraamussääntöineen: taivas taikka helvetti: Jumalan merkki taikka pedon merkki. Voiko hatarimmin perustein mitään oppisääntöä tehdä kuin tuo lauantaisapatin ehdottomuus vetoamalla siihen, että juuri lauantaipäivänä Jumala 6000 vuotta sitten lepäsi ja tuo seitsenjako on säilynyt tähän päivään asti.
Raamatullista perustetta lepopäivän säilymisenä tarkalleen samana viikonpäivänä ei ole. Perinnäissääntöjä ja olettamuksia toki voi mikä taho tahansa luoda mielinmäärin,- ja niitä on tuhansittain,- kullekin tarpeittensa mukaan.
Kaikkiaankin: kun sapatti mainitaan 5. Ms 5 luvussa, noin v. 2500 jälkeen luomisen niin seuraavan kerran sapatista mainitaan Raamatussa 2. Kuningastenkirjan 4 luvussa, eli noin v. 3300, eli noin 800 vuotta myöhemmin..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi664087Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D823721- 423215
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul192568Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!222427Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa522216- 482055
- 471778
- 361730
- 301576